Miten tilaat pihvisi ravintolassa?

  • 21 071
  • 146

Kypsyys?

  • well done

    Ääniä: 31 11,3%
  • medium well

    Ääniä: 41 14,9%
  • medium

    Ääniä: 143 52,0%
  • medium rare

    Ääniä: 83 30,2%
  • rare

    Ääniä: 15 5,5%
  • blue rare

    Ääniä: 2 0,7%

  • Äänestäjiä
    275
Vannoutuneena pihvimiehenä olen kiinnostunut palstan tottumuksista lihan kypsyysasteeseen. Yllättävän moni kaveri tilaa läskinsä kypsänä, mikä on typerintä mitä voi tehdä, mutta kukin tyylillään! Monet naiset myös karttavat punaisuutta lihassa.

Yleisesti tunnetut vaihtoehdot ovat siis järjestyksessä kypsin ensimmäisenä:

- well done
- medium well
- medium
- medium rare
- rare
- blue rare

Tässä vielä läpileikkaukset em. pihveistä. Omasta mielestäni hyvälaatuinen pihvi on parhaimmillaan rare-kypsyydellä. Medium ja medium rare ovat vielä syötävässä kypsyydessä. Voi vastata useamman vaihtoehdon puolesta, jos on vaikea päättää.
 
Viimeksi muokattu:

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
En ainakaan mediumina, mieluummin largena.
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ich möchte das Steak durchgebraten, bitte. Eli aina ja kaikkialla tilaan pihvini kypsänä, kunhan vain muistan sanoa "kypsä", "well done" tai "durchgebraten". Kerran krapulassa tilasin Kanarialla pihvini vahingossa mediumina. Jäi pihvi syömättä siinä krapulassa.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
Jos kypsä pihvi maistuu jonkun suuhun hyvältä ja se on hänelle paras vaihtoehto, niin ei siinä mitään typerää ole. Ihme hifistelyä.

Itse vedän mediumina.
 

expertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brodeur, Hughes bros., Dawson Mercer, NJD, HPK
Kyllä naudanpihvi menee medium/mediumrare kypsyydellä. Jos siis jotain makuja haluaa lihasta irti. Ja Largena myös jos valita saa.

Onhan well done todellakin hyvän pihvilihan tuhlausta. Silloin kannattaa suosista tilata possua, niin säästyy rahaakin.

Ruttuselle: Jos omistat paistinpannun ja uunin, niin ei pitäis olla mitään ongelmaa. Väri pintaan pannulla ja paistomittarin kanssa uuniin. Hyvä siitä tulee kun vähän reenaa ja ottaa ulos uunista eri lämpötiloissa ja katsoo paljon se vielä kypsyy vetäytyessä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onhan well done todellakin hyvän pihvilihan tuhlausta. Silloin kannattaa suosista tilata possua, niin säästyy rahaakin.

Se on ystävät hyvät juuri näin. Myönnettäköön että tämä on puhdas makuasia ja kertoo ehkä enemmän omasta vajavaisuudestani, mutta jos joku tilaa pihvinsä kypsänä, niin minulle muodostuu tietty kuva siitä ihmisestä jo lähtökohtaisesti.

Medium rare on vastaukseni, valitettavan usein se vaan menee yli. Todella harvoin jää alle. Raa'an tilaisin jos uskoisin lihan ja kokin laadukkuuteen, mutta usein se menee vähän niin, että paikoissa joissa uskaltaisi raa'an tilata, ei tarvitse kypsyydestä mitään sanoa. Ehkä tämäkin on tosin enemmän oma kuin todellinen ongelma.
Possukin saa olla tietyissä tapauksissa rose, mutta kohtuus kaikessa, varsinkin trikinelloosissa (no joo ei kovin yleistä).
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Pakko kysyä beniciolta, että millainen kuva sinulle muodostuu henkilöstä, joka haluaa pihvinsä kypsänä?

Edit: Ja omani haluan mediumina tai medium rarena. Sanon, että vähän alle mediumin.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Mediumista raakaan, riippuen mielentilasta ja ravintolasta. Kotona sama juttu.

Kypsän pihvin tilaaminen on kohtalaisen perverssiä touhua. Kypsäksi vetämisessä menevät maut hukkaan, myös lihan rakenne eli aterioijan suutuntuma kärsii. En ymmärrä miksi vaikkapa mehukas sisäfilepihvi pitäisi kuivattaa jerkyksi. Makunsa kullakin, mutta well donen suosijoiden soisi edes kokeilevan ammattitaidolla paistettuja mehukkaampia kypsyysasteita.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Pakko kysyä beniciolta, että millainen kuva sinulle muodostuu henkilöstä, joka haluaa pihvinsä kypsänä?

Sivistymätön ja tyhmä, mutta tietämätön siitä itse. Ja jos joku tästä nyt riemastuu, niin toistettakoon että en väitä näiden ihmisten olevan sivistymättömiä ja tyhmiä, vaan se on se kuva, joka minulle muodostuu ihmisisestä jota en sen paremmin tunne. Ja jollain voi varmaan olla lääketieteellinenkin syy tilata kypsänä, ihan niinkuin puolella suomalaisista on laktoosi-intoleranssi ja sen ainoana oireena paska tulee syömisen jälkeen. No nyt vähän lähti.
 
Viimeksi muokattu:

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Pakko kysyä beniciolta, että millainen kuva sinulle muodostuu henkilöstä, joka haluaa pihvinsä kypsänä?
Minä taas en tee mitään syväanalyysiä ihmisen älykkyydestä. Mutta luokittelen tuollaisen asiakkaan ihmiseksi, joka ei ole maistanut koskaan hyvin tehtyä pihviä.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Medium rare on toiveena ja usein sellainen myös tulee. Tosin, ilmeisesti käsitys kypsyysasteesta riippuu paljon kokistakin ja usein minun käsitystäni kypsempään suuntaan eli juuri sen takia medium rare, että on sitten edes medium.
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Medium rare normaalisti, tosin hyvä kokki + hyvä liha, niin rare on optimaalisempi. Kypsänä syöty on hyvän ja kalliin lihan tuhlausta, mutta kukin tyylillään.
 

Hiker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jalkapallo, jääkiekko, yleisurheilu
Medium tai medium rare. Tällä budjetilla ei tosin syödä pihviä ravintolassa kuin pari kertaa vuodessa, joten silloin pitää pelata varman päälle.
 

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62
Ehdoton vastaukseni on rare.

Jos kokki osaa asiansa, pihvin maku on parhaimmillaan juuri tässä kypsyydessä.

Asiaan vaikuttaa varmaan se, että oma äitini, joka on loistava pihvinpaistaja, hallitsi loistavasti tuon kypsyysasteen salat ja sain siten jo lapsena nauttia laadukkaista pihveistä. Ns. perustason ravintoloissa tilaan mieluummin jotain muuta kuin pihviä, ettei tule turhia pettymyksiä.
 
Viimeksi muokattu:

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Medium rarena menee yleensä, niin ei ainakaan ole sitten kovin pahasti ylipaistettu paikasta riippumatta.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Melko harvoin tulee pihvejä syötyä, mutta silloin kun tulee, medium on meikäläisen vaihtoehto. Joskin, mikäli syön esim. Espanjassa "Menu del Dia" -paikassa, ja tarjolla on nautaa, otan silloin pihvin varmuuden vuoksi "Muy hecho", aka "Well done" -tilassa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Sivistymätön ja tyhmä, mutta tietämätön siitä itse. Ja jos joku tästä nyt riemastuu, niin toistettakoon että en väitä näiden ihmisten olevan sivistymättömiä ja tyhmiä, vaan se on se kuva, joka minulle muodostuu ihmisisestä jota en sen paremmin tunne.
Joops, mulle tulee lähinnä sellainen mielikuva, ettei tyyppi ehkä ole koskaan edes maistanut raakaa tai puolikypsää pihviä. Joillekin ajatus raa'asta lihasta on epämiellyttävä, ja kynnys sen ylittämiseen on korkea. Mutta olen kyllä periaatteessa samoilla linjoilla, että hiukan katson kieroon laadun päälle ymmärtämättömiä. Kuten myös niitä, jotka pitävät keskipaahtoisia kahveja tummempia liian vahvoina, 70% suklaata liian vahvana, Keijua + edamia parhaana mahdollisena leivänpäällisenä ja jättävät kalaruoat automaattisesti syömättä.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Vannoutuneena pihvimiehenä olen kiinnostunut palstan tottumuksista lihan kypsyysasteeseen. Yllättävän moni kaveri tilaa läskinsä kypsänä, mikä on typerintä mitä voi tehdä, mutta kukin tyylillään! Monet naiset myös karttavat punaisuutta lihassa.

Yleisesti tunnetut vaihtoehdot ovat siis järjestyksessä kypsin ensimmäisenä:

- well done
- medium well
- medium
- medium rare
- rare
- blue rare

Tässä vielä läpileikkaukset em. pihveistä. Omasta mielestäni hyvälaatuinen pihvi on parhaimmillaan rare-kypsyydellä. Medium ja medium rare ovat vielä syötävässä kypsyydessä. Voi vastata useamman vaihtoehdon puolesta, jos on vaikea päättää.
Tämä on vähän kuin Sihvonen ja "Meidän Peli". Vain yksi on hyväksyttävä, muut on väärin ja perseestä. Se jos mikä saa aikaan hyvät naurut.

Normaalisti ihan vittuilleksani tilaan pihvini Well Done -mallisena, saan siten yleensä hyvän Medium Well -pihvin joka on rakenteeltaan ja makuna (jos pihvi on hyvin maustettu) oma suosikkini. En tiedä mistä johtuu, että ravintoloissa pihvin paistoaste laskee yleensä yhdellä siitä mitä tilaan.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Medium rare varmaan olisi henkilökohtainen suosikkini ja yksi parhaista pihveistä on ollut varmaankin juuri tämä, ellei jopa siitä hitusen alle. Huikean makuista oli, huh. Kypsä menee toki kyllä, mutta ei ole omaan makuun.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Pillu on pillu ja pihvi on pihvi. En ymmärrä, miksi pillunväristä pihviä kovin arvostetaan.

Yleensäkin minusta olisi syytä kyseenalaistaa pihvin arvo, koska olen sitä mieltä, että karjalanpaisti on parempaa, siis ihan oikeasti.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Pääsääntöisesti tilaan pihvini mediumina mutta medium rarekin menettelee, sitä raaemmat pihvit eivät ole makuuni.

Ystäväni on kokki ja hän tuumasi kerran, kun oli pihvin paistamisesta kyse, että tuntuu lihan totaaliselta haaskaukselta jos joku tilaa sisäfilettä well donena ja sitä se minustakin on. (Täsmennetään, että naudasta on kyse).

vlad.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Tulipa tässä mieleen eräs ravintola Köpiksessä, jossa pihvi tuotiin erikseen täysin raakana pöytään tulikuuman litteän kiven kera ja tuon kiven päällä jokainen ruokailija saattoi kypsentää ja maustaa omanlaisensa pihvin - systeemi toimi hyvin ainakin minun kohdallani.

Tuskin ao. ravintolan erikoisuus on kuitenkaan mitenkään ainoa laatuaan maailmassa?
 
Tulipa tässä mieleen eräs ravintola Köpiksessä, jossa pihvi tuotiin erikseen täysin raakana pöytään tulikuuman litteän kiven kera ja tuon kiven päällä jokainen ruokailija saattoi kypsentää ja maustaa omanlaisensa pihvin - systeemi toimi hyvin ainakin minun kohdallani.

Tuskin ao. ravintolan erikoisuus on kuitenkaan mitenkään ainoa laatuaan maailmassa?

Jep. Jossain paikoissa on keskelle pöytää integroitu infrapunagrilli, jossa ruokailijat voivat makunsa mukaan grillailla lihat itse.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös