Yleisurheilun MM-kilpailut 2005

  • 146 449
  • 1 384
Tila
Viestiketju on suljettu.

Kaivanto

Jäsen
Taze kirjoitti:
Videolta mitattuna Zelezny saa kuulemma jopa puoli metriä lisää vetomatkaa poikkeuksellisen liikkuvuuden ansiosta, sieltä ne metrikin tulevat, vaikka eipä keihästä tietenkään pelkällä liikkuvuudella heitetä.

Ennen kisoja joku valmentaja, taisi olla Korjus, puhui jossain Zeleznyn tekniikasta ja sanoi, että esim. Parviaisella on kymmeniä senttejä pidempi veto ja että Zeleznyn heitossa on poikkeuksellista juoksuvauhti, josta se lähtee, ja lyhyen vedon terävyys.

Edit: Niin voi hyvinkin olla ja varmaan onkin niin, että Zeleznyn kädessä keihäs liikkuu vetovaiheen aikana tavallista enemmän eteenpäin huikean juoksuvauhdin vuoksi ja veto on tässä mielessä pidempi. Tätäkö tarkoitit?
 

scholl

Jäsen
Taze kirjoitti:
Zeleznyn tekniikkaa on melko turha verrata keneenkään muuhun, miehen ylävartalon liikkuvuus kun on jotensakin poikkeuksellinen ts. mies saa käden vetovaiheen alussa aivan luonnottoman "taakse" (hartialinjan ollessa suorassa eteenpäin Zeleznyn heittokäsi on vielä selkärangan "väärällä puolella"). Videolta mitattuna Zelezny saa kuulemma jopa puoli metriä lisää vetomatkaa poikkeuksellisen liikkuvuuden ansiosta, sieltä ne metrikin tulevat, vaikka eipä keihästä tietenkään pelkällä liikkuvuudella heitetä.

Korjus selitti eilen Zeleznyn heittotyyliä, että se on kaksiosainen kuulemma. En nyt muista tarkkaan miten selitys meni, mutta osa heittäjistähän heittää kädellä pönkän päältä (Räty) ja osa on vauhtiheittäjiä niin Zelezny jotenkin kiertää sen loppuvaiheessa pönkän päälle. Korjuksen selostus oli kyllä ihan järkeenkäypä, mutten ihan tarkasti näin maallikkona sitä enää todella muista.
 

scholl

Jäsen
Jos YLE on mm-kisojen virallinen yhteistyökumppani niin onko nuo tv-maksukampanjat: "Lippuja jäljellä rajattomasti, 0,53e" fiksua pyörittää ruuduissa juuri nyt, kun tarkoituksena olisi kai pyrkiä myymään stadion täyteen?
 

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
Kaivanto kirjoitti:
Ennen kisoja joku valmentaja, taisi olla Korjus, puhui jossain Zeleznyn tekniikasta ja sanoi, että esim. Parviaisella on kymmeniä senttejä pidempi veto ja että Zeleznyn heitossa on poikkeuksellista juoksuvauhti, josta se lähtee, ja lyhyen vedon terävyys.

Edit: Niin voi hyvinkin olla ja varmaan onkin niin, että Zeleznyn kädessä keihäs liikkuu vetovaiheen aikana tavallista enemmän eteenpäin huikean juoksuvauhdin vuoksi ja veto on tässä mielessä pidempi. Tätäkö tarkoitit?

Saattaa olla :). Välikäden kautta Parviaisen entiseltä valmentajalta Jarmo Hirvoselta tuo tieto on kantautunut. Käsitin kuitenkin niin, että poikkeuksellisen liikkuvuuden myötä Zelezny saa vetoonsa enemmän matkaa (ja ylävartalon kierrosta tulevaa voimaa) kuin normaalisti saisi. Parviaisen vetomatka on absoluuttisesti varmasti pidempi, koska kokoeroa on kuitenkin sen verran. Zeleznyn veto on todella nopea, sen olen huomannut ihan pesäpallotaustallakin.
 

Ambi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itteltä on tainnut mennä ihan ohi, mutta seiväshyppääjä Toby Stevenson ei saanut karsinnassa ollenkaan tulosta, hyppäsikö se ollenkaan vai eikö huippumies todella päässyt seipään yli kertaakaan? Katselin kyllä seipään karsintaa mutten miestä nähnyt ollenkaan, ja vielä pari viikkoa sitten vakuutteli haastettelussa että maailmanmestaruus on ainut tavote, joten mitä sille on käynyt?
 
Viimeksi muokattu:

Calder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, K-Vantaa, Buffalo, HämPy
Ambi kirjoitti:
Itteltä on tainnut mennä ihan ohi, mutta seiväshyppääjä Toby Stevenson ei saanut karsinnassa ollenkaan tulosta, hyppäsikö se ollenkaan vai eikö huippumies todella päässyt seipään yli kertaakaan? Katselin kyllä seipään karsintaa mutten miestä nähnyt ollenkaan, ja vielä pari viikkoa sitten vakuutteli haastettelussa että maailmanmestaruus on ainut tavote, joten mitä sille on käynyt?

Eipä hypännyt Toby yhtäkään hyppyä karsinnassa, joku loukkaantuminen kai kyseessä. Lämmitteli vielä ihan normaalisti, mutta seisoskeli sitten koko karsinnan ajan hyppypaikalla verryttelyasu päällä, antoi neuvoja joukkuetovereilleen, mutta ei siis hypännyt.
 
Olipahan veikeä tunne, kun Maamme-laulu soi ja Viron lippu nousee salkoon Andrus Värnikin kunniaksi :) Onko tuossa Viron kansallislaulussa kuitenkin se ero, ettei siinä tule sitä kertosäettä, kuten Maamme-laulussa?
 

Kaivanto

Jäsen
Miten voi olla joka päivä tuommoinen koiranilma. Nyt näyttäisi tutkassa siltä, että sade taukoaa kohta ehkä vajaaksi vartiksi ja tuossa ennen kahdeksaa alkaa vasta todella satamaan. Seiväshyppääjille toivotan onnea ja pitkää ikää.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Calder kirjoitti:
Lämmitteli vielä ihan normaalisti, mutta seisoskeli sitten koko karsinnan ajan hyppypaikalla verryttelyasu päällä, antoi neuvoja joukkuetovereilleen, mutta ei siis hypännyt.
Ehkä se ei vaan tajunnut omalla vuorollaan käydä suorittamassa. Hölmö... varmaan nyt vituttaa.

Olin tuossa keittiön puolella mehun kimpussa, kun Bubi kertoi äsken kanadalaisen fyysisesti haasteellisen keihäänheittäjän nakanneen istualteen tulokseksi 84,97. Meinasi mehut mennä alas väärästä putkesta, mutta tv-kuva kertoikin totuudeksi tuloksen 24,97.

Stadikallakin sataa vaihteeksi. Lauantaina olen itse menossa paikalle, kovat on odotukset kelin suhteen...
 

scholl

Jäsen
Onkohan Suomen joukkueella se pienen maan syndrooma. Joukkueen itsetunto ei ole riittävällä tasolla. Donovan Bailey otti Eurosportilla esille Jenkkien patrioottisuuden ja sen joukkuevoiman. Siis tulee mieleen joku lätkävoitto 1980, lentiskulta 1984 ja monissa henkilölajeissa yllätysvoittajat. Siellä on jo alakouluissa alkaen todellinen kilpailutilanne. Jokainen haluaa voittaa ja joukkueen sisälläkin on niin kova kilpailu, että muille näytetään ja kun taustalla on sellainen jopa överiksi menevä itsevarmuus ja ehkä paremmuuden tunne niin silloin haastattelussa kun kysytään, kuka voittaa niin vastataan kuin apteekin hyllyltä "minä". Tottakai Jenkeissäkin on aina epäonnistujia, mutta heillä on myöskin aina todellisia yllätysonnistujia.

Valmennus on yksi avainkysymys. Nyt en puhu mistään pitkämäestä, vaan yleisilmeestä. Lähdetäänkö kauteen yleensä tekemään kunnon tulosta vai ollaanko jo kylläisiä jos päästään arvokisoihin. Eikö joukkueessa saa jokainen tsemppiä ja buustia omaan tekemiseensä. Itse en kertakaikkiaan tajua. Ollaan kuin jouduttaisiin anteeksipyytelemään koko mukanaoloa kilpailuissa. Miksei mennä sinne rinta rottingolla ja sanota, että ollaan hyviä. Jos jossain lajissa muut ovat parempia niin ei voi mitään, mutta jokaisen pitäisi pyrkiä voittamaan niin monta muuta urpoa kuin mahdollista. Ajat ja tulokset sivuseikkoja, mutta tonne mennään lyömään muut maan alle. Sama asia on, jos meet kaveris kanssa lenkille, loppumatkassa katotaan kumpi voittaa ja kumpi häviää.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Kaivanto kirjoitti:
Miten voi olla joka päivä tuommoinen koiranilma. Nyt näyttäisi tutkassa siltä, että sade taukoaa kohta ehkä vajaaksi vartiksi ja tuossa ennen kahdeksaa alkaa vasta todella satamaan. Seiväshyppääjille toivotan onnea ja pitkää ikää.
Mutta naisten kisoja on kiva katsoa, lajista riippumatta.. ;) Huomenna 50km:n kävelyyn reitin varrelle bostaamaan noin neljän-viiden tunnin ajaksi. Täytynee ottaa lämmintä päälle rutkasti, sadeviittaa unohtamatta. Todella sääliksi käy stadionin vapaaehtoisia, ajattelen heitä täällä sohvan nurkassa lämmöllä..:)
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Ramzi&Kamel jatkossa, hyvältä näyttää. Vielä kun tyylillä kirittiin takaa(ei kyllä niin takaa kun olisi tyyliin kuulunut), noh B säästää sen finaaliin, siellä sitten kultaa.
 

scholl

Jäsen
Miten mä voin olla niin urpo, että muistin, että Juha Kukkamo on 400m juoksija. Aika pliisu ilta ollut kaiken kaikkiaan stadionilla tähän mennessä. Danny Ecker sössi seipäässä, jenkkityttö jäi melkein viimeiseksi ensimmäisessä naisten 400m aidat semifinaalissa ja muutenkin ilta on ollut enemmänkin epäonnistujien kuin onnistujien.

EDIT: Hollannin seiväshyppääjä Blom tämän päivän ensimmäinen selkeä onnistuja. 575 yli, joka on vain 6cm hänen ennätyksestään ja kyykyttää ennalta parempiaan

EDIT2: Blom 580 ensimmäisellä. Jiihaa.
 
Viimeksi muokattu:

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Voih kuinka kaunista. Ihan tuli tippa linssiin kun Bahrainin hymni soi. Nyt vielä jos 800m saataisiin soimaan toista kertaa. Oli se niin kaunista ja pitkän juniorityöntulos!
 

scholl

Jäsen
Perry iloinen voittaja satasen aidoissa. Kuten arvelinkin niin jamaikalaiset pärjäsivät. Harmittavaa, että Kirsten Bolm jäi neljänneksi. No Franka Dietzsch tuo toivottavasti DLV:lle kultamitalin kiekossa.

EDIT: Hollannin Blom seipään maailmanmestari. Toi on kyllä hyvä yllätysvoittaja, joita näissä kilpailuissa tarvitaan
 

lautamies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Itäsuomalainen jääkiekko.
Mertaranta

Olenko oikeassa, kun sanon, että tämä Antero Mertaranta on varsinaiselta ammatiltaan opettaja?
Jos on näin, niin on kyllä sanottava,että on kyllä hiukan miehellä käsitteet sekaisin. 800m.n viimeisessä erässä juoksi Mertarannan mukaan "entinen ex-kenialainen", mitä lie sanonta tarkoittanee. Kun juoksija on vaihtanut kansalaisuutensa Qatarilaiseksi, ei hän kuitenkaan minun mielestäni ole entinen ex-kenialainen, vaan entinen kenialainen.

Ymmärrän kyllä jos kiireessä tulee lapsuksia, mutta kaksi kertaa sama sanottuna on kyllä minun mielestäni jo melkoista sekoilua opettajalta, toivottavasti oppilaat eivät mene aivan sekaisin miehen opetuksista.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Tosiveteraani kirjoitti:
Olenko oikeassa, kun sanon, että tämä Antero Mertaranta on varsinaiselta ammatiltaan opettaja?
Jos on näin, niin on kyllä sanottava,että on kyllä hiukan miehellä käsitteet sekaisin. 800m.n viimeisessä erässä juoksi Mertarannan mukaan "entinen ex-kenialainen", mitä lie sanonta tarkoittanee. Kun juoksija on vaihtanut kansalaisuutensa Qatarilaiseksi, ei hän kuitenkaan minun mielestäni ole entinen ex-kenialainen, vaan entinen kenialainen.

Ymmärrän kyllä jos kiireessä tulee lapsuksia, mutta kaksi kertaa sama sanottuna on kyllä minun mielestäni jo melkoista sekoilua opettajalta, toivottavasti oppilaat eivät mene aivan sekaisin miehen opetuksista.
Antsa on edelleenkin liikunnanopettaja ja ymmärtääkseni ei ole opettanut moneen vuoteen mitään.
 

Slite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Kukka-Moe oli kyllä itselleni paha pettymys. Juha on yleensä ollut hyvin peräänantamaton viimeisellä 150 metrillä, joten oletin hänellä olevan hyvät mahdollisuudet jatkoon alkueräjuoksussa jossa ei aivan huippuaikoja kuitenkaan kiskaista.

Pitäisi varmaan joskus järjestää psykologinen koe, jossa yleisöä kiellettäisiin kannustamasta suomalaisurheilijaa. Tulokset varmasti paranisivat välittömästi sekuntitolkulla, kun ei olisi tuota "yleisön painetta" kannettavana hartioilla. ;-)

Tuo Hollannin seiväshyppääjäkaveri ottaa aika vahvan kiinnityksen kisojen Hannu Hanhi -trophyyn, edellyttäen että hän oli se kaveri joka "ylitti" korkeuden siten että rima pomppasi lähestulkoon puoli metriä ilmaan kannattimeltaan ja putosi parin pompun jälkeen kauniisti paikalleen.
 

Solomon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
M@rko77 kirjoitti:
Antsa on edelleenkin liikunnanopettaja ja ymmärtääkseni ei ole opettanut moneen vuoteen mitään.

Niinpä. Jopa ex-pesäpalloilijat kelpaavat liikunnanopettajiksi ja muutenkin todelliset runoilijat heittävät piutpaut kieliopille.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
M@rko77 kirjoitti:
Antsa on edelleenkin liikunnanopettaja ja ymmärtääkseni ei ole opettanut moneen vuoteen mitään.

Minun tietojeni mukaan Mertaranta on peruskoulunopettaja, joka on erikoistunut musiikinopettajaksi. Selostajana pidän Antsaa erinomaisena. Minä en saivartele pikku kömmähdyksistä, tunnelman luonti riittää. Itse katson, mitä kentällä tapahtuu. Täällä on paljon ylistetty Mauri Myllymäkeä, joka on entinen huippuyleisurheilija ja tietää yleisurheilusta paljon. Kun kuuntelee Mauriakin kriittisellä korvalla, niin virheitä tulee solkenaan. Hyvän tunnelman luo myös Mauri ja se riittää minulle.
 

scholl

Jäsen
siffa kirjoitti:
Minun tietojeni mukaan Mertaranta on peruskoulunopettaja, joka on erikoistunut musiikinopettajaksi. Selostajana pidän Antsaa erinomaisena. Minä en saivartele pikku kömmähdyksistä, tunnelman luonti riittää. Itse katson, mitä kentällä tapahtuu. Täällä on paljon ylistetty Mauri Myllymäkeä, joka on entinen huippuyleisurheilija ja tietää yleisurheilusta paljon. Kun kuuntelee Mauriakin kriittisellä korvalla, niin virheitä tulee solkenaan. Hyvän tunnelman luo myös Mauri ja se riittää minulle.

Kukas se toinen entinen huippuyleisurheilija, joka toimii urheilutoimittajana muuten on? Keski-ikäinen mies hänkin.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
scholl kirjoitti:
Kukas se toinen entinen huippuyleisurheilija, joka toimii urheilutoimittajana muuten on? Keski-ikäinen mies hänkin.
Matti Heusala tulee ainakin mieleen. Mielestäni on kyllä korkeintaan varhais-keski-ikäinen. Jos rajoja hieman lavennetaan, Heidi Suomi nyt ainakin on ex-huippu-urheilija. Selostustehtäviä en muista kyllä kummaltakaan.
 

scholl

Jäsen
Ossi kirjoitti:
Matti Heusala tulee ainakin mieleen. Mielestäni on kyllä korkeintaan varhais-keski-ikäinen. Jos rajoja hieman lavennetaan, Heidi Suomi nyt ainakin on ex-huippu-urheilija. Selostustehtäviä en muista kyllä kummaltakaan.

Niin itse tietysti tarkoitin formula Erkki Mustakaria.

Jenkit ottivat neloisvoiton kakkosella. Mahtavaa! Ja Tobias Unger jaksoi ainakin 100m hyvin. Mitalille ei vielä vauhti riitä.

EDIT: Ihmetyttää vähän se, että on niin huono ohjaaja noissa palkintojenjaoissa. Ennen oli sellainen tilanne, että kun kansallishymni soi niin silloin näkyi samalla välähdystä kilpailusuorituksestakin kuten juoksussa maaliintuloa. Nyt on tässäkin mielessä surkea ohjaaja.
 
Viimeksi muokattu:

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
siffa kirjoitti:
Minun tietojeni mukaan Mertaranta on peruskoulunopettaja, joka on erikoistunut musiikinopettajaksi. Selostajana pidän Antsaa erinomaisena. Minä en saivartele pikku kömmähdyksistä, tunnelman luonti riittää. Itse katson, mitä kentällä tapahtuu. Täällä on paljon ylistetty Mauri Myllymäkeä, joka on entinen huippuyleisurheilija ja tietää yleisurheilusta paljon. Kun kuuntelee Mauriakin kriittisellä korvalla, niin virheitä tulee solkenaan. Hyvän tunnelman luo myös Mauri ja se riittää minulle.

Siitä on niin kauan, kun Antsa on minua opettanut (ei muista ei):D Ainakin liikuntaa tuli hänen opastuksellaan opeteltua. Täytyy varmistaa mieheltä, kun tuolla kylillä näkee..
 

Calder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, K-Vantaa, Buffalo, HämPy
Tummat kaunottaret

Olenko ainoa vai ovatko muutkin huomanneet MM-kisoissa on ollut poikkeuksellisen paljon kauniita tummmia naissprinttereitä. Esim. Jamaikan Shevon Stoddart, USA:n Me`Lisa Barber ja Deedee Trotter jne. Vanhat muistikuvani naissprinttereistä on että he ovat järkyttäviä lihaskimppuja joita ei parhaalla tahdollakaan voi sanoa kauniiksi, mutta nämä kisat ovat kyllä muuttaneet näkökantani. Tosin kauneushan on aina katsojan silmissä...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös