No tuo fyysinen ja henkinen jaksaminen on varmaan aika yksilöllistä. Jos nukkuu hyvin, liikkuu paljon ja syö terveellisesti, niin silloin jaksaa tietenkin enemmän. Henkilön peruskunto vaikuttaa varmasti myös jaksamiseen. Omakohtainen kokemus on ainakin, että tuon kahdeksan tuntia voi opiskella päivittäin ilman että se alkaa käymään mitenkään raskaaksi. Asiaa en ole enempää tutkinut, joten vaikea sanoa, että kuinka paljon esimerkiksi liikunta vaikuttaa tuohon jaksamiseen, sillä käsittääkseni melko moni pääsykokeisiin lukeva henkilö jättää sen vähälle tai jopa kokonaan pois. Itse kävin yleensä kerran päivässä juoksulenkillä ja kerran tai kaksi lyhyehköllä (30-60min) kävelyllä.Keskimäärin kuutisen tuntia tehokasta opiskelua päivässä alkaa olemaan se raja, jonka jälkeen tulokset eivät oikeastaan enää parane ja tällöin on myös suurena vaarana, että fyysinen ja henkinen jaksaminen lopahtavat.
Jos mietitään pitkällä ajanjaksolla (vaikka se kolme vuotta), niin itse en tuollaiseen opiskelumäärään pystyisi. En usko, että se jäisi kiinni siitä etten henkisesti tai fyysisesti jaksaisi tehdä sitä, vaan itse ainakin koen olevani niin mukavuudenhaluinen ihminen, että haluaisin tehdä myös muita asioita. Voihan se olla, että tuo kuusi tuntia on sellainen keskimääräinen opiskelumäärä, mutta ainakin itse pystyin mielestäni opiskelemaan myös enemmän tehokkaasti. Tietenkin tuohon vaikuttavat myös opiskeltava aihe, sen mielekkyys, opiskelumetodit yms. Suurin osa "vaikeimmille aloille" päässeistä kuitenkin lukee reilusti enemmän kuin tuon kuusi tuntia päivässä pitkän aikaa ennen pääsykokeita, joten aika vaikea on uskoa, että tuollainen suuri tuntimäärä ainakaan heikentäisi heidän mahdollisuuksiaan.