Tämä Jouko Jokisen möläyttämä urheilutoimittamisen viihteellistämis-visio on kyllä vihoviimeinen älyttömyys. Urheilutoimitus on mielestäni hyvää tuotantoa tekevä, kansan urheilusivistystä laajentava ja edistävä porukka. Jussi Saarinen saa maskottina jatkaa kunhan ei enää siitä alemmaksi yleisökosiskelussa vajota. Outoa on mikäli helvetisti monikulttuuriuden ja seksuaalisuuntautumisen vivahteiden tajuamista korostetaan ohjelmia tuottamalla ja sitten kuitenkin urheilutoimittamisessa asiantuntijoiden urheilukansaa kiinnostavat analysoinnit kustannussyistä vedettäisiin alas.
Kyllä, minua kiinnostavat piirrokset taululla, Sakari Pietilän näkemykset, Juha Miedon ja Seppo Rätyn toki vähemmän mutta mieluimmin heidänkin kuin vaikkapa Janne Katajan tunnelmat urheilukuluttajana. Tavallisen ihmisen näkökulmat, klikkejä huoraavat tunnepurskahdukset eivät minua kiinnosta pätkän vertaa.
Mutta kun mäkin kato itken. Sitähän me halutaan, ei kun ei siis haluta. Minä ainakin arvostan helvetisti enemmän sellaista lähetystä, missä minulle tuntematonta lajia avataan asiantuntijoiden toimesta, kuin sellaista missä mouhotetaan viihteellisyys edellä. Kyllä se viihde tulee edelleen siitä itse lajista, sen ymmärtämisestä ja niistä nyansseista mitkä tekee siinä lajissa ne huippusuoritukset. Jos ei ymmärrä mikä on palloscreeni, eikä sitä kukaan sulle kerro, niin kyllä koripallossakin menettää melkoisesti siitä itse pelistä. Tai jos ei ymmärrä mikä on viivelähtö, trap yms. niin jälleen menettää siitä pelistä aivan tuhottomasti. Mitä niistä lajeista jää enää silloin edes jäljelle? Mertaranta mohuamassa paskoista tuomareista ja aina meitä sorretaan, sekä kaikki on vaarallisia tilanteita? Sitäkö oikeasti halutaan? Jännä miten paljon isommilla areenoilla ne kommentaattorit ja selostajat on jo lajin säännöistä paljon paremmin perillä ja esim. NFL:ssä on nyt kerännyt eräs kova pelinrakentaja paljon kehuja siirryttyään kommentaattoriksi, koska nimen omaan pystyy avaamaan sitä peliä niille tavan kuluttajille aivan eri tavalla.
Samaan aikaan YLE haluaa kiivetä perse edellä puuhun. Sori nyt vaan mutta kun sitä transua maahanmuuttajaa ei se nyrkkeily kiinnosta hevon vatulan vertaa enempää vaikka kuinka sitä lähetystä tyhmennetään. (minulla ei mitään transuja tai maahanmuuttajia vastaan), yhtä hyvä vertaus vaikka muodostelmaluistelu, tai heppakisat ja lihaa syövä heteromies. Sama pätee siihen että jääkiekkokatsomoihin ei edelleen tule enempää homoja, tai kukkahattutätejä, vaikka kuinka heiluttaisiin gay pride lippujen kanssa ja tuomittaisiin tappelut. Kyllä ne tulee sinne ihan muista syistä jos ovat tullakseen.
Väärään suuntaan ollaan menossa, jatkuvalla syötöllä. Enää odotan kun aletaan halleissa poistaan miesten ja naisten vessat, että saadaan aivan saatanalliset jonot joka paikkaan. Se kun on niin nykyaikaa se.