Toista näistä olen syönyt muutamaan otteeseen eikä kyllä kovin erikoiselta maistunut, aika lähellä jotain HK:n maksamakkaraa. Kilohinta taitaaki sit olla jotain 160euroa jos en ihan väärin muista.
On niillä eroa kuin yöllä ja päivällä. Ettet vaan olisi syönyt jotain hanhenmaksapateeta... Tosin tuolla kilohinnalla pitäisi kai saada jo kohtalaista foie gras'ta irrota.
Kunnon hanhenmaksan erottaa rakenteesta. Se muistuttaa enemmän voita kuin maksamakkaraa. Foie gras kirjaimellisesti sulaa suuhun, siitä ei jää sulamistähteeksi mitään klimppejä tai kökkäreitä. Ei onnistu HK:n maksamakkaralla. Hanhenmaksan annostelukin on tarkkaa ja nopsaa puuhaa, kun tuote saattaa käydä juuri tuon sulamisen vuoksi hankalaksi veistellä.
Kuten yllä kirjoitin niin sisäfileelle riittää kun ottaa hyvät värit pintaan eli en oikein ymmärrä mikä siinä on niin vaikeaa. Toki syön omat lihani aina raakana.
Tuossa edellä jo osoitit sen verran omintakeista analytiikkaa hanhenmaksan vertaamisessa maksamakkaraan, että pistää jo epäröimään kuinka mahdat arvioida lihoja. Tietysti jos tykkäät raa'asta tai lähes raa'asta ja etenkin silloin kun laitat vain itsellesi, niin eihän tuo vaikeaa ole.
Sisäfileen kypsentäminen on siksi haastavaa, että yksi ja sama kypsennystapa ja -aika ei ole kaikille mieleen. Kun laitan itse sisäfilettä tai muita lihoja, niin ruokailijoita on aina muitakin kuin minä. Usein seurueessa on sekä aikuisia, nuoria että lapsia, ja toivotut kypsyysasteet luonnollisesti vaihtelevat. Pitää olla tarkkana kuinka paljon mitäkin palaa grillaa, muuten joku voi jäädä pahasti tyytymättömäksi. Toki entrecôten kohdalla voi olla samoja piirteitä, mutta se antaa rasvaisuutensa puolesta enemmän anteeksi lievää ylivetämistä.
Palatakseni otsikkoon, niin naudan sisäfilettä voi kysyntänsä ja hintansa puolesta pitää yliarvostettuna esimerkiksi saman eläimen maksaan ja sydämeen verrattuna. Sisäelimiä voi ostaa pikkurahalla ja niistä saa oivia herkkuja.