Alpo Suhonen

  • 112 998
  • 986

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Viestin lähetti Daespoo
Tappelut ovat osa fyysistä peliä - riippumatta siitä onko ne ennalta suunnitellut vai ei.

Minun maailmassani tappelut (tai siis niitä suorittavat poliisit) ovat 'pelote' joka vähentää törkeiden sikailujen kuten selkäänajojen ja törkeiden mailarikkeiden määrää.

Tästä logiikastasi on pitkä matka johtopäätökseen, jonka mukaan Suhonen on "kuukautisverta roiskiva, hame päällä itkevä ämmä", kuten analyyttisesti asian ilmaisit.

Ennalta sunnitellut tappelut eivät ole fyysistä peliä, vaan ainoastaan ennalta suunniteltuja tappeluita. Eivät mitään sen enempää. Niissä ei ole mitään sellaista hohtoa tai glamouria, joka antaisi itse pelille lisäarvoa - kokonaan toinen asia on sitten se, että selvästi ainakin Sinä saat niistä kiksejä. Tällöin et kuitenkaan saa kiksejäsi itse pelistä, sen ytimestä, vaan jostain siihen jälkeenpäin liitetystä. Nämä kaksi asiaa on syytä pitää erillään, koska muuten olemme jälleen polviamme myöten mystisessä mössössäsi. Ennalta suunnitellut tappelut eivät synny itse pelistä, vaan ovat siihen päälleliimattuja. Itse peli synnyttää tunnetiloja, jotka voivat johtaa spontaaneihin tappeluihin(kin) - ja tämä on osa jääkiekon lumoa.

Mutta hyvää vappua Sinullekin!
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Viestin lähetti Isaksson

Muutenkin Apen filosofia kiekosta ja nimenomaan juniorikiekosta on täysin oikea. Jokainen, joka juniorikiekkoa on läheltä seurannut tietää, että se sisältää järjettömän määrän epäkohtia, joita olisi kiireen vilkkaan korjattava.

Tässä kohtaa sopisi ehkä kysyä, onko Alpo Suhonen oikea henkilö filosofoimaan ja antamaan arvioita juniorikiekkoilusta Suomessa ja jos näin, millä perusteilla ?

Varmasti on junnukiekkoilussa paljonkin epäkohtia, mutta sen kummemmin sitä viime aikoina seuraamatta, uskallan väittää ongelmien pitkälti olevan näissä suuremmissa seuroissa. Väitän että kiekkokartalta löytyy ns. pienempiä seuroja ympäri maata, myös pääkaupunkiseudulta, jossa 5 vuotiaan ei tarvitse kilpailla pelipaikasta tai 12 vuotiaan osallistua "training camp":ille jossa raakataan koko ikänsä samaa seuraa edustaneet pois joukkueesta.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Viestin lähetti Maple Leaf

Ennalta sunnitellut tappelut eivät ole fyysistä peliä, vaan ainoastaan ennalta suunniteltuja tappeluita. Eivät mitään sen enempää. Niissä ei ole mitään sellaista hohtoa tai glamouria, joka antaisi itse pelille lisäarvoa - kokonaan toinen asia on sitten se, että selvästi ainakin Sinä saat niistä kiksejä. Tällöin et kuitenkaan saa kiksejäsi itse pelistä, sen ytimestä, vaan jostain siihen jälkeenpäin liitetystä. Nämä kaksi asiaa on syytä pitää erillään, koska muuten olemme jälleen polviamme myöten mystisessä mössössäsi. Ennalta suunnitellut tappelut eivät synny itse pelistä, vaan ovat siihen päälleliimattuja. Itse peli synnyttää tunnetiloja, jotka voivat johtaa spontaaneihin tappeluihin(kin) - ja tämä on osa jääkiekon lumoa.

Ennalta suunniteluilla tappeluilla voi olla hyvinkin suuri vaikutus peliin ja se voi olla tärkeä osa taktiikkaa, jos et tätä ymmärrä niin et varmasti tule ymmärtämään Alpon kyvyttömyyttä NHL:ssä.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Daespoo

Kaikki eivät ole fyysisiä pelaajia, siksi kaikki eivät tappele. Se on helppoa kun sitä vähän ajattelee you know.

Tämä alkaa mennä jo niin älyttömäksi älyttömyydeksi, että tähän on jo pakko puuttua. Eli siis fyysisyyskö mitataan tappeluilla? Eli voidaanko ajatella, että esim. Ossi Väänänen tai Aki Berg eivät ole fyysisiä pelaajia koska ei tappele? Entä Saku Koivu, joka möyrii kulmissa kovastikin taklaten? Ei mitään fyysisyyttäkö?

Eli tappelut eivät ole fyysisyyttä. Fyysinen pelitapa on fyysisyyttä, tappelut ovat tappeluita.

Yleisemmin jos ajatellaan tätä vahingoittamis- ja rehtiysteemaa, voisi esimerkkinä pitää vaikka jalkapalloa. Johanneksen mainitsema junnufutis on tietysti oivalla tavalla edistänyt hienoja arvoja, mutta vahingoittamisiin ja sikailuihin kansainvälinen jalkapalloliitto alkoi puuttua aika kovalla kädellä ja kovan arvokeskustelun jälkeen tuossa 70-luvun loppupuolella. Kaikkihan muistamme miten esimerkiksi Pele ajettiin tarkoituksella kylmäksi MM-turnauksen ratkaisuvaiheissa. Nykyään ei tuollaista jalkapallossa enää näe. Jääkiekossa näkee ja jostain muustakin se kai johtuu kuin siitä, että toisessa välillä tapellaan.
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Viestin lähetti Daespoo
Ennalta suunniteluilla tappeluilla voi olla hyvinkin suuri vaikutus peliin ja se voi olla tärkeä osa taktiikkaa, jos et tätä ymmärrä niin et varmasti tule ymmärtämään Alpon kyvyttömyyttä NHL:ssä.

Daespoo,
tottakai ennalta suunnitellut tappelut ovat osa taktiikkaa - sitähän minä olen kirjoittanut koko ajan. Sinun olisi nyt kuitenkin jo syytä erottaa toisistaan pelin oma logiikka ja joukkueen sopima taktiikka: ne ovat kaksi eri asiaa. Ennalta sovitut tappelut eivät ole pelin omaa logiikkaa, vaan taktiikkaa. Pelin logiikkaa ovat taklaukset ja kaksinkamppailut. Ymmärrän kyllä, että kykenemättömyytesi erottaa nämä toisistaan johtaa lopulta ajatukseen siitä, että ennalta sovitut tappelut edustavat vaatimaasi "fyysistä" peliä. Palataan asiaan, kunhan olet opiskellut jääkiekkoa ja sen terminologiaa riittävästi.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Jos pelin opiskelu tarkoittaa sinun kaltaistasi ajatusmaailmaa niin ei kiitos.

Olen seurannut NHL:ää niin paljon että en tarvitse neuvoja kaltaisiltasi firmaliiga koutseilta jotka pitävät itseään jonain suurena guruna vain sen takia että ovat 'koutseja'.

Alpo ja hänen näkemyksensä eivät ole toimineet missään joten lienee suhteellisen turvallista sanoa että Alpo sopii paremmin johonkin sellaiseen toimeen joka on mahdollisimman kaukana lätkästä.

Lopetan osaltani keskustelun tähän.
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Viestin lähetti Daespoo
Jos pelin opiskelu tarkoittaa sinun kaltaistasi ajatusmaailmaa niin ei kiitos.

Olen seurannut NHL:ää niin paljon että en tarvitse neuvoja kaltaisiltasi firmaliiga koutseilta jotka pitävät itseään jonain suurena guruna vain sen takia että ovat 'koutseja'.

Alpo ja hänen näkemyksensä eivät ole toimineet missään joten lienee suhteellisen turvallista sanoa että Alpo sopii paremmin johonkin sellaiseen toimeen joka on mahdollisimman kaukana lätkästä.

Lopetan osaltani keskustelun tähän.

Mistä olet saanut päähäsi, että olen "firmaliiga koutsi" (on muuten yhdyssana: firmaliigakoutsi)? Aktiivisuuteesi NHL:n seuraamisen suhteen en ota kantaa, mutta myös veljeni lapset (8- ja 6-vuotiaat) katsovat joka aamu teksti-tv:n sivulta 235 ottelutulokset, ja pitävät itseään pohjoisamerikkalaisen kiekon asiantuntijoina, mikä oikein onkin. On kuitenkin hienoa, että olet saavuttanut jääkiekon suhteen sellaisen tietomäärän, ettei edes 30 vuotta valmentajan toimessa koti- ja ulkomailla toiminut Suhonen siihen yllä.

Lopetan myös osaltani keskustelun kanssasi tähän, mutta lähtiäisiksi toivoisin Sinun opiskelevan pelin keskeisten käsitteiden sisällöt ja keskinäiset erot - näin myös väitteesi "NHL:n seuraamisesta" saisivat uskottavuutta. Hyvää kevään jatkoa!
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Vaikka keskustelu onkin jo käyty, niin...
Lisäisin vielä kysymyksen että JOS tappelut ovat tärkeä osa peliä (sekä taktiikkaa), niin miksi esim NHL:m playoffseissa tappeluiden määrä putoaa minimiin? (tänä vuonna tappeluita on ollut erittäin poikkeuksellisen paljon, mutta silti niiden määrä on pienempi kuin runkosarjassa). Eikö joukkueet halua voittaa? Va eivätkö nyky NHL-koutsit ymmärrä pelin luonnetta?

Tappeluita on minun mielestä kiva katsoa (erityisesti silloin kun ne ovat spontaaneja), mutta tärkeäksi osaksi peliä minä en niitä kehtaa väittää.
 

Isaksson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti dana77

Tappeluita on minun mielestä kiva katsoa (erityisesti silloin kun ne ovat spontaaneja), mutta tärkeäksi osaksi peliä minä en niitä kehtaa väittää.

Tottakai tappelut ovat hyvää viihdettä ja osa peliäkin. Mutta tärkeäksi osaksi peliä niitä on vaikea väittää. Sikäli tietysti ovat, että mitä enemmän tappelet sitä enemmän istut jäähyllä ja sitä varmemmin häviät pelin.

S&W:n aikana IFK pelasi kovaa ja fyysisesti ja voitti mestaruuden. Tappelikin aika paljon, mutta järjestään hävisi kaikki nuo pelit, missä pantiin nyrkit todella heilumaan. Playoffseissa ei tapellut kertaakaan. Ehkä silloin oli tärkeämpääkin tekemistä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Alpo on jo "esiintynyt" ainakin Stillerin ohjelmassa yhdessä K. Kummolan kanssa sekä Päivärinnan ohjelmassa, huomenna on vuorossa vierailu 'Vaarallisessa risteyksessä' Kirsi Pihan ja P. Aalto-Setälän ohella. Aiheena tietenkin yhä edelleen jääkiekko ja kaikki siihen liittyvä oheishässäkkä.

Vittuako se Alpo kaikkiin mahdollisiin proggiksiin naamaansa änkee, pysyisi nyt vaan lestissään kun kerran kiekon parista pois lähti/pääsi. Suomesta ei näemmä kovin montaa kiekkoasiantuntijaa löydy kun Alpo pitää pyytää joka ikiseen aihetta liippaavaan ohjelmaan. Enää puuttuu, että Alpo kutsutaan Ylen kisastudioon vieraaksi.

Ei enää Alpoa, kiitos.
 

pXi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, EPS
Viestin lähetti Simon
Vittuako se Alpo kaikkiin mahdollisiin proggiksiin naamaansa änkee, pysyisi nyt vaan lestissään kun kerran kiekon parista pois lähti/pääsi. Suomesta ei näemmä kovin montaa kiekkoasiantuntijaa löydy kun Alpo pitää pyytää joka ikiseen aihetta liippaavaan ohjelmaan.
Lähtökohtaisesti olen samaa mieltä: ei enää.Mutta toisaalta taas se ei ole Alpon vika,että Suomessa ei haluta/ole ohjelma-aikaa/ole todellista halua/ole kiihkotonta lähestymistä nykykiekkoon.On aivan sama,onko studiossa humanistinen valmentaja vai täydellinen sekopää (ei viittauksia todellisiin henkilöihin),kun kuitenkin "keskustelua" vie eteenpäin milloin mikäkin pyryharakka (viittaus Päivärintaan).

Kun tähän mennessä on kiekkokeskustelu suunnattu suurelle mertarantaismiin uskovalle yleisölle,mikä sinänsä ei ole väärin vaan väärin toteutettu,olisiko mahdollista saada edes jonkinlaista jääkiekkoon keskittyvää keskusteluSARJAA,koska puolessa tunnissa tai tunnissa ei vakuuteta muita kuin mummoja Muhokselta ja kauhistuneita äitejä Ähtävältä jääkiekon iankaikkisesta kauheudesta.Siis yksinkertaisesti: yksi osa,yksi aihe.Ei niin kuin nykyään "Jääkiekko - jälleen SM-liigassa taklattiin"-tyyppistä sillisalaattia ja kilpahuutoa asiantuntijoiden ja vähemmän asiantuntijoiden välillä,jossa loppujen lopuksi todetaan että "huuhaa ja puupaa,näillä mennään ja hereillä ollaan uusille vaikutteille ja kyllä karsitaan törkeydet pois".

Ihan oikeasti,kunnon kulloinkin rajattua keskustelua kunnon ajalla ilman ulkopuolisten tahojen intressiä.Varmasti pystytään keskustelemaan jääkiekon kaupallistumisesta ilman mitään aasinsiltoja "lisääntyneisiin tahallisiiin vahingoittamisiin".Tarkennan: en väitä,etteikö kaupallisuus=pelin raaistuminen,ole mahdoton yhtälö,vaan väitän ja haluan näiden asioiden erottelua ja sellaisenaan käsittelyä.Kaikki ehkä vaikuttaa kaikkeen mutta näin ei tarvitse automaattisesti olla,niin kuin tuntuu vallalla oleva käsitys olevan.

Suurta tuulipukukansaa ei ehkä kiinnosta lajiin sisälle todella pureutuva journalismi,vaan vittuakos tuosta.Miljoonien "kyllä Suomi koukkaa loistavasti"-yleisö on saanut,ja tulee saamaan, omaa mielikuvaa pönkittävää materiaalia lähes oksennuspisteeseen asti.On toisaalta tietysti ironista nostaa itsensä älykön asemaan massan yläpuolelle,kun kuitenkin omat suurimmat kysymykset koskevat samoja asioita kuin lööppejä tuijottelevalta markotaviksella.Mutta siinä mielessä haluan olla erilainen,että haluan eri aiheita käsiteltävän ilman mitään saatanan egon pönkitystä,äänien kalastelua,ja mainosajan myyntiä.Annetaan tekijöille kunnon aiheet,aikaa miettiä ja valmistella asiaansa,ja sitten studioon puhumaan suunsa puhtaaksi,mikä ei automaattisesti tarkoita haistattelua tai pyllynhaistelua.

Mä väitän selvällä naamalla,että esim. Alpo Suhosesta saisi paljon enemmän irti todellisessa jääkiekkoon paneutuvassa ruuvipenkissä,kuin näissä nykyisin juuri ja juuri jääkiekon muistavissa kivakiva-ohjelmissa.En ole tyrkyttämässä Alpoa,olen tyrkyttämässä kunnon asiallista keskustelua jääkiekkoa tunteville kunnon kansalaisille.Tapahtuu siellä kaukalossa jotain muutakin kuin tapon yrityksiä?
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Helsingistä on suljettu ainakin yöravintolana Stockholm Diskotek-niminen paikka Yrjönkadulla. Etelä-Suomen lääninhallituksen alkoholitarkastaja Hely Rehnström löytää yhteyden ravintolan asiakkaiden ja Alpon ajan HIFK:n välille, kun sanoo HS:n haastattelussa 24.1.06 sivu A13: "Ravintolan ympärillä parveilee paljon nuorisoa, joka on jostain tulossa, mutta ei oikein minnekään menossa."

En ole käynyt Stockholm Diskotekissa, jo nimi herättää kylmiä väreitä pitkin selkärankaa, mutta epäilen, että siellä on ollut erittäin omituinen asiakasjoukko ja aina, kun joku on kännissä, niin toinen on selvinpäin.

Ihan toisaalla Suhonen valmentaa nyt Sveitsin A-liigan Berniä, joka johtaa siellä sarjaa ja pelaa loppuunmyydyille katsomoille (n. 16 700) Euroopan katsojakapasiteetilta suurimmassa hallissa. Seuran tähtiä ovat esim. Kimmo Kuhta, Toni Söderholm, Eric Perrin ja Sebastien Bordeleau. Suhosen ajan HIFK:sta tuntuu olevan jo ikuisuus ja eniten mieleen jäi yksi yksittäinen peli (14.1.2003), jossa Jokerit vei HIFKiä niin, että pelin jälkeen sairaslistalla olivat Tuomo Ruutu (polvi rikki), Timo Pärssinen ja Roman Vopat (aivotärähdykset) ja HIFK unohti kuittivihkon kotiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös