Lapsia vai ei?

  • 173 375
  • 1 367
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Varmoja kevään merkkejä on keskustelu kesälomien ajankohdasta. Kumpi saa päättää lomansa ensin, lapseton vai lapsellinen? Iltasanomissa muutama kommentti molemmista leireistä.

Itselläni ei lapsia ole eikä toivottavasti tulekaan, mutta kunnioitan syvästi niitä, jotka ovat päättäneet lisääntyä. Kunnioitukseni ei kuitenkaan mene niin pitkälle, että suostun omia menojani muuttamaan vain siitä syystä, että en ole lisääntynyt. Jos ei käynyt mielessä perhettä perustaessa, että lapsi on kehissä myös kesäisin, niin se ei kyllä ole minun vikani. Eikä työnantajan. Eikä yhteiskunnan.

Meillä on kivasti aikuiset ihmiset työkavereina toisilleen ja lomat, pyhät ja vapaat sovitaan keskenämme. Pomo heittää lomalistan toimiston pöydälle ja me keitetään kahvit ja istutaan alas sitä tutkimaan. Heinäkuu kiertää vuosittain n. kolmella ihmisellä tai sit pistetään osiin. Edustin pitkään toimiston junioriosastoa, keski-ikä taisi olla lähemmäs 50v ja varmasti sainkin muilta rouvilta erityiskohtelua esim. joulun suhteen, töissä en ole koskaan joutunut jouluna olemaan. Tuntuvat olevan ihan tyytyväisiä kun saa olla joulunpyhät töissä.

Monesti olen kyllä omat vapaat ja pyhät vaihtanut kun sinkku/lapseton on ottanut äkkilähdön turkkiin tai halunnutkin jatkaa lomailua mökillään.
 

Juteeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche ja Tappara
Yhtään ei heru ymmärrystä niihinkään hetkiin, kun esim. päiväkoti on kiinni tms.?

Varmasti heruisi ymmärrystä, jos lapselliset lakki kädessä nöyrästi anoisivat työkavereiltaan niitä päiviä lomaksi, kun lapsen hoitopaikan järjestäminen on ongelmallista. Usein kuitenkin se lapsellisen oma tarve tietyille päiville perustellaan ylimielisesti juuri sillä, että "kyllähän sinä voit ne lomasi pitää milloin sattuu, kun ei sinulla niitä lapsia ole".
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Vaikuttaa lähinnä ikinuoruutta elävien nelikymppisten sinkkujen itkulta koko kohu.

Ainakin mä sain tosta @Alfred E Neuman :in linkittämästä jutusta sen kuvan, että perheellisetkin tästä asiasta pahoittavat mielensä, vaaditaanpa siellä joustoa lapsettomien lisäksi työnantajalta. Kyllä mäkin olen sitä mieltä, että olisi hyvä jos lisääntyneet voisivat pitää lomiaan silloin, kun se lapsien vuoksi parhaaksi katsotaan. Toisaalta taas olisi hyvä, että lapsettomilla olisi myös oikeus pitää lomiaan silloin kun haluavat.

Ihan yhtä lailla lapsettomat tossa jutussa pahoittavat mieltään. Taitaa olla niin, että mielensäpahoittajia löytyy asiasta riippumatta aina molemmilta puolilta pelikenttää. Ymmärrän molempia kantoja, on varmasti niin, että lapsiperheen kesäarkea helpottaa parhaimmillaan huomattavasti, kun vanhemmat saavat lomiaan sumplittua lasten kesälomaa myötäillen. On varmasti niinkin, että lapsettoman kesäarkea helpottaa huomattavasti, kun saa pitää lomat juuri festariputken aikaan. En minä ainakaan voi sanoa, että kumpikaan mielipide olisi väärä, kyse on kuitenkin yksilöistä ja heidän arvovalinnoistaan. Saahan sitä asiasta kuin asiasta olla mitä mieltä haluaa.

Jotkut lapsettomat eivät ymmärrä eivätkä välttämättä edes halua ymmärtää miksi joku haluaa perustaa perheen. Jotkut perheelliset eivät ymmärrä eivätkä välttämättä edes halua ymmärtää miksi joku päättää olla perustamatta perhettä. Väitän silti, että ylivoimaisesti suurin osa ihmisistä ainakin jossain määrin ymmärtää molempia kantoja, mutta usein on niin, että se "radikaalein" vähemmistö pitää äänekkäintä meteliä enemmistön seuratessa hissukseen vieressä.

Onhan se nyt typerää, jos aikuiset ihmiset eivät saa tuollaisia sovittua, siinä tulisi kiukuttelijan mielipiteestä riippumatta etsiä syyllistä peilistä. Mitä niin ylitsepääsemätöntä mahtaa olla siinä, että jos tänä vuonna saa pitää lomat juuri silloin kun haluaa ja näin polttaa duunikaverin aiotun kesäloman, niin seuraavana kesänä roolit yhteistuumin käännetään toisin päin? Vastaan omaan kysymykseeni, se siinä on ylitsepääsemätöntä, että jotkut perheelliset olettavat, että lapsettoman tulee aina tällaisissa joustaa. Aivan samoin jotkut lapsettomat olettavat, että perhe on oma valinta ja nämä kiistanalaiset asiat tulisi miettiä ja sumplia ennen perheen perustamista. Ja jälleen kerran suuri enemmistö ymmärtää molempia kantoja.

Lomat kiertoon ja jokainen hoitaa omat asiansa.

Tässähän onkin tiivistettynä oikeastaan koko ylläoleva lätinä. Hyvin sanottu.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Olen sammaa mieltä edellisen kanssa. Alfredin mustavalkoinen viesti pisti vain provosoimaan takaisin.

Lomahali ja puskapissat vaan, hei.
 

1stApril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Yhtään ei heru ymmärrystä niihinkään hetkiin, kun esim. päiväkoti on kiinni tms.?

En tiedä, onko paljon kuntakohtaisia eroja. Itse sain hoitopaikasta lapun, jossa kyseltiin lomista. Täytin lapun ja annoin sen hoitopaikkaan takaisin. Jos hoitopaikka on kiinni ja me vanhemmat töissä, niin lapsille järjestetään hoitopaikka. Ei tietysti mikään ideaalitilanne, kun pienillä lapsilla vaihtuu hoitopaikka parin viikon välein kesäaikana, mutta en silti valita, kyse kuitenkin kunnallisesta päivähoidosta ja mielestäni "palvelu" on tässä kohtaa parasta mahdollista hinta-/laatusuhdetta.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
koko loistava teksti

Kuten tavallista, Trenchtownilta erittäin hyvä ja kiihkoton teksti. Noinhan se asia menee. Idiootteja nyt löytyy ihan jokaisesta ihmisryhmästä, sille ei nyt vaan voi mitään. Tähdennetään nyt vielä, että minulla ei ole koskaan ollut ongelmaa lomien saannissa haluamanani ajankohtana, eikä minulla ole mitään lapsia vastaan. Sen sijaan en arvosta sellaisia aikuisia, jotka käyttää lapsia tekosyynä milloin mihinkin asiaan, kuten esimerkiksi parhaiden kesäloma-aikojen varaamiseen, tai erinäisten asioiden kieltämiseen koska lapset.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
En minäkään juuri ymmärrä tällaisia tyyppejä, tosin ajattelemattomuuttaa kai aika moni tuollaiseen syyllistynee. Toivottavasti. Tosin aivan sama kai se syy lopulta on, mitä keppihevosenaan käyttää. Joku saattaa olettaa, että hänen juuri lapsensa, lomamatkansa tai hääjuhlansa on se, minkä vuoksi muiden pitää pomppia ympäriinsä. Aivan yhtä urpoa, ja kuten sanoin, aika usein vain ajattelematonta, ei ehkä kuitenkaan tarkoituksellista. Jos taas joku asiallisesti ehdottaa lomien vaihtoa, on urpo lähinnä se, joka asiasta loukkaantuu.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Olipas heikko raportti Yle Uutisissa lasten jatkuvasta soittelusta vanhempien työpaikalle. Työnantajilta ei kysytty mitään ja myöskin ne keitä se todella haittaa tai ainakin voi haitata unohdettiin sujuvasti.

Olen ollut avokonttorissa vieressäistujana, kun se pentu soittaa 3-10 kertaa joka helvetin päivä voiko ottaa mehua kaapista tai mennä Pinja-Kallelle. Se voi joistain kuulostaa pieneltä asialta, mutta se ei lopulta sitä ole, kun se ei ole väliaikaista eikä loppua näy muutenkaan. Onneksi en juurikaan tee töitä töissä ja tuolla se ei olisi ollut oikein edes mahdollista.

Vaan kyllähän senkin huomaa kuinka niitä lähinnä äitejäkin (harvoin kukaan isälleen soittaa) joskus hävettää ja tuskastuttaa samalla lailla kuin muksu huutaa kaupassa.
 

Juteeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche ja Tappara
Olipas heikko raportti Yle Uutisissa lasten jatkuvasta soittelusta vanhempien työpaikalle. Työnantajilta ei kysytty mitään ja myöskin ne keitä se todella haittaa tai ainakin voi haitata unohdettiin sujuvasti.

Olen ollut avokonttorissa vieressäistujana, kun se pentu soittaa 3-10 kertaa joka helvetin päivä voiko ottaa mehua kaapista tai mennä Pinja-Kallelle. Se voi joistain kuulostaa pieneltä asialta, mutta se ei lopulta sitä ole, kun se ei ole väliaikaista eikä loppua näy muutenkaan. Onneksi en juurikaan tee töitä töissä ja tuolla se ei olisi ollut oikein edes mahdollista.

Vaan kyllähän senkin huomaa kuinka niitä lähinnä äitejäkin (harvoin kukaan isälleen soittaa) joskus hävettää ja tuskastuttaa samalla lailla kuin muksu huutaa kaupassa.

Tuohonkin on ihan helppo ratkaisu. Kerrotaan sille nassikalle syyt minkä takia on sopivaa soitella äidille. Ala-asteikäisenä tuli itsekin soiteltua varsinkin äitille töihin. Siinä kohtaa, kun homma meinasi lähteä lapasesta sovittiin äidin kanssa asiat mistä soitetaan ja mistä ei soiteta äidille.

Yhdessä työpaikassa tuli vastaan "hauska" tapaus, kun tuollaista soittelua tapahtui teini-ikäisen pojan ja äitinsä välillä. Se toki oli molemmin puolista turhaa soittelua, mutta voi pojat tuosta ei voi seurata mitään hyvää tulevaisuudessa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olipas heikko raportti Yle Uutisissa lasten jatkuvasta soittelusta vanhempien työpaikalle. Työnantajilta ei kysytty mitään ja myöskin ne keitä se todella haittaa tai ainakin voi haitata unohdettiin sujuvasti.

Olen ollut avokonttorissa vieressäistujana, kun se pentu soittaa 3-10 kertaa joka helvetin päivä voiko ottaa mehua kaapista tai mennä Pinja-Kallelle. Se voi joistain kuulostaa pieneltä asialta, mutta se ei lopulta sitä ole, kun se ei ole väliaikaista eikä loppua näy muutenkaan. Onneksi en juurikaan tee töitä töissä ja tuolla se ei olisi ollut oikein edes mahdollista.

Vaan kyllähän senkin huomaa kuinka niitä lähinnä äitejäkin (harvoin kukaan isälleen soittaa) joskus hävettää ja tuskastuttaa samalla lailla kuin muksu huutaa kaupassa.

Työkaverilla on pari teini-ikäistä poika ja ohje, että vain hätätapauksissa saa soittaa, muuten lähetetään viesti. Näitä "hätäta pauksia" tuntuu olevan lähes joka päivä ja kaveri niihin aina vastaa. Yleensä "hätätapaus" on rahan kinumista ja kaverlle menemistä.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Missään ei ole taidettu mainita, että lapsen pitäisi olla oma lapsi? Tai alaikäinen? Onko edes määritelty, että lapsen täytyy olla ihmislapsi? Otan huomenna siis äitini kissan mukaan töihin ja ehkä tätini koiran, mutta koiraa pitää jaksaa toisaalta ulkoiluttaa.

Niin, se voi tosiaan masentaa jotain lapsetonta, jos ei ole lapsia, ja on ota lapsesi mukaan töihin -päivä. Olkoonkin se sitten ota lähimmäisesi mukaan töihin -päivä. Ja luonnollisesti lähimmäinen voi olla vaikka Raaka-Arska sillan alta.

Että silleen...
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tuossa kaverin kanssa saunassa jutellessa kysäisin mites muuten tyttärellä menee koulussa.

Se oli oliko toisella vai kolmannella luokalla tullut koulusta kotiin iloisena. "Iskä, mä oon ainoa meidän luokalla kenen vanhemmat ei ole eronneet."

Niin. Siinä meni sitten alle vuosi, kun tuokin status muuttui. Ehkä tuo on vain sattumaa ja näin, mutta kun miettii omia kavereita, niin eihän kukaan ole yhdessä lasten äitien kanssa. Tai yksi kaveri on millä on 3-vuotias yhteinen muksu, mutta sielläkin saman katon alla asuu muualta tullut lapsi.

Onhan tämä touhu nyt aivan pimeää sekoilua.
 

sinikettu

Jäsen
Tuossa kaverin kanssa saunassa jutellessa kysäisin mites muuten tyttärellä menee koulussa.

Se oli oliko toisella vai kolmannella luokalla tullut koulusta kotiin iloisena. "Iskä, mä oon ainoa meidän luokalla kenen vanhemmat ei ole eronneet."

Niin. Siinä meni sitten alle vuosi, kun tuokin status muuttui. Ehkä tuo on vain sattumaa ja näin, mutta kun miettii omia kavereita, niin eihän kukaan ole yhdessä lasten äitien kanssa. Tai yksi kaveri on millä on 3-vuotias yhteinen muksu, mutta sielläkin saman katon alla asuu muualta tullut lapsi.

Onhan tämä touhu nyt aivan pimeää sekoilua.
Missähän piireissä oikein liikut? Alueesta riippuen, niin puolimutulla heitettynä noin kolmasosa avioituvista ihmisistä eroaa (yhden tai useamman kerran). Oletetaan, että luokalla on 25 oppilasta, kaikki eri perheistä. Näiden lukujen perusteella todennäköisyys, että kaikkien oppilaiden vanhemmat ovat eronneet, on noin 0,33^25 = 1 / 1100000000000 tai 0,000000000009 %.

Joku voisi kuvitella, että lapsen iloinen tokaisu ei välttämättä ihan pidä paikkaansa.

edit: eroaminen ei nyt sinänsä tarkoita avioliittoa. No silti, tuskin lapsentekopuuhissa olleiden aikuisten "eroaminen" niin merkittävästi suurempi on. Jos todennäköisyys olisi 50 % eroamiseen, niin luku olisi 1 / 34000000, jos oppilaita olisi 25 kpl.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Joku voisi kuvitella, että lapsen iloinen tokaisu ei välttämättä ihan pidä paikkaansa.

edit: eroaminen ei nyt sinänsä tarkoita avioliittoa. No silti, tuskin lapsentekopuuhissa olleiden aikuisten "eroaminen" niin merkittävästi suurempi on. Jos todennäköisyys olisi 50 % eroamiseen, niin luku olisi 1 / 34000000, jos oppilaita olisi 25 kpl.

Länsi-Vantaalla. Niin siis eihän tähän nyt pidä avioliittoa sekoittaa tietenkään, kun eihän todella monien alakoululaisten vanhemmat ole koskaan edes olleet saati menossa naimisiin.

Lapset voivat joo olla lapsia, mutta en pidä ollenkaan mahdottomana luokassa olevan 25 lasta minkä vanhemmat eivät asu yhdessä.

Ja vaikka iloinen tokaisu ei ihan täysin totta olisikaan, niin vähemmistössä taitaa olla jo ne oppilaat mitkä asuvat rauhassa omien vanhempiensa kanssa.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Länsi-Vantaalla. Niin siis eihän tähän nyt pidä avioliittoa sekoittaa tietenkään, kun eihän todella monien alakoululaisten vanhemmat ole koskaan edes olleet saati menossa naimisiin.

Lapset voivat joo olla lapsia, mutta en pidä ollenkaan mahdottomana luokassa olevan 25 lasta minkä vanhemmat eivät asu yhdessä.

Ja vaikka iloinen tokaisu ei ihan täysin totta olisikaan, niin vähemmistössä taitaa olla jo ne oppilaat mitkä asuvat rauhassa omien vanhempiensa kanssa.

Mahdotonta ei missään nimessä, kohtuullisen epätodennäköistä kuitenkin, mikäli uskomme Tilastokeskusta. Ja miksi emme uskoisi.
Tilastokeskus - Siviilisäädyn muutokset 2015

Ei tuo tilasto tietenkään ota kantaa avoliitossa tai muihin naimattomiin (tai onhan tuossa jo naitu) eli vähemmistönä ensimmäisessä aviossa olevien lapset saattavat olla vähemmistönä monessakin paikassa. Ohi aiheen voinen sanoa etten toistamiseen avioon astu.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Olen vela eli vapaaehtoisesti lapseton. Vähän yli kaksikymppisenä tajusin etten halua lapsia koska en kokenut voivani niistä huolehtia. Eikä mieleni ole muuttunut sen jälkeen. Paljon on tapahtunut ja olen entistä varmempi että on hyvä ettei minusta tullut äitiä.

En inhoa lapsia. Hoidan sisarten ja ystävien lapsia silloin tällöin ja tulen toimeen lasten kanssa. Mutta olen onnellinen kun saan palata kotiin lastenhoidon jälkeen ja siellä ei ole lapsia jatkuvasti. Puolisoni lapsi on meillä n. joka toinen viikonloppu ja hänenkin kanssaan tulen toimeen. Mutta on kiva kun hän ei ole täällä jatkuvasti. Toisaalta puolisoni kantaa vastuun omastaan.

Ehkä lopulta kaikkeen tottuu. En halunnut kokeilla yrittämällä hankkia omaa lasta. Lapset on on ihan OK satunnaisesti. Ja osaan olla niiden kanssa mutta en ole koskaan halunnut ottaa vastuuta omasta. Ja sen tajuaa puolisonikin. Hyvä niin.
 
Viimeksi muokattu:

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Puolisoni lapsi on meillä n. joka toinen viikonloppu ja hänenkin kanssaan tulen toimeen. Mutta on kiva kun hän ei ole täällä jatkuvasti. Toisaalta puolisoni kantaa vastuun omastaan.

Eli taas yksi alakoululainen mikä ei asu vanhempiensa luona.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
"Yksinhuoltajaäiti on lomalla 2- ja 9-vuotiaiden lastensa kanssa. Tarkoituksena oli, että myös äiti voisi käydä osallistumassa aktiviteetteihin, kun lapset olisivat omissa ohjatuissa aktiviteeteissään.

- Minulla ei ole ollut mahdollisuutta osallistua mihinkään. Lapsilla on vielä niin kova ikäero, niin todella vaikea keksiä mitään yhteistä tekemistä, nainen kertoo harmissaan."
--

Voi helvetti. Eihän se lasten ikäero olisi mikään oikea ongelma, mutta kun noillakin lapsilla on täysin varmasti kaksi eri isää.

Perheiden pettymys: tuetulta lomalta karsittiin lähes kaikki lapsille järjestetty ohjelma: ”Tuli sellainen fiilis, että olkoot köyhät tyytyväisiä kun pääsevät kylpylään” (Iltalehti)
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Eli taas yksi alakoululainen mikä ei asu vanhempiensa luona.
Mistä päättelet että puolisoni lapsi on alakouluikäinen? Näin se kyllä on. Mutta taisit vain arvella. Luin kyllä aiemman keskustelun jossa puhuttiin eroamisen yleisyydestä lapsiperheissä. Juuri nyt en sitä viitsi kommentoida...
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mistä päättelet että puolisoni lapsi on alakouluikäinen? Näin se kyllä on. Mutta taisit vain arvella.

Niin no. Olisi jo melko sekava tilanne, jos huomattavasti vanhempi lapsi tulisi aina tiettyinä viikonloppuina.

Ei tämä nyt kovin vaikeaa ole, kun muuta ei olekaan kuin esimerkkejä. Tietenkin voi olla ja onkin yksittäistapauksia missä jostain syystä asiat on eri tavalla, mutta pääsääntöisesti ne ei ole eri tavalla.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Miksi lapsia pitää tehdä useampi ennen kuin tajuaa, että joutuu leipäjonoon. Ei suurperheille ole enää tarvetta.
 

ipaz

Jäsen
Olen 42v mies, eikä minulla ole lapsia. En edes halua isäksi (vaikka moni nainen on sanonut että näitä geenejä pitäisi levittää). Haluan olla vapaa. Siksi en ole edes parisuhteessa. En halua että kukaan hidastaisi minua, vaikka en välttämättä ole edes menossa minnekään. En halua olla vastuussa toisesta ihmisestä, tai tilivelvollinen tekemisistäni kenellekään.

Minua ihmetyttää ihmiset jotka tekevät lapsen tai useamman ja sitten valittavat elämän kovuutta ja että ei ole rahaa eikä aikaa toteuttaa itseään. Eikö se nyt ole aika ilmeistä, että lapsi vie ajan ja rahat. Tyhmiä ovat sellaiset ihmiset - ja harmi että ne tuntuvat sikiävän eniten. Älykkäät ihmiset ja varsinkin älykkäät naiset eivät enää tee lapsia, koska heidän ei tarvitse. Pärjäävät ilman miestä ja perhettä vallan hyvin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös