Yrittäjät - kansakunnan asialla

  • 86 744
  • 427

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko kenelläkään kokemuksia kauanko perustamisilmoituksen jättämisestä kestää, kun uusi yritys on rekisteröity kaupparekisteriin? Jostain luin, että 12 työpäivää mutta kuulostaa kohtuu pitkältä ajalta tänä päivänä. En pääse hoitamaan pankkiasioita ennen sitä...
Sen olen jo tarkistanut, että samaa yrityksen nimeä ei ole käytössä.
 

Tuamas

Jäsen
Onko kenelläkään kokemuksia kauanko perustamisilmoituksen jättämisestä kestää, kun uusi yritys on rekisteröity kaupparekisteriin? Jostain luin, että 12 työpäivää mutta kuulostaa kohtuu pitkältä ajalta tänä päivänä. En pääse hoitamaan pankkiasioita ennen sitä...
Sen olen jo tarkistanut, että samaa yrityksen nimeä ei ole käytössä.

Normaali käsittelyaika on ~2 viikkoa, jota voidaan sitten erinäisin keinoin lyhentää.

Y-tunnuksen saa nopeimmin maistraatin kautta, jolloin sen saa yleensä odottaessa.

Jos tarvitset apuja asian tiimoilta, niin pistä vaikka yv.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Normaali käsittelyaika on ~2 viikkoa, jota voidaan sitten erinäisin keinoin lyhentää.

Y-tunnuksen saa nopeimmin maistraatin kautta, jolloin sen saa yleensä odottaessa.

Juu tuon Y-tunnuksen sain kyllä heti.
Ongelma vaan siinä etten pysty avaamaan firmalle pankkitiliä ennen kuin kaupparekisteri on rekisteröinyt sen hakemuksen. Lähinnähän se on varmaan sen takia, jos firman nimeä joutuu muuttamaan.
 

zucchini

Jäsen
Juu tuon Y-tunnuksen sain kyllä heti.
Ongelma vaan siinä etten pysty avaamaan firmalle pankkitiliä ennen kuin kaupparekisteri on rekisteröinyt sen hakemuksen. Lähinnähän se on varmaan sen takia, jos firman nimeä joutuu muuttamaan.

Riippuu varmaan toki yrityksen muodosta, mutta minä sain avattua toiminimelleni pankkitilin jo ennen kaupparekisterin virallista vahvistusta eli pelkällä y-tunnuksella. Itse asiassa alkuperäinen nimikään ei mennyt kaupparekisterissä läpi, mutta nimen sai pankkiin vaihdettua myöhemmin yhdellä puhelinsoitolla. Pari kolme viikkoa meni kaupparekisterin lopullisten papereiden tulossa, mutta tuo tosiaan viivästyi nimen takia.
 

Tuamas

Jäsen
Juu tuon Y-tunnuksen sain kyllä heti.
Ongelma vaan siinä etten pysty avaamaan firmalle pankkitiliä ennen kuin kaupparekisteri on rekisteröinyt sen hakemuksen. Lähinnähän se on varmaan sen takia, jos firman nimeä joutuu muuttamaan.

On pankkineidin kädettömyyttä, jos et saa avattua pankkitiliä pelkällä y-tunnuksella. Jos ei meinaa onnistua, niin sitten vaihdat pankkia.

Jos nyt välttämättä haluat odottaa kaupparekisteriin läpimenoa, niin sinne kun lähettää kirjallisen kiirehtimispyynnön (faxaus on nopein tapa toimia), niin asian käsittely nopeutuu selvästi.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
- - -
Jos nyt välttämättä haluat odottaa kaupparekisteriin läpimenoa, niin sinne kun lähettää kirjallisen kiirehtimispyynnön (faxaus on nopein tapa toimia), niin asian käsittely nopeutuu selvästi.

Tämä hieno tieto, Tuamas.

Minustakin kun tuli taas yrittäjä, kun ostin firman jossa olin töissä itselleni. Haluan nyt vain vaihtaa typerän ja piiiiiitkän nimen toiseksi. Reilut kaksi viikkoa nyt odoteltu päätöstä nimenvaihdosta ja pikkuisen harmittaa kun haluaisin ilmoittaa asiasta asiakkailleni ja samaten olen hiukan pantannut laskujen lähettelyä.

No, ehkä odotan vielä maanantaihin.
 

Slibard

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Yhden henkilön yrityksiäkin on monenlaisia, mutta joku 50-100e/kk lienee siellä päin ainakin pääkaupunkiseudulla. Tilitoimistojen hinnoissa on hirvittäviä eroja, eikä laatu ja hinta tosiaankaan kulje käsi kädessä.

Saahan kirjanpidon vaikka kuinka halvalla teetettyä joissain pikkupuljuissa, kun tilitoimistoalalla ei yleisesti ymmärretä liiketoimintaa, eikä viitsitä nostella hintoja, kun asiakkaat ovat niin hyviä kavereita. Se on toki totta, ettei hinta ja laatu kävele käsi kädessä monessakaan tapauksessa.
 

True Blue

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, TPS
Kyselempä nyt täällä ensin taas kun täällä näyttäisi rakentajia/remppaajia olevan, niin olen miettinyt firman perustamista joka myisi lähinnä remppaajille lvi-kalusteita + muuta mitä lvis-tukusta saa. Pointtina on se että tiedän monta tehtaalta tilattua suihkuseinää/alakaappia/lavuaaria yms mitä asiakas ei ole halunnut, on tullut väärin tavaraa. Niitä ei välttämättä palauteta koskaan mihinkään niin ostaisin itselleni ja myisin eteenpäin, luultavasti halvemmalla mitä k-raudasta yms saa.

Onko mitään ideaa tällaisessa?
 

Cmprs

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, HIFK
Kyselempä nyt täällä ensin taas kun täällä näyttäisi rakentajia/remppaajia olevan, niin olen miettinyt firman perustamista joka myisi lähinnä remppaajille lvi-kalusteita + muuta mitä lvis-tukusta saa. Pointtina on se että tiedän monta tehtaalta tilattua suihkuseinää/alakaappia/lavuaaria yms mitä asiakas ei ole halunnut, on tullut väärin tavaraa. Niitä ei välttämättä palauteta koskaan mihinkään niin ostaisin itselleni ja myisin eteenpäin, luultavasti halvemmalla mitä k-raudasta yms saa.

Onko mitään ideaa tällaisessa?
Ensin kannattanee miettiä, että minkälaisia määriä sitä väärin toimitettua tavaraa firmat toimittavat ja miten usein eivät suostu ottamaan takaisin väärin toimittamiaan tuotteita. Jonkinlaisella volyymilla sitä varmasti tapahtuu. Ihmiset pitää saada tuomaan nämä väärin toimitetut kalusteet juuri sinun firmaasi. Toisekseen pohdintaan se, että vaikka valikoima olisikin "kohtuullinen", niin miten usein asiakas löytää sieltä sopivan ja miten saat asiakkaan erikseen metsästämään wc-istuinta kenties muutamaa kymppiä halvemmalla juuri sinun putiikistasi, kun hänellä on helppona vaihtoehtona aikaa ja vaivaa säästääkseen ottaa perusarabia sieltä k-rautabauhaussilta ja neuvotella ehkä vielä kohtuullinen pakettialennus ostoksilleen kaikkine kaakeleineen, kattopaneeleineen, kosteuseristeineen ja saunan kiukaineen. Onko volyymit ja katteet riittävät?
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ihmiset pitää saada tuomaan nämä väärin toimitetut kalusteet juuri sinun firmaasi.

Mie taas olettaisin, että liikeajatuksena oli ostaa nuo väärin tulleet tavarat nimenomaan kauppiaiden nurkista. Eli siis harrastaa jonkin sortin realisointia: ostaa pilkkahintaan ja myydä sitten loppukäyttäjällekin selvästi edullisemmin kuin mitä normaalisti maksaisivat.

Varmasti kertyy esim. rautakauppoihin sellaisia tavaroita, joita ei ole järkevää palauttaa tai sitten mittatilausmalleja, jotka ovat jääneet noutamatta. Jos vievät heillä vaan tilaa, niin voisi saadakin hyvin halvalla - ainakin jos suhteet on kunnossa.

Se on sitten kokonaan toinen juttu, että riittääkö tuosta vielä liikeideaksi, eli saako niitä myytyä eteenpäin.
 

True Blue

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, TPS
Mie taas olettaisin, että liikeajatuksena oli ostaa nuo väärin tulleet tavarat nimenomaan kauppiaiden nurkista. Eli siis harrastaa jonkin sortin realisointia: ostaa pilkkahintaan ja myydä sitten loppukäyttäjällekin selvästi edullisemmin kuin mitä normaalisti maksaisivat.

Nimenomaan näin. Voisihan tätä ensin koittaa ilman yritystä, kun työskentelen itse eräässä lvi-tukussa ja siellä lojuvista tavaroista se idea sitten lähti. Näin äkkiseltään muisteltuna olisi 7 pesuallasta, muutama keittiöallas, varaaja, suihkunurkkia, hanoja ja suihkuja muutamia.
Ja muutenkin perustavarat saisi aikast halvalla vaikka ei ole tätä "väärää" tavaraa, esim Oras Hydra 392 suihkun saan itselleni ostettua n. 80€ halvemmalla mitä isosta nettifirmasta (taloon)
 

True Blue

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, TPS
Noniin, kariutui sekin hanke sitten siihen... En saa itse henk.koht olla tekemisissä tuollaisen bisneksen kanssa koska itse olen saman alan firmassa duunissa. Noh, ehkä joskus sitten jotain..
 
Oon alottamassa sivutoimisena yrittäjänä toiminimellä. Aiheuttaako verottajan kannalta ongelmaa, jos asiakkaita on todnäk vain yksi? Kun ilmeisesti ainakin päätoimisen yrittäjän kohdalla moinen tilanne voitaisiin katsoa normaaliksi työsuhteeksi.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Oon alottamassa sivutoimisena yrittäjänä toiminimellä. Aiheuttaako verottajan kannalta ongelmaa, jos asiakkaita on todnäk vain yksi? Kun ilmeisesti ainakin päätoimisen yrittäjän kohdalla moinen tilanne voitaisiin katsoa normaaliksi työsuhteeksi.

Mulla ei ainakaan aiheuttanut vastaava tilanne mitään ongelmaa ekalla tilikaudellani. Tässä on mulle myös hieman epäselvää, mistä verottaja voisikaan tietää mulla olleen vain yhden asiakkaan, kun en asiakkaitani tietenkään missään ilmoittele.
 
Mulla ei ainakaan aiheuttanut vastaava tilanne mitään ongelmaa ekalla tilikaudellani. Tässä on mulle myös hieman epäselvää, mistä verottaja voisikaan tietää mulla olleen vain yhden asiakkaan, kun en asiakkaitani tietenkään missään ilmoittele.
Kai ne voi sit kattoo ketä on laskutettu tms. Mut kiitos nopeesta vastauksesta!
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Kai ne voi sit kattoo ketä on laskutettu tms. Mut kiitos nopeesta vastauksesta!

Ei verottaja sun asiakkaita mistään voi katsoa. Jos jotain verotarkastusta tai selvityspyyntöjä laittavat niin silloin ilmoittelet niille itse. Mutta ei ne siis normaalitilanteessa näe mitään muuta kuin sen, mitä ilmoitat liikkeenharjoittajan veroilmoituksessa.
 

Puoliveltto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sharks.
Ei verottaja sun asiakkaita mistään voi katsoa. Jos jotain verotarkastusta tai selvityspyyntöjä laittavat niin silloin ilmoittelet niille itse.

Verotarkastuksessa pyytävät kirjanpidon nähdäkseen, sieltä ne asiakkaat näkyvät. Mikä on sitten todennäköisyys joutua tarkastuksen kohteeksi, on toinen juttu.
 

Tuamas

Jäsen
Oon alottamassa sivutoimisena yrittäjänä toiminimellä. Aiheuttaako verottajan kannalta ongelmaa, jos asiakkaita on todnäk vain yksi? Kun ilmeisesti ainakin päätoimisen yrittäjän kohdalla moinen tilanne voitaisiin katsoa normaaliksi työsuhteeksi.

Jos mennään ihan säännösten mukaan, niin tuo voidaan tosiaan katsoa työsuhteeksi.

Se on sitten aina toinen kysymys, että mikä on todennäköisyys jäädä kiinni tuosta, itse en silti ikinä uskaltaisi antaa noin huolettomia neuvoja kuin tähän on nyt annettu. Varsinkaan yhden tilikauden kokemuksella.

Itse soittaisin verottajalle ja kysyisin heidän kantaansa anonyymisti, mutta kuitenkin riittävän tarkasti. Joko puhelimitse tai netin kautta kysymyslomakkeella. Ja annettu ohje talteen, mukaan vielä ohjeen antaneen verovirkailijan nimi.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Jos mennään ihan säännösten mukaan, niin tuo voidaan tosiaan katsoa työsuhteeksi.

Se on sitten aina toinen kysymys, että mikä on todennäköisyys jäädä kiinni tuosta, itse en silti ikinä uskaltaisi antaa noin huolettomia neuvoja kuin tähän on nyt annettu. Varsinkaan yhden tilikauden kokemuksella.

Itse soittaisin verottajalle ja kysyisin heidän kantaansa anonyymisti, mutta kuitenkin riittävän tarkasti. Joko puhelimitse tai netin kautta kysymyslomakkeella. Ja annettu ohje talteen, mukaan vielä ohjeen antaneen verovirkailijan nimi.

Niin, en ole varma viittaatko mun teksteihin, mutta kommentoin silti. Mä kirjoitin siis "ensimmäisellä tilikaudellani", jolloin tilanteeni oli juuri sama kuin kysyjän eli perustin toiminimen ja tein hommia osa-aikaisesti vain yhdelle asiakkaalle. Tästä ei koitunut mitään ihmeteltävää. Nyt tilikausia ja asiakkaita on takana ja toivottavasti myös edessä jo useampia.

Ja itseni ja parin yrittäjänä toimivan kaverin kokemuksella voin sanoa, että nuo verottajalta saatavat neuvot kannattaa kysyä muutamaan eri kertaan. Niin erilaisia vastauksia sieltä saa.
 

Tuamas

Jäsen
Niin, en ole varma viittaatko mun teksteihin, mutta kommentoin silti. Mä kirjoitin siis "ensimmäisellä tilikaudellani", jolloin tilanteeni oli juuri sama kuin kysyjän eli perustin toiminimen ja tein hommia osa-aikaisesti vain yhdelle asiakkaalle. Tästä ei koitunut mitään ihmeteltävää. Nyt tilikausia ja asiakkaita on takana ja toivottavasti myös edessä jo useampia.

Ja itseni ja parin yrittäjänä toimivan kaverin kokemuksella voin sanoa, että nuo verottajalta saatavat neuvot kannattaa kysyä muutamaan eri kertaan. Niin erilaisia vastauksia sieltä saa.

Niin, siis homma saattaa olla ok melko pitkäänkin, mutta jos sattuu napsahtamaan verotarkastus, niin siinä sitten ollaan. Toki toiminimellä toimiessa verot menevät hyvin samankaltaisesti kuin palkansaajanakin, jolloin veroseuraamus esitetystä tilanteesta ei välttämättä ole kovin iso.

Verottajan vastaukset ja neuvot ovat päteviä (olivat ne sitten ristiriidassa edellisen veroneuvojan kanssa tai eivät) kunhan niihin muistaa ottaa veroneuvojan nimen. Juuri tämän takia otinkin esiin pointin että ottakaa se nimi ylös ja mielellään päivämäärä yms. koska eri ihmisiltä siellä tuntuu tulevan monissa asioissa eri neuvoja. Mitään yhtenäistä linjaa ei verottajalta kokemukseni mukaan löydy kuin perusasioissa, eli tarkkana kannattaa olla.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Niin, siis homma saattaa olla ok melko pitkäänkin, mutta jos sattuu napsahtamaan verotarkastus, niin siinä sitten ollaan. Toki toiminimellä toimiessa verot menevät hyvin samankaltaisesti kuin palkansaajanakin, jolloin veroseuraamus esitetystä tilanteesta ei välttämättä ole kovin iso.

Otetaanpas tähän asiaan noin yleisesti kantaa, itse yrittäjänä kun on näppituntuma asiaan.

Yhdelle asiakkaalle työskentely ei ole mikään ongelma ellei se jatku pitkän aikaa (vuosia) ilman, että voidaan olettaa ettei muita asiakkaita edes ole tarkoitus hankkia; "paraatiesimerkki" voisi olla yrittäjäksi "pakottaminen", jossa irtisanomisen jälkeen tekee samaa työtä, mutta omalla yrittäjävastuulla. Tällöin ollaan tilanteessa, jossa voidaan tulkita kierrettävän työsuhdetta. Toisaalta tilanne on niin yleinen nykypäivänä, että siihen puututaan sangen harvoin, jos koskaan. Tilintarkastukseen toiminimenä tuskin joutuu, jos vain hoitaa velvoitteet; ei verottajalla ole resursseja alkaa tarkastelemaan yksittäisen pienyrittäjän tilejä ilman todella hyvää ja raskasta syytä. Lisäksi aloittavana yrittäjänä on suoranainen onni, jos on yksi iso asiakas jo valmiina, koska asiakkuuksien hankkiminen on vaikeaa useammankin vuoden ajan, ja tämän ymmärtää verottajakin.
 
Yksinkertainen kysymys, johon en tyhmänä apinana löytänyt vastausta.
Miten alv:n kanssa toimitaan, jos myyjä ei ole alv-velvollinen ja ostaja on? Mitä merkitään laskuun? Ymmärsin sen niin, ettei merkitä alv:stä mitään, mutta voiko silloin ostaja tehdä alv-vähennystä? Laskutetaanko alv 0%?
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Yksinkertainen kysymys, johon en tyhmänä apinana löytänyt vastausta.
Miten alv:n kanssa toimitaan, jos myyjä ei ole alv-velvollinen ja ostaja on? Mitä merkitään laskuun? Ymmärsin sen niin, ettei merkitä alv:stä mitään, mutta voiko silloin ostaja tehdä alv-vähennystä? Laskutetaanko alv 0%?

Ilmeisesti kyse käänteisestä alvista?

Siinä tapaksessa lasku on alviton ja laskuun tulee merkintä "AVL 8 c §:n mukaan arvonlisäveron maksaa ostaja". Laskuun tulee merkitä myös ostajan y-tunnus.
 
Ilmeisesti kyse käänteisestä alvista?

Siinä tapaksessa lasku on alviton ja laskuun tulee merkintä "AVL 8 c §:n mukaan arvonlisäveron maksaa ostaja". Laskuun tulee merkitä myös ostajan y-tunnus.
No sitä koitin selvittääkin, mutta kaikki hakutulokset oli rakennusalaan liittyviä. En siis tiedä päteekö se tässä tapauksessa. Mitään tarvikkeita ei myydä, vaan ihan vain palvelua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös