Ylioppilaskirjoitukset

  • 289 561
  • 1 533

onni

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sivuseikka

Kyllä se vaan on niin, että äidinkielen kirjoitus/ymmärtäminen on heikentynyt. Jos tulee joskus tilaisuus, niin katselkaapa yläasteella opiskelevien aineita; käsittämättömiä lauserakenteita ja täynnä vierasperäisten sanojen väännöksiä. Tämä ei ollut tarkoitettu miksikään piikiksi nyt kirjoittaneita kohtaan, eikä tarkoita, että taso olisi vastaava. Luulenpa kuitenkin, että sensoreilla löytyy kokemusta verrata tuloksia aikaisempiin vuosiin.

Olen itsekin huomannut, että aika kömpelöksi on oma kirjoitus mennyt. Kelpaako sähköpostin ja tekstiviestin käyttö syyksi, sitä en tiedä. Toisaalta koulussa joutui vääntämään kirjallista proosaa sen verran useasti, että taidot pysyivät hanskassa. No, täytyy yrittää kompensoida tilannetta kirjoittelemalla edes tänne.
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Menee ihan mahdottomaksi omien aikaansaannosten esittelyksi, mutta ihan kivojahan tällaiset vertailut ovat, harmittomia mutta mielenkiintoisia:

Ajankohta oli kevät 1994:

Äidinkieli L
Reaali L
Ruotsi C
Englanti B
Matikka (ylein. ja ylim.) B

Yleisarvosana M

Mainittakoon, että L olisi tullut äikästä ja reaalista eximian aikakaudellakin ja englantiakin on tullut petrattua sitten muualla tuon katastrofin jälkeen. Matikasta en ole koskaan pitänytkään, reaali-ihmisiä olen ma.
 

jukkavuorio

Jäsen
Suosikkijoukkue
ilves, musta blokki
itse vedin kirjoitukset(kin) helpoimman kaavan kautta; kirjoitin neljä ainetta seuraavin tuloksin:

äidinkieli E
englanti E
reaali M
ruotsi B

eli muuten ois menny jopa loistavasti, mutta toi ruotsi oli vähän huono.

niin ja kyseessä oli kevät 1997.
 

FourForty

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kevään '99 saldoja:

Äidinkieli E
Englanti M (kaksi pistettä E:stä, kyllä harmitti)
Ruotsi M
Reaali B (kohtuullinen rimanalitus)

Nyt sitten seuraavien vuosien aikana katsotaan, pääseekö näillä papereilla mihinkään.
 

Habby

Jäsen
Suosikkijoukkue
Les Canadiens de Montréal, John Ferguson Sr
Originally posted by Sivustaseuraaja

Paras ystäväni kirjoitti samaan aikaan ja sai tulokseksi
viisi A:ta. Häntä onnellisempaa ylioppilasta en ole tavannut jälkeenpäin.

Onnittelut uusille ylioppilaille.

Joo, veli kertoi samaa, kun eräs saman ikäinen naisimmeinen sai tietää tulokset. Se tuli kiljuen ja pomppien ulos kansliasta valtava hymy naamallaan. Kaikki kysy: "Tais mennä hyvin?" Tyttö vastasi iloisesti: "Joo, sain ruotsista A:n ja pääsin läpi"
 

Viikate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Diskos, JYP, KooKoo, HeKi
Tästä ei enää keskustelunaihe parane...

Vuosi oli 1997 ja oikea rivi

äidinkieli L
reaali E (harmittavan lähellä ällää)
englanti E
ruotsi E
saksa M
matematiikka (pitkä) C

Eli vanhan järjestelmän mukaan olisin kai ollut neljän ällän ylioppilas. Ja missä olen nyt? Rahakkaiden johtotehtävien tai stratosfäärien korkeudella liikkuvien filosofisten keskustelujen sijaan tapan aikaa ja kehuskelen vanhoilla saavutuksillani Jatkoajan keskustelupalstalla.

Toivo on teissä, nuoret.
 
Suosikkijoukkue
ILVES
Originally posted by Habby33
Joo, veli kertoi samaa, kun eräs saman ikäinen naisimmeinen sai tietää tulokset. Se tuli kiljuen ja pomppien ulos kansliasta valtava hymy naamallaan. Kaikki kysy: "Tais mennä hyvin?" Tyttö vastasi iloisesti: "Joo, sain ruotsista A:n ja pääsin läpi"

Sitten voitte vain arvata, minkälainen fiilis minulla oli, kun sain tietää, että sain ruotsista b:n. Syksyllä jäi vain vaivaiset viisi pistettä a:sta, joten kai sitä jonkin verran on kehitynyt.
 

ozo

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Latvia, Dinamo Riga
Kannattaako kirjoittaa urheilusta ja varsinkin jääkiekosta?!

Aika hauska juttu. Nyt syksynä lähdin korottamaan äidinkielen, ja odotuksista huolimatta aika surkeat aiheet oli jälleen kerran. Otsikkoaineista toki löytyi (en muista mikä se oli) urheiluun liittyvä juttu, josta mä kirjoitinkin. Muistaakseni se koski urheilun moraalia tai jotain sinnepäin.. Anyway, mä kirjoitin sellaisen ihan (mielestäni) hyvän jutun jääkiekosta ja NHL-lätkästä, jossa kerroin juttuja mm. Alexei Jashin-tapauksesta ja spekuloin tulevaa pelaajalakkoa. Opettaja antoi myöhemmin aika surkeat pisteet vedoten siihen, että "kirjoitin ohi aiheesta" ja muutenkin oli vähän sellaisella asenteella ketä-urheilu-kiinnostaa-ja-varsinkin-sun-NHL...

Tällä viikolla tulivat viralliset tulokset ja... surprise! Itsekään en odottanut näin kovaa arvosanaa!! Eli sensori todellakin nosti mun pisteitä mikä on sinänsä aika uskomatonta, kaikilla muilla pisteet vain laskettiin - mä olin ainoa! Mahtoiko olla Lätkäfani? ;)
 

Ghost

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins
Urheiluaihe oli "Psykologian käyttö urheilussa" mikäli oikein muistan. Syksyn aiheet olivat kyllä kokonaisuutena todella heikot. Itsekin tuli kirjoitettua äidinkieli syksyllä ja uusiksi menee keväällä.
 

Shane

Jäsen
'98 keväällä kirjoitin seuraavin tuloksin:

Äidinkieli M
Ruotsi M
Reaali M
Matematiikka (pitkä) M
Englanti C

Ihan suhteellisen tyytyväinen noihin tuloksiin olin. Ainoastaan E:stä muutaman pisteen päähän jäänyt äidinkieli jäi vähän harmittamaan, varsinkin kun listalta löytyi kuin ihmeen kaupalle minulle täydellisesti sopiva aihe, otsikko oli "Mitä hyötyä on autourheilusta?" tai joku vastaava.
 

el pebe

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ihme älyköitä täällä. Taian saaha alemmuuskompleksin.

Juu, siis keväällä ´02 englannista M, äidinkielestä C ja lyhyestä matiikasta B. Syksyllä sitten ruotsista I niin kuin ihana, keväällä uusintaan ja kokeilenpa sitten reaaliakin.
 

werther

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ahh... siitä on jo aikaa; 1986 kevättalvella. Reaalissa vastasin vain historian kysymyksiin ja tuloksena oli M. Äidinkielessä ainekirjoitusteni aiheet olivat "Laulaja jolla on sanomaa" (kirjoitin Irwin Goodmanista!) ja toisessa aiheena "Poliisi Yhteiskunnassamme". Tuo jälkimmäinen poiki sitten L:n. Lyhyessä matematiikassa kirjoitin B:n, joka oli oikeastaan lievä pettymys, sillä tavoite oli pykälää korkeammalla. Varsinaisen juhlan paikka oli kuitenkin kielet; pitkä englanti ja lyhyt ruotsi. Kun ottaa huomioon, että englannin kurssieni keskiarvo oli alle 5, niin C oli todellinen ihme silloisella osaamisellani. Ruotsistakin tuli B, vaikka kuullunymmärtäminen meni aivan puihin, alle 50% oikein.

Lukion päästötodistukseni keskiarvo oli 6,9 elikkä todella kehno, mutta kirjoituksissa tuli kuitenkin yleisarvosanaksi M, ja koska lukiostamme ei sinä vuonna kukaan saanut Laudaturin papereita, minä olin siis JAETULLA YKKÖSSIJALLA!!!.

Ylioppilaskirjoitukset ovat kokonaan oma maailmansa!
 

Sampe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins/Turun PalloSeura/Kiekko-Vantaa
Meikäläisen tulokset syksyltä '99 (englanti) ja keväältä 2000 (muut):

A-Englanti E (aika lailla pisterajojen keskelle osui)
Äidinkieli E (2 pinnaa L:stä, lähti L:nä mutta laski 3 pistettä)
Reaali C (huikaisevan hitaana kirjoittajana ehdin aloittaa 5. esseetä kun aika loppui...)
B-Ruotsi E (10 pinnaa L:stä. Kuuntelu meni täysin päin honkia ja kirjallinen osio niin nappiin kuin tiedoillani voi mennä)
Pitkä matematiikka E (2 pinnaa L:stä)

Ainoa jälkeenpäin harmittamaan jäänyt aine oli ruotsi, jossa olisi riittänyt M:n tasoinen kuuntelu laudaturiin. Matikassa olisi myös ollut mahdollisuudet ällään, mutta tuli hermoiltua - toisaalta kun preleissä meni homma ihan poskelleen olin jopa positiivisesti yllättynyt tuloksestani.

Kuulun myös niihin harvinaisuuksiin, jotka paitsi että ovat saaneet uskonnosta kuutosen lopputorkkaan, ovat kirjoittaneet siitä täydet pisteet ylppäreissä (aivan oikein - 1 tehtävä ja 6 pinnaa ;).
 

Uraani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
'02 syksy

Joo eli tänä syksynä alko meikäläisen YO-urakka. Vuorossa oli tuo keskipitkä ruotsi ja sitten loput kirjoitankin ensi keväänä. Pisteet lähti TTZZÄDIIN (=sensoreille) 245 :nä. -01 syksyn rajoilla tuo olisi jäänyt 3 pistettä E:n rajasta. Pisterajat pysyivät samoina - mutta mulla kävi huikee mäihä, nimittäin aineen pistemäärä oli noussut 3-4 pistettä ja samalla meni raja "HELEPOSTI" rikki eli virallisiksi ja lopullisiksi pisteiksi muodostui 249 ja arvosanaksi E =) Arvosana on PALJON ENEMMÄN mitä ikinä osasin odottaa. Ennen kirjotuksia realistiseksi tavoitteeksi arvioin C:n ja hieman ylikanttiin menneenä olisi voinut se M tulla.. Arvosana on siinäkin mielessä loistava, että lukion kurssien keskiarvo on siinä 7,0 ja 7,3 välillä..

Kerrankin kova työnteko palkittiin.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Onhan siitä aikaa tosiaan, mutta mieleen ovat jääneet:

äidinkieli M
ruotsi M
englanti L
venäjä L
saksa L
lyh. mat. M
 

Chip

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Syksyllä 2001:
Englanti (pitkä), M (lähti C:nä, mutta jollain ilveellä pisteraja laski ja mun pisteet nousi)

Ruotsi (keskipitkä), E (lähti M:nä mutta ilmeisesti opettajan ala-arvoisesti arvostelema aine nousi parilla pisteellä ja pisteet olivat 248, just eikä melekein E)

Keväällä 2002:
Saksa (pitkä), M (erittäin ala-arvoisesti menneet kuuntelun avoimet laskivat fiiliksiä ja saksa lähtikin C:nä, mutta avoimet olivat menneet muillakin huonosti, joten rajat laskivat...)

Matematiikka (pitkä), M (opettaja varoitteli, että hänen oppilaidensa pisteet tippuvat aina, matikka kun lähti M:n ja C:n rajalla, mutta taisi sattua sensoreille pikku fiba tällä kertaa, tai sitten mä olin vaan niin hyvä *virn*)

Äidinkieli, E (preli meni liiankin hyvin ja oli helppo kirjoittaa. Tosi tilanteessa aiheista ei löytynyt tarpeeksi mielenkiintoista ja niistä tulikin sitten lievää pakkopullaa... Suomalaiset keksijöinä ja joku toinen aihe)

Reaali, C (tässä onkin sitten pohjat, paremmin olisi voinut mennä, mutta valmistautuminen oli erittäin huonoa... ei kylläkään kaikilta osin...)
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Keväällä 1995.

Äidinkieli L (tätä ei nykyisten raapustuksieni perusteella uskoisi...)
Matematiikka M (pitkä)
Englanti M (B-kieli)
Ruotsi M (A-kieli)
Reaali C

Ruotsin ja Englannin arvosanat ovat paperilla samat, mutta englanti oli yhden pisteen päässä L:stä, ruotsi taas ihan M:n alarajalla.

Matikkaa yritin korottaa saman vuoden syksynä, pisteet nousi pikkuisen, mutta arvosana pysyi samana.

E:tä ei ollut vielä tuolloin olemassa.
 

Tuamas

Jäsen
15 min meni yo-kokeisiin valmistautuessa, mutta se onneksi hyödytti (reaalissa kysyttiin juuri suomen lakien säätämistä, jonka luin).

Tuloksiksi tuli
Äidinkieli C (79pistettä, 26 pilkkuvirhettä, väsytti niin paljon etten jaksanut oikolukea)
Ruotsi C
Englanti E (kaksi kertaa, molemmilla kerroilla alle viisi pongoa ällästä)
Reaali E
 

Rok

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat
Tässä tänä syksynä kirjoittelin enkusta ja b-ruotsista tuplaeximiat. Englanti meni pisteelleen (267) E:n rajalle, nousipa jopa sen tarvittavat kolme pistettä lautakunnassa. Ruotsi jäi kolme pistettä Laudaturista. Aine 95 pistettä (mun paras aine koskaan). Ei voi kyllä kuin naureskella miettiessään noita tuloksia, olin taas niin yliuskomattoman laiska lukiessani noihin. Mm. Ruotsin ylppäreihin sain selkärangasta revittyä niinkin huiman määrän tarmoa, että lukaisin ylppäriaamuna puolisen tuntia. Huh, reaalista ei ihan tolleen kävelemällä mennäkään läpi.
 

avs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
tuonuonii

abi 2000 ja mites ne meni, näin:
Englanti E
Äikkä E
Reaali E
Matikka (pitkä) M
Ruatti C
Latina B

Heh, latinasta tul 70 prossaa pisteistä ja B, just
 

Pitcanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Toronto Maple Leafs
kokeet

Syksyn kirjoituksissa saksasta C (laski M:sta) ja englannista E. Kummatkin kirjoitan uudelleen.
 

93

Jäsen
No niin, kä(y)nnisså on jou-kisat jo. Ruåtsisa oli tavoitteema saada nimi oikein ja C pamahti. Pitäkässä matskusssa oli asen teena laudatur tai kuolema. Kuten hhiuomaatte, niin hengissä ollaan( npin napin) eli ällä tuli! jiaaaaaaa! nyt on kyllä niin viytun kivaa (lisätietoja vitutusketjsta)
 

Cannibal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Hyvin menivät

Kun täällä nyt näillä kilpaillaan, niin laitanpa minäkin omat tulokseni taululle. Kirjoitin viime keväänä.

Äidinkieli: L

Englanti (pitkä): L

Ruåtsi (keskipitkä) L

Reaali E (vitutti saatanasti koska jäi pinnan L:stä)

Ranska (lyhyt) E

Matematiikka (pitkä) C (pidän tätä parhaana suorituksenani

koko kirjoituksista.)

Yleisarvosanaa ei taida enää tulla. Muistaakseni olin koulun paras...meidän luokalta ne kolme parasta kuitenkin tulivat.
Mutta tosiaankin, olen helvetin tyytyväinen. Olisivat voineet mennä paljonkin huonommin.
 

TommyT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Perkeleen helevetti, kun tuo pitkän enklannin pisteraja pompsahtaa kipusi noin julmetun korkealle tänä syksynä.

L:n raja oli siis all-time-high 283.

Ja arvatkaapa kenellä oli 280 pistettä ko. kielen kirjoituksista. Eli pitkästä englannista siis E. Tosin uusintaan menee.

Lyhyestä matematiikasta E. Tuo tuli tosin varsin vähäisellä panostuksella, joten kevääksi uusintaan hieman vakavammalla valmistautumisella, ja L:ää hakemaan.

Keskipitkässä ruotsissa tuli sitten ylitettyä kaikki kyvyt, sillä sain peräti 266 pistettä, joka on suhteellisen paljon verrattuna ruotsinkurssien arvosanojen keskiarvooni, joka on hitusen yli 6.

Ruotsista siis E, sääli sinänsä että jäi vain 5 pistettä L:stä, mutta toisaalta, Laudatur olisi ollut sellainen onnenpotku, että en moista arvosanaa koe ansaitsevani.

Tripla E siis. Keväällä jatketaan äidinkielellä, reaalilla ja saksalla, sekä parilla uusinnalla.

-TommyT-
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös