Miten tilaat pihvisi ravintolassa?

  • 21 072
  • 146

Kypsyys?

  • well done

    Ääniä: 31 11,3%
  • medium well

    Ääniä: 41 14,9%
  • medium

    Ääniä: 143 52,0%
  • medium rare

    Ääniä: 83 30,2%
  • rare

    Ääniä: 15 5,5%
  • blue rare

    Ääniä: 2 0,7%

  • Äänestäjiä
    275

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mmm ei tietääkseni, valitettavasti. New Yorkissa tämmöinen aasialainen ravintola on, mutta nimeä en nyt juuri muista. Rillaillaan siis erityyppisiä lihoja, monesti halvemmista ruhonosista, ja ohuina slaisseina.

Ja takaisin aiheeseen: viimeksi pari tuntia sitten kokki epäonnistui paistossa. Tilasin raren ja sain medium wellin(!?). Perisuomalaisesti söin ja maksoin pihvin mutisematta, koska en pidä ajatuksesta, että lihaa/ruokaa heitetään roskiin. Kastike pelasti edes vähän.

Ravintola YUME - Moderni aasialainen ravintola Helsingissä Asian street kitchen style restaurant in Helsinki Tuolta löytyy paistokivet, kuulemma oikein mukava lisä ruokailuun ja muutenkin hyvä safka.

Väärin paistettu pihvi pitää aina palauttaa, ei ne muuten opi niitä paistamaan.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Väärin paistettu pihvi pitää aina palauttaa, ei ne muuten opi niitä paistamaan.
Ihan pienestä en käy palauttamaan pihviä, mutta selkeät epäonnistumiset on tosiaan kaikkien edun nimissä korjattava.

Muutama kuukausi sitten tilasin eräässä eteläsuomalaisessa ravintolassa medium raren ja sain läpikypsän. Liha vaikutti olevan muutoin oikein laadukasta ja olisin varmaan voinut pihvin syödä vaikken kypsästä niin välitäkään. Kutsuin tarjoilijan joka pahoitteli tapahtunutta ja toimitti keittiöön uuden tilauksen. Uuden annoksen saaminen tietysti kesti aikansa, mutta sain odotusajaksi lisää juotavaa talon piikkiin. Lisäksi tarjoilija vähensi oma-aloitteisesti pääruoan hinnasta 30 prosenttia ja pyysi kohteliaasti vielä kerran anteeksi tapahtunutta.

Hyväksyin anteeksipyynnön ja tarjotun alennuksen, virheitä voi sattua kaikille. Ei tuo mikään michelin-mesta ole, mutta kuitenkin sellainen paikka jossa pihvien kypsyysasteiden soisi olevan kohdallaan.

Asia on juuri kuten Footless neuvoi. Jos asiakkaat eivät ikinä valita, niin mistäpä ravintola saisi tiedon siitä ettei kaikki ole kohdallaan. Asiakkaan huomautus on usein henkilökunnalle myös syy kiittää ja palkita asiakasta, ei pelkästään syy pyytää tältä anteeksi.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Minä tilaan pihvini yleensä medium plussana, todennäköisesti silloin saan pihvin joka on joko medium, well-done tai jotain sitä väliltä. Kaikki kelpaa.

Hieman kyllä haisee hifistely tässä ketjussa, jotenkin saa sen kuvan että jos tilaa kypsänä pihvin niin saa kengänpohjamaisen murean maksalta maistuvan tekeleen eteensä. Hyvin tehty well-done ei maistu maksalle ja on edelleen mehevä, itselle menee alas hyvin mutta oma optimi on siitä pari naksua vähemmän paistettu. Liha saa olla keskeltä kevyesti punertava mutta ei sen enempää. Raret ovat itselleni kauhistus, jää aina syömättä. Ja kyllä, olen maistanut.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Tulipa tässä mieleen eräs ravintola Köpiksessä, jossa pihvi tuotiin erikseen täysin raakana pöytään tulikuuman litteän kiven kera ja tuon kiven päällä jokainen ruokailija saattoi kypsentää ja maustaa omanlaisensa pihvin - systeemi toimi hyvin ainakin minun kohdallani.

Tuskin ao. ravintolan erikoisuus on kuitenkaan mitenkään ainoa laatuaan maailmassa?
Ei olekaan. Ainakin Sunnyvalesta Kaliforniasta löytyy Rok's Bistro missä on samanlaisia laavakiviä tarjolla lihan kypsentämiseen. Ja lihavalikoimaa on kengurusta ja alligaattorista biisoniin. On muuten hyvää...
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Ei olekaan. Ainakin Sunnyvalesta Kaliforniasta löytyy Rok's Bistro missä on samanlaisia laavakiviä tarjolla lihan kypsentämiseen. Ja lihavalikoimaa on kengurusta ja alligaattorista biisoniin. On muuten hyvää...

Ruotsista löytyy useampia, ainakin Stokiksessa ja Åressa on tullut nautittua ko. setti. Loistavaa kamaa, voisi kuvitella että Suomestakin löytyy vastaavaa.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Tulipa tässä mieleen eräs ravintola Köpiksessä, jossa pihvi tuotiin erikseen täysin raakana pöytään tulikuuman litteän kiven kera ja tuon kiven päällä jokainen ruokailija saattoi kypsentää ja maustaa omanlaisensa pihvin - systeemi toimi hyvin ainakin minun kohdallani.

Tuskin ao. ravintolan erikoisuus on kuitenkaan mitenkään ainoa laatuaan maailmassa?

Jep. Jossain paikoissa on keskelle pöytää integroitu infrapunagrilli, jossa ruokailijat voivat makunsa mukaan grillailla lihat itse.

Las Palmasissa on ravintola, missä on valtavan pitkät tiskit eri lihoja. Vaihtoehtoja varmasti useampi sata (löytyy nautaa, sikaa, kalaa, muita mereneläviä, lammasta ym.). Siitä saa valita mieleisensä, viedä lihat seuraavalle tiskille kokille, joka silmiesi alla tekee lihoille mitä pyydät. Lisukkeita tarjolla tietysti vähintään saman verran. Suosittelen paikkaa kaikille, jotka kaupungissa vierailevat.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tätä ketjua lukiessa tuli niin nälkä, että suuntasin kaupoille ostaakseni filettä. Lidlin grillimaisteri-ulkofilepalat 2kpl, yht. 300gr sai kelvata, kun K-Supermarketin lihatiski oli tänään helatorstaina kiinni, enkä halunnut puolentoistakilon vakuumimöhkälettä yhtä ateriaa varten ostaa. Jzz:n ohjeilla sitten vesi kielellä odottelin lihojen lämpiämistä ennen paistoa. Yleensä olen syönyt pihvini mediumina, mutta nyt tähtäin oli selkeästi raaempi: raw. Kun nuo valmispihvit eivät ole kovin paksuja yritin välttää liikaa kypsymistä. Pihveistä tuli sitten raw, joka oli kiva onnistumisen ilo. Maustaminen sai tällä kertaa jäädä ilman hifistelyjä, suola ja mustapippuri saivat riittää.

Hyvää oli. Voisin tilata ravintolassakin tällä kypsyysasteella. Pienenä miinuksena oli se, että kun olen hidas syöjä, toinen pihvi ehti jäähtyä kylmäksi lautasella, mutta hyvää se oli sekin. Pihvit tuli vedettyä sellaisenaan, ilman lisäkkeitä, ellei ruokajuomana toiminutta peruslageria lasketa.
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Medium+ tulee yleensä otettua. Aika paljon se vaihtelee mediumista ihan kypsään mitä sieltä tulee pöytään asti ja kaikki siltä väliltä kelpaa... Makuasioista on aina hyvä kiistellä. Offtopicina vituttaa muuten rankasti kun ei nykyisessä kämpässä voi kunnolla paistaa keskuspalohäytinjärjestelmän vuoksi mitään pihviä ym. mistä saattaisi ns. käryä tulla. Ilmaisin on vieläpä kivasti siinä lieden lähettyvillä katossa :D
 

Hanhi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, AS Roma
Mediumina maistuu, jos sattuu menee plussaks tai miinukseks niin en lähde valittamaan, jos liha on muuten hyvää. Selkeästi kypsä tai raaka satsi lähtee takaisin keittiöön.
 

expertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brodeur, Hughes bros., Dawson Mercer, NJD, HPK
Tässähän tulee perskule nälkä, kun näitä lukee.

Sellainen empiirinen vinkki myös paistelijoille, jota kannattaa kokeilla. Eli itsekin lusikoin tuota voita paistoaikana, mutta lisäksi heitän (ateriakokonaisuudesta riippuen) pihvin päälle rosmariinin, timjamin tai katajanoksan. Tuo voi irrottaa niistä kivan säväyksen pihviin.

Tuota katajaa kyllä kannattaa kokeilla, tuli itselleni ainakin positiivisena yllärinä. Toki mielestäni se vaatii sitten annokselta muutakin metsäistä.

Taidan käydä lounaalla tänään pihvillä ja nukkua loppupäivän.
 

Red Label

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Miro Heiskanen
Kappas, tällainenkin ketju oli olemassa!

Jos nyt ihan perus naudasta puhutaan, niin ulkofileen tilaan yleensä medium rarena tai raakana. Sisäfile raakana, Entrecôte medikkana tai medium rarena. Mediumissa rasva kerkeää sulamaan hieman paremmin, mutta kyllä se liha itsessään maistuu paremmalta hieman raaempana. Kinkkinen valinta.

Burgerissa jauheliha saa jäädä raa'anpuoleiseksi, ja ei missään nimessä yli medikan.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Kappas, tällainenkin ketju oli olemassa!

Jos nyt ihan perus naudasta puhutaan, niin ulkofileen tilaan yleensä medium rarena tai raakana. Sisäfile raakana, Entrecôte medikkana tai medium rarena. Mediumissa rasva kerkeää sulamaan hieman paremmin, mutta kyllä se liha itsessään maistuu paremmalta hieman raaempana. Kinkkinen valinta.

Burgerissa jauheliha saa jäädä raa'anpuoleiseksi, ja ei missään nimessä yli medikan.
Aika lailla samoilla nuoteilla mennään. Hyvässä burgerpaikassa uskaltaa ilman muuta pyytää pihvin medium rarena, ellei jopa rarena. Sisäfile vähän paikan ja tilanteen mukaan joko medium rare, rare, tai blue. Entrecôte tosiaan hyötyy rasvaisuutensa ansiosta hitusen reilummasta kypsennyksestä, varsinkin jos rasvaa on yhtään enemmälti. Ravintolassa voi tietty esittää kokille toiveen lihanpalan rasvaisuuden mukaisesta käsittelystä omaa makua vastaavalla tavalla.

Joskus kotona olen tehnyt äärimmäisen blue-kypsyisiä pihvejä sisäfileestä. Paras kokemus on tullut suoraan tilalta ostetusta simmental-karjan raakakypsytetystä noin tuuman paksuisesta pihvistä, jota olen pitänyt huoneenlämmössä riittävän pitkään. Sitten kuumalle pannulle, minimaaliset kypsytykset kahden puolen, ja lopuksi myllystä kipenen merisuolaa. Aika messevää tulee.
 

MegaForce

Jäsen
Medium rare tai entrecôte mediumina. Mitään lehtipihviä en syö ellei ole pakko. Kypsemmissä pihvi on pilalla. Pataruoat sekä paistit erikseen.

Eilen testasin ensimmäistä kertaa tartarpihviä. Mielenkiintoista oli ja oikein hyvää mielestäni. Lisukkeet maistuivat hyvin ja sisäfile oli pehmeää.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, suomalainen Jokerit, ei khl-joukkue
Oon näemmä nuorena poikana vastannut kyselyyn well done. Menee se tuollakin kypsyysasteella ja jos itse teen, niin usein tuppaa tuohon menemään, kun yleensä hieman liian pitkään jää pihvi kypsymään. Tosin tänään pihviä paistaessa päästiin mediumiin, joten harjoitus tekee mestarin tässäkin tapauksessa. Mutta tosiaa kyllä on omat makutottumukset menneet siihen, että pihvi täytyy ravintolassa aina tilata mediumia. Sitä raaempi ei vielä meikäläiselle uppoa, mutta katsotaan taas muutaman vuoden päästä kun makutottumukset jälleen muuttuu.
 

vastaantulija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Määrätietoisesti HPK
Tilaan yleensä pyytämällä sen tarjoilijalta

Mutta siis, olen oppinut joskus tilaamaan sen mediumina, ja aina on maistunut. Pitäsköhän sitä sitten kokeilla seuraavalla kerralla tuo medium rare, eli ilmeisesti medium miinus on hyvää ravintolakieltä?
 

ndal88a

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooVee, Tampere

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Eihän tässä uskalla vastata, kun mediumejakin tuntuu olevan sen miljoona erilaista.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
”Pihvi, kiitos. Minulla on uudet hampaat.”
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
En oikeen ymmärrä miksi joku jauhettu lihapihvi pitäisi tilata medium-kypsyydellä? Enhän mä nyt himassakaan jätä lihapullia mediumiks.

Eri asia sisäfileen kanssa, joka on parhaimmillaan, kun ottaa medium tai medium+. Kypsänä tuskin toimii, ja medium- jää liian raa'aksi.
 
Viimeksi muokattu:

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
En oikeen ymmärrä miksi joku jauhettu lihapihvi pitäisi tilata medium-kypsyydellä? Enhän mä nyt himassakaan jätä lihapullia mediumiks.
Keskivertolihapulla pitää kuitenkin sisällään kaikenlaista halvemmista ruhon osista peräisin olevaa, ja siihen voi kuulua myös porsasta tai jopa broileria (ainakin eineksissä). Sen sijaan hyvä hampurilaispihvi on vähintäänkin paistia - joka tyypillisesti jätetään mediumiksi myös silloin, kun se tarjoillaan kokonaisena...

Hyvästä jauhelihasta tehdyt lihapullat voi aivan hyvin jättää rosén väriseksi, jos ne nautitaan tuoreeltaan, eikä niitä ole tarkoitus säilyttää vuorokausitolkulla. Riippuu vähän mitä lihapulliltaan hakee...
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En oikeen ymmärrä miksi joku jauhettu lihapihvi pitäisi tilata medium-kypsyydellä? Enhän mä nyt himassakaan jätä lihapullia mediumiks.

Eri asia sisäfileen kanssa, joka on parhaimmillaan, kun ottaa medium tai medium+. Kypsänä tuskin toimii, ja medium- jää liian raa'aksi.

Jauhelihapihvin tilaaminen muuten kuin kypsänä on ainakin teoriassa jopa terveysriski. Näin ainakin muistan lukeneeni Eviran kertoneen ja perustelleenkin hyvin. Kun kokoliha paistetaan mediumiksi, sen pinnalla elävät bakteerit kuolevat. Mutta kun liha jauhetaan, sen pinnalla elävät bakteerit päätyvät jauhelihamassan sisään, eivätkä välttämättä kuole, jos pihviä ei paista läpikypsäksi.

Siksi ravintoloiden pitäisi aina tarjota jauhelihapihvi ainakin oletusarvoisesti täysin kypsänä.

Tartar-pihviin tuo ei tosin ottanut kantaa mitenkään. Siinä tuo riski on kaiken järjen mukaan selvästi suurempi. Sinänsä minulle tuo on ihan sama, kun tartaria en syö. Medium-kypsää jauhelihapihviä olen joskus nuorempana syönyt ongelmitta. Nykyään haluan sen täysin kypsänä. Kokolihapihvin otan mediumina.

Näköjään tuo uutinen löytyi sittenkin, ja myös tartar-pihviin otetaan tuossa kantaa: Evira ruokatrendistä: Purilaispihvit pitäisi paistaa läpikypsiksi ravintoloissakin
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös