Miten tilaat pihvisi ravintolassa?

  • 21 070
  • 146

Kypsyys?

  • well done

    Ääniä: 31 11,3%
  • medium well

    Ääniä: 41 14,9%
  • medium

    Ääniä: 143 52,0%
  • medium rare

    Ääniä: 83 30,2%
  • rare

    Ääniä: 15 5,5%
  • blue rare

    Ääniä: 2 0,7%

  • Äänestäjiä
    275

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, suomalainen Jokerit, ei khl-joukkue
Itse tilaan pihvini kypsänä. Ilmeisesti olen sivistymätön ja juntti muiden mielestä. En vain itse tykkää mediumista. Kokeiltu kyllä on. En ylipäänsä ymmärrä, minkä takia ihmiset vetelevät kaikenmaailman ennakkoluuloja ihmisistä yhden ruokatilauksen perusteella. Nää on kuitenki vaan makuasioita.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ajan hengen mukaisesti tuumaan, että junttihan se olet sinäkin, kun et Jarkko Martikaisen 90-luvun hengentuotoksia muista ulkoa. Juntti. Niin kerta!
BeelseBubi Wallenius ei nuku koskaan.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Saan naudan sisäfilettä kotiin tuotuna noin 30-40 kiloa vuodessa eli tuotetta tulee syötyä suht usein ja paljon. Rakastan kyseistä tuotetta. Sen tiedän tasan tarkaan, että liian kypsä sisäfile maistuu täysin maksalta. En tiedä mistä tämä johtuu mutta näin se vaan on. Tämän saman asian on todennut moni muukin. Maksa tosin on hyvää eli ymmärrän jos joku haluaa pihvinsä kypsänä.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En ymmärrä miten tästäkin asiasta voi joku ernesti vetää herneet nenään. Ei tässä ole kyse mistään hifistelystä taikka muoti-ilmiöstä, se on vaan kiistaton fakta, että jos tykkäät pihveistä läpikypsinä, niin sisäfileen käyttö siihen tarkoitukseen on silkkaa tuhlausta. Vastaavaan makuelämykseen pääsee hieman halvemmillakin ruhon osilla.

Itse tilaan (taikka paistan) sisäfilepihvin medium- / medium rare.
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Saat pitää sen, mutta kysyn silti, että pidätkö myös purutuntumaa yhtä hyvänä kuin mediumissa tai raaemmassa?

Sen enempää tietämättä ruokailun "koodistoa" on purutuntuma luonnollisesti erilainen mediumia kuin welldonia syödessä. Omaan makuuni se welldone on kuitenkin parempi. Toki sen verran pitää lisätä, että en minä punaistakaan lihaa naama irvessä syö vaan sekin maistuu ihan ok. Ei kuitenkaan hyvin tehdyn welldonin voittanutta.
 

Mietsuslav

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pelkkä pihvi medium rarena, mutta hampurilaisen välissä tykkään syödä pihvin hieman kypsempänä, koska raa'an jauhelihan suutuntuma ei miellytä. Olen siis eri linjoilla kuin Anthony Bourdain, joka sanoi, että jos hampurilaisen saa jonain muuna kuin medium rarena, tulee se heittää seinään. Vain näin kokit oppivat paistamaan pihvin oikein.

Ramsay puolestaan sanoi, että talouden taantuma iski niin pahasti, ettei enää ole varaa heittää ravintolasta ulos niitä moukkia, jotka tilaavat pihvinsä kypsänä.
 

ReijoRotta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Metsänreuna since 1975!!
Niin no - täällä nyt etupäässä intoillaan siitä, mikä on (naudanliha-)pihvin oikea kypsyysaste, ei siitä, kuinka useasti moista pitäisi syödä - mieltymykset ja mieliruuat erikseen.

Joo niin intoiltiin, yhden sivun verran. Nyt tämä(kin) ketju alkaa vääjäämättä luisua junttikeskustelun ytimeen. Mikä ei tietenkään ole pahasta, maailmassa ei ole ikinä liikaa junttiutta.

Mitä kypsyyttä muuten suositte lehtipihveissänne?
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Kertomalla tilausta kysyvälle tarjoilijalle mitä haluan syödä. Onko niitä monia muitakin tapoja?
 

ditrim

Jäsen
Tilaan medium miinuksena. Faija neuvoi, että sillä tavalla saa Suomessa varman mediumin joka ei ole ylikypsä. Onko medium miinus sama asia kuin medium rare?
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Minä taas uskon, että kyseessä on osaksi aikaan kuuluva muoti-ilmiö. Jos jonkun suuhun kypsä pihvi maistuu paremmalta, niin sitten se maistuu. Se vain on niin.

Ihan sama muidenkin makuihin liittyvien asioiden kanssa. Jos jonkun mielestä viini on pahaa, niin se on pahaa.

Tottahan sinä saat valita sen pihvisi vaikka kuinka kypsänä, siitä ei olekaan kyse, vaan kyse on siitä, että alan ammattilaiset pitävät härän sisäfileen kypsäksi paistamista turhauttavana touhuna, koska näin liha menettää maustaan useita vivahteita ja se ei pääse täysin oikeuksiinsa. Miksi tilata kallista sisäfilettä ja haluta se kypsänä kun halvempaakin lihaa on tarjolla, joka varmasti ajaa saman asian, jos lihan on oltava kypsää.

Vaikka en mikään hifistelijä olekaan niin kyllä sen maussa huomaa jos sisäfile on paistettu kypsäksi saakka tai jopa "ylipaistettu", jolloin se on kuivunut todella paljon ja lihan mehukkuus on tyystin kadonnut. Mutta kukin tavallaan!

Makuasiat ovat makuasioita mutta jos ei edes halua laajentaa makuelämyksiä niin onko tuolloin oikeutta arvostellakaan ihmisiä, jotka haluavat kokea jotain uutta ja etsiä ruoasta uusia nyansseja? En minäkään arvostele viskien maistelijoita ja harrastajia sillä perusteella koska minusta viski on pahaa. En missään nimessä, vika on kenties ennemminkin minussa jos en löydä viskien hienoja aromeja enkä koe saavani makunautintoa siitä jos niitä nautiskelen. Niin kauan kuin ei halua edes laajenta makunautintojaan eikä ole halua tutustua johonkin uuteen, on minusta turha ryhtyä arvostelemaan ihmisiä, jotka haluavat etsiä elämäänsä uusia virikkeellisiä asioita - ja ruoka on eräs tällainen asia.

Joku nauttii kokkailusta ja ruoan pariin "uppoutumisesta", toiselle riittää einesmaksalaatikko, kumpikin on tavallaan oikeassa mutta kyllä minä jälkimmäisenä olisin hiukan hissukseen ja pitäisin mölyt mahassani jos pidän toista vain brassailijana. Ja tämähän pätee oikeastaan kaikkiin harrastuksiin joissa joku on fanaattinen lajiniilo, kenties joku pitää sinua brassailijana kun tiedät jostain lajista tai aiheesta paljon ja toivoo sinun pitävän turpansa kiinni, koska hän ei ymmärrä sitä mistä höpiset tai hän pitää höpinöidesi kuuntelemistä turhauttavana. Jollekin ruoka on tällainen harrastus, joten antaa hänen nauttia harrastuksestaan.

vlad.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Itse tilaan pihvini kypsänä. Ilmeisesti olen sivistymätön ja juntti muiden mielestä. En vain itse tykkää mediumista. Kokeiltu kyllä on. En ylipäänsä ymmärrä, minkä takia ihmiset vetelevät kaikenmaailman ennakkoluuloja ihmisistä yhden ruokatilauksen perusteella. Nää on kuitenki vaan makuasioita.

Niin on. Itse valitsin myös kaksi ylempää kohtaa. On paistajan huonoutta, jos well done tarkoittaa kuivaa känttyä. Verinen paskaläjä ei ole siis minua varten. Eikös tuo niinku aika impivaaralaista ja luolamies-meininkiä? Ja kyllä, pidän pikkuisen enemmän possunpihveistä, kuin naudasta. Toki laadukas pippuripihvi naudasta kypsä miinuksena on parasta maailmassa, riippuen toki paikasta. Mutta jos ruokailun jälkeen lautanen ui verisessä liejussa, niin kai se sitten on jotenkin hienoa.

Toki, tosi urbaani ja edistyksellinenhän syö pihvinsä matkalla lihatiskiltä kassalle, sitten vaan antaa paperit myyjälle ja näin säästetään myös tiedostavan eurooppalaisen rajattua aikaa.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
Tottahan sinä saat valita sen pihvisi vaikka kuinka kypsänä, siitä ei olekaan kyse, vaan kyse on siitä, että alan ammattilaiset pitävät härän sisäfileen kypsäksi paistamista turhauttavana touhuna, koska näin liha menettää maustaan useita vivahteita ja se ei pääse täysin oikeuksiinsa.

Ei kyse ole alan ammattilaisten mielipiteistä, vaan siitä "Miten sinä (asiakas) tilaat pihvisi ravintolassa". Jos se turhauttaa alan ammattilaisia, niin stay out of the kitchen jne. Joillekin se pihvi saattaa edelleen maistua paremmalta kypsänä, kuin raakana, olkoot vivahteita, tai ei.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Ei kyse ole alan ammattilaisten mielipiteistä, vaan siitä "Miten sinä (asiakas) tilaat pihvisi ravintolassa". Jos se turhauttaa alan ammattilaisia, niin stay out of the kitchen jne. Joillekin se pihvi saattaa edelleen maistua paremmalta kypsänä, kuin raakana, olkoot vivahteita, tai ei.

Epäilenpä, että moni meistä on ammatissa, jossa jonkun asiakasryhmän toiminta aiheuttaa lievää ärtymystä mutta ei se tarkoita sitä, että hommat on parempi lopettaa ja lyödä hanskat tiskiin kuten viittaat. Kyllä minuakin omassa ammatissani tietyt ihmiset ärsyttävät mutta jatkan duunia, koska vastaavasti on asioita jotka tuottavat minulle tyydytystä ja saan työstäni ajoittain jopa nautintoa.

vlad.
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Normaalisti ihan vittuilleksani tilaan pihvini Well Done -mallisena, saan siten yleensä hyvän Medium Well -pihvin joka on rakenteeltaan ja makuna (jos pihvi on hyvin maustettu) oma suosikkini. En tiedä mistä johtuu, että ravintoloissa pihvin paistoaste laskee yleensä yhdellä siitä mitä tilaan.

Varmaan sen takia kun kukaan kokki ei sisimmässään halua paistaa pihviä läpi kypsäksi.

Itse söin lapsena ja nuorena pihvini kypsänä. Joskus lukioikäisenä kokeilin tilata ensimmäisen kerran pihvini mediumina ja se oli kyllä silmät avaava kokemus. Siitä eteenpäin vain mediumia ja kaikkein mieluummin medium rare tai medium miinus, niin ravintolassa kuin itse kokattuna.
 
Viimeksi muokattu:

Fordél

Jäsen
Niin no - täällä nyt etupäässä intoillaan siitä, mikä on (naudanliha-)pihvin oikea kypsyysaste, ei siitä, kuinka useasti moista pitäisi syödä - mieltymykset ja mieliruuat erikseen.

Ja sitä intoilua ihmettelen. Sen esiintuominen sallittakoot myös tähän ketjuun.

Sinänsä olisi kyllä mielenkiintoista joskus maistaa näiti eri kypsyysasteita jahka sieltä löytyisi selkeitä eroja ja kenties oma suosikki.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Eikös ihminen keksinyt tulenteon salat aikoinaan osittain siksi, ettei joutuisi enää syömään raakaa lihaa? Mie kyllä tykkään että pihviä on kypsennetty ainakin sen verran, ettei näytä tai maistu minuutti sitten lehmän kyljestä leikatulta.
 

Vesku

Jäsen
Ich möchte das Steak durchgebraten, bitte.

Spin-off:

Saksassa ei kyllä tunnu kannattavan naudanpiffejä tilata. Eivät mausta ja pöydässä maustaminen on jo liian myöhäistä.

Saksa on possumaa. Makkaraa ja possunpiffiä. Siitäkin kannattaa olla ylpeä, sillä parempaa possumaata ei takuulla ole. Possu on helvetin mehukasta. Sitten vähän keittoja, bisseä ja apfelsauria.

Koskas sitä lähtis maailmannapaan taas...
 

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Verinen paskaläjä ei ole siis minua varten.
Syöt paskaläjäsi ilmeisesti kypsänä, mutta tämä ketju käsittääkseni koskee tavallisen pihvilihan syöntiä, kakkajutuilla saattaa olla oma ketjunsa.
Mutta jos ruokailun jälkeen lautanen ui verisessä liejussa, niin kai se sitten on jotenkin hienoa.
On vain paistajan/lihan huonoutta jos lautanen ui verisessä liejussa.
Toki, tosi urbaani ja edistyksellinenhän syö pihvinsä matkalla lihatiskiltä kassalle, sitten vaan antaa paperit myyjälle ja näin säästetään myös tiedostavan eurooppalaisen rajattua aikaa.
Hienosti muuten tuot upean ja läpikotaisin viihdyttävän ja aavistuksen tragikoomisen persumarttyyriuden tähänkin ketjuun. Jatka samaan malliin!

muaddib
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tilaan medium miinuksena. Faija neuvoi, että sillä tavalla saa Suomessa varman mediumin joka ei ole ylikypsä. Onko medium miinus sama asia kuin medium rare?
Jos ne eivät osaa paistaa ravintolassa pihviäsi oikein, niin sillä ei ole hevonkilkuttimen merkitystä, miten sen tilaat. Väärin paistettuna se tulee joka tapauksessa. Jos ne taas osaavat paistaa pihvisi oikein ja tilauksen mukaan, saat raaemman pihvin kuin luultavasti haluat. Win-win?
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Hyvin raakakypsyneessä naudan sisäfileessä ei ole itse verta enää laisinkaan. Ainoastaan hieman solunesteitä. Itse tavara on niin maistuvaa ja mureaa, että voisi ihan raakana heittää suolan, mustapippurin ja sipulin kera ääntä kohti. Tulee aika paljon tehtyä juurikin carpacciota sekä tartar pihvejä.

Ihme itkua jostain verisyydestä jne. Kannattaa tutustua itse raaka-aineeseen vaikka hieman kaupassa maksaakin. Tuoreus ei ole tämän lihan valtti eli sitä ei kannata tuijottaa.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Syöt paskaläjäsi ilmeisesti kypsänä, mutta tämä ket
Hienosti muuten tuot upean ja läpikotaisin viihdyttävän ja aavistuksen tragikoomisen persumarttyyriuden tähänkin ketjuun. Jatka samaan malliin!

No, katsoppa kun heti ensimmäisestä viestistä lähtien alettiin kertomaan kuinka kypsemmästä pihvistä pitävät ovat typeriä ja parin viestin päästä päästiinkin jo tekemään lapskoussi-miesten taholta sivistymättömyys-vertauksia. Kukin saada syödä minun puolestani läskinsä miten haluaa, mutta nämä "olen ihmisenä parempi, kun syön pihvini rarena" jutut ovat kyllä niitä tragikoomisia ja sullehan tuo vertaus sopii, niin että hyvää tartaria vaan!
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
No ovathan nuo läpikypsän pihvin syöjät ravintolamaailman Ville Viitaluomia. Ihan jees, mutta paljon parempaakin olisi tarjolla.
 

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
"olen ihmisenä parempi, kun syön pihvini rarena" jutut ovat kyllä niitä tragikoomisia ja sullehan tuo vertaus sopii, niin että hyvää tartaria vaan!
Ilmeisen vakava alemmuuskompleksi ja erittäin heikko lukutaito ilmeisesti on sellainen yhdistelmä, joka saa sinut näkemään minun kirjoituksissani sellaista mitä siellä ei ole - en ole sanallakkaan maininnut mistään ihmisten paremmuudesta liittyen ruokailutapoihin.

Kuten jo todettua, hyvän pihvilihan ylikypsentäminen on mielestäni sama kuin lantraisi 32-vuotiaan skottiviskin kusella ja ihmettelisi sitten että miksi muut ei tykkää. Oma asia toki.

muaddib
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Se on myös mielenkiintoista, miten monessa asiassa heitetään asiantuntijoiden (lue: asiaan perehtyneiden, vuosia harrastaneiden tai ammatikseen harjoittavien) mielipiteet romukoppaan argumentilla "kyllä minä tiedän mikä minulle on parasta". Tietysti tuo lause on faktisesti oikein, koska jokainen määrää oman makunsa.

Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että konsumoitu (vitun hieno sana, lieneekö edes oikea?) ateria olisi laadullisesti ollut parempaa kuin se mitä asiantuntijat suosittelevat. Se, että joku tykkää kypsäksi paistetusta sisäfileestä on ihan ok, eikä sitä sinänsä tule kritisoida mutta ei se silti tee siitä kypsästä lihasta parempaa pihvitarkoitukseen.

Jopa itse tätä julistaessani tuntuu vähän hölmöltä kun tuon ääneen sanoo mutta siitä huolimatta pysyn kannassani. Laadukas sisäfilepihvi tulee nauttia raakana tai mediumina. Jos pitää enemmän kypsästä on maistajan maku silloin "väärässä".

Omalla kohdallani tämä konkretisoituu esimerkiksi viskeissä. En voi sietää kyseistä litkua mutta ymmärrän oman makuaistini olevan hieman vinossa kyseisen aineen suhteen. En lähtökohtaisesti lähde väittämään, että kaikki viskit ovat nautintoaineiksi kelvottomia.
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Eräs pieneltä paikkakunnalta oleva ystäväni repesi taannoin nauruun, kun minä kaupunkilainen tilasin pihvini medium rarena. Hänen mielestään olin tietämätön juntti, kun söin vaarallista raakaa lihaa. Juntiksi haukkuminen sattui syvälle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös