Kateus/katkeruus koska kateus/katkeruus ja yhteistyötä, koska jossain muuallakin tehdään niin. Mahtavaa perustelua. Tälle voi antaa yhtä paljon arvoa, kuin jos joku tulisi kertomaan, että Suomi oli vain katkera, kun ei suostunut Moskovan kanssa "molempia" hyödyttävään yhteistyöhön ja Moskova oli täten pakoitettu, kahteen kertaan hakemaan Karjala, ennenkuin Suomi ymmärsi ystävyyden, yhteistyön ja avunannon hyödyllisyyden, omasta vapaasta tahtostaan.
Nyt oli sen verran käsittämtön vertaus etten oikein tiedä mistä aloittaa. Ensinnäkin oikeasti merkityksellisten ja vakavien asioiden rinnastaminen johonkin niin tyhjänpäiväiseen kuin jääkiekko on jo vähän erikoista ja kaiken lisäksi mulla jäi punainen lanka ihan kateisiin. Minä puhuin, että molempia hyödyttävät lainat pitäisi saada toteutettua Liigaseurojen kanssa.. Jos eivät hyödytä, niin sitten varmaan ei kannata tehdä yhteistyötä. Se, että Neuvostoliitto valtasi Suomelta Karjalan ei hyödyttänyt Suomea ihan hirveästi. Ei tossa ollut mitään järkeä.
Voisin mä tähän rautalangasta vääntää, mistä se molemminpuolinen hyöty yhteistyöstä tulisi, mutta Mr. Fox teki sen jo aikaisemmilla sivuilla selväksi paremmin kuin minä pystyisin sen kertomaan, joten en viitsi lähteä toistamaan samoja asioita. Kyseessä on pakko olla joku henkilökohtainen skisma Liigaseurojen ja Jokereiden välillä, koska mikään järkisyy ei yhteistyöboikottia Jokereita kohtaan pysty perustelemaan. HIFK:n kohdalla voi argumentoida tästä kilpailuasetelmasta, mutta se ongelma poistuu sillä, että HIFK itse ei Jokereiden kanssa veljeile. Sen ymmärtäisin hyvin. Kun mukaan on vedetty koko muukin Liiga, niin asetelma on vähän typerä.
En tarkoittanutkaan nyt mitään toimeentuloja (puolin tai toisin), vaan ihan historiaa Helsingin paikallispeleissä. IFK pärjää kyllä taloudellisesti, mutta paikallisten poistuminen on huono asia kaikella tavalla. Jos IFK vaikka keväällä 2015 juhlisi mestaruutta, niin olisin ihan yhtä onnessani kun 3v sitten, mutta silti olen sitä mieltä, että paikalliset pitäisi saada takaisin. Outoa jos SKA korvaa vastustajana HIFK:n sinulle tuosta vaan, eikä historia merkkaa tuon taivaallista.
Tämä historia-aspekti ei käynyt alkuperäisestä viestistäsi lainkaan selväksi, joten oletin ongelman olevan taloudellinen. En mä kyllä sitäkään ihan täysin ymmärrä. Siellä historiassahan ne hyvät ja huonot ajat tulevat jatkossakin olemaan. Mahdollisesti vastakkain päästään pelaamaan tulevaisuudessakin, sillä en näe eurokiekon sarjaratkaisujen pysyvän tälläisinä pitkällä aikavälillä. Historia on mulle erittäin tärkeä asia, mutta ei se mihinkään ole kadonnut, vaikka Jokerit nyt tekeekin ihan uudenlaista historiaa koko suomalaisessa joukkueurheilussa. Sekin on mulle tärkeää.
En maininnut sanallakaan, että SKA olisi minulle korvannut HIFK:ta. Sanoin, että se kiinnostaa kansaa enemmän, koska ottelut myydään loppuun nopeammin ja kovemmilla hinnoilla. En halua ottaa mitään kantaa siihen mitä HIFK minulle nykyään merkitsee, koska se on ihan eri keskustelu
Mitä suomalainen jääkiekko tuosta Jokereiden touhusta hyötyy?
Hyödyt Jokereiden KHL-reissusta ovat kohtalaisen marginaalisia ja käsittävät lähinnä sellaisia pointteja kuten muutaman nuoren pelaajan mahdollisuus päästä pelaamaan kovia pelejä, suomikiekon vieminen maailmalle ja mahdollisesti valmiiden ketjukoostumusten pelaamisen yhdessä jo seurajoukkueessaan. Voi myös olla, että osa Jokereihin tulleesta rahasta ohjautuu junnuille, mutta siitä mulla ei ole minkäänlaista faktaa. Se ei kuitenkaan ollenkaan ollut mun pointti. Yritin sanoa, että siitä ei ainakaan ole Suomen kiekkoilulle hyötyä, että maan suurin seurajoukkue ja maan suurin palloilusarja eivät ole keskenään kuin hädintuskin puheväleissä. Ihan jo maalaisjärjellä voi päästä sellaiseen johtopäätökseen, että tässä voi joitain mahdollisuuksia jäädä käyttämättä.