Youtube Levyraati – arvostele edellistä biisiä

  • 203 718
  • 1 326

DarkTower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pool, NHL, MMA, Kärpät


Clayman on se bändin viimeinen levy, joka toimii itselleni. Toki Clayman poikkeaa aika paljon edellisistään ja aikoinaan siitä tuli aika paljon kritiikkiä myös, koska se "Göteborg deathmetal" jäi yhtyeeltä vähän taka-alalle. Bändi muuten uudelleen levytti kyseisen kappaleen ja kolme muuta Claymanilta just äsken "levyn kunniaksi". Alkuperäiset fanit vittuuntuivat odotetusti täysin, "Why fix something that isn't broken?". Tälle versiolle 9/10.



 
Viimeksi muokattu:

DarkTower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pool, NHL, MMA, Kärpät
Yksi biisi riitti Claymanille, nyt jotain tuoretta... sorry pump, ylempänä biisi.
 
Viimeksi muokattu:

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Clayman on se bändin viimeinen levy, joka toimii itselleni. Toki Clayman poikkeaa aika paljon edellisistään ja aikoinaan siitä tuli aika paljon kritiikkiä myös, koska se "Göteborg deathmetal" jäi yhtyeeltä vähän taka-alalle. Bändi muuten uudelleen levytti kyseisen kappaleen ja kolme muuta Claymanilta just äsken "levyn kunniaksi". Alkuperäiset fanit vittuuntuivat odotetusti täysin, "Why fix something that isn't broken?". Tälle versiolle 9/10.




Elikkä folkmetallia jne.. Olen oman osani tällaista kuunnellut ja tuntuu, että tällaisia bändejä on nykyään aika paljon ja erot niiden välillä ovat aika pieniä. Tämä päämelodia kuulostaa joltain vanhalta kansansäveleltä, jota mutulla sanottuna jotkut muutkin bändit ovat käyttäneet. Olen aika turtunut tällaiseen eli suomeksi sanottuna ei maistu. Melodia on liian tuttu, vaikka biisiä en aiemmin ole kuullut ja ideat melodian ympärillä eivät aiheuta mitään wau efektiä tai olisi mitään, mitä en olisi kuullut moniin kertoihin. Tällaisia biisejä on vaan tullut kuultua liikaa ja melodia on sellainen, että se alkaa vituttamaan ja jää helposti korvamadoksi. Liian simppeliä ja tuttua rallattelua. 4/10

Seuraavaksi uusi biisi Kanadalaisilta.



 

rinne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Seuraavaksi uusi biisi Kanadalaisilta.



Unleash The Archers - Abyss: Eipä ollut itselleni tuttu tämä kanadalainen bändi. Tai ainakaan tietoisesti en aiemmin ole bändin tuotoksia kuullut. Jotain tutun oloista tässä silti on; Melodista metallia kera naisvokalistin. Aika paljon hieman samankaltaisia viritelmiä omallakin soittolistalla on.
Unleash The Archers on biisin Abyss perusteella mielenkiintoinen, mutta... Pidän biisin melodisuudesta. En minä oikeastaan keksi kritisoitavaa laulusta tai soitostakaan. Mutta joku koukku tästä puuttuu, "se juttu", joka saisi kerta toisensa jälkeen palaamaan tämän biisin pariin. Itselleni ei parilla kuuntelukerralla jäänyt fiilistä, että ehdottomasti tahtoisin Abyssin soittolistalle lisätä. Ei jäänyt fiilistä, että tähän välttämättä tulisi myöhemmin palattua. Kiva biisi, peruslaadukasta tekemistä. Sanotaan vaikka 7-.

Seuraavaksi Killswitch Engage:


 

Redrose

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki


Muistan kyllä 80-luvulta, kun Sam Brown nousi listoille tällä Stop -nimisellä hitillään. Enpä ole kuunnellut sitä paljoakaan sen jälkeen. Nyt kuunneltuani pariin kertaan huomasin, että biisi kuullostaa paremmalta kuin reilut 30 vuotta sitten. Tyttöhän osasi laulaa, vaikka blondi olikin ainakin tuohon aikaan. Laitetaan tälle hyvästä esityksestä pisteitä 7½/10.

Seuraavaksi tulee vauhdikasta sympho-progea Jenkkilästä.



 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Mitähän tästä nyt laittaisi. Maailman parhaan albumin Queensrychen Empiren nimibiisi (tai voi se paras albumi olla myös Operation: Mindcrime). Täyden kympin arvoinen veto vielä näin kolmekymmentä vuotta myöhemminkin. Edelleen parhaat saundit mitä hevilevylle on koskaan taltioitu sekä maailman kolmanneksi paras hevilaulaja parhaassa laulukunnossaan. Ei nyt siis mikään kovin objektiivinen lähestyminen tähän biisiin eli siis 10.

Pistetään seuraavaksi vaikka mato joka tällä hetkellä ryömii korvassa
 

DarkTower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pool, NHL, MMA, Kärpät
Hmmm, ymmärrän tämän korvamadon paljon paremmin kuin aikaisemman, se oli ala-arvoinen. Eihän tämäkään korvamato ole minulle mikään mato, unohdan tämän biisin aika nopeasti. Mutta joillekin tää kappale vain jää soimaan päähän kuten tämän biisin linkittäjälle ja silloin se on korvamato. Itselleni kappale on aika tyhjänpäiväinen joten sille 6

Tomi Joutsen oli vielä tähän aikaan ujo poika ennenkuin Suomen paras metallilaulaja.
 
Viimeksi muokattu:

Redrose

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Tomi Joutsen oli vielä tähän aikaan ujo poika ennenkuin Suomen paras metallilaulaja.


Amorphis - Black Winter Day oli arvosteltavana. Amorphis esittää ihan melodista metallimusaa, mutta valitettavasti minä en voi sietää ärjylaulua, joten joudun alentamaan rutkasti pisteitä omasta mielestäni yököttävän lauluäänen takia. Jos ärjylaulua ei olisi, antaisin 3 pistettä enemmän, joten 6½/10 tulee täältä tälle biisille.

Seuraavaksi tulee mustan puhuva biisi kreikkalaiselta bändiltä, jolla on aika mainio nimi.



 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Tasapaksua kreikkalaista musiikkia. Välillä ihan hienoa musisointia, mutta suurimmaksi osaksi tylsää ja tasapaksua jauhantaa. Kuuden minuutin kappale, jossa oli puolet löysää läpyttelyä. Biisille 5/10




Ihastuin tältä bändiltä joku aika sitten Quiet Complaint nimiseen biisiin, joka on mielestäni erittäinkin miellyttävä biisi. Sen ulkopuolelta en oikein ihastu tähän bändiin. Vokaalit ovat samaa melkein joka biisissä, eikä niihin paljoa eri sävyjä mahdu. Ymmärrän, että ei haluta liittyä siihen jo lähes puhki tallottuun puhtaiden lauluosuuksien maastoon örinöiden seassa. Mielestäni se on kuitenkin väärä päätös, koska tämä musiikki on muuten sellaista, joka huutaa niitä herkempiä lauluosuuksia. En ole bändin tuotantoa ihan mikroskooppisella tarkkuudella kuunnellut, että ihan varma en ole puhtaiden puuttumisesta koko tuotannossa. Musiikki sinänsä ihan asiallista, mutta ongelma omalla kohdallani on se, että olen kyllästänyt itseäni tällaisella jo vuosikausia. Sille quiet complaintille olisin antanut yli ysin arvosanan, mutta tämä oli enemmän tasapaksua tusinaa, toki ihan hyvää. 6 1/2 / 10

No itseasiassa kun nyt jäin tuota biisiä miettimään ja kuuntelinkin niin laitetaan sitten se.



 

Jyväsjemmari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, D Team
Ihastuin tältä bändiltä joku aika sitten Quiet Complaint nimiseen biisiin, joka on mielestäni erittäinkin miellyttävä biisi. Sen ulkopuolelta en oikein ihastu tähän bändiin. Vokaalit ovat samaa melkein joka biisissä, eikä niihin paljoa eri sävyjä mahdu. Ymmärrän, että ei haluta liittyä siihen jo lähes puhki tallottuun puhtaiden lauluosuuksien maastoon örinöiden seassa. Mielestäni se on kuitenkin väärä päätös, koska tämä musiikki on muuten sellaista, joka huutaa niitä herkempiä lauluosuuksia. En ole bändin tuotantoa ihan mikroskooppisella tarkkuudella kuunnellut, että ihan varma en ole puhtaiden puuttumisesta koko tuotannossa. Musiikki sinänsä ihan asiallista, mutta ongelma omalla kohdallani on se, että olen kyllästänyt itseäni tällaisella jo vuosikausia. Sille quiet complaintille olisin antanut yli ysin arvosanan, mutta tämä oli enemmän tasapaksua tusinaa, toki ihan hyvää. 6 1/2 / 10

No itseasiassa kun nyt jäin tuota biisiä miettimään ja kuuntelinkin niin laitetaan sitten se.




Bloodred Hourglass on vissiin uusimmalla levyllään saanut huomiota ja minäkin olen bändin tuotantoon tutustunut mutten innostunut. Tykkään kyllä kuinka he tälläkin kappaleella yhdistelevät hyviä melodisia ja raskaita osuuksia, mutta tuo laulajan rääkyminen vain hukuttaa ikävästi kaiken muun alleen. Kestän kyllä kuunnella Corpsegrinderiäkin mutta tämä terävä rääkyminen ei vaan nappaa ainakaan tämäntyylisessä musiikissa. Huudot kohdassa 1:30 ovat kylläkin eeppiset, siitä plussaa. Jos 8 ½:lla harkitsisin omille listoille lisäämistä, tämä saa arvosanaksi 8.

Tämä ei ole coveri Iron Maidenin Iron Maidenistä.

 
Viimeksi muokattu:

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins

Redrose

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki


Taisi olla norjalaista black metallia tämä Insahnin biisi. Onneksi multa hajosivat luurit, ettei tullut pahaa oloa tuosta ajoittaisesta örinälaulusta. Ihmettelen, jos näiden urosten äänihuulet toimivat enää muutaman kymmenen vuoden päästä. Oli tuossa biisissä hyviäkin elementtejä, mutta ärjylaulut alentavat jonkin verran pisteitä. Melodiasta ja oikeasta laulutavasta annan 6/10.

Tähän sitten folk-pitoista heavyprogea Kanadasta bändiltä, joka taitaa myös doom metallin.



 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Taisi olla norjalaista black metallia tämä Insahnin biisi. Onneksi multa hajosivat luurit, ettei tullut pahaa oloa tuosta ajoittaisesta örinälaulusta. Ihmettelen, jos näiden urosten äänihuulet toimivat enää muutaman kymmenen vuoden päästä. Oli tuossa biisissä hyviäkin elementtejä, mutta ärjylaulut alentavat jonkin verran pisteitä. Melodiasta ja oikeasta laulutavasta annan 6/10.

Tähän sitten folk-pitoista heavyprogea Kanadasta bändiltä, joka taitaa myös doom metallin.




Heavyksi oli ainakin tämä biisi kovin 70 lukulaista popahtavaa folkprogeilua. Omaan makuun on vähän löysähköä läpsyttelyä. Melodiatkaan eivät ole kovin kiinnostavia. Toki tutkimatta asiaa, tämä oli varmaan 70/80 luvulta, joten aikakin lienee puraissut tätä tuotantoa. Tämä ei kuitenkaan herättele minun mielenkiintoa. Yksi kiinnostava asia on, että miten tuosta taivutaan doom metalliin. Tämäkään biisi ei tosin minun musiikkimaailmassani ole heviä. Tietysti me koemme asiat eri tavoin ja hyvä niin. 4/10

Tämä bändi lopetti uransa aivan liian varhain.



 

LaiLaiLei

Jäsen
Tämä bändi lopetti uransa aivan liian varhain.




Bändin nimi on tuttu, ja jostain syystä yhdistin sen automaattisesti joksikin Suomen Rammstein-kopioksi. Totuus oli kuitenkin eri. Tämähän oli oikein kiva, jopa pienillä proge-vaikutteilla höystetty kappale. Koskettimet toi kivan häiriintyneen twistin, ja kertosäkeen laulumelodia oli hyvä. Erityismaininta laulajalle, pitkästä aikaa raskaamman musiikin bändi, jolle puhdas laulu ei tarkoita jatkuvaa falsettia. Lauluääni toi mieleen Ari Koivusen, mikä ei ole huono juttu ollenkaan. Kova laulaja kyseessä. Genre ei ehkä omin pala kakkua, mutta annetaan vahva 7/10.

Seuraavaksi pitkä kappale, toivottavasti joku jaksaa kuunnella:


 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kiuas: tuli seurusteltua nuorena yhden tapauksen kanssa, jolla oli ollut sutinaa yhden Kiuaksen soittajan kanssa. Ihan hyvä noin ylipäätään että jäi lyhyeksi se suhde.

Ne Oblivicaris... Uusi tuttavuus. Kuulostaa ensikättelemältä aivan hyvältä. Aika pian avautuu että on mukavaa progea luvassa. Hienosti rankkenee (saakohan tähän örinää mukaan...). Kyllä saa!!! Meikä pitää. Aivan tunnelmallista kuljetusta ja tuo viuluhomma toimii. Just tänään kuuntelin tyttären kanssa My Dying Bride:n yhden biisin, missä on hienosti käytetty viulua, tuli vaan mieleen. Tykkään tässä lauluäänestä, öristä voi niin monella eri tavalla ja tässä kyllä toimii. Esim Messuggah, vaikka hyvää musaa on niin se laulu ei oo koskaan iskenyt. Dark Tranquillity, Edge Of Sanity ja Amorphis ysäriltä toimii vieläkin aina. Hienoja myös nämä rauhoittumiskohdat tässä Plague Flowersissa. Hetken luulin jo että löytyy naissolisti, mutta ei sentään, se olisi ollut jo liian hyvä :) Ei pisteitä, taidetta ei pidä arvostella...

Minkähän sitä keksis tähän... Vaikka tämä Ukrainan lahja:


 

Jyväsjemmari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, D Team
Kiuas: tuli seurusteltua nuorena yhden tapauksen kanssa, jolla oli ollut sutinaa yhden Kiuaksen soittajan kanssa. Ihan hyvä noin ylipäätään että jäi lyhyeksi se suhde.

Ne Oblivicaris... Uusi tuttavuus. Kuulostaa ensikättelemältä aivan hyvältä. Aika pian avautuu että on mukavaa progea luvassa. Hienosti rankkenee (saakohan tähän örinää mukaan...). Kyllä saa!!! Meikä pitää. Aivan tunnelmallista kuljetusta ja tuo viuluhomma toimii. Just tänään kuuntelin tyttären kanssa My Dying Bride:n yhden biisin, missä on hienosti käytetty viulua, tuli vaan mieleen. Tykkään tässä lauluäänestä, öristä voi niin monella eri tavalla ja tässä kyllä toimii. Esim Messuggah, vaikka hyvää musaa on niin se laulu ei oo koskaan iskenyt. Dark Tranquillity, Edge Of Sanity ja Amorphis ysäriltä toimii vieläkin aina. Hienoja myös nämä rauhoittumiskohdat tässä Plague Flowersissa. Hetken luulin jo että löytyy naissolisti, mutta ei sentään, se olisi ollut jo liian hyvä :) Ei pisteitä, taidetta ei pidä arvostella...

Minkähän sitä keksis tähän... Vaikka tämä Ukrainan lahja:



"Nainen laulaa ensin kauniisti ja yhtäkkiä örisee, ohhoh." ~Jinjer tiivistettynä. Ei se Shmailjukin laulu (kumpikaan tyyli) edes kuulosta hyvältä, soitto on korviasärkevää, kolkkoa, tylsää ja kaamealta kuulostavaa renkutusta eikä tämä tarjoa mitään muuta, joten annan arvosanaksi 6-.

Jotain tunnelmallista.


 

Redrose

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki


Opeth löytyy myös progebändien rekisteristä, joten päätin kuunnella biisin. Olihan siinä tunnelmaa, hyvää soittoa ja laulua. Täytyypä tutustua bändiin vähän tarkemmin. Ehkä se tutustumattomuus on johtunut siitä, että bändi on ruotsalainen. Flower Kings on ollut ainoa ruotsalainen progebändi, jota olen kuunnellut säännöllisesti. Biisi oli oikein hyvä ja saa pisteitä 8/10.

Tää on räväkkää sympho-progea Jenkkilästä bändiltä, jota olen viime aikoina eniten kuunnellut.



 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Opeth löytyy myös progebändien rekisteristä, joten päätin kuunnella biisin. Olihan siinä tunnelmaa, hyvää soittoa ja laulua. Täytyypä tutustua bändiin vähän tarkemmin. Ehkä se tutustumattomuus on johtunut siitä, että bändi on ruotsalainen. Flower Kings on ollut ainoa ruotsalainen progebändi, jota olen kuunnellut säännöllisesti. Biisi oli oikein hyvä ja saa pisteitä 8/10.

Tää on räväkkää sympho-progea Jenkkilästä bändiltä, jota olen viime aikoina eniten kuunnellut.




Neal Morse bändi hypähtelee esiin tasaisin väliajoin. Silti olen jättänyt tarttumatta. Ihan mukavaa musiikkia ja taisihan siinä itse Mike Portnoy(?) olla rummuissa. Kyllä tämä on hyvää. Ehkä aavistuksen liian helppo popahtava kappale tämä. Mutta pitäisi tutustua paremmin tähän bändiin. Kertsi on kyllä hyvä. 7 1/2

Mennään tuosta mahdollisesta Portnoysta Dream Theateriin ja pysytään progessa. Pahoittelut, että biisi on pitkä, eikä edusta yleistä linjaa siinä, mitä DT fanit pitävät hyvänä.



 

Redrose

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Mennään tuosta mahdollisesta Portnoysta Dream Theateriin ja pysytään progessa. Pahoittelut, että biisi on pitkä, eikä edusta yleistä linjaa siinä, mitä DT fanit pitävät hyvänä.




Kyllä Mike Portnoy soittaa nykyään Neal Morsen bändissä eli tunnistit oikein. Nyt minun pitäisi sitten arvioida Portnoyn entistä bändiä, "Dream Theater". Bändi on mulle tuttu enemmänkin progemetallista kuin itse progesta. Ei toi biisi ollut mikään liian pitkä, koska varsinaiset progen mestariteokset ovat tänä päivänä järjestäen yli 15-minuuttisia. Täytyy sanoa, että olen Dream Theaterilta kuullut parempiakin biisejä. Tämä oli hieman yksitoikkoinen soitannoltaan, mutta annan sille silti tyydyttävän arvosanan 7+/10.

Seuraavaksi tulee aika raskasta progea Australiasta.



 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös