Ampumavälikohtaus Hyvinkäällä

  • 145 083
  • 662

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Toisaalta eikös se yleensä mene juuri toisinpäin eli tuttuja tapetaan? Suomalainen tappaa lähinnä kai juuri puolisonsa, lapsensa tai ystävänsä/tuttunsa.

Toki näinkin, mutta näissä lähipiiriin kohdistuvissa rikoksissa on yleensä mukana jonkin sortin vahva tunnereaktio. "Intohimorikos" tai muu tilanne, jossa rikokseen riittyy negatiivinen ja äärimmäinen emootio. Ns. perhepiirin tapot ovat yleensä rikoksia, joiden taustalla on pidempäänkin jatkunut kriisitilanne ja/tai perheväkivalta, tai sitten Repe tappaa Rapen kun kärvistely viinapullon suhteen kasvaa hallitsemattomaksi.

Kylmäverisellä tappamisella tarkoitin tämäntyyppistä suht tunteetonta tappamista, johon liittyy joko laskelmoitu motiivi (esim. taloudellinen tai vastaava) tai sitten vain halu tappaa useita ihmisiä. Palkkamurhaajat (esim. Ilpo Larha) tappavat kylmäverisesti tuntemattomia, psykopaatit (myrkkyhoitajat sekä rekahammarien ja juhavaljakkaloiden tyyppiset tekijät) voivat tappaa kylmäverisesti kenet tahansa tielleen osuvan jne. Nämä tapaukset ovat onneksi vähemmistössä henkirikosten tekijöistä, mutta he ovat samalla kaikkein vaarallisimpia. Kuka tahansa voi olla uhri, siihen ei tarvita intohimorikosta, päihdevammaista aggressionhallinnan kyvyttömyyttä tai seksuaalista kieroutumaa.

Näissäkin tapauksissa ollaan vähän harmaalla alueella siinä, että "tunsiko" tekijä uhrinsa, jos esim. opiskeli samassa oppilaitoksessa vai valikoituiko kohde sattumanvaraisesti. Itse pistän rahani pääasiassa jälkimmäiselle vaihtoehdolle.

En minäkään tästä mitään varmoja veikkauksia esitä, mutta Hyvinkään kaltaisella pienellä paikkakunnalla olisi melko todennäköistä, että ampuja tuntisi kotikaupunkinsa ykkösurheilujoukkueen urheilijan, joka vielä oli tosiaan hänen Facebook-kaverinsa. Kuten arvelin, niin ampumapäätös juuri Tahkon pelaajaan on voinut syntyä paikan päällä (tuskin ampuja saattoi tietää, että Tahkon pelaajat ovat juuri kyseisessä paikassa), mutta kun joku on "pitänyt" valita uhriksi, niin tämäntyyppinen kytkös on voinut synnyttää jonkun kateuden puuskan, jonka takia puolituttu kohde päätyi hirvikiväärin tähtäimeen. Hiltunenhan oli ampunut ensin kevyemmällä aseella, mutta järeämmällä hirvikiväärillä syntyi pahinta jälkeä.

Jos nyt pitäisi kuvitteellinen skenaario kehittää, niin jos vaikkapa Turussa joku ongelmainen luuseri olisi vaikkapa Tepsin SM-liigajoukkueessa neloskentässä pelaavan junnun "facebook-kaveri" ja olisi ollut samassa oppilaitoksessa ja jollain lailla junnun tiennyt, niin ampumishetkellä saattaisi hyvinkin syntyä ajatuskulku tyyliin "tuossa se vitun tähtipelaaja menee, ämmä kainalossa kun mulla ei ole, nyt saat saatana luodista".

Mutta kuten sanottua, ihan puhdasta spekulaatiota tämä on, eikä välttämättä ampujakaan omia motiiveitaan ja syitään tiedä tai tiedosta. Sehän tässä niin onnettoman banaalia onkin. Ihmisiä tapetaan, ja tekijä höpisee "emmä vaan tiedä", kun häneltä kysytään syytä.

Mitä poliisin ampumiseen tulee, niin tässä asiassa tulee kyllä mieleen se, että runsaslukuisella FPS-pelien ja muiden liiallisella pelaamisella voi olla kyllä vaikutuksensa, jos on muuten ongelmainen ja asennevammainen tapaus. GTA-peleissä ja muissa vastaavissa on monesti erilaisia viranomaisia vastustajina, joita voi räiskiä muitta mutkitta. Etäällä oleva poliisi on selvästi ollut houkutteleva kohde, koska ampujalle kyseessä on ollut vain univormu ja "kyttäsian" symboli, ei yksilö eli jalkapalloa pelaava nuori työharjoittelijanainen Heidi.

Samalla jokainen voi miettiä tunnistaisiko (ok, jannulla niitä oli "vain" 80 kpl, kun useilla saman ikäisillä on >350 helposti.) jokaisen oman FB-kaverinsa keskellä sateista yötä, varsinkin kun on oletettavaa, että Hiltunen ja Koistinen eivät kovin usein ole normaalissa elämässä tavanneet?

Kuten sanottua, tämä kertoo mielestäni FB-kaverien ja oikeiden ystävien eron. En suoraan sanottuna ymmärrä kovin hyvin koko FB-kaverien ideaa, jossa haalitaan 350 (tai edes 80) "ystävää", joista valtaosan kanssa ei olla normaalissa elämässä tekemisissä, joita ei tavata tai edes kunnolla tunnisteta. Toki jokainen ihminen tapaa elämänsä aikana erilaisia ihmisiä siellä sun täällä, mutta jokainen kontakti ei ole ystävä/tuttava, ja ylipäätään on kyseenalaista, mitä virkaa näillä etäkontakteilla muutenkaan on. Kaipa niitä sitten vain keräillään jossain ennätysmielessä tai toisista hyötymismielessä. Minulle olisi helppoa tunnistaa jokainen FB-ystäväni, koska niitä on tasan nolla siitä syystä, ettei minulla FB-tiliä edes ole ja koen sen omalla kohdallani tarpeettomaksi kuten kokee myös valtaosa ystävistäni ja lähisukulaisistani.

Mutta eipä FB tähän tekoon tietysti sen enempää liity kuin ampujan ja uhrin yhteyden kautta sen enempää kuin Rammsteinin kuuntelukaan. Lähinnä se ehkä osoittaa sen globaalin ja nyky-Suomea(kin) koskevan linjan, jossa ihminen voi olla täysin vailla kunnon ystäviä eikä kukaan tiedä, mitä hänen päässään liikkuu, vaikka hän olisi virtuaalisesti verkostoituneena ja yhtä aikaa kaikkien kanssa sosiaalisessa mediassa. Mitä sosiaalisuutta sellainen ylipäätään on?
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Kuten sanottua, tämä kertoo mielestäni FB-kaverien ja oikeiden ystävien eron. En suoraan sanottuna ymmärrä kovin hyvin koko FB-kaverien ideaa, jossa haalitaan 350 (tai edes 80) "ystävää", joista valtaosan kanssa ei olla normaalissa elämässä tekemisissä, joita ei tavata tai edes kunnolla tunnisteta. Toki jokainen ihminen tapaa elämänsä aikana erilaisia ihmisiä siellä sun täällä, mutta jokainen kontakti ei ole ystävä/tuttava, ja ylipäätään on kyseenalaista, mitä virkaa näillä etäkontakteilla muutenkaan on. Kaipa niitä sitten vain keräillään jossain ennätysmielessä tai toisista hyötymismielessä. Minulle olisi helppoa tunnistaa jokainen FB-ystäväni, koska niitä on tasan nolla siitä syystä, ettei minulla FB-tiliä edes ole ja koen sen omalla kohdallani tarpeettomaksi kuten kokee myös valtaosa ystävistäni ja lähisukulaisistani.

Tämä liittyy enemmän Facebookiin "ilmiönä" kuin itse Hyvinkään ampumistapaukseen, mutta koskapa FB nousi esille niin pientä pohdintaa siihen liittyen.

Minulla on ollut vuosia "tili" siellä ja alkuun niitä kavereita tuli yksi jos toinen erilaisten palstojen ja yhteyksien kautta, osaan tuli pidettyä tuolloin enemmän tai vähemmän yhteyttä mutta yhteyttä kuitenkin. Nyt vuosien vierittyä olen huomannut kuinka olen kasvanut erilleen näistä kavereista, kuinka minulla ei ole enää kosketuspintaa heidän elämään enkä myöskään usko, että heillä on minun elämään - ei etenkään kun en ole tämän talven ja kevään aikana enää pahemmin jaksanut kirjoitella "seinälleni" mitään.

Eli alkuhuumasta on edetty tilanteeseen, jossa yksinkertaisesti jo mietin sitä, että mitä teen koko tilillä, koska minulla ei ole "tunnesidettä" siihen juurikaan, tai jos jatkan tilin pitämistä niin mitä teen sillä noin 80 "kaverin" (näin paljon minullakin niitä taitaa olla) joukolla, joista suurin osa ei ihmisinä merkitse minulle enää yhtään mitään. Minua ei kiinnosta mitä he tekevät arjessa tai juhlassa, osaa tuskin enää edes tunnistaisin vaikka kävelisivät minua vastaan kadulla, kenties osaa en enää edes haluaisi tunnistaa (olen ilkeä tunnustaessani tämän) heidän kävellessä minua vastaan. Olen mielessäni laskenut, että tästä joukosta reilut kymmenen on sellaisia joiden kanssa olen säännöllisemmin yhteydessä tavalla tai toisella, muutenkin kuin FB:n kautta, joten tosiasiassa voisin karsia suurimman osan "kavereistani" pois eikä se vaikuttaisi elämääni mitenkään, koska heidän elämänsä ei minua kiinnosta tippaakaan. En jaksa lukea heidän päivityksiä tai pitää heihin enää yhteyttä. Miksi siis he "riippuvat" kaveripiirissäni? En tiedä, kenties olen vain saamaton tekemään sitä ratkaisua, että siivoan "seinäni" kaikista ylimääräisistä kavereista ja onnenonkijoista "helvettiin".

En todellakaan ihmettele vaikka kohdallani kävisi siten, että lopulta kyllästyisin koko touhuun täysin ja poistaisin tilini sieltä merkityksettömänä minulle - jos sillä on jollekin toiselle merkitystä niin se on voi voi - näin sanoakseni. Mutta sosiaalista elämää voi olla muuallakin kuin Facebookissa ja niihin todellisiin ystäviin ja kavereihin voi pitää muutenkin yhteyttä kuin fb:n välityksellä. Todellisia ystäviä, sellaisia joihin luotan, on muutama, sitten kavereita on jokunen lisää, siinä kaikki - muu on merkityksetöntä. Tekeekö se ihmisestä sosiaalisesti rajoittuneen jos ei voi haalia ympärilleen joukkoa puolituttuja kavereita, joiden kanssa suurin osa viestinvaihdosta on tyyliä "tykkää"? Minä en tykkää, minä en peukuta, minä en enää jaksa kopioida seinälleni mitään idioottimaisuuksia, minua ärsyttävät joidenkin kavereideni spämmääminen ja pyynnöt ties mihin peleihin - blokkaan ne kaikki automaattisesti ja mielessäni tuhahtelen moisille idioottimaisuuksille, vai olenko itse idiootti kun en jaksa pelailla farmilla, rakentaa taloa tms.?

Minusta koko Facebook on täysin yliarvostettu paikkana ja se alkaa olla illuusio vailla todellisuutta.

vlad.
 

#25 Primeau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers
Ihan mielenkiinnosta kysyisin, mistä tämä tieto on peräisin... Minä olen taas saanut mediaa seuraamalla sen käsityksen, että hänet olisi ammuttu kadulle tyttöystävänsä viereen.

Tietoja on monia. Itse kuulin työkaverilta joka on Topin tyttöystävän hyvä ystävä että tämä olisi ollut kotona nukkumassa kun puhelin soi. Tiedossa hyvin hiljaiset lakkiaiset tulevana viikonloppuna.
 

scholl

Jäsen
Ystäväni keksi ratkaisun tuolle porukalle. Hän lähetti minulle viestin nimittäin, jossa luki: "kulit pitäisi lähettää Pattayalle". Niinhän se on, mikään ei maksa siellä mitään, voivat käydä huorissa, jutustella muiden luusereiden kanssa, jotka matkustavat Thaimaaseen ja vankilatkin toimivat varmaan halvalla, jos joutuvat sinne. Itseasiassa pitäisi pohtia sitäkin, jos noita voisi lähettää jonnekin ulkomaille vankiloihin niin säästettäisiin ainakin kuluissa. En usko, että on mikään ongelma, jos esim. 5% duunareiden heikoimmasta materiaalista lähetettäsiin ulkomaille. Sitten pitäisi tuoda vain enemmän inssareita Virosta ja muualta ulkomailta, jotka tekevät innokkaasti duunia. Ei tuollaisia ammuskelijan tapaisia jannuja tarvita täällä, joten voisivat oikeasti oleskella siellä Thaimaassa pysyvästi.
 

Erkenholt

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TUTO, AIK
Ei-toivotun aineksen siirto ulkomaille on periaatteessa hyvä idea, mutta täytyypä vaan toivoa, että muut eivät sitä keksi. Elämä voisi täällä käydä jännittäväksi, kun vaikka venäläiset keksisivät että Suomi on juuri sopiva paikka heidän laatuvajeesta kärsiville yksilöilleen.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tietoja on monia. Itse kuulin työkaverilta joka on Topin tyttöystävän hyvä ystävä että tämä olisi ollut kotona nukkumassa kun puhelin soi. Tiedossa hyvin hiljaiset lakkiaiset tulevana viikonloppuna.

Voi hyvinkin olla noin. Mitä tulee Topin sijaintiin tuon ammuskelun aikana, niin ainakin tämä Iltalehden uutinen kertoo sitä, että oli juuri siirtymässä Level5:n sisätiloihin:

Hyvinkäällä haavoittunut pesäpalloilija: | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi

Tyttöystävästä ei siinä puhuta mitään, joten tieto siitä, että hän olisi ollut vieressä, vaikuttaa olevan väärä.
 

expertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brodeur, Hughes bros., Dawson Mercer, NJD, HPK
Ei-toivotun aineksen siirto ulkomaille on periaatteessa hyvä idea, mutta täytyypä vaan toivoa, että muut eivät sitä keksi. Elämä voisi täällä käydä jännittäväksi, kun vaikka venäläiset keksisivät että Suomi on juuri sopiva paikka heidän laatuvajeesta kärsiville yksilöilleen.

Afrikansarvessa ja lähi-idässä tämä on jo keksitty. Joten se olisi vain ns. pay back.
 

scholl

Jäsen
Ei-toivotun aineksen siirto ulkomaille on periaatteessa hyvä idea, mutta täytyypä vaan toivoa, että muut eivät sitä keksi. Elämä voisi täällä käydä jännittäväksi, kun vaikka venäläiset keksisivät että Suomi on juuri sopiva paikka heidän laatuvajeesta kärsiville yksilöilleen.

Opiskeluaikana suunnittelin KY-Muilutus -kerhon perustamista. Itse olen kyllä ollut siinä käsityksessä, että kommarit kuljetetaan Suomesta Venäjälle, eikä toistepäin. Tosin silloin oli enemmän kommareita kuin nyt. Pikkuhiljaa Suomessa ollaan luopumassa äärivasemmistolaisesta aatteesta esim. opiskelijoiden keskuudessa. Tuolloinhan oli suorastaan huono juttu, että käytti Hugo Bossin vaatteita ja omisti kännykän, vaikka puhutaan sentää kauppakorkeakoulusta. Millainenkohan kommunismi rehotti kaikissa muissa korkeakouluissa. En jotenkin usko, että venäläiset muiluttaisivat kommareita tänne, koska heillä on Siperiassa aroja miljoonia neliökilometrejä, jonne voi rakentaa uusia kaupunkeja tuosta vain oudolle porukalle. Suomessakin voisi rakentaa Kainuuseen esim. persuille kaupungin ilman, että kukaan tietäisi mitään. Sen verran harvaanasuttu maa tämäkin on.

Luin muuten illalla baarissa iltapäivälehdistä, että tämä ampuja olisi ollut vammainen. Opiskellut jossain invalidiopistossa. Miksi tätä ceeppariseikkaa on aiemmin pimitetty? Se on vähän niinkuin ei saa julkaista sitäkään, että raiskaaja on ulkomaalainen niin ei saisi varmaan kertoa sitäkään, että ampuja on vammainen, jottei jengi vedä kipinää siitä.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Luin muuten illalla baarissa iltapäivälehdistä, että tämä ampuja olisi ollut vammainen. Opiskellut jossain invalidiopistossa. Miksi tätä ceeppariseikkaa on aiemmin pimitetty? Se on vähän niinkuin ei saa julkaista sitäkään, että raiskaaja on ulkomaalainen niin ei saisi varmaan kertoa sitäkään, että ampuja on vammainen, jottei jengi vedä kipinää siitä.

Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskuksessa (jota ilmeisesti tarkoitat), voivat opiskella muutkin kuin cp-vammaiset, sivuilta lainattua:

"Opiskelijavalinta

Järvenpään koulutuskeskus on ensisijaisesti tarkoitettu niille, jotka vamman, sairauden tai muun syyn vuoksi tarvitsevat erityistä tukea tai esteetöntä opiskeluympäristöä.

Opiskelijavalinnassa otetaan huomioon myös koulutuksen oikea-aikaisuus ja soveltuvuus.
"

Tiedän, että siellä on opiskellut cp-vammaisten ohella, lievästi näkövammaisia, huonokuuloisia (vaikka kahdella em. ryhmällä taitaa myös olla omat koulutuskeskuksensa), mt-ongelmaisia tai muita henkilöitä, jotka jonkin syyn vuoksi tarvitsevat erityistä tukea tai esteetöntä opiskeluympäristöä, kuten opiskelijavalinnassa asia ilmaistaan.

vlad.
 

Red Label

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Miro Heiskanen
Menköön hieman OT:nä, Kannelmäessä on ammuttu joku henkilö kaverin takapihalle. Poliisit ovat eristäneet alueen.
 

JAgE

Jäsen
Ainakin Jäsken Miikan Hesariin antaman haastattelun mukaan hän ja hänen ystävänsä pakenivat Level 5:n sisätiloihin, kun he huomasivat luodin reiän kyseisen baarin ikkunassa. Jäske jatkoi kertomustaan kertoen, että hänen ystävänsä oli tarttunut pojan käteen baarin sisällä, kun tämä poika oli maannut lattialla pää veressä ja oksentaen.

Tämän haastattelun perusteella itse ainakin päädyin siihen päätelmään, että Tahkon pelaaja oli ollut sisätiloissa luodin päähän saatuaan.
Topin lisäksihän toinenkin Tahkon pelaaja sai osuman (kimmokkeesta?) päähänsä. Eli luultavasti hän oli sisällä ja Topi kadulla.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Oikeudenkäynti Hyvinkään tapauksesta alkoi siis eilen ja päivän uutisista saimme kuulla, että epäilty ampuja Eero Hiltunen ryhtyi veritekoihin, koska oli hävinnyt leikkimielisen painiottelun kaverinsa kanssa. Asianajan kertoman mukaan Hiltunen katuu tekojaan ja on masentunut.

Maikkarin 45 minuuttia -ohjelmassa Tahkon kaksi loukkaantunutta pelaajaa kertoivat vielä fiiliksiään toukokuun tapahtumista.

Ammuskelussa pahoin loukkaantunut naispoliisi on yhä sairaalahoidossa ja hänelle on tehty kymmeniä leikkauksia.

Nuorten mielenterveydestä on puhuttu viime vuosina paljon, mutta näitä perkeleen "hiltusia" vaan kuljeskelee yhä keskuudessamme. Tuntuu pelottavalta, että jos kasetti ei kestä yhtä leikkimielistä painiottelua, niin mitä tahansa voi sen jälkeen sattua!
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kun ei kasetti kestä yhtä leikkimielistä painiottelua, niin mitä tahansa voi olla sen jälkeen sattua!
Tuskin kaikki nyt tuosta yhdestä painista johtuu? Moinen tilanne on vaan se viimeinen pisara. Luultavasti pohjalla on todella pahoja patoumia, eriarvoisuuden tunnetta ja psyykkistä epävakautta. En tuolla toki meinaa, että tälläiset teot olisi jotenkin hyväksyttäviä, mutta valitettavasti osa ihmisistä purkaa pahan olonsa makaabereilla tavoilla. Onhan tämä huomattu jo jonkun aikaa ja nähtävästi radikaalit esimerkit toimii innoittajina kun näitä on alkanut Suomessakin tapahtua.

Toki siis voi puistella päätään sille, että joku on menettänyt malttinsa lopullisesti jonkun pienen mittelön takia, mutta väittäisin sen olevan vain jäävuoren huippu. Raja on ylitetty ja sen reunalla ollaan häilytty jo tovi jos toinenkin. Jos tuo ei olisi tapahtunut nyt tuossa keississä niin jossain toisessa yhtä mitäänsanomattomassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös