Mainos

Yleisömäärät kaudella 2015–2016

  • 284 978
  • 1 481

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Kaudella 12-13 oli edellisen kerran sarja auki. Tuolloin Liigan yleisökeskiarvo oli 5213. Nyt uhkaa putoamisesta ei ole ollut ja yleisökeskiarvo on noin tuhat huonompi kuin kolme vuotta sitten.

Puhtaasti tilastojen valossa luulisi siis olevan niin, että suljetun sarjan fanien pitäisi jotenkin tolkullisesti osoittaa todeksi, että yleisömäärien romahtaminen ei ole ollenkaan seurausta tästä kilpailullisuuden keinotekoisesta vähentämisestä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kuinka paljon TV-yhtiöt noita pelipäiviä oikeasti päättävät ja kuinka erilainen ohjelma sitten olisi jos liiga ja sen seurat saisivat itse päättää ohjelman? Onhan tossa pelien ripottelussa eri päiville myös seurojen omaa tahtoa. Ihan varmasti esim. SaiPa mielellään pelaa peräkkäisinä päivinä Raumalla ja Porissa tai Kärpät pelaa mielellään samalla etelän reissulla pari matsia kerralla.

En tiedä tarkalleen mutta kai noissa sopimuksissa on jonkinlainen määrä esimerkiksi pelipäiville ja se takaa että pelataan noita vajaita kieroksia paljon myös. Tottakai seuroilla on oma päätäntävalta ja olisi eri päiville otteluja jokatapauksessa, mutta ei näin rajusti. Totttakai esim. CHL sotkee joidenkin joukkueiden aikataulua, mutta kun nyt ne on ihan sekaisin ja päälle on sitten kaikenmaailman maaottelutaukoja, CHL otteluja ja muuta niin tuo ohjelma on ihan sekava. Tulee hirveitä pelipäiviä putkeen jne..
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itsellä on pistänyt täälä Oulussa ollessa eniten se silmään kuinka näkyvästi joukkue näkyy katukuvassa. Ajoin kaverin luokse Raaheen ja heti ensimmäisenä iski siellä valotaululla mainosta seuraavasta ottelusta ja mitä muuta siinä mainostettiinkaan. Siis paikassa mistä on 80 km matkaa sinne ouluun. Sitten sieltä ajelee Oulua päin, menee tupoksen ABC kahville, heti silmään pihalla mainosbanneri pyörii. Kaupungilla ajellessa sama touhu. Jopa kadulla tulee vastaan ihmisiä jolla on Kärpän fanikamaa päällä. Jyväskylään jos tätä vertaa niin täälä on ottelupäivänä keskisuomalaisessa pieni mainos ja joku pummi pitää kadulla vanhaa jyp pipoa päässä. Lähinnä tulee mieleen että ollaankohan vieläkin ihan liikaa tyydytty siihen nousun aikaan jolloin tuote myy itse itsensä. Monella seuralla tuntuu ainoa kunnon keino olevan se että tiputetaan rajusti lipun hintaa ja sekään ei juuri tuo lisää katsojia, ehkä pahimman pohjan se estää, mutta tuntuu ettei sekään ole lähellekään pääsyy miksi ihmiset ei käy otteluissa.
 

Pratu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Aika yksipuolisesti täällä haetaan syyllistä jostakin ulkopuolelta. Pelipäivät, ottelumäärät, suljettusarja, joukkuemäärä, tv-sopimus... kaikki syitä joihin ei seuroissa ihan hirveästi voida vaikuttaa. Mitäpä jos seuroissa katsottaisiin peiliin ja tehtäisiin työtä siinä omassa piirissä paremmin yleisön eteen.

Otan esimerkin minulle läheltä ja ympäristöstä jonkan parhaiten tunnen. Porin Ässät on nostanut yleisökeskiarvoa viime kaudesta 900 katsojalla, katsojatavoitteesta ollaan edellä 400 katsojaa, katsojakeskiarvo tulee kauden päätteeksi olemaan hyvin todennäköisesti paras sitten kauden 1978-1979. Tämä on onnistunut ensimmäiseen kappaleeseen tästä ketjusta kootuista syistä huolimatta, ja vaikka Ässien urheilullinen menestyskään ei ole ollut kovinkaan kummoista, ja vaikka Ässien sarjaohjelma on halliremontista johtuen ollut epäedullinen.

Miten tämä on ollut mahdollista:
1.Markkinointi
Jo huhtikuussa pääasissa somessa toteutettu kausarikamppis oli supermenestys. 99€ seisomakausareita myytiin noin 1350kpl muutamassa päivässä, ja tämä siis huhtikuussa. Markkinoinnissa oppia on käyty hakemassa KHL:stä Jokereilta ja NHL:stä Dallas Starsilta ja ostettu markkinointi palveluita ulkopuolisilta alan ammattilaisilta.
2.Olosuhteet
Halliremontin myötä yleisön olosuhteisiin ja viihtyvyyteen on panostettu ja niihin on tullut huomattavaa parannusta.
3.Ottelutapahtuma
Ottelutapahtumiin tuotiin mm. showmaestroa, pregame ja erätauko haastatteluita, jälkipelit, icegirlsit jne. Tällä saralla toki vielä paljonkin petrattavaa.
 

Ardbeg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, New York Rangers
Kaudella 12-13 oli edellisen kerran sarja auki. Tuolloin Liigan yleisökeskiarvo oli 5213. Nyt uhkaa putoamisesta ei ole ollut ja yleisökeskiarvo on noin tuhat huonompi kuin kolme vuotta sitten.

Puhtaasti tilastojen valossa luulisi siis olevan niin, että suljetun sarjan fanien pitäisi jotenkin tolkullisesti osoittaa todeksi, että yleisömäärien romahtaminen ei ole ollenkaan seurausta tästä kilpailullisuuden keinotekoisesta vähentämisestä.

Puhtaasti tilastojen valossa osaat varmasti ottaa huomioon myös Jokereiden vaikutuksen silloiseen yleisökeskiarvoon. Onko vaikutusta?
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Täytyy kyllä sanoa että itse uskon pelin heikon tason olevan suurin syy koko ajan laskeviin yleisömääriin. Esim. Sport on pelannut nyt 7 peliä joulutauon jälkeen ja jokaisen taso on ollut täyttä kuraa. Vastustajina ollut kuitenkin mm. HIFK pari kertaa ja ihan yhtä paskaa on niidenkin peli ollut. Kuka noita jaksaa mennä katsomaan ja vielä maksaa siitä, kun kokoajan vain odottaa, että loppuisi jo peli. Pelit eivät yksinkertaisesti tarjoa katsojalle yhtään mitään.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Aika yksipuolisesti täällä haetaan syyllistä jostakin ulkopuolelta. Pelipäivät, ottelumäärät, suljettusarja, joukkuemäärä, tv-sopimus... kaikki syitä joihin ei seuroissa ihan hirveästi voida vaikuttaa. Mitäpä jos seuroissa katsottaisiin peiliin ja tehtäisiin työtä siinä omassa piirissä paremmin yleisön eteen.

Tästä juuri aikaisemmin mainitsin, seuroilla on myös vastuunsa. Ässät ovat hienosti nostaneet katsojakeskiarvoaan ja isoa peukkua sinne, suunta on oikea. Ja halli on nykyään upea. IFK on myös panostanut paljon viime vuosina markkinointiin, olosuhteisiin ja ottelutapahtumiin ja tämä on varmasti syy miksi IFK on edelleen saanut ihan hyvin katsojia hallille vaikka vieressä pelataan nyt KHL:ää. Liiga ei ole suoriutunut parhaiten tehtävistään, mutta kyllä seurojenkin on itse alettava heräämään ja tekemään töitä asioiden eteen.

Itsellä on pistänyt täälä Oulussa ollessa eniten se silmään kuinka näkyvästi joukkue näkyy katukuvassa. Ajoin kaverin luokse Raaheen ja heti ensimmäisenä iski siellä valotaululla mainosta seuraavasta ottelusta ja mitä muuta siinä mainostettiinkaan. Siis paikassa mistä on 80 km matkaa sinne ouluun. Sitten sieltä ajelee Oulua päin, menee tupoksen ABC kahville, heti silmään pihalla mainosbanneri pyörii. Kaupungilla ajellessa sama touhu. Jopa kadulla tulee vastaan ihmisiä jolla on Kärpän fanikamaa päällä. Jyväskylään jos tätä vertaa niin täälä on ottelupäivänä keskisuomalaisessa pieni mainos ja joku pummi pitää kadulla vanhaa jyp pipoa päässä. Lähinnä tulee mieleen että ollaankohan vieläkin ihan liikaa tyydytty siihen nousun aikaan jolloin tuote myy itse itsensä. Monella seuralla tuntuu ainoa kunnon keino olevan se että tiputetaan rajusti lipun hintaa ja sekään ei juuri tuo lisää katsojia, ehkä pahimman pohjan se estää, mutta tuntuu ettei sekään ole lähellekään pääsyy miksi ihmiset ei käy otteluissa.

Tämä on esim. hyvä viesti. Kärpät ovat hoitaneet markkinointinsa hienosti, monella joukkueella on varmasti sillä saralla paljon tehtävää. Toki Liigaa voi kaikesta aina syyttää kun se tuntuun olevan muotia ( enkä nyt puolustele Liigaa mitenkään vaan kuulutan, että seuroillakin on vastuunsa )...
 
Suosikkijoukkue
Vaasan ylpeydet, punavalkoiset & Voittamaton Vaasa
Täytyy kyllä sanoa että itse uskon pelin heikon tason olevan suurin syy koko ajan laskeviin yleisömääriin. Esim. Sport on pelannut nyt 7 peliä joulutauon jälkeen ja jokaisen taso on ollut täyttä kuraa. Vastustajina ollut kuitenkin mm. HIFK pari kertaa ja ihan yhtä paskaa on niidenkin peli ollut. Kuka noita jaksaa mennä katsomaan ja vielä maksaa siitä, kun kokoajan vain odottaa, että loppuisi jo peli. Pelit eivät yksinkertaisesti tarjoa katsojalle yhtään mitään.
Oletko seurannut lapsiperheitä ja ennen kaikkea lapsia erätauoilla? Mä olen ja nähnyt ne kärsimysnäytelmät, kun ei ole mitään muuta aktiviteettia lapsille, kuin kalliit oheispalvelut.

Kuka maksaa enää toista kertaa kärsimyksestä, kun samalla rahalla voi saada jotain nautintoakin vastineeksi?

Sportilla ei ainakaan ole mitään, siis ei yhtään mitään lisäaktiviteettia itse ottelun lisäksi. Ei lapset jaksa istua 18min paikallaan ja katsoa tyhjää jäätä. Kun lapset pitkästyy, ne pitkästyy. Sen jälkeen ei kenelläkään ole enää kivaa ottelussa.


Itse olen kerran yrittänyt ottaa pojan mukaani ja se olikin sitten viimeinen kerta pitkään aikaan.

Liigakiekko on lapsiperheille kallista kärsimystä.

Ei ne pelkät häviöt siis yleisöä yksistään vie, vaan kun tuote on mätä.

Esimerkki vielä Vaasasta. Sportin liput nelihenkiselle perheelle istumaan edes hieman paremmalta paikalta = 50-80€. Tähän päälle ennen ottelua vaikka popparit lapsille ja jotkut tripit = about 10€. 2 x erätauko ja vähän mässyjä jne = about 10€ / erätauko, eli yhteensä 80-100€ ja palkaksi saat itkevän, edessä istuvan selkänojaa potkivan lapsen syliisi, etkä näe tai edes pysty seuraamaan itse tapahtumaa. Hikoat koltut niskassa, kuin sika ja vanne alkaa kiristämään päätäsi. Vaihtoehtona vaikka koko lössi Tropiclandiaan lötköttelemään kiireisen työpäivän jälkeen. Kakarat polskii lämpimässä vedessä, äiti saa hetken rauhaa ja isä parhaassa tapauksessa zoomailla kinkkujen ahtereitakin. Hintaa jotain 50€ koko porukka. Aika nopeesti valkkaa tän jälkimmäisen.
 
Viimeksi muokattu:

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Oletko seurannut lapsiperheitä ja ennen kaikkea lapsia erätauoilla? Mä olen ja nähnyt ne kärsimysnäytelmät, kun ei ole mitään muuta aktiviteettia lapsille, kuin kalliit oheispalvelut.
Nimenomaan. Ja pelin taso vie pian ne isätkin hallista. Seuroissa pitäisi ymmärtää, että se joukko joka on tyytyväinen pelkkään matsiin on vähenemässä. Jos ei halua muuta kuin nähdä ottelun, niin parempi vaihtoehto on hommata huomattavasti halvempi ruutu-palvelu. Näkee samalla vieraspelitkin ja muidenkin pelejä jos kiinnostaa. Suomessa ei myöskään löydy sellaista sitoutuneisuutta omaan seuraan, että sillä pelkästään saataisiin yleisöä, vaan niitä pelejä tullaan katsomaan jos vastustajalta löytyy muutama mitali viime vuosilta ja joku "puljujärvi" kokoonpanosta.

Tuo Ässien esimerkki on erittäin hyvä ja tuohon suuntaan muidenkin pitäisi mennä. Olosuhteet olisi toki hyvä saada muuallakin kuntoon, sillä monella paikkakunnalla taitaa olla varsin vanha halli. Varsinkin Vaasassa tuo on iso ongelma, kun halli vetää hädin tuskin 4000 ihmistä ja käytävät ovat noin kolme metriä leveät. Siinä ei paljoa kehitetä tai luoda oheistoimintaa, kun saadaan olla tyytyväisiä, että edes nakkikiskoille löytyy tilat.
 

Jambo78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Jyp
En tiedä kuka on ehdottanut jotain sarjojen ristiin pelaamista (?), mutta mielestäni aivan järjetön ehdotus. Missä tämmöistä ristiin pelaamista nähdään edes, että ylin sarja pelaa pari kierrosta alempaa sarjaa vastaan tms. ei varmaan missään?
Jos ei ajatella asiaa vanhoillisesti vaan ajatellaan asia niin että liigassa pelaa 20 joukkuetta joista 10 taistelee kyseisellä kaudella mestaruudesta ja 10 pääsystä seuraavalla kaudella kisailemaan tähän porukkaan. 8 joukkueen po taistot molemmissa joukoissa ja kaksi "ylemmän" joukon huonointa "putoaa", kun taas "alemman" finalistit nousevat. Jännitys säilyy koko kauden ja jokaisessa ottelussa on merkitystä. Joukkueilla on omat vastuunsa ja monet ne ovat laiminlyöneet, mutta esim. Espoossa ei ole ollut taloudellista mahdollisuutta agressiiviseen mainontaan(tai halua). Ässien onnistunut markkinointi ja uusittu halli on hyvä esimerkki muille, Kärppillä on yksinvaltiaan asema pohjoisessa joten rahaa markkinointiinkin löytyy, IFK:n vahva historia ja fanipohja takaa katsojia halliin ilman markkinointiakin mutta sielläkin on onnistuttu tässä asiassa.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Tasaisuus ei ole synonyymi laadukkaalle. Tasaisuus ei saa missään nimessä olla itseisarvo, kun yritetään luoda mahdollisimman laadukas jääkiekkosarja. Tasaisuus voi toki olla seurausta laadukkaasta pelistä, mutta tasaisuus ei ole tae laadusta, kuten on huomattu.


Vaan on. Tasaisuus synnyttää sen laadun. Verrattuna vaikka NHL:n, se laatu ei välttämättä nouse, mutta kun se katsoja ei vertaa sitä NHL:ään, vaan se vertaa siihen, mitä sarjassa ja sen peleissä tapahtuu. Eli kun sarja on tasainen, se on jännittävä ja se tuo katsojia, jotka jännittävyyttä pitää laatuna.. ei pelin laatua. Jos pelin laatu olisi merkitsevä, niin Veikkausliigaa ei seuraisi kukaan. Mutta kiinnostavat ottelut ja tasaisuus tuo ihmisiä katsomoon.. ja se kai se kyssäri oli, miten tuoda ihmisiä katsomoon?


No sarjan on rakenteeseen tehtävä asia. Ei mikään kertakorvuas nousijalle. Käytännössä tasoittaminen Suomen oloissa ei ole mahdollista kuin rahaa jakamalla. Palkkakatto LuxuryGapillä olisi yksi hyvä keino, mutta seurat on mustasukasia omista rahoistaan, joten ”poliittisesti” helpompaa olis jakaa TV tai PlayOff rahaa eritavalla.


Jep, NHL:ssä viimesen paikan tavottellua haluttiin hillitä draftarvonnalla heikoimpien kesken Tällä sama homma toimisi niin, että neljä viimeistä sais eniten, mutta saman verran, rahaa.
 

Zaari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tasaisuus ei todellakaan ole sama kuin laatu. Sarjasta on väkisin tehty tasainen roikkumisen ja kahvaamisen sallimisella ja se on vienyt laatua pois. Tätä ei voida edes varmaan enää muuttaa kun tänne on tuotu ja tuodaan vielä lisää näitä höpöhöpöjoukkueita, vaikka tosiasiassa olisi pitänyt heivata edellisiäkin pois. Se tästä tekee vieläkin surullisempaa.
 

Marre

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, (HIFK)
Hieman asian vierestä, mutta millaista ohjelmaa eri paikkakunnilla on erätauoilla? Kun Pat siis tuossa valitteli, että Vaasassa ei ole mitään.

Lappeenrannassahan on myös ahdas halli ja varsinkin yleisömäärän ollessa hyvä, ei liikkuminen hallissa ole kivaa. Ensimmäisen erätauon ohjelmana on pikkujunnujen rankkarikisa. Varmasti kova juttu osallistujille ja katsojillekin kiva varsinkin kun vuorossa ovat ihan pienimmät. Toisella erätauolla heitetään sitten jäälle kiekkoja ja yritetään saada oma kiekko mahdollisimman lähelle keskipistettä. Katsojille vähemmän viihdyttävä, mutta taitaa kerätä ihan kivasti rahaa junnujoukkueille ja kiekkoja myyvillä junnuillakin näyttää yleensä olevan kivaa.

Kouvolassa olen nyt pari kertaa ollut ja vielä lapsen kanssa ja siellä on samanmoinen kiekonheitto ja yllättävän hyvin viihdytti lastakin. Toisen erätauon ohjelmana sitten ainoastaan yksi cheerleadereiden tanssi tasanteella. Varmasti viihdyttää osaa katsomosta.
 

SouthernSun76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Liverpool, Juventus, Azzuri, Leijonat
Saako TV-yhtiö enemmän rahaa, jos se näyttää otteluita joka päivä vai pelkästään kolmena päivänä viikossa? Mietin siis lähinnä sitä, että millaiset kustannukset TV-yhtiö joutuu itse maksamaan siitä, että tuotantoryhmä painaa pitkää iltaa joka päivä. Kun kuitenkin itse kanavapakettien ostajilta se saa saman rahan, on niitä pelipäiviä sitten joka päivä tai kolme kertaa viikossa. Itselläni on Nelonen Pro-paketti ja mikäli omalla joukkueella ei ole ko. iltana peliä, niin aika usein jää katsottua peli kyseisenä iltana. Eli katson ainoastaan oman joukkueen pelit, joten silloin ei ole väliä olisiko pelipäivät järjestelmällisesti kolmena päivänä viikossa.
 
Suosikkijoukkue
Vaasan ylpeydet, punavalkoiset & Voittamaton Vaasa
En tiedä, miten saavat tuloja, oli pelejä milloin sattuu.
Enemmänkin varmaan se heidän taustallaan, että kanavapakettia on helpompi myydä, kun joka päivälle on jotain näytettävää.

Kuluttaja helposti hylkää kanavan, jos se kokee että sen katselu on liian työlästä. Tarkoitan tällä sitä, että pitää dyykata, milloin sieltä tulee jotain ja koska ei ja taas kun tulee, tulee aivan liian paljon kerralla tai ei mitään.

Ja Liigahan juoksee tällaisen perässä, kuin koiranpentu talutusnuorassa ja raiskaa omaa tuotettaan käyttämättä penniäkään ajatusta tähän.
 

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Hieman asian vierestä, mutta millaista ohjelmaa eri paikkakunnilla on erätauoilla? Kun Pat siis tuossa valitteli, että Vaasassa ei ole mitään.
-

Porissa on erätauon alkuun nopea pelaajahaastattelu, ekalla erätauolla on junnurankkarit. Toisella erätauolla harvemmin mitään muuta kuin toinen pelaajahaastattelu.

Liigan mainoskatkoilla jäälle tulee usein show-maestro Julle Kallio huudattamaan yleisöä.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Liigan mainoskatkoilla jäälle tulee usein show-maestro Julle Kallio huudattamaan yleisöä.

Pysyykö jo paremmin pystyssä? Ainakin alkuvaiheessa horjahteli luistimilla nurin kun tuli huudattamaan yleisöä.
 
4

444

Jos ei ajatella asiaa vanhoillisesti vaan ajatellaan asia niin että liigassa pelaa 20 joukkuetta joista 10 taistelee kyseisellä kaudella mestaruudesta ja 10 pääsystä seuraavalla kaudella kisailemaan tähän porukkaan. 8 joukkueen po taistot molemmissa joukoissa ja kaksi "ylemmän" joukon huonointa "putoaa", kun taas "alemman" finalistit nousevat. Jännitys säilyy koko kauden ja jokaisessa ottelussa on merkitystä. Joukkueilla on omat vastuunsa ja monet ne ovat laiminlyöneet, mutta esim. Espoossa ei ole ollut taloudellista mahdollisuutta agressiiviseen mainontaan(tai halua). Ässien onnistunut markkinointi ja uusittu halli on hyvä esimerkki muille, Kärppillä on yksinvaltiaan asema pohjoisessa joten rahaa markkinointiinkin löytyy, IFK:n vahva historia ja fanipohja takaa katsojia halliin ilman markkinointiakin mutta sielläkin on onnistuttu tässä asiassa.
Väittämällä mustaa valkoiseksi ei lopulta huijata kuin itseään. Vaikea on uskoa, että esim. Ilveksen sponsoreille olisi täysin yhdentekevää, pelaako joukkue mestaruudesta vai pääsystä tavoittelemaan mestaruutta. Eikä sitä todellisuutta muuteta nimeä muuttamalla; 1-divisioona, Mestis, 2-luokka, B-sarja, ei merkitystä.
Sponsorit maksavat näkyvyydestä. Näkyvyys kakkostasolla on sama riippumatta sen nimestä. Kalajoen Junkkarit on yhtä kiinnostava joukkue rovaniemeläisten silmissä riippumatta siitä, minkä nimisessä sarjassa ne kohtaavat.
Ei sarjan avaaminen olisi pelkästään huono asia, mutta on totaalisen absurdia, tai sitten vain naiivia, väittää, että sarjan avaaminen toisi automaattisesti lisää katsojia halleihin. Yhtä hölmöä on väittää, että muutaman ottelun karsiminen kalenterista toisi muihin peleihin paljon lisää katsojia.

Otteluihin saadaan melko helposti lisää katsojia ympäri Suomen: panostamalla markkinointiin. Helvetisti helpottaisi myös kiinteät pelipäivät, mutta niiden ollessa vain kaunista utopiaa voidaan seuratasolla ottaa vähän aktiivisempi ote asiakasviestintään. Ihmiset ostavat myös paskaa, jos kokevat saavansa siitä jotain nautintoa. Pyörää on turha yrittää keksiä uudestaan, mutta sitä voi sen sijaan jatkojalostaa tai ihan vaan käyttää sellaisenaan. Kaikista tyhmintä on piiloutua poteroon ja ruikuttaa sieltä käsin, kuinka kaikki on paskaa. "Kyllä me tehtäis paremmin, jos toimintaympäristö olis parempi."
 

SouthernSun76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Liverpool, Juventus, Azzuri, Leijonat
Kuluttaja helposti hylkää kanavan, jos se kokee että sen katselu on liian työlästä. Tarkoitan tällä sitä, että pitää dyykata, milloin sieltä tulee jotain ja koska ei ja taas kun tulee, tulee aivan liian paljon kerralla tai ei mitään.

Jos kuluttajalla on pelkästään Nelonen-paketti, niin hän ei näe kuin pääkanavan (Nelonen Pro2) pelin. Ja joka pelipäivä ei välttämättä edes tällä kyseisellä pääkanavalla näytetä matsia. Esimerkiksi tämän viikon keskiviikkona 13.1. ei näytetty pääkanavalla peliä vaan kaikki illan pelit tulivat näillä extrakanavilla (Pro 3-8). Jos kuluttaja taas on hommanut tuon Nelonen Pro-paketin, niin silloin hän tietää että jokaisena pelipäivänä joltakin Pro-kanavalta tulee peli, joten ei tuo suurta dyykkaamista tarvitse. Ja voisi olettaa, että suurin osa jääkiekkoa seuraavista Nelonen Pro-paketin tilaajista, seuraavat pääsääntöisesti vain oman suosikkijoukkueen pelejä, jolloin noiden jokapäiävisten ottelujen merkitys vähenee entisestään. Luulisi sen olevan Nelonen Medialle edullisempaa tehdä laadukasta tuotantoa kolme kertaa viikossa kuin yrittää sompailla ympäri Suomea joka ilta.

Mutta sitä en tiedä, että miten noiden TV-kanavan lähetysoikeuksien kanssa on. Jos Viestintävirasto vaatii, että tuollaisen TV-kanavan olemassaolo vaatii tietyn määrän lähetyksiä per päivä, niin tuo saattaa vaikuttaa tuohon miten paljon noita pelejä ripotellaan ympäri viikkoa.

Ja niinkuin sanoit, niin Liiga tässä joka tapauksessa on juossut perässä kuin hai verivanan.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Vaan on. Tasaisuus synnyttää sen laadun. Verrattuna vaikka NHL:n, se laatu ei välttämättä nouse, mutta kun se katsoja ei vertaa sitä NHL:ään, vaan se vertaa siihen, mitä sarjassa ja sen peleissä tapahtuu. Eli kun sarja on tasainen, se on jännittävä ja se tuo katsojia, jotka jännittävyyttä pitää laatuna.. ei pelin laatua. Jos pelin laatu olisi merkitsevä, niin Veikkausliigaa ei seuraisi kukaan. Mutta kiinnostavat ottelut ja tasaisuus tuo ihmisiä katsomoon.. ja se kai se kyssäri oli, miten tuoda ihmisiä katsomoon?
En ole ollenkaan samaa mieltä kanssasi siitä, että tasaisuus on laatua. Pidän sitä jopa pikkaisen hölmönä väitteenä. Liigaa on pyritty tasoittelmaan kovin, eikä seuraksena ole ollut yleisöryntäyksiä tai nousua pelintasossa, vaan aivan päinvastoin. Itseasiassa kärjen ja häntäpään tasoero voi olla jopa tunteita ja mielenkiintoa lisäävä tekijä. Daavid vastaan Goljat -asetelma voi olla aivan virkistävä, kunhan siitä ei tule jokapäiväistä. Hännänhuipun taso ei saa olla Liigan yleinen taso. No, yhtäkaikki, pelkkä tasaisuus ei takaa laatua, eikä tuo yleisöä lehtereille.


No sarjan on rakenteeseen tehtävä asia. Ei mikään kertakorvuas nousijalle. Käytännössä tasoittaminen Suomen oloissa ei ole mahdollista kuin rahaa jakamalla. Palkkakatto LuxuryGapillä olisi yksi hyvä keino, mutta seurat on mustasukasia omista rahoistaan, joten ”poliittisesti” helpompaa olis jakaa TV tai PlayOff rahaa eritavalla.
Sarjaa voi tasata muutoinkin kuin rahaa jakamalla heikoimmin suoriutuneille. On ollut tammikuun tasausta, on järjestetty sääli-playoffit, on muokattu tuomarilinja heikoimmille sopivaksi. Palkkakatto olisikin sitten viimeinen isku laadukkaalle aikuisten ammattilaissarjalle. Voitaisiin suoraan julistautua KHL:n farmiksi ja juniorisarjaksi. Kiitos ei!
 

Jambo78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Jyp
Voidaanhan Liigaan ottaa vielä muutama seura lisää jotta kauden kokonais katsojamäärä saadaan nousemaan, mutta ei se nosta helmikuisen tiistai illan ottelun merkitystä millään lailla vaikka sitä kuinka markkinoisi! Nelonen saa huomattavasti enemmän mainostuloja mitä useampana päivänä se saa lähettää otteluita. Sopimus Liigan kanssa on niin kallis ettei se pelkästään asiakkaiden ostamien kanavapakettien hinnalla toimi. Nuo ottelu koosteetkaan eivät anna minkäänlaista kuvaa hallin tunnelmasta, vaan jos esim. ottelu päättyy 1-0 niin koosteessa näytetään mieluummin vaikka joku ruma veto plekseihin kuin fanien tifoa.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tästä juuri aikaisemmin mainitsin, seuroilla on myös vastuunsa. Ässät ovat hienosti nostaneet katsojakeskiarvoaan ja isoa peukkua sinne, suunta on oikea. Ja halli on nykyään upea. IFK on myös panostanut paljon viime vuosina markkinointiin, olosuhteisiin ja ottelutapahtumiin ja tämä on varmasti syy miksi IFK on edelleen saanut ihan hyvin katsojia hallille vaikka vieressä pelataan nyt KHL:ää. Liiga ei ole suoriutunut parhaiten tehtävistään, mutta kyllä seurojenkin on itse alettava heräämään ja tekemään töitä asioiden eteen
Tottakai seuroilla on markkinointivastuunsa. On kuitenkin paljon helpompi markkinoida laadukasta jääkiekkoa kuin luistimilla suoritettavaa maalinestopeliä. Kyllä pelintason tulee olla keskiössä. Liiga luo päätöksillään puitteet sille, minkälaista jääkiekkoa Liigassa on mahdollista pelata. Ikävä kyllä, Liigan päätökset eivät ole olleet viime vuosina edesauttamassa laadukkaan liigakiekon pelaamista.

Kärpät ovat hoitaneet markkinointinsa hienosti, monella joukkueella on varmasti sillä saralla paljon tehtävää. Toki Liigaa voi kaikesta aina syyttää kun se tuntuun olevan muotia ( enkä nyt puolustele Liigaa mitenkään vaan kuulutan, että seuroillakin on vastuunsa )...
Tästäkin huolimatta Kärppien yleisömäärä on laskussa. Voin sanoa, että liigan tason lasku on suurin syy tähän. Raksilassa on haukoteltu tällä kaudella turhan paljon. Vakioasiakkaana, paljon muita vakioasiakkaita tuntien, voin sanoa, etten ole ajatukseni kanssa yksin.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Jos kuluttajalla on pelkästään Nelonen-paketti, niin hän ei näe kuin pääkanavan (Nelonen Pro2) pelin. Ja joka pelipäivä ei välttämättä edes tällä kyseisellä pääkanavalla näytetä matsia. Esimerkiksi tämän viikon keskiviikkona 13.1. ei näytetty pääkanavalla peliä vaan kaikki illan pelit tulivat näillä extrakanavilla (Pro 3-8). Jos kuluttaja taas on hommanut tuon Nelonen Pro-paketin, niin silloin hän tietää että jokaisena pelipäivänä joltakin Pro-kanavalta tulee peli, joten ei tuo suurta dyykkaamista tarvitse. Ja voisi olettaa, että suurin osa jääkiekkoa seuraavista Nelonen Pro-paketin tilaajista, seuraavat pääsääntöisesti vain oman suosikkijoukkueen pelejä, jolloin noiden jokapäiävisten ottelujen merkitys vähenee entisestään. Luulisi sen olevan Nelonen Medialle edullisempaa tehdä laadukasta tuotantoa kolme kertaa viikossa kuin yrittää sompailla ympäri Suomea joka ilta.
Siis nuo extra kanavien pelithän tuotetaan enemmän tai vähemmän "paikallisilla" ryhmillä ja sitten noihin Pro2 peleihin tulee enemmän kalustoa.
Eli miehityksen määrä ei juurikaan muutu vaikka pelipäiviä on useampia vaan taitaa olla enemmän niin, että kalustoa saadaan tehokkaampaan käyttöön.
Toki tällä hetkellä osa tuosta kuvauskalustosta taitaa olla ainakin osittain hallien/seurojen omaisuutta kun kuutioille tehtiin kuvaa jo ennen kuin kaikki pelit näkyivät.

Mutta sitä en tiedä, että miten noiden TV-kanavan lähetysoikeuksien kanssa on. Jos Viestintävirasto vaatii, että tuollaisen TV-kanavan olemassaolo vaatii tietyn määrän lähetyksiä per päivä, niin tuo saattaa vaikuttaa tuohon miten paljon noita pelejä ripotellaan ympäri viikkoa.

Ja niinkuin sanoit, niin Liiga tässä joka tapauksessa on juossut perässä kuin hai verivanan.
Tuo lähetysmäärä juttu koskee lähinnä noita antennijakelussa olevia kanavia kuten ne PRO1 ja PRO2 kaapelissa, IPTV:ssä ja sateliittijakelussa ei ole mitään rajaa noihin.
 
Suosikkijoukkue
Vaasan ylpeydet, punavalkoiset & Voittamaton Vaasa
KooKoo osallistuu solidaarisuuden nimissä jo standardiksi luokiteltavaan, alle kolmetonniset.

Tänään pohjakosketus, 2594 katsojaa.

Tuskin jää viimeiseksi kolmen kilon alittajaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös