Legendaarisia inttimuistoja

  • 117 867
  • 335

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Syy siihen miksi intissä käydään sulkeisia ym. perustuu puhtaasti ehdollistamiseen. Siis positiiviseen sellaiseen. En itse ollut esim. tykistössä mutta olen kuitenkin sen verran perillä kyseisen aselajin toiminnasta että tuliasematoiminnassa kaiken pitää hoitua tiukan kurinalaisesti. Kun huudetaan tulta ja ammunta alkaa jokainen tekee juuri sitä mitä käsketään, vaikka me naureskelimme usein tykistön nimityksille "ammusmies xxx tms." niin kuitenkin kyseisenkin hemmon tehtävä on äärimmäisen tärkeä. Jos tuliasemassa kaikki tekisivät mitä tykkäisivät tai hiukan haittaisivat muitten toimintaa se saattaisi aiheuttaa isojakin ongelmia. Laiska mittamies tms. ei välittäisi kunnolla arvoista tms. ja kuulat lentäisivätkin tulenjohdon niskaan, vitsit olipas hauskaa. Kun taas tulitetaan pikatulella niin kysymys on usein omien sotilaitten hengestä. Tässä tapauksessa taas velttoileva ammusmies saattaisi tapattaa omia miehiä oikein urakalla.

Ja oikeasti millä tavalla miehistön jäsen voi päätellä milloin on kyse "typerästä" käskystä. "Maahan" voi kuulostaa typerältä käskyltä yksikön takapihalla mutta kun käskyn tarkoituksena on totuttaa miehet hyppäämään maahan _heti_ käskyn kuullessaan niin merkitys muuttuukin täysin, omapahan on henkesi.
Itse toimin tiedustelualalla ja meillä on täysi äänettömyys päällä joka kerta kun liikumme. Kun jonossa edellinen menee yhtäkkiä polvelleen se tarkoittaa sitä että seuraavakin menee ja antaa samalla esimerkin seuraavalle. Jos joku ketjussa velttoilee niin se saattaa tarkoittaa pahimmassa tapauksessa ryhmän paljastumista=tuhoutumista. Tätäkin hommaa piti harjoitella "typerinä" kyykistymisharjoituksina lähimetsissä koska jotkut eivät oikein hahmottaneet mistä oli kyse, olihan maa vähän märkääkin että polvethan olisivat voineet kastua.


Niin tai näin suurin osa intin "vastustajista" löytyy aina miehistöstä ja puolustajat taasen johtajista.

Ja se joka väittää että intissä ei pidä ajatella ei ole ollut johtajana.
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Varjo

Kiitos, erittäin suuri kiitos! Sinä sen kiteytit, mitä minä olen tässä yrittänyt selitää ties kuinka monessa viestissä! Olen sinulle positiivisessa mielessä kateellinen, koska oma taitoni ei riitä kiteyttämään asioita yhtä tiiviisti vaan sorrun selittelemiseen, jolloin kukaan ei tajua pointtiani. Varsinkaan sellainen, joka on jo lähtökohtaisesti eri mieltä.
 

nedomansky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kuri ja järjestys

Viestin lähetti Master God
Tarkoitatko hierarkisella järjestelmällä sitä, että se käskee, jolla on eniten rautaa kaulassa ja muut tottelevat? Se ei vain sovi parhaiten, vaan se on myös ainoa mahdollinen järjestelmä kriisitilanteessa. Silloin ei ole aikaa toteuttaa mitään demokraattista johtamistapaa.

Tarkoitin oikeastaan sitä, että maahan olisi aika tyhmää tulla
maajoukkojen voimin, jos vastassa olisi Vietnamin sodan aikaista
Vietnamilaistyyppistä sissisotaa käyvä puolustus.

Sinänsä mulle sopii myös perinteinen järjestelmä, koska
sitä tuskin joudutaan koestamaan lähiaikoina.

Kun Venäjäkin liittyy Natoon alkaa olla aika ihmeellistä,
miksi me ei liityttäisi. Meidän vihollisethan tulee tuolta
terroristien satamista pikemmin.
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Re: Kuri ja järjestys

Viestin lähetti nedomansky
Tarkoitin oikeastaan sitä, että maahan olisi aika tyhmää tulla
maajoukkojen voimin, jos vastassa olisi Vietnamin sodan aikaista
Vietnamilaistyyppistä sissisotaa käyvä puolustus.

Kun Venäjäkin liittyy Natoon alkaa olla aika ihmeellistä,
miksi me ei liityttäisi. Meidän vihollisethan tulee tuolta
terroristien satamista pikemmin.

Mikäli itsenäisyyden säilyttäminen kaikissa oloissa on päämääränä, kuten se Suomen tapauksessa on, pelkkä sissisota ei ole mitenkään mielekästä. Suomen mallihan perustuu siihen, että maavoimillaan hyökkäävän vihollisen kiila päästetään syvälle omalle alueelle sitä sivusta kuluttaen, strategiset kohteet pitäen ja lopulta vihollinen lyöden.

KUN Venäjä liittyy Natoon? Nyt ei hjymmarra...
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Paras vertaus mitä olen koskaan kuullut on tällainen(sovellettavissa):

Miksi lukitset pyöräsi kun jätät sen yksin kaupungille?
- Pyörän lukon saa katkaistua 10 sekuntissa jos tosissaan haluaa sen pyörän ryöstää.
-pyörää voi lähteä taluttamaan ja kysyjille selitellä että avain katkesi lukkoon
-pyörän voi heittää pakun takakonttiin ja avata lukko piilossa katseilta

Ja silti sinä lukitset pyöräsi jättäessäsi sen.

Kuitenkin jos lukkoa ei olisi niin uskoisitko tosissasi ettei kukaan ottaisi pyörääsi?


Eli näin minä näen armeijan tarpeen. Eihän sillä A2 keltaista voiteta mutta antaapahan ajattelemisen aihetta ennenkuin vihollinen päättää hyökätä.
 

jiimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK
Viestin lähetti Suomi-Salama

Meitä on moneksi. Voinhan toki jonkun mielestä olla tyhmä, kun jopa palkatta yritin hoitaa armeijassa hommani siten, etten ainakaan tarkoituksellisesti aiheuttanut vahinkoa kenellekään ja ettei kenenkään olisi tarvinnut huomautella minulle ainakaan laiskuudesta. Jos tuo on tyhmyyttä, olen mielelläni tyhmä. Mikähän se sellainen sitten on, joka räkii ruokaan, aiheuttaa toiminnallaan tarkoituksellisesti vaaratilanteita, tuhoaa tarkoituksellisesti omaisuutta ja on olemukseltaan kaikin puolin hällä väliä asenteella. Kai se sinun ja muiden samankaltaisten mielestä on sitten suurtakin viisautta... Valitettavasti en voi olla kanssasi sama mieltä.

Mistä ihmeestä olet saanut päähäsi, että minä kannatan jotain ruokaan räkimisiä tai omaisuuden tuhoamisia ym. mainitsemiasi??? Johan nyt on helvetti. Olenko jossain vaiheessa maininnut jotain sen suuntaista? Kannattaa sinunkin lukea ne viestit läpi, eikä vain olettaa kaikkea. Muita syytetään valehtelijoiksi, mutta itse kirjoittaa silkkaa paskaa. Huhhuh... Olen yrittänyt tuoda esille sen, että tein kaiken palveluksessa ollessani hyvin, niin kuin asiat pitää tehdä. Vapautuksilla minä sieltä luistin, enkä palveluksessa härväämällä. Nakkihommat pyrin tietenkin kiertämään aina kuin mahdollista. Typerät tosina heitetyt olettamuksesi käyvät jo vituttamaan.

Olen monta kertaa sanonut, että armeijaan ei pidä mennä, jos ei ymmärrä sen fuktiota ja toimintatapaa. Toimintatapa perustuu hierarkiaan. Tehdään, mitä käsketään. Funktiona on taas Suomen puolustaminen, jonka katsotaan toteutuvan tehokkaimmin hierarkisen toimintatavan kautta.

Se kun ei valitettavasti ole sinun sanomisista kiinni. Jos vaihtoehtoina on 6 kuukautta paskaa tai 13 kuukautta vähän erilaista paskaa, niin totta helvetissä se 6 kuukautta on parempi valinta. Laki kun on sellainen, että jotain pitää käydä. 3 kuukautta vankilassa olisi tietenkin vielä vähemmän, mutta se ei ole käytännön vaihtoehto.

Minä en suoraan allekirjoittaisi sitä, että johtaja-aines automaattisesti paranisi, jos kokelaille maksettaisiin palkkaa. Korkeintaan se pysyisi samana, koska aivan samalla tavalla valintakriteerit kaiketi olisivat voimassa myös tuossa sinun mallissasi. Ei kokelaaksi pääsisi pelkästään sillä, että haluaa tienata. Toisekseen, tälläkään hetkellä puolustusvoimille ei ole mikään ongelma siinä, että jotenkin merkittävä osa potentiaalisista reserviupseereista jättäisi pyrkimättä rukkiin sen tähden, että oma elämäntilanne on esteenä. Toki niitäkin tapuksia on. Kuten jo totesin, mielestäni aito motivaatio on tärkeintä ja sitä rahalla ei saa. Minulla ei tästä ole faktaa, mutta omakohtaisella empirialla varustettuna väittäisin, että reservinupseerit ovat aika suurelta osin maanpuolustusmyönteistä sakkia ja ymmärtävät vastuunsa. Ei siitä numeroa tarvitse tehdä, eikä sillä tarvitse leuhottaa. Mielestäni se on sangen tervettä.

Käytän edelleen esimerkkiä omasta armeija-ajastani, kun siitä kuitenkin jotain tiedän. Morttikaudella kysyttiin halua johtajakoulutukseen ja kaikki tietenkin antoivat vastauksensa. Kun "valinnat" sitten lähestyivät, komppaniassamme noin 15-20 miestä saivat kutsun komppanianpäällikön puhutteluun. He olivat kieltäytyneet ehdottomasti lähtemästä AUK:hon. Kapteeni sitten yritti saada mielen muuttumaan käyttäen melko kyseenalaisiakin keinoja. Suurin osa (ellei jopa jokainen) tietenkin piti pintansa ja jäi kuuden kuukauden jääkäriksi. Mutta entäpä jos esimerkiksi jatkuva negatiivinen kassavirta ei olisi estänyt jäämistä toiseksi puoleksi vuodeksi? Itse ainakin olisin voinut yrittää aukin kautta rukkiin (kun sinne vielä komppanianpäällikön mukaan olisin todennäköisesti päässyt/joutunut), jos siitä ylimääräisestä puolesta vuodesta olisi maksettu reiluhkot elinkustannukset kattava korvaus. Ja varmaan moni muukin olisi tehnyt niin. (Itselläni ainakin oli puoli vuotta "vapaata" ennen opintojen aloittamista. Sama se olisi ollut saada rahat armeijasta kuin jostain muualtakin.) Entä jos johtajakoulutus olisi saatu muillakin keinoilla houkuttelevammaksi ja vaikka 15 pätevää varusmiestä olisi saatu aukkiin? Tällä tavalla tippuisi huonompia vaihtoehtoja pois ja kilpailu RUKin paikoista olisi kovempaa. Aivan varmasti näin saataisiin parempia ja osaavampia johtajia, joille varmaan olisi käyttöä. Minua suoraan sanottuna hirvittäisi lähteä sotimaan nykyisen alikersanttini kanssa. Äijä on äärettömän itsepäinen, eikä jaksa jaksa kantaa sissikamojen lisäksi radiota ja sanomalaitetta muutamaa kilometriä pidempään, ahkion vetämisestä puhumattakaan.

Ahas, Varjo on liittynyt keskusteluun. Kyllä minä ymmärrän, että tiettyjen käskyjen toteuttaminen pitää olla selkäytimessä. Sitä vartenhan esimerkiksi sulkeisia järjestetään, mainitsihan sen Suomi-Salamakin. Sen verran olen lukenut psykologiaa, että Pavlovit ym. ovat jollain tapaa muistissa, eli ehdollistamisestahan siinä on kyse. En tietenkään kiistä tällaisten harjoitusten mielekkyyttä. Sen sijaan ihmetyttää, miksi armeijassa kiinnitetään niin paljon huomiota toisarvoisiin asioihin. Rättisulkeiset ovat yksi esimerkki. Toinen ärsyttävä asia on kaikki pinkka/punkka -harjoitukset. Ja se, että jostain pikku asiasta saattaa nousta kauhea meteli ja juoksutus alkaa. Ryhmähenkeäkään tuskin nostaa se, että jos yksi "tilastotapaus" ei oikeasti onnistu jossain asiassa toistuvasti, niin kaikki juoksevat sen takia. Jokainen vittuuntuu siihen yhteen äijään, josta tulee silmätikku ja kiusattu. Tällaiset pikkuasiat vaikuttavat paljolti kokonaisuuteen, enkä ihmettele, ettei armeijassa viihdytä. Itselläni oli erittäin paska alikersantti johtajana. Kokelaat ja toiset alikersantit joutuivat korjailemaan tämän sankarin käskyjä useinkin, koska niissä ei oikeasti ollut välillä mitään järkeä. Kaikki piti tehdä vaikeimman kautta. Voin hyvin sanoa, että hänen käskynsä olivat typeriä. Ja morttikaudella tuvassani oli yksi "tilastotapaus", joka oli kaikessa aina viimeisenä, rasteista pieniin polkupyörämarsseihin. Hän kuitenkin pääsi alikersantiksi, kun sitä halusi. Säälittää ne onnettomat jääkärit, jotka joutuivat tämän johtajan esimerkkiä ja käskyjä seuraamaan.
 

nedomansky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ihan asiaa

Nykydoktriinin mukaan edellä esitetyt ajatukset ovat ihan asiaa.

Meille SNS -seuran jäsenille taannoin opetettiin, että kun meillä
on paljon monen tason ystäviä Neukkulassa, niiden on vaikea
saada kansanarmeijaansa käännettyä pientä Suomiparkaa
vastaan.

NATO ja Venäjähän neuvottelevat jo rauhankumppanuudesta.
Samoin Putin ehkä tajuaa, että länsimaalaissuuntainen
demokratia voisi olla parempi ratkaisu heidän kansansa
tulevaisuutta silmällä pitäen. Sitten voisi alkaa ajatella
taloudellista yhteistyötä EUn kanssa. Apuahan ne vesselit
tarvitsee. Sitten kun taloudellinen yhteistyö on vahvaa, miksei
myös puolustuksellisesti oltaisi liitossa, varsinkin jos 3. maailma
tai ainakin nämä Pyhän Sodan kaverit ovat se todellinen uhka.

En ole missään vaiheessa vastustanut omia puolustusvoimia.
Olen vaan pyytänyt tehostamaan niiden koulutusta ja
uskottavuutta. Toisaalta jos NATO olisi tuomassa maahamme
vaikka 50.000 hitech solttua koneineen sun muineen,
suosittelisin ainakin neuvottelemaan asiasta. Siis ennen kuin
Venäjä on NATOssa;-)
 
Viimeksi muokattu:

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
jiimo:

En suhtaudu sokeasti kaikkeen intissä oleviin asioihin nähden ne pelkästään järkevinä mutta ainakin oman kokemukseni mukaan suurin osa niistä on järkeviä.
Rättisulkeiset:
Et taida tuntea ihmisiä joilla pukeutuminen kestää helposti 20 minuuttia tai enemmän, minä valitettavasti tunnen. Jos nämä rättisulkeiset sitten opettavat kyseisiä henkilöitä pukeutumaan nopeammin vastedeskin niin hyvä vaan. Ja taas vertaus omaan erikoisalaani:
Kun ollaan "telttailemassa" linjojen takana ja vartiomies havaitsee lähestyvän vihollisen niin paikalta on pyrittävä katoamaan mahd.nopeasti. Kun sitten teltassa/kuusen alla herää keskellä yötä ja pitäisi pukeutua nopeasti(itse suosin tosin vaatteet päällä nukkumista) niin asian harjoittelu onkin järkevää.

Kollektiivinen rangaitus:
En itsekään hirveästi pitänyt näistä mutta periaatteessa tarkoituksena on käsittääkseni yhteistyön parantaminen, jos yksi tilastotapaus sekoilee niin vastedes muut auttavat häntä. Tähän siis pyritään mutta lähinnä koska ihminen on kusipäinen eläin niin lopputulos on usein mainitsemasi.

Ja itse ainakin johtajana jouduin huomaamaan että jos mokailusta tms. selviää ilman rangaistuksia niin "mokailua" jatketaan. Valitettavasti tämä oli lähes 100% varmaa. Juoksutus taasen ainakin meillä nähtiin sellaisena "yksikköylpeyttä" nostavana asiana, me juoksemme muut kävelevät jne.

Itse kyllä joudun yhtymään tuohon aliupseerien heikkoon tasoon, noh helppohan se on rukin käyneenä sanoa näin mutta...
Sille ei oikeastaan voi tehdä mitään. Mutta toisaalta koskaanhan sitä ei tiedä millaisia kykyjä jostain henkilöstä voi löytyä tositilanteessa.
 

Hamraan

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ottawa Senators, Edmonton
Mun mielestä 6 kuukauden tsemppaaminen armeijassa on aika pieni hinta siihen nähden mitä tämä maa antaa meille.
Saa koulutusta, sosiaaliturvaa, terveydenhoitoa. Mutta siitä ei olla valmiita 'maksamaan' omalla panostuksellaan siihen että maailman silmissä Suomeen on paha tulla hyökkäämään. Aikaisemmin ketjussa mainittu pyörä-lukko juttu on mainio esimerkki. Intin tarkoitushan on aiheuttaa vastustajalle sotatilanteessa niin paljon tappioita ettei vihollisen saatuun hyötyyn nähden ole kannattavaa hyökätä. Näin meille sanoi
häijyn näköinen ylil.

Muutamissa armeijaa puolustavissa viesteissä on tosi hyviä argumentteja. Toivottavasti mahdollisimman moni lukee ne ja miettii omia asenteitaan.
Tokihan intissä negatiivisiä puoliakin intissä on ja on niitäkin jotka tuntuvat typeriltä. Turhana voidaan pitää niitä iltapunkkien ja pinkkojen tekoa, se ei koskaan avautunut että miksi näin. Turhana/tarpeettomalta voi tuntua jatkuva siivoaminen, mutta jos intissä siivottaisiin vaikka vain joka toinen päivä niin terveistä miehistä tulisi kaikista astmaatikkoja.

unohtui mainita että
Kenraali Adolf Ehrnrooth sanoi että jos hänellä olisi 3 tuntia aikaa kouluttaa täysin kouluttamaton komppania sotaan, kaksi tuntia hän pitäisi sulkeisia.
Niin tärkeää on tuo käskyjen ehdoitta totteleminen silloin kun tilanne on päällä.
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
jiimo

"Mistä ihmeestä olet saanut päähäsi, että minä kannatan jotain ruokaan räkimisiä tai omaisuuden tuhoamisia ym. mainitsemiasi???"

En ole sellaista saanut päähäni, mutta juuri mainitsemiisi asioihin olen puuttunut tuomitsevasti ja toisaalta olen maininnut, että pidän äärimmäisen lapsellisena ja vastuuntunnottomana kaiken läskiksi lyömistä sen takia, että oma pikku mukavuus ajoittain kärsii, eikä joka asiasta hyödy itse suoranaisesti. Minä olen ymmärtänyt, ettei sinua kiinnostanut armeija pahemmin ja että koetit mennä aina sieltä, missä aita on matalin. Toisaalta olen ymmärtänyt, että pidät "urpoina" tms. sellaisia, jotka kaiketi mielestäsi tyhmyyttään hoitavat armeijassa palkatta hommansa kunnialla ja menevät sittenkin palvelukseen, vaikkei huvittaisi. Tyhmyyttähän sen täytyy mielestäsi olla, koska itse et niin tehnyt ja pidät itseäsi fiksuna. Vai olenko ymmärtänyt aivan väärin? Minä kuuuluin joka tapauksessa toivoakseni noihin "tyhmiin".

"Olen yrittänyt tuoda esille sen, että tein kaiken palveluksessa ollessani hyvin, niin kuin asiat pitää tehdä. Vapautuksilla minä sieltä luistin, enkä palveluksessa härväämällä."

Kai huomaat tuon ristiriidan? Pitäisikö minun nostaa sinulle hattua, koska vaivauduit silloin tekemään kaiken hyvin, kun vaivauduit osallistumaan palvelukseen? Ymmärrätkö, että minä en anna edes paskan arvoa sille, jos "homman tekee silloin hyvin, kun sattuu huvittamaan"? Se kuuluu vapaa-aikaan ja vapaa-ajan harrastuksiin, ei sellaiseen tilanteeseen, jossa on kyseessä muukin kuin oma perse. Asiallisten hommien hoito tarkoittaa minulla sitä, että ne tehdään aina asiallisesti riippumatta siitä, sattuuko itseään henkilökohtaisesti huvittamaan juuri sillä hetkellä. Ellun kanana ollaan sitten muulloin. Uskon sen, ettei minun mielipiteeni sinua paljoa vaivaa, eikä tarvitsekaan, mutta mielipiteiden vaihdostahan tässä on kysymys.

"Se kun ei valitettavasti ole sinun sanomisista kiinni. Jos vaihtoehtoina on 6 kuukautta paskaa tai 13 kuukautta vähän erilaista paskaa, niin totta helvetissä se 6 kuukautta on parempi valinta. Laki kun on sellainen, että jotain pitää käydä. 3 kuukautta vankilassa olisi tietenkin vielä vähemmän, mutta se ei ole käytännön vaihtoehto."

Eihän se minun sanomisistani ole kiinni, mutta toki voin pitää sellaisia ihmisiä luusereina ja selkärangattomina, jotka kyllä ruikuttavat ja valittavat kaiken turhuutta, mutta joilla ei ole kuitenkaan uskallusta konkreettisesti kyseenalaistaa systeemiä olemalla menemättä armeijaan.

"Mutta entäpä jos esimerkiksi jatkuva negatiivinen kassavirta ei olisi estänyt jäämistä toiseksi puoleksi vuodeksi?"

Tähän väliin sopii myös esittää tuttu kysymys, millä kattaisit palkkamenoista aiheutuvat lisäkustannukset? En minäkään tietenkään olisi pahakseni laittanut, jos kokelaskaudestani olisi maksettu reilua palkkaa, mutta menipä se noinkin.

"Itse ainakin olisin voinut yrittää aukin kautta rukkiin (kun sinne vielä komppanianpäällikön mukaan olisin todennäköisesti päässyt/joutunut), jos siitä ylimääräisestä puolesta vuodesta olisi maksettu reiluhkot elinkustannukset kattava korvaus. Ja varmaan moni muukin olisi tehnyt niin. (Itselläni ainakin oli puoli vuotta "vapaata" ennen opintojen aloittamista."

Jälleen toistan sen, ettei todellista maanpuolustustahtoa voi rahalla ostaa. Se on paljon suurempi asia, jota sellainen ei voi käsittää, jolla sellaista ei ole. Motivaatio on tärkein yksittäinen tekijä sotilaalle, varsinkin taistelutilanteessa. On tiedostettava ja hyväksyttävä, minkä puolesta taistelee.

Myönnän kyllä sen, että varsinkin aliupseereiksi päätyy huonoakin ainesta, se on ainakin pieni ongelma puolustusvoimille. Luulenpa kuitenkin, että kohdallesi on vain sattunut poikkeuksellisen huono tuuri. Perustelen tätä samoin omakohtaisilla kokemuksilla. Olen ollut kahden saapumiserän alikersanttien alaisena (itse palvelin I/95) sekä hieman useamman saapumiserän alikersanttien esimiehenä ja täytyy kyllä todeta, että itselläni on ollut joko hyvä tuuri tai sitten olettamukseni siitä, että suurin osa heistä täyttää kriteerit, pitää paikkansa.

"Sen sijaan ihmetyttää, miksi armeijassa kiinnitetään niin paljon huomiota toisarvoisiin asioihin. Rättisulkeiset ovat yksi esimerkki."

Rättisulkeisissa on järkeä monellakin tapaa: a) pysyy kamat tallessa ja puutteet huomataan heti b) opitaan tuntemaan henkilökohtaiset varusteet ja niiden oikeaoppinen käyttö c) opitaan kurinalaista ja asiallista suhtautumista varusteisiinsa.

"Toinen ärsyttävä asia on kaikki pinkka/punkka -harjoitukset."

Armeijassa on monta asiaa, jotka ärsyttävät. Sen lisäksi, että siisteys on isossa laumassa iloinen asia, niiden tarkoituksena on useimmiten taistelijan henkisen paineensietokyvyn nostattaminen. Yhdessä koetut ikävät asiat ovat yksi tehokkaimmista keinoista tuon tavoitteen saavuttamiseen. Armeijassa toisin sanoen järjestetään tarkoituksella tympäisevää ohjelmaa, koska se on osa koulutusta. Myönnän kyllä, että yhtäältä se saattaa tuntua täysin turhalta ja toisaalta se onkin joskus turhaa. Kollektiivisesta rankaisemisesta olen samaa mieltä, siitä pitäisi päästä pois ja käsittääkseni tilanne ei nykyään olekaan läheskään niin paha kuin se on joskus ollut.

"Tällaiset pikkuasiat vaikuttavat paljolti kokonaisuuteen, enkä ihmettele, ettei armeijassa viihdytä."

Mielestäni armeijan ei tulekaan olla mikään viihdekeskus, jonne mennään viihtymään. Ei se voi sitä olla, jos tarkoituksena on opetella käymään sotaa. Sota ei ole viihdyttävä asia.

Jotenkin tuntuu siltä, että monille nykynuorille kaiken pitää olla jotenkin coolia ja mukavaa, jotta olisi mitään mahdollisuuksia asian ymmärtämiselle. Onko kaikki saatu liian helpolla, kun mitään ei olla valmiita uhraamaan, ettei henkilökohtainen etu ja mukavuus vaan kärsisi? Monessa tapauksessa annetaan liian helpolla periksi. On paradoksaalista, että siinä kun armeijan käyminen on muuttunut helpommaksi parempien varusteiden, lyhentyneen keskimääräisen palvelusajan, lisääntyneiden lomien, inhimillisemmän koulutuksen, kännyköiden, jne. seurauksena, on keskeyttäneiden määrä kuitenkin kasvanut. Kyllä se kertoo jostain.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Viestin lähetti Suomi-Salama
Millä sinä olet ajatellut kattaa nuo lisääntyneet menot? Sosiaaliturvaa heikentämällä vai verotusta kiristämällä?
No vaikka niillä. Jätetään lisäksi vaikkapa eduskunnan lisärakennus rakentamatta ja vaikka musiikkitalo. Kyllähän säästökohteita löytyy paljonkin, jos niin vain haluaa. Verotuksessakin on vielä varmasti paljon muokattavaa.

Oman puolustuksen on laskettu kestävän noin vuoden, mutta siinäkään tapauksessa Suomi ei voi olla samalla tavalla yksin ja eristettynä kuin esimerkiksi talvisodan aikana. Tästä syystä on pyrittävä varomaan eristäytymistä kansainvälisen tilanteen kiristyessäkin ja ennaltaehkäisevän toimenpiteen seurauksena me olemmekin esimerkiksi Euroopan unionin jäsen. Euroopan unionin jäsenyys on nimenomaan turvallisuuspoliittinen valinta, vaikka sitä ei taloudellisen yhteistyön huumassa aina tule ajatelleeksi.
Itse pidän Euroopan unioniina hyvänä asiana, mutta en menisi lyömään pallejani pantiksi siitä, että sieltä oikeasti saataisiin välttämättä mitään sotilaallista apua, jos sotilaallinen selkkaus sattuisi Suomelle tulemaan. NATO:n jäsenyys voisi taata hieman erilaista turvallisuuden tunnetta, toisaalta myös turvattomuutta.

Totta on, että tuossa kansanarmeijassa on kaltaisiasi myyräntyön tekijöitä, mutta onneksi olette vähemmistössä.
Pakottamalla harvoin saadaan kunnollista jälkeä aikaan.

Toivottavasti et ole itkemässä ensimmäisenä valtiota apuun, jos olet joskus hädässä...
Ei ole ollut tapana.

Niin, ymmärrän kyllä. Mutta edelleen painotan, että on mielestäni tällöin aika säälittävää ruikuttaa, jos ihmisellä ei ole sitä vertaa selkärankaa, että seisoisi periaatteidensa takana ja yksinkertaisesti jättäisi menemättä armeijaan. En pidä sinua tässä suhteessa minään. Jussi Hermajan selkäranka on sinuun verrattuna terästä. Jätän muna-sanan mainitsematta ja käytän sanaa selkäranka, koska et näemmä kykene hahmottamaan tiettyjen sanojen abstraktia merkitystä. En ole psykologi, mutta muistaakseni se vaihe kuuluu alle kouluikäisille tai heidän ikäistensä kanssa samalla henkisellä tasolla oleville...
Mielestäni osoittaa enemmänkin tyhmyyttä, kuin selkärankaa tehdä asiat hankalammin, kuin ne pitää, vain periaatteiden vuoksi. Periaatteita ihmisellä pitää olla, mutta miksi haaskata elämäänsä turhuuteen, muka "yhteisen asiamme" tähden. Ehkä kiinnitin huomiota tuohon tietyn sanan käyttöön, koska yleensä vain noilla alle kouluikäisillä on tapana hokea sitä jatkuvalla syötöllä.

Tuo kuvaa sitä tasoa, mihin minä olen antautunut keskustellessani kanssasi. Oikeastaan häpeän itseäni. Sinun tasollesi lopullisesti samaistuminen taitaisi tarkoittaa sitä, että ihailisin sitä tyyppiä, joka kertoi räkineensä ruokaan ja syöneensä asiallisten ihmisten sapuskat...
Älä vain laske itseäsi jalustalta. Maamme tarvitsee juuri sinunkaltaisiasi sankareita. Itse en ihannoi soppaan räkijöitä enkä kaivoon kuseskelijoita. Mielestäni sellaiset voi pukea paitoihin, joissa on päättymättömät hihat.

Ehkä voisimme lopettaa tämän?
Toki.

Jos nyt jollekin jäi vielä epäselväksi, niin en ole hippi, enkä vastusta armeijaa. En vain arvosta sen toimintaa nykyisenlaisella systeemillä.
 
Viimeksi muokattu:

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
BigRedBob

"No vaikka niillä. Jätetään lisäksi vaikkapa eduskunnan lisärakennus rakentamatta ja vaikka musiikkitalo. Kyllähän säästökohteita löytyy paljonkin, jos niin vain haluaa. Verotuksessakin on vielä varmasti paljon muokattavaa."

Ensinnäkin rohkenen epäillä, että Suomesta löytyisi riittävästi tahtoa kiristää verotusta tai heikentää sosiaaliturvaa sen hyväksi, että puolustusmenoja voitaisiin lisätä tuntuvasti. Itsekään en pitäisi sitä edes järkevänä. Toiseksi nuo mainitsemasi esimerkit ovat kuin pisara meressä ja suuren luokan populismia. Koeta käsittää, että ollakseen uskottava, palkka-armeijan kooksi ei riitä 100 000 miestä, joka määrä jo sekin aiheuttaisi pelkästään palkkamenoissa valtavan lisän puolustusbudjettiin.

"Itse pidän Euroopan unioniina hyvänä asiana, mutta en menisi lyömään pallejani pantiksi siitä, että sieltä oikeasti saataisiin välttämättä mitään sotilaallista apua, jos sotilaallinen selkkaus sattuisi Suomelle tulemaan."

Ei se sotilaallinen tae ainakaan toistaiseksi olekaan vaan enemmän osoitus siitä, mihin leiriin Suomi haluaa kuulua. EU on Suomelle turvallisuusyhteisö, kuuluisan turvallisuuspolitiikan asiantuntijan Barry Buzanin termiä lainatakseni. EU:n jäsenyys luo Suomelle eräänlaisen puskurin ulkoapäin tulevaa uhkaa vastaan, joskaan ei suoranaisesti sotilaallisesti. Toisaalta Kenraali Hägglund on todennut, että jo pelkkä Euroopan unionin jäsenyys antaa Suomelle takuut siitä, ettei se kriisitilanteessa jäisi yksin.

"NATO:n jäsenyys voisi taata hieman erilaista turvallisuuden tunnetta, toisaalta myös turvattomuutta."

Tästä olen samaa mieltä.

"Pakottamalla harvoin saadaan kunnollista jälkeä aikaan."

Armeijaa ei tarvitse kokea pelkästään pakkopullaksi. Jollet sitä ymmärrä, meidän on vaikea keskustella samalla kielellä. Mitä asevelvollisuuteen perustuvaan armeijaan Suomessa tulee, mielestäni sillä saatiin aika hyvää jälkeä aikaan viime sodissa... Mistä muuten arvelet johtuvan, että Suomen kansan suuri enemmistö on kansanarmeijan kannalla? Miten selität sen, että olet ajatuksinesi suuressa vähemmistössä? Ovatko kaikki muut tyhmiä ja sotahulluja?

"Mielestäni osoittaa enemmänkin tyhmyyttä, kuin selkärankaa tehdä asiat hankalammin, kuin ne pitää, vain periaatteiden vuoksi."

Hankalammin? Kuka on väittänyt, että asiallinen tehtävien hoito olisi hankalampaa kuin systemaattinen tehtävien vältteleminen ja lusmuilu? Mielestäni se on "pienemmän riesan tie", kuten Koskela sanoisi Tuntemattomassa.

"Periaatteita ihmisellä pitää olla, mutta miksi haaskata elämäänsä turhuuteen, muka "yhteisen asiamme" tähden."

Jotkut eivät ajattele tuosta asiasta "muka". Siinä sinulle vastaus. Toivon todella, että seisot sanojesi takana ja pidät vastaavasti yhteiskunnan etuuksia sinulle turhina, etkä käytä niitä... Muussa tapauksessa olet mielestäni vain turha ruikuttaja.

"Ehkä kiinnitin huomiota tuohon tietyn sanan käyttöön, koska yleensä vain noilla alle kouluikäisillä on tapana hokea sitä jatkuvalla syötöllä."

Niin, kun he eivät sinun tavallasi vielä ymmärrä tiettyjen sanojen abstraktia merkitystä. He käsittävät sananparren "ei ole munaa" ainoastaan sellaisella tavalla, joka saa heidät punastumaan ja hihittelemään.

"Älä vain laske itseäsi jalustalta. Maamme tarvitsee juuri sinunkaltaisiasi sankareita."

Tiedän. Siki en laskeudu luoksesi. Enkä sisällytä tähän edes minkäänlaista piikkiä vaan olen täysin tosissani. Tosin en niinkään halua korostaa itseäni kuin arvostaa sellaisia, jotka eivät ole samanlaisia kuin sinä.

"Jos nyt jollekin jäi vielä epäselväksi, niin en ole hippi, enkä vastusta armeijaa. En vain arvosta sen toimintaa nykyisenlaisella systeemillä."

Kiva, kun ihmiset osaavat perustella kantojaan... Jos et ole sattunut huomaamaan, sinun argumenttisi ovat kumotut ajat sitten muidenkin kuin minun toimesta. Kehittelisit uusia. Mallisi 100 000 miehen palkka-armeijasta ei toimi, se on osoitettu.
 

kapa76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Suomi-salama hei. Voisitko jättää tämän viestiketjun rauhaan kun me jaamme niitä hauskoja muistoja keskenämme. Ei nyt kiinnosta tässä ketjussa mitkään nato jutut. Perusta niille vaika ihan oma ketju.
 

Tibor

Jäsen
I agree. En minäkään viestiketjua aloittaessa uskonut enkä toivunut tästä tulevan mitään NATO-keskustelua, tai muuta tyhjänpäiväistä väittelyä. Niille on varmaan ihan omatkin otsikot.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Koska lupasin edellisessä viestissäni olla jatkamatta tätä väittelyä, niin pidän myös periaatteestani kiinni, enkä sotke tätä keskustelua enempää täysin aiheen sivuun menneestä asiasta.
 

jiimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK
Lopetanpa nyt minäkin sitten aiheen vierestä kirjoittamisen. Turhahan tätä kirjoittelua olisi ollut jatkaakin, kun mielipiteet eroavat niin suuresti. Suomi-Salama sitäpaitsi ymmärtää joko vahingossa tai tahallaan asioita väärin ja pitää omista mielipiteistään kiinni viimeiseen asti. Ainakin omat mielipiteeni hän on näyttänyt käsitelleen mielessään ns. mustavalkoisina. Syyttää vielä valehtelijaksi. Liekö kateus iskenyt??? Ja suvaitsevaisuuden puute?
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Pistetäänpäs nyt näitä muistoja

Juu kato. Kävi sillälailla, että allekirjoittaneelle iski vuoden ikäisen astma ja sepä siinä sitten pysytteli mukana ja on vieläkin. Intissähän kaikki paska kertyy ympärille ja hommat menee vituiksi muutenki ja häkää on teltoissa ynnä muissa.

Nooh meikäläinen lähti sitten isänmaallisena matkaan ja olin messissä ja innokkaasti mutta siinä vaiheessa palo hihat ekan kerran kun käytiin ekaa kertaa ampumassa. Oli paska olo ja keuhkot täynnä limaa ynnä muuta ja meidän särmä kessu (toisena viikkona jo) sitten kyseli vointia jne. itse tietenkin sanoin että ei saa happea. Sitten kessu lähti kyselemään lutilta kyytiä kassulle ja luti sanoi että jos tippuu nii tippuu ja se o sillä selvä. Määhän sitten konttasin puolet matkasta ja kiroilin ja pärräsin ja kun päästiin puolta tuntia myöhemmin muit kassulle nii luti sanoi vaan että hyvinhän se meni. ja sanoi vielä että jos ei toimi niin ei ole mikään pakko olla A:n mies. Siitä sitten kehittyi sitten keuhkoputkentulehdus ynnä muuta mukavaa ja kun tuli noi valinnat eteen mortti kauden lopussa ja tuli haastattelut niin tämä samainen luti jutteli että on tullut aikalailla vemppaa otettua (15) olin sitten laittanut hakemukset tonne Niinisalon sotilassoittokuntaan ja luti kyseli että mitäs jos se ei peuhi, että mitäs sitten? Sanoin vaan että se on sitten paskempi homma ja lähdin menemään. Loppujen lopuksi sain siirron 3jk:hon (WAU!) ja pestin huoltojoukkueen lämäriksi, hehee...

Se luti oli kuulemma muutenkin aika hullu painamaan tuolla mettissä ja teki 6kk:n miehille kivan kepposen ennen joulua loppusodan jälkeen. Päätti että lähetään marssille ja nehän lähti ja kohta tuli säkylässä semmoselle paikalle kun tunnettiin sydämen muotoisena hiekkakuoppana. Siinä sitten luti huuteli että mennään tosta yli. Sinnehän se vajos munia myöten veteen ja paineli yli ja alotteli kauheen huudon että mikä vittu maksaa?! Näähän lähti ihan kyrpä otassa painelemaan yli ja yks jannu tiputti rynkkynsä sinne veteen:D . Yli päästiin ja yksi uusista alikessuista kysyi että pistetäänkö nuotiota ja vaihdeta kuivaa päälle? JA PASKAT!!! Liikkeelle vaan ja vasta jonkun vartin päästä luti pysähtyi ja suostui nuotion tekoon. Siellä joku seisoi sitten vartiossa kun ei sitä rynkkyä iltaan mennessä löytynyt ja seuraavana päivänä vasta se saatiin ylös.

Tämmöinen kaveri on PSTK:n luutnantti Vuorinen. Jos jollakin on kokemuksia samaisesta kaverista niin heheh. Yksi tuttu joka ei ole oikeastaan koskaan tehnyt mitään kuntonsa eteen on ihan paskana kun alkaa pikkasen vittuilemaan Vuorisesta, kih,kih,kih

täällä jossakin....Masaman
 

Jimbo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Hamraan
Mun mielestä 6 kuukauden tsemppaaminen armeijassa on aika pieni hinta siihen nähden mitä tämä maa antaa meille.
Saa koulutusta, sosiaaliturvaa, terveydenhoitoa. Mutta siitä ei olla valmiita 'maksamaan' omalla panostuksellaan siihen että maailman silmissä Suomeen on paha tulla hyökkäämään.

Muuhun keskusteluun kantaaottamatta: yllämainitut sosiaalietuudet kustannetaan veroista eivätkä suinkaan ole ilmaisia.
 

mikaw

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti jiimo
Lopetanpa nyt minäkin sitten aiheen vierestä kirjoittamisen. Turhahan tätä kirjoittelua olisi ollut jatkaakin, kun mielipiteet eroavat niin suuresti.
Jos kerran Jagr68:n uskontojutut ovat herättäneet niinkin paljon keskustelua niin kannattaa varmaan perustaa oma viestiketju tätä varten.
 

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Viestin lähetti Myster


Muuhun keskusteluun kantaaottamatta: yllämainitut sosiaalietuudet kustannetaan veroista eivätkä suinkaan ole ilmaisia.

Ja toisekseen yli puolella Suomen väestöstä ei ole mitään asevelvollisuutta ja samalla tavalla hekin saavat sosiaalietuuksia.
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti Tibor
I agree. En minäkään viestiketjua aloittaessa uskonut enkä toivunut tästä tulevan mitään NATO-keskustelua, tai muuta tyhjänpäiväistä väittelyä. Niille on varmaan ihan omatkin otsikot.

Voin kyllä lopettaakin. Teen sen ihan mielelläni, mikäli ketjun aloittajankin mielestä turvallisuuspolitiikka on tyhjänpäiväistä... Aina pitäisi miettiä konteksti, missä suunsa avaa ja miten. Olen pahoillani, että yliarvioin ihmisten olevan kiinnostuneita muustakin kuin ruokaan räkimisestä yms. inttijutuista. Nyt BigRedBob sai niinikään kunniakkaan tavan perääntyä, kun argumentit loppuivat kesken...
 

Dave

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Voi v...

Ensimmäisen kerran alan palstapoliisiksi, sen verran vituttaa tuo yksi jäppinen. Yksi (1) kirjoittaja kirjoitti ruokaan räkimisestä. Tämän kaltaisen toiminnan ovat siitä pitäen teilanneet kaikki muut riippumatta sotilasarvosta tai asenteesta maanpuolustukseen. Silti Herra Upseeri vääristelee asiat sille mallille, että kaikki muut puoltaisivat moista toimintaa.

Olen hyvin tyytyväinen siitä, että sait armeijassa jostain syystä hyvän pärstäkertoimen ja että koko homma meni niinkuin halusitkin. Tämä kai selittää innostuneen asenteen varusmiespalvelukseen vielä näin jälkikäteenkin. Jos homma olisi lähtenyt jo alkumetreillä menemään päin persettä ja olisit joutunut 9,5 kuukautta kuuntelemaan kaiken maailman tyhmien mulkkujen vittuilua kuten minä, voisi mielipiteesi olla tätä nykyä hieman erilainen. Järjettömyyden huippuna perustelut sille, miksi aikuisia miehiä kannattaa kävelyttää jonossa hampaiden pesuun tai purattaa ja kasauttaa pinkkoja ja punkkia. Varmasti oli kivaa muna pystyssä käskyttää tällaisia älyttömyyksiä, herra kokelas. Käytin muna-sanaa nyt abstraktissa mielessä, mutta vääristele vain ihan vapaasti.

Anteeksi kimpaantumiseni. Rupesi vain kyrpimään vääristely ja valehtelu. Olen sillä tavalla vähän hassu, etten oikein siedä näitä toimia. Muille herroille totean, kuten amerikkalaisissa sotafilmeissä: "on ollut kunnia palvella kanssanne." Jätän tämän aiheen täältä tähän.
 

redcougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liigan Svedut
Viestin lähetti Suomi-Salama


Voin kyllä lopettaakin. Teen sen ihan mielelläni, mikäli ketjun aloittajankin mielestä turvallisuuspolitiikka on tyhjänpäiväistä... Aina pitäisi miettiä konteksti, missä suunsa avaa ja miten. Olen pahoillani, että yliarvioin ihmisten olevan kiinnostuneita muustakin kuin ruokaan räkimisestä yms. inttijutuista. Nyt BigRedBob sai niinikään kunniakkaan tavan perääntyä, kun argumentit loppuivat kesken...

Tämän threadin aihe oli nimenomaan inttijutut, eikä Suomen turvallisuuspoliittinen selonteko tai muu vastaava vol. 2. Kukaan ei ole sanonut että turvallisuuspolitiikka olisi tyhjänpäiväistä, ja sinua itseäsi kiinnostaa jauhaa siitä, avaa toki oma threadi, kukaan ei estä.
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Muistuipa tässä mieleen, kun joku kirjoitti siitä miten oppilas oli luultu vänskäksi, seuraava tarina. Olin AuKissa.A suna oli vanha lomapuku, tai siitä oikestaan siitä vain kauluspaita. Olkapäillä oli siniset poletit ja siinä hopeinen kusiraja.

Olin kaverin kanssa kuumana (siksi ei siis olut takkia päällä, eikä edes barettia) perjantai-iltapäivällä menossa lomille ja pysähdyimme kahville. Kahvilassa tiskin takana oleva neiti kyseli meiltä, että mitäs konstaapeleille sai olla. Vieläkin harmittaa ettei tullut tehtyä ruumiintarkastusta. ;)
 

redcougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liigan Svedut
Oppilaista lisää

Riksussa sattui kanssa hauskoja juttuja noiden kanssa, ei tosin omassa komppaniassa. Vekaralta tuli sikäläisiä oppilaita käymään ja ne majoitettiin EK:hon, jossa oli pahimmat puusilmät jne.. Siellä ei kukaan ikinä ollut edes nähnyt sitä hopeista viivaa aikasemmin, joten sitten he miehissä päättivät jotta nuo ovat vänrikkejä. Päättivät sitten näyttää vieraileville "vänskille" että osataan täälläkin, availivat kilpaa ovia, siivos niiden tuvat jne. Toteutti kaikki käskyt mahdollisuuksien mukaan. Yks näistä "vänsköistä" totes että paras tilanna sattu kun joku vääpeli tai sotmest oli menossa ulos kuten tämäkin oppilas, joku bemari juoksi avaamaan ovea kuin risteilyohjus hänelle, sitten kun skapparin vuoro, ovesta tylysti irti.. :D
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös