Yleisurheilun MM-kisat 2007 Osaka, Japani

  • 83 847
  • 586

scholl

Jäsen
Järjestetäänhän Helsingissä se GP-kisa, tai ainakin joskus on järjestetty. Kakkosluokan sellainen, tosin.

Niin ei järjestetä enää. Sepäse. Täällä ei ole koskaan osattu markkinoida sitä, joten tappiollisena lakkautettiin. Tukholmassa sen sijaan jaetaan timantteja ja tapahtuma on saanut oman paikkansa yleisurheilukartalla, joten maailman huiput sinne mielellään tulevat ja elinkeinoelämä sponssaa. Suomessa on paitsi tehty se virhe, että on panostettu liikaa kotimaan tähtiin, jotka vaihtuvat joka vuosi tai sitten jäävät pois joko loukkaantumisen takia tai siksi ettei se kilpailu muka sovi kilpailukalenteriin niin lisäksi on poukkoiltu nimen kanssa ja jopa pitoajankohdan suhteen.
 

Chilango

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpat, Les Habs
Kauden parhailla ei ole mitään tekemistä onnistumisen kanssa. Jos kausi on mennyt huonosti niin kannattaa harkita jääkö kotiin. Saksassa on käytössä paljon tiukemmat kriteerit eli he lähettävät vain A-rajan rikkoneet ja se pitää tehdä viimeistään heinäkuun puolivälin jälkeen. Niinpä esim. Tobias Unger ei päässyt tänä vuonna mukaan henk.kohtaisille matkoille ollenkaan, vaikka oli Helsingissä finaalissa. Samoin naisten pitkän viestin jengi jätettiin huonon kondiksen takia kokonaan lähettämättä jne. Joukkue oli vain 50 urheilijan vahvuinen, mikä n. 85 miljoonan asukkaan maasta ei paljon ole. Mitalejakaan ei tullut tällä kertaa kuin seitsemän, mutta parempi, että ne hankittiin tuollaisella pienehköllä porukalla, eikä niin, että olisi lähetetty jokainen piirikunnallisen tason edustaja kuten Suomi näköjään tekee.

Onhan se toki hyvä, että arvokisakokemusta hakemaan pääsee urheilijoita, mutta tällainen jatkuva jauhaminen siitä, että joku onnistuu, jos tekee kauden parhaansa, saa kyllä minut näkemään sen verran paljon punaista, että toivon todella, että jatkossa kisoihin pääsevät vain huipputuloksia tekevät, joten ei päästä selittämään mistään kauden parhaista, jos joku menestyy huonosti.

Olen henkilokohtaisesti aika pitkalle samaa mielta schollin kanssa mutta tahan vertailuun otin tuon kauden parhaan mukaan koska sita on yleensa toitotettu monien taholta ainoana mittarina.

Taalla moni jostain sairaasta syysta luulee etta tarkoitukseni on vain vittuila ja ilkkua suomalaiselle yu:lle, tai etta olen kateellinen, tai etta olen yu:n vihaaja tms.
Voitte tietysti kuvitella ihan mita haluatte ja tumputtaa Arsi Harjun elamankerran kanssa ja sokeasti uskoa etta Suomen urheilulla menee hienosti olosuhteisiin ja kansainvaliseen kilpailuun nahden.

Homman ideana oli verrata suomalaisten suorituksia ruotsalaisten vastaaviin koska vaitin/vaitan etta suomalaiset eivat jostain syysta (huom. en kertaakaan maininnut "paa ei kesta") pysty parhaampaan suoritukseen arvokisoissa.

Mielestani Suomen, perinteikkaana urheilumaana, jossa rahastakaan ei vaitteista huolimatta ole puute, pitaisi pystya arvokisoissa vahintaan samanlaiseen suoritukseen kuin Ruotsi esmes 00 -luvun arvokisoissa hyvaksyen myos sen etta valista tulee lievia epaonnistumisia kuten Osakassa.
Koska tuota edellista ei voi aaneen sanoa Suomessa koska yu:n "asiantuntijat" ja "ainoat" kannattajat saavat heti itkuraivareita niin paatin etta verrataan edes suorituksia, ei mitaleja/pistesijoja.

Nimista sen verran etta ne saannot on nahtavilla ja tulokset tiedossa ja koska teilla nayttaa olevan aikaa niin tehkaas oma lista.
Jospa tata kautta ne sinivalkoiset lasit tippuu paasta ja ymmarratte hieman mita ajan takaa.

Sen verran kuitenkin etta OP oli ylisuorittaja, Kajsa ja se keihaanheittaja taas ei.
 

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Herra Chilango näköjään lukee mitä haluaa lukea.

Esimerkiksi minä kirjoitin, että ruotsalainen yleisurheilu voi Osakan tulosten perusteella paremmin kuin koskaan, mutta eihän herra Chilango tällaista voi ottaa huomioon, koska silloin hänen mielikuvansa puusilmäisistä yleisurheilufaneista saisi kolhun.

Lisäksi herra Chilango höpisee täällä jotain Arsi Harjusta, joka on juuri näiden glory, glory -tyyppien suosikkiurheilija. Yleisurheiluihmisten keskuudessa taidetaan olla pikemminkin huojentuneita siitä, että on yksi pelko vähemmän.

Herra Chilango käy keskustelua, jota kukaan muu ei käy. Tässä ketjussa ei ole ketään, jonka mielestä suomalainen yleisurheilu voisi erityisen hyvin, mutta herra Chilango on silti ottanut tehtäväkseen kumota sellaisen väitteen.

Se, mistä tämä kaikki (taas) lähti, oli tämä "suomalaisilla ei kestä pää" -fraasi, joka on yhtäaikaa säälittävä ja kummallinen ilmiö (miksi helvetissä suomalaiset saavat tyydytystä siitä, että pitävät itseeän henkisesti muita kansakuntia kyvyttömättömämpinä?!). Kun se on helposti kumottavissa, niin piti alkaa jauhaa jotain yleisurheilun tilasta.

Suomalaiselle yleisurheilulle realistinen tavoite voisi olla Tokion 1991 kisojen taso. Sieltä tuli 4x sijoituspistettä, "kultaisella" (punaisella ja keltaisella) 70-luvulla pystyttiin parhaimmillaan tasolle 5x.

Jos Suomella olisi enemmän Risto Ulmalan kaltaisia urheilijoita, niin emme olisi tässä pulassa.

P.S. Yksi juttu vielä. Luin juuri Pohjalaisesta, että Pohjanmaan rannikolla korkeushyppy on kovin suosittu laji. Arvaako kukaan, miksi? Oskari Frösénin takia. Niin, Oskarin takia, tuon luuserin, jota ei pitäisi koskaan lähettää arvokisoihin. Jostain syystä vaasalaiset pikkulapset eivät tästä välitä, vaan haluavat kokeilla lajia, jota oman seudun poika MM-tasolla harrastaa.
 
Viimeksi muokattu:

Chilango

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpat, Les Habs
Herra Chilango näköjään lukee mitä haluaa lukea.

Esimerkiksi minä kirjoitin, että ruotsalainen yleisurheilu voi Osakan tulosten perusteella paremmin kuin koskaan, mutta eihän herra Chilango tällaista voi ottaa huomioon, koska silloin hänen mielikuvansa puusilmäisistä yleisurheilufaneista saisi kolhun.

Lisäksi herra Chilango höpisee täällä jotain Arsi Harjusta, joka on juuri näiden glory, glory -tyyppien suosikkiurheilija. Yleisurheiluihmisten keskuudessa taidetaan olla pikemminkin huojentuneita siitä, että on yksi pelko vähemmän.

Se, mistä tämä kaikki (taas) lähti, oli tämä "suomalaisilla ei kestä pää" -fraasi, joka on yhtäaikaa säälittävä ja kummallinen ilmiö (miksi helvetissä suomalaiset saavat tyydytystä siitä, että pitävät itseeän henkisesti muita kansakuntia kyvyttömättömämpinä?!). Kun se on helposti kumottavissa, niin piti alkaa jauhaa jotain yleisurheilun tilasta.

Suomalaiselle yleisurheilulle realistinen tavoite voisi olla Tokion 1991 kisojen taso. Sieltä tuli 4x sijoituspistettä, "kultaisella" (punaisella ja keltaisella) 70-luvulla pystyttiin parhaimmillaan tasolle 5x.


Ei vittu hannes, olet :
a) saalittava
b) naurettava
c) saalittavan naurettava
d) naurettavan saalittava

Voit valita ihan itse.

On se niin kiva kieriskella itsesaalissa, kukaan ei mua ymmarra, kaikki muut on tyhmia.

Olen saanut yhden ainoan edes puoliasiallisen vastaukses sinulta tassa ketjussa (se missa selitit miten suomalaiset joutuu metsastamaan rajaa ennen kisoja jne), muut on ollut sarkastista vittuilua.
Kysyn viela kerran, missa kohden mina olen kayttanyt fraasia "suomasilla ei paa kesta" tassa ketjussa?

Tuo "realistinen tavoite" kans on naita Suomen urheilun tappajia, milla ihmeen tavalla tuohon "realistiseen tavoitteeseen" on paadytty?
Piiloudutaan sen taakse ja tyydytaan minimisuorituksiin ja samaan aikaan hurrilandiassa menestytaan huomattavasti paremmin. Ja jos joku sattuu kritisoimaan niin nousee hirvittava itku asiasta.
No kun on vaarin verrata Ruotsiin, miksei voitas verrata esmes Libyaan, niilla menee viela huonommin ku Suomella.


Yritetaas palata asialinjalle.
Ihan mielenkiinnosta, miten keihaassa tulee jatkuvasti maailman huippuja?
No ku on niin vahan heittajia ei kelpaa vastaukseksi.
Ei myoskaan harrastajamaara, senhan nakee jo keihaskarnevaaleilla.
Onko suomalaiset jotenkin rakenteeltaan parempia heittajiksi? Epailen..
Onko valmennus parempaa heittajilla kuin muissa lajeissa? Epailen..
Perinteet? Lassyn, lassyn..
Miksei kiekkoon tai korkeuteen loydy edes yhta viimeisen 20 veen aikana?
Pituudesta loytyy Evila mutta hanen lisakseen viimeisen 40 vuoden aikana?
10-ottelu, seivas, jne.......

Olisko mahdollista etta keihaassa riittaa uskallusta menestymiseen?
 

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Ei vittu hannes, olet :
a) saalittava
b) naurettava
c) saalittavan naurettava
d) naurettavan saalittava

Voit valita ihan itse.
Hyvä ja asiallinen vastaus.

Olen saanut yhden ainoan edes puoliasiallisen vastaukses sinulta tassa ketjussa (se missa selitit miten suomalaiset joutuu metsastamaan rajaa ennen kisoja jne), muut on ollut sarkastista vittuilua.
Ilmeisesti todella luet vain mitä haluat. Edellisessä viestissäni ei ole mitään sarkastista vittuilua.

Kysyn viela kerran, missa kohden mina olen kayttanyt fraasia "suomasilla ei paa kesta" tassa ketjussa?
Edelleen, luet mitä mitä haluat lukea. En ole koskaan väittänyt, että sinä olisit kirjoittanut, ettei suomalaisten pää kestä, vaan kyseessä on Jatkoajassa aikojen alusta jatkunut keskustelu.

Tuo "realistinen tavoite" kans on naita Suomen urheilun tappajia, milla ihmeen tavalla tuohon "realistiseen tavoitteeseen" on paadytty?
Piiloudutaan sen taakse ja tyydytaan minimisuorituksiin ja samaan aikaan hurrilandiassa menestytaan huomattavasti paremmin.
Tota noinnii. Ensinnäkin Hurrilandiassa ei menestytä kovin hyvin, nytkin David Söderberg oli aika kehno. Ruotsissa on 24 viime vuoden aikana menestytty tuota kolmen mitalin tavoitetta huomattavasti paremmin kerran (1 kertaa). Jos kerta (1) on mielestäsi tapa tai perinne, niin olkoon sitten niin.

Helsinki '83: 0
Los Angeles '84: 2
Rooma '87: 1
Soul '88: 1
Tokio '91: 0
Stuttgart '91: 0
Barcelona '92: 1
Göteborg ´95: 0
Atlanta '96: 1
Ateen '97: 1
Sevilla '99: 1
Sydney '00: 1
Edmonton '01: 2
Pariisi '03: 5
Ateena '04: 3
Helsinki '05: 3
Osaka '07: 1

Ja jos joku sattuu kritisoimaan niin nousee hirvittava itku asiasta.
Luet mitä haluat. On kumma, ettei faktoja saa korjata ilman, että eräät käyttyäytyvät kuin tikkarivarkauden kohteeksi joutunut lapsi.

No kun on vaarin verrata Ruotsiin, miksei voitas verrata esmes Libyaan, niilla menee viela huonommin ku Suomella.
Kukas on sanonut, että on väärin verrata Ruotsiin? Luet mitä haluat.


Yritetaas palata asialinjalle.
Ihan mielenkiinnosta, miten keihaassa tulee jatkuvasti maailman huippuja?
No ku on niin vahan heittajia ei kelpaa vastaukseksi.
Paljonko on 1+1. Kaksi ei kelpaa vastaukseksi. Hienoa logiikkaa.

Onko valmennus parempaa heittajilla kuin muissa lajeissa? Epailen..
Väitätkö nyt tosissasi, ettei Suomessa ole maailman paras keihäsvalmennus?
 

MS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Et-Po 72, EuPa, Veitsiluodon Vastus,Hoopi Hänninen
Mielestani Suomen, perinteikkaana urheilumaana, jossa rahastakaan ei vaitteista huolimatta ole puute,
Mihin perustuu väite, että Suomessa ei ole rahasta pulaa yleisurheilussa?

pitaisi pystya arvokisoissa vahintaan samanlaiseen suoritukseen kuin Ruotsi esmes 00 -luvun arvokisoissa hyvaksyen myos sen etta valista tulee lievia epaonnistumisia kuten Osakassa.
Menestys pitää suhteuttaa väestöpohjaan ja lajin harrastajamääriin.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Yritetaas palata asialinjalle.
Ihan mielenkiinnosta, miten keihaassa tulee jatkuvasti maailman huippuja?
No ku on niin vahan heittajia ei kelpaa vastaukseksi.
Ei myoskaan harrastajamaara, senhan nakee jo keihaskarnevaaleilla.
Onko suomalaiset jotenkin rakenteeltaan parempia heittajiksi? Epailen..
Onko valmennus parempaa heittajilla kuin muissa lajeissa? Epailen..
Perinteet? Lassyn, lassyn..
Miksei kiekkoon tai korkeuteen loydy edes yhta viimeisen 20 veen aikana?
Pituudesta loytyy Evila mutta hanen lisakseen viimeisen 40 vuoden aikana?
10-ottelu, seivas, jne.......

Olisko mahdollista etta keihaassa riittaa uskallusta menestymiseen?
Jaa uskalluksellako sitä menestytään? Itse olen ollut siinä luulossa, että huippu-urheilussa menestymiseen tarvitaan lahjakkuutta, työntekoa ja osaavaa ohjausta (valmennusta). Miksikö sitten Suomelle on viime vuosikymmeninä tullut enemmän menestystä keihäästä kuin muista yleisurheilulajeista? Itse olet maininnut tärkeimmät näistä syistä, vaikka jostain syystä et niitä hyväksykään. Ainoa nimeämistäsi syistä, jonka itsekin olen valmis jättämään unholaan, on suomalaisten rakenteellinen soveltuvuus keihäänheittäjiksi. Kyllähän noita näyttää tulevan Etelä-Afrikasta ja Kuubastakin.

Totuus on kuitenkin se, että heittolajien harrastus on yleisesti lähinnä eurooppalaisten käsissä (toki poikkeuksiakin löytyy Greer, Murofushi jne.). Syystä taikka toisesta heittolajit ovat jääneet suurimmassa osassa maailmaa, jopa osassa Eurooppaa, juoksu- ja hyppylajien jalkoihin. Tämän näkee esimerkiksi Kultaista liigaa katsoessa. Ei sieltä kovin montaa keihäskaarta näytetä illassa kun koko ajan on radalla juoksijoita.

Suomessa keihäänheitto on vieläpä erittäin suosittua. Käsittääkseni jonkin aikaa sitten moukarinheitto ohitti keihään Suomen suosituinpana yleisurheilulajina harrastajamääriltään (todennäköisesti mukaan laskettu vain aktiivisesti kilpailevat, muutenhan kaikki lenkkeilijät voitaisiin laskea kestävyysjuoksijoiksi). Minulla ei ole mitään tilastoja tähän, mutta uskoisin, että missään maailmassa ei asukaslukuun nähden ole niin paljon keihäänheittäjiä kuin Suomessa. Tästä kertoo myös esimerkiksi Suomen hyvä menestys juniorikisoissa, joissa Suomelle tulee mitaleja harva se kerta. Tästä on hyvä ammentaa tulevia aikuisten huippumiehiä ja -naisia. En tiedä, mitä meinasit viittauksellasi keihäskarnevaaleihin, mutta Suomen kansallinen taso keihäässä on huimaava. Tänäkin vuonna Suomesta löytyy yhdeksän miestä, jotka ovat ylittäneet 80m. Saksasta heitä löytyy viisi, Latviasta ja Venäjältä neljä. Kertoo ehkä jonkin verran keihään levinneisyydestä Suomessa.

Perinteet eivät tietenkään itsessään tee suomalaisista parempia keihäänheittäjiä, mutta erityisesti valmennuksen osaaminen kehittyy ajan myötä. Uskaltaisin väittää, että Suomessa on maailman paras keihäsvalmennus. Tätä osataan arvostaa myös ulkomailla, Breaux Greerin valmentaja on suomalainen.
 

Chilango

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpat, Les Habs
Tota noinnii. Ensinnäkin Hurrilandiassa ei menestytä kovin hyvin, nytkin David Söderberg oli aika kehno. Ruotsissa on 24 viime vuoden aikana menestytty tuota kolmen mitalin tavoitetta huomattavasti paremmin kerran (1 kertaa). Jos kerta (1) on mielestäsi tapa tai perinne, niin olkoon sitten niin.

Helsinki '83: 0
Los Angeles '84: 2
Rooma '87: 1
Soul '88: 1
Tokio '91: 0
Stuttgart '91: 0
Barcelona '92: 1
Göteborg ´95: 0
Atlanta '96: 1
Ateen '97: 1
Sevilla '99: 1
Sydney '00: 1
Edmonton '01: 2
Pariisi '03: 5
Ateena '04: 3
Helsinki '05: 3
Osaka '07: 1

Taisin puhua 00-luvun Ruotsin menestyksesta, ja sun oman listas mukaan 2000 jalkeen tilanne on Suomi 11 Ruotsi 26.

Tassa Ruotsin mitalit:
2000: 1
2001: 2
2002: 5
2003: 5
2004: 3
2005: 3
2006: 6
2007: 1

Ja vastaavat Suomen:
2000: 1
2001: 2
2002: 3
2003: -
2004: -
2005: 1
2006: 3
2007: 1

En ala tarkistaan onko tuo oikein, sulla varmaan on tilastot hallussa. Tosin tuossa nayttas olevan pieni ero siihen aikasempaan listaan jonka lahetit. Taytyy olla pelkka inhimillinen erehdys?

Väitätkö nyt tosissasi, ettei Suomessa ole maailman paras keihäsvalmennus?
En

Jaa uskalluksellako sitä menestytään? Itse olen ollut siinä luulossa, että huippu-urheilussa menestymiseen tarvitaan lahjakkuutta, työntekoa ja osaavaa ohjausta (valmennusta).
Eli Suomesta loytyy lahjakkaita, kovaa harjottelevia urheilijoita joilla viela on osaavat valmentajat vain keihaaseen?

Miksikö sitten Suomelle on viime vuosikymmeninä tullut enemmän menestystä keihäästä kuin muista yleisurheilulajeista? Itse olet maininnut tärkeimmät näistä syistä, vaikka jostain syystä et niitä hyväksykään. Ainoa nimeämistäsi syistä, jonka itsekin olen valmis jättämään unholaan, on suomalaisten rakenteellinen soveltuvuus keihäänheittäjiksi. Kyllähän noita näyttää tulevan Etelä-Afrikasta ja Kuubastakin.
En hyvaksykkaan ja nimenomaan sen takia mita Ruotsissa on tehty.

Totuus on kuitenkin se, että heittolajien harrastus on yleisesti lähinnä eurooppalaisten käsissä (toki poikkeuksiakin löytyy Greer, Murofushi jne.). Syystä taikka toisesta heittolajit ovat jääneet suurimmassa osassa maailmaa, jopa osassa Eurooppaa, juoksu- ja hyppylajien jalkoihin. Tämän näkee esimerkiksi Kultaista liigaa katsoessa. Ei sieltä kovin montaa keihäskaarta näytetä illassa kun koko ajan on radalla juoksijoita.
Eli Suomi parjaa lajeissa joita vaan eurooppalaiset harrastavat. Tama selittaakin Suomen huikean menestyksen EM-kisoissa.

En tiedä, mitä meinasit viittauksellasi keihäskarnevaaleihin, mutta Suomen kansallinen taso keihäässä on huimaava. Tänäkin vuonna Suomesta löytyy yhdeksän miestä, jotka ovat ylittäneet 80m. Saksasta heitä löytyy viisi, Latviasta ja Venäjältä neljä. Kertoo ehkä jonkin verran keihään levinneisyydestä Suomessa.
Kasittaakeni osallistujamaarat eivat paata huimaa karnevaaleilla. Voin tosin olla vaarassa, palstan tilastonikkarit varmaan kertoo suoraan nuo luvut.

Perinteet eivät tietenkään itsessään tee suomalaisista parempia keihäänheittäjiä, mutta erityisesti valmennuksen osaaminen kehittyy ajan myötä. Uskaltaisin väittää, että Suomessa on maailman paras keihäsvalmennus. Tätä osataan arvostaa myös ulkomailla, Breaux Greerin valmentaja on suomalainen.
Tasta olen ihan samaa mielta mutta eiko homma toimis toisinpainkin?
Myonnetaan se fakta etta ei osata ja otetaan valmentajat vaikka Ruotsista.
Ei pari viikkoa jossain Ranskassa jollain juoksuleirilla kesaa tee.
 

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Perinteillä, valmennusosaamisella ja lajin suosiolla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, kuinka paljon menestystä lajeissa mikäkin maa saavuttaa, se on kiinni pelkästään halusta voittaa.

Tarkastelkaamme tuloksia kautta vuosien. Huomaamme muutamia erikoisuuksia esimerkiksi Yhdysvaltain menestyksessä.

Seiväshypyn yhdysvaltalaiset olympiavoittajat:
1896 Welles Hoyt
1900 Irving Baxter
1904 Charles Dvorak
1908 Edward Cook/Alfred Gilbert
1912 Harry Babcock
1920 Frank Foss
1924 Lee Barnes
1928 Sabin Carr
1932 William Miller
1936 Earle Meadows
1948 Guinn Smith
1952 Bob Richards
1956 Bob Richards
1960 Don Bragg
1964 Fred Hansen
1968 Bob Seagren
2000 Nick Hysong
2004 Tim Mack

Vuoden 1906 väliolympialaisia lukuun ottamatta yhdysvaltalaiset seiväshyppääjät uskalsivat menestyä vuoteen 1968 asti seiväshyppypaikalla. Tämän jälkeen maahan iski pelko voittaa seiväshypyn olympiakultaa, kunnes vuonna 2000 Nick Hysong vapautti kansakunnan tästä koettelemuksesta.

Moukarin yhdysvaltalaiset olympiavoittajat:
1900 John Flanagan
1904 John Flanagan
1906 ei kisalaji
1908 John Flanagan
1912 Matt McGrath
1920 Patrick Ryan
1924 Fred Tootell
1956 Harold Connolly

Jenkkiläiset hallitsivat moukaririnkiä 1900-luvun alun, kunnes maahan iski 1928 hirvittävä tauti, moukarikultakauhu. Sairauden luultiin talttuneen vuonna 1956 Melbournessa, mutta epidemia on sitkeää laatua.

1500 metrin yhdysvaltalaiset olympiavoittajat:
1904 Jim Lightbody
1906 Jim Lightbody
1908 Mel Sheppard

Kauhistuksen paikka on ollu melkeinmaili USA:n kansalle sitten vuosisadan alun. Onneksi USA:lle tuo toivoa MM-kultaan kiitänyt Bernard Lagat. Ehkä 100 vuotta kauhua on tarpeeksi?


5000 metrin yhdysvaltalaiset olympiavoittajat:
1964 Bob Schul

10000 metrin yhdysvaltalaiset olympiavoittajat:
1964 Bob Mills

Tokion kisoissa yhdysvaltalaiset kestävyysjuoksijat voittivat hirvittävän fobiansa, ja ottivat voitot vitosella ja kympillä!

3000 metrin esteiden yhdysvaltalaiset olympiavoittajat:
1952 Horace Ashenfelter

Estynyttä on meno, kun jenkit laitetaan viivalle estejuoksussa.

Kävelyjen yhdysvaltalaiset olympiavoittajat:
-
Yhdysvaltalaiset pelkäävät kävelyä ja varsinkin menestystä siinä.

Chilango, suomalainen kyllä tietää, että täällä kaikki ovat joskus heittäneet keihästä. Minäkin olen teininä laittanut kepin liitämään tuhansia kertoja, vaikka lahjoja ei ollut. Kun minä olin lapsi, niin harva se päivä järjestimme keihäänheittokilpailuja. Niihin osallistui lapsia, jotka muuten eivät urheilleet. Suomessa on hyvin hankalaa olla lahjakas keihäänheittäjä niin, ettei joku sitä huomaisi. Joka kylältä myös löytyy tekniikan tunteva valmentaja, joka laittaa kehityksen ainakin alkuun.

Jos ei usko, että lajin suosiolla on mitään tekemistä menestyksen kanssa, niin voi vaikka miettiä suomalaisen seiväshypyn historiaa. Isot pojat ovat kertoneet, että Pentti Nikulan viisimetrinen sai maassa aikaan ennennäkemättömän seiväsinnostuksen. Pikkupojat täyttivät hyppypaikat. Tuon innostuksen seuraukset voi jokainen katsoa 1970- ja 1980-luvun, jopa 1990-luvun alun, tuloksista. Suomen seiväshypyn taso nousi.

Antti Kalliomäki kuitenkin jäi ainoaksi varsinaiseksi tähdeksi, vaikka Rauno Pudas, Kimmo Pallonen, Asko, Arto ja Petri Peltoniemi, Kimmo Kuusela ja kumppanit hyvää jälkeä tekivätkin. Esteeksi taisi tulla nimenomaan se, että taitotieto ei sittenkään riittänyt viemään porukkaa maaliin asti. Joka kylältä ei löytynyt seiväshyppyeksperttiä, ja se todellinen tieto oli rajan takana. Tuskin menestyksen pelko näitä miehiä kaatoi, kun he uskalsivat hypätä korkealta.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Eli Suomesta loytyy lahjakkaita, kovaa harjottelevia urheilijoita joilla viela on osaavat valmentajat vain keihaaseen?
Sanoinko näin? En. Yleisurheilun saralta tällaisia urheilijoita löytyy esim. Evilä ja Karjalainen, vanhemmista urheilijoista esim. Bryggare ja Kononen. On kuitenkin varmasti selvää, että keihäsvalmennuksen osaaminen on Suomessa korkeammalla tasolla kuin minkään muun yleisurheilulajin (mitenkään muitten lajien valmennusta väheksymättä), tähän kun lisätään suuremmat harrastajamäärät, niin lienee selvää, että Suomeen tulee enemmän keihäsmitaleja kuin esim. pituushyppymitaleja.

Eli Suomi parjaa lajeissa joita vaan eurooppalaiset harrastavat. Tama selittaakin Suomen huikean menestyksen EM-kisoissa.
No ei, mutta ymmärrät varmaan itsekin, että on helpompi päästä mitaleille lajissa, jota harrastetaan "tosissaan" 10 maassa, kuin semmoisessa, jota harrastetaan 30 maassa. Jos vertaat Suomen heittolajien menestystä MM- ja EM-kisoissa, lienevät mitalimäärät suurinpiirtein saman vertaisia. Sen sijaan esim. kestävyysjuoksuissa Suomi on kaksissa edellisissä EM-kisoissa saanut molemmista kultamitalin, mutta yllättäen MM-kisoista ei ole tullut edes pistesijoja (no Holmén oli nyt ysi, ja se olikin erinomainen tulos).

Kasittaakeni osallistujamaarat eivat paata huimaa karnevaaleilla. Voin tosin olla vaarassa, palstan tilastonikkarit varmaan kertoo suoraan nuo luvut.
Keihäskarnevaalien osanottajamääriä en tiedä, mutta kertoohan tuo 80m kaarien heittäjäkaartikin aika hyvin, missä mennään. Suomessa on ylivoimaisesti laajin ja kovatasoisin keihään kärki.

Tasta olen ihan samaa mielta mutta eiko homma toimis toisinpainkin?
Myonnetaan se fakta etta ei osata ja otetaan valmentajat vaikka Ruotsista.
Ei pari viikkoa jossain Ranskassa jollain juoksuleirilla kesaa tee.
No onhan näin tehtykin. Muistaakseni ainakin Heli Koivula, Oskari Frösen ja Janne Holmén ovat turvautuneet ruotsalaisvalmentajiin/leiriin. Ja kyllä huippuyleisurheilijamme viettävät useampia kuukausia ulkomailla leireillä joka vuosi.
 

Kaivanto

Jäsen
Taisin puhua 00-luvun Ruotsin menestyksesta

Kurkkasin juuri kaikki viestisi ketjusta ja ne sinua paremmin tuntevana voin kertoa, että et tainnut. Alkuperäinen väitteesi kuului "uskon vahvasti etta arvokisoissa suomalaiset alisuorittavat huomattavasti enemman kuin esimerkiksi ruotsalaiset" ilman mitään ajallista rajausta. 2000-luku tuli keskusteluun, kun totesit "eihan Suomessa niita onnistujia kovinkaan montaa viimeaikona ole ollut", mihin hannes_ko vastasi käymällä läpi kaikki suomalaiset ja ruotsalaiset arvokisamitalistit 2000-luvulta päätyen johtopäätökseen, että viime aikoina merkittävästi suurempi osa suomalaisista kuin ruotsalaisista arvokisamitalisteista on ollut yllättäjiä eli onnistujia, mihin sinä vastasit lillukanvarsilla sekä väittämällä, että 2003 ja 2004 ei ole järjestetty arvokisoja sen sijaan, että olisit haastanut itse perusväittämän "viime aikojen suomalaismitalistit ovat venyneet enemmän kuin ruotsalaismitalistit".
 

Chilango

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpat, Les Habs
Kurkkasin juuri kaikki viestisi ketjusta ja ne sinua paremmin tuntevana voin kertoa, että et tainnut. Alkuperäinen väitteesi kuului "uskon vahvasti etta arvokisoissa suomalaiset alisuorittavat huomattavasti enemman kuin esimerkiksi ruotsalaiset" ilman mitään ajallista rajausta. 2000-luku tuli keskusteluun, kun totesit "eihan Suomessa niita onnistujia kovinkaan montaa viimeaikona ole ollut", mihin hannes_ko vastasi käymällä läpi kaikki suomalaiset ja ruotsalaiset arvokisamitalistit 2000-luvulta päätyen johtopäätökseen, että viime aikoina merkittävästi suurempi osa suomalaisista kuin ruotsalaisista arvokisamitalisteista on ollut yllättäjiä eli onnistujia, mihin sinä vastasit lillukanvarsilla sekä väittämällä, että 2003 ja 2004 ei ole järjestetty arvokisoja sen sijaan, että olisit haastanut itse perusväittämän "viime aikojen suomalaismitalistit ovat venyneet enemmän kuin ruotsalaismitalistit".

Tassa menee pikkaen kaks juttua sekasin.
On totta etta sanoin noin tuosta alisuorittamisestsa mutta nyt kasittaakseni puhutaan tuosta mun tanaan 09:02 lahettamastani viestista jossa sanoin:
"Mielestani Suomen, perinteikkaana urheilumaana, jossa rahastakaan ei vaitteista huolimatta ole puute, pitaisi pystya arvokisoissa vahintaan samanlaiseen suoritukseen kuin Ruotsi esmes 00 -luvun arvokisoissa.."

Oli tarkotus jo mainita asiasta aikaisemmin eli nyt vittuillaan ja pilkataan suomalaisten menestykselle sen epaonnistumisen sijaan.

Taisin jo sanoakin jossain viestissa etta tuskin venymallakaan Suomeen olis tullut paljoa enempaa mitaleja viime kisoista.
 

Chilango

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpat, Les Habs
Sanoinko näin? En. Yleisurheilun saralta tällaisia urheilijoita löytyy esim. Evilä ja Karjalainen, vanhemmista urheilijoista esim. Bryggare ja Kononen. On kuitenkin varmasti selvää, että keihäsvalmennuksen osaaminen on Suomessa korkeammalla tasolla kuin minkään muun yleisurheilulajin (mitenkään muitten lajien valmennusta väheksymättä), tähän kun lisätään suuremmat harrastajamäärät, niin lienee selvää, että Suomeen tulee enemmän keihäsmitaleja kuin esim. pituushyppymitaleja.
En usko etta nuo nelja ovat ne ainoat lahjakkaat joita Suomesta loytyy. Meidan yu vihaajienkin tietoon on tullut useita lahjakkuuksia aina Paunosesta lahtien jotka vaan katoavat jonnekin.
Tahan Paunosesta tallanen muistelo.
Muistan varmaan ikani kun ihan skidina jollain urheilumatkalla katsottiin Paunosen juoksua jossain olisko ollut Eurocupissa tms. Oli hemmetin hieno ja rohkea juoksu, kaveri tais olla vasta 19 vee ja tuli kolmanneksi. Jengi ihan hurmiossa ja alettiin suurinpiirtein laskeen paivia seuraavin arvokisoihin.

Keihäskarnevaalien osanottajamääriä en tiedä, mutta kertoohan tuo 80m kaarien heittäjäkaartikin aika hyvin, missä mennään. Suomessa on ylivoimaisesti laajin ja kovatasoisin keihään kärki.
No tuota just tarkotin, miksi keihaassa saadaan ne lahjakkuudet huipulle ja viela tollaset maarat ja muissa lajeissa ei sita yhtakaan? Onko tosiaan suomalainen valmennus noin paskaa muissa kuin keihaassa?
Vai olisko tassa se mita sanoin eli on mahdollisuudet huipulle mutta tulee vahan epavarma olo koska "eihan suomalaiset tassa lajissa ole ennenkaan parjanneet" ja "kato nyt totakin mustaa jatkaa, on varmaan saatanan paljon kovempi ku mina".
Keihaassa taas tiedat etta kun kavelet suomalaisena sinne keihaspaikalle niin jengi kattoo sua vahan ylospain ihan vaan sen takia koska olet suomalainen.

No onhan näin tehtykin. Muistaakseni ainakin Heli Koivula, Oskari Frösen ja Janne Holmén ovat turvautuneet ruotsalaisvalmentajiin/leiriin. Ja kyllä huippuyleisurheilijamme viettävät useampia kuukausia ulkomailla leireillä joka vuosi.
Holmenista tiesinkin ja tulokset puhuu puolestaan.
Nuo leiritkin on totta mutta niissa pulataan niiden suomalaisten valmentajien johdolla. Tuon Ranskan mainitsin vain sen takia kun kasittaakseni Manninen oli Arronin valmentajan hoidossa muutaman viikon, olisko ollut pari vuotta sitten.
Onhan tuo ulkomaalainen valmentaja tominut muissakin lajeissa, latkassa tulee 95 mieleen heti. Futiksessa nayttas myos etta Roy tekee myos hyvaa jalkea.

Olen muuten aika varma etta junnujen harrastuslistalla keihas ei ole yu lajeista se eka, ei taida yltaa edes top-5:een.
Kylla siella juostaan ja hypitaan huomattavasti enemman kuin heitetaan keihasta. Keihaalla kuitenkin on Suomessakin pikkasen junttimaine.
 

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
No tuota just tarkotin, miksi keihaassa saadaan ne lahjakkuudet huipulle ja viela tollaset maarat ja muissa lajeissa ei sita yhtakaan? Onko tosiaan suomalainen valmennus noin paskaa muissa kuin keihaassa?
Tässä on pari vuotta vanha maailmanlista kaikkien aikojen keihästuloksista. Minusta tällainen 70 heittäjän ujuttaminen 630 parhaan listalle kertoo kyllä sekä harrastuneisuudesta että ammattitaidosta, eikä pelkästään jostain myyttisestä henkisestä lujuudesta.Ja kyllä se kertoo siitäkin, ettei kilpailu keihäässä ole erityisen kovaa.

Isosta massasta löytyy mestareita, mutta ei se aina onnistu. Sijalta 527 löytyy suomalaisen keihäänheiton yksi suurimmista lahjakkuuksista, Tero Angeria. Listalta löytyy ehkä kaikkein lahjakkain, Harri Haatainen. Pietari Skyttä, Tommi Viskari, Saku Kuusisto, Jarkko Heimonen... Nuorten sarjoissa menestyneitä riittää. Ei kaikista lahjakkaista keihäänheittäjistä tule huippuja, vaikka viivalle asetuttaessa heillä olisikin tuo myyttinen voittamisen tahto rinnan alla.

2 Seppo Räty
3 Aki Parviainen
7 Tero Pitkämäki
9 Kimmo Kinnunen
17 Matti Närhi
18 Juha Laukkanen
22 Harri Hakkarainen
39 Harri Haatainen
40 Tapio Korjus
51 Ari Pakarinen
75 Esko Mikkola
76 Sami Saksio
81 Jarkko Koski-Vähälä
84 Tero Järvenpää
93 Pekka Alaräisänen
95 Marko Hyytiäinen
102 Pietari Skyttä
112 Jorma Markus
124 Jari Hartikainen
162 Teemu Wirkkala
167 Mika Parviainen
185 Jyrki Blom
199 Hannu Holopainen
204 Tommi Huotilainen
221 Teemu Pasanen
224 Pauli Piiparinen
231 Antti Ruuskanen
233 Ilkka Kontinaho
235 Yki Laine
236 Jarkko Kinnunen
251 Juha Karjalainen
258 Eero Heikkinen
286 Vesa Jäppinen
294 Arto Manninen
319 Tommi Viskari
320 Saku Kuusisto
325 Ville Räsänen
331 Kari Viitamäki
337 Matti Korte
339 Mikko Anttonen
343 Marko Kantanen
349 Jarkko Heimonen
359 Hannu Virta
376 Jouni Koukkari
381 Petri Castren
384 Aimo Aho
386 Juha Aarnio
440 Kari Vinni
446 Matti Kiilunen
457 Kari Ihalainen
473 Erno Salmela
474 Ari Mannio
476 Timo Utanen
477 Petteri Piironen
480 Kauko Koivuniemi
484 Petteri Leinonen
491 Ari Weckström
512 Kimmo Solehmainen
527 Tero Angeria
541 Markku Liikala
542 Jukka Miettinen
547 Ville Piippo
551 Janne Sakko
562 Kalle Sillanpää
565 Jari Koskenlahti
570 Mikko Valle
574 Risto Värttö
598 Juha Hentunen
600 Timo Suomalainen
621 Arto Pulkkanen
631 Petri Kupiainen
 

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Hannes, onko oikein sanoa etta sinusta ns. voittamisen tahto (kaanteisena voittamisen pelko) on ihan paskapuhetta? Vai kuvittelenko mina?
Ei.

Mutta ei se ole merkitsevä tekijä siinä, päästäänkö lajissa all time 600 listalle. Keihäässä sinne pääsee75 metrillä, satasella ajan pitää olla jotain 10.25.
 

Chilango

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpat, Les Habs
Ei.

Mutta ei se ole merkitsevä tekijä siinä, päästäänkö lajissa all time 600 listalle. Keihäässä sinne pääsee75 metrillä, satasella ajan pitää olla jotain 10.25.

En ymmarra tuota vertausta ja en oikein ymmarra miksi noita kahta pitaa edes verrata?
On totta etta nykyisille suomalaisille sprinttereille 10.25 on kova aika mutta samalla tavalla 75 metria keihaassa on kova sana monessa muussa maassa.

Vai onko niin etta sen takia parjataan keihaassa ku muita ei kiinnosta/eivat harjottele hyvin/muilla ei ollut NHL pelaajia mukana (ei ku toi olikin -95).
On se hemmetin hyva etta muut maat on jattany keihaan pelkastaan suomalaisille, edes jostain lajista saadaan mitaleja.

Tahan voisit lukea ainoan ketjun jonka olen avannut jatkoaikaan. Lainasit siita jo patkan joten varmaan loydat sen.
 

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
En ymmarra tuota vertausta ja en oikein ymmarra miksi noita kahta pitaa edes verrata?
On totta etta nykyisille suomalaisille sprinttereille 10.25 on kova aika mutta samalla tavalla 75 metria keihaassa on kova sana monessa muussa maassa.
Käsi sydämelle: jos Suomella olisi 10.25 juokseva sprintteri, niin antaisitko hänet Ruotsille, jos vastineeksi saisimme kymmenen 75 metriä heittävää keihäriä?

Minä muuten vähän veikkaan, että Markku Liikala, naapuripitäjän mies, ei ole koskaan saanut sellaista arvostusta, jota Chilango nyt hänen osakseen langettaa. Aina olen pitänyt kansallisen tason urheilijoiden puolia, mutta Chilangon suoma arvostus on aivan eri sfääreissä. Dean Capobianco (doping-hemmoja), Anatoli Dovgal, Ryszard Pilarczyk, Markku Liikala. Hyviä urheilijoita kaikki.
 

Chilango

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpat, Les Habs
Käsi sydämelle: jos Suomella olisi 10.25 juokseva sprintteri, niin antaisitko hänet Ruotsille, jos vastineeksi saisimme kymmenen 75 metriä heittävää keihäriä?

Minä muuten vähän veikkaan, että Markku Liikala, naapuripitäjän mies, ei ole koskaan saanut sellaista arvostusta, jota Chilango nyt hänen osakseen langettaa. Aina olen pitänyt kansallisen tason urheilijoiden puolia, mutta Chilangon suoma arvostus on aivan eri sfääreissä. Dean Capobianco (doping-hemmoja), Anatoli Dovgal, Ryszard Pilarczyk, Markku Liikala. Hyviä urheilijoita kaikki.

Hyva kysymys. Tallahetkella en vaihtaisi, toisinpain tietysti sen tekisinkin.
Tassa palataan mielestani taas siihen mun kysymykseen, miksi keihaassa onnistutaan hemmetin hyvin siina mika muissa lajeissa ei toimi ollenkaan?
Taa menee nyt jankkaamiseksi mutta ku ei ymmarra.
En odota kymmenta 10.25 alittavaa juoksijaa sataselle, edes yksi olis jo jotain.
Fiddu, lahjakkaita harrastajia taatusti loytyy.

Jos keihaassakin tuo 75 metrinen olis niin helppo milta hannes saa sen nayttamaan niin miksi siella karjessa kuitenkin vain on heittajia muutamasta maasta?
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Hyva kysymys. Tallahetkella en vaihtaisi, toisinpain tietysti sen tekisinkin.
Tassa palataan mielestani taas siihen mun kysymykseen, miksi keihaassa onnistutaan hemmetin hyvin siina mika muissa lajeissa ei toimi ollenkaan?
Taa menee nyt jankkaamiseksi mutta ku ei ymmarra.
No sitähän tässä on sulle yritetty selittää jo monella viestillä. Vielä tiivistettynä: laaja harrastuspohja, hyvä valmennus, suhteellisen vähäinen levinneisyys maailmalla. Jos et vieläkään ymmärrä, niin kai se vika on sitten siellä päässä. Mä en osaa yksinkertasemmin selittää.

En odota kymmenta 10.25 alittavaa juoksijaa sataselle, edes yksi olis jo jotain.
Fiddu, lahjakkaita harrastajia taatusti loytyy.
No, ei löydy noin kovia satasen menijöitä, mutta tuplamatkalla nuori Visa Hongisto juoksi vasta ennätyksekseen 20,56 Osakassa. Ja onhan siellä tulossa myös Ruostekiveä ym.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Kovasti olen yrittänyt, mutta en edelleenkään yhtään ymmärrä mitä vääntöä te, hannes_ko ja Chilango, vedätte?

Muuten olen sitä mieltä, että tässä on yksi seuraavista suomalaisista arvokisamenestyjistä: 474 Ari Mannio. Niin ja Pudas on Rauli.

Huiput vetävät harrastajia lajinsa pariin. Koska Suomella on jo Jonni Myyrän ajoilta ollut hyviä keihäänheittäjiä, on siitä jo tullut ikäänkuin kansallislaji. Oli uskomatonta eräänä kesäisenä lauantai-iltapäivänä joitain vuosia sitten kun joensuulaisen pubin porukat lähtivät heittämään keihästä läheiselle urheilukentälle. Suurin osa porukasta, minä mukaan lukien, heiteltiin 30-35m kaaria, mutta yksi kaveri heitti naisten keihästä kylmiltään n. 68 metriä.

Pentti Kahman SE:n 63,50 myötä tuli aikoinaan muita kiekkomiehiä, Tuokkolaa jne, Ståhlbergin perässä on tullut kuulamiehiä, Kalliomäen jälkeen tuli hyviä seiväshyppääjiä ja nyt on pituushyppyyn ja moukariin tulossa nuoria evilöitä ja karjalaisia sankoin joukoin. Keskitalo on esimerkkinsä ammentanut Kuhasta ja Kantasesta. Esimerkit saavat vieläkin nuoret liikkeelle, vaikka varmaan prosentuaalisesti enemmän nyt on himassa istuvia nettinörttejä kuin aiemmin kirjaheeboja.

Aina ei hyvätkään esimerkit ole saaneet jatkoa hyvillä yksilöillä, mm. Raikka Vilenin hyvät käsiajat satasella tai Ossi Karttusen suoritukset eivät kantaneet uusia vauhtiveikkoja niille matkoille, samaten kestävyysjuoksuissa on ongelmia. Niissä tapauksissa pitäneekin sitten uskoa niihin Väätäisen ja Virenin lauseisiin, joiden mukaan doping-lista oli noihin aikoihin yhden A4:n mittainen.

Mukavahan näistä olisi turista, mutta Osaka taisi mennä jo ja katseet on Pekingiin.
 

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Kovasti olen yrittänyt, mutta en edelleenkään yhtään ymmärrä mitä vääntöä te, hannes_ko ja Chilango, vedätte?
Et ole ainoa, joka on yrittänyt ymmärtää.

Niin ja Pudas on Rauli.
Jees, mutta siksipä en malta olla muistuttamatta, että

Keskitalo on esimerkkinsä ammentanut Kuhasta ja Kantasesta.
Sari varmaankin on enemmän innostunut kulkemaan Sisko Hanhijoen ja Sanna Kyllösen jalanjäljissä.
 

Chilango

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpat, Les Habs
.... laaja harrastuspohja, hyvä valmennus, suhteellisen vähäinen levinneisyys maailmalla. Jos et vieläkään ymmärrä, niin kai se vika on sitten siellä päässä. Mä en osaa yksinkertasemmin selittää.
And meanwhile in Sweden.....
Elama on varmaan helppoa sinunlaisilles, tyydytaan niihin standardivastauksiin eika koskaa tule mieleen ihmetella josko asiat vois olla toisinkin.

No, ei löydy noin kovia satasen menijöitä, mutta tuplamatkalla nuori Visa Hongisto juoksi vasta ennätyksekseen 20,56 Osakassa. Ja onhan siellä tulossa myös Ruostekiveä ym.

No naita "onhan siella tulossa" -urheilijoita on ollut vuosikausi mutta se tuleminen on aina jaanyt johonkin.
 

Chilango

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpat, Les Habs
Huiput vetävät harrastajia lajinsa pariin.

Pentti Kahman SE:n 63,50 myötä tuli aikoinaan muita kiekkomiehiä, Tuokkolaa jne, Ståhlbergin..... Kalliomäen

nuoria evilöitä ja karjalaisia

Keskitalo on esimerkkinsä ammentanut Kuhasta ja Kantasesta.

Aina ei hyvätkään esimerkit ole saaneet jatkoa hyvillä yksilöillä, mm. Raikka Vilenin hyvät käsiajat satasella tai Ossi Karttusen suoritukset eivät kantaneet uusia vauhtiveikkoja niille matkoille, samaten kestävyysjuoksuissa on ongelmia. Niissä tapauksissa pitäneekin sitten uskoa niihin Väätäisen ja Virenin lauseisiin, joiden mukaan doping-lista oli noihin aikoihin yhden A4:n mittainen.

Tuli pikkasen sekava tuosta lainauksesta mutta en ihan kokonaan halunnut ottaa sita.

Huiput vetavat jne varman pitaa paikkaansa mutta nayttas toimivan vain keihaassa.

Ketas ne huippukiekkomiehet Kahman jalkeen oli? Tuokko tuskin innostui kiekosta Kahman esimerkista, koska, jos muistan oikein, kilpailivat yhdessa.
Entas ne seivasmiehet Kalliomaen jalkeen? Taitaa olla pari mitalia EM-kisoista Kalliomaen uran jalkeen?
Stahlberg huippu? No jos kaks (?) halliEM:aa tekee hanesta huippun niin sitten han on huippu. Stahlberg tais jopa lopettaa uransa ennen kuin nama nykyiset kuulamiehet olivat edes syntyneet.
Kenesta muuten Evila ja OP otti mallia?
Ei naa oikein hyvia esimerkkeja ole.

Kuten sanoitkin, aina ei jatkoa ole tullut.
Jos oletetaan etta junnu innostuu jostain lajista esimerkin takia ehka noin 8-10 vuotiaana niin on aika ironista etta kestavyysjuoksussa, joka taatusti on ollut vielakin perinteikkaampi laji kuin keihas, eletaan (ja on eletty vikat 20 vuotta) historian surkeinta aikaa 30 vuotta sen jalkeen kun Suomesta loytyi, lahihistorian, menestyksekkaimmat kestavyysjuoksijat.
Ja en nyt edes puhu mitaleista, tilastonikkarit varmaan tietaa Suomen karkitulokset kestavyysjuoksussa.
Ehka kuitenkin ollaan menossa pikkasen parempaan suuntaa Keskisalon ja Holmenin ansiosta mutta ketka suomalaisjuoksijat heille sitten toimi esimerkkina?

And meanwhile in Sweden, kenesta horokorvat on ottanut mallia 7-ottelussa, kolmiloikassa, korkeudessa ja pika-aidoissa? Tohon aitoihin vois laittaa sen neukkun jonka nimea en muista.
Tahan vois melkein odottaa hannekselta jalleen jonkin ihmelistan.

Edelleen, mun kysymykset on:

Miksi Suomessa vain ja ainoastaan keihaassa loytyy jatkuvasti uusia huippuja? Miksi sama ei toimi muissa lajeissa?
Miksi Ruotsissa loytyy huippuja useammassakin lajissa? Ja ovat viela lajeja joita harrastetaan useammassa kuin 10 maassa.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
P.S. Yksi juttu vielä. Luin juuri Pohjalaisesta, että Pohjanmaan rannikolla korkeushyppy on kovin suosittu laji. Arvaako kukaan, miksi? Oskari Frösénin takia. Niin, Oskarin takia, tuon luuserin, jota ei pitäisi koskaan lähettää arvokisoihin. Jostain syystä vaasalaiset pikkulapset eivät tästä välitä, vaan haluavat kokeilla lajia, jota oman seudun poika MM-tasolla harrastaa.
Ottamatta sen kummemmin osaa teidän vääntöihin, niin tähän on pakko puuttua.

Korkeushypyn suosio rannikkoseudulla ei takuulla ole Oskarin ansiota. Jos Vaasan seuduksi lasketaan Kristiinankaupunki, mistä Frösén on kotoisin, niin Ilmajokikin on lähempänä. Ilmajoen läheisyydestä huolimatta paini ei meilläpäin (onneksi) ole suosittua lasten keskuudessa...

Ruotsin TV:n näkyvyys on se oikea vastaus: siellähän näytetään Holmia, Bergqvistiä jne. miltei päivittäin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös