Ylioppilaskirjoitukset

  • 291 136
  • 1 533

Satellite

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Wild
Viestin lähetti Knightrider
Ai. Olen tässä päivästä asti miettinyt, mitä parametritehtävät tarkoittaa?
Ne on niitä, joissa on kirjaimia mukana. Esimerkiksi3x^2 - 2x - 1 = 0 on puhtaasti lukuarvoilla leikkimistä, kun taas 1b) oli x^2 - ax - a^2 = 0. Tässä astauksessa esiintyi a:ta. Joillekin on vaan hankalaa osata leikkiä niillä kirjaimilla. Totesin sen kun huomasin kuinka mahdotonta oli opettaa yhelle tutulle sellaisia tehtäviä...
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Mitä nyt muistan omia vastauksiani, niin osa kovasti näytti samalta mitä Hesarin sivuilla on. Pelkäsin hieman tätä ettei mene mutta niin näyttää jälleen Asmund Paperinhämääjä venymistä?! Hahaaa!

PS. Mistä niitä lippiksiä saa? Ei vaan..
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Viestin lähetti Satellite
Kaksi ensimmäistä pitkää tehtävää olivat vaikeita juuri niile, jotka säikähtävät parametritehtäviä - niille A-B oppilaille. Näin ollen rajat alapäässä saattaisivat olla alhaisia...

Itsehän olen saamassa noin 48-51p, toivottavasti rajat tippuvat k2003-tasolle. Joidenkin mielestä pitkä oli jopa hyvin vaikea, ellei vaikeampi kuin k2003. Siltä se epäilemättä vaikuttikin, ei ihan simppeleitä tehtäviä.

Ammattilaisen silmin arvioisin,että olet varmaan oikeassa siinä,että alun parametritehtävät ovat varmasti tuottaneet keskitasoa heikommille kokelaille hankaluuksia ja tämä voi näkyä alempien arvosanojen pisterajojen laskuna.Loppupään tehtävät sen sijaan olivat "helpohkoja".Esimerkiksi todennäköisyystehtävä 9,yhtälöryhmätehtävä 10 ja geometrisen sarjan suppenevuutta käsittelevä tehtävä 13 olivat ihan peruskamaa.Myös tehtävä 15 oli helpohko,mutta vaatii soveltavan kurssin tietoja.Joka tapauksessa uskon,että korkeiden arvosanojen pisterajat eivät juurikaan laske,sillä kyllä kiitettävät tiedot omaava kokelas on sieltä ne 7-10 sopivaa tehtävää löytänyt.

Ehkä on kuitenkin mahdollista,että "normaalia hankalampi" kokeen alkuosa on kipsannut parempiakin kokelaita,jolloin koe on saattanut mennä muutenkin kuin niiden ensimäisten tehtävien osalta keskimääräistä huonommin.Tämäkään ei ole mitenkään harvinaista.
 

Poison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Se o loppu ny!

Päkersin tänään lyhyen venäjän kirjallisen osion, ja sen myötä koko yo-kirjoitusurakkani on ainakin tältä osin ohitse. Tämän päivän venäjä oli mielestäni vaikea kuin mikä, ja harrastinkin melkoista lottoamista. Aine sentäs saattoi mennä kohtuullisesti.

Alustavat tulokseni ovat ihan ok, vaikka hieman pettymystäkin on jäänyt:

Äikkä: L (tippunee E:hen)
Reaali: M (30 pistettä)
Pitkä saksa: C
Ruotsi: M (Ne perhanan kirjeet...)
Lyhyt matikka: C
Venäjä: ei vielä tietoa...
 

Satellite

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Wild
Viestin lähetti Jymäkkä
...

Tehtävä 13 oli kyllä aivan liian korkealla mielestäni. Eihän siinä ollut mitään, mikä oikeuttaisi sen olevan kolmantenatoista. Todennäköisyystehtävässä oli lähinnä se, että siinä oli kaksi kohtaa. Kummassakin oli hieman tekemistä, joten ei se nyt ihan täysin alaskaan kuulu. tyypillinen ysitehtävä. Kymppi oli hauska, mutta työläs. Siitä johtuen en välttämättä pidä sitä erikoisen helppona: ensin piti ymmärtää viiden ehdon etsimiseen (mukana huvittava "saa origossa arvon 11", pisti hymyn suuhun). Ei kyllä myöskään liian vaikea kymppitehtäväksi: sopiva. Noh, kyllä ne lopputehtävät olivat kuitenkin suht' helpohkoja. Itse kompastuin kympissä monimutkaisuuteen...Siitä sitten tulee 3p kun jäin siihen yhtälöryhmään. Olin että "Nyt kun jää lopussa vielä aikaa niin teen loppuun", koska säädin aivan liikaa ko tehtävää.

Alkupäässä yllätyin tehtävän 2b sijainnista. Kyllä ehkä ymmärtäisi erillisena tehtävänä, mutta kun b-kohtana kakkosessa... Itselle tuotti yllättävän paljon vaivaa nuo kaksi ensimmäistä tehtävää, vaikka E sieltä on loppujen lopuksi odotettavissa.

Nyt ei enää voi kirjoittaa tähän hätään, nyt on vuorossa sauna...
 

Satellite

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Wild
Viestin lähetti Jymäkkä
Loppupään tehtävät sen sijaan olivat "helpohkoja".Esimerkiksi todennäköisyystehtävä 9,yhtälöryhmätehtävä 10 ja geometrisen sarjan suppenevuutta käsittelevä tehtävä 13 olivat ihan peruskamaa.Myös tehtävä 15 oli helpohko,mutta vaatii soveltavan kurssin tietoja.Joka tapauksessa uskon,että korkeiden arvosanojen pisterajat eivät juurikaan laske,sillä kyllä kiitettävät tiedot omaava kokelas on sieltä ne 7-10 sopivaa tehtävää löytänyt.
Kyllä minä tuon huomasin, eihän ne mitenkään tyypillisistä tehtävistä poikenneet. Lähinnä empiiriset kokemukset tuntuivat vievän pisterajat hieman alemmas. Veikkaan ilkeästi että vedän tuosta 48p ja pisteraja on noin 50p.


Ehkä on kuitenkin mahdollista,että "normaalia hankalampi" kokeen alkuosa on kipsannut parempiakin kokelaita,jolloin koe on saattanut mennä muutenkin kuin niiden ensimäisten tehtävien osalta keskimääräistä huonommin.Tämäkään ei ole mitenkään harvinaista.
Olin kieltämättä hieman paniikissa kakkostehtävän jälkeen, sillä kaksi ensimmäistä tehtävää veivät liikaa aikaa. Pieni paniikki ehti syntyä... Ei kovin yleistä minulla alkupään tehtävien kanssa.

Kokeesta sen verran vielä, että kolmonen oli mielestäni selvästi helpoin tehtävä koko kokeessa. Nelosen sivuutin koska oli hieman epävarma vektoritehtävissä + tehtävänanto tuntui monimutkaiselle...

Puolestaan tehtävät 5-10 olivat mielestäni juuri sellaisia kuin noilla numeroitujen tehtävien pitäisi olla.

Lasken nyt tehtävän 10 uudestaan jossain vaiheessa. Jos saan laskettua helposti täsmälleen samoista ehdoista kuin sain kokeessa, niin...Olin nimittäin ilmeisesti tehnyt liian sekavan suttupaperin, jossa ilmeisesti kaikki meni vähän sekaisin. Voi ärsyttää hiukan jos todellakin jäi tuollaisen pienen takia liikaa pisteitä pois.
 

M10

Jäsen
Minua vitutti muuten noissa YO-kirjoituksissa aikanaan ne mulkut jotka toi korikaupalla eväitä ja ainakin kuus termaria äidin keittämää kaakaota mukaansa. Sieltä löytyi yks pahvilavallinen valion hedelmäpommeja, porkkanapussi (tietenkin valmiiksi kuorittuina), juustoleipiä, makkaraleipiä, karkkipusseja (hedelmä ja salmiakki), keksejä, karjalanpiirakoita, omenaa ja appelsiinia vain muutamia mainitakseni. Ja kaikki vielä yhden ja saman YO-kirjoittajan korista.

Ei sinne saatana syömään tulla!

Sitten ne murkinat haisi sieltä eturivistä takapenkkiin asti ja ruuan mussutus kuului koulun ulkopuolelle. Sitten nää samaiset jantterit käytti kokeen ensimmäisen tunnin näiden eväiden ihmettelyyn; "Pitäiskö nyt kuoria toi aplari, vai ekaks banaani?" "Onks mun tyyny hyvin?" "Ei perhana olis varmaan pitänyt ottaa kolmaskin tyyny!" "Nää eläinaiheiset megaisot karvatohvelit on kyllä helvetin hiostavat. Pitäiskö ottaa ne pois?" "Ei kyl mä jätän ne ja aloitan syömisen noista munavoilla täytetyistä tofulihiksistä".


Monia asioita ymmärrän, mutta tämmöinen toiminta sylettää. Ni!
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Viestin lähetti Hordi24
Osaisko joku kertoo noi lyhyen matikan vastaukset, tai jonkun paikan (netistä) mistä ne ilmaiseksi löydän...

Hesarin nettisivuilta ne perinteisesti löytyy. Luulen, että tänäkin vuonna. Hesari
 

Satellite

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Wild

Satellite

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Wild
Abitreenien keskustelupalstalla joku dosentti (http://www.yle.fi/abitreenit/) Laittoi näkyville epäviralliset rajat. Uskokaa tai älkää, mutta tässä niitä:

pitkä (A) ruotsi: A 120, B 162, C 200, M 225, E 249 ja L 275.
pitkä (A) saksa: A 135, B 177, C 212, M 235, E 255 ja L 281.
pitkä (A) ranska: A 144, B 180, C 216, M 238, E 259 ja L 280.
pitkä (A) venäjä: A 120, B 151, C 180, M 217, E 242 ja L 261.
pitkä (A) espanja: A 140, B 170, C 210 M 235, E 250 ja L 273.
pitkä (A) englanti: A 121, B 159, C 198, M 229, E 250 ja L 272.

keskipitkä (B) ruotsi: A 110, B 144, C 178, M 212, E 239 ja L 265.

lyhyt (C) saksa: A 120, B 157, C 187, M 215, E 244 ja L 273.
lyhyt (C) englanti: A 120, B 158, C 192, M 214, E 235 ja L 269.
lyhyt (C) ranska: A 124, B 158, C 181, M 207, E 237 ja L 265.
lyhyt (C) venäjä: A 115, B 140, C 160, M 190, E 230 ja L 262.
lyhyt (C) espanja: A 120, B 152, C 184, M 211, E 246 ja L 280.

lyhyt matematiikka: A 12, B 19, C 26, M 35, E 43 ja L 52.
pitkä matikka A 8, B 13, C 18, M 26, E 36, L 51
reaali A 13, B 19, C 23, M 28, E 33 ja L 41

En uskalla uskoa noihin vielä, jos ovatkin feikkejä tai epätarkkoja... Itselläni on lyhyt englanti 2p vajaa E, reaali 1p yli E:n. Pitkä venäjäkin voi vielä tuurilla E:hen nousta. Eiköhän tuossa maanantaina voi noi hakea koululta. Niitä saa kai YTL:stä jo huomenna.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Tuskinpa ne nuo on ja paskat sillä mitään väliä on kun ei tiedä omia tuloksia..
 

Satellite

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Wild
Viestin lähetti puuha-pete
Tuskinpa ne nuo on ja paskat sillä mitään väliä on kun ei tiedä omia tuloksia..
Rajat osoittautuivat oikeiksi.

Noilla rajoilla tulisi näin:

AI: 67p, B ja hyvällä tuurilla C
MA, pitkä: 43p -> varma E, kumpaankin rajaan >5p
EN, lyhyt: 233p -> korkea M, 2p päässä E:stä
VE, pitkä 230p -> M, Silti tuntuu E mahdolliselta vaikka onkin 12 pisteen päässä
Reaali: 34p -> E, vielä voi tippua helposti M:ään.

Huonolla tuurilla arvosanat ovat EMMMB ja tosi hyvällä EEEEC. Välimallihan tuosta tulee niinkuin aina, eli EEMMB... Kyllä silti odotan mielenkiinnolla tuloksia. Mitenkäs muita, masentavatko nuo rajat vai nostivatko toivoa?
 
Kyllä nuo Satelliten postaamat rajat oikeita ovat , vaikka ihan kaikkia en jaksanut tarkistaa. Reaalihan ei juurikaan heittele, mutta matematiikassa ja kielessä rajat saattavat vuodesta toiseen hieman vaihdella.

Onnea uusille ylioppilaille!
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Just just, tuli sitten meitsistäkin yli-oppilas. Kaiken maailman hullut sen lakin saa..
AI 63 B
Ruotsi 187 C
Englanti 207 C
Reaali 30 M
Matikka lyhyt 37 M

Eli meni erittäin hyvin! Kielien aineet meni molemmat alakanttiin mutta tuskin olisi muuttunut, reaali meni alle odotusten hissan kysymysten takia, matikka, joka lähti vahvana e:nä, tuli niukasti M:nä takaisin. Ei vituta asia lainkaan koska odotin A-B. Joillain käy munkki! Ja lopuksi sanon, että pääsin vitun helpolla läpi lukion, vähän ruotsia kun otti tosissaan joskus niin hyvin meni..Ja mistä näkee pisterajat? Ja jossain kuulemma on lista missä on kaikki yli-oppilaat, missähän jos joku tietää?
 

lunar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Real Madrid
Äidinkieli 85p -> M
Reaali 28p -> M
Lyhyt matikka 21p -> B

Syksyllä loput kirjoitukset sitten, ihan tyytyväinen noihin olen.
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Viestin lähetti Morrow10
Minua vitutti muuten noissa YO-kirjoituksissa aikanaan ne mulkut jotka toi korikaupalla eväitä ja ainakin kuus termaria äidin keittämää kaakaota mukaansa. Sieltä löytyi yks pahvilavallinen valion hedelmäpommeja, porkkanapussi (tietenkin valmiiksi kuorittuina), juustoleipiä, makkaraleipiä, karkkipusseja (hedelmä ja salmiakki), keksejä, karjalanpiirakoita, omenaa ja appelsiinia vain muutamia mainitakseni. Ja kaikki vielä yhden ja saman YO-kirjoittajan korista.

Ei sinne saatana syömään tulla!

Sitten ne murkinat haisi sieltä eturivistä takapenkkiin asti ja ruuan mussutus kuului koulun ulkopuolelle. Sitten nää samaiset jantterit käytti kokeen ensimmäisen tunnin näiden eväiden ihmettelyyn; "Pitäiskö nyt kuoria toi aplari, vai ekaks banaani?" "Onks mun tyyny hyvin?" "Ei perhana olis varmaan pitänyt ottaa kolmaskin tyyny!" "Nää eläinaiheiset megaisot karvatohvelit on kyllä helvetin hiostavat. Pitäiskö ottaa ne pois?" "Ei kyl mä jätän ne ja aloitan syömisen noista munavoilla täytetyistä tofulihiksistä".


Monia asioita ymmärrän, mutta tämmöinen toiminta sylettää. Ni!

Tämän mainitsemasi ilmiön lisäksi ihmettelen niitä, jotka jaksoivat istua siellä paria-kolmea tuntia pitempään. Itsellä alkoi ainakin perse puutumaan jo tunnin jälkeen. Jos hommat osasi niin ne teki ainakin pariin tuntiin ja jos taas ei niin turha siellä on räpistellä ja mussuttaa sitä banaania.
 

Knightrider

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Wuhuu! Läpi päästiin M.n papereilla:

Englanti E
Ruotsi E
Matematiikka pitkä M
Reaali M
Äidinkieli M

Muuten olen tyytyväinen mutta reaali taisi olla aivan E.n rajoilla. Jos nuo aikaisemmin mainitut pitävät kutinsa, pisteraja oli 33 ja 33.sena se multa lähti. Harmi sinänsä kun tiedän miten lähelle se jäi, mutta turhaa sitä nyt enää on surkutella. Matikasta tuli yllättävän hyvä, koska vastasin vain kuuteen ja puoleen tehtävään. Loput sitten olikin täysin odotettuja.

Että semmottis, seuraavaksi parit pääsykokeet ja lakkiaiset, sitte se o ohi!
 

JP

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Äidinkieli 90p E
Englanti 276p L
Reaali 26p C
B-Ruotsi 230p M
Lyh. Matikka 42p M

Matematiikassa E jäi näköjään pisteen päähän. Reaalista en olisi uskonut saavani ainakaan B:tä korkeampaa.
 

Poison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jahas, kirjoitustulokset sain tänään minäkin:

Äikkä 90p. E
Reaali 30p. M
Ruotsi 237p. M (vaivaiset kaksi pistettä E:stä, tämä syö naista...)
Lyhyt matikka 31p. C
Pitkä saksa 214p. C
Lyhyt venäjä 181p. C

Lisäksi tuohon tulee sitten pitkä englanti, jonka mokasin viime syksynä niin täysin, että tuloksena oli B. Tuo on oikeastaan myös ainut arvosana, joka vieläkin todella kaivelee tuon ruotsin lisäksi, mutta ainakin tällä hetkellä tuntuu, että uusimiset saavat jäädä väliin.
 

bunghole

Jäsen
Viestin lähetti Knightrider
Että semmottis, seuraavaksi parit pääsykokeet ja lakkiaiset, sitte se o ohi!

Mikä on ohi? Koulunkäynti tältä keväältä? Ehkä niin. Koulu sen sijaan on vielä pahasti kesken. Itse urakkahan sinulla on vielä valtava. Itse tunsin samoin kirjoitusten jälkeen mutta käytyäni armeijan ja palattuani koulunpenkille yliopistoon edessä 4-6 vuoden putki ennen kuin saan jonkun ammatin alkoi ammattikoulu tuntua aivan järkevältä vaihtoehdolta. Amikseen olisin minäkin mennyt jos sieltä olisi voinut päästä haluamaani ammattiin. Sinne ei pääse edes yliopiston kautta mutta kävin vähän aikaa yliopistossa viihtymässä ennen kuin pääsin haluamaani kouluun.

Onnea nyt kuitenkin kaikille uusille ylioppilaille. Yksi välietappi on saavutettu ja nyt on aika nauttia siitä sekä kesästä. Arki tulee taas syksyllä vastaan:)
 

bunghole

Jäsen
Viestin lähetti Troy
Tämän mainitsemasi ilmiön lisäksi ihmettelen niitä, jotka jaksoivat istua siellä paria-kolmea tuntia pitempään. Itsellä alkoi ainakin perse puutumaan jo tunnin jälkeen. Jos hommat osasi niin ne teki ainakin pariin tuntiin ja jos taas ei niin turha siellä on räpistellä ja mussuttaa sitä banaania.

Itse kuuluin tuohon ryhmään joka varasi mahtavat eväät kirjoituksiin. Siihen oli syynä sama kuin sinulla, eli yleensä koe/aine oli valmiina parissa tunnissa ja viimeisen pakollisen tunnin söin eväitä.
 

Knightrider

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti erture
Mikä on ohi? Koulunkäynti tältä keväältä? Ehkä niin. Koulu sen sijaan on vielä pahasti kesken.

Niin, viittasin tuossa lukion päättymiseen ja lukemisen loppumiseen tältä keväältä. Ei minulla mitään opiskelua vastaan ole, päinvastoin, mutta tässä alkaa olla parin kuukauden pänttäämisen jälkeen kurkkuaan myöten täynnä kirjoja. Mitään en tällä hetkellä odota yhtä suuresti, kuin sitä että kesätyöt ja kesä alkavat, sillä ainakaan kun pääsee kotiin ei tarvitse koko ajan murehtia ja potea huonoa omatuntoa siitä, miksei ole jo nenä kiinni kirjassa. Vielä valoisammalta tulevaisuus näyttää siis 1.6 kun Yliopiston pääsykoe on ohi ja 6.6 vielä parempi - AMK-pääsykoe, jonne ajattelin myös mennä kokeilemaan, on myös ohitse.

Parin viikon päästä alkaa stressivapaa aika; ei kokeita, lukemista tai juhlien järjestämistä ym. Sitten koko heinäkuu pelkkää lomaa, syyskuussa Portugaliin ja jos onni suo, huhtikuussa Latvian MM-kisoihin. Jepujee, tästä se lähtee!
 

Kuvernööri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ilmainen vinkki kaikille nuorille ja tuleville ylioppilaille, tehkää niinkuin minä aikoinaan:

-Lukematta ylppäreihin, mitä sitä turhaa kuukauden lomaa tuhlaamaan (jos pitkä matikka, niin vähän voi katella)

-Pääsykokeisiin riittää, kun hankit kirjan vikalla viikolla, ja luet siitä puolet ja selaat loput

-Vielä vinkki jos suuntaudut yliopistoon, tenteissä pärjää hyvin lukematta sen jälkeen, kun sisäistää kaikki pääaineeseen liittyvät keskeiset termit ja niiden sisällön, sekä oppii yhdistelemään näitä asioita tentistä ja sen aiheesta riippumatta

Nimim. tuleva maisteri
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Luokkakaveri kirjoitti sitten 5L ja E:n..Ei mikään ihan onneton hemmo. Tosin, kuka haluaa olla ydinfyysikko, joka ei tiedä hauskanpidosta paskan vertaa? Ennemmin olen Kullervo Kirvesmies ja pidän hauskaa monen kaverini kanssa. No, kukin taaplaa jne..
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös