Mä en ihan ymmärrä, että miksi se olisi nimenomaan IFK:n ja Bluesin ongelma. Kyllä mä näkisin, että se on kaikkien niiden seurojen ongelma, joilla olisi varaa maksaa pelaajalle kunnon korvaus palveluksistaan. Muutama pienempi seura taas saattaisi saada näistä lainapesteistä etua.No tässä on jo jotain järkeä. "Kilpailijan etu rekrytoinnissa" koskee mun mielestä silti ainoastaan HIFK:ta ja Bluesia ja niillä olisikin kaikki perusteet kieltäytyä ottamassa lainapelaajia. Tilanne ei muutenkaan ole niin yksipuolinen, sillä sen Jokereiden rekrytointiedun vastapainoksi Liigapelaaja saisi vahvistuksen joukkueeseensa merkittävästi normaalia pienemmillä kuluilla. Periaatteen tasolla ymmärrän silti tuon ongelman.
Nämä KHL-myynnithän ovat olleet Liigalle iso imagotappio. Se on kuitenkin hyväksytty sillä verukkeella, että niiden avulla on pystytty kasvattamaan liigan kilpailukykyä pelaajamarkkinoilla. Lisäksi ne ovat tuoneet rahaa omistajien taskuun. Minä en noihin olisi lähtenyt, sillä mielestäni imagotappio on ollut hyötyjä suurempi. Noissa aiemmissa lainoissa on ollut kyse omien puutteiden väliaikaisesta paikkauksesta siksi aikaa, kunnes korjaava palanen on saatu. Lev Praha tai Lugano eivät ole katsojille samalla lailla tuttuja kuin Jokerit ja lainat olivat määräaikaisia. Jokereihin yleisö suhtautuu erilailla.Imagopointti on sekin periaatteessa ihan validi, mutta näyttäytyy hassussa valossa niiden faktojen takia, ettei Liigaseuroille ole ollut mikään ongelma myydä Vehasia, Sextoneita ja kumppaneita kesken kauden, tai ottaa väliaikaisia lainoja kuten mainitut Birner ja Nummelin. Nyt yhtäkkiä imagosta ollaan huolissaan, kun toisena osapuolena on Jokerit eikä Ak Bars Kazan tai Lugano.
Ikävä kyllä Jokereiden kannalta näin se nimenomaan menee. Tosin en mä ymmärrä, että mikä siinä olisi imagollisesti huonoa tehdä väliaikaisiakaan sopimuksia, jos niissä ei olisi Jokereiden takaisinkutsuoptiota. Tulisi kuva tasavertaisista toimijoista. Ehkä tämä on selkeämpää näin. Ei tässä ole kyse mistään moraalista vaan pelkästään siitä, että mikä on Liigan etu. Jos kyse olisi moraalista, niin Mestis pidettäisiin avoimena, eikä farmisopimuksia tehtäisi siihenkään suuntaan.Mestikseen voidaan lainata joukkueellinen pelaajia, mutta Jokereista ei ole ok ottaa lähtökohtaisesti koko kauden mittaisia lainoja Jokereiden takaisinkutsumisoptiolla. Myös liigaseurojen väliset väliakaiset lainat ovat ihan ok, mutta Jokereiden kanssa se olisi sitten imagotappio.