Tuossa tosiaan tulikin jo paljon näkemyksiä, mutta itselleni pääpiirteittäin (liian) iso kaukalo ja SM-liigan selvästi hitaammat (ja taitamattomammat) pelaajat tekevät vain pelin temmon sellaiseksi ei-niin-mielenkiintoiseksi kuin NHL.
Ja nyt vaikka esimerkiksi IFK:n pelaaminen (jota itse olen seurannut) on ollut aika paljonkin sitä mainitsemaasi "kiekko päähän ja jotkut rynniii perään" -taktiikkaa (pelaajamateriaalista huolimatta), niin se vielä isossa kaukalossa hitaiden pelureiden kanssa, niin ei.
Kyllähän pieni kaukalo tuo eri tavalla intensiteettiä peliin. Kärpät on useampana syksynä pelannut harjoitusotteluita Kempeleen jäähallissa, jossa on Raksilan lentokenttää pienempi jää, ja olen todella pitänyt pelistä siellä. Kiekot tulee ränneistä sähäkästi, kontakteja on enemmän ja muutenkin pelitapahtumia on tiuhempaan. Näkisin tervetulleena ainakin hieman nykyistä pienemmät kaukalot SM-liigaankin.
Eli pienen kaukalon pelaaminen on vain reagointia molemminpuolin? Ts. junnumaista kiekon perässä juoksua? Tuonhan voi kääntää myös niin, että isossa kaukalossa on enemmän vauhtia, jolloin kiekkoa voidaan pelata nopeasti eteenpäin ilman sen kummempaa suunnitelmaa.
Isossa ja pienessä kaukalossa pelaaminen on kieltämättä erilaista. Eli siis pienessä kaukalossa tarvitaan erilaista taktiikkaa kuin isossa kaukalossa. Tuo on nähdäkseni se ilmeisin syy siihen, ettei änärissä ole kauheasti eurooppalaisvalmentajia näkynyt.
No ohhoh mitä tuubaa. Kyllähän jo selkeät taktilliset pelityylien erot joukkueiden välillä NHL:ssäkin kertovat, että taktiikalla on merkitystä, mutta toki pienessä kaukalossa peli on enemmän reaktiopeliä kuin isossa kaukalossa. Pienessä kaukalossa kamppailupelaaminen korostuu, mutta NHL:n keskialueen pienentäminen on taas omalla tavallaan muovannut hyökkäyspään peliä ja varsinkin ylivoimapeliä erilaiseksi. Viivaan on tullut tilaa.
Euro-valmentajia päävalmentajina ei ole tainnut NHL:ssä olla kuin Ape ja Ivan Hlinka. Enemmänkin syynä pidetään Pohjois-Amerikkalaisten, erityisesti kanadalaisten klikkiä. Eiköhän Kekäläisenkin ura NHL:ssä pysähtynyt enemmänkin passiin kuin osaamiseen. Eli Pohjois-Amerikkalaisten hyvävelijärjestelmä toimii. Sama on havaittavissa mm. Keski-Euroopan jääkiekkoliigoissa, joissa kanukit ovat yliedustettuina sekä valmennus- että pelaajapuolella.