Legendaarisia inttimuistoja

  • 117 870
  • 335

kapa76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Joopa joo heikkilässä sitä on tullu oltua. Mikään hieno kokemus armeija ei itselleni ollut enkä oikeen koskaan sopeutunut sinne ja muutenkin vitutti koko ajan, mutta hauskojakin muistoja tulee mieleen.

Oltiin joskus Vpopin tarkastuksessa päärakennuksen edessä koko osasto ja joku valopää gona (viikko kotiutumiseen) keksi kusta päällemme alas sieltä ylhäältä kolmannesta kerroksesta. Samainen valopää sai pekonia siitä kun oli ollut eversti sipin autonkuljettajana ja oli soitellut useamman satasen seksipuhelin laskuja sipin autopuhelimella.

Heikkilästä myös muistuu mieleeni nuo keittäjä naiset. Varsinkin tämä A-kirjaimella alkanut.(nimeä en viitsi sanoa ääneen). Peuhaamaan oli kova varusmiesten kanssa (aina NHL-kiekkoilijoita myöten, pelaa muuten slc:ssä) no mutta ei siitä sen enempää... samaten sotkusta eräs joka myös.... ja se siitä sitten.

Kavereillani tuvassa oli kisa kun he menivät vemppaan niin kuka sai eniten lääkkeitä kerättyä armeija aikana, uskokaa tai älkää niin niitä oli lopussa aika paljon. Joukossa tyhmyys tiivistyy joten kisasin marttilan joukon kanssa kumpi nukkuu kauimmin samalla tyynyliinalla. Tasapeli muistaakseni tuli kun kummatkin vaihto yhtä aikaa. oli jotain 170 päivää. Vähän mustana oli.

Onkos muita jatkoaikalaisia jotka ovat olleet heikkilässä.
 
Viimeksi muokattu:

The Hawks

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, FC Jazz, SBS Masku
Mielenkiintoista on ollut lukea tätäkin ketjua. Itse kun olen nyt armeijassa on kiintoisaa lukea ihmisten kokemuksia omalta ajalta, myös tämä keskustelu "pelimiesten" sluibaamisesta ja sen moraalista on hauskaa luettavaa. Seuraavassa oma kantani asiaan.

Meidänkin kommuunissa on periaatteessa ollut 7,5 kuukauden aikana kahden tyyppisiä taistelijoita. Toiset ovat kovia jännittämään asioista ja niiden toteutuksen onnistumisesta kun taas toiset ottavat asiat rennommin ja koittavat välttää ylimääräisiä hommia, eihän se hääviä ole olla koko ajan nakissa. Minun mielestäni on turhaa alkaa tekemään löysästä asenteesta ja jonkinasteisesta hommien välttelystä mitään moraalikysymystä. Armeijassa olevien keskusteluissa on monesti ollut esillä pelimiesten välttelemiset ja kaikki hauskat keinot onnistua siinä mahdollisimman hyvin. Jotkut eivät ehkä osaa ottaa huumorilla niitä asioita, mutta niin ne kuitenkin pitäisi ottaa. Nyt puhun nimenomaan sluibaamisesta enkä esim. skapparaiden ruokaan räkimisestä, sellaisessa ei paljoa järkeä ole. Pitää myöntää että itsekään en Säkylässä ole mitenkään erityisen sotilaallinen, ei nappaa toiminta niin paljoa. Se toinen malli janttereista on sitten vastakohta tälle, he ovat aina pienessä paineessa hommien onnistumisesta ja pelkäävät kapiaisen palautetta jo etukäteen. Ymmärrän heitäkin, vaikka itse olen sen luontoinen ihminen etten jaksa ottaa hirveästi paineita siitä miten hommat firmassa sujuvat. Nyt en halua antaa itsestänikään kuitenkaan sellaista kuvaa että olisin aina tekemässä hommat tahallani päin helvettiä. Näin ei ole.

Sluibaamis-juttujen hauskuudestakin voi olla montaa mieltä, kyllä minä niitä ainakin luen mielelläni. Jätä Suomi-Salama lukematta sellaiset jutut jos et niitä voi sietää. Toisaalta ymmärrän kantasi hyvin, todennäköisesti olet/olit ammatiltasi upseeri eivätkä he luonnillisestikaan pidä tahallisesta hommien välttelystä koska sillä on suora vaikutus heidän työhönsä ja asioiden sujumiseen. Sama se on jokaisessa työpaikassa. Ei ole hääviä olla esimies jos alaiset eivät tee hommia. Kuitenkin perus varusmiehen näkökulmasta katsottuna niitä juttuja on mukavaa katsella, pelimiehet ovat aina legendaarinen keskustelunaihe kun palvelevat tai jo reserviläiset juttelevat kokemuksiaan intti-ajasta.

Onhan niitä hauskoja tarinoita minullakin mutta kerron niitä joskus paremmalla ajalla ja todennäköisesti kun tilanne ei ole enää päällä. Tämä tapahtuu 4.4.2002. On sitä tullut kaikkea hauskaa tehtyä, varsinkin lääkintämies-kurssin jälkeen mm. saman koulutuksen omaavan kaverin kanssa jonka myös nimim. Arnold tuntee!
 

Tibor

Jäsen
Näin kisojen melskeessä itselleni tulee mieleen muisto viime vuodelta. Itse suoritin palvelusta Ilmasotakoulussa Kauhavalla, siellä palvelleiden kesken puolisotilaallisessa lentokerhossa. Olimme juuri päättämässä metsäkeikkaa ja seisoimme muodossa loppupuhuttelussa. Tiukkana skapparina pidetty yliluutnantti sanoi hiljaisella äänellä "Lakki". Kaikki olivat hiukan pihalla, mutta ottivat lakin pois. Yliluutnantti jatkoi: Miehet, minuutin hiljainen hetki, hautaamme Suomen hiihtourheilun. Kaksi naista ja kaksi miestä on kärähtänyt Wadan testeissä. Kyllä siinä monen pojan leuka loksahti auki kun yliluutnantin ääni värisi...Taisi olla hiihtomiehiä...
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti The Hawks
Armeijassa olevien keskusteluissa on monesti ollut esillä pelimiesten välttelemiset ja kaikki hauskat keinot onnistua siinä mahdollisimman hyvin. Jotkut eivät ehkä osaa ottaa huumorilla niitä asioita, mutta niin ne kuitenkin pitäisi ottaa. Nyt puhun nimenomaan sluibaamisesta enkä esim. skapparaiden ruokaan räkimisestä, sellaisessa ei paljoa järkeä ole.

Sluibaamis-juttujen hauskuudestakin voi olla montaa mieltä, kyllä minä niitä ainakin luen mielelläni. Jätä Suomi-Salama lukematta sellaiset jutut jos et niitä voi sietää. Toisaalta ymmärrän kantasi hyvin, todennäköisesti olet/olit ammatiltasi upseeri eivätkä he luonnillisestikaan pidä tahallisesta hommien välttelystä koska sillä on suora vaikutus heidän työhönsä ja asioiden sujumiseen.

Pitää nyt tarkentaa. Totta hitossa minäkin hymyilen hyville jutuille, joissa esimerkiksi pienellä harhautuksella on vältetty jokin ikävä asia, kunhan siitä eivät ole joutuneet muut ylenpalttisesti kärsimään. Mutta esimerkiksi juuri tuollaiset ruokaan räkimisjutut saavat minut tympääntymään ja kyseenlaistamaan vahvasti tekijän kehityksen asteen. Kuten jo jossain viestissä kirjoitinkin, itse kannatan sanontaa "asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin Ellun kanat". Asiallisia hommia ovat mielestäni selvät käsketyt tehtävät, turvallisuuden huomioiminen sekä tahallisesta vahingonteosta pidättäytyminen. Kaikilta ei voi edellyttää omatoimisuutta, kyllä minä sen ymmärrän, ja toisaalta, jos kaikki olisivat oma-aloitteisia, hierarkisessa systeemissä hommat menisivät helposti sekaisin.

Eli en jaksa ymmärtää asiattomuuksilla leuhottamista. Sama asia kaikkialla, ei ainoastaan armeijassa. En ole ammatiltani sotilas, mutta siinä olet oikeassa, että jonkin verran kokemusta siltä alalta omaan varusmiespalveluksen lisäksi ja se varmasti osaltaan vaikuttaa kantaani. Ei todellakaan mieli mettä keitä, kun näkee tylsistyneitä ja välinpitämättömiä velttoperseitä. Toisaalta armeija voi tietyissä asioissa katsoa itseäänkin peiliin, kuten nedomansky jo totesi. Koulutuksen tulee olla mielekästä ja se, miksi joitain asioita tehdään, pitäisi tehdä varusmiehille selväksi. Tällöin porukka olisi varmasti motivoituneempaa. Tuota kuutta kuukautta en kuitenkaan lähtisi paljoa lyhentelemään, koska joukon yhteenhitsautuminen ja tietyn paineensietokyvyn saavuttaminen (lue: vitutuskäyrän nouseminen) vie aikaa, sitä ei aivan lyhyellä intensiivikurssilla opi, vaikka myönnän kyllä, että sinällään perustaistelijan tiedot ja taidot oppisi lyhyemmässäkin ajassa.

Lopuksi haluan uudistaa erään kysymyksen. Miksi armeijaa kaikin puolin turhana ja huonona laitoksena pitävät ja sen mukaan palvelukseensa suhtautuneet eivät valinneet siviilipalvelvelusta? Mielestäni siinä olisi ollut enemmän munaa kuin ainaisessa ruikutuksessa, vähättelyssä ja itsestään velttoperseeksi tekemisessä. Painostiko isukki tai sukulaiset inttiin vai olisiko 13 kuukautta kestävä siviilipalvelus ollut synnynnäiselle laiskalle tai ehkä pelkästään itseään ajattelevalle vieläkin vastenmielisempi paikka? Kaiketi niin. Joka tapauksessa selkärangasta lähtevästä ideologiasta ei liene kysymys... Säälittävää! Todellakin nostan hattua ennemmin vankilaan aatteensa vuoksi menevälle totaalikieltäytyjälle kuin vastenmieliselle lökäpöksyvelttoperseelle.
 

teemu_s

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC, Montreal Canadiens
En sen kummemmin ala kertoilla omista inttikokemuksistani mutta otan kantaa pariin asiaan. Pienen sluibailun kyllä aina sallin mutta toísten kiusaaminen ja tahallinen haitan teko menee yli niin armeijassa kun siviilissäkin. Aika lailla olen samoilla linjoilla kuin Suomi-Salama, toinen Haminan Hiltonin entinen asukas. Joku myös mainitsi että RUK:sta ei ole mitään hyötyä. Itse olen vahvasti eri mieltä. Se riippuu siitä miten siellä saamansa koulutuksen ja mukana tulleen aseman ja vastuun ottaa. Osa omistakin kurssikavereista lähti tarkoituksella vittuilemaan ja nostamaan jätkien v-käyrää. Itselleni RUK ja sen jälkeinen johtajakoulutuskausi antoi kokemusta niin ihmisten johtamisesta kuin esiintymisestäkin. Kommentit, että RUK:sta ei ole mitään hyötyä, tulevat 98% varmasti sellaisen suusta, joka ei ole kyseistä kurssia käynyt.
 

The Hawks

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, FC Jazz, SBS Masku
Samoilla linjoilla

RUK:sta olen kyllä samaa mieltä teemun kanssa. Vaikka itse en ole kurssia käynyt niin luulen että siellä saatava koulutus ihmisten johtamisesta sekä tiedot yleensäkin ovat hyödyllistä monelle. Useisiin ammatteihinkin voi varmasti Haminassa kerääntynyttä tieto/taitoa soveltaa. Eri asia taas on jos menee sinne vain sillä asenteella että pääsee vittuilemaan jätkille johtajakaudella, sellaisissa tapauksissa ei varmaankaan tule mietittyä kaikkia hyötyjä mitä kurssista voi itselleen kerätä. Ei muissakaan firmoissa esimies-asemassa olevat henkilöt hyödynnä statustaan sillä tavalla. Miksi siis jonkun kannattaisi tehdä niin armeijassa.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
arvoisa SS-mies...

Viestin lähetti Suomi-Salama
Lopuksi haluan uudistaa erään kysymyksen. Miksi armeijaa kaikin puolin turhana ja huonona laitoksena pitävät ja sen mukaan palvelukseensa suhtautuneet eivät valinneet siviilipalvelvelusta? Mielestäni siinä olisi ollut enemmän munaa kuin ainaisessa ruikutuksessa, vähättelyssä ja itsestään velttoperseeksi tekemisessä. Painostiko isukki tai sukulaiset inttiin vai olisiko 13 kuukautta kestävä siviilipalvelus ollut synnynnäiselle laiskalle tai ehkä pelkästään itseään ajattelevalle vieläkin vastenmielisempi paikka? Kaiketi niin. Joka tapauksessa selkärangasta lähtevästä ideologiasta ei liene kysymys... Säälittävää! Todellakin nostan hattua ennemmin vankilaan aatteensa vuoksi menevälle totaalikieltäytyjälle kuin vastenmieliselle lökäpöksyvelttoperseelle.
Armeija on lähes kaikinpuolin huono laitos, mutta ei missään nimessä turha. En vain kannata nykyisenlaista asevelvollisuus-systeemiä. Palkka-armeija olisi parempi ratkaisu. Kyllä niitä urpoja riittää, jotka sinne oikein hinkumalla menevät.

Hmm... sivari tai totaali... miksi ihmeessä hankkia itselleen yhtään enempää päänvaivaa, kun armeijassa pääsee juuri niin helpolla, kuin itse haluaa? Miksi pestä 13kk mummojen perseitä vanhainkodissa, jos pystyy olemaan kuin ellun kanana armeijassa? Jos ei kerran systeemi kiinnosta, niin miksi ihmeessä ei menisi siitä, mistä aita on matalin? Tämä ei tietenkään koske arvojani kaikilla elämänaloilla, tämä koskee vain tätä älytöntä kansalaisvelvollisuutta. Kukaan ei painoistanut minua ratkaisuissani. Moni tuttavistani meni siviilipalvelukseen, useampi meni armeijaan. Kaikille ei ehkä vain sovi sätkynukkena olo. Armeijan olisin varmasti ottanut vakavammin, jos siitä olisi maksettu edes kohtuullista palkkaa. Näin.

Se on herra SS tainnut viettää lapsena aikaansa enemmän tuolla oman Hitler-jugendinsa paikallisosaston kokouksissa, kuin lastentarhassa.
 

jiimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK
Miksi en olisi käynyt armeijaa? Itse laitoksesta en välitä paskan vertaa, mutta vielä vähemmän kiinnostaa sitoa itsensä yli vuodeksi johonkin käytännössä palkattomaan työhön. Totaalikieltäytymistä en olisi voinut edes harkita. Sitä en kuitenkaan ymmärrä, että miksi ihmeessä siellä pitäisi skarpata. Armeija on monelle vain välttämätön paha, joka halutaan mahdollisimman helposti alta pois. Tottakai minäkin pyrin kiertämään kaikki tarpeettomat hommat. Ei niiden suorittamisesta kuitenkaan mitään hyötyä olisi ollut. Loppujen lopuksi on yksi v***n sama, mitä siinä passissa lukee. Ei sitä ole minulta kukaan vielä kysynyt ja tuskin tulee kysymäänkään.

Ihmettelen suuresti, miksi jotkut Suomi-Salamat eivät voi ymmärtää, että suurta osaa varsinkaan 6kk:n miehistä ei kiinnosta paskaakaan hypätä joka käskyn perään. Varsinkin kun ainakin osa oman komppaniani käskyttäjistä oli umpityhmiä surkimuksia. AUK:hon kun sattui pääsemään kuka vain halusi. Siis kaikki halukkaat otettiin koulutukseen, tilastotapaukset mukaanlukien. Siinä siitä arvostuksesta.
 

äijä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Itähelsinkivantaan Jokerit
Voi perkele!

Tepsi kun olen, niin lienee vaikea ymmärtää spedejä, jotka on surffanut koko vitun intin ajan...
40 kg kainaloon ja täyspakkaus päälle ja sit jokeen kahlaamaan...
(Ai niin. Jarno K. oli samassa mestassa mun kaa.)
 

Siili

Jäsen
Tässä nyt on puitu armeijan tarkoitusta ja mielekkyyttä, mutta pistetään tähän nyt yksi muisto vaihteeksi.

Tapahtuma-aika on viime vuoden toukokuun loppu tai kesäkuun alku. Oli sateinen ja pimeä ilta, kello oli jotain yhdentoista pintaan. Olin AUK:ssa santsarina ja meillä oli au-oppilaiden ryhmätaitokilpailu menossa ja olimme morttikuskin ja toisen alikessun kanssa menossa valvomaan viimeistä rastia erään kukkulan huipulle. Olimme juuri kääntymässä vähän isommalta tieltä kukkulalle johtavalle tielle. Ihmettelimme kun sen isomman tien mutkan takaa tuli auto joka hinasi toista autoa, joka oli liekeissä. Jäimme siihen vähän ihmettelemään, että mitäs helvettiä.

Parin sekunnin kuluttua mutkan takaa tuli vanha bemari hirvittävää vauhtia ja käänty meidän luoksemme. Auto oli vielä vauhdissa kun takapenkiltä hyppäsi äijä ulos ja lähti juoksemaan kohti meidän SK:ta. Ajattelin, että nyt sieltä tulee äijä pyytämään apua kun on joku onnettomuus käynyt.

Mies tuli automme luokse ja hakkasi kuskin oveen. Kuski avasi oven ja ennen kuin kukaan meistä kerkesi sanoa mitään, niin tämä ympäripäissään oleva noin 25 v mies sanoi meille kysyi meiltä minne olimme menossa ja mitä tekemään sinne. Kukaan meistä ei kerennyt vastata mitään kun samassa alkoi hirveä selitys. "Hei jätkät, elkää perkele kertoko kenellekään, kaveri ajo pöllityllä autolla, ilman korttii ja hirveessä kännissä äske lepikkoon ja nyt ollaa menossa polttaa tää auton romu!!". Kateltii kaverin kanssa huuli pyöreänä että mikäs tää juttu nyt oikein on.

Löpistii siin muutama lause vielä ennen kuin lähdimme jatkamaan matkaa ja katsoimme peileistä kuinka tuo porukka lähti peräämme jonkun ajan kuluttua. Kuski oli paikallisia ja tiesi kertoa, että tuo äijä oli joku paikallinen entinen linnakundi. Kuski kävi heittämässä meidät rastipaikalle ja jäimme sinne odottelemaan milloin ensimmäiset oppilaat pyrähtävät paikalle. Siinä sitten mietimme kaikenlaista ja tulipa mieleenkin että mitä tehdään kahestaan jos äskeiset kundit haluavatkin hiljentää meidät ettemme pääse lavertelemaan heidän tekosiaan.

Kieltämättä silloin vähän pelottikin, että mitä jos he tulevatkin sinne kun rynkkyissä ei ollut edes räkäpäitä. Olisi niillä voinut ainakin pelotella... Jälkeenpäin tosin nauroimme jutulle kassulla monta kertaa.

Kuski kertoi kun tuli yöllä takaisin, että samassa risteyksessä oli myöhemmin ollut auto ojassa ja poliisit ja ambulanssi paikalla. Jälkeenpäin jäimme miettimään oliko auton ajunut ojaan sama porukka, mutta harmikseni emme saaneet koskaan tietää sitä.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
"Tepsi kun olen, niin lienee vaikea ymmärtää spedejä, jotka on surffanut koko vitun intin ajan...
40 kg kainaloon ja täyspakkaus päälle ja sit jokeen kahlaamaan...
(Ai niin. Jarno K. oli samassa mestassa mun kaa.)"

Hmm jotenkin tuntuu kummalta...mikäs kurssi oli kyseessä...siis jos tuosta extremeduudsonien jarnosta puhut.
 

Dave

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Viisas pääsee vähemmällä

"Viisas pääsee vähemmällä". Siinä oli sananparsi, jota viljelin intti-aikoina runsaasti. Ai että arvovaltaisia aliupseereja harmitti, kun heidän jämäkästi käskytettyään meikäläinen, patterin lusmuin mies, kehitti sekunneissa helpomman ja fiksumman tavan tehdä sama asia vähintään yhtä hyvin. Normaalisti, jotta heidän arvovaltansa ei olisi kärsinyt, asiat tehtiin kuitenkin vaikeamman kautta ja kaikkia vitutti.

Muistuu mieleeni eräs kaikkien muiden paitsi käskyttäneen kokelaan tarpeettomaksi tietämä pöydänkantourakka: yritimme sanoa hänelle, että tämä on kuule väärä luokka, antaa pöytien olla läjässä vaan. Yhden pöydän ääreen mahtui istumaan kaksi taistelijaa, mistä huolimatta kokelas ilmoitti kuuluvasti: "joka mies kantaa kaksi pöytää!" Naurun remakan laannuttua ovesta kurkistaa kapiainen, joka toteaa: "mitä ne miehet täällä tekevät. Oppitunnille mars!". Olimme siis väärässä luokassa.

Paras palaute tuli viimeisellä viikolla, kun eräs kollega, joka ei ollut erityiden fiksu mutta muuten mukava mies ja hyvän miehen maineessa, totesi minulle: "olen minä ollut tyhmä, kun olen repinyt täällä turhan takia. Olisi pitänyt olla fiksu ja olla alusta asti, kuten xxxxxx, yyyyyy ja zzzzzz." Tuo xxxxxx on siis meikäläinen.

Tilanne kulminoitui valtakunnallisella Lohtajan IT-leirillä. Hyvät miehet "pääsivät" kilparyhmiin, meikäläisen kaltaisille ylijäämämiehille luvattiin paskahuussin tyhjentämistä ym. Todellisuudessa minut ohjattiin leirin sillä kertaa järjestäneen Helsingin IT:n viestijaokseen, jossa olin varsinainen eliittitaistelija. Päivät kuluivat ammunnanjohtotornissa vikapartiossa istuskellessa ja palelevia tykäreitä katsellessa. Vikoja ei tietenkään ollut, koska me parhaat miehet olimme yhteydet luoneet ja erittäin kiireettömästi. Tietysti viestijaoksen miehillä oli joka päivä lupa käydä saunomassa ja illat ja usein päivätkin menivät sotkussa istuessa. Kerran kilparyhmiemme miehet laahustivat sotkuun kesken valtaisan sotaharjoituksen 15 minuutin kahvitauolle lumipuvuissaan ja huopakumppareissa täysin ryytyneinä. Me HelITR:n alaisuudessa palvelleet nollamiehet siinä rönötimme TV:n ääressä ja kysäisin pojilta, että "ette sitten olleet eilen katsomassa, kun Suomi voitti Kanadan?". Voin vaikka vannoa, että tällöin kuulin, kun pojat ns. menivät rikki. Selvä rusahtava ääni kaikui ilmoille. Toivottavasti jätkät edes voitti sen sotaharjoituksen, heh.

Viisas pääsee vähemmällä, näin se menee. Mukava muistella näitä vanhoja juttuja taas. Eipä sitä ole muualla kestänyt samalla tavalla lusmuta kuin armeijassa.
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Arvoisa luuseri

Vastaan viestiin yhtä typerällä otsikolla, koska taso on säilytettävä, puolin ja toisin... Koetan lisäksi vastata mahdollisimman helpoilla lauserakenteilla, jotta sinäkin ymmärtäisit. On nimittäin äärimmäisen rasittavaa toistaa samaa vain sen takia, että toinen ei ole joku lukenut aikaisempia kirjoituksia tai sitten ymmärtänyt niitä.

"Armeija on lähes kaikinpuolin huono laitos, mutta ei missään nimessä turha. En vain kannata nykyisenlaista asevelvollisuus-systeemiä. Palkka-armeija olisi parempi ratkaisu. Kyllä niitä urpoja riittää, jotka sinne oikein hinkumalla menevät."

Et ilmeisesti ole kovinkaan hyvin perillä Suomen puolustamisen edellytyksistä ja kustannuksista? Ollakseen uskottava, palkka-armeija vaatisi noin 500 000 miehen sitoutumista työhön. Uskottavuudella tarkoitan olettamusta, että koko Suomea olisi tarkoitus sota-aikana puolustaa, kuten puolustusdoktriini nyt edellyttää. Meidän geopoliittinen tilanne on aivan toisenlainen kuin esimerkiksi Britannialla. Nythän meillä on reservissä melkein 700 000 miestä. Jokainen voi miettiä, kuinka kalliiksi jo pelkästään palkkakustannuksiltaan tuollainen 500 000 miehen palkka-armeija tulisi ja toisekseen, mistä siihen löydettäisiin henkilöstö...? Jätän omaan arvoonsa kommentoinnin kohteen maininnat urpoista. Juurihan hän antoi ymmärtää, ettei itse olisi valmis... On syytä mainita, että järjestään kaikissa niissä maissa, joissa on siirrytty yleisestä asevelvollisuudesta palkka-armeijaan, puolustusmenot ovat reaalisesti kasvaneet.

"Hmm... sivari tai totaali... miksi ihmeessä hankkia itselleen yhtään enempää päänvaivaa, kun armeijassa pääsee juuri niin helpolla, kuin itse haluaa? Miksi pestä 13kk mummojen perseitä vanhainkodissa, jos pystyy olemaan kuin ellun kanana armeijassa? Jos ei kerran systeemi kiinnosta, niin miksi ihmeessä ei menisi siitä, mistä aita on matalin?"

No, niin juuri. Tulihan se sieltä. Kun itse on laiska tai pelkästään itseään ajatteleva niin toki sinne, missä aita on matalin. Miehessä ei ole munaa. Mielestäni lähinnä säälittävää uikutusta tulla suu vaahdossa sitten leuhkimaan, miten tuli lusmuttua ja miten armeija on paska paikka. Todelliselle vaihtoehtopohjalle ei ole munaa lähteä.

"Tämä ei tietenkään koske arvojani kaikilla elämänaloilla, tämä koskee vain tätä älytöntä kansalaisvelvollisuutta."

Ei tietenkään koske, sehän on selvä... Kerro minulle kuitenkin, miksi esimerkiksi RUK:n käyneistä hyvin merkittävä osa päätyy elämässään korkeisiin, jopa johtaviin asemiin yhteiskunnassa? Miksi koulutustaso johtajakoulutukseen menijöillä on keskimäärin huomattavasti korkeampi kuin muilla? Tällä en edelleenkään halua mollata miehistötehtävissä palvelevia, koska tiedän, että poikkeuksia löytyy sieltäkin. Eikö ole hieman ontuvaa nimittää heitä kaikkia urpoiksi tai sotahulluiksi, jotka käyvät armeijan erilailla kuin sinä? Edelleenkin, jos armeija on sinusta älytön kansalaisvelvollisuus, olisit mennyt sivariin ja ruikuttanut sieltä. Siihen sinulla ei vain ollut munaa.

"Armeijan olisin varmasti ottanut vakavammin, jos siitä olisi maksettu edes kohtuullista palkkaa. Näin."

Miksi minulla olisi enää tämän jälkeen syytä olettaa, että olisit siviilissä jotenkin toisenlainen? Palkkasi on niin huono, ettet varmaankaan viitsi tehdä työtäsi kunnolla... Mutta jos siitä maksettaisiin paremmin, olisi aivan eri asia...

"Se on herra SS tainnut viettää lapsena aikaansa enemmän tuolla oman Hitler-jugendinsa paikallisosaston kokouksissa, kuin lastentarhassa."

Mikäli tarkoitat tuolla minua niin aika hakoteille menee. Oikeastaan minun ei pitäisi tuollaiseen pelleilyyn edes vastata, mutta täytyy ottaa keskustelkukumppani huomioon... Niin, ei lapsuuteeni liittynyt mitään sen kummempaa kuin kasvatusta, joka opetti myös vastuuntuntoa ja perusteiden antamista sille, että myöhemmällä iällä toivottavasti olen kyennyt tarkastelemaan asioita muutoinkin kuin yksisilmäisen tietämättömästi. Siksi olen kiitollinen vanhemmilleni, koska muutoin minusta olisi saattanut tulla samanlainen kuin sinusta. Lastentarhassa en ole koskaan ollut, ainoastaan perhepäivähoidossa.
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti jiimo
Ihmettelen suuresti, miksi jotkut Suomi-Salamat eivät voi ymmärtää, että suurta osaa varsinkaan 6kk:n miehistä ei kiinnosta paskaakaan hypätä joka käskyn perään. Varsinkin kun ainakin osa oman komppaniani käskyttäjistä oli umpityhmiä surkimuksia. AUK:hon kun sattui pääsemään kuka vain halusi. Siis kaikki halukkaat otettiin koulutukseen, tilastotapaukset mukaanlukien. Siinä siitä arvostuksesta.

Onneksi sinä olit siellä niin helvetin fiksu...

Edelleenkin toistan (koska sitä ei näköjään moni kykene ensimmäisellä kerralla sisäistämään), että minä olen sanonnan "asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat" kannalla. Voit tykönäsi miettiä, missä määrin tuo sanonta tarkoittaa erityistä skarppaamista... Toki minä ymmärrän, ettei kaikista yksinkertaisesti ole optimaalisiksi sotilaiksi.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Re: Arvoisa luuseri

Viestin lähetti Suomi-Salama

Ei tietenkään koske, sehän on selvä... Kerro minulle kuitenkin, miksi esimerkiksi RUK:n käyneistä hyvin merkittävä osa päätyy elämässään korkeisiin, jopa johtaviin asemiin yhteiskunnassa? Miksi koulutustaso johtajakoulutukseen menijöillä on keskimäärin huomattavasti korkeampi kuin muilla? Tällä en edelleenkään halua mollata miehistötehtävissä palvelevia, koska tiedän, että poikkeuksia löytyy sieltäkin. B]


Itselleni jälki-RUK:a tarjottiin, mutta en katsonut siitä tuolloin olevan ns. vastaavaa hyötyä ja kieltäydyin. Enkä ole katunut. En erityisesti näe siviilipuolen ansioita juuri tuossa RUK:n koulutuksessa sinänsä; olen toki tutustunut aiheeseen jonkin verran. Mutta. Arvo an sich se kuitenkin on, että henkilö X on RUK:n käynyt. Kyllä se jotakin osoittaa ja näyttää, että motivaatiota tiettyihin asioihin on ollut. Itseltäni ei ehkä kyseistä motivaatiota tuolloin löytynyt, mutta kokemus osoitti myös sen, että kun hommansa kunnolla hoitaa, selviää yleensä helpommalla (sikäli osuva on tuo Ellun kanat-vertaus). Ehkä tästä kunnollisesta hommien hoidosta ja metsässäkin vietetystä reippaasta ajasta myönnettiin ne yksittäiset siivetkin kauluksiin :). Olettaisin kuitenkin, että varsinaisessa kriisitilanteessa mm. allekirjoittaneesta suurempi hyöty on siviilipuolen tehtävissä kuin metsässä radion kanssa.. On todella hyvä huomioida, että kaikkia ei ns. tornitouhu kiinnosta. Siitäkin huolimatta olen Salaman kanssa samaa mieltä asenteen merkityksestä, ei kaikkien, joilla on potentiaalia, tarvitse elämästään puolta vuotta johtajakoulutukseen laittaa (vaikkei se itseasiassa pitkä aika olekaan), mutta tyhmyyttä on omalla veltolla toiminnallaan vaikeuttaa muiden toimintaa, niinkuin valitettavan usein armeijamaailmassa tapahtuu.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Re: Arvoisa luuseri

Viestin lähetti Suomi-Salama
Et ilmeisesti ole kovinkaan hyvin perillä Suomen puolustamisen edellytyksistä ja kustannuksista? Ollakseen uskottava, palkka-armeija vaatisi noin 500 000 miehen sitoutumista työhön. Uskottavuudella tarkoitan olettamusta, että koko Suomea olisi tarkoitus sota-aikana puolustaa, kuten puolustusdoktriini nyt edellyttää. Meidän geopoliittinen tilanne on aivan toisenlainen kuin esimerkiksi Britannialla. Nythän meillä on reservissä melkein 700 000 miestä. Jokainen voi miettiä, kuinka kalliiksi jo pelkästään palkkakustannuksiltaan tuollainen 500 000 miehen palkka-armeija tulisi ja toisekseen, mistä siihen löydettäisiin henkilöstö...? Jätän omaan arvoonsa kommentoinnin kohteen maininnat urpoista. Juurihan hän antoi ymmärtää, ettei itse olisi valmis... On syytä mainita, että järjestään kaikissa niissä maissa, joissa on siirrytty yleisestä asevelvollisuudesta palkka-armeijaan, puolustusmenot ovat reaalisesti kasvaneet.
No tottakai puolustusmenot kasvavat, jos siirrytään palkka-armeijaan. Eiköhän se ole itsestään selvää. Jos nyt kuitenkin realistisesti ajatellaan nykyaikaista sodankäyntiä, siihen käytettävää kalustoa ja mistä mahdollinen sotilaallinen hyökkäys Suomea kohtaan tapahtuisi, niin eiköhän se lopputulos ole aivan sama, oli meillä sitten 100 000:n tai 1 000 000:n miehen armeija. Enää ei eletä "vanhoja hyviä aikoja". Eli hieman pienempikin palkka-armeija riittäisi. Ja niilläkin vähemmillä miehillä olisi todennäköisesti parempi "maanpuolustushenki", jos armeija olisi enemmän työpaikanoloinen, kuin nykyisen kaltainen pakkolaitos.

No, niin juuri. Tulihan se sieltä. Kun itse on laiska tai pelkästään itseään ajatteleva niin toki sinne, missä aita on matalin. Miehessä ei ole munaa. Mielestäni lähinnä säälittävää uikutusta tulla suu vaahdossa sitten leuhkimaan, miten tuli lusmuttua ja miten armeija on paska paikka. Todelliselle vaihtoehtopohjalle ei ole munaa lähteä.
Eri asioilla suu vaahdossa leuhkiminen on usein säälittävää uikutusta, asiasisällöstä riippumatta. Pelkästään itseään ajatteleva? Toki, jos on kyse tällaisesta turhuudesta. Ihmisen pitää laittaa asiat arvojärjestykseen. Olen tehnyt monia asioita epäitsekkäästi ja asettanut oman etuni vasta toiselle sijalle. Tämä varusmiespalvelus ei vaan yllä kovin korkealle minun arvoissani. Pitäisikö pinnistää oikein kaikki peliin armeijassa vain siksi, että ei olisi itsekäs? Koska maanpuolustus on yhteinen asiamme?

Ei tietenkään koske, sehän on selvä... Kerro minulle kuitenkin, miksi esimerkiksi RUK:n käyneistä hyvin merkittävä osa päätyy elämässään korkeisiin, jopa johtaviin asemiin yhteiskunnassa? Miksi koulutustaso johtajakoulutukseen menijöillä on keskimäärin huomattavasti korkeampi kuin muilla?
Koska sinne hakeutuvat ovat noin yleensäkin luonteeltaan pyrkyreitä?

Tällä en edelleenkään halua mollata miehistötehtävissä palvelevia, koska tiedän, että poikkeuksia löytyy sieltäkin. Eikö ole hieman ontuvaa nimittää heitä kaikkia urpoiksi tai sotahulluiksi, jotka käyvät armeijan erilailla kuin sinä? Edelleenkin, jos armeija on sinusta älytön kansalaisvelvollisuus, olisit mennyt sivariin ja ruikuttanut sieltä. Siihen sinulla ei vain ollut munaa.
En suinkaan ole leimannut kaikkia eri tavalla armeijan suorittaneita urpoiksi tai sotahulluiksi.

Miksi minulla olisi enää tämän jälkeen syytä olettaa, että olisit siviilissä jotenkin toisenlainen? Palkkasi on niin huono, ettet varmaankaan viitsi tehdä työtäsi kunnolla... Mutta jos siitä maksettaisiin paremmin, olisi aivan eri asia...
Tottakai minä teen töissä asiat niinkuin on sovittu. Työpaikka on sellainen paikka, jonne mennään vapaaehtoisesti, ei siksi, että jos et mene, niin laitetaan vankilaan tai sitten teet 13kk jotain paskaa pakosta. Ja jos palkka on huono, niin se on sitten oma häpeä. Ehkä kannattaa ottaa selville millaista palkkaa saa, ennen kuin pistää nimeään mihinkään papereihin. Palkan ja asepalveluksen aikana saadun korvauksen ero on kuitenkin aika suuri, enkä usko, että kukaan menisi kuitenkaan töihin noilla armeijan korvauksilla.

Siksi olen kiitollinen vanhemmilleni, koska muutoin minusta olisi saattanut tulla samanlainen kuin sinusta.
Samoin minä.

Lastentarhassa en ole koskaan ollut, ainoastaan perhepäivähoidossa.
Samoin minä.

PS. Pistää tästä ketjusta silmään outo mieltymyksesi munaan. Ym. viestissäsikin se piti mainita oikein kolme kertaa. Ja luoja tietää, kuinka monta kertaa koko ketjussa.
 

Jukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals
Omia muisteloita armeija-ajalta.

Alokaskaudella meillä oli tuvassa eräs kaveri, joka oli aivan käsittättömän innoissaan armeijasta. Koko komppania alkoi kutsua häntä etuliitteellä särmä. Luonnollisesti tällä kohlolla oli kauhea hinku Aukiin ja/tai Rukiin, mutta alikeisarimme eivät asiasta olleet aivan yhtä mieltä. Sitten selvisi, että komppaniastamme lähtisi yksi mies toiseen komppaniaan Aukiin. Tottakai kaikki halusivat kaverista eroon ja niinpä hän sitten valittiin sinne alikeisareiden ja kokelaiden vankkojen suositusten kera. Kaverin sukunimi oli Penttilä ja komppaniassa alkoi levitä sanonta TJPenttilä 3 tai montako päivää alokaskautta olikaan jäljellä. Kun kaveri oli paikalla sanottiin vain TJP 3. Hetken kuluttua Penttilä kysyi mitä tämä TJP tarkoittaa ja joku keksi, että sehän on TJ Peruskausi. Kaveri alkoi itsekin hokea tätä TJP:tä ja sattui vielä niin, että ruokailuun lähdettäessä alikeisarit kuulivat kun hän "kuittasi" TJP 2. No, alikeisari kysymään kaverilta, että mitähän tuo nyt tarkoittaa, jolloin rivistä kuului "Herra alikersantti, se on TJ Penttilä 2". Koko komppania räjähti nauruun.

Toinen hauska tapaus oli kun jouduimme jäämään ylimääräiseksi viikonlopuksi kiinni esiintymään jollekin maanpuolustuskerholle. Tunnelma oli aika matalalla ja kun näytökseen kuuluva teltta saatiin pystyyn jäimme makailemaan sinne. Komppaniassamme oli yksi vähän yksinkertaisempi kaveri ja joku keksi ajankulukseen, että tämän kaverin, kutsuttakoon häntä vaikka Juffeksi, pitää hakea metsästä tarkasti pituudeltaan määritelty keppi telttaa varten. No kaveri lähti ja porukkaa vähän nauratti. Kului tovi ja Juffe saapui metsästä voitonriemuisena juuri oikean mittainen keppi kädessään. Juuri kun hän oli asettumassa alas, joku kommentoimaan: "Ei ei Juffe, sen piti olla haapaa". "Höh, olisitte heti sanoneet" totesi Juffe ja oli jo lähdössä uudestaan metsään. Siinä vaiheessa alkoi jo säälittämään kaveria sen verran, että oli pakko huutaa hänet takaisin ja kehua hyvästä työstä. Pokassa oli tosin pitelemistä.

Juffesta kertoo tämäkin tarina. Eräällä leirillä kaveri keksivät laittaa Juffen makuupussiin lihapullia. Juffe ei niitä huomannut ja palattiin kasarmille. Parin viikon kuluttua meillä oli uusi leiri ja Juffe löysi lihapullat makuupussistaan, totesi" Katsokaa, lihapullia" ja alkoi pistämään niitä tyytyväisenä naamansa. Seuraavana päivänä tuli Juffelle lähtö sairaalaan...

Armeijan lääkäristä on jäänyt vähän katkerampia muistoja. Armeijaa oli n. 30 päivää jäljellä ja minulla oli ollut jo 6 poskiontelopunkteerausta. Pää oli jälleen kipeä ja kuumettakin oli pikkaisen. Marssin perjantai-aamuna lääkäriin VP-pelosta huolimatta(ei olisi saanut lähteä viikonloppuna kotiin). Samainen lääkäri oli ollut aikaisemminkin tosi nihkeä uskomaan sairauteeni vaikka oli itsekin pari kertaa minut punkteerannut. Lääkäri alkoi puhua minulle kotiin kasvamaan lähdöstä ja käyttäytyi muutenkin uhkaavasti. Totesin asiallisesti, että kai sen poskiontelon voi nyt edes tarkistaa, kun se aikaisemminkin todistettavasti oli kipeä ollut. Lääkäri otti ultraäänilaitteen ja alkoi "tutkia" poskipäitäni. "Ei täältä mitään löydy" oli lääkärin toteamus ja olin samalla huomannut, että kyseisessä ultraäänilaitteessa ei ollut edes töpseli seinässä! Vitutti ankarasti ja ajattelin, että kai minä tämän loppuajan olen sitten vaikka kipeänä rivissä, kunhan ei tarvitse tuon kanssa enää taistella. Keppiä tuli. Sunnuntai-iltana kun palasimme kasarmille pää oli niin kipeä etten saanut enää edes nukuttua. Maanantai-aamuna oli huono olo, mutta päätin että minähän en enää sen lääkärin luo mene nöyryytettäväksi ja vähän tietysti sitä kotiin lähettämistäkin pelkäsin. Päivä rivissä ja illalla huomasin, että ei oikein enää jalat kanna. Olin niin kipeä, että lähdin kaikesta huolimatta lääkärin vastaanotolle. Kyseinen tohtori ei ollut enää paikalla, joten lääkintämiehet mittasivat minulta kuumeen. 39,5 astetta ja passitus sotilassairaalaan. Poskiontelot olivat aivan täynnä räkää. Luojan kiitos kyseinen konitohtori ei ollut päivystysvuorossa ja sain asianmukaista hoitoa. Parin päivän päästä kyseinen herra oli sairaalassa päivystysvuorossa ja tuli sanomaan minulle tietävänsä, ettei minulla mikään ole ja että teeskentelin. Uskomaton kaveri. Olin muutenkin alkanut pitää armeijaa melko turhan paikkana, mutta tuo lääkäri sai minut lähes vihaamaan koko paikkaa. Terveisiä vaan kaikille "Sneikki-Heikin" uhreille. En kuulemma ollut ainoa.

Vielä sellainen muistelo, että komppianiamme vääpelillä oli tapana aloittaa jokainen meille pitämänsä puhe sanoilla"No niin persreijät". Aluksihan tuo nauratti, mutta jo kuukauden kuluttua suhtauduimme jo hoh-hoijaa. Hän sai nopeasti lisänimen "pohjoisen maanpuolustusalueen vitsikkäin mies". No kypsymisestämme huolimatta hänellekin sattui yksi tähtihetki. Uudet alokkaat olivat tulleet ja heidän vessansa lattialta löytyi paska. Miehet kutsuttiin puhutteluun ja vääpeli lausumaan"Nyt on niin, että jonkun persereikä on niin iso, että on pitänyt paskata ohi pytyn". Nauratti aika paljon paikanpäällä olleita.
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Re: Re: Arvoisa luuseri

Viestin lähetti BigRedBob
No tottakai puolustusmenot kasvavat, jos siirrytään palkka-armeijaan. Eiköhän se ole itsestään selvää. Jos nyt kuitenkin realistisesti ajatellaan nykyaikaista sodankäyntiä, siihen käytettävää kalustoa ja mistä mahdollinen sotilaallinen hyökkäys Suomea kohtaan tapahtuisi, niin eiköhän se lopputulos ole aivan sama, oli meillä sitten 100 000:n tai 1 000 000:n miehen armeija. Enää ei eletä "vanhoja hyviä aikoja". Eli hieman pienempikin palkka-armeija riittäisi.
Jaa... tänne on vain aika pirun hankala tulla, jos rajalla tapittaa 500 000 miestä RK62:t olalla. Ja toiseksi, mistä ne rahat edes sen 100 000 sotilaan palkkaamiseen tulisivat? Sen jälkeen ei riittäisi rahaa helikopterien ja panssarivaunujen hankkimiseen, joten ilman varusteita ei pärjää 100 000 tai miljoonakaan sotilasta, vaikka olisivat kuinka ammattitaitoisia tahansa.
Ja niilläkin vähemmillä miehillä olisi todennäköisesti parempi "maanpuolustushenki", jos armeija olisi enemmän työpaikanoloinen, kuin nykyisen kaltainen pakkolaitos.
Ei varmaankaan ole aivan hirvittävän olennaista, kuinka suuri "maanpuolustushenki" on varusmiehillä, jotka ovat eläneet koko elämänsä ilman minkäänlaista sodan uhkaa. Uskoisinpa, että tosipaikan tullen se parantuu ihan itsestään. Silloin ei ole aikaa alkaa kouluttamaan niitä 500 000 miestä, joten on parempi, että heillä on edes jonkinlainen taito jo siinä vaiheessa.

Eri asioilla suu vaahdossa leuhkiminen on usein säälittävää uikutusta, asiasisällöstä riippumatta. Pelkästään itseään ajatteleva? Toki, jos on kyse tällaisesta turhuudesta. Ihmisen pitää laittaa asiat arvojärjestykseen. Olen tehnyt monia asioita epäitsekkäästi ja asettanut oman etuni vasta toiselle sijalle. Tämä varusmiespalvelus ei vaan yllä kovin korkealle minun arvoissani. Pitäisikö pinnistää oikein kaikki peliin armeijassa vain siksi, että ei olisi itsekäs? Koska maanpuolustus on yhteinen asiamme?
Juuri siksi. Olen erittäin kiitollinen niille miehille(/naisille), jotka mukisematta tai mukisten menivät armeijaan tuossa 65 vuotta sitten. Tuskin kovin moni silloinkaan innoissaan oli. Käypä huviksesi katsomassa vaikka Riikaa, Viipuria tai Pietaria ja vertaa sitä esim Helsinkiin. Sano sen jälkeen ihan rehellisesti, missä ja millaisessa maassa haluaisit lastesi kasvavan, ja ovatko niiden erilaisuudessa jotain yhteyttä toiseen maailmansotaan. Voin järjestää sulle matkan, jos haluat nähdä. Sodan uhka ei ole kovin ajankohtainen nyt tai 10 vuoden päästä, mutta kuka tietää, mitä milloinkin tapahtuu. Siksi olisi hyvä olla valmis joka tilanteessa.

En itse ollut kovinkaan sotilaallinen - en todellakaan - mutta en silti kyseenalaista armeijan merkitystä tai velvollisuutta suorittaa sitä. Se oli omalta kohdaltani hyvin positiivinen kokemus.
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Re: Re: Arvoisa luuseri

Tämä menee jo osittain naurettavaksi, mutta koska joukossa on selviä harhakäsityksiä, vastaan vielä.

"No tottakai puolustusmenot kasvavat, jos siirrytään palkka-armeijaan. Eiköhän se ole itsestään selvää."

Millä sinä olet ajatellut kattaa nuo lisääntyneet menot? Sosiaaliturvaa heikentämällä vai verotusta kiristämällä?

"Jos nyt kuitenkin realistisesti ajatellaan nykyaikaista sodankäyntiä, siihen käytettävää kalustoa ja mistä mahdollinen sotilaallinen hyökkäys Suomea kohtaan tapahtuisi, niin eiköhän se lopputulos ole aivan sama, oli meillä sitten 100 000:n tai 1 000 000:n miehen armeija. Enää ei eletä "vanhoja hyviä aikoja". Eli hieman pienempikin palkka-armeija riittäisi. Ja niilläkin vähemmillä miehillä olisi todennäköisesti parempi "maanpuolustushenki", jos armeija olisi enemmän työpaikanoloinen, kuin nykyisen kaltainen pakkolaitos."

Nimenomaan realistisesti ajattelemallla tätä asiaa olisikin syytä tarkastella, eikä irrallisia ja perusteettomia heittoja heittämällä. Juuri sellaisia sinä harrastat. Ei todellakaan ole aivan sama, millä miesmäärällä puolustusta hoidetaan. Suomen puolustusdoktriini lähtee siitä, että noin 500 000 miehellä kyetään torjumaan vihollisen pahimmassa tapauksessa laajamittainen hyökkäys maatamme vastaan siten, että vähintään strategisesti tärkeät kohteet kyetään pitämään omilla koko maassa. Strategisesti tärkeitä kohteita ovat muun muassa liikenteen solmukohdat, isot asutuskeskukset, hallinnolliset keskukset, suuret voimalaitokset, tärkeimmät sotilas- ja siviililentokentät, jne. Oman puolustuksen on laskettu kestävän noin vuoden, mutta siinäkään tapauksessa Suomi ei voi olla samalla tavalla yksin ja eristettynä kuin esimerkiksi talvisodan aikana. Tästä syystä on pyrittävä varomaan eristäytymistä kansainvälisen tilanteen kiristyessäkin ja ennaltaehkäisevän toimenpiteen seurauksena me olemmekin esimerkiksi Euroopan unionin jäsen. Euroopan unionin jäsenyys on nimenomaan turvallisuuspoliittinen valinta, vaikka sitä ei taloudellisen yhteistyön huumassa aina tule ajatelleeksi.

On siis erittäin epätodennäköistä, että Suomi joutuisi yksinään konfliktiin jotakin osapuolta vastaan ja siksi on melkoista aliarvioimista ja tietämättömyyttä todeta, että on sama, onko meillä 100 000 vai miljoona sotilasta rivissä. Toisekseen, jos ajattelemme vihollisen tulevan idästä, on typerää kuvitella, että tuo vihollinen voisi suorittaa vihamielisen intervention koko arsenaalillaan, koska kyseessä sattuu olemaan maailman suurin valtio, jolla on runsaasti intressejä puolustettavanaan muuallakin. Eihän Yhdysvallatkaan hyökännyt koko potentiaalillaan esimerkiksi Irakia tai Vietnamia vastaan.

Haluan muistuttaa, että Suomessa ollaan pienentämässä sodan ajan kenttäarmeijaa noin 700 000 miehestä noin 500 000 mieheen juuri sodankäynnin teknillistymisen myötä. Mutta tuo 500 000 miestä on ehdoton vaatimus sille, että koko Suomea voidaan puolustaa. Tämä selviää helposti tarkastelemalla sitä, montako prikaatia tuolla miesmäärällä saa varustettua ja millaista nykyaikaisen sodankäynti loppujen lopuksi on. Se ei edelleenkään ole valitettavasti tietokoneen ruudun edessä tapahtuvaa strategiapeliä vaan aivan samalla tavalla nälkää, vilua, kuolemanpelkoa ja maasto-operaatioita kuin ennenkin. Tämän kuvan jokainen voi saada, kun tutustuu viime aikoina käytyihin sotiin missä päin maailmaa tahansa ja millaisella armeijalla käytynä tahansa.

Tuosta maanpuolustustahdosta olen myös eri mieltä. Nimenomaan kansanarmeija, jollainen Suomessa on, on kaikkein legitiimein maanpuolustaja. Tämän osoittavat lukuisat tutkimukset. Totta on, että tuossa kansanarmeijassa on kaltaisiasi myyräntyön tekijöitä, mutta onneksi olette vähemmistössä.

"Tämä varusmiespalvelus ei vaan yllä kovin korkealle minun arvoissani. Pitäisikö pinnistää oikein kaikki peliin armeijassa vain siksi, että ei olisi itsekäs? Koska maanpuolustus on yhteinen asiamme?"

Noin minä ajattelen. Huomaan kyllä, että itsellesi tuollainen ajatusmaailma on täysin vieras. Toivottavasti et ole itkemässä ensimmäisenä valtiota apuun, jos olet joskus hädässä...
Toistan tosin edelleen, että armeijan asiallisesti ottamisen ei tarvitse tarkoittaa samaa asiaa kuin joka asiassa viimeisen päälle särmääminen, joka vaikuttaa ainakin minusta pikkuisen huvittavalta. En esimerkiksi minä jaksanut yötä päivää paahtaa täysillä, enkä todellakaan näe mitään hyötyä joutavanpäiväisestä pokkuroinnista, joskin tietty sotilaallisuus on edellytys homman toimimiselle. En ajattele joko-tai, täysi luuseri tai supersotilas. Suomen armeija koostuu tavallisista ihmisistä. Minulle riittää se, jos ei lyö tehtäviä läskiksi vain sen takia, että oma mukavuus on hetkellisesti rajoitettua tai pitää instituutiota typeränä. Ei pitäisi mennä armeijaan, jos ei ole valmis täyttämään sitä, mitä armeija edellyttää.

"Koska sinne hakeutuvat ovat noin yleensäkin luonteeltaan pyrkyreitä?"

Ilman tiettyjen ihmisten tiettyä kunnianhimoa sinunkin asemasi saattaisi olla aika surkea... Onneksi on ihmisiä, jotka vaikka sitten pyrkyryyttään menevät läpi harmaankin kiven. Mielestäni olisi aika tylsistynyttä, jos kaikki keskittyisivät helpolla pääsemiseen ja passiivisuuteen. Enkä tarkoita nyt pelkästään armeijaa vaan elämää yleensä. Lisäksi minulla on syytä vahvasti olettaa, että johtajakoulutuksen käyvät ovat keskimäärin fiksumpaa porukkaa, jos sillä tarkoitetaan koulutusta ja asemaa yhteiskunnassa. Tästäkin on tilastoja olemassa. Jälleen haluan kuitenkin korostaa, että poikkeuksia löytyy suuntaan jos toiseenkin. Luusereita löytyy johtajista ja vastaavasti miehistöstä löytyy todella fiksuja, suurimmankin osan ollessa asiallista ainesta. Vain pieni osa on tarkoittamiani vastenmielisiä velttoperseitä.

"Tottakai minä teen töissä asiat niinkuin on sovittu. Työpaikka on sellainen paikka, jonne mennään vapaaehtoisesti, ei siksi, että jos et mene, niin laitetaan vankilaan tai sitten teet 13kk jotain paskaa pakosta."

Niin, ymmärrän kyllä. Mutta edelleen painotan, että on mielestäni tällöin aika säälittävää ruikuttaa, jos ihmisellä ei ole sitä vertaa selkärankaa, että seisoisi periaatteidensa takana ja yksinkertaisesti jättäisi menemättä armeijaan. En pidä sinua tässä suhteessa minään. Jussi Hermajan selkäranka on sinuun verrattuna terästä. Jätän muna-sanan mainitsematta ja käytän sanaa selkäranka, koska et näemmä kykene hahmottamaan tiettyjen sanojen abstraktia merkitystä. En ole psykologi, mutta muistaakseni se vaihe kuuluu alle kouluikäisille tai heidän ikäistensä kanssa samalla henkisellä tasolla oleville...

"PS. Pistää tästä ketjusta silmään outo mieltymyksesi munaan. Ym. viestissäsikin se piti mainita oikein kolme kertaa. Ja luoja tietää, kuinka monta kertaa koko ketjussa."

Tuo kuvaa sitä tasoa, mihin minä olen antautunut keskustellessani kanssasi. Oikeastaan häpeän itseäni. Sinun tasollesi lopullisesti samaistuminen taitaisi tarkoittaa sitä, että ihailisin sitä tyyppiä, joka kertoi räkineensä ruokaan ja syöneensä asiallisten ihmisten sapuskat...

Ehkä voisimme lopettaa tämän?
 

jiimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK
Suomi-Salamalle

Viestin lähetti Suomi-Salama

Onneksi sinä olit siellä niin helvetin fiksu...

Edelleenkin toistan (koska sitä ei näköjään moni kykene ensimmäisellä kerralla sisäistämään), että minä olen sanonnan "asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat" kannalla. Voit tykönäsi miettiä, missä määrin tuo sanonta tarkoittaa erityistä skarppaamista... Toki minä ymmärrän, ettei kaikista yksinkertaisesti ole optimaalisiksi sotilaiksi.

Miksi en voisi jäädä jostain harjoituksesta pois? Minut on käytännössä pakotettu vähintään puoleksi vuodeksi palkattomaan valtion palvelukseen. Miksi en voisi jättää jotain paskaa tetsaus- tai sulkeisharjoitusta väliin, jos minua ei vain huvita? Käyttääkseni BigRedBobin ilmausta, kyllä niitä urpoja sinne riittää. Yleensähän poisjäämisestä ei koidu kenellekään haittaa, jos kouluttajien vitutusta ei sellaiseksi lasketa. Itsellekään ei mainittavaa vahinkoa tapahdu, kun asioissa edetään tilastotapausten mukaan ja samoja asioita jankataan kymmeniä kertoja.

Käytit tekstissäsi käsitettä optimaalinen sotilas. Kerropas sitten, mikä sellainen on? Itse olin hyvä ampuja, mm. komppanian paras tulos (50) viidellä laukauksella 150 metristä, vieläpä kaksi kertaa. Lihaskuntotestistäkin tuli maksimitulos, ja ainakin morttikaudella, kun tulokset olivat seinällä, lihaskuntoindeksinikin oli komppanian kolmen parhaan joukossa. Älykkyystestistä (vai mikä sen virallinen nimi nyt onkaan) sain myös täydet pisteet. Miksi minä en ole optimaalinen sotilas? Enkö ole tarpeeksi tyhmä tottelemaan palkatta käskyjä, joiden rationalisuus on joskus vähintäänkin kyseenalainen. Nytkin varmaan väität minua valehtelijaksi, mutta testitulokset ovat 100% varmuudella totta.

Mielestäni puolustusvoimien suurin ongelma on (ainakin meidän komppaniassamme oli) se, ettei se ole riittävän houkutteleva paikka saadakseen kaikki johtajiksi parhaiten soveltuvat oikeisiin tehtäviin. Monet eivät halua jäädä ylimääräiseksi kuudeksi kuukaudeksi pelkän velvollisuudentunnon takia. Kaikilla kun ei ole pakonomaista tarvetta päästä johtamaan, eikä isi tai muutkaan sukulaiset pakota =). Itse olisin voinut harkita nimenomaan RUK:n käymistä, jos esimerkiksi raha-asiat olisivat olleet erilaiset. En ymmärrä, miksi vaikkapa kokelaat eivät voisi saada palkkaa koulutusajaltaan. Johtaja-aines paranisi näin aivan varmasti, eikä tilastotapauksia pääsisi aliupseereiksikaan.

En minä ainakaan työelämässä samalla tavalla toimi kuin armeijassa. Tosin työelämäkosketukseni on nyt opiskeluaikaan vielä vajavainen, kaksi päivää viikossa kesien lisäksi on kuitenkin aika vähän. Varastohommastani kuitenkin maksetaan palkkaa työsuorituksen mukaan, joten tehdyt työt ovat selvästi vertailtavissa. Viime kuun suoriteprosenttini oli noin 170 keskimääräisen suoritteen ollessa noin 110. Ei se viesteistäsi heijastuva "vätys armeijassa, vätys työelämässä, vätys kaikkialla" -teoria taida ihan kaikkien kohdalla päteä.
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
jiimolle

"Miksi en voisi jäädä jostain harjoituksesta pois? Minut on käytännössä pakotettu vähintään puoleksi vuodeksi palkattomaan valtion palvelukseen. Miksi en voisi jättää jotain paskaa tetsaus- tai sulkeisharjoitusta väliin, jos minua ei vain huvita?"

Siksi, koska tuo ei ole pätevä syy. "Ei huvita." Entäpä jos kaikki ajattelisivat samoin jostain asiasta? Luuletko sinä, että minua huvitti torstaisin mennä krapulaisena aamusulkeisiin tai luuletko, että olin suorastaan innoissani hyppäämässä makuupussista purkamaan telttaa keskellä yötä, kun käsky kävi?

Olen monta kertaa sanonut, että armeijaan ei pidä mennä, jos ei ymmärrä sen fuktiota ja toimintatapaa. Toimintatapa perustuu hierarkiaan. Tehdään, mitä käsketään. Funktiona on taas Suomen puolustaminen, jonka katsotaan toteutuvan tehokkaimmin hierarkisen toimintatavan kautta.

Sinua ei ole ainakaan pakotettu ottamaan valtion sosiaali- ja muita etuisuuksia vastaan. Toivottavasti ymmärrät, mitä tuolla tarkoitan.

"Käytit tekstissäsi käsitettä optimaalinen sotilas. Kerropas sitten, mikä sellainen on?"

Mainitsemiesi seikkojen lisäksi optimaalinen sotilas ymmärtää, miksi hän on armeijassa, mitä häneltä odotetaan ja miksi armeija on olemassa ja hän hyväksyy sen, että oma henkilökohtainen kiva saattaa ajoittain kärsiä. Hyvä sotilas on siis motivoitunut. Itse pidän parempana sotilaana motivoitunutta ja paikkansa merkityksen ymmärtävää miestä (vaikka tämä olisi rapakuntoinen)kuin ramboa, jolle armeija on pelkästään ikävä pakkopulla tai jolle henkilökohtainen hyöty on tärkein motiivi myös armeijassa. Armeijassa kun suoraan henkilökohtaista hyötyä harvemmin saa. Täysin optimaalista sotilasta, jossa yhdistyisi täydellisesti tuo fyysinen ja henkinen puoli, ei varmaan olekaan, sen verran otan sanojani takaisin. Olisi pitänyt käyttää jotain vähemmän ehdotonta termiä, kuten hyvä sotilas.

"Enkö ole tarpeeksi tyhmä tottelemaan palkatta käskyjä, joiden rationalisuus on joskus vähintäänkin kyseenalainen."

Siitä olen samaa mieltä, että armeijalla on myös peiliin katsomista tietyissä kohdin. Erityisesti miehille tulisi tehdä selväksi, miksi tietyt asiat tehdään, koska asian ymmärtäminen kasvattaa motivaatiota. Nyt moni asia koetaan turhaksi, koska ei ymmärretä, miksi niin tehdään. Esimerkiksi sulkeisten perimmmäinen merkitys ei suinkaan ole pokkuroinnin opettelemisessa vaan refleksinomaiseen tottelemiseen ja yhteispeliin harjaantumisessa. Taistelukentällä nuo molemmat avut ovat erittäin tärkeitä. Olen aivan varma, että kuudessa kuukaudessa ei liikaa sulkeisia järjestetä tuon päämäärän saavuttamiseksi... Turha tulla väittämäänkään.

Olen joskus miettinyt, että suomalainen purnaaminen johtuu siitä, että ei haluta luovuttaa itseensä kohdistuvaa päätösvaltaa tippaakaan muille. Armeijassahan niin joudutaan kuitenkin tekemään. Se on vain valitettavasti minun tietääkseni paras keino sille, että homma toimii. Jos jokainen tekisi oman halunsa mukaan, ei mistään tulisi mitään silloin, kun joukon voimalla pyritään saavuttamaan jokin päämäärä.

Minä en nyt oikein tiedä, onko se tyhmyyttä, että tottelee käskyä, jos on sisäistänyt sen, miksi käskyjä pitää totella. Paremminkin tyhmyyttä on se, jos käskyä ei tottele ja tulee vaikeuttaneeksi päämäärän saavuttamista, koska sotatilanteessa sillä voi olla kohtalokkaat seuraukset ei vain itselle vaan kaikille. Pitää muistaa, että armeijassa tapahtuva koulutus tähtää sodan ajan joukkojen luomiseen. Tietenkin aivan älyttömät simputtamiseen tähtäävät käskyt ovat eri asia. Jokainen tajuaa maalaisjärjellään, milloin sellaisesta on kysymys. Sellaisia minä en tietenkään halua puolustella enkä hyväksyä.

"En ymmärrä, miksi vaikkapa kokelaat eivät voisi saada palkkaa koulutusajaltaan. Johtaja-aines paranisi näin aivan varmasti, eikä tilastotapauksia pääsisi aliupseereiksikaan."

Minä en suoraan allekirjoittaisi sitä, että johtaja-aines automaattisesti paranisi, jos kokelaille maksettaisiin palkkaa. Korkeintaan se pysyisi samana, koska aivan samalla tavalla valintakriteerit kaiketi olisivat voimassa myös tuossa sinun mallissasi. Ei kokelaaksi pääsisi pelkästään sillä, että haluaa tienata. Toisekseen, tälläkään hetkellä puolustusvoimille ei ole mikään ongelma siinä, että jotenkin merkittävä osa potentiaalisista reserviupseereista jättäisi pyrkimättä rukkiin sen tähden, että oma elämäntilanne on esteenä. Toki niitäkin tapuksia on. Kuten jo totesin, mielestäni aito motivaatio on tärkeintä ja sitä rahalla ei saa. Minulla ei tästä ole faktaa, mutta omakohtaisella empirialla varustettuna väittäisin, että reservinupseerit ovat aika suurelta osin maanpuolustusmyönteistä sakkia ja ymmärtävät vastuunsa. Ei siitä numeroa tarvitse tehdä, eikä sillä tarvitse leuhottaa. Mielestäni se on sangen tervettä.

"En minä ainakaan työelämässä samalla tavalla toimi kuin armeijassa."

Meitä on moneksi. Voinhan toki jonkun mielestä olla tyhmä, kun jopa palkatta yritin hoitaa armeijassa hommani siten, etten ainakaan tarkoituksellisesti aiheuttanut vahinkoa kenellekään ja ettei kenenkään olisi tarvinnut huomautella minulle ainakaan laiskuudesta. Jos tuo on tyhmyyttä, olen mielelläni tyhmä. Mikähän se sellainen sitten on, joka räkii ruokaan, aiheuttaa toiminnallaan tarkoituksellisesti vaaratilanteita, tuhoaa tarkoituksellisesti omaisuutta ja on olemukseltaan kaikin puolin hällä väliä asenteella. Kai se sinun ja muiden samankaltaisten mielestä on sitten suurtakin viisautta... Valitettavasti en voi olla kanssasi sama mieltä.
 

nedomansky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kuri ja järjestys

Viestin lähetti Suomi-Salama
[BOlen monta kertaa sanonut, että armeijaan ei pidä mennä, jos ei ymmärrä sen fuktiota ja toimintatapaa. Toimintatapa perustuu hierarkiaan. Tehdään, mitä käsketään. Funktiona on taas Suomen puolustaminen, jonka katsotaan toteutuvan tehokkaimmin hierarkisen toimintatavan kautta.
[/B]

Olen S-S:n kanssa samaa mieltä, että armeijassa asialliset
hommat hoidetaan (tulee hoitaa) ja muuten ollaan kuin Ellun kanat.

Monelle vaan ongelmaksi osoittautuu projektin aikana, että
tätä Ellun kanat-osuutta on tarpeettoman paljon suhteessa
siihen, että ko. hemmoilla olisi siviilissä paljon enemmän
maata hyödyttäviä hommia tehtävänä.

Siksi monella varmaan on ihan reipas suunnitelma
Inttiin mennessä, mutta se kuoleutuu älyttömään
pelleilyyn ekojen kuukausien aikana. Sikäli minusta
sivarihomma voi nyt armeijan kokeneena olla ihan järkevä
vaihtoehto, mutta sivarihommatkin pitäisi liittyä jotenkin
maanpuolustukseen tai poikkeusolojen tarpeisiin.

Onko muuten varmaa, että hierarkinen malli sopii parhaiten
Suomen puolustamiseen. Mikä on pahin uhkakuva? Onko se
todella, että piippalakkeja alkaa puskea aseiden kanssa
rajan yli laumoittain vain tulisko ne lentskareiden ja ohjusten
kera ekaksi?

Bin Ladenin porukathan on ottaneet sellasen löysästi ohjautuvan
solupohjaisen lähestymistavan ja se voisi sopia Suomellekin
ihan hyvin.

On kai ihan selvää myös, että kaikki tällaiset ruuan sotkemis
yms. sikailut kertovat negatiivisia asioita tekijästään ja voivat
olla oire jostain tosi pahasta turhautumasta tai sitten jostain
psykologian puolella olevasta häikästä eli ne voi jättää omaan
arvoonsa. Hemmot olisi varmaan syytä ohjata hoitoon jo heti
alkuun.
 
Viimeksi muokattu:

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Re: Kuri ja järjestys

Viestin lähetti nedomansky
Onko muuten varmaa, että hierarkinen malli sopii parhaiten
Suomen puolustamiseen. Mikä on pahin uhkakuva? Onko se
todella, että piippalakkeja alkaa puskea aseiden kanssa
rajan yli laumoittain vain tulisko ne lentskareiden ja ohjusten
kera ekaksi?

No, siis tarkoitin sotilaallista puolustamista. Toki siviilikriisinhallintaan ei sovi kaikilta osin armeijan metodit, mutta tietty järjestys siinäkin nähdäkseni tulee olla.

Uhkakuvista pahin, muttei välttämättä todennäköisin, on minun ymmärrykseni mukaan juuri laajamittainen hyökkäys Suomea kohtaan. Ja nyt tarkoitan sotilaallisia uhkakuvia. Tuo on ihan totta, että siinäkin tapauksessa ensi-isku tehtäisiin mitä todennäköisimmin ilmasta käsin. "Ilmatorjunta, ensimmäisenä taistelussa."
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Re: Kuri ja järjestys

Viestin lähetti nedomansky
Siksi monella varmaan on ihan reipas suunnitelma
Inttiin mennessä, mutta se kuoleutuu älyttömään
pelleilyyn ekojen kuukausien aikana. Sikäli minusta
sivarihomma voi nyt armeijan kokeneena olla ihan järkevä
vaihtoehto, mutta sivarihommatkin pitäisi liittyä jotenkin
maanpuolustukseen tai poikkeusolojen tarpeisiin.
Tärkeintä ei nimenomaan olekaan välttämättä armeijan käyminen vaan nimenomaan maanpuolustusvelvollisuuden täyttäminen. Jos "sivarihommat" hyödyttävät enemmän, niin siitä vaan. SS puhui näistä sosiaalietuuksista, joita kaikki ovat valmiita ottamaan, mutta kukaan ei haluaisi tehdä mitään sen eteen. Jos nyt taas lähdetään Tuntematonta lainaamaan, niin velvollisuuksien välttäminen johtaa kaikista oikeuksista luopumiseen. Näin sanottiin Lehdolle, ja niin sen pitäisi olla tässä maanpuolustusasiassakin. Jos ei suorita asepalvelustaan, ei tarvitse olla kinuamassa opintotukia ja työttömyyskorvauksiakaan.

Onko muuten varmaa, että hierarkinen malli sopii parhaiten
Suomen puolustamiseen. Mikä on pahin uhkakuva? Onko se
todella, että piippalakkeja alkaa puskea aseiden kanssa
rajan yli laumoittain vain tulisko ne lentskareiden ja ohjusten
kera ekaksi?
Tarkoitatko hierarkisella järjestelmällä sitä, että se käskee, jolla on eniten rautaa kaulassa ja muut tottelevat? Se ei vain sovi parhaiten, vaan se on myös ainoa mahdollinen järjestelmä kriisitilanteessa. Silloin ei ole aikaa toteuttaa mitään demokraattista johtamistapaa. Se on aivan sama millä tavalla tänne hyökätään, tilanne on joka tapauksessa saatava mahdollisimman nopeasti hallintaan. Silloin on parasta, että on yksi henkilö, jolla kuva siitä, miten tilanteen hallintaan saattaminen onnistuu, ja loput tottelevat. Useimmiten ratkaisu ei ole paras mahdollinen, mutta aina parempi kuin se, että joka toisella miehellä on oma mielipide, jonka mukaan toimii.

Edelleen Linnaa lainatakseni: "Tämä ei ole mikään punakaarti, jolla johtajat valitaan huutoäänestyksellä." Jollakin tavalla siis ne johtajat on valittava, koska huutoäänestysperiaate aiheuttaisi vain sekasortoa, eikä kaikki kuitenkaan sitä hyväksyisi. Parempi on kuitenkin, että johtaja on aikaisemmin arvioitu painetta sietäväksi ja hänelle on annettu johtajan koulutus kuin että kriisitilanteessa aletaan vielä tappelemaan siitä, kuka hommaa johtaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös