...
Yllättävän näkyvää yhteistyötähän armeijan kanssa on tehtykin, ei varmaan muut tahot ole päässeet saman tyyliseen yhteistyöhön.
...
Urheilu on Pohjois-Amerikassa äärimmäisen suosittua ja ihmiset suhtautuvat siihen usein yhtä äärimmäisellä intohimolla/tunteella. Urheilijat ovat etenkin nuorten poikien/miesten suuria idoleita. Urheilu on siis aika luonnollinen sponsorointikohde asevoimille, jotka pyrkivät saamaan näkyvyyttä ja luomaan armeijasta positiivisen kuvan ja houkuttelevan uravaihtoehdon etenkin nuorten silmissä. Sama homma on esim. Yhdysvalloissa TV- ja elokuva-alalla, jolla paikallinen puolustusministeriö tukee tuontantoja laajasti.
Yhdysvallat ja Kanada ovat laajoja, hajanaisia monikansallisia valtioita ja patriotismi on tärkeä väline, jonka avulla on yhdistetty ja yhdistetään monikasvoista yhteiskuntaa. Eurooppalaisen silmiin asevoimien ja urheilun yhdistäminen niin näkyvästi tuntuu vieraalta, mutta kyse on hyvin erilaisesta kulttuurista, ja Euroopan omalla alueella käytyjen maailmansotien ja niistä jääneiden kansallisten traumojen vaikutuksesta suhtautuminen sotaan ylipäätään on suht erilainen kuin Pohjois-Amerikassa.
Toisaalta, jos vaikkapa Suomessa ei olisi asevelvollisuutta, vaan Puolustusvoimien pitäisi kilpailla työmarkkinoilla nuorista potentiaalisista sotilaista, niin varmasti iso osa markkinointibudjetista kohdistuisi urheilun tukemiseen.
Viimeksi muokattu: