Alpo Suhonen

  • 113 371
  • 986

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Mobergin testamentti

Niin, tämä täälläkin esillä ollut Frankin testamentti on nyt päivitetty Kiekkolinjan sivuilla ja mukaan on päässyt Jatkoaikakin. Sopii mielestäni parhaiten juuri tähän ketjuun, käykää katsomassa:

http://www.kiekkolinja.com/moberg.htm

Hyvät naurut saa ainakin, vaikka hieman yksipuolinen näkemys onkin. Way to go ralli & co!
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sellainen irtohuomio vielä tähän runkosarjan loppuun, että mistä kumpuaa seuraavanlainen käsitys: Blues-pelissä joka äijä alkoi laittaa itseään täysillä likoon kahdessa vikassa erässä. Alpon vastustajien mukaan pelaajat tekivät tämän Alpon ohjeista huolimatta eräänlaisen kapinamielialan vallitessa. Mutta eikö Alpo kuitenkin olen kaiken aikaa puhunut juuri sen asian puolesta, että pelaajat pystyisivät tiukan paikan tullen repimään itse itsestään sen kapasiteetin irti ilman, että valmentaja huutaa korvaan että taistele luuseri.

Eli summa summarum: Pelicans-pelin tahdoton ja umpipaska surffailu oli Alpon vika kun ei osannut herättää jengiään, mutta Blues-pelin taistelu oli pelaajien oma Alposta riippumaton saavutuksensa. Kummassakin tapauksessa Alpo oli siis eräiden näkemysten mukaan paska tai ainakin turha. Itse olen sitä mieltä, että Alpon panos kummassakin tapauksessa oli hyvä, mutta jommassa kummassa suorittava porras kusi.
 

Dragon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Mobergin testamentti

Viestin lähetti JHag
Niin, tämä täälläkin esillä ollut Frankin testamentti on nyt päivitetty Kiekkolinjan sivuilla ja mukaan on päässyt Jatkoaikakin. Sopii mielestäni parhaiten juuri tähän ketjuun, käykää katsomassa:

http://www.kiekkolinja.com/moberg.htm

Hyvät naurut saa ainakin, vaikka hieman yksipuolinen näkemys onkin. Way to go ralli & co!

Kiekkolinja on kyllä monet naurut saanut aikaan pistävillä kommenteillaan. Eikä todellakaan ole aina väärässä. Ikävä kyllä.

Kiekkolinja vetää rohkeasti omaa linjaansa, eikä meno tunnu laantuvan. Tilausta on niin kauan, kuin nykyisen kaltainen taaperrus jatkuu HIFK:n edustusjoukkueella. Pudotuspeleissä on sitten mahdollisuus pelastaa aika paljon tästä kaudesta. Toivotaan, että joukkue on valmis siihen. Tai pikemminkin, uskotaan.

Kun täällä ollaan kirjoiteltu Urheilulehden aloittamasta mustamaalauskampanjasta, niin kyllä totuus oli, että ensimmäisenä IFK:n peliä sekoittavat kirjoitukset aloitti Ilta-Sanomat. Tämä viime syksyinen "Tapaus Karalahti" käynnisti 6 ottelun voitottoman sarjan, jonka aattona ennen JYP-ottelua uutinen Karalahden, KOFFin ja HIFK:n vaatimuksista julkaistiin näyttävästi lööppinä. Loppujen lopuksi kovinkaan paljoa painoarvoa kirjoituksella ei edes ollut. Saatiin näyttävä etusivu ja muutama lehti enemmän myytyä. Sekä sekoitettua IFKin peliä. Illan ottelussa jäimme odotetusti (omien odotusteni mukaisesti) ilman maaleja JYPille, koska vähemmästäkin saadaan joukkue sekaisin. Varsinkin nuori joukkue. Tällöin olimme runkosarjassa toisella sijalla, vaikkei peli ollut häikäissyt siihenkään asti. Pisteitä oli tullut ja kapteenimme Riku-Petteri Lehtonen pelannut, yllätys yllätys, jokaisessa ottelussa. Tällä en näe kuitenkaan olleen yhtä ratkaisevaa vaikutusta peliin... ;) Ehkäpä yhteisvaikutusta korkeintaan.

IFK:n ja lehdistön yhteismarssi on ollut riitasointuinen jo hyvin pitkään. Tähän ei Alpo Suhonen ole paljoa uutta tuonut. Taitaa olla kuitenkin ensimmäinen valmentaja, joka on uskaltanut kommentoida tätä suhdetta, vaikkei se mitään uutta ole ollutkaan. Toista se on Jokerileirissä, jossa ainut heitä negatiivisesti käsitellyt lehti eli Veikkaaja saatiin lopultakin vaiennettua. Hjallis on osannut nuoleskelun sekä voitelun jalon kaavan IFK:ta paremmin. Kekäläinen oli tässäkin asiassa piirun verran muuta johtoa paremmin hereillä ja ymmärsi myös mediapelin päälle enemmän. Toki täytyy muistaa ne kaikki pahansuovat kirjoitukset, joita viljeltiin 97-98. Kruununa Jääkiekkolehdessä paheksuttu mestaruusjuhlinta-kirjoitus. Joten, ei tässä helppoa ole aiemminkaan ollut tämän asian suhteen.

Tuskin kukaan kykenee Alpoa peluutuksen jumalaksi edes nostamaan, vaikka katselisi peliä Alpo-myönteisesti. Reaaliteetit täytyy tietenkin tunnustaa. Hän ei ole sellainen valmentaja, joka omilla tempauksillaan veisi joukkueen jatkoon, vaan joukkue saa sitä mitä ansaitsee ja tällä kertaa se oli runkosarjan 7. sija. Jos joukkuetta ei kiinnosta pelaaminen, niin se ei ole oma vikani, tuntuu Alpo ajattelevan. Hän ei halua nousta peliä ylemmäksi. Näkemys on sinällään ihan hyvä, mutta ei urheilussa aina paha saa palkkaansa tai hyvä kruunua otsalleen, vaan yleensä joku sympaattinen urheilija tahkoaa lajissaan ilman sen suurempaa menestystä vuodesta toiseen. Sama valmentajien suhteen. Näitä on maailman luku kerrottavana. Toisaalla joku piikittää itseään päästäkseen juhlimaan keskikorokkeelle, rehti-Reiskan jäädessä 8. sijalle kertoakseen, kuinka on ihan tyytyväinen suoritukseensa. Kaveri meni vaan kovempaa.

Jokereita vastaan sitten näemme kuinka paljon IFK-leirissä löytyy voitontahtoa. Vopat on siksi lähes henkilöitynyt tällä kaudella. Hänelle kuuluisi kyllä vähintään A-kirjain rintaan, sen verran mies jaksaa useimmissa otteluissa yrittää. Häntä ei ainakaan vastuunpakoilusta voida syyttää. Alpon koulussa mies on löytänyt jälleen pelilliset puolensa, josta voimme kiittää Alpoa. Kiitos. Ei ole muuten ensimmäinen kovan linjan pelaaja, joka Alpon koulussa löytää kiekkoilijan itsestään... Luottakaamme siihen, että muutkin pelaajat löytävät sisäisen Romaninsa, eikä tarvitse lähteä kirjakauppaan asti kuitenkaan. Sydämellä tätä touhua viedään eteenpäin.

edit. i
 
Viimeksi muokattu:

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Eiköhän tämä omaan pesään kuseminen saa nyt jo loppua! Ei tämä Alpon mustamaalaaminen auta yhtään HIFKiä näissä peleissä. Kustaan mieluummin sinne naapurin puolelle ja kannustetaan koko porukan voimalla omia.

Kauden jälkeen sitten katsotaan mikä meni pieleen ja mikä ei. Nyt ei ole sen aika. Meitä kaikkia tarvitaan, siis ihan jokaista, taistelussa tätä pelle joukkuetta vastaan. Minä ainakin uskon että me voitamme tämän sarjan.

Ilmalassa tiedetään että HIFK oli pahin mahdollinen vastus play-offseihin. Minä tiedän että sillä hetkellä kun IFK varmisti paikkansa pleijareissa alkoi Summasen ja Hjalliksen lahkeista valua ruskean-kellertävä ripuli vana. Ilmalassa myös tiedetään että vaikka he voittivat pisteissä runkosarjan keskinäisissä otteluissa niin HIFK voitti tehdyissä maaleissa.

Se on myös tiedossa että Summasen koira laumasta ei ole löytynyt runkosarjassa muita ratkaisijoita kuin Pelle Viltonen ja Lehtonen. Eli otetaan nyt kaikki ilo irti näistä peleistä ja nöyryytetään pellejä 100-0! Siis kaikki barrikaadeille kannustamaan HIFKiä!!!
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Työrauhaa

Alpolle ja HIFKille minunkin puolestani. Vasta ensi viikolla tiedetään, kuinka tässä oikein kävi. Ja olkaamme huoletta, HIFKissä on kerrankin katsottu pidempää kokonaisuutta, kun valmentajan onnistumista mitataan. Paskat pleijarit runkosarjan loistavasti klaaranneelta ei kertasuorituksena voi olla potkujen paikka (esim WS Jokereissa -01). Mutta sama kääntäenkin.

Työrauhasta huolimatta en kyllä sitäkään toimintamallia osta, että valmentajan kaikki toilailut pitää niellä sillä perusteella, että "se on meidän valmentaja". Diggaan HIFKissä juuri siitä, että meillä on seinät leveällä ja katto korkealla. Samaan jengiin sopivat ralli, minä, Snakster ja Maple Leaf. Minusta liigassa on ihan riittämiin niitä jengejä, joiden kannattaminen on sama asia kuin yhteinen hymistely. Käykääpä lukemassa muiden joukkueiden ketjuja. Esimerkiksi erään jengin keskusteluissa joku heitti, että onkohan meidän mv-peli sittenkään niin kovaa kuin vaaditaan - ja heti tultiin kirkumaan, että lopeta toi omien mollaaminen. Heh.

Alpon kritisoijat ovat pääosin eläneet koko kauden tässäkin touhussa mukana ja laittaneet tuntojaan suurinpiirtein jokaisen ottelun jälkeen. Toivon, että nyt ei käy niin, että HIFKin onnistuessa jostain kaivautuvat esiin muuten kirjoittamatta jättäneet tyypit kertomaan kuinka "oon tiennyt tämän koko ajan, luotin Alpoon" jne jne. Tämä ilmiöhän oli räikeimmillään esillä Vapaan puolella, kun eräät mauttomat henkilöt (minä + 3 muuta) saivat shittiä pil... siis seksistisestä huumorista. Noin 30 tyyppiä nosti muuten hiljaisen päänsä kertoakseen, että "muakin tää on haitannut koko ajan". Kun pil...siis seksistinen huumori radikaalisti väheni, nämä "kirjoittaisin muuten, mutta kun nämä pilaavat kaiken" -tyypit eivät edelleenkään ole kirjoittaneet saitille.

On kaksi tapaa elää tilanteissa: reaaliajassa, jolloin arviointivirheitä taatusti sattuu - tai sitten sivusta tsekkaillen kumpi puoli voittaa ja vasta sitten haaskalle laskeutuen. Jälkimmäistä kutsutaan gloryhunterismiksi. Aion jatkossakin olla sinä ensimmäisessä ryhmässä. Ja tämähän ei luonnollisesti tarkoittanut esimerkiksi Maple Leafia ja Snaksteria ynnä Rebeliä, jotka ovat täällä tapelleet tuulimyllyjä vastaan koko ajan. Hyvä meininki. Ugh.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Re: Työrauhaa

Viestin lähetti JHag
Työrauhasta huolimatta en kyllä sitäkään toimintamallia osta, että valmentajan kaikki toilailut pitää niellä sillä perusteella, että "se on meidän valmentaja". Diggaan HIFKissä juuri siitä, että meillä on seinät leveällä ja katto korkealla. Samaan jengiin sopivat ralli, minä, Snakster ja Maple Leaf. Minusta liigassa on ihan riittämiin niitä jengejä, joiden kannattaminen on sama asia kuin yhteinen hymistely. Käykääpä lukemassa muiden joukkueiden ketjuja. Esimerkiksi erään jengin keskusteluissa joku heitti, että onkohan meidän mv-peli sittenkään niin kovaa kuin vaaditaan - ja heti tultiin kirkumaan, että lopeta toi omien mollaaminen. Heh.

En minä tällä kirjoituksellani tarkoittanut, että ei saisi kritisoida Alpoa tai muitakaan jos tätä tarkoitit. Olen itse Alpon IFK:ssa valmentamista vastaan koko sydämmestäni. Minusta vaan olisi hienoa että antaisimme työrauhan näiden play-offien ajaksi koko joukkueelle ja suuntaisimme energian kannustamiseen.

Viestin lähetti JHag
Alpon kritisoijat ovat pääosin eläneet koko kauden tässäkin touhussa mukana ja laittaneet tuntojaan suurinpiirtein jokaisen ottelun jälkeen. Toivon, että nyt ei käy niin, että HIFKin onnistuessa jostain kaivautuvat esiin muuten kirjoittamatta jättäneet tyypit kertomaan kuinka "oon tiennyt tämän koko ajan, luotin Alpoon" jne jne.

Ei Alpo minulta ainakaan mitään sympatioita tästä pleijari paikasta saa. Aion vaatia muutosta valmennusosastolle kävi näissä peleissä sitten kuinka tahansa. Minulle riittää jo tämä räpeltäminen mitä Pentin aikana ollaan nähty joka kausi.

Viestin lähetti JHag
Aion jatkossakin olla sinä ensimmäisessä ryhmässä.

Kuin myös.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Ck: Ihan selvyyden vuoksi mainittakoon, että et sinäkään ollut mielessäni, kun viestiäni kirjoitin. Tarkoitin nimimerkkejä, joista on kuultu viimeksi keväällä -02..:)

Nyt on HIFKissä ensi kautta ajatellen aika hyvä meininki. Tätä fiilistä ei voi Alphonsekaan pilata.
 

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
Täällä ilmottautuu yxi, joka viimeksi kirjoitti... hm...hm.. no ei ole väliä, takinkääntäjä kuitenkin. Alpo on loistava jätkä - silloin kun se nukkuu himassa.

Kerran vielä. Olen itsekkin alunperin ollut Alpon "puolella" kuten myös (yllätys, yllätys) Penan. Penasta olen jopa kirjoittanut, etten ainakaan minä hauku sitä mikäli tekee jonkun virheen, koska vain tekevälle virheitä sattuu. Voi jumalauta kun olisin silloin tajunut pitää leipäluukkuani kiinni. Puolustuksekseni sanon kuitenkin sen, että kaikella on rajansa.

Kummatkin ulos, meni miten meni pleijareissa!

Pleijareihin en lunastanut kausareitani ja se menee KIRKKAASTI Penan ja Alpon piikkiin. Kiitos ja näkemiin.
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Re: Työrauhaa

Viestin lähetti JHag
Diggaan HIFKissä juuri siitä, että meillä on seinät leveällä ja katto korkealla. Samaan jengiin sopivat ralli, minä, Snakster ja Maple Leaf. Minusta liigassa on ihan riittämiin niitä jengejä, joiden kannattaminen on sama asia kuin yhteinen hymistely.
- - - -
Hyvä meininki. Ugh.

Juuri näin, absolut samaa mieltä. Viime kädessä tässä kuitenkin kai kaikki ollaan lätkän suhteen romantikkoja eli vaikka asiaa lähestytään ajoittain jopa jyrkästi eri kulmista, kaipaa meistä jokainen sellaista kiekkoa, jota meille ei enää paljoakaan tarjota. Toivottavasti ottelusarjassa Jokereita vastaan meistä jokainen saa edes vähän haluamaansa...!
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Svante

Pleijareihin en lunastanut kausareitani ja se menee KIRKKAASTI Penan ja Alpon piikkiin. Kiitos ja näkemiin.

Höh! Sinäkin wanha pieru. Nyt kipinkapin lippukauppaan tai IFKn toimistolle kausarirahat kädessä. Ei siellä tarvitse dirikoita ja valmentajia katsoa, vaan kiekkoa ja sitä seuraa, jota Sinäkin olet kohta ihmisiän seurannut. Hopihopi ja pulinat pois!

ps Sullekin on varattu JHagin, Johanneksen, Korakin, Kempesin, Brewerin ja mun vierestä eläkepäiville happikaappikausaripaikka A-katsomosta. Älä nyt himmaa kesken leikin.

edit puuttuva kirjain, joku taas pölli matkalla
 
Viimeksi muokattu:

Dragon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Ck

Kauden jälkeen sitten katsotaan mikä meni pieleen ja mikä ei. Nyt ei ole sen aika. Meitä kaikkia tarvitaan, siis ihan jokaista, taistelussa tätä pelle joukkuetta vastaan. Minä ainakin uskon että me voitamme tämän sarjan.

Kaikki on auki (takitta ja haavitta), eikä voittokaan mikään kaukainen haave ole. Kannustetaan HIFK voittoon! Henki vs. Materia, Me vs. He jne. Ja myydään nahka mahdollisimman kalliilla, kaikki keinot käyttöön kentällä! Ruudulle! Jos me emme voita mestaruutta, niin eivät hekään...

Viestin lähetti JHag

Työrauhasta huolimatta en kyllä sitäkään toimintamallia osta, että valmentajan kaikki toilailut pitää niellä sillä perusteella, että "se on meidän valmentaja".

Tästä syystä itsekin pidätän oikeuden arvostella huonoja suorituksia, vaikka muuten hyvä pelaaja/ihminen olisikin kyseessä. Sama asia toimii huonojenkin asioiden kanssa, ne voivat muuttua paremmiksi. Ei tässä ole mitään toisensa poissulkevaa seikkaa takana. Ei nyt olla missään Neuvostoliitossa, jossa mielipiteet käytiin kysymässä byroossa...

En ole itsekään ollut tyytyväinen kauteen, niin valmennuksellisesti kuin pelillisesti taikka pelaajiston suhteen, puhumattakaan sarjasijoituksestamme, joka on 1-2 pykälää liian matalalla. Olemme yksi kauden suurimpia alisuorittajia. Tälläkään ei tällä hetkellä ole mitään merkitystä, sillä itsekin edustan kiekkoajattelussa enemmän pohjoisamerikkalaista suuntausta eli tosipelit alkavat pudotuspeleissä, runkosarjan peleillä ei ole merkitystä, eikä pronssi ole mitali. Paitsi olympialaisissa. Jos alisuorittaminen jatkuu yhä jatkossakin, niin siinä vaiheessa itse kirjoitan omaan kuittivihkooni punaisella verellä: Voi vittu.

Minä voin antaa anteeksi heikon runkosarjan jos pelataan hyvät pudotuspelit, mutta hyvän runkosarjan jälkeen tippuminen surkealla esityksellä on anteeksiantamatonta. Tätä jälkimmäistä vaihtoehtoa ei ole tällä kertaa edes käytössä, heh heh... Paitsi naapureilla...

Viestin lähetti JHag

Diggaan HIFKissä juuri siitä, että meillä on seinät leveällä ja katto korkealla. Samaan jengiin sopivat ralli, minä, Snakster ja Maple Leaf. Minusta liigassa on ihan riittämiin niitä jengejä, joiden kannattaminen on sama asia kuin yhteinen hymistely.

Yksilöllisyys on aina kuulunut IFK:n vahvoihin osa-alueisiin. Parhaimmillaan yksilöistä hitsautuu saumaton joukkue. Tätä ei ollakaan nähty IFK:n matseissa vähään aikaan muualla kuin katsomossa. Voitonnälkää peliin joka jannulle!

Viestin lähetti JHag

Toivon, että nyt ei käy niin, että HIFKin onnistuessa jostain kaivautuvat esiin muuten kirjoittamatta jättäneet tyypit kertomaan kuinka "oon tiennyt tämän koko ajan, luotin Alpoon" jne jne.

Tuskin näin käy. Ja vaikka kävisikin, se olisi helvetin hieno asia! Sehän tarkoittaisi vain yhtä asiaa... :)

Viestin lähetti JHag

Tämä ilmiöhän oli räikeimmillään esillä Vapaan puolella, kun eräät mauttomat henkilöt (minä + 3 muuta) saivat shittiä pil... siis seksistisestä huumorista.

Heh heh... Ei kai kuitenkaan liian rivoja juttuja..? Sun täytyy muistaa, et täällä saattaa olla myös lapsilukijoitakin, jotka saavat ehkä väärän kuvan ihmisten sukupuolirooleista ja naisten esineellistämisestä. Me eletään kuitenkin hei jo vuotta 2003. Se on tosi ikävää ja vastenmielistä muutenkin. Et kai sä sitä haluu, et lapset oppii vääriä malleja sun ansiosta? Sulla on kirjoittajan vastuu... No joo. Tässäkin asiassa täytyy muistaa sananvapauslaki, joten sitä ei saa missään nimessä rajoittaa! pill...siis seksistisen huumorin puolesta vaikka barrikadeille! Ja punaviinin. Ja..tiedätte kyllä minkä.

Viestin lähetti Svante

Kerran vielä. Olen itsekkin alunperin ollut Alpon "puolella" kuten myös (yllätys, yllätys) Penan. Penasta olen jopa kirjoittanut, etten ainakaan minä hauku sitä mikäli tekee jonkun virheen, koska vain tekevälle virheitä sattuu. Voi jumalauta kun olisin silloin tajunut pitää leipäluukkuani kiinni. Puolustuksekseni sanon kuitenkin sen, että kaikella on rajansa.

Tätä kutsutaan kehittymiseksi ja henkiseksi kasvuksi. Mielipide ei saa olla mikään absoluuttinen, koska muutoin on aika vaikeaa kasvaa ulos niistä kaikesta huonoista ajatuksista, mitä pää pitää sisällään. Ilman mahdollisuutta muuttaa mielipiteitämme, kuvittelisimme vieläkin jossakin luolan uumenissa, että raaka liha on hemmetin hyvää. "Kyllähän tota paistettuakin tuli kokeiltua, mutta mä olen kerran ollut tätä mieltä, niin mä olen ja pysyn kannassani." Ei saa padota niitä tunteita ja kentällä tämä tietysti tarkoittaa, että kun sen naapurin pärstä rupeaa ärsyttämään, niin sitä täytyy leipoa sitten kaksin käsin. Joskus voi saada ihan vaan hyvän mielen pommittamalla sen apinan vaihtoaitioon...

Vaikka mielestäni Alpo oli paras vaihtoehto ifkin valmentajaksi aikoinaan (ja edelleenkin olen samaa mieltä), niin ei tämä tarkoita automaattisesti sitä, että hyväksyisin hänen kaikki ratkaisunsa. Ei tästä saa olla homma kiinni. Kun murhaajista puhutaan, niin joskus (ja aika useastikin) kuulee väittämän "Ei olisi uskonut, hän oli niin mukava ja rauhallinen poika/mies". Pitäisikö samalla ajattelukaavalla hyväksyä hänen tekonsa, koska hän oli ollut joskus jotakin? Mielestäni hyvistä teoista pitää saada palkinto ja vastaavasti huonoista teoista jäädä ilman. Tai saada rangaistus. Vauhtisokea saa olla, mutta että vielä sokea!?!

Edellä kirjoitettu pätee myös Pentti Matikaiseen.

Viestin lähetti Maple Leaf

Viime kädessä tässä kuitenkin kai kaikki ollaan lätkän suhteen romantikkoja eli vaikka asiaa lähestytään ajoittain jopa jyrkästi eri kulmista, kaipaa meistä jokainen sellaista kiekkoa, jota meille ei enää paljoakaan tarjota. Toivottavasti ottelusarjassa Jokereita vastaan meistä jokainen saa edes vähän haluamaansa...!

Tästä on etupäässä kyse. Fiilis ratkaisee. Ei koskaan ole täysin tyytyväinen olo asioiden kulusta. Tai ainakin harvoin. Sopeutuminen on avainsana. Aina löytyy valitettavaa, mikä on mielestäni ihan positiivinen juttu. Kyllähän se olisi hienoa, jos voisi keskittyä itse peliin ajattelematta mitään ylimääräistä. Se on lähinnä utopiaa. Se tekee tästä lajista juuri mielenkiintoisen verrattuna esimerkiksi toiseen hienoon lajiin, eli jalkapalloon. Muuttujien määrä on valtaisa, vaikka pelaajia kentällä on kourallinen. Nopeus kuitenkin ratkaisee kentän koon lisäksi. Nopeus mielessä ja nopeus luistimilla. Kuka voisi rakastaa kontaktitonta jääkiekkoa? Sillehän peli pitkälti rakentuukin. Fyysisyyteen ja raakaan voimaan lisättynä taitoaspektilla. Sitä kaikkea puuttuu nykypäivänä. NHL:ssä herättiin vihdoinkin tähän ongelmaan ja saman soisin toistuvan SM-liigassa. Pelkästään yhteen osa-alueeseen ei saa liikaa tuijottaa, monipuolisuus on valttia.

Viestin lähetti Senior

Nyt kipinkapin lippukauppaan tai IFKn toimistolle kausarirahat kädessä. Ei siellä tarvitse dirikoita ja valmentajia katsoa, vaan kiekkoa ja sitä seuraa, jota Sinäkin olet kohta ihmisiän seurannut. Hopihopi ja pulinat pois!

Oksat pois ja karimäntyjä, perkele! Katsomoon kaikki kynnelle kykenevät! Jos ei muuta, niin voidaanpa ainakin tappion tullen (kuka sellaiseen uskoo, en minä ainakaan) väittää, että IFK-laiset voittivat Jokerit hengessä, tästä ei saa ainakaan tinkiä. Näytetään niille nousukkaille, että meidän perinteitä ei voida raiskata ja että Jäähallin lehtereillä voi aistia Wanhan hyvänajan kiekon... Ai miten niin me aloitetaan Ilmalassa?

PS. Kentälle sellaista viestiä, että suoraviivaisuutta peliin. 10-uutisten loppukevennykseen on hienoa päästä, mutta ne maalit kuitenkin ratkaisevat, ei se, kumpi teki hienoimman. Paikasta saa ampua... Ja pari äijää sinne maskiin. Kiitos.

Edit. jätetään se punaviini ehkä nyt kuitenkin pois
 
Viimeksi muokattu:

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
Viestin lähetti Senior
Höh! Sinäkin wanha pieru. Nyt kipinkapin lippukauppaan tai IFKn toimistolle kausarirahat kädessä. Ei siellä tarvitse dirikoita ja valmentajia katsoa, vaan kiekkoa ja sitä seuraa, jota Sinäkin olet kohta ihmisiän seurannut. Hopihopi ja pulinat pois!

ps Sullekin on varattu JHagin, Johanneksen, Korakin, Kempesin, Brewerin ja mun vierestä eläkepäiville happikaappikausaripaikka A-katsomosta. Älä nyt himmaa kesken leikin.

edit puuttuva kirjain, joku taas pölli matkalla

Tattista rohkaisusta, "vanhus".

Olen jo hankkinut liput, joten en minä jengiä jätä. Ens kauden kausarit tarjotaan silti tämän kauden runkosarjakausareiden haltijoille, joten ens kaudella samoissa paikoissa.

Ja kiitos siitä pierusta, eikun happikaappipaikasta. Otan ilo(kaasu)lla vastaan.
 

RoopeS

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Alpon johtamisfilosofia ja pleijarit

Nyt onkin noin teoreettisesti Alpon kohtalonhetki edessä.

Uskon, (vaikka minulla ei ole asiasta tiedon häivää) että Apen johtamisfilosofia on nk "osallistuttava johtaminen". Tarkoittaen käytännössä, että valmentaja (esimies) viimeiseen asti yrittää olla ohjaamatta pelaajia (alaisiaan) liikaa. Tavoitteena on että kaverit itse oivaltavat tehtävänsä ja ottavat vastuuta. Tämä on ikäänkuin vastakohta armeijassa käytettyyn "käskyttämis"-teoriaan, (Ilmalan nykyinen malli)="Teet just mitä minä sanon, et muuta! Onko selvää?= "Sun tehtävä on siirtää kiekko ylös yli siniviivan laidan kautta ja sen jälkeen mennä punaviivalle"! "Jos ei kelpaa niin olet viltissä"!

Osallistuttavan johtamisen oletusarvona onkin että:

1. Äijät ovat riittävän fiksuja tajuamaan tämän filosofian, ja luottavat toisiinsa ja omaan arviointikykyynsä.

2. Kaudessa on riittävästi aikaa jotta äijät huomaa että tää on ihan totta, ei se (valmentaja) huudakaan vaikka menee päin persettä, vaan toteaa vain rauhallisesti mikä meni pieleen ja yrittää auttaa jätkät tajuamaan miten asian voi hoitaa ensi kerralla fiksummin.

Mielenkiintoista on nyt nähdä onnistuuko tällainen johtamistyyli yhden kauden aikana. Lopputulos eli "vastuuta omasta tekemisestä ja itsensä johtaminen" pitäisi nyt näkyä. Ape totesi Bluesottelun jälkeen että kaverit alkoi pelata = ottaa vastuuta.

Kuulemani mukaan Ape ei huuda pelaajille, eikä käskytä, vaan pikemminkin kysyy jos he ovat itse tyytyväisiä tekemiseensä.

Jos johtamistyyli on onnistunut HIFK:lla on kypsyvä ja yksilötasolla vastuuta ottava joukkue jaloillaan pleijareissa, jos se on epäonnistunut niin ailahtelevuus jatkuu.

Onko vika sitten johtamisfilosofiassa vaiko sen toteuttamisessa on toinen kysymys.

Jos narrien peli nyt ontuu sen takia että heillä on "euroopan rankin verta seisauttava fyysinen treeniputki" takana ja "pakko voitto" edessä, niin meillä on hyvässä lykyssä "euroopan rankin verta seisauttava henkisen kasvun treeniputki takana" ja "voittohalu" edessä. (Tai sitten ei) Let the games start!
 

TheAnimal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Ylimielisyys

Viestin lähetti diego
Suhonen on Matikaisen vahvalla avustuksella täydellisen ylimielinen suurimmalle voimalle, eli medialle. Niin raakaa nykyaikainen markkinointi urheilun ympärillä on, että median voima suurille massoille määrää mielikuvan, muokkaa tuotteen, ja jos lähdet mediaa ylimielisesti arvostelemaan, olet kusessa. Kyseinen taho ja sen oikeanlainen hallinta on yksi menestyksen tekijöistä. Media tuo suorasti ja epäsuorasti rahan taloon.


Eli siis IFK:n markkinoinnissa on ollut jotain vikaa, vaikka seura on lisännyt viime vuodesta katsojamääriä, kerännyt eniten mediatilaa, kiinnostanut eniten yleisöä vierasjoukkueena ja talouskin on erinomaisella tasolla ja yhteistyökymppaneiden hankinnoista vastaavat keräävät jatkuvasti kehuja jnejne.?

Tuskin ainakaan pääkaupunkiseudun ulkopuolelta kannattaa alkaa pohtia sitä, että onko HIFK:n brändi ja markkinointi kunnossa. Taitaa ne todelliset ongelmat markkinoinnissa olla ihan muualla kuin IFK:ssa. Kuten vaikkapa Jyväskylässä, jossa ei ole kyetty hyvää urheilullista menestystäkään hyödyntämään oikeastaan mitenkään.

Mitä tulee ylimieliseen median arvosteluun, niin siitä vaan. Sitähän HIFK on. Suuria tunteita ja nynnyttäminen on kiellettyä. Jos halutaan vetää joku toimittaja kölin alta, niin antaa palaa vaan. Jos toimittaja ensin itse yrittää vedellä poikittaista niskaan, niin on turha vetää ämpäriä nenään, jos tuleekin vastakuitti toimittajaa kohtaan. Ei kannata lähteä leikkimään, jos ei kestä seuraamuksia. Tosin aina vaan parempi, jos toimittaja ei sitä kuittia kestä, koska silloin hän munaa itsensä entistä pahemmin ja tuo ilmaista mediajulkisuutta IFK:lle.

Medialle ei vittuilla, se on fakta.

Jonka seurauksena olisi se, että kaikki haastateltavat olisivat särmittömiä ihanteellisia vävypoikia, jotka vaan lähtisivät tekemään parhaansa ja katsomaan mihin se riittää. Sellaisiahan suurin osa nykyajan urheilijoista tosiaan onkin. Sekö sitten on median ja mediaa seuraavien edun mukaista? Tiedetään jo etukäteen mitä haastateltava sanoo.

Minä liputan "Seppo Rätyjen" puolesta. Miesten jotka sanovat asiat suoraan ja paskat nakkaavat siitä, että mikä olisi missäkin tilanteessa kaikkein diplomaattisin lausunto.

Jostain syystä veikkaan, että esimerkiksi Rädyn "vittuiluja" seurasi aikoinaan paljon enemmän yleisöä kuin jonkun nykyisen hajuttoman, mauttoman ja värittömän menestyvän urheilijan unettavia haastatteluja.

IFK:n tyyli ei miellytä kaikkia koskaan. Eikä ole tarvettakaan. Mieluummin vihattu ja rakastettu kuin tunteita herättämätön seinäruusu.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Alpon johtamisfilosofia ja pleijarit

Viestin lähetti RoopeS

Jos johtamistyyli on onnistunut HIFK:lla on kypsyvä ja yksilötasolla vastuuta ottava joukkue jaloillaan pleijareissa, jos se on epäonnistunut niin ailahtelevuus jatkuu.

Onko vika sitten johtamisfilosofiassa vaiko sen toteuttamisessa on toinen kysymys.


Itse olen koko kauden ajan uskonut tämän systeemin toimivuuteen, mutta välillä on tietysti usko horjunut ja olen joutunut miettimään, että miksi systeemi kusee. Vastaus on surullinen ja yksinkertainen: jääkiekkoilija on keskimäärin saatanan tyhmä.

Tätähän voi jokainen miettiä ajattelemalla esim. että minkätyyppiset pelaajat ovat onnistuneet Alpon valmennuksessa ja minkätyyppiset eivät. Vaikeaksi homman tekee se, että ainakaan minä en kovin hyvä tiedä, että kuka pelaajista on fiksu ja kuka ei. Joukkueen jäsenet paremmin tuntevat voivat laskeskella näitä korrelaatioita.

Ehkäpä pleijarikiekko sytyttää hölmönkin kiekkoilijan ja Alpon systeemi ottaa tuulta purjeisiinsa. Jännä nähä.
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Re: Re: Alpon johtamisfilosofia ja pleijarit

Viestin lähetti Snakster
Tätähän voi jokainen miettiä ajattelemalla esim. että minkätyyppiset pelaajat ovat onnistuneet Alpon valmennuksessa ja minkätyyppiset eivät.

Mielenkiintoinen kysymyksenasettelu. Ehkä sitä voi ryhtyä purkamaan miettimällä sitä, ketkä tunnetut pelaajat ovat Suhosta valmentajana julkisesti kehuneet. Toronton ja Chicagon puolella tällaisia ovat muun muassa Sundin, Domi, King, Amonte, Sullivan, Daze... ja suomalaisista monikin, esimerkiksi Selänne. Ehkä yhdistävä tekijä näissä nimissä on edes jonkinasteinen persoonallisuus pelaajana, suurelta osin myös taito, eli ehkä taustalla on pelaajan henkilökohtainen kyky ja halu ottaa vastuuta paitsi itsestään, myös joukkueesta. Niin, ja tietenkin kyky pelata omaa peliä.
 

RoopeS

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: Re: Alpon johtamisfilosofia ja pleijarit

Viestin lähetti Maple Leaf
Ehkä yhdistävä tekijä näissä nimissä on edes jonkinasteinen persoonallisuus pelaajana, suurelta osin myös taito, eli ehkä taustalla on pelaajan henkilökohtainen kyky ja halu ottaa vastuuta paitsi itsestään, myös joukkueesta. Niin, ja tietenkin kyky pelata omaa peliä.

Kyllähän osallistuvan johtamisen filosofia sopii parhaiten nk. asiantuntijaorganisaatioiden johtamiseen. Nythän asiantuntijuus ja ammattilaisuus ei ole ihan sama asia......

Hyvän valmentajan pitäisi siis pystyä valmentamaan sekä fiksuja ja vastuuntuntoisia että vähemmän fiksuja ja vastuuttomia ihmisiä. Jos Apella on vain yksi koodi, niin se voi tuottaa ongelmia...Hifk palkaa mielellään pelaajia joilla on paljon tunteita ja ovat värikkäitä (brandin mukaisia). Tämä tuottaa kyllä haastavia johtamistilanteita valmentajalle.

Mikäli asia on niin että maajoukkueeseen valitaan just näitä fiksuja ja vastuuntuntoisia pelaajia niin se selittänee miksi Curre L ja Ara ovat pärjänneet hyvin. Itse uskon että Aralla ja Apella on aika samantyyppinen johtamisfilosofia. Onkin jännä kattoo mitä tapahtuu kun tyyli muuttuu uuden maajoukkuevalmentajan kautta. Hän ehkä valitsee itselleen kilttejä tottelevaisia sotilaita......
 

Noutaja#9

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Itä-Helsingin Noutajat
Tässä suoralainaus HIFK:n sivuilta: Dave Stathos on ollut viime otteluissa vaisu ja siksi vaihdoimme Timo Laaksoharjun toiseen erään maalille, Suhonen pohti.

Daven vikahan se on, että hyökkääjät eivät tee maaleja, pakit eivät puolusta. HERÄTYS Alpo!! Maalivahdin vikahan se on, jos muut eivät tee mitään kentällä auttaakseen omaa maalivahtia.

Kaikki muut on jo haukuttu moneen kertaan, olisiko Alpo jo aika katsoa peiliin ja etsiä syyllistä sieltä?
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Viestin lähetti Noutaja#9
Tässä suoralainaus HIFK:n sivuilta: Dave Stathos on ollut viime otteluissa vaisu ja siksi vaihdoimme Timo Laaksoharjun toiseen erään maalille, Suhonen pohti.

Daven vikahan se on, että hyökkääjät eivät tee maaleja, pakit eivät puolusta. HERÄTYS Alpo!! Maalivahdin vikahan se on, jos muut eivät tee mitään kentällä auttaakseen omaa maalivahtia.

Kaikki muut on jo haukuttu moneen kertaan, olisiko Alpo jo aika katsoa peiliin ja etsiä syyllistä sieltä?

Nyt taisi tulla Alpolle noutaja. Ei tämmöstä räpellystä, mitä on tällä kaudella nähty jaksa enää katsella. Yksi ottelu vielä jäljellä ja sitten katsotaan missä mennään. Toivoisin Alpon menevän Porin suuntaan.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Viestin lähetti Noutaja#9
Tässä suoralainaus HIFK:n sivuilta: Dave Stathos on ollut viime otteluissa vaisu ja siksi vaihdoimme Timo Laaksoharjun toiseen erään maalille, Suhonen pohti.

Daven vikahan se on, että hyökkääjät eivät tee maaleja, pakit eivät puolusta. HERÄTYS Alpo!! Maalivahdin vikahan se on, jos muut eivät tee mitään kentällä auttaakseen omaa maalivahtia.

Kaikki muut on jo haukuttu moneen kertaan, olisiko Alpo jo aika katsoa peiliin ja etsiä syyllistä sieltä?

Eiiiih tätä enää.Onko Apen vika jos puuhändyt ei tee maaleja?
Suoraan sanottuna vituttaa toi vikinä Apesta jos joku dsaatanan tampio ei pistä kiekkoa tyhjiin.
Toisaalta tossahan olisi hyvä selitys meille jokaiselle(kaikkihan me jotain perspalloa pelaamme)
"Ei menny maaliin ku on niin paska valmentaja"
Minuakin vituttaa Suhosen tyyli,siitä ei pääse mihinkään mutta olkoon raja edes jossain.
 

kypärä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Myönnän, että olen ollut monessa asiassa samaa mieltä Apen kanssa mitä pelaajien omaan vastuuseen ja itsensä kehittämiseen tulee. Ehkä sellaisen aika vaan ei vielä ole jääkiekkomaailmassa, ainakaan Suomessa. Pitkässä runkosarjassa on mahdollisuus yksittäisissä otteluissa "koulutuksen ja kehittämisen" nimissä jokunen piste menettääkin, jos se palvelee tulevaisuuden tärkeissä peleissä.

MUTTA: JOS JOUKKUE PELAA PUDOTUSPELEJÄ JA ON OTTELUSSA 5-2 HÄVIÖLLÄ 6 MINUUTTIA ENNEN LOPPUA JA PÄÄSEE PELAAMAAN 2:N MIEHEN YV:LLÄ, NIIN TOIMINTA PITÄÄ EHDOTTOMASTI OLLA SEURAAVAA:

1) AIKALISÄN OTTAMINEN

2) AIKALISÄLLÄ SELKEÄ, YKSINKERTAINEN OHJE MAALIVAHDIN POISOTTAMISESTA JA 6-3 PELAAMISESTA JA PELAAJIEN ROOLITUKSEN JAKO ( NÄIDEN PITÄISI TOKI OLLA JO SELVILLÄ ETUKÄTEEN, MUTTA KUUMASSA TILANTEESSA, ON AINA HYVÄ KERRATA )

3) PAINOTETTAVA HELPPOJEN SYÖTTÖJEN MERKITYSTÄ, KOSKA TURHA KIEKON MENETTÄMINEN TUHOAA KOKO HOMMAN ( KAIKKI RISKISYÖTÖT JA TOIVOTAAN-TOIVOTAAN PÄÄTYKIEKOT POIS)

JOS 6-3 EI TUOTA TULOSTA, ON VIELÄ 4 JA PUOLI MINUUTTIA AIKAA KOKEILLA 6-4 VASTAAN. SAMAT LAINALAISUUDET PÄTEVÄT KUIN EDELLÄ.


Noh...mitään tällaista ei tapahtunut vaan valmentajat tyytyivät kohtaloon kuin akat eikä edes yritetty nousta tappelemaan voitosta!!!..kele
 

Vegas

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Alpon haastattelu PAM- lehdessä.

Alpo : Nykyistä HIFK:n päävalmentajan työtäni pidän palveluammattina. Palvelen pelaajia, yleisöä, mediaa ja kaikkia. Lääkärit ovat antaneet minulle luvan valmentaa toistaiseksi. Toisaalta olen sitä mieltä, että en sitä varmaan kovin kauan tee. Suomessa valmennus on tehty vähän raskassoutuisaksi.
Artikkelin kuvassa Alpo makaa porealtaassa jossa kuvateksti alla: Haaveilen omasta antikvariaatti-galleriasta.
Ja tämän miehen pitäisi antaa kaikkensa HIFK menestyksen eteen.
 

coolman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Alpon haastattelu PAM- lehdessä.

Viestin lähetti Vegas
Alpo : Nykyistä HIFK:n päävalmentajan työtäni pidän palveluammattina. Palvelen pelaajia, yleisöä, mediaa ja kaikkia. Lääkärit ovat antaneet minulle luvan valmentaa toistaiseksi. Toisaalta olen sitä mieltä, että en sitä varmaan kovin kauan tee. Suomessa valmennus on tehty vähän raskassoutuisaksi.
Artikkelin kuvassa Alpo makaa porealtaassa jossa kuvateksti alla: Haaveilen omasta antikvariaatti-galleriasta.
Ja tämän miehen pitäisi antaa kaikkensa HIFK menestyksen eteen.
Lahjotaan lekurit antamaan alpolle eläkepaperit handuun niin päästään siitä kunnialla eroon.... tosin kädettömät siellä kentällä on sössinyt.... jätkiltä puuttuu se apinan-raivo millä matsit käännetään eli HIFK ei ole sydämmessä kuin parilla, toista se oli ennen.
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Re: Alpon haastattelu PAM- lehdessä.

Viestin lähetti Vegas
Artikkelin kuvassa Alpo makaa porealtaassa jossa kuvateksti alla: Haaveilen omasta antikvariaatti-galleriasta.
Ja tämän miehen pitäisi antaa kaikkensa HIFK menestyksen eteen.

Selvää on, ettei porealtaassa makaava, omasta antikvariaatti-galleriasta haaveileva mies voi tehdä kaikkeaan HIFK:n menestyksen eteen, tietenkään. Kuinka porealtaassa makaava, omasta antikvariaatti-galleriasta haaveileva mies voisikaan niin tehdä, sillä porealtaassa makaaminen ja omasta antikvariaatti-galleriasta haaveileminen merkitsee sitä, ettei voi antaa kaikkeaan HIFK:n menestyksen eteen. Aina, kun näen jonkun makaavan porealtaassa ja kuulen hänen haaveilevan omasta antikvariaatti-galleriasta tiedän, ettei hänestä ole mihinkään muuhun, sillä porealtaassa makaavat ja omasta antikvariaatti-galleriasta haaveilevat miehet eivät osaa muuta kuin maata porealtaassa ja haaveilla omasta antikvariaatti-galleriasta. Kuinka hän ylipäätään kehtaa maata porealtaassa ja haaveilla omasta antikvariaatti-galleriasta, kun hänen ei tulisi maata porealtaassa ja haaveilla omasta antikvariaatti-galleriasta?! Jääkiekkovalmentajat eivät saa maata porealtaassa ja haaveilla omasta antikvariaatti-galleriasta, koska se tekee heistä huonoja valmentajia. Olen kuullut ulkomaalaisesta valmentajasta, joka makasi porealtaassa ja haaveili omasta antikvariaatti-galleriasta, ja niinpä hänen joukkueensa kakkospakkipari olikin aika kehno. Ei olisi pitänyt maata porealtaassa ja haaveilla omasta antikvariaatti-galleriasta!
 

RoopeS

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Näkemiin

Uskoin, toivoin ja melkein rukoilin, mutta

Apelle olen valmis sanomaan "NÄKEMIIN"

Yhdessä asiassa olen kuitenkin Apen kanssa samaa mieltä:

Ei me fanit tiedetä paljon peluuttamisesta ja pelin johtamisesta. Tämän suhteen olemmekin Apen kanssa ihan samassa veneessä!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös