Ampumavälikohtaus Hyvinkäällä

  • 145 404
  • 662

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Ampujat eivät kuitenkaan ole olleet syrjäytyneitä reppanoita.

Syrjäytyminen, köyhyys ja siihen liittyvä holtiton päihteidenkäyttö, kouluttautumattomuus ja pikkurikollisuus on yksi ongelma, mutta eivät ampujat ole kuuluneet tähän sakkiin.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Että näin. Jos veikata pitää, niin ei jää viimeiseksi ampumavälikohtaukseksi tänä vuonna. Riittävästi kun asiaa repostellaan iltapaskoissa, niin eiköhän jäljittelijöitä löydy. Jos nämä surmat olisi tehty pistoolilla/revolverilla, niin meno täällä keskusteluosastolla olisi aivan toisenlaista. Mikään ei ole vaarallisempaa kuin nuori mies, jolla ei ole tulevaisuudenuskoa ja toivoa lisättynä oletettuihin muihin ongelmiin. Voi olla noin, tai voi olla ettei ole noin. Piakkoinhan saamme tieto, että MIKSI? Miksi siis yhä useampi nuori oireilee ja oireeleekin hyvin pahasti? Arvomaailmamme on pahasti vinksahtanut. Yhteisöllisyyden aika oli ja meni. Tilalle tuli _____________ täytä itse.

Kieltolistoja ja rajoituksia odotellessa. Kiellothan ovatkin tehonneet halki poikki ihmiskunnan historian...
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Niin. Olisi aika hassua muuten, jos lopulta paljastuu, että tappaja tulee ns. hyvästä keskiluokkaisesta normaalista perheestä, seurustelee, on kivasssa opiskelupaikassa ja maanantaina piti aloittaa kesätyöt jo kolmatta kesää putkeen reippaasti samassa itse hankkimassaan hyvässä työpaikassa ja elämä kaikin puolin mallillaan - kunnes sitten kuppi keitti nurin illanvietossa syystä tai toisesta ja ääliö päätti ampua kaikki. Vähänkö voisi nimittäin joitain nimimerkkejä nolottaa.

Jeesusteluksihan tämä menee, mutta kun tapauksesta ei vielä mitään tiedetä, niin on yhtäältä huvittavaa ja surullista, miten voimakas tarve osalla porukasta on päästä tuomaan omia poliittisia näkemyksiään ja toisaalta lyömään koettuja poliittisia ja yhteiskunnallisia vastustajia pienimmänkin syyn nojalla. Marttyyriviitat, olkinuket ja halvat kärjistykset vain viuhuvat. Aina ja joka ketjussa.

Ymmärrän puheenvuorot sitten mainiosti tämänkin tragedian yhteydessä jos/kun sieltä taustalta paljastuu jotain selitystä tai motiivia jonka pohjalta voidaan keskustelua käydä. Muussa tapauksessa touhu on ihan puhtaasti omasta mielikuvituksesta kaivettujen "suvianne-vasuri-persu-videopeli" -antipatioiden projisointia tällä hetkellä pinnalla olevaan uutisaiheeseen. Nykypäivää kai sekin.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Kieltolistoja ja rajoituksia odotellessa. Kiellothan ovatkin tehonneet halki poikki ihmiskunnan historian...
Anarkia varmasti auttaisi paremmin. Kaikki lait, kiellot ja säädökset pois vaan.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Eri asia sitten jos yksilö on jo valmiiksi latvasta laho, mutta kyllä näiden ampumisten sun muiden syyt ja juuret ovat jossain aivan muualla.
Enempää yksilöimättä, jokainen tapaus on omanlaisensa. Paskempi juttu on, kuten poliisiylijohtaja äsken totesi, että tällaisten tapausten yleistyminen on ollut ennustettavissa. Tunnetut ampumistapaukset meillä ja muualla ovat omiaan ruokkimaan sekopäiden ja sellaiseksi kehittyvien mielessä ajatusta, että tällainenkin "vaihtoehto" omien ongelmien hoitamiseksi on olemassa. Niin hullua tekoa ei olekaan ettei copycatteja ilmantuisi, tai niitä jotka pyrkivät ylittämään aiempien tekijöiden raakuudet.

Tällaisia tapauksia ei voi kokonaan estää, vaikka ase- ja muita lakeja tiukennettaisiin loputtomiin. Lähimmäiseltä saa hengen pois vaikka paljain käsin.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Anarkia varmasti auttaisi paremmin. Kaikki lait, kiellot ja säädökset pois vaan.

Älä viitsi. Ymmärsit tahallasi väärin. En hakenut mitään Lockelaista luonnonvalintaa tai Bakuninin tuhotkaa valtarakenteet heittoa. Voitko muuten luetella ne täyskiellot, jotka ovat täydellisesti toimineet?

Rautalangasta: tämänkin ampumatapahtuman jälkeen suurimmat syylliset ovat pienoiskivääri ja hirvikivääri. Helpoin tapa ratkaista tämäkin ampumatapaus on kiellot ja rajoitukset. Lisäksi puhutaan retorista paskaa, että nuorten pahoinvointiin pitäisi puuttua ja blabala. Dejavuuuta pukkaa...
 
Viimeksi muokattu:

J-Ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sanoisin paremminkin että verovaroja ei käytetä "oikein". Tämä "oikein" on tietysti subjektiivinen ilmaisu, mutta aivan huoletta voidaan sanoa että pöhöytynyt ja epäammattimaisesti johdettu julkinen sektori haaskaa rahaa pahemmin kuin väljä kasikone bensaa jonkin painavan jenkkirassin uumenissa.

Vasemmistolle ja tukiaisjengille on tietysti itsestään selvää että "joku muu" saa maksaa lystin ja raha tulee seinästä. Kaikki pitää saada ilmaiseksi ja lusmuille kukkaterapiat päälle. Verojen korottamista on helppo vaatia, mutta näkisipä vielä sellaisenkin päivän kun sosialisti on aidosti kiinnostunut tuottavuuden parantamisesta.
Kuin suoraan mun näppikseltä!

Näiden tapausten yhteydessä on tapana vaatia lisää varoja esim. mielenterveystyöhön ja syrjäytymisen ehkäisyyn jne. Lisää varoja = verot nousee. Mun mielestä olis kyllä tutkiskelun paikka miten ne nykyiset rahat käytetään ennen kuin annetaan penniäkään lisää. Entäs jos lisäpanostuksetkaan eivät estä KAIKKIA näitä tapauksia? Olisiko perus-pirkko kuitenkin onnellisempi siitä viisikymppisestä-satasesta jonka muutaman prosentin verojen kevennykset aiheuttaisivat? Mitä jos näissä asioissa lopetettaisiin yrittäminen ja annettaisiin vaan olla. Koska faktahan on se, että pahoja ihmisiä on aina olemassa eikä heihin voi vaikuttaa vaikka kaadettaisiin systeemin rattaisiin monta kymmentä miljardia.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Älä viitsi. Ymmärsit tahallasi väärin. En hakenut mitään Lockelaista luonnonvalintaa tai Bakuninin tuhotkaa valtarakenteet heittoa. Voitko muuten luetella ne täyskiellot, jotka ovat täydellisesti toimineet?
No en voi. Kuitenkin ajattelen niin, että jos ihmiset eivät osaa käyttää yksilönvapauksiaan oikein ja vastuullisesti, niin niitä on rajoitettava. Ei vapaus saa olla mikään itseisarvo, vaan ansaittu palkinto.

Näistä ampuma- ja muista joukkomurhajutuista vielä sen verran, että omien pelkojensa ja avuttomuuden tunteidensa vuoksihan ihmiset näitä netissä pui. Kaikki tietävät hyvin, että näille ei voi yhtään mitään. Koskaan ei tiedä mistä ja milloin se tappaja tulee. Silti, rajoitusten, syiden ja seurausten spekulointi antaa jonkinlaista pettävää turvallisuuden tunnetta, ikään kuin asioille voisi sittenkin olla jotain tehtävissä.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Näin se tukahdutettu suomalainen patoutuneisuus sitten iskee pintaan, kun viimeisiäkin hyvinvointivaltion rippeitä ajetaan alas ja meininki on muutenkin mitä sattuu. Suomessahan on kautta vuosituhansien ollut sellainen synkkä ja väkivaltaan taipuvainen pohjavire, joka nyt sitten näkyy yhä vain useammin vastauksena ympäristön ja elämän muuttumiseen. Ei mitään uutta auringon alla siis, vaikka tietysti nämä aina jaksavatkin puistattaa. Vituttaa tämä maa ja kansa välillä ihan huolella. Äänestäkää toki porvareita jatkossakin.

Huolestuttavaa on se, että tämä kehitys tavallaan alkoi hyvin rajatusta ympäristöstä, eli kouluista, mutta on nyt leviämässä yhä enemmän muillekin julkisille paikoille. Miksi tyytyä posauttelemaan vain koulukavereita? Ei Suomessa olla mitenkään valmiita siihen, että sekopäät lähtevät hetken mielijohteesta ja julkisuuden halusta tekemään oman Breivik-aktinsa paikalliselle torille. Ovi tälle touhulle on nyt avattu ja rehellisesti sanoen pelottaa jopa jonkun verran, että mitä tässä saadaan vielä kokea. Synkkä kansanluonne + iso määrä aseita + BB-aika + mahdollisuus päästä julkkikseksi = There will be blood.

Ohessa muuten traileri tämän asian tiimoilta sangen puhuttelevaan filmiin:
http://www.youtube.com/watch?v=VSRSoncoV4k

Linkki vie youtubeen
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Rautalangasta: tämänkin ampumatapahtuman jälkeen suurimmat sylliset ovat pienoiskivääri ja hirvikivääri. Helpoin tapa ratkaista tämäkin ampumatapaus on kiellot ja rajoitukset. Lisäksi puhutaan retorista paskaa, että nuorten pahoinvointiin pitäisi puuttua ja blabala. Dejavuuuta pukkaa...
Voin vain kuvitella kuinka vaikeata huippua lähestyvän nuoren ampumaurheilijan on hankkia sponsoreita, eikä tilanne ole mitenkään helpottumassa. Yhtä hankalaa on kuvitella että joku brand director tai markkinointijohtaja näkisi tällä hetkellä juuri ampumaurheilun oivana brändin rakentamisen ja näkyvyyden hankkimisen välineenä. Ellei kyseessä ole suoranaisesti ase- tai ammusfirma.

Eikä tästä ole kovin montaa vuotta, kun ampumaurheilu nimettiin yhdeksi niistä lajiryhmistä, joihin suomalaisessa urheilussa päätettiin erityisesti panostaa. No, eipä tuo resursointi ole tähänkään saakka niin ruhtinaallista ollut.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Näin se tukahdutettu suomalainen patoutuneisuus sitten iskee pintaan, kun viimeisiäkin hyvinvointivaltion rippeitä ajetaan alas ja meininki on muutenkin mitä sattuu. Suomessahan on kautta vuosituhansien ollut sellainen synkkä ja väkivaltaan taipuvainen pohjavire
Aina silloin tällöin tosiaan kuohahtaa, vaikka keskimäärin suomalaiset ovatkin lampaita jotka jurputtaa selän takana mutta alistuu kaikkeen. Lalli ja Henrik, Schauman ja Bobrikov, pienviljelijä Tauno Pasasen kahdeksan surmanluotia... Kyllä näitä on.

Silti, vaikka jokainen tämänkaltainen teko on tavallaan yhteiskunnallinen aktio, niin ei tämäkään välttämättä sellainen ole ainakaan tietoisesti. Ehkä jopa hyvin ohuesti; jos nyt nuori pojankossi ampuu tytön jolta ei ole saanut pillua ja samalla muutaman muun, voitaneen ajatella kyseessä olevan ennemmin eteläeurooppalaistyylinen crime of passion kuin joku kannanotto mielenterveyspalvelujen alasajoa vastaan.
 

Deko

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Suomessahan on kautta vuosituhansien ollut sellainen synkkä ja väkivaltaan taipuvainen pohjavire, joka nyt sitten näkyy yhä vain useammin vastauksena ympäristön ja elämän muuttumiseen.

Tähän liittyen, kuinka usein tällaisia joukkoampumatapauksia sattuu Ruotsissa (väkilukuun suhteutettuna) ja Tanskassa? Norjassa oli Utoya, mutta onko sen lisäksi ollut jotain 2000-luvulla?
 

J-Ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko tullut jotain varmistusta sille että mies ampui tytön syystä ettei saanut tältä huomiota/pimpsaa? Vai onko nämä vaan olettamuksia.

Itse veikkaan ettei ampuja tuntenut yhtään uhriaan, valikoi paikan umpimähkään ja alkoi tulittaa.

Onkohan näillä jotain yhteyttä siihen ettei lapsia saa enää ruumiillisesti kurittaa? Selkäsaunan pelko pitää tolkun päässä.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Ei vapaus saa olla mikään itseisarvo, vaan ansaittu palkinto.

Ai jaa. Itse lähden siitä, että vapaus on minulle itseisarvo. Jos joku 18v. pojankloppi ampuu, niin miksi minun pitää kärsiä siitä? Miksi minun ns. vapauksia pitää rajoittaa? Jos tälle tielle lähdetään, niin kannattaa katsoa Verhovenin Starship Troopers. Siinä on sitä oikeaa menoa, kuinka vapaus ja muut yhteiskunnan edut saavutetaan. Toki pientä palvelusta vastaan. Samaa lääkettä tarjottiin kolmannen valtakunnan aikana. Työ tekee vapaaksi etc etc... Oho! Tulipa heitettyä natsikortti tähän keskusteluun!

Ower und ute.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Näin se tukahdutettu suomalainen patoutuneisuus sitten iskee pintaan, kun viimeisiäkin hyvinvointivaltion rippeitä ajetaan alas ja meininki on muutenkin mitä sattuu...

Klisee, hyvinvointivaltion rippeitä ajetaan alas, ihmetyttää minua. Yhteiskunnalla on enemmän rahaa kuin koskaan, mutta silti puhutaan hyvinvointivaltion alas ajosta. Ihminen pystyy elämään Suomessa ilman yhtään omaa euroa tai työtä, yhteiskunta maksaa kaiken.

Kyse on siitä mistä Pisin Kääpiö puhui, rahojen kohdentamisesta. Suomessa julkisensektorin byrokratian pöhötauti on se ongelma mihin pitäisi puuttua. Organisaatiosta löytyy päällikköjä päälliköiden jälkeen, suoritusporras heikoimmassa tilassa. Olen puhunut tästä paljon ja olen nähnyt sen hyvin läheltä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Näin se tukahdutettu suomalainen patoutuneisuus sitten iskee pintaan, kun viimeisiäkin hyvinvointivaltion rippeitä ajetaan alas ja meininki on muutenkin mitä sattuu. Suomessahan on kautta vuosituhansien ollut sellainen synkkä ja väkivaltaan taipuvainen pohjavire, joka nyt sitten näkyy yhä vain useammin vastauksena ympäristön ja elämän muuttumiseen. Ei mitään uutta auringon alla siis, vaikka tietysti nämä aina jaksavatkin puistattaa. Vituttaa tämä maa ja kansa välillä ihan huolella. Äänestäkää toki porvareita jatkossakin.
Sieltähän se tuli tämä pöhköys oikein paatoksen kera ja porvaritkin oli oikein erikseen muistettu. Yhteiskunnan ja ennen kaikkea maksajien vika taas kerran kun jollakulla napsahtaa. Kattoonräkijöiltä laskut maksava porvari ei tietysti muutenkaan saa kuin vittuilut kiitokseksi.

Kuten edellä totesin ja moni muukin on asian ilmaissut, on ennenaikaista arvioida syitä ja motiiveja. Varmaan aikanaan valottuu jonkin verran kuinka paljon on syyttäminen ihmistä ja kuinka paljon yhteiskuntaa.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Aina silloin tällöin tosiaan kuohahtaa, vaikka keskimäärin suomalaiset ovatkin lampaita jotka jurputtaa selän takana mutta alistuu kaikkeen. Lalli ja Henrik, Schauman ja Bobrikov, pienviljelijä Tauno Pasasen kahdeksan surmanluotia... Kyllä näitä on.

Silti, vaikka jokainen tämänkaltainen teko on tavallaan yhteiskunnallinen aktio, niin ei tämäkään välttämättä sellainen ole ainakaan tietoisesti. Ehkä jopa hyvin ohuesti; jos nyt nuori pojankossi ampuu tytön jolta ei ole saanut pillua ja samalla muutaman muun, voitaneen ajatella kyseessä olevan ennemmin eteläeurooppalaistyylinen crime of passion kuin joku kannanotto mielenterveyspalvelujen alasajoa vastaan.

Totta vitussa, koska eihän suomalaiset nuoret etenkään omaa nykyään juuri mitään kosketusta poliittiseen päätöksentekoon. Ihmetellään vain lippis vinossa, että miten ja miksi asiat luisuu kohti helvettiä. Äänestetään vain Super-Saulia, kun se on Super jne. En luule hetkeäkään, että tässä oli kyseessä jokin kannanotto, vaan tyyppillisen BB-aikamme tuotteen halu jakaa pahaa oloaan muillekin. Tai sitten kyseessä voi olla äärimmäinen tapaus, jossa mulkku teki mitä teki vain siksi, että niin pystyi tekemään. I did for the lulz. Läppäpizzoilla ja räpillä varttuneista janareista ei mihinkään kannanottoihin ole.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Ai jaa. Itse lähden siitä, että vapaus on minulle itseisarvo. Jos joku 18v. pojankloppi ampuu, niin miksi minun pitää kärsiä siitä? Miksi minun ns. vapauksia pitää rajoittaa?
Pystytkös etukäteen aukottomasti todistamaan, että sinä et ole se joka seuraavaksi pimahtaa? Niin se vaan yhteisöissä joskus menee, että muutaman mätämunan sähläämisestä kärsii muutkin.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Pystytkös etukäteen aukottomasti todistamaan, että sinä et ole se joka seuraavaksi pimahtaa? Niin se vaan yhteisöissä joskus menee, että muutaman mätämunan sähläämisestä kärsii muutkin.

Pystyn! Tunnen käsittääkseni itseni sinua paremmin. Lyödäänkö vetoa, että en ammu huvikseni ihmisiä vaikkapa 40 vuoteen? Käsittääkseni ampuja toimi yksin. Hän on vain ja ainoastaan vastuussa teoistaan. En minä eikä ampujan lisäksi kukaan muukaan.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Kyse on siitä mistä Pisin Kääpiö puhui, rahojen kohdentamisesta. Suomessa julkisensektorin byrokratian pöhötauti on se ongelma mihin pitäisi puuttua. Organisaatiosta löytyy päällikköjä päälliköiden jälkeen, suoritusporras heikoimmassa tilassa. Olen puhunut tästä paljon ja olen nähnyt sen hyvin läheltä.
Jos joku läheinen tai henkilö itse työskentelee esimerkiksi kuntasektorilla, niin yhtään fiksummat huomaavat tätä kautta nopeasti että läskiä on järjettömästi ja johtaminen on useimmiten ala-arvoista. Veroja osataan kerätä mutta niitä ei osata käyttää. Tai jos ollaan tarkkoja, niin käyttää todellakin osataan, siitä ei kahta sanaa. Varojen tehokas ja taloudellinen käyttäminen onkin paljon vieraampaa.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihmiset ovat läpi historian tappaneet toisiaan maapallon joka kolkassa. En tiedä, voiko yhden käden sormin laskettavista tapauksista vetää johtopäätöksiä/yleistyksiä kokonaisista, miljoonien ihmisten kansoista. Suurin osa synkän ja väkivaltaisen Suomen asukkaista ei elämässään ammu yhtään ketään.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Surullinen tapaus. Puistattavaa ajatella, että tuossa olisi ollut aineksia vieläkin rumempaan verilöylyyn. Tuo kohta, jossa ammuskelu tapahtui, on oman käsitykseni (pariin otteeseen olen tuolla ollut itsekin) mukaan se Hyvinkään kaikkein vilkkain alue, jossa on paljon ihmisiä liikkeellä melkein jokaiseen vuorokauden aikaan.

Näitä vastaavia ammuskeluja on ollut valitettavan paljon viime vuosina. Löytyykö niistä taustalta jotain yhteistä nimittäjää? Tästä Hyvinkään ampujasta ei vielä ole kerrottu tarkemmin julkisuuteen, mutta ainakin muissa tapauksissa (Kauhajoki + Jokela sekä sitten Myyrmannin pommi) tekijä oli koulukiusattu. Rankasti koulukiusatuista henkilöistä tulee taasen ilmeisen helposti syrjäytyneitä, yksinäisiä henkilöitä, joiden ainoat ihmiskontaktit löytyvät internetin ihmeellisestä maailmasta. Ja internetin kautta on mahdollista tavata muitakin vastaavia kokeneita henkilöitä, jolloin kimmokkeen löytäminen tällaisille epätoivoisille veriteoille on mahdollinen.

Internetiä en pidä syyllisenä. Se on vain tiedonhakukanava, ja jokainen ihminen on itse vastuussa siitä, minkälaista tietoa sieltä oikein hakee. Isompi ongelma on yhä se, että ihmiset eivät tule edelleenkään toimeen kaikkien kanssa. Ihmiset kiusaavat yhä toisiaan. En tiedä, onko kiusaaminen mennyt nykyään rajumpaan suuntaan, mutta minulla on se käsitys, että ainakaan opettajilla ei ole nykyään pahemmin keinoja puuttua ns. häirikköoppilaisiin. Tuon käsityksen olen saanut opettajina toimivien kavereitteni/sukulaisteni puheista. Jos näin on, niin tuo altistaa minusta pahemmalle häiriköimiselle, jonka yksi osa-alue on rajumpi kiusaaminen.

Yhtä kaikki, jokainen näistä surmaajista on vain ja ainoastaan itse vastuussa teoistaan. Ketään toista ihmistä ei tuosta voida syyttää. Toisia ihmisiä voidaan syyttää vain siitä, että ovat olleet myötävaikuttamassa surmaajan elämän menemisestä piloille jo aiemmin.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Klisee, hyvinvointivaltion rippeitä ajetaan alas, ihmetyttää minua.
Hyvinvointivaltion alasajohan on vain vaalitulokseen pettyneiden itkemistä jonka juuret juontavat siihen kun Kokoomus on vallassa.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Pystyn! Tunnen käsittääkseni itseni sinua paremmin. Lyödäänkö vetoa, että en ammu huvikseni ihmisiä vaikkapa 40 vuoteen?
Voidaan lyödäkin. Erittäin suurella todennäköisyydellä et niin tule tekemään. Silti, vaikkapa pieni aivosähköhäiriö voi saada kunnon ihmisen sekoamaan. Eli sataprosenttisen varma itsestäänkään ei voi koskaan olla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös