Lapsia vai ei?

  • 173 412
  • 1 367

Waqu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Dallas Stars
Lähinnä tämä lapsikysymys pitäisi saada maailmalla lyötyä läpi ja ongelmaksihan muodostuu uskonnot. Joissain kulttuureissa ei sitä ehkäisyä käytetä, tätähän myös länsimaalaiset vieneet afrikkaan yms. ja lapsia tehdään liikaa. Ongelma ei ole pelkästään ympäristöllinen, vaan myöskään lapsia ei saada ruokittua ja jos saadaankin, niin koulutettua ei.

Onhan tuo varmasti ongelma suomessa, että Somaliperheessä on 8 lasta ja keskiverto suomalaisessa perheessä se 0-2. Somaliperheen resursseilla ei ole sanottua, että yhteiskuntakelpoisia koko porukasta tulisi.
Uskonnon ja kulttuurin muutosta tähän enemmän tarvitaan kuin pakotettua yleistä trendiä.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo

Näin tuon itsekin aiemmin, ja täytyy sanoa että tuon voi nähdä ihan tarkoituksellisen provokatiivisena. Aivan yhtä hyvin voitaisiin kirjoittaa, että suurin ilmastoteko jonka yksittäinen ihminen voi tehdä on se, että hän tekee itsarin. Ja tuon uutisen valossa se on vieläpä totuus..

Mutta hyvä tosiaan tietää, että olen hyvä ihminen. Koska olisin halunnut kyllä pari lasta, mutta sen ensimmäisen saaminen venähti niin pitkälle, että hyvin todennäköisesti skippaan toisen tekemisen kokonaan. Ja näin ollen voin jatkaa elämääni yksityisautoilijana rauhassa tietäen, että olen panokseni ilmastotalkoisiin jo antanu *hymiö*
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Hiukan olen vähentänyt lentämistä, autokannan puolitin ja päästöt tippui 1/5 osaan. Nämä hiukan kompensoi tähän asti toteutettua huoletonta "ehkäisyä", nyt lähete putkien katkaisuun työterveydestä hommattuna.
Aiheuttamaani tuhoa en riittävästi saa ikinä kompensoitua, sillä huolettomuuden tuloksina on neljä maapallon tuhoajaa (nämä siis tiedossa olevat) siitettynä ...
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Yksilön tai parin omana valintana minulla ei ole mitään vastaan, mutta sitten jos tuota aletaan puolittain pakottamaan yleiseksi trendiksi, niin...

…en vaan vittu ymmärrä.

Ja itsenä vielä vituttaa tuplasti enemmän kun tietää syyn ja tämmöisen esiinnostavan taustatahon.
Tosiasiassa lasten tekeminen ja lapsettomuus on jokaisen oma asia, ellei lapsettomuuteen liity terveydelliset syyt / hedelmättömyys.

Omalla kohdalla elämäni paras asia oli syövästä paraneminen ja sen jälkeen tulee molemmat pojat tasavertaisesti. Ensimmäinen oli tietysti huomatessa kovempi juttu kun kun minut oli tuomittu hyvin suurella todennäköisyydellä lapsettomaksi aikaisempien lääkitysten vuoksi. Toinen ei ollut enää sellainen yllätys kun tiesi että miehessä on paukkuja sittenkin, vaikka piti silloinkin mahdollisuus olla aika nolla.

Ihan tosi, mutta lapset ei rajoita elämääni mitenkään. Olen paljon heidän kanssaan, mutta teen myös omia reissuja ja silloin kun vaimo haluaa tehdä omiaan niin tekee ja minä olen poikien kanssa. Toki lähellä asuvat isovanhemmat ovat iso apu kun tykkäävät ottaa pojat kylään ja pojat tykkäävät itse mennä.

Mutta, en keksi mitään parempaa kuin yhteinen aika lasten kanssa. Pelataan jalkapalloa, sählyä, ja sitä sun tätä. Aikanaan valmensin pesäpallojunioreita, mutta ilman omia lapsia en ehkä olisi palannut lasten urheilun pariin ja nyt vedän harrastesählyä 4-10 vuotialle sekä saman ikäluokan harrastejalkapalloa kesäisin.
 

Sohjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa

Ei toimi. Kun suomalaisten syntyvyys laskee, niin hallitukset (ainakin tähän asti) ovat päätelleet että Suomeen tarvitaan maahanmuuttajia paikkamaan vajetta. Luonnollisesti tällainen suomalaistunut mamu sitten kuluttaa ihan yhtä paljon kuin kantasuomalaisetkin. Eli lasten tekemättä jättäminen, ainakaan nykyisellä politiikalla, ei vähennä Suomessa päästöjä.

Itseä lähinnä ärsyttää tämä lapsettomuuden perusteleminen kaikenlaisella höpö-höpöllä: "on niin paha maailma" ja "ilmasto kärsii" ja "oon vaan keskituloinen, ei oo ees uima-allasta niin se lapsi kärsis kauheesti elää tämmöistä elämää". Parasta on vaan sanoa suoraan että itsekkäistä syistä (häiritsisivät omaa elämää) en halua lapsia ja thäts it. Ei siihen mitään sen kummempia moraalisia perusteluja tarvita.
 

Juteeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche ja Tappara
Itseä lähinnä ärsyttää tämä lapsettomuuden perusteleminen kaikenlaisella höpö-höpöllä: "on niin paha maailma" ja "ilmasto kärsii" ja "oon vaan keskituloinen, ei oo ees uima-allasta niin se lapsi kärsis kauheesti elää tämmöistä elämää". Parasta on vaan sanoa suoraan että itsekkäistä syistä (häiritsisivät omaa elämää) en halua lapsia ja thäts it. Ei siihen mitään sen kummempia moraalisia perusteluja tarvita.

Turha siitä on ärsyyntyä, kun se on kaikille parempi ratkaisu, että tuollaiset ihmiset jättävät lisääntymättä. Lapsien hankinta vain lapsen hankkimisen takia on tyhmintä, mitä ihminen voi tehdä ja, jos tuolla ihminen saa perusteltua oman ratkaisunsa itselleen, niin se on ok.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Lapsien hankinta on oma valinta, jokainen hankkii tai jättää lapset hankkimatta sen mukaan minkä näkee itselleen parhaaksi.

Lapset hankitaan ihan yhtä itsekkäistä syistä kuin ne jätetään hankkimatta.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Ilmastoahdistuksen ja lentohäpeän lisäksi toivon, että itsekäs lasten tekeminen demonisoidaan ja ristiinnaulitaan somessa.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Lapsien hankinta on oma valinta, jokainen hankkii tai jättää lapset hankkimatta sen mukaan minkä näkee itselleen parhaaksi.

Lapset hankitaan ihan yhtä itsekkäistä syistä kuin ne jätetään hankkimatta.

Korjaisin että lapsia ei hankita, niitä saadaan.
 

Sohjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Toki, olet oikeassa. Hankkimisella halusin vain korostaa sitä, että itsekkäitä olemme kaikki kun itseämme rehellisesti arvioimme.

Juuri näin! Kaikki on itsekkäitä! Oltaisiinpa kaikki myös rehellisiä ja ylpeitä tästä eikä keksitä ja veivata mitään puolivillaisia selityksiä mieliteoillemme.

"En oo käynyt kymmeneen vuoteen töissä kun boikotoin valtiovaltaa" (tuet kyllä nostan)

"En anna hyväntekeväisyyteen mutta teen muuten hyvää" (tykkään aika paljon eri aloitteista facebookissa)

"En hankkinut lapsia kun maapallolla on muutenkin liikaa kuormitusta" (punainen liha, katumaasturi, lemmikit ja ulkomaanmatkat on ok)

Ollaan itsekkäitä rehellisesti.
 

444

Jäsen
Ei ole eikä tule. Pitkään ajattelin, että ehkä jonain päivänä. Mutta pitkällisen pohdiskelun jälkeen tulin siihen tulokseen, että ei helvetissä. Alun perinkin ajatus siitä, että niitä hankkisin (tai yrittäisin hankkia) liittyi enemmän siihen, että pieni sukumme ja näillä seuduin harvinaisehko sukunimi saisivat jatkumoa. Kuitenkin todellisuus on, että enhän minä edes pidä lapsista. Kummityttöni on oikein mainio tapaus, mutta tilanne muuttuu heti jos siinä ympärillä koheltaa toinen vaahtosammutin.
Ja kyllä, minä olen juuri se ihminen, joka kääntyy tuskaisen närkästyneenä julkisella paikalla katsomaan, kun armas Pertti-Irmelisi alkaa rääkyä. Aivan sama mistä syystä. Ja ne saatanan vankkurit kaupoissa ja kaduilla ja ties missä. Samanlaisia teidentukkeita kuin karavaanarit.

Onneksi se tosiaan on jokaisen oma valinta, ainakin täällä.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
parasta on vaan sanoa suoraan että itsekkäistä syistä (häiritsisivät omaa elämää) en halua lapsia ja thäts it. Ei siihen mitään sen kummempia moraalisia perusteluja tarvita.
Usein kuulee, että lapset ovat parasta mitä onkaan elämässä. Eikö silloin itsekkäistä syistä nimenomaan pitäisi hankkia tai yrittää hankkia lapsia? Epäitsekkäistä syistä johtuen sitten ei hankkisi, koska kokisi jotakin maailmantuskaa.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Usein kuulee, että lapset ovat parasta mitä onkaan elämässä. Eikö silloin itsekkäistä syistä nimenomaan pitäisi hankkia tai yrittää hankkia lapsia? Epäitsekkäistä syistä johtuen sitten ei hankkisi, koska kokisi jotakin maailmantuskaa.

Niin. Sentimentaalinen paskanjauhanta ei ehkä ole omimpia kirjoitustyylejä jatkoaikaan mutta omalla kohdallani elämästä kyllä paljon puuttuisi jos kahta lasta ei olisi. Toki minuakin ärsytti ennen omien saamista muiden kakarat. Tuota suhtautumiseroa eivät kaikki sitten saa selville. Mutta toki edelleen jokaisen oma asia. Ja ei sillä ettenkö edelleen ole itsekäs hedonisti ja elä myös ihan omalle itselleni.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Jaksaisko vielä kuudennen kierroksen tätä samaa vääntöä?
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En ole koskaan miettinyt. Ei lasten tekeminen silleen luonnolliselta tunnu. Muutenkin jos jossain asiassa on enemmän huonoja kuin hyviä puolia niin mä harvemmin teen niin.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Uutisessa todettiin, että tätä lapsikysymystä on vältelty, koska ei ole haluttu saattaa ihmisiä epärealististen vaatimusten äärelle. Tämä on varmasti ihan perusteltu ohjenuora. Lasten ilmastovaikutuksilla voi spekuloida, mutta vaatimusten esittäminen lisääntymisen suhteen on mielestäni tarpeettoman raflaavaa.

Ilmastotoimien suhteen voidaan kuitenkin erottaa selvästi kaksi kategoriaa:

A) asiat, johon voi melko vaivattomasti vaikuttaa: tarpeeton vapaa-ajan autoilu (verotus), ruokavalio (kasvisruoka), lomalennot, sisälämpötila, kierrättäminen ja turhan kulutuksen välttäminen.

TAI

B) työmatka-autoilu, lasten hankkiminen, kämpän lämmittäminen talvella ja kohtuulliseksi katsottava kulutus.

Ilmastotoimet, eli se, mitä ihmisiltä vaaditaan, kohdistuu pääsääntöisesti kategoriaan A. Sen sijaan, että ihmisten oletettaisiin vaihtavan kerrostalon jurttaan tai kulkuvälineen autosta suksiin, heitä yritetään vähän tsempata pieniin ilmastotoimiin arjessa - kukin omien resurssien mukaan.

Voiko sitten ihmiseltä vaatia, että tämä lopettaa kertalaakista lihansyönnin, reissut mummolaan tai kauan toivotun lapsihaaveen? Mielestäni ei voi, ja se olisi typerää. Tämän vuoksi kategoria B pitää sisällään sellaiset asiat, joiden osalta voidaan latoa faktat tiskiin mutta joiden osalta ei voida odottaa kohtuuttomuuksia.

Lapsia syntyy Suomeen ennätysvähän, mikä on ehkä maapallon kannalta hyvä juttu, mutta suomalaisen yhteiskunnan kannalta ei niin hyvä. Tämän vuoksi onkin jokseenkin hedelmätöntä tuoda ilmastokeskusteluun lapsilukua, joka on joka tapauksessa niin henkilökohtainen asia, että siihen puuttumalla ei saada tuloksia. Keskustelu olisi perusteltua, mikäli Suomessa olisi 1900-luvun alun lapsiluku.

Näitä kahta kategoriaa hämärretään tarkoituksella, koska ihmiset etsivät juuri nyt kuumeisesti tekosyitä sille, miksi mitään muutoksia elintapoihin ei tarvitsisi tehdä. Jos koko projekti vaikuttaa aivan mahdottomalta, on aika luonnollinen reaktio kääntyä sitä vastaan ja etsiä sen jälkeen argumentit, jotka tukevat status quo'ta. Tämä on mielestäni haitallista, ja sen takia tämän debatin pitäisi etupäässä koskea kategoria A:ta.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Uutisessa todettiin, että tätä lapsikysymystä on vältelty, koska ei ole haluttu saattaa ihmisiä epärealististen vaatimusten äärelle. Tämä on varmasti ihan perusteltu ohjenuora. Lasten ilmastovaikutuksilla voi spekuloida, mutta vaatimusten esittäminen lisääntymisen suhteen on mielestäni tarpeettoman raflaavaa.

Ilmastotoimien suhteen voidaan kuitenkin erottaa selvästi kaksi kategoriaa:

A) asiat, johon voi melko vaivattomasti vaikuttaa: tarpeeton vapaa-ajan autoilu (verotus), ruokavalio (kasvisruoka), lomalennot, sisälämpötila, kierrättäminen ja turhan kulutuksen välttäminen.

TAI

B) työmatka-autoilu, lasten hankkiminen, kämpän lämmittäminen talvella ja kohtuulliseksi katsottava kulutus.

.

Tuolla logiikalla lasten hankkiminen pitäisi olla ehdottomasti ylemmässä kategoriassa. Se ei ole missään nimessä pakollista, välttämätöntä eikä vaadi mitään haastavia toimenpiteitä. Vaatimuksena (muille) se on ihan yhtä epärealistinen kuin esim lihansyönnin lopettaminen.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Toki minuakin ärsytti ennen omien saamista muiden kakarat. Tuota suhtautumiseroa eivät kaikki sitten saa selville. Mutta toki edelleen jokaisen oma asia. Ja ei sillä ettenkö edelleen ole itsekäs hedonisti ja elä myös ihan omalle itselleni.

Näin moni tuntuu ajattelevan, että omat lapset ja muitten kakarat. Kyllä sitä teininä jo huomasi lasten kanssa toimiessa, että oli niitä kivoja muksuja ja omasta mielestä ärsyttäviä pentuja eli yksilöitä ne lapsetkin on.

Kun nyt tunteelliseksi on heittäydytty niin lainaan yhtä suosikkiaforismiani Sylvi Kekkoselta. ”Pieni on se äidinrakkauden piiri, johon mahtuvat vain omat lapset.”
 
Viimeksi muokattu:

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Emmä. Noi uudet tietää taas mua paremmin mun motiivit. Sama kuin aikaisemmillakin kierroksilla. Hankala keskustella tuollaisten kanssa, kun hoitavat oman osuutensa lisäksi myös minun osuuteni.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Tuo tutkijoiden "yksi lapsi vähemmän" on kyllä aika äärimmäisen typerä väittämä. Yhtä hyvin olisi järkevää väittää, että yksi lapsi enemmän sinulle jonkin toisen perheen nollaa kohti on ekoteko / capita. Perustelen. Hiilijalanjälkeä täytyy mitata koko ihmisen elinkaaren mitalla. Mukaanluettuna lapsuus.

Näin ollen sitä lapsen hjj:ä ei voida lainkaan laskea hänen vanhemmilleen taakaksi, koska sehän olisi kaksoislaskutusta.
Suurperheen lapsi jakaa lapsuudessaan lämmitys-, kuljetus-, elintarvikeprosessien jne kuormaa sisarustensa kanssa. Toisin on yksilapsisessa perheessä. Jätetään nyt vielä kokonaan sanomatta sekin, millainen hiilirikos vanhempien ero on...

Tuon lisäksi isoissa perheissä hyödynnetään esimerkiksi lasten vaatteet ja harrastusvälineet isolla tehokkuudella. Entä lentäminen sitten? Väitän, että lomalentojen määrä kotitaloudessa laskee sitä mukaa kun lapsiluku lisääntyy. Syyt ovat erittäin käytännönläheisiä.

Summa summarum: typerää tutkijoilta, mutta myydäänhän shampoitakin mainoslausein "jopa 50% tuuheammat hiukset" (kuin esimerkiksi kissakusella pestessä).

Tätä ihmisille ei raaskita sanoa, mutta minäpä raaskin: yksi isoimmista ympäristöteoista on luopua yksin asumisesta. Tai sehän riippuu siitä, mihin ne vapautuvat resurssit suuntaa.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ja kyllä, minä olen juuri se ihminen, joka kääntyy tuskaisen närkästyneenä julkisella paikalla katsomaan, kun armas Pertti-Irmelisi alkaa rääkyä. Aivan sama mistä syystä. Ja ne saatanan vankkurit kaupoissa ja kaduilla ja ties missä. Samanlaisia teidentukkeita kuin karavaanarit.

Olen kolmen tyttären isä, mutta siitä huolimatta ei ole mitään vaikeuksia sympateerata. Teidentukkeet vituttaa aina, etenkin kun alkaa olla oma kakku kärsitty (nuorinkin kohta 10). Olen pyrkinyt kasvattamaan lapseni siten, että julkisilla paikoilla tai ainakin muuten kuin oman perheen kesken, komentamiseen riittää pelkkä katse.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös