Youtube Levyraati – arvostele edellistä biisiä

  • 204 161
  • 1 326

DarkTower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pool, NHL, MMA, Kärpät
Scorpparit toimii aina! Valitettavasti todella monet kuvittelevat Scorpionsin olevan vain balladibändi ala Still Loving You, mutta jos haluat oikeasti tietää jotain bändistä, kehoitan katsomaan heidän liven Wackenista vuodelta 2006. Keikka kestää 2h19min ja sen aikana 3 hidasta biisiä, siis 26:sta. Se keikka on rockia alusta loppuun. Mutta itse biisiin, yllättävä valinta ja todellakin mieluinen. En ole kuullut tätä biisiä varmaan kymmeneen vuoteen. Biisi on vähän popimpi kuin Scorppareilla yleensä, mutta ehkä juuri sen vuoksi se onkin erikoinen. Aivan loistava, jopa 9 1/2.

Seuraavaksi jotain täysin erilaista, varsinkin videon puolesta.

Edit: typos.....
 
Viimeksi muokattu:

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Massive Attack kuulostaa yhtyeenä nimensä perusteella aivan erilaiselta mitä tuo biisi. Intro tuntuu kestävän koko biisin verran, eli liian rauhallista menoa. Saattaisi mennä yöradion biisinä joskus 3-4 maissa. Sanotaanko nyt suoraan että pettymys, yhtyeen nimen puolesta oisin odottanut ihan jotain muuta*. Naisvokalistista pakko antaa ne pakolliset positiiviset kommentit, mutta ei tää muuten uppoa. 5-.

(*=Massive Attackin nimen oon kuullut aiemmin, mutta en oo perehtynyt tuotantoon)

Sitten siirrytään klassikoihin, biisi löytynee Youtubesta
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo

Tää ei selvästikään houkuttele ketään, joten uhraudun. Klassikkorenkutushan tämä ja olisi varmasti tosi kova sana, jos olisin keksinyt aikakoneen ja heiluttelisin letkeästi teryleeneissäni anniskeluliikkeen tanssilattian diskopallon alla vuonna 1976. Pöydässä olisi tietty A-olutta ja pariin kertaan pöydästä toiseen kierrätetty meetwurstileipä.

Vaan kun tuo aikakone on vielä keksimättä, niin joudun toteamaan liian kuluneeksi kappaleeksi. Plussaa kuitenkin siitä, että urbaanilegendan mukaan intro on oikeasti naputeltu tuottajan hampailla. 6+

Tähän ketjuun mun mielestä sopisi hyvin sellaisia hyviä artisteja ja biisejä, jotka saattavat olla suurimmalle osalle täysin vieraita. Joten tässäpä yksi sellainen helmi:

Barefoot Brothers: Reaper Never Fails
https://www.youtube.com/watch?v=HHWkZZRLDHY
 

JKyykka

Jäsen
Uusi tuttavuus minulle. Jotenkin vaikea löytää sanottavaa. Pitää varmaan kuunnella uudestaan kyseinen biisi ja muutenkin tutustua bändin tuotantoon. Tykkäsin siis periaatteessa biisistä, mutta ehkä se olisi vaatinut vähän erilaista mielentilaa toimiakseen vielä paremmin. Video oli komea.

8-

Turkulaista tuoretta rokkia:

State Of Emergency: Stone
http://youtu.be/DXzbT2OPasM
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Turkulaista tuoretta rokkia:

State Of Emergency: Stone
http://youtu.be/DXzbT2OPasM

Ihan mukavaa perusrokkia, jossa on hieman niitä sävyjä, joita tuli itse paljon 90-luvun yläasteiässä kuunneltua. Pisteet myös siitä, että laulaja osaa jopa lausua englantia, toisin kuin hyvin monessa vastaavassa suomalaisessa virityksessä. Tommi Mäkinen-syndrooman puuttuminen tuo lisäpisteen. Mitään uuttahan tämä ei genreen tuo ja onhan tuo hieman ylipitkä sisältöönsä nähden. Tosin, koska kyseessä demo, niin vähän voisi lyhentyä varsinaiseen versioon. Positiivinen 8.

On kaksi tahoa, joilla tuntuu olevan oikeus tehdä cover mistä tahansa biisistä: Smurffit ja munkkikuorot. Nyt paluu aikaan ja levyyn, josta se munkkikuorojen villitys alkoi. Todellinen klassikko: Enigma - Sadeness
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Pakko sen verran tuota tätä edellistä kommentoida, että olipa erinomaisen karmeaa settiä perinteisinä Pachelbel-sointukulkuineen, hirvittävine lyriikoineen ja kyllä, rallienglanteineen. Ei jatkoon.

On kaksi tahoa, joilla tuntuu olevan oikeus tehdä cover mistä tahansa biisistä: Smurffit ja munkkikuorot. Nyt paluu aikaan ja levyyn, josta se munkkikuorojen villitys alkoi. Todellinen klassikko: Enigma - Sadeness

Enigman munkkikuoro... Onhan tämä kiistatta ollut erikoinen idea aikoinaan, mutta jotenkin tuo laulun ja säestyksen yhdistelmä tuntuu yhä toimimattomalta. Pisteet innovatiivisesta ajatuksesta, miinus puolitiehen jäävästä toteutuksesta. 7-

Pysytään kuitenkin rauhallisissa tunnelmissa ja siirrytään erotiikasta vähän melankolisempaan suuntaan.
Midlake - Acts of Man https://www.youtube.com/watch?v=EK7YFRmFdOM
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
olkikuukkeli kirjoitti:
Pysytään kuitenkin rauhallisissa tunnelmissa ja siirrytään erotiikasta vähän melankolisempaan suuntaan.
Midlake - Acts of Man https://www.youtube.com/watch?v=EK7YFRmFdOM

Melankolista todellakin oli, ei kuitenkaan masentavalla tavalla. Kitaramelodiassa oli jotain häiritsevän tuttua mut en saa päähäni että mitä. Kokonaisuudessaan biisi olisi ollut mielestäni parempi ilman rumpuja. En ostaisi levyä tältä orkesterilta, mutten myöskään vaihtaisi kanavaa jos tämä radiosta kuuluisi. 7+

Ja sitten jotain ihan muuta: Autumn - My New Time
 

DarkTower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pool, NHL, MMA, Kärpät
Tällaista voisin kuunnella ajaessani autolla ja keskittyessäni johonkin aivan muuhun asiaan. Bändi osaa asiansa ihan ok, mutta kun tällaisia biisejä on tehty jo tuhansia aikaisemmin. Kappale ei eroitu millään tavalla harmaasta massasta mitä riittää metallimusiikinkin saralla. Biisille 6-

Lyhyesti ja ytimekkäästi.
 
Viimeksi muokattu:

DarkTower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pool, NHL, MMA, Kärpät
Orden Ogan - The Things We Believe In
Video nostatti alussa scifimäisyydellään odotuksia, mutta sitten itse kappale ei päässyt siihen mukaan ja video muuttui laulajan rintapanssareineen vähän noloksi. Tässäkin biisissä kaikki on ihan ok. Video on ihan ok, biisi on ihan ok, laulaja on ihan ok, muukin bändi ihan ok. Mutta kun se ihan ok ei vain riitä minun mielestäni. Ok on just sitä keskitasoa mitä kuullaan joskus ja sitten unohdetaan. Eli biisille ja videolle 6 1/2.

Ollaan taas kuunneltu rankempaa musiikkia, joten tähän väliin hieman rauhoitutaan. Linkitin saman biisin joskus Nighwishin laudalla aikoinaan.
 

Hockey 24/7

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hockey Fights and Fighters
Eteeristä ja herkkää. Jos sanat ymmärtäisi, niin biisi voisi enemmän säväyttää. Nyt on vaan kaunista melodiaa ja soittoa jonka toivoisi nousevan vähän "isommalle" maalailun siaan.
6 on helppo antaa, koska kuuntelu ei ollut tuskaa ja voi joskus jopa uudestaan klikata biisin soimaan.

Itse laitan tälläisen Islantilaisen Stoner hippeilyn tähän arvosteluun. Hieno biisi ja viideo.
The Vintage Caravan - Expand Your Mind
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Itse laitan tälläisen Islantilaisen Stoner hippeilyn tähän arvosteluun. Hieno biisi ja viideo.
The Vintage Caravan - Expand Your Mind

Videon alun perusteella mietin, onko tätä ollenkaan tarkoitettu kuunneltavaksi ilman hallusinogeenejä, mutta varsin mukavasti rokkaava biisihän sieltä tuli. Tämä bändi taitaa mennä tarkempaankin kuunteluun. Video nyt ei suurta vaikutusta tehnyt. Sanotaan

Isketään ketjuun minut täysin hypnotisoinut The Golden Palominosin biisi Ride.
 

kende

Jäsen
Suosikkijoukkue
sport
Tuo ei ole edes musiikkia, joten "biisille" 4-

Jotain uskomatonta yhdellä otolla.

Lyriikoiden ristiriitaista tunnetilaa entistään kiihdyttävä pikkutyttöhahmo tanssii dramaattisesti. Laulaja on monipuolinen ja hänellä on moderni rytmi. Laskuhumalaansa pakoileva nainen on hieman myyttinen. Tarinan alku- ja loppupiste hahmotetaan siihen välähdyksenomaiseen hetkeen, jota seuraavina vaiheina nainen kokee velvollisuudekseen rakastella ja lähteä aamulla kävelemään häpeän katuja pitkin. Aikuinen nainenkin tuntee itsensä hetkessä kevyeksi heiveröiseksi tytöksi, jota kattokruununkin kiinnitykset kannattelevat. Todellisuudessa haluton nainen pitää silmiä kiinni samalla hetkellä, kun ratsastaa fallosta.

Elikkäs joo siis teoriassa Ihan puhutteleva chibale. Miehinen samaistuminen tai subjektiivinen kohtaaminen 3/5. Teoriatason suoritus 4.5/5, joten arvosana, kun painoarvo on näissä 2:1, on 3,5/5.

Di Caprista tarjoiltuna Mopin porsliinilta.
https://www.youtube.com/watch?v=0z0KQ8MsKlg
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Di Caprista tarjoiltuna Mopin porsliinilta.
https://www.youtube.com/watch?v=0z0KQ8MsKlg
Paikallaan junnaava kipale on kuin suoraan Radioheadin ylijäämätuotannosta. Tähän on yritetty saada hieman ulkomaista eksotiikkaa mukaan, mutta aika värittömäksi ja mauttomaksi kuiskailuksi tämä jää. Ei silti pakottavaa tarvetta lopettaa kuuntelua kesken kaiken, joten kyllä tällainen hissimusiikki menee taustalla siinä missä joku muukin. 6.

Sitten laitetaan jotain ihan muuta.
https://www.youtube.com/watch?v=VYYjWyec1Oc
 

Justice

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Cowboys, Man Utd, Devils, Jazz
Olipas levyraati hautautunut syvälle. Henkilökohtaisesti toivon, että saadaan tämä ketju pidettyä paremmin framilla, koska ajatus on mielestäni varsin simppeli ja hyvä. Itse olen löytänyt jo useampia mielenkiintoisia ja mieluisia uusia tuttavuuksia musiikin saralta tämän ketjun ansiosta.


Mietin jo viikko sitten, josko olisin arvostellut tämän kappaleen. En sitä kuitenkaan tehnyt, koska en löytänyt esityksestä mitään positiivista. Itse koen koko stadionin lauluhetket lähinnä noloina ja puistattavina. Sanoitukseen en osaa ottaa mitään kantaa, koska en ymmärrä sanaakaan italiaa (?). Laulajan lauluääni oli kyllä persoonallinen, mutta kun ei tuo viitsinyt laulaa, huusi vaan samaa jumaviidaa koko kappaleen. Yleensä biisin kuin biisin pelastava saksofonikin oli tässä tekeleessä vain ja ainoastaan cheesy. Kaikin puolin latistava kokemus, jolle annan arvosanaksi 4-.

Seuraavaksi itselleni varsin tuore tuttavuus, jonka pariin huomaan palaavani yhä uudestaan ja uudestaan; Little Barrie Free Salute - YouTube
 

lade

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Seuraavaksi itselleni varsin tuore tuttavuus, jonka pariin huomaan palaavani yhä uudestaan ja uudestaan; Little Barrie Free Salute - YouTube

Nojoo, kuuntelihan tuon melko kivuttomasti läpi. Tämä oli myös itselle uusi tuttavuus. Hyväntuulista renkutusta eikä ainakaan liian pitkä veto.. Ei kuitenkaan jättänyt mitään erityistä käteen. Taustalla ainakin kertosäkeiden ajan soiva tehosteääni (vai miksi tuota nyt kutsuisi?) oli ainoa hieman ärsyttävä asia biisissä. Laulajalla oli vähän tuollainen Mando Diaon laulajan ääntä muistuttava ääni, mikä on ihan kelpo siis. Tämä biisi ei ollut huono, mutta en itseäni kyllä sytyttänytkään liiemmin. Arvosanaksi muodostuu 7+, seiska itse biisistä ja siihen päälle plussa laulajan äänestä.

Seuraavaksi naiskauneutta ja nostalgisen oloista menoa: The Pierces - You'll Be Mine https://www.youtube.com/watch?v=wJsmS2vH_fk .Linkki Youtubeen.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Seuraavaksi naiskauneutta ja nostalgisen oloista menoa: The Pierces - You'll Be Mine https://www.youtube.com/watch?v=wJsmS2vH_fk .Linkki Youtubeen.

Naiskauneudesta kiitettävä, esityksestä puuttui se jokin että erottuisi mulle jotenkin erityisenä biisina ja kun olen vahvasti rytmimusiikin ystävä niin biisi jää tasapaksuksi perusmukavaksi kitararallatteluksi. Laulajakaan ei esittänyt mitään variaatiota tai skaaloja joten toistetaan vielä että tasapaksuksi jäi. Mutta ei huono. Pisteitä tasapaksut mutta ei huonot 7-

Nyt pistetään Buddy Milesia YLEn studioilta vuodelta 1971.
Buddy Miles - Take It Off Him and Put It On Me (1971) - YouTube

_
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Nyt pistetään Buddy Milesia YLEn studioilta vuodelta 1971.
Buddy Miles - Take It Off Him and Put It On Me (1971) - YouTube
_

Olipa mukavan funkahtavaa meininkiä ja nuori kokoonpano vetää kitarasoolotkin varsin kunniakkaasti. Hyvä, intensiivinen rytmi ja laulutulkinta. Ehkä sellainen viimeinen silaus tuosta puuttuu, että olisi kympin biisi, mutta hyvä joka tapauksessa. Fiilis on kohdallaan. 8½

Laitetaan musiikkia samalta vuosikymmeneltä:
Pink Floyd - Summer of 68
Pink Floyd - Summer '68 - [HQ] - YouTube
 

Paulig

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ysit, JoKa
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Sitten harvemmin kuultua musiikkia Känädästä.
Our lady Peace - Somewhere Out There
No sehän oli melko geneerisesti kuin mikä tahansa niistä lukemattomista muista sanahirviönimi-ruikutusbiisi-yhtyeistä (Bullet for My Valentine, Three Doors Down jne.), joita Ameerikan manner vaikuttaa olevaan täynnä.

En syö einespizzoja, mutta jos söisin, ko. kappaleen kuuntelufiilis rinnastuisi luultavasti siihen, että lautasella on Saarioisten Tonnikalapizzaksi naamioitu Atrian vastaava tuote: samaa mössöä siis, vaikka alkuperä on toinen. 5,5.

Sitten: kytke päälle wlan
ja kuuntele Nightwishin Élan.
 

DarkTower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pool, NHL, MMA, Kärpät
Pakko todeta, että Elan on kyllä aika pliisu biisi. Itse tykkään NW:sta paljonkin, mutta tämä kappale on aika yhdentekevä ja tasapaksu. Olen kuunnellut biisin noin kymmenen kertaa eikä se muutu yhtään paremmaksi. Huonoimpia NW-kappaleita pitkään aikaan. Floorin laulukapasiteetista otetaan irti noin 50%, siihen päälle aika tylsä kappale jossa ei ole oikeastaan kertosäettä. Videolle silti peukku. Eli yhteensä 7+

Kitara + ääni.
 
Viimeksi muokattu:

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves

Nykyään Dire Straits muistetaan enää Mark Knopflerin ex-bändinä eikä jääkiekkoilijoiden suosikkiryhmänä. Oma suhteeni Markiin on vahvan eroottinen, lähinnä kitaransa kautta. Mutinaksi mennyt laulu harvemmin säväyttää mutta miehen sielu värisee Gibsonin kielillä. You and your friend soittaa joitain kaihomielen säveliä vuosien muistelun lomassa ja toimii kyllä, varsinkin kun antaa tilaa vain kitaralle. 8½


Susanne Sundfør - The Brothel
Susanne Sundfør - The Brothel (official video) - YouTube
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja

Tämä menee taas genreen "kriitikoiden suosimaa musaa". Itse en ole koskaan jaksanut näitä laahaavia naisääniä. Onhan kappale kokonaisuudessaan varmaankin ihan kaunis, muttei saa aikaan mulle oikein mitään tunnereaktiota. Vastaavia viritelmiä tuntuu tulevan nykyään kovaa tahtia, kun on niin muotia. Tylsän kappaleen tylsä 6.

Sitten arvosteluun Suomen kaikkien aikojen myydyin single. Mies ja ääni: Mauno Kuusisto - Kertokaa Se Hänelle
 

Justice

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Cowboys, Man Utd, Devils, Jazz
Sitten arvosteluun Suomen kaikkien aikojen myydyin single. Mies ja ääni: Mauno Kuusisto - Kertokaa Se Hänelle

Muutama vuosi sitten innostuin kovasti kotimaisista klassikoista. Syystä tai toisesta tämä kappale on onnistunut välttämään minun tutkani viimeiset kaksi vuotta. Erittäin hieno esitys ja todellakin mahtava ääni. Jos jotain negatiivista pitää hakea, niin tietyt sanat ääneettiin jotenkin teennäisesti, minkä lisäksi laulu ei ihan joka hetkessä vaikuttanut luonnolliselta. Siltikin ehdottomasti jatkoon, mahtavaa kamaa, 9½.

Jatketaan samalla linjalla; Olavi Virta - Kultainen Nuoruus - YouTube
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös