Yrittäjät - kansakunnan asialla

  • 86 596
  • 427
HAH! Tää on kyllä hieno kommentti. Olen nähnyt kyllä aikalailla toisen suuntaisia yrittäjiä kyllä omassa työelämässäni reippaasti enemmän kuin näin ajattelevia:)

Toivottavasti kykenet myös näin elämään, mikäli niin oikeasti tarkoitit. Muuan yrittäjä kommentoi, ettei ole 30 vuoteen tarvinnut omilla rahoilla mm. paskapapereita kotiinsa hankkia, kun yrittäjäksi rupesi:D

...puhumattakaan mökin rakentamisista, autoista yms. yms.
Nooo, siinä ku kaverilla on nelinkertainen osuus omaani nähden, niin ei pääse liiemmin kukkoileen.. Ja toisin kuin esim. nykyisellä työnantajani, ymmärrän sen, että liiketoimintaan panostaminen tuottaa paremman tuloksen pitkällä jänteellä kuin pikavoittojen nostaminen ja firman piikkiin "rässiminen".
 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
lakisääteinen tapaturmavakuutus 0,84%

Tarkoitatko tässä jotain keskiarvomaksua vai mistä tämä tariffi on peräisin. Tapaturmavakuutuksen maksuhan määräytyy nimittäin vastuuluokan mukaan, metsurille vakuutus maksaa selvästi enemmän kuin opettajalle, tai sahalla maksaa enemmän kuin ravintolassa. Plus tariffit voivat vielä vaihdella eri yhtiöissä, plus isommilla yrityksillä myös vahinkotilasto voi vaikuttaa maksuun.
 

FourForty

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tapaturmavakuutuksen maksuhan määräytyy nimittäin vastuuluokan mukaan, metsurille vakuutus maksaa selvästi enemmän kuin opettajalle, tai sahalla maksaa enemmän kuin ravintolassa.

Jep, ja tämä on aika ikävä juttu kaltaisilleni yrittäjille, jotka tekevät enemmän kuin yhtä työtä toiminimen kautta. Oli vähän erikoista, että hakiessani tapaturmavakuutusta piti valita vain yksi työ, jota vakuutus koskee, vaikka normaaliviikkoina teen arkipäivisin yhtä hommaa ja viikonloppuiltaisin toista. Kaupparekisteriin menee läpi vaikka kuinka monta toimialaa yhdelle toiminimelle, mutta vakuutusyhtiö jostain syystä haluaa, että yksi ihminen tekisi vain yhdenlaista työtä yrityksensä kautta.

No, mun tapauksessani yksi tekemistäni töistä on niin paljon tapaturma-alttiimpaa kuin muut, ettei sinänsä ollut vaikeaa valita mihin työhön ottaa vakuutuksen. Kunhan laittoi vain ihmettelemään.
 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
No, mun tapauksessani yksi tekemistäni töistä on niin paljon tapaturma-alttiimpaa kuin muut, ettei sinänsä ollut vaikeaa valita mihin työhön ottaa vakuutuksen. Kunhan laittoi vain ihmettelemään.

No ongelma on lähinnä hinnoittelussa, yrittäjille nyt voi olla monesti vaikeaa määritellä kuinka kauan tekee työtä x ja kuinka kauan työtä y jne. Toki jonkun kohdalla se voi olla mahdollista mutta silti noin yleisesti on hankalaa joten yrittäjien tapaturmavakuutuksen hinnoittelussa on yksinkertaisemaa käyttää vaarallisinta työtä.
 
Hei. Ropleema. Tulipa tossa mieleen, kun vähennyksiä mietin, että mitenkäs menee noi kilsavähennykset sivutoimisella yrittäjällä? Auto ei oo toiminimellä, kun työajoo tulee alle 50%. Ja tilanne on se, että koti = toimisto. Ja sitten käyn kahdessa paikassa tekemässä niitä hommia, molemmat on toimiston kanssa samalla paikkakunnalla.

Ja vero.fi:stä luin, että matkat kotoa työpaikalle menee samoin ku palkkatyöläiselläkin. Mutta asiakaskäynneistä voi vähentää kilsat. Entäs kun koti on se työpaikka, josta lähetään asiakaskäynnille. Tosin, oli siellä jokin mainintakin, että säännölliset ja pysyväluonteiset työskentelypaikat laskettais niin, ettei kilsoja sais, vaan työmatkavähennykset normaalilla kaavalla. Ja kun mulla tosiaan niitä paikkoja on ne kaks, joissa käyn vaihtelevasti.

Toisaalta, jostain luin, ettei verottaja niin tarkkaan kattois pieniä puljuja.. Ja kun itelläkin on alle yel-rajan toiminta..
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Silbard:
Juu niin on, auttaa joskus kun katsoo itse mitä kirjoittaa eikä näppäile mitä sattuu... Kiitos huomiostasi.

Steepler:
Näin se menee, tuo maksu on se mitä omalta kohdaltani maksan. Kyse on myyntityöstä/ teknisestä koulutuksesta asiakkaan luona ympäri Eurooppaa.

Ja se miksi maksan nuo työnantajamaksu on, kun yritys on ulkomaalainen jolla ei ole Suomessa toimintaa enkä itse tee töitä Suomessa. Joten työnantaja maksaa minulle ja minä nuo maksut.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
- - -
Mutta asiakaskäynneistä voi vähentää kilsat. Entäs kun koti on se työpaikka, josta lähetään asiakaskäynnille. Tosin, oli siellä jokin mainintakin, että säännölliset ja pysyväluonteiset työskentelypaikat laskettais niin, ettei kilsoja sais, vaan työmatkavähennykset normaalilla kaavalla. Ja kun mulla tosiaan niitä paikkoja on ne kaks, joissa käyn vaihtelevasti.

Toisaalta, jostain luin, ettei verottaja niin tarkkaan kattois pieniä puljuja.. Ja kun itelläkin on alle yel-rajan toiminta..

Nimimerkillä kokemusta on, tosin joidenkin vuosien takaa.

Toimin silloin toiminimellä ja minulla oli useita eri vakioasiakkaita, ainakin toistakymmentä, ihan laillista toimintaa. Kuitenkin yksi asiakas vaati minut olemaan firman tiloissa töissä ma-to klo 8-16. Meni joitain vuosia, maksoin km-korvaukset itselleni Järvenpäästä Stadiin. Sitten Järvenpäässä vaihtui verojohtaja, jonka määräyksestä tuo että 80% normaalista työajastani oli samalle yritykselle katsottiinkin niin että oli palkkatyöläinen. Ja kun eikun useammalta vuodelta mätkyt niskaan. Ei siinä auttanut se, että olin asian aikoinaan selvittänyt verotoimiston kanssa. Eikä se että normityöajan ulkopuolella tein töitä näille muille asiakkaille.

Verottajalle on helpompi kyylätä juuri meitä pienyrittäjiä.
 

J.J.Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Nimimerkillä kokemusta on, tosin joidenkin vuosien takaa.

Tuo kertomasi kuulostaa todella harmittavalta. Itse olen kuullut, että periaatteessa pitäisi riittää jos toiminimen alaisena hoitaa yhdenkin homman jonkun muun kuin sen vakioasiakkaansa piikkiin. Tuollainen yrittäjän kiusaaminen sen sijaan vaikuttaa ainoastaan vastenmieliseltä. Miten ihmeessä tuo edes on mahdollista? Kai se vanha sosialismi on syvällä kulttuurissamme, mutta silti?
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Olen yrittäjä ja varsinkin olin yrittäjä. On meillä täällä suomessa aivan vitun hienoa olla pienyrittäjä. Kiitos ja näkemiin...helpompaa olla palkansaajana. Ei huolet paina ei rasitu polla.
 

J.J.Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Varsin omituista, ettei Verohallinto ilmoita sivuillaan mitään tuohon yhden asiakkaan kieltoon liittyen. Luulisi tuollaisesta olevan maininta kun se kerran heidän näkemyksensä mukaan niin kovasti sotii yrittäjyyttä vastaan.

Edit. On siellä näemmä toki sittenkin aiheesta palkka vai työkorvaus.
 
Viimeksi muokattu:

J.J.Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Saavatko nuo toiminimellä toimivat yrittäjät, jotka verhoutuvat tuollaiseen toimialaan, jossa tekevät ns. kaikkea laillista, laskuttaa melkein mistä vain? Jos joku tutun tutun tuttu haluaa välttämättä oppia keilaamaan ja yrittäjä pystyisi häntä opettamaan. Voisiko hän laskuttaa esim. viidestä oppi/valmennustunnista?
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Saavatko nuo toiminimellä toimivat yrittäjät, jotka verhoutuvat tuollaiseen toimialaan, jossa tekevät ns. kaikkea laillista, laskuttaa melkein mistä vain? Jos joku tutun tutun tuttu haluaa välttämättä oppia keilaamaan ja yrittäjä pystyisi häntä opettamaan. Voisiko hän laskuttaa esim. viidestä oppi/valmennustunnista?
Oy/ky-tyyppisissä yhtiömuodoissa yrityksen toimiala kannattaa kuvata siten, että rimpsun lopussa lukee tyyliin "...ja muiden tuotteiden valmistus, jälleenmyynti sekä muut palvelut yrityksille, yksityishenkilöille ja julkisyhteisöille".

Oikeinko tosissaan kaverille tai kaverin kaverille pitää myydä muutaman opetustunnin keilailusessio kuitilla... kysyy nimimerkki "Harmaa talous kuriin, saatana".
 

J.J.Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Oikeinko tosissaan kaverille tai kaverin kaverille pitää myydä muutaman opetustunnin keilailusessio kuitilla... kysyy nimimerkki "Harmaa talous kuriin, saatana".

Sanoisin, että tuossa on kaksi huomiota, vaikka onkin vain hatusta vedetty esimerkki tuohon alkuperäiseen kysymykseen. Jos kyseessä ei oikeasti ole yrittäjälle mikään kaveri millään tasolla, mutta tietää että tältä saisi opetusta keilaamiseen. Jos tuossa menee vaikka 5-6 tuntia, niin onhan se nyt kohtuullista jos siitä myös korvauksen maksaisi?

Toiseksi, kun kerran verottaja kaipailee aina paljon noita asiakkaita, niin siinähän niitä sitten olisi?
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Sanoisin, että tuossa on kaksi huomiota, vaikka onkin vain hatusta vedetty esimerkki tuohon alkuperäiseen kysymykseen. Jos kyseessä ei oikeasti ole yrittäjälle mikään kaveri millään tasolla, mutta tietää että tältä saisi opetusta keilaamiseen. Jos tuossa menee vaikka 5-6 tuntia, niin onhan se nyt kohtuullista jos siitä myös korvauksen maksaisi?

Toiseksi, kun kerran verottaja kaipailee aina paljon noita asiakkaita, niin siinähän niitä sitten olisi?
Mukava juttu että kansalaisten keskuudesta nousee halukkuutta veronmaksuun. Yleensä tuo menee niin, että saatanallisesti verotetussa Suomessamme jengi miettii pää soirona jos jonkinlaista viritystä jolla veronmaksutaakkaa voisi edes hiukan keventää.

Piruako kaikkeen ihmisten väliseen kanssakäymiseen tarvitsee sotkea verottajaa. Yleensä ihmiset sopivat tuossa tilanteessa, että opettajana toimivalle maksetaan sen enempää kuitteja kirjoittelematta jokin käypä pieni summa. Tuskin missään muualla kuin Suomen Sosialidemokraattisessa Kansantasavallassa joku oikein tosissaan harkitsisi ryhtyvänsä tekemään kuitillista yrittäjätuloa ihan satunnaisesta pilipalihommasta, joka ei edes liity mihinkään ammatinharjoittamiseen rinnastettavaan toimintaan.

Sitten on eri juttu, jos sinulle tulee mieleen tehdä tästä jonkinlainen silloin tällöin toistuva sivubisnes. Esim. yksityis- ja ryhmäopetusta eritasoisille keilaajille ja aloittelijoille tms. Jopa verotoimistossa sinua pidettäisiin ihan latvabeenä, jos ilmoittaisit kertaluonteisen keilakurssin vetämisestä koituvan satunnaisansion verottajalle.
 

Jeppe_68

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Saavatko nuo toiminimellä toimivat yrittäjät, jotka verhoutuvat tuollaiseen toimialaan, jossa tekevät ns. kaikkea laillista, laskuttaa melkein mistä vain? Jos joku tutun tutun tuttu haluaa välttämättä oppia keilaamaan ja yrittäjä pystyisi häntä opettamaan. Voisiko hän laskuttaa esim. viidestä oppi/valmennustunnista?

KY:ssähän melkein mikä vaan menee läpi. OY:ssä niitä katsellaan vähän tarkemmin. KY:ssä kaikki tulo ja myös meno on laskutettavaa, eli kaveri joka haluaa päteä verotilastoissa perustaa KY:n. Yrittäjä sitten taas suomen nykytilanteessa laittaa pystyyn Oy:n ja pärjäilee keskiverrosti mukavammin kuin KY:n haltija, joka saattaa verokalenterissa olla yllättävänkin ylhäällä...
 

J.J.Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Sitten on eri juttu, jos sinulle tulee mieleen tehdä tästä jonkinlainen silloin tällöin toistuva sivubisnes. Esim. yksityis- ja ryhmäopetusta eritasoisille keilaajille ja aloittelijoille tms. Jopa verotoimistossa sinua pidettäisiin ihan latvabeenä, jos ilmoittaisit kertaluonteisen keilakurssin vetämisestä koituvan satunnaisansion verottajalle.

Täysin samaa mieltä vallitsevasta kommunismista. Tosin korjaus siihen, etten ole itse mitään yritystoimintaa perustamassa. En ikinä tässä ilmapiirissä mikä tässä maassa yrittäjiä kohtaan on. Sen sijaan läheiseni on ja taitaa kovaa vauhtia olla menossa täysin yhden asiakkaan linjalle ja siitä voi melkein vaistota ongelmia verottajan kanssa. Kehittäisi sitten varsinaisen toiminnan rinnalle vaikka mitä typeryyksiä, jotta verottaja saa ne pakolliset muut asiakkaansa.

Mainitsette Oy:n ja Ky:n, mutta entä ammatinharjoittaja tai toiminimi?
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Täysin samaa mieltä vallitsevasta kommunismista. Tosin korjaus siihen, etten ole itse mitään yritystoimintaa perustamassa. En ikinä tässä ilmapiirissä mikä tässä maassa yrittäjiä kohtaan on. Sen sijaan läheiseni on ja taitaa kovaa vauhtia olla menossa täysin yhden asiakkaan linjalle ja siitä voi melkein vaistota ongelmia verottajan kanssa. Kehittäisi sitten varsinaisen toiminnan rinnalle vaikka mitä typeryyksiä, jotta verottaja saa ne pakolliset muut asiakkaansa.

Mainitsette Oy:n ja Ky:n, mutta entä ammatinharjoittaja tai toiminimi?
Siihen tuskin verottaja tarttuu, että toiminimi ilmoittaa verotettavaksi satunnaistuloja jotka eivät ihan istu ajateltuun toimenkuvaan.

Hankala on juuri oikea sana kuvaamaan ennakko-odotuksia ystäväsi yhden asiakkaan bisneksestä. Riippuu varmaan verotoimistosta, mutta on suht herkässä että tuollainen tulkitaan työsuhteessa toimimiseksi. Tästä sitten voi aikanaan seurata kaikenlaista pikkuikävää tai isompaakin.
 

J.J.Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Siihen tuskin verottaja tarttuu, että toiminimi ilmoittaa verotettavaksi satunnaistuloja jotka eivät ihan istu ajateltuun toimenkuvaan.

Hankala on juuri oikea sana kuvaamaan ennakko-odotuksia ystäväsi yhden asiakkaan bisneksestä. Riippuu varmaan verotoimistosta, mutta on suht herkässä että tuollainen tulkitaan työsuhteessa toimimiseksi. Tästä sitten voi aikanaan seurata kaikenlaista pikkuikävää tai isompaakin.

Merkitsee mahdollisimman laajan sekamelskan toimialan kohdalle.

Yrittäjyyteen kuulemma pitäisi kannustaa näinä päivinä. Eivätkö nämä niitä Kataisen teesejä olleet? Onhan se metkaa miten sekin sitten on ilmeisesti joltain pois, jos joku tekisi käytännössä yhdelle hommia yrittäjänä ja maksaisi omat eläkkeensä ja veronsa. Sinne vain sekaan kaiken maailman höpöhöpö-hommia laskutettuna useammalle asiakkaalle, kun kerran verottaja niin haluaa.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
- - -
Onhan se metkaa miten sekin sitten on ilmeisesti joltain pois, jos joku tekisi käytännössä yhdelle hommia yrittäjänä ja maksaisi omat eläkkeensä ja veronsa. Sinne vain sekaan kaiken maailman höpöhöpö-hommia laskutettuna useammalle asiakkaalle, kun kerran verottaja niin haluaa.

Nyt kun joulu on taas takana, eikä niin tarvitse puhua kauniisti, voi siis vapaasti puhua yrittäjyydestä.

Tuohon edelliseen tositapahtumaan on mennyt sen verran aikaa, että olen sen jälkeen toiminut sekä palkollisena että uudelleen yrittäjänä. Meikäläisen luonnolle ei vain sovi istua 8-16 toimistolla ja kuunnella joidenkin lehmien vittuilua menemisistäni ja tulemisistani kun kuitenkin kannan firmalle rahaa kottikärryillä.

Mutta juuri tuohon edelliseen liittyen ihmettelen tätä nykyistä ns. sopimusyrittäjyyttä. Maajussi on yrittäjä, joka myy kaiken satonsa sopimusfirmalle, eikä myy yhtään mitään muuta. Paitsi pontikkaa pimeästi. Panimofirmat kouluttavat kuorma-autokuskeja yrittäjiksi, jotka sitten ajavat helevetinmoisin logoin ja värein koristeltuja, ja vain sen yhden panimofirman tuotteita.

Ja kun minä sitten toimistolla ja teen luovaa työtä, en myy edes palovaroittimia vaan vain omaa työtäni ja know-how´tani, niin minulla pitää olla useampia asiakkaita. Prkl, liikevaihtonikin on vain murto-osa noiden rekkakuskien duunista. Verotoimiston päätöksellä minun työtäni ei voi tehdä sopimusyrittäjänä. Miksei? Missä on sanottu mitä voi ja mitä ei? En saanut vastausta.

Olis vielä vähän muutakin mutta pitää vetää henkeä välillä, ettei kollikissat jää auton alle. Niinkuin Simo Salmisella muinoin.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Verotoimiston päätöksellä minun työtäni ei voi tehdä sopimusyrittäjänä. Miksei? Missä on sanottu mitä voi ja mitä ei? En saanut vastausta.

Peussääntö on käsittääkseni, ettet voi palkkatyötasi ulkoistaa yritykseksi pelkästään vanhan työnantajasi asiakkaaksi. Verotoimistot tekevät aivan käsittämättömiä päätöksiä vielä nykyäänkin. Valita ihmeessä, yleensä 'läänissä' ne käsittämättömät päätökset oikenevat, joskin yrittäjän rahoituksen kannalta joskus valitettavan hitaasti. Joskus tuntuu, että verotoimistoissa punakynällä vain kokeillaan, viitsiikö tuo valittaa vai saadaanko tästä huijattua helppoja dineroja kunnille.

Minä olen tapellut aikanani verottajan kanssa niin matkavähennyksitä, sairaskuluvähennyksistä kuin erilaisista ansionhankintakulujen vähennyksistä. Aina on valitus mennyt läpi. Asuinkunta kun on aikojen saatossa pari kertaa muuttunut, niin on joutunut jopa samasta asiasta valittamaan toisenkin kerran. Nyt olen asunut samassa kunnassa niin kauan, että verotoimistossa tuntenevat minut jo, eli hyväksyvät kaiken mahdollisen merkillä 'tuo kumminkin valittaisi, ja se toisi meille lisätöitä'.

Enännän yrittäjyyden takia on valitetaavasti joutunut samanlaiseen muistutus/valitus -kierteeseen Kelan kanssa. Sieltäkin kyllä ne massit saa sitä kautta, vaikka paikalliskäsittelijän tulkinnat ovatkin välillä lievästi sanoen mielenkiintoisia.

t. hanu
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Peussääntö on käsittääkseni, ettet voi palkkatyötäsi ulkoistaa yritykseksi pelkästään vanhan työnantajasi asiakkaaksi.
- - -

Tämän juurikin tiedän, eikä tuossa auta vaikka olisi välillä työttömänä. Mutta The Point on se, että esim. panimofirmat kouluttavat ihmisiä suoraan sopimusyrittäjiksi, eli koulutuksen jälkeen alkavat ajaa rekkaa panimon väreissä, mutta "yrittäjinä". Sitä minä en sulata. Ei ole reilua, ei.

Muutenhan puhut tuttua juttua; samanlaisia valituksia ja selvityksiä viritellään täälläkin vähän väliä. Kerran korvauksen saaminen kesti 2,5 vuotta. Yli 2 vuotta lähettelin kirjeitä ja kyselin päätöksiä saamatta vastauksia. Sitten kaivoin käsittelijän puhelimen päähän ja aloin soittaa lähes joka päivä, koska olin selvittänyt että olin oikeassa. Viimeisen kerran kun soitin n.kolmen viikon soittelun jälkeen, vastaus oli kalseasti ja lyhyesti :"Rahat on laitettu eilen tilillenne". Kiitos.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Nyt itsellä ensimmäisena pienenä testinä on lähteä markkinoimaan faijani suht suurta rakennusfirmaa joka käytännössä tekee suuria ja pieniä saneerauksia. Maanrakennusta, maalauksia, omakotitaloja alusta loppuun pla pla. Tai no helpompi ehkä sanoa että mitä vaan mikä liittyy rakentamiseen. On isoja suhteita on luotuja ja isoja pitkiä työmaita on hyvin mutta nyt olisi tarkoituksena hieman lähteä laajentamaan. Itse sain nakin että kehitän markkinointia heille, itse sitten taas toiminut liikuntapuolen markkinoinnissa ja nyt on pieni tenkkapoo.

Miten kannattaisi lähteä liikkeelle, miten mainostan tuollaista massiivista toimintaa mahdollisimman simppelisti? Nettisivut on olemassa, niihin tulee päivitystä parempaan mutta oikeastaan kun töitä on ollut jo vuosia hyvin niin markkinointiin ei ole panostettu ollenkaan.

Yöllä saa untakaan kun stressauttaa ja kamala ajatuksien SEISOKKI.

Tuli äkkiseltään mieleen että ottais kaupungilta selvää rakennusluvan saaneista ja käytäis niitä läpi soitellen. Pitkä tie kylläkin.
 
Viimeksi muokattu:

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Nettisivut on olemassa, niihin tulee päivitystä parempaan mutta oikeastaan kun töitä on ollut jo vuosia hyvin niin markkinointiin ei ole panostettu ollenkaan.

JOS myyntiä verkkosivujen kautta tulee tai on tarkoitus tulevaisuudessa tulla, niin Google-optimointi kannattaa laittaa kuntoon. Lisäksi voit ostaa Googlen AdWords -kanpanjoita. Nämä ovat suht edullisia tapoja, mutta epäilen hieman hyötyä rakennusalalla.

Maan-rakennus --> maanrakennus.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös