Yleistä keskustelua Liigasta

  • 2 511 170
  • 11 619

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Nyt kun oikein tarkemmin rupesin pohtimaan, niin tehtiinkö näitä junamatkoja jo 90-luvulla. Jotenkin mulla on sellainen fiilis, että en tuota junaa olisi ainakaan hankien keskellä nähnyt. Näin ollen jos tuollaista junamatkaa ei tehty heti alkukaudesta, niin jotkut finaalit voisivat olla hyvinkin todennäköiset.

Hämeenlinnasta ainakin järjestettiin junamatka finaaleihin silloin 90-luvun alussa. Hallille asti muistaakseni meni se juna.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Nyt kun oikein tarkemmin rupesin pohtimaan, niin tehtiinkö näitä junamatkoja jo 90-luvulla.

Kaudella 91-92 näytettiin tv:stä sellanen Lätkäfanit -niminen dokkari, missä Jokerifanit matkusti junalla Turkuun. Tais ne hallille asti mennä. Siinä pihalla näkyi jotain sanailua, kun TPS voitti pelin 7-1 ja Jokerifanit kuittaili takaisin Milano Saimalla.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Siinä pihalla näkyi jotain sanailua, kun TPS voitti pelin 7-1 ja Jokerifanit kuittaili takaisin Milano Saimalla.
Eli matsi olisi ollut:
17.11.1991 TPS - JOK 7- 1 (2-1,1-0,4-0) 12043

...ja kuitti olisi tullut tästä:
08.11.1991 MIL - TPS 4- 2 (1-1,3-0,0-1) ~1000 @Düsseldord, GER

Tämä junamatka eikä myöskään tuo/nuo HPK:n finaalimatka (-t?) olleet niitä, joita aloin pohtia. Arvokasta lisätietoa kuitenkin. Mä olen melko varma siitä, että tuo tarkoittamani junamatka on ollut TPS-JOK -finaalit joko 1996 tai 1997. Mutta pistäkäähän niin paljon noita muitakin junamatkoja Turkuun kuin vain ikinä mieleen tulee.
 

axe

Jäsen
Tapparalla oli junamatka toiseen Turun finaaliin 2001, ihan sinne hallille saakka. Se oli Turun finaaleista se, jossa Aleksander Barkov Sr. EI tehnyt maalia ekalla minuutilla.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Mutta pistäkäähän niin paljon noita muitakin junamatkoja Turkuun kuin vain ikinä mieleen tulee.

Ilvesfanit meni fanijunalla (hallille asti) ottamaan kuokkaan puolivälierissä TPS:ä vastaan 93 oisko ollut 6-0. Salmiakkikossu oli tulut markkinoille ja junassa sitä nautiskeltiin niin, että ensimmäisen erän jälkeen ei ole muistikuvia ja mitenkähän siihen junaan päästiin takas. Junassa myytiin fanikamaa ja kaljavaunu kiersi joka vaunussa myymässä olutta..

Seuraavana keväänä oli taas faniujuna, nyt Helsinkiin jossa otettiin kuokaan 6-1 Jokereilta. Junassa kailottamani lausahdus, "meni paremmin kun viimevuonna" pääsi Aamulehteen.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Jos SM-liigassa lähdetään taas apinoimaan ja muutetaan nimi kolmikirjaimiseksi lyhenteeksi, olisi sopivampi nimi SML kuin FCL/FHL. SM-liiga on kansallinen sarja, jonka nimi pitää olla suomalainen. Se että nimessä on sana liiga on minusta täysin riittävä kansainvälinen nimi.

Kuinka tyhmää se olisikaan, jos esimerkiksi Seria A tai Eredivisie muuttaisivat nimensä englanninkielisiksi vain sen takia, että kaikki varmasti ymmärtävät minkä maiden sarjoista on kysymys. Tietoisuutta ei tehdä nimellä, vaan käsitteellä. Tšekkiläiset ystäväni tietävät SM-liigan varsin hyvin olevan Suomen pääsarja jääkiekossa. Heille SM-liiga on käsite. Käsite sarjasta, jossa on pelannut monta hyvää tšekkiläistä pelaajaa. Ei sitä tarvitse heille englanninkielisillä nimillä tarkentaa. Siksi kysynkin, mitä lisäarvoa englanninkielinen nimi suomalaiselle sarjalle toisi? Minusta ei yhtään mitään.

Ja mitä KHL:ään tulee, niin sen lyhenne ei tule englanninkielisistä sanoista, vaan venäjän, vaikka sarja on kansainvälisempi kuin NHL.
 
Viimeksi muokattu:

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
...
Mielestäni suomessakin voitaisiin mennä tähän malliin, eli nimeksi vaan FEL (Finnish Elite League) tai FHL (Finnish Hockey League).

Miksi? Onko SM-liigalla joku laaja, kansainvälinen yleisö, jonka takia nimi kannattaisi muuttaa vieraskieliseksi? Ketä englanninkielinen nimi palvelisi?

Mun mielestä vieraskieliset(=englanninkieliset) nimet ovat äärimmäisen korneja, kun kyseessä on kansallinen urheilusarja. Tämä Amerikan ihailu ja seurojen brändääminen siihen suuntaan oli ehkä siistiä 90-luvulla, mutta onneksi tänä päivänä ihmiset osaavat enemmän arvostaa omaa kulttuuriaan ja taustaansa.
 
Viimeksi muokattu:

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Mielestäni suomessakin voitaisiin mennä tähän malliin, eli nimeksi vaan FEL (Finnish Elite League) tai FHL (Finnish Hockey League).
Jos SM-liigassa lähdetään taas apinoimaan ja muutetaan nimi kolmikirjaimiseksi lyhenteeksi, olisi sopivampi nimi SML kuin FCL/FHL.
Miksi? Onko SM-liigalla joku laaja, kansainvälinen yleisö, jonka takia nimi kannattaisi muuttaa vieraskieliseksi? Ketä englanninkielinen nimi palvelisi?
SM-liiga = SM-league = SM-liga = SML

Tämä lyhenne toimii aivan riittävän hyvin esim. keski-Euroopassa (vrt. NLA). Pääasia olisi, että tuota lyhennettä alettaisiin tuoda enemmän esille.

EDIT: itse puhun lähes päivittäin esim. YLEstä (YLEn uutiset, YLEn nettisivut jne.). Tällöin mainitsen aina "according to our BBC" tai "nach unseren BBC" riippuen puhunko englantia vai saksaa. Useimmille keski-eurooppalaisille tuo "YLE" vaatii tuon selvennyksen. SM-liiga ei vaadi samaa! Voin aivan huoletta käyttää puheessani "in our SM-league" tai "im unsere SM-liga". Voin vain kuvitella mikä saatanan kaaos siitäkin jälleen seuraisi, jos yht'äkkiä alkaisinkin puhua "in our efeitsel" tai "im unsere äfhaael" - vittu, meidän liigamme nimi pysyköön suomeksi SM-liigana - ulkomaankielisenä SM-liigana tai SM-mitä tahansa paikallisella kielellä. Lyhenne on joka tapauksessa SML! Siitä tuo meidän tuotteemme tunnetaan!
 
Viimeksi muokattu:

mayra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Slava Ukraini
Mielestäni, jos lyhennettä Sm-Liigalle pitäisi miettiä niin kaikista paras olisi VMP.

Olisi ainakin itseironinen...

Kovasti on ollut puhetta liigan brändinrakennuksesta, mutta kun itse SM-liiga on sanana HMV, niin valju on keitos. Edes mainostoimiston huippukekseliäästi ideoima "draamaa ja rytinää" ei ole tuonut tuotemielikuvaa tälle vuosituhannelle.

Nimen muuttaminen FHL:ksi voisi olla freeshi startti. Ytimekäs sana, helpompi kansainvälisesti. Ajoitus olisi hyvä (ulkolaiskiintiön poistuminen, KHL-peikko jne). Mainontaakin voisi viritellä, Suomeen (kaudenalusmainonta, plejarimainonta) ja miksei ulkomaillekin (youtube-koosteet yms).
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Nimen muuttaminen FHL:ksi voisi olla freeshi startti.

Oletko sitä mieltä, että nimeä vaihtamalla homma muuttuu paremmaksi? Suomessa on se vika, että muutoksia lähdetään toteuttamaan juuri niin typerillä teoilla kuin nimenmuutoksilla. Ja tämä siksi, ettei haluta myöntää sitä tosiasiaa, että vika on päättäjissä itsessään. Ei nimessä, ei kuluttajissa, ei sponsoreissa, ei lehdistössä, ei sosiaalisessa mediassa, vaan surkeissa päättäjissä. Mikäli SM-liiga muuttaa perinteisen nimensä, kertoo se yhä enemmän millaisia puuhastelijoita hallituskamareissa istuu.
 

vilho

Jäsen
En nyt jaksanut alkaa kaivelemaan juuri Pohjois-Amerikkaan siirtyneiden suomalaispelaajien haastatteluita, mutta mielikuva on se, että niissä käytetään monesti SM-liigaa kuvaavana terminä Finnish elite league tai best Finnish professional league. Ruotsalaisten kohdalla sama juttu, pikku muutoksella vain. Ei se liigan nimi ole niin tärkeä, kunhan kerrotaan, että on pelannut korkeimmalla sarjatasolla kotimaassaan.

SM-liiga on hyvä ja parempaakaan ei ole.
 

mayra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Slava Ukraini
Oletko sitä mieltä, että nimeä vaihtamalla homma muuttuu paremmaksi?

En, vaan ikään kuin SM-liigaa brändinä pohdiskelin. Jos SM-liigalla olisi muutama innokas markkinointiorientoitunut kaveri palkkalistalla, jotka saisivat toteuttaa vähän rohkeampiakin ajatuksia, liiga näyttäytyisi ulospäin paljon dynaamisempana puljuna. Se taas saattaisi näkyä väkenä lehtereillä jne. Tiedottaminen ja markkinointi siellä on minun silmiin ehkä eniten viime aikoina yskinyt.
 

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
En, vaan ikään kuin SM-liigaa brändinä pohdiskelin. Jos SM-liigalla olisi muutama innokas markkinointiorientoitunut kaveri palkkalistalla, jotka saisivat toteuttaa vähän rohkeampiakin ajatuksia, liiga näyttäytyisi ulospäin paljon dynaamisempana puljuna.
Orientoituminen, rohkeus, dynaamisuus, ai että. Vain taivas olisi FHL:llä rajana. "Tervetuloa finis hoki liigin otteluun, jossa vastakkain ovat kotijoukkue eitspiikei ja Jyväskylän tseiwaipii.

Ei muuta ku mökki täyteen.
 

Marre

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, (HIFK)
FHL:n dynaamisuus voisi vähän karista, kun puolet katsojista, neljäsosa pelaajista ja valmentajista ja kymmenesosa kuuluttajista ei osaisi sanoa liigansa nimeä. Saati kirjoittaa.
 

Gemondo

Jäsen
En, vaan ikään kuin SM-liigaa brändinä pohdiskelin. Jos SM-liigalla olisi muutama innokas markkinointiorientoitunut kaveri palkkalistalla, jotka saisivat toteuttaa vähän rohkeampiakin ajatuksia, liiga näyttäytyisi ulospäin paljon dynaamisempana puljuna. Se taas saattaisi näkyä väkenä lehtereillä jne. Tiedottaminen ja markkinointi siellä on minun silmiin ehkä eniten viime aikoina yskinyt.

SM-Liigahan palkkasi maaliskuun alussa Joni Vesalaisen myyntijohtajaksi. Vesalaista voisi kuvailla juuri nimenomaan markkinointiorientoituneeksi mieheksi, ja ensitöikseen ilmoittikin liigan nimen olevan myynnissä. Vesalainen on palkittu myös vuoden 2011 Urheilugaalassa "vuoden markkinointiteko" palkinnolla, joten näyttöjäkin löytyy osaamisesta.

Aika tulee näyttämään mitä hän saa aikaiseksi mutta toivottavasti pystyy parantamaan juuri tiedottamista & markkinointia.
 

mayra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Slava Ukraini
FHL:n dynaamisuus voisi vähän karista, kun puolet katsojista, neljäsosa pelaajista ja valmentajista ja kymmenesosa kuuluttajista ei osaisi sanoa liigansa nimeä.

Mutta osaavathan ihmiset KHL:nkin lausua ja kirjoittaa. Nopeammin minä FHL sanon kuin SM-liiga. Eikös NHL:stäkin puhuta aina NHL:nä. Itselleni napakat tuotenimet toimii, mutta ymmärrän sen toisenkin puolen, kun ihmiset sanovat, ettei kaikkea tarvisi aina apinoida ison veden takaa (FHL vs NHL). Tuotemerkkinä SM-liiga vain itselleni tuntuu yhtä jännittävältä kuin Kotipizza.

SM-Liigahan palkkasi maaliskuun alussa Joni Vesalaisen myyntijohtajaksi. Vesalaista voisi kuvailla juuri nimenomaan markkinointiorientoituneeksi mieheksi--

Vesalaisen palkkaamisen olinkin jo unohtanut. Hyvä tietää hänen taustoistaan. Toivottavasti liigan markkinointiin saadaan uusia tuulia.

Orientoituminen, rohkeus, dynaamisuus, ai että.

Pahoittelen, unohdin käyttää termiä lisäarvo. Voin käyttää sitä nyt. Mitä lisäarvoa lausuntosi toi keskusteluun ;)?
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
SM-Liigahan palkkasi maaliskuun alussa Joni Vesalaisen myyntijohtajaksi. Vesalaista voisi kuvailla juuri nimenomaan markkinointiorientoituneeksi mieheksi, ja ensitöikseen ilmoittikin liigan nimen olevan myynnissä.

Vaikka liigan nimi myytäisiin, ei se tarkoita SM-liigan häviämistä. Tšekin ja Slovakian pääsarjojen nimissä, Tipsport Extraliga, esintyy sekä sponsorin että liigan varsinainen nimi. Uskon näin tapahtuvan myös Suomessa. Nimenmuutos tulee näkymään markkinoinnissa, mutta tavallinen ihminen menee edelleen SM-liigan otteluun Äijänsuolle, ei Firmannimi SM-liigan otteluun Kivikylän Areenalle.

Minusta on aivan typerää lähteä kokonaan vaihtamaan perinteistä nimeä jonkun markkinointi- ja imagopelleilyn takia. Jos nimellä halutaan kansainvälistä näkyvyyttä on nimenmuutos kolmikirjaimeksi lyhenteeksi kaikkein huonoin vaihtoehto, sillä silloin erottautuminen vasta hankalaa on. SM-liiga on perinteinen nimi, joka on sen suurin vahvuus. Vai haluaako joku lisää muovia rakkaan lajinsa ympärille? Siis muut kuin Blues- ja Pelicans-fanit.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Mutta osaavathan ihmiset KHL:nkin lausua ja kirjoittaa. Nopeammin minä FHL sanon kuin SM-liiga.

Juuri tämä lyhennehelvetti on se, mikä suomalaisessa urheilussa vituttaa.

Kun katsoo urheiluruudusta jalkapallotuloksia, niin onhan se nyt ihan naurettavaa touhua. Hyps, HaPa, PUpa, PHPA, Käpa, TPV, KPV, JPV, TPS, VPS, HPS, JJK, KKK, Nöpa ja KKäKLy. Miksei niiden nimi voi olla Paimion Pallo tai Pohjois-Haaga.

Teennäisen FHL:n tai muun vastaavan sijaan ottaisin kuristusotteen muista urheilulajeista ja muuttaisin nimeksi ytimekkäästi LIIGA. Siinähän sitten olisivat koripalloinensa ja jalkapalloinensa saatana.
 

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
Tuotemerkkinä SM-liiga vain itselleni tuntuu yhtä jännittävältä kuin Kotipizza.
Molempien tuotemerkkien kohalla homma ei kuse nimeen, vaan ainoastaan siihen, miten ydintuotetta on vuosien ajan hoidettu. Kotipizza tekee paskoja pitsoja, liigan osalta useimmat varmaan tietävätkin mikä kusee.

Musta tuntuu, että tän homman pitää mennä nyt niin päin, että Vesalaisen johdolla SM-liiga tuodaan taas lähemmäs sitä tavallista tallaajaa, kuin niin päin, että lähetään brändäämään jotain FHL:ää Kummolan johdolla pöhöttyneen lajin uudeksi norsunluutorniksi.

Etenkin kun on ihan satavarmaa, että suomalainen markkinamies menee metsään brändätessään jotain Finnish Hockey Leaguen kaltaista kotimaan urheilukartalle. Eli luodaan uusi kakku kivoilla kuorrutuksilla ja jätetään se sisältä tyhjäksi. Mieluiten vielä vittuillaan asiakkaille kun eivät löydä uutta mullistavaa tuotetta.
 

Gemondo

Jäsen
Vaikka liigan nimi myytäisiin, ei se tarkoita SM-liigan häviämistä. Tšekin ja Slovakian pääsarjojen nimissä, Tipsport Extraliga, esintyy sekä sponsorin että liigan varsinainen nimi. Uskon näin tapahtuvan myös Suomessa. Nimenmuutos tulee näkymään markkinoinnissa, mutta tavallinen ihminen menee edelleen SM-liigan otteluun Äijänsuolle, ei Firmannimi SM-liigan otteluun Kivikylän Areenalle.

Minusta on aivan typerää lähteä kokonaan vaihtamaan perinteistä nimeä jonkun markkinointi- ja imagopelleilyn takia. Jos nimellä halutaan kansainvälistä näkyvyyttä on nimenmuutos kolmikirjaimeksi lyhenteeksi kaikkein huonoin vaihtoehto, sillä silloin erottautuminen vasta hankalaa on. SM-liiga on perinteinen nimi, joka on sen suurin vahvuus. Vai haluaako joku lisää muovia rakkaan lajinsa ympärille? Siis muut kuin Blues- ja Pelicans-fanit.

Itse kyllä veikkaisin että vaaditulla summalla (500 000€) saa ihan koko nimen olkoon se vaikka ToyotaLiiga, mikäli tuo summa on vuosittain maksettava hinta nimestä.
Mutta vaikka SM-etuliite siitä virallisesti katoaisikin niin eipä se puhekielestä mihinkään häviäisi, vaan kyllä kaikki edelleen SM-Liigasta puhuisivat. Olisiko tuo sitten omasta mielestäni toivottavaa kehitystä liigalle, enpä tiedä? Jos koko potti jaettaisiin joukkueiden kesken saisi jokainen ~36k€, aika pieneltä summalta kuulostaa.

Joni Vesalaisesta vielä sen verran että hänen JJK:n ajoista olen saanut miehestä erittäin innovatiivisen ja idearikkaan kuvan. Toisaalta ihan kaikki ei tainnut futiksen puolella kuitenkaan aivan putkeen mennä vaan hutejakin oli joukossa, eikä tainnut ihan kaikkia asettamiaan tavoitteita saavuttaa, vaikka jonkinmoisen futisbuumin taisi Jkylään luodakkin, tiedä sitten oliki tavoitteet asetettu hieman liian korkealle? (Euroopan kentille jne...)
"Think outside the box" taitaa kuvata miehen ajatusmallieja melko hyvin ja vaikea on ennustaa mitä saa aikaiseksi jääkiekon parissa, Don Tami varmaan sanoisi tähän: high risk, high reward.

edit. tuossa liigan nimen vaihdoksessa johonkin FEL/FHL muotoon en näe kyllä mitään järkeä. En keksi ketään joka siitä hyötyisi mitenkään.
 
Viimeksi muokattu:

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Nimen muuttaminen FHL:ksi voisi olla freeshi startti. Ytimekäs sana, helpompi kansainvälisesti. Ajoitus olisi hyvä (ulkolaiskiintiön poistuminen, KHL-peikko jne). Mainontaakin voisi viritellä, Suomeen (kaudenalusmainonta, plejarimainonta) ja miksei ulkomaillekin (youtube-koosteet yms).


Samalla voisi apinoida vihdoin Ruotsista myös lätkäterminologian englannistamisen. Kyllähän "kaksi minuuttia, hooking" tai "kaksi minuuttia, slashing" kuulostaa paremmalta kuin joku juntti "koukkaaminen" tai "huitominen". Puhumattakaan nyt "icing":n ylivoimasta pitkäkiekkoon nähden.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös