Lapsia vai ei?

  • 173 591
  • 1 367

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
A: "Tiedättekö, meidän Mikko kääntyi eilen ensimmäistä kertaa kyljelleen!"
B: "Meidän Satu taasen osaa nousta jo seisomaan, vaikka askelia ei vielä osaa ottaakkaan."
C: "Meidänpä Rekku paskoo edelleen olohuoneen nurkkaan, ja saattaa kaiken lisäksi syödä ne itse!"

Tietysti jos haluaa vaikuttaa dorkalta ja puhuu lemmikistään kuin lapsestaan niin se sitten heille suotakoon. On sitä kai tyhmempiäkin asioita maailmassa nähty.
Anteeksi vaan, mutta juuri nyt vaikutat normaalia dorkemmalta.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Ted Raikas ilmoitti olevansa jotenkin lapsivihamielinen ja kuuluvansa ryhmään, jossa muutkin lapsivihamieliset päästävät antipatiansa valloilleen pahemmin vielä kuin hän itse. Ihmettelen vain ääneen. Vauvojen vihaajat. Kaikkea kanssa.

Nyt täytyy kyllä sanoa, että jommallakummalla meistä on luetun ymmärtäminen hakusessa. Ted Raikas ilmoitti liittyneensä vapaaehtoisesti lapsettomien facebook ryhmään. Sanoi vielä, että ryhmässä jotkut ampuu vähän jopa yli lapsivihamielisyytensä kanssa, mutta eihän tuosta nyt mitenkään saa käsitystä, että Ted Raikas olisi lapsivihamielinen.

Olen muuten ilokseni huomannut, että ns. lapsivapaita hotelleja on nykyään tarjolla entistä enemmän. Kerrassaan hieno asia, nyt löytyy mieluisa hotelli yhä useammalle matkailijalle.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ymmärrän täysin suuren vitutuksesi. Pyydän anteeksi! Rouva on joskus lässyttänytkin karvakuonolle, joka muutti meille 5 vuoden ja 50k€ lapsettomuushoitojen, niitä seuranneiden ahdistuksien, surujen, pettymysten ja itkujen jälkeen tuomaan hieman iloa tyhjään arkeen.
Ensinnäkin pahoitteluni, jos olen sanavalinnoillani loukannut sinua. En ole alkanut läpikäydä adoptiota, sijaisvanhemmuutta tai teidän kaltaisianne tapauksia ihan jo siksi, että sivupolkuja alkaisi olla liikaa ja toisekseen niistä ei kuitenkaan kokemuksia minulla ole.

Kirjoitin jo aiemmin, etten puutu yleensä muiden lässytyksiin, mutta toki eläimen ja lapsen vertaaminen ottaa päähän, kun se usein tapahtuu sellaisten henkilöiden taholta, joilla ei kokemusta vanhemmuudesta ole. Mulle ei sen kummemmin kuulu se, mitä kukakin koiransa kanssa lässyttelee eikä hirveästi edes kiinnosta, pakko myöntää. Sikäli marttyyrikortin pelaaminen ei tässä tapauksessa tuo mitään lisää keskusteluun.
 

Fremont

Jäsen
Olen muuten ilokseni huomannut, että ns. lapsivapaita hotelleja on nykyään tarjolla entistä enemmän. Kerrassaan hieno asia, nyt löytyy mieluisa hotelli yhä useammalle matkailijalle.

Tosiaan hienoa että känniörvellystä, ovien paiskomista, ja muuta mölysaastetta saa halutessaan kuunneella yöt. Onhan se nyt mukavampaa kuin yöt jossain huopatossutehtaan kaltaisessa lapsiperhehotellissa.
 

1stApril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kirjoitin jo aiemmin, etten puutu yleensä muiden lässytyksiin, mutta toki eläimen ja lapsen vertaaminen ottaa päähän, kun se usein tapahtuu sellaisten henkilöiden taholta, joilla ei kokemusta vanhemmuudesta ole. Mulle ei sen kummemmin kuulu se, mitä kukakin koiransa kanssa lässyttelee eikä hirveästi edes kiinnosta, pakko myöntää. Sikäli marttyyrikortin pelaaminen ei tässä tapauksessa tuo mitään lisää keskusteluun.

Olen tätä ketjua tässä töiden ohella lueskellut, joten on voinut jäädä huomiotta yhtä jos toistakin. On jäänyt kuitenkin sellainen käsitys, että Leonin pointti on se, ettet voi tietää, miten hän kokee tunteensa koiraansa/koiriinsa.
Meille tuli koira viitisen vuotta sitten ja silloin ei ollut lapsia. Olihan Paavo aivan helvetin tärkeä silloin ja oli loppuun asti, vaikka pari lastakin perheeseen tuli tuossa välillä. Ei tietenkään omia lapsia tärkeämpi, mutta tärkeämpi kuin suurin osa tuntemistani ihmisistä.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Tosiaan hienoa että känniörvellystä, ovien paiskomista, ja muuta mölysaastetta saa halutessaan kuunneella yöt. Onhan se nyt mukavampaa kuin yöt jossain huopatossutehtaan kaltaisessa lapsiperhehotellissa.
En tiedä missä hotelleissa sinä olet ollut, mutta ne K-18 hotellit joissa olen ollut, 5 tähden, Karibialla, eivät ole yllätys täynnä känniääliötiä vaan asiallisia keski-ikäisiä jotka haluavat viettää lomansa rennossa (ja lapsivapaassa) tunnelmassa. Mitä se on keneltäkään pois jos lapsivapaita hotelleja ja lentoja järjestetään niille jotka haluavat maksaa niistä. Onhan lapsiystävällisiä ja perheillekin suunnattuja hotelleja, joten...?
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Luulen, että minä valitsisin lapsivapaan hotellin ulkomailla erittäin mielellään, etenkin pidemmällä reissulla jos sellainen olisi tarjolla. Lapset käy todella helposti hermoille ja ei kiinnosta yhtään niiden kitinöitä ja mesoamista katsella ja kuunnella päivästä toiseen. Toki aikuisissakin häiriökäyttäytyjiä löytyy, se on selvää, mutta niille voi paremmin sanoa suoraan sanottavansa jos käy urpoilu tympimään. Tai pyytää hotellihenkilökuntaa pistämään ruotuun se örvelö. Vaan, torupas jotain huonokäytöksistä ipanaa, niin eiköhän siihen ilmesty vanhemmista toinen tai jopa molemmat paikalle silmittömästi raivoamaan, että meidän lasta et kyllä komenna!

Eli minulle sopisi enemmän kuin hyvin, että on aikuismainen hotelli aikuisille ja voi vaikka vähän vapaammin olla pienessä hiprakassa, ilman, tarvitsee miettiä onko se nyt sovelias näky lapsille.

Hyvä suuntaus, että on tuollaisia paikkoja.

Tiedättekö muuten, että onko lapsivapaita hotelleja Suomessa?
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Tosiaan hienoa että känniörvellystä, ovien paiskomista, ja muuta mölysaastetta saa halutessaan kuunneella yöt. Onhan se nyt mukavampaa kuin yöt jossain huopatossutehtaan kaltaisessa lapsiperhehotellissa.

Aivan näin. Olen jopa valmis maksamaan hieman ekstraa hotellihuoneesta lapsivapaassa hotellissa, jos palvelut noin muuten ovat riittäviä. Eikö ole upeaa, että meillä on tässä asiassa valinnan vapaus? Näin sen kuuluukin mennä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Olen tätä ketjua tässä töiden ohella lueskellut, joten on voinut jäädä huomiotta yhtä jos toistakin. On jäänyt kuitenkin sellainen käsitys, että Leonin pointti on se, ettet voi tietää, miten hän kokee tunteensa koiraansa/koiriinsa.
Minä olen kuule vielä mieto tapaus. Lässytän kyllä koirilleni, mutta en ole vertaamassa niitä lapsiin, vaikka leikkisästi noita lapsukaisiksi joskus kutsunkin. Useimmiten kutsun niitä ihan vaan pöljiksi. Mutta tiedän ihmisiä, joille koirat/kissat merkitsevät niin valtavasti, että ihan turha kenenkään sampion tulla tänne neuvomaan, miten niihin pitää suhtautua omiin lapsiin verrattuna. Eli ihan sama lähtötilanne kuin meillä lapsettomilla vanhemmuuden suhteen. Se on vain sampioiden oman käsityskyvyn rajallisuutta olla noin ehdoton asian suhteen.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Minä olen kuule vielä mieto tapaus. Lässytän kyllä koirilleni, mutta en ole vertaamassa niitä lapsiin, vaikka leikkisästi noita lapsukaisiksi joskus kutsunkin. Useimmiten kutsun niitä ihan vaan pöljiksi. Mutta tiedän ihmisiä, joille koirat/kissat merkitsevät niin valtavasti, että ihan turha kenenkään sampion tulla tänne neuvomaan, miten niihin pitää suhtautua omiin lapsiin verrattuna. Eli ihan sama lähtötilanne kuin meillä lapsettomilla vanhemmuuden suhteen. Se on vain sampioiden oman käsityskyvyn rajallisuutta olla noin ehdoton asian suhteen.
Hirveää itkemistä aikuiselta ihmiseltä, sampio sitä ja sampio tätä. Aika huvittava olet jo, kieltämättä. Koko homma taisi lähteä taas lapasesta teillä siinä vaiheessa, kun minä sanoin oman mielipiteeni ihmisistä, jotka vertaavat eläimiä lapsiin. Urpoa se edelleen mun mielestäni on, vaikka kuinka sitä kääntelisi, ja vaikka ymmärrän hyvin sen, että tunteet lemmikkejä kohtaan voi olla kovinkin vahvat, en kovin vakavasti osaa ottaa tyyppejä, jotka silmät ymmyrkäisinä puhuvat koiristaan tai kissoistaan lapsina. Mutta kuten olen myös sanonut, vastaavia lässyttäjiä löytyy myös vanhemmista. Pointti, joka on sivuutettu suu vaahdossa vaikka kuinka monta kertaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Aivan näin. Olen jopa valmis maksamaan hieman ekstraa hotellihuoneesta lapsivapaassa hotellissa, jos palvelut noin muuten ovat riittäviä. Eikö ole upeaa, että meillä on tässä asiassa valinnan vapaus? Näin sen kuuluukin mennä.
Vaikket minulta kysynytkään, niin vastaan tähän, että käytännössä ihan hyvä juttu. Voisin ehkä itsekin valita, jos pelkästään vaimoni kanssa olisin reissussa. Tosin olen sen verran suvaitsevainen, että koen lähtökohtaisesti mustavalkoisen jaottelun tuollaisin perustein aika vieraana, koska muksut saattavat osata käyttäytyä paremmin kuin moni kännireissulainen. Se on tosi, että useampi lapsiperhe ja ylipäätään isot hotellit tekevät sen, että aika monelta muksulta menee pasmat sekaisin siinä hälinässä ja sitten mennään. Siihen päälle vielä lomatunnelmissa olevat ehkä lievästi urpot vanhemmat, ja oma kauhuskenaarioni on valmis. Vaikka oma poikani on aika vilkas tapaus, katson kuitenkin velvollisuudekseni vahtia sen tekosia, vaikka kuinka olisimme kaikille avoimessa paikassa vierailemassa ja jo noilla reissuilla ottaa päähän älyttömästi ne ympäriinsä vailla tolkkua ja huoltajaa riehuvat muksut. Saati sitten, jos niiden harvojen kaksistaan reissattavien matkojen aikana saisi kuunnella alituista kitinää. Tai teinien vinkumista ja musan huudatusta. Tai känniläisten örvellystä. Siksi pyrinkin välttämään pariskuntalomilla noita aivan pahimpia junttilandioita.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Vaikket minulta kysynytkään, niin vastaan tähän, että käytännössä ihan hyvä juttu. Voisin ehkä itsekin valita, jos pelkästään vaimoni kanssa olisin reissussa. Tosin olen sen verran suvaitsevainen, että koen lähtökohtaisesti mustavalkoisen jaottelun tuollaisin perustein aika vieraana, koska muksut saattavat osata käyttäytyä paremmin kuin moni kännireissulainen. Se on tosi, että useampi lapsiperhe ja ylipäätään isot hotellit tekevät sen, että aika monelta muksulta menee pasmat sekaisin siinä hälinässä ja sitten mennään. Siihen päälle vielä lomatunnelmissa olevat ehkä lievästi urpot vanhemmat, ja oma kauhuskenaarioni on valmis.
Tämä. Juuri tämän vuoksi valitsen lapsivapaan hotellin. Ei lapsissa noin pääsääntöisesti ole mitään vikaa, vaan vanhemmissa jotka antavat elää kuin pellossa. Kuin apinalaumaa katselisi, juostaan, huudetaan, tavarat lentelee, jollain leuka auki kun kaatunut altaalla jne. Ainoana erotuksena että apinalaumassa joku apinoista laittaa poikaset kuriin ajoittain kun meno menee villiksi. Eikä tarvi olla edes poikasten vanhempi. Ennen koko kylä kasvatti, nyt eivät edes omat vanhemmat. Näin yleistäen. On hyviäkin vanhempia, mutta näissä "lapsiystävällisissä" hotelleissa hommat lähtee käsistä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Joo, ei ne nautintoja ole kaltaiselleni semisti natsille isukillekaan. Tosin itse muksuja kohtaan ajatukseni ovat laventuneet oman melko vilkkaan poikani myötä, mutta siinä mulla on sitten tilanne, jossa omat mukavuudet on unohdettava.

Onhan siinä se pointti, että mikäli tila on lapsille varattu, tyyliin pallomeri jossain paatilla, on siihen kylkeen aika urpoa rauhaa kaipaavan liimautua. Mutta en mä kyllä ymmärrä, miksi jotkut vanhemmat antavat perillistensä riehua niissäkään aivan päättömästi. Viimeksi lasten kanssa Virossa piipahtaessani pallomeri oli älykkäästi vilkkaassa aulassa ja avoin tila. Istuskelin siinä lähistöllä, koska arvelin, että pojalle saattaa tulla idea yrittää osua palloilla johonkin kivaan lähistön kohteeseen. Omani sain hallittua, mutta en heti alkanut pistää muita pakettiin. Lopulta sitten mahdollisimman asiallisesti sanoin parille muksulle, että pidetäänpä pallot meressä, ettei satu vahinkoja. Palloja kun lenteli ympäri aulaa ja vieri rappusiin yms. Jotkut vanhemmat siinä katselivat touhua, mutta yksikään ei puuttunut. Veikkaan, että pahimmat riehujat oli vain jätetty sinne leikkipaikkaan ilman valvontaa.
 

Fremont

Jäsen
Mitä se on keneltäkään pois jos lapsivapaita hotelleja ja lentoja järjestetään niille jotka haluavat maksaa niistä. Onhan lapsiystävällisiä ja perheillekin suunnattuja hotelleja, joten...?

Niin onko joku väittänyt olevan pois? Ihan kuten kirjoitin, jokainen valitsee itse. Parasta niille lapsiperheillekkin etteivät känniörveltäjät aiheuta kauhua ja inhoa. Omasta mielestäni päivisin rääkyvät lapset ovat pienempi paha kuin oksentelevat ja vanhalle/tuoreelle viinalle haisevat juntit, ei kai sen pitäisi mikään ongelma olla?
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Niin onko joku väittänyt olevan pois? Ihan kuten kirjoitin, jokainen valitsee itse. Parasta niille lapsiperheillekkin etteivät känniörveltäjät aiheuta kauhua ja inhoa. Omasta mielestäni päivisin rääkyvät lapset ovat pienempi paha kuin oksentelevat ja vanhalle/tuoreelle viinalle haisevat juntit, ei kai sen pitäisi mikään ongelma olla?
Nämä lapsivapaat hotellit ovat yleensä sen verran kalliita paikkoja, että tuoreelle/vanhalle viinalle haisevat känniördääjät eivät majoitu niihin. He asuvat yleensä halvoissa majoituksissa, jolloin jää rahaa enemmän brenkkuun.
 

Fremont

Jäsen
Nämä lapsivapaat hotellit ovat yleensä sen verran kalliita paikkoja, että tuoreelle/vanhalle viinalle haisevat känniördääjät eivät majoitu niihin. He asuvat yleensä halvoissa majoituksissa, jolloin jää rahaa enemmän brenkkuun.
Saattaa olla. Kännikulttuuri onneksi lievässä kehityssuunnassa parempaa kohti muutoinkin, mitä nyt tänä vuonna eräässä kotimaan hotellissa tuli todistettua näitä "wanhoja hyviä" aikoja joita aiemmin kuvasin.
Pitää myös huomauttaa että oma toleranssi lapsiin luonnollisesti kehittynyt oman tyttären myötä. Onnekseni tyttö on tullut itseeni, rauhallinen perfektionisti joka ei koskaan ole laittanut mitään muuta kuin ruokaa suuhunsa, ei heittele tavaroita ympäriinsä, piirtele seinille, tai muutoinkaan villiinny siihen tapaan kuin useat muut lapset. Stressi kasvaa lähinnä muutamien kotikulmien lapsien kyläilystä, kieltojakin on jouduttu jakamaan.
 
K

kiwipilot

Ihan mielenkiinnosta kysyisin Fremontilta että minkä ikäisestä lapsesta on kyse? Ei siis piirtele seiniin ja on perfektionisti? Omatkaan eivät ole koskaan sotkeneet seiniä mutta eivät myöskään stressaannu muiden ikäistensä riehumisesta. Perfektionisteja? Jaa-a, tuskinpa vain.
 

Byvajet

Jäsen
Tuolla on muutama kokemus lapsiin ja lapsenhoitoon suhtautumisesta muissa maissa. Noihin käytäntöihin nähden Suomen edut vaikuttavat ylitsevuotavan runsaskätisiltä. Pitäisikö tässäkin asiassa karsia yhteiskunnan vastuuta ja pistää vanhemmat vastaamaan omien kakaroidensa hoidosta? Tämä kenties ehkäisisi myös huonomman aineksen lisääntymistä, kun vanhemmuuteen ei olisi rahaa kuin keskituloisilla ja sitä paremmin tienaavilla.

Olkaa suomalaiset äidit (ja isät) onnellisia! - Aihe vapaa - Keskustelu - Vauva
 
Tässä ei näytä olevan mitään äänestystä, mutta oma vastaukseni on ehdoton ei. Jos se pahin painajainen toteutuu, että sählään vielä jonkun naisen paksuksi eikä tämä suostu huuhtomaan solumöykkyä itsestään ulos, niin aika vähissä olisivat vitsit sekä vaihtoehdot; joko katoaminen natsirikollisten tapaan viidakkoon tai sitten suosiolla roikkumaan kravatista mökin kattohirteen eeppisen juomisputken päätteeksi. Jopa HIV-tartunta olisi helpompi hyväksyä, kuin päivääkään faijana. Hui helvetti sentään.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
^ Isäs taisi ajatella samalla tavalla.
---

Joo, otetaan kaikki tuet pois ja hommat ratkeaa. Isotuloisethan tunnetusti osaavat hoitaa perheensä kunnolla. Eiku mites ne perhesurmat menikään?
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Luultavasti tämä on paras ketju kysymykselleni: minkä ikäisenä tulit vanhemmaksi?

Asia kiinnostaa, sillä tulevana syksynä mittariin tulee 32 vuotta, mikä ei toki ei ole paljon tässä foorumissa, mutta aika harvalla tämän ikäisellä ei ole perhettä perustettu. Äitini oli 30-vuotias ja faijani 32-vuotias, kun minä tulin tähän maailmaan, mummoni oli 30-vuotias, kun hän sai ensimmäisen lapsensa (tätini) ja aika moni perhetuttu tai sukulainen on saanut jälkikasvua alle 30-vuotiaana.
Joo, tiedän kyllä, että nykyään tämän ikäisenä suurin osa saa jälkikasvua, mutta en muistaakseni ole lukenut, minkä ikäisenä palstaveljet ja -siskot ovat isiksi ja äideiksi ensimmäisen kerran tulleet.
 
^ Isäs taisi ajatella samalla tavalla.
---

Itse asiassa paljon mahdollista, kun tosiaan vahinkolapsi olen :D Pitää vain itse olla huolellisempi.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Siinä olisi iskevä nimimerkki jollekin, vahinkolapsi. Ruma lapsi täällä taisi jo ollakin.

Edit. Alwahlan kysymykseen vastaan, että 25 olimme täyttämässä molemmat kohtsillään, kun vanhemmiksi tulimme, suunnitellusti.
 

kaizu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Canucks
Itse olin esikoisen syntyessä 36 ja kesällä 39 kun toinen poikani syntyy. Itse en olisi ollut hommaan valmis alle kolmikymppisenä mutta jokainen on erilainen näissä. Ei tähän hommaan kannata lähteä jollei itse halua. Kokonaisvaltaista touhua mutta erittäin palkitsevaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös