Yrittäjät - kansakunnan asialla

  • 86 754
  • 427

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
Tapahtuipa outo ja jotenkin surullinen juttu pari päivää sitten. Olin puolitutun yrittäjän kanssa tekemässä jälleenmyynti sopimusta oman yritykseni kanssa.

Olin kuullut että tämä kyseinen yritys ja sen omistaja ei tajua lainkaan miten omaa bisnestä tulisi pyörittää. Raukka on ottanut hirvittävät lainat ja tekee melkein kaikki asiat väärin ja maksaa kovaa palkkaa tuottamattomille työntekijöilleen lainarahalla.

Meillä on yhteinen tuttu joka on koittanut neuvoa ja konsultoida tätä kyseistä yritystä pääsemään vauhtiin ja saamaan lisää liikevaihtoa mutta tämä yrittäjä ei halunnut uskoa eikä kuunnella mitään järkipuhetta.

Ei siinä mitään mutta kun ensikerran tapasin tämän yrittäjän oli hän ihmisenä mitä kultaisin ja mahtavin eikä hänelle haluaisi missään nimessä sitä tilannetta että hän joutuisi tekemään konkurssin ja pakko myymään talonsa.

Mitäs tuumaatte kannattaisiko jotenkin puoliväkisin koittaa saada hänet kuuntelemaan ja näin ollen saisi estettyä täysin varman konkurssin vai mitä helvettiä tässä pitäisi tehdä? Tuli jotenkin niin avuton olo että pakkohan tuota on jotenkin auttaa, varsinkaan kun emme ole toistemme kilpailijoita.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Mitäs tuumaatte kannattaisiko jotenkin puoliväkisin koittaa saada hänet kuuntelemaan ja näin ollen saisi estettyä täysin varman konkurssin vai mitä helvettiä tässä pitäisi tehdä? Tuli jotenkin niin avuton olo että pakkohan tuota on jotenkin auttaa, varsinkaan kun emme ole toistemme kilpailijoita.

No ilman muuta kanattaa antaa tukea ja neuvoa tuota ihmistä. Näin joo varmasti olet jo päättänytkin mutta halusit kirjoittaa asiasta täällä ja saada tukea. Jos pystyt estämään tai edes lievittämään konkurssista johtuvia haittoja niin anna palaa. Toki voi myös vinkata jollekin lakimiehelle tästä asiasta. Auttajia kyllä löytyy.
 

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
No ilman muuta kanattaa antaa tukea ja neuvoa tuota ihmistä. Näin joo varmasti olet jo päättänytkin mutta halusit kirjoittaa asiasta täällä ja saada tukea. Jos pystyt estämään tai edes lievittämään konkurssista johtuvia haittoja niin anna palaa. Toki voi myös vinkata jollekin lakimiehelle tästä asiasta. Auttajia kyllä löytyy.

Joo kyllä pitää koittaa vaan painottaa mitä asioita voisi muuttaa mutta se on sitten eri asia kuunteleeko se tosissaan mitä asiaa ja neuvoja mulla olisi antaa.
 
Itelläki on toi yrittäminen alkanu nyt vahvasti kolkuttaan. Parikin mahdollisuutta saattais aueta. Toinen olis hommien tekeminen omalla toiminimellä, todnäk tosin vain yhdelle päämiehelle. Toinen vaihtoehto saattais olla ostaa osuus oy:stä. Kuinkas käytännössä muuten tollanen osakkuuden ostaminen onnistuu, saako esim Finnveralta rahoitusta sitä varten?

Ja tosta toiminimestä: pitääkö edelleen kutinsa se kaava, että pitää laskuttaa haluttu taskuun jäävä rahamäärä x3, että saa kaikki maksut kuitattua ja "lomarahat" tienattua?
 

Tuamas

Jäsen
Kuinkas käytännössä muuten tollanen osakkuuden ostaminen onnistuu, saako esim Finnveralta rahoitusta sitä varten?

Ja tosta toiminimestä: pitääkö edelleen kutinsa se kaava, että pitää laskuttaa haluttu taskuun jäävä rahamäärä x3, että saa kaikki maksut kuitattua ja "lomarahat" tienattua?

Finnveralta voi saada esim. Yrittäjälainaa tuollaiseen, mutta edellyttävät yleensä että itsellä on edes jotakin sijoittaa siihen. Myös pankin kautta homma voi luanata, mutta suosittelen ensimmäisenä käyntiä Finnverassa ja vaikka vielä jossakin paikallisessa yrittäjäneuvonnassa, jotta voit saada asiantuntija-apua mm. osakkeiden hinnanmääritykseen.

Yleensäkin puhtaan työn laskuttamisessa tuo tuntihinta = 3 X tuntipalkka on ihan hyvä kaava jolla saa pidettyä yleensä kulut ja tulot hansikkaassa.
 

Sökö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Yrittäjänä nyt kaksi ja puoli vuotta... vähän ylikin. Sitä ennen olin samaisessa firmassa kaksi vuotta töissä ja edellisen omistajan saatua liian houkuttelevan tarjouksen siirtyä palkkatöihin tienaamaan eläkerahoja niin mikäs siinä. Valmis asiakaskunta ja tuttua siis vieläpä, työ sitä mitä haluan tehdä, yrityksen kauppahinta lähinnä nimellinen (Ky:n hintaa "hiukan" hankala määritellä, mutta oli siitä joku arvio tehty ja nyt mentiin reilusti alle).

Umpihulluhan mä olin, kun valmiiksi kroonisia sairauksia sairastavana lähdin tähän, mutta arvelutti se, miten käy siinä kohtaa, kun joku muu ostaa firman. Ja oikeestaan nyt on ollut ihan hyvä, kun laskutus riittää kohtuulliseen palkaan, vaikka viikkotunteja ei varsinaisesti tulekaan lähellekään 40. Toki koko ajan on hälytysvalmius, että lomailu ei oikein onnistu helposti, mutta toisaalta aika hyvin sitä on osannut ottaa rennosti ne hetket, kun ei ole mitään keikkaa tai paperitöitä.

Tässä jo hetken aikaa on ollut takaraivossa pari ajatusta tulevasta; joko lähteä koittamaan selkeää kasvua (jolloin täytyisi hommata jo työntekijöitä) tai sitten vaan pitää itsensä leivän syrjässä vähällä stressillä. Ekaa vaihtoehtoa puoltaisi se, että tulevaisuudennäkymissä on kuitenkin vähintään parin kuukauden saikku tulossa jossain kohtaa. Ei siinä muuten, mutta asiakkaat ei kahta kuukautta varmaan odottele kiukuttelevien koneidensa kanssa vaan siirtyvät muualle. Eli saikulta saisi yksin ollessa palata täysin tyhjän päällä olevaan firmaan.

Kuten jo sanottua, puolensa kummassakin, työntekijänä olemisessa ja yrittäjyydessä. Paljon on yrittäjän asema Suomessa parantunut jo, mutta kyllä silti on paljon epäkohtiakin (itselle tuli vastaan isyysloma; saa pitää korkeitaan neljässä pätkässä sen 18 päivää. Jos olisi saanut pitää päivän-pari siellä, toisen täällä, ei ongelmaa. Onneksi Heinäkuu on yrityksissä hiljaisempaa sai edes vähän lomailla...).
 

Jone29

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaPKo, sympatiat KalPalle
Pari huomiota: Mikäli yhtään on aavistusta, että liikevaihto nousee yli 8500 niin kannattaa hakeutua alv-rekisteriin heti. Mikäli käy niin, ettei ole rekisterissä, mutta tilikauden aikana 8500 ylittyy, syntyy alv-ilmoittautumisvelvollisuus ja rekisteriin merkitään tällöin tilikauden alusta lukien. Tällöin tulee tilittää arvonlisäverot jo laskutetuista suorituksista takautuvasti. Tämä voi tulla kalliiksi jos kassassa ei ole liikoja ylimääräistä.

Eikös vain b-to-b-kauppaa tekevien yritysten kannata olla aina alv-velvollinen, koska asiakkaallehan se on ihan sama lyödäänkö hinnan päälle alv vai ei, koska tämä saa kuitenkin sen vähennettyä tilittäessään puolestaan alvia?

Kertokaahan viisaammat muuten mikä on idea tuossa alv-huojennuksessa? Kyseessähän on käsittääkseni se, että jos liikevaihto jää alle tuon 8500 €:n ja on alv-rekisterissä, niin alvit palautetaan yritykselle. Eikös pikkufirmojen kannattaisi aina ilmottautua alv-velvolliseksi ja sitten ottaa alvit takaisin omaan pussiin. Ja kuten yllätodettua omaan hinnoitteluun tällä ei ole vaikutusta jos asiakkaina on yritykset.

Omassa yrityksessäni on juuri tuo tilanne. Eka tilikausi on päättynyt ja liikevaihtoa ei montaa tonnia tullut, kohta rapsahtaa mukavasti alvit takaisin tilille?
 
Saattais avautua mahdollisuus hypätä mukaan yhteen oy:hyn, mutta Finnveran rahoitus vaatii 20% omasta takaa. En tosin tiedä mitä se osuus tulisi kustantamaan, mutta eipä tota hilloa tallessa ole minkään vertaa, joten rahoitus tulisi ongelmaksi. Onko tällaiseen tilanteeseen jotain järkevää vaihtoehtoa? Pankista lainaa omaa osuutta varten, että saa Finnverasta lainaa?
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Kertokaahan viisaammat muuten mikä on idea tuossa alv-huojennuksessa? Kyseessähän on käsittääkseni se, että jos liikevaihto jää alle tuon 8500 €:n ja on alv-rekisterissä, niin alvit palautetaan yritykselle. Eikös pikkufirmojen kannattaisi aina ilmottautua alv-velvolliseksi ja sitten ottaa alvit takaisin omaan pussiin. Ja kuten yllätodettua omaan hinnoitteluun tällä ei ole vaikutusta jos asiakkaina on yritykset.

Omassa yrityksessäni on juuri tuo tilanne. Eka tilikausi on päättynyt ja liikevaihtoa ei montaa tonnia tullut, kohta rapsahtaa mukavasti alvit takaisin tilille?

Mä sain juuri tällä menettelyllä alvit takaisin. Ja tulivat vielä ilmoituksen jättämisestä vajaassa viikossa.

Se on itse asiassa vielä niin, että alaraja on tuo 8500€ ja yläraja 22500€. 8500€:n liikevaihto päräyttää kaikki alvit takaisin ja välillä 8500-22500€ sitten vähenevässä määrin.

Edit: joku laskuri asian tarkistamiseksi
http://yrittajan.net/arvonlisaveronalarajahuojennuslaskuri.html
 

Mr.Bletch

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 2013
Ikää mittarissa 33-vuotta ja siitä toiminut yrittäjänä 10. Muutaman vuoden olin palkkatöissä Nokialla ja Handelsbankenissa kunnes tajusin, että meikäläinen tekee ennemmin töitä itselle.

Ensin 4-vuotta tmi pohjalla ja nyt 6 vuotta vedetty Oy:nä. Hommaa helpottanut yhtiökumppani.

Mikäli talousasiat ovat jota kuinkin hanskassa eli ei tullut elettyä yli varojen ja kohtuullinen liikeidea on keksitty niin ei muuta kuin vaan perustamaan firmaa siis mikäli kiinnostusta on.

Paperisotaa ollaan mielestäni liioiteltu eli ei se nyt mitenkään ylivoimaista alkuvaiheessakaan ole.

Monella paikkakunnalla (ts ainakin kaupungeissa) on yleensä oma yrityspalvelupiste josta alkava yrittäjä saa neuvoa ja opastusta.

esim. alla oleva linkki vie porilaisen yrityspalvelupisteen sivuille

http://www.ypenter.fi/
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Jerry100:lle

vinkkiä: valitettavasti jotkut yrittäjät ovat muuten ihan mukavia, mutta neuvomaan ei kannata alkaa. Opin sen itse sitä kautta, kun pomo pudotti yhden ideani tyystin heti alkumetreillä, että "ei, ei, ei, ei tuu toimimaan."

Minä siihen ihmettelemään vanhemmilta, että miten se nyt noin voi sanoa. Vanhemmat työkaverit sanoivat heti, että pitää saada se pomo uskomaan, että koko idea olikin alunperin hänen, eikä minun. Silloin toimii.

Kappas kappas, johan toimi seuraavalla kerralla:)

Ts. pitää osata todella luovimalla kertoa kohdat joissa asioita pitäisi tehdä toisin, jotta tällä tutullasi ei tulisi sellaista oloa, että ohjeet käyvät ylpeyden päälle. Yrittäjänä toimimisessa on kuitenkin se hyvä puoli, ettei tartte yleensä kuunnella toisten neuvoja, mutta sitten voi käydä kuten tässä ja hyvätkin neuvot menevät ohi korvien.


Muistakaa hakea sitä starttirahaa arvon yrittäjäksi aikovat! :) Sitten on myöhäistä kun toiminta jo on alkanut... (unohtuu yllättävän monelta)
 

scholl

Jäsen
Kuusiyrittäjä oli uutisissa. Sillä on joku metsä Orimattilassa, josta saa käydä ostamassa kuusia, mutta toimittaa myös himaan ja veloittaa siitä 5-10€ palkkiota. Siis haloo. Se pitäisi olla joku 30€ vähintään se kuljetusmaksu. Eihän tuossa ole mitään järkeä ja sitten joku haastateltava vielä sanoo, että kyllä tuollaisen vitosen kerran vuodessa voi maksaa. Tsiisus. Suomalaiset eivät meinaa millään suostua maksamaan mitään palveluista. Kaikki pitäisi olla ilmaista. Ihmetouhua.

Kyllä mä ainakin maksaisin useamman kympinkin palvelumaksua siitä, että joku tulisi kuusen kanssa ja asentaisi sen olohuoneen nurkkaan niinkuin tuo yrittäjä tekee. Kuusen hakeminen ei ole mitään helppoa hommaa nimittäin ja sen vuoksi olen ollut useita jouluja ilman omaa kuusta.
 

Jone29

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaPKo, sympatiat KalPalle
Kuusiyrittäjä oli uutisissa. Sillä on joku metsä Orimattilassa, josta saa käydä ostamassa kuusia, mutta toimittaa myös himaan ja veloittaa siitä 5-10€ palkkiota. Siis haloo. Se pitäisi olla joku 30€ vähintään se kuljetusmaksu. Eihän tuossa ole mitään järkeä ja sitten joku haastateltava vielä sanoo, että kyllä tuollaisen vitosen kerran vuodessa voi maksaa. Tsiisus. Suomalaiset eivät meinaa millään suostua maksamaan mitään palveluista. Kaikki pitäisi olla ilmaista. Ihmetouhua.

Kyllä mä ainakin maksaisin useamman kympinkin palvelumaksua siitä, että joku tulisi kuusen kanssa ja asentaisi sen olohuoneen nurkkaan niinkuin tuo yrittäjä tekee. Kuusen hakeminen ei ole mitään helppoa hommaa nimittäin ja sen vuoksi olen ollut useita jouluja ilman omaa kuusta.

Siis jääkö tuolle yrittäjälle muka vielä jotain käteen tuosta 5-10 €:n palkkiosta? Tuosta kun vähentää bensakulut ja laskee tuntipalkan käytetylle ajalle niin huh huh...
 

Seymon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Punakeltaiset och världens bästa Karlsson
Siis jääkö tuolle yrittäjälle muka vielä jotain käteen tuosta 5-10 €:n palkkiosta? Tuosta kun vähentää bensakulut ja laskee tuntipalkan käytetylle ajalle niin huh huh...

Ei tosta mitään jää. Ehkä sillä yrittäjällä ei ole rahantarvetta. Kuusi kotiin tuotuna ja "asennettuna" pitäisi olla mielestäni huntin luokkaa, jotta se olisi kannattavaa.

Sama juttu se on joulupukkibisneksen kanssa. Taas näkyin mainos, jossa pukki tulee parilla kympillä. Ihan uskomatonta. Pukkikeikasta saa helposti 50 euroa tai yli. Toiset ei ilmeisesti arvosta omaa aikaansa tippaakaan, jos lähtee jollain 20 eurolla pukiksi. Toinen juttu tietysti on jos menee jollekin tyyliin kaverin perheelle pukiksi, jolloin ei mielestäni maksua oteta.
 

verco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens
Kuusiyrittäjä oli uutisissa. Sillä on joku metsä Orimattilassa, josta saa käydä ostamassa kuusia, mutta toimittaa myös himaan ja veloittaa siitä 5-10€ palkkiota. Siis haloo. Se pitäisi olla joku 30€ vähintään se kuljetusmaksu. Eihän tuossa ole mitään järkeä ja sitten joku haastateltava vielä sanoo, että kyllä tuollaisen vitosen kerran vuodessa voi maksaa. Tsiisus. Suomalaiset eivät meinaa millään suostua maksamaan mitään palveluista. Kaikki pitäisi olla ilmaista. Ihmetouhua.

Pienellä paikkakunnalla asuneena (Orimattilahan ei ole edes kovin pieni) tiedän sanoa, että tuollaisesta palvelusta laskuttaminen saattaa olla yrittäjälle itsemurha. Kateus ja saituus ohjailevat ihmisten ostokäyttäytymistä siinä määrin, että mitään kuljetuspalkkioita ei siellä aleta naapurille makselemaan. Jos yrittäjä kehtaa laittaa 30€ kuljetus-/palvelumaksun tuohon päälle, lähtee asiakkaat taatusti itse hakemaan kuusta vaikka kaupungista ja kuskaa sen vaikka käsi auton ikkunasta ulkona roikottaen kotiin. Pääasia, että tuo paikallinen ...tanan kiskuri ei rikastu!

Huvittavaa, kun tavaraa voidaan ajella kymmeniä kilometrejä hakemaan muutaman euron "säästön" takia. Bensahan ei maksa koskaan mitään ja omaa aikaakaan ei osata hinnoitella.
 
Viimeksi muokattu:

scholl

Jäsen
Pääasia, että tuo paikallinen ...tanan kiskuri ei rikastu!

Niin kai se sitten on. Ne kuuset ovat kuitenkin varmaan pilkkahintaisia verrattuna johonkin E-Helsinkiin, jossa ihan joku perusankeakuusi on lähemmäs satasen. Sillä pitäisi olla kunnon palvelumaksu ja hakisi pidemmältä ne asiakkaat. Yhtenä iltana kaikki kuuset perille yhdelle alueelle niin se kannattaisi viedä kauemmaksi. Vähän niinkuin jäätelöauto alueiden suhteen, mutta kuitenkin niin, että kuuset on tilattu etukäteen.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Millaisista summista puhutaan, kun yhden henkilön yritys ulkoistaa kirjanpidon tilitoimistolle? Varmasti riippuu monesta asiasta, mutta jotain suuruusluokkaa.
 

jiimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK
Millaisista summista puhutaan, kun yhden henkilön yritys ulkoistaa kirjanpidon tilitoimistolle? Varmasti riippuu monesta asiasta, mutta jotain suuruusluokkaa.

Yhden henkilön yrityksiäkin on monenlaisia, mutta joku 50-100e/kk lienee siellä päin ainakin pääkaupunkiseudulla. Tilitoimistojen hinnoissa on hirvittäviä eroja, eikä laatu ja hinta tosiaankaan kulje käsi kädessä.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Millaisista summista puhutaan, kun yhden henkilön yritys ulkoistaa kirjanpidon tilitoimistolle? Varmasti riippuu monesta asiasta, mutta jotain suuruusluokkaa.

Mitä tarkoitat kirjanpidolla tässä? Emäntä on ulkoistanut tilitoimistolle kirjanpidon, palkanlaskennan ja siihen liittyvät maksut sekä eri tahojen vaatimat tilastot sekä verotilin hoidon, eli alv:n laskennan ja maksamisen ja ennakonpidätykset yms. verot. Tilitoimisto seuraa myös saatavia, vaikkakin perinnän emäntä hoitaa tarvittaessa itse, sen luontoinen busines, ettei ongelmia tuossa ole ollut. Eli laskut maksetaan itse, kassakirjaa pidetään itse ja tositteet toimitetaan tilitoimistolle kerran kuussa.

Palkanlaskenta on könttäveloituksella, kirjanpidosta perusmaksu + tositekohtainen lisämaksu. Tilinpäätöksen laatimisesta erillinen kertamaksu.

Tuosta kertyy keskimäärin reilu satanen / kk. Tuossa pitää olla tarkkana tositekohtaisen veloituksen kanssa tilitoimistoja vertaillessa. Eli onko tositteita paljon vai vähän. Isompi kiinteä maksu vai pieni perusmaksu ja isompi tositekohtainen maksu.

Samaten kannattaa miettiä mitä kirjanpidolta haluaa. Pikku tilitoimistoilla on usein joku vakio tilikartta, mitä soveltavat kaikkiin erilaisten alojen lafkoihin. Meillä on ollut muutaman kerran vähän vaikeuksia ihmetellä, mistä joku luku oikein tulee, kun tilikartta on vähän turhan karkealla tasolla.

t. hanu
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mitä tarkoitat kirjanpidolla tässä?

Jotain tuommoista eli semmoista, että juuri mitään ei tarvitsisi tehdä itse ja voisi keskittyä olennaiseen. Vähän kuin en ymmärrä miksi ihmeessä joku vaihtaa talvirenkaat omin nokkinen, kun joku hoitaa sen kahdella kympillä.

Alle satasella kuussa pitäisi siis pärjätä, kuulostaa aivan kohtuulliselta hinnalta, kun ei kuitenkaan huvita laittomuuksiin ja muihin sähläyksiin ryhtyä. Muutenkin vasta ideoidaan ja mitään stressiä tai kiirettä ei ole, katsotaan miten tämä lähtee kehittymään.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Jotain tuommoista eli semmoista, että juuri mitään ei tarvitsisi tehdä itse ja voisi keskittyä olennaiseen. Vähän kuin en ymmärrä miksi ihmeessä joku vaihtaa talvirenkaat omin nokkinen, kun joku hoitaa sen kahdella kympillä.

Alle satasella kuussa pitäisi siis pärjätä, kuulostaa aivan kohtuulliselta hinnalta, kun ei kuitenkaan huvita laittomuuksiin ja muihin sähläyksiin ryhtyä. Muutenkin vasta ideoidaan ja mitään stressiä tai kiirettä ei ole, katsotaan miten tämä lähtee kehittymään.

Sen verran asiaa sivuten, kerron taas kerran. Yrittäjän parhaat ystävät ovat hyvällä tavalla tarkka ja luova kirjapitäjä ja lakimies.
En siis tarkoita rikollisesti luova vaan niin että osaa käyttää jokaisen mahdollisuuden yrittäjän eduksi lain sallimissa rajoissa.

Viimeistään siinä vaiheessa kun verottaja sattuu ottamaan tarkemmin luupin alle niin hyvä kirjanpitäjä on palkkansa ansainnut.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Sen verran asiaa sivuten, kerron taas kerran. Yrittäjän parhaat ystävät ovat hyvällä tavalla tarkka ja luova kirjapitäjä ja lakimies.
En siis tarkoita rikollisesti luova vaan niin että osaa käyttää jokaisen mahdollisuuden yrittäjän eduksi lain sallimissa rajoissa.

Viimeistään siinä vaiheessa kun verottaja sattuu ottamaan tarkemmin luupin alle niin hyvä kirjanpitäjä on palkkansa ansainnut.

Joo, nämä kaikki ovat täysin tiedossa. Hankaluuksia en halua, mutta muuten ei ole pienintäkään moraalista ongelmaa kehitellä kirjanpitäjän kanssa vaikka mitä laittomalta kuulostavaa. Se ei ole, eikä voi olla minun ongelmani, jos laissa on kaikenlaista reikää.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Itse olen kuljetusalan yrittäjä. Yritys on kokoluokaltaan PK-yritysten suuremmalla neljänneksellä (mittaustavasta riippuen). Astuin remmiin mukaan noin 1,5 vuotta sitten sukupolvenvaihdoksen myötä ja täytyy todeta, että paljon on työsarkaa edessä, mutta paljon positiivista on myös ehtinyt tapahtua.
 

Glove

Jäsen
En ainakaan vielä ole yrittäjä, mutta tämän taksinkuljettajan homman voisi jossain vaiheessa vaihtaa alan yrittäjyydeksi. Taitaa vaan mennä vuosia, ennen kuin tässä kylässä tulee lupia vapaaksi. Uusia tuskin tulee ja nykyiset eivät näillä näkymin ole lopettamassa noin kymmeneen vuoteen. Mutta eihän sitä koskaan tiedä...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös