Tämä toinen äidinkielen koe oli minunkin mielestäni paljon aineistoainetta inhimillisempi noin aiheiden suhteen. Vaihtoehtoja oli laidasta laitaan sen verran, että valinnanvaikeutta pääsi ainakin itselleni syntymään.
Itse kirjoitin tehtävästä numero 26 eli pohdin rakkauden ja seksin merkitystä yksilölle ja yhteiskunnalle. Näppärä aihe, mutta jostain käsittämättömästi syystä pääni löi ensimmäiset kolme tuntia täysin tyhjää. Kello 11.15 olin paniikissa ja täysin kypsä vaihtamaan aihetta, sillä en ollut saanut yhtään järkevää tekstiä aikaiseksi. Pakotin itseni kuitenkin puristamaan lisää tarinaa alkuperäisestä aiheestani, sillä pelkäsin ajan loppuvan kesken, jos olisin alkanut tehdä tekstiä uudesta aiheesta. Kello 12.15 minulla oli kasassa pläjäys irrallisia kappaleita, lausahduksia ja pohdintoja, ei siis todellakaan mitään yhtenäistä ainetta yhdellä konseptilla. Noista hajanaisista pätkistä sitten aloin päkertää suoraan mustekynällä ehjää kokonaisuutta ja joskus n. 14.40 olin valmis. Tekstiini olen tällä hetkellä ihan tyytyväinen, mutta enpä muista, milloin ainekirjoitus olisi tökkinyt yhtä pahoin alussa. Toimintani olikin tänään kaaosta, jossa hallittu loppu. ;) No, kunpa tämäkin nyt yltäisi E:n tasolle...
Tuntuu mukavalta ajatella, että nyt on jo voiton puolella, kun neljä koetta on takana ja kolme edessä. Merkityksellisin itselleni tulevista kokeista on ruotsi, josta pitäisi nyt M saada irti tai tulee känkkäränkkä. Lyhyt venäjä ja matikka ovat sitten hieman sivuaineita, molemmista olisi tavoitteena C, joskin ensimmäisessä saattaisin hyvänä päivänä yltää myös M:n tasolle ja jälkimmäisessä C olisi jo melkoinen itseni ylittäminen.