Jostain syystä heille helpompaa?
Lähinnä nyt kysyisin että miten tässä kannattaa toimia. Pystynkö jotenkin hankkimaan y-tunnuksen perustamatta toiminimeä? Nopeasti luin jostain että pystyisin toimimaan elinkeinonharjoittajana myös ilman toiminimeä. Toki eipä tuo toiminimen perustaminenkaan nyt mikään ongelma ole.
Toinen liittyy työsopimukseen. Nyt olen kyseisessä firmassa vakituisessa työsuhteessa. Minkälainen yhteistyösopimus minun kannattaisi tehdä yrityksen kanssa, ettei tilanteeni heikentyisi? Tarkoitan lähinnä sitä että irtisanomisajat yms. pysyisivät samoina.
Kolmas liittyy alv:n. Pitäähän minun luonnollisesti maksaa myös laskuttamastani palkasta alv.? Eihän minun kannata pyytää nykyistä palkkaani alvillisena ja vielä maksaa ennakkoveroa palkastani, mutta maksaakohan firma mukisematta nykyisen palkkani+alv:n?
Tottakai näihin kysymyksiin saan vastauksen myös ELY-keskuksesta, mutta josko täältä saisi vähän jotain preppausta asiaan.
(asialla on omalta kohdalta vähän kiire kun kulukorvauksia on palkanmaksajallani sisällä usemman tonnin edestä..)
Se on heille helpompaa, koska he joutuvat nyt huolehtimaan palkanlaskentaan liittyvistä seikoista. Jos siirryt työntekijästä alihankkijaksi, heidän ei tarvitse huolehtia kuin siitä että maksavat laskusi.
Y-tunnusta et käytännössä saa ilman toiminimeä. Toiminimen perustaminen on niin helppoa & halpaa, että ei kannata käyttää yhtään energiaa vaihtoehtoisen ratkaisun miettimiseen (toki voi miettiä olisiko sittenkin kannattavampaa pistää pystyyn Ky tai Oy)
Teet yhteistyösopimuksen, jossa sinulla on riittävän korkea tuntilaskutushinta (huomioi että maksat itse verot, eläkemaksut jne.) ronskisti ottaen tuntiveloitushinnan olisi hyvä olla ~3X tuntipalkka.
Irtisanomisajan osalta laaditte sellaisen sopimuksen, jossa ensinnäkin sovitaan kuukausittain/vuosittain ostettava minimituntimäärä ja toiseksi sovitaan riittävän pitkä irtisanomisaika sopimukselle. Nuo molemmat, koska jos ei sovita minimituntimäärää, on irtisanomisaika käytännössä nolla, koska silloin tilaaja ei vain tilaa sinulta palveluitasi irtisanomisajan aikana.
Tässä olisi hyvä käyttää lakimiestä apuna (toki siten, että kyseessä olisi mieluiten tuttu lakimies tai homma hoituisi esim. liiton maksamana, eli ei missään nimessä vain soittoa lähimpään a-a-lafkaan, muuten tulee kallis sopimus).
Jos siirryt laskuttamaan yhtiötä, eli siirryt palkansaajasta alihankkijaksi, et varsinaisesti laskuta palkkaa, vaan yhdessä sovittua tuntiveloitusta. Sinun on pakko laskuttaa alv, jonka työn tilaaja saa vähentää omassa verotuksessaan (tämä toki sillä varauksella että jollei tienestit nouse tilikaudessa yli 8.500,00 euron, ei ole pakko hakeutua alv-velvolliseksi) ja jonka Sinä tilität Suomessa verottajalle.
Eli jos Sinun tuntipalkkasi on nyt 15€/h, niin Sinun tulee laskuttaa tilaajaa mielellään esim. 45€/h+alv ja siihen päälle sitten kulukorvaukset + alv. Eli esim. km korvaus 0,45€/km+alv.
Toki jos toiminta tulee olemaan hiukkaakaan laajamuotoisempaa (liikevaihto esim. 50k tai yli) kannattanee noilla pohjatiedoilla hankkia kirjanpitäjä hoitamaan laskutus, verot, kirjanpito ym. asiat, jottet sitten ole nesteessä viranomaismaksujen kanssa kun on jotain unohtunut.