Mainos

Yleisömäärät kaudella 2015–2016

  • 284 903
  • 1 481

faro

Jäsen
Mitens ne Cittarin jakamat liput sitten, ilmaislippuja vai yrityslippuja?
Kuten tästä jo aiemmin kommentoinkin, niin ilmaislippu-sanalle pitäisi vetää yhteinen linja.
Se riippuu täysin siitä, onko HIFK saanut niistä jotain rahaa. Kuluttajille ne ovat ainakin ilmaislippuja, mutta toisaalta voihan seura saada noistakin jotain rahaa. Pahoittelut, kun mainitsin hätäisesti niiden olevan ilmaislippuja, sillä eihän asia näin välttämättä ole. Toisaalta taas lippuja jaetaan tuolla tavalla aika avokätisesti, joten en sitten tiedä.

Mitäs faktaa sinulla on noista HIFK:n ilmaislipuista?
Ei muuta kuin tuo Gemondon kommentti.
VR hoitaa matkat ja Jokerit antaa ilmaiset liput noissa juna+lippu tarjouksissa ja ainoat tulot Jokereille tulee oheismyynnistä tai siis eihän ne Jokereille mene vaan halliyhtiölle.
Tuon syyn takia ei SM-liigassa onnistunut myöskään se mainosten yhteismyynti kun Jokerit pisti vastaan asiassa.
Kun puhut asioista faktana, niin kai sinulla nyt jotain konkretiaa on antaa? Jos ei ole, niin puheesi ovat pelkkää mutuilua.
 

Masculine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kerta toisensa jälkeen kyllä yllättää miten tuo erku saadaan aina näissä keskusteluissa Jokerifaniksi, vaikka kaveri on itsekkin asian kieltänyt. Onhan kyseessä aika raivostuttavan yksitoikkoinen jankuttaja, joten ihmisten vitutuksen ymmärtää, mutta hieman vituttaa leimaantua hänen takiaan.

Mitä nyt tuosta Jokereiden VR-yhteistyöstä tiedän, niin asia menee seuraavalla tavalla:
- VR hoitaa kuljetukset osana tätä yhteistyö/sponsoridiiliä ja tuosta 20 eurosta karhun osa tulee seuralle. Vähän sama idea, kun että bussifirma kuskaa jengiä ympäri Suomea peleissä ja saa korvauksena firman logot kaukalon reunaan.
 

Gemondo

Jäsen
Kun näköjään täällä väännetään muunmuassa niistä CM:n jakamista lipuista niin minun käsittääkseni tuo kyseinen kauppa on Hifkin sponsori, joten eiköhän heillä ole keskenään jonkinnäköinen sopimus että kauppa saa joihinkin matseihin noita lippuja jakaa tietyn määrän kenelle haluaa. Aivan kuten on vaikka Dennikselläkin. Mä olen tällä kaudella käynyt katsomassa Hifkin pelin niin CM:in kuin Denniksenkin lipuilla.

Onko ne ilmaislippuja vai ei? En tiedä, päättäkää itse, kyllähän se kyseinen lafka on rahaa Hifkin tilille laittanut, mutta lipussa hinnan kohdalla lukee 0€.
 

SjV

Jäsen
Se riippuu täysin siitä, onko HIFK saanut niistä jotain rahaa. Kuluttajille ne ovat ainakin ilmaislippuja, mutta toisaalta voihan seura saada noistakin jotain rahaa. Pahoittelut, kun mainitsin hätäisesti niiden olevan ilmaislippuja, sillä eihän asia näin välttämättä ole. Toisaalta taas lippuja jaetaan tuolla tavalla aika avokätisesti, joten en sitten tiedä.
.
Tästä kiinni, mutta yleisesti jatkaen...
Juuh, tässäpä se suurin ongelma onkin, suuntaan ja toiseen, puoleen ja vastaan. Harva tälle foorumille kirjoittavista ei pysty sanomaan varmana onko lippu ilmainen vai ei. Oletus arvoisesti joku on jokaisesta piletistä jotain jossain muodossa maksanut.
 
P

Poistettu käyttäjä 113795

Kolmois-standardi:
Kohelossa yleisömäärät pieniä suhteessa asukaslukuihin.
Liigassa yleisömäärät pienenpiä syksyllä kuin keväällä.
Mestiksessä vissiinkin ennallaan.
 

Noutolokku

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Kanen Pate ja Dominaattori
PE: KalPa vs Kärpät 3529, TI KalPa vs Tappara 2482, TO KalPa vs Sport 2424, LA KalPa vs Ässät 3281 --> KA 2929 ja kauden tavoite oli 3500. Aika pahaltahan tuo näyttää pääosin mutta sentäs vkl pelit vetävät jonkun verran väkeä. Pelikin toki takkuilee ja tänään oli ehkä kauden heikoin esitys. Eipä siis ihme ettei hallilla porukkaa käy. Tätä menoa on tulossa taas rumat tappiot jos sama kaava jatkuu läpi kauden. Mites näin muualla ?
 

Raúl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Pahalta näyttää Pelicansinkin osalta. Yritystä on, kuten tänäänkin oli järjestetty ylimääräistä tapahtumaa (Nikke Ankara), mutta ei tule väkeä. Lukko ei tosin koskaan ole ollut mikään yleisömagneetti Lahdessa, mutta silti 3206 on surkea määrä.

Siltä se nyt vaan näyttää, että Ruutu vie. Lätkä kiinnostaa väkeä edelleen, mutta hallille ei jakseta lähteä. Täytyy toivoa, että Pelicans on tosiaan laatinut budjetin 3300 katsojan mukaan (nollatulos), kuten joku väitti, eikä yleisötavoitteen mukaan.
 
Suosikkijoukkue
KK
Kannattaako niitä pippeleitä mittailla ilmaislippujen määrällä, kun totuutta ei täällä kukaan tunnu tietävän ja kun ilmaisia lounaita ei ole olemassakaan. Hienoja lukujahan tuolla on monella paikkakunnalla ollut ja HIFK - HPK veti todella hyvin.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Kannattaako niitä pippeleitä mittailla ilmaislippujen määrällä, kun totuutta ei täällä kukaan tunnu tietävän ja kun ilmaisia lounaita ei ole olemassakaan. Hienoja lukujahan tuolla on monella paikkakunnalla ollut ja HIFK - HPK veti todella hyvin.
Tästä samaa mieltä. Ei ilmaislippuja olekaan, joku niistä aina maksaa. Se että kuka ja miten paljon, sitä ei meistä kukaan tiedä. Pääasia, että hallissa on porukkaa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niin on se jännää kun ensin valitetaan yleisömääristä ja sitten kun sitä on hyvin niin sekin on väärin jos "ilmaislipuilla" tulee se tulos. Pitää kuitenkin muistaa että aika usein jos joku tuommoinen on että joku yritys jakaa lippuja niin niistä on kuitenkin joku sponsorointimaksu maksettu, se voi olla joku naurettavakin luku, mutta seura kuitenkin saa siitä edes jotain rahaa ja ihmisiä halliin. Oheismyynistäkin hallilla kertyy yllättävän iso potti.

Ilmaislipuissa vain on tärkeintä että sillä todella saadaan uutta kohderyhmää hallille ja ei jaeta jatkuvasti samoille ihmisille. Muuten siitä tulee negatiivista.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Vaasassa ollut surkea yleisömäärä. Lauantai-illan matsi ja vain hädin tuskin päälle 3000 katsojaa. Viime kaudella heikoin lauantaipäivän yleisömäärä Sportilla oli 3363, joten nyt nähty 3030 on kyllä kiistatta huolestuttavan huono lukema.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tästä samaa mieltä. Ei ilmaislippuja olekaan, joku niistä aina maksaa. Se että kuka ja miten paljon, sitä ei meistä kukaan tiedä. Pääasia, että hallissa on porukkaa.

Teknisesti ei olisi ollenkaan vaikea selvittää kuinka monta ihmistä siellä hallissa oikeasti on. Miksi sitä ei kerrota. Ai niin, no miksi ei.

Tämäkin sirkus missä kosiskellaan ties mitä piirejä ja venkoillaan loppuisi, kun vain oltaisiin läpinäkyviä eikä valehdeltaisi. Sittenhän kenenkään ei tarvitsisi miettiä onkohan tämä nyt oikea yleisömäärä vai eikö tämä ole. Eikä tarvitsisi kirjoittaa keskustelupalstalle kuinka tuo näytti kusetukselta ja lähes varmasti olikin sitä.

Ja IFK - kerho ei vetänyt hyvin. Ei siitä nyt todellakaan kovin kauaa ole, kun tuommoinen kohtaaminen olisi ollut nauraen loppuunmyyty ja hitaimmat olisivat jääneet rannalle. Tuolla oli tuhat katsojaa vähemmän kuin siellä olisi pitänyt olla.
 
4

444

Ja IFK - kerho ei vetänyt hyvin. Ei siitä nyt todellakaan kovin kauaa ole, kun tuommoinen kohtaaminen olisi ollut nauraen loppuunmyyty ja hitaimmat olisivat jääneet rannalle. Tuolla oli tuhat katsojaa vähemmän kuin siellä olisi pitänyt olla.
Eikä siitä ole sen kauempaa, kun vaihtoehdot ottelun suhteen fanille olivat:
A) Mene paikan päälle ja näe peli
B) Seuraa peliä teksti-tv:stä

Tämän asian kanssa on vain syytä oppia elämään. Tai sitten apinoidaan isosta maailmasta kaikki ja tehdään tapahtumasta sirkusspektaakkeli, aivan joka illasta. Toki lippujen hinnat nousisivat vähintään 200%, tai vaihtoehtoisesti tehdään muutaman miljoonan tappiot per kausi.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Vähän liikaa mielestäni aina puhutaan näistä oheistapahtumista, että mitä kaikkea hallilla pitää jakaa ilmaiseksi ja kenen olla esiintymässä.

Jos nyt ollaan siinä tilanteessa, että kotimainen jääkiekko ei enää massoja samassa määrin kiinnosta, niin mikäs siinä. Se tarkoittaa, että ajan myötä liigajoukkueiden rahaliikenne jne pienentyy, mutta kun mä reflektoin omaa Ässä-kannatustani, niin eipä tuo juuri haittaa. Sarjan tasolla tai sen rahaliikenteellä ei juuri ole merkitystä itselleni. Sekin käy, että siirrytään junioriliigaksi ihan kokonaan.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Ja IFK - kerho ei vetänyt hyvin. Ei siitä nyt todellakaan kovin kauaa ole, kun tuommoinen kohtaaminen olisi ollut nauraen loppuunmyyty...

Kyllähän yli 7000 päätä on aikas hyvin mun mielestä. Viimeksi kun ollaan täydellä häkillä pelattu Kerhoa vastaan, niin täytyy varmaan mennä niihin äärimmäisen katkeriin (meille) poff-sarjoihin edellisellä vuosikymmenellä.
 

C.Orr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menneisyyden kahleista vapaa Jokerit
Tämän asian kanssa on vain syytä oppia elämään. Tai sitten apinoidaan isosta maailmasta kaikki ja tehdään tapahtumasta sirkusspektaakkeli, aivan joka illasta. Toki lippujen hinnat nousisivat vähintään 200%, tai vaihtoehtoisesti tehdään muutaman miljoonan tappiot per kausi.

Isosta maailmasta kannattaisi apinoida sääntötulkinnat mieluummin kuin sirkusspektaakkeli. Se olisi kaiken lisäksi ilmaista ja nostaisi ottelutapahtuman viihdyttävyyttä eniten. Liiga itsessään pystyisi tuottamaan nykyistä paljon viihdyttävämpää kiekkoa, mutta mailahäirintä, kiekottoman pelaajan estämiset, screenipelaaminen jne hidastavat pelaamista ja tasapäistää taitoeroja. Liigakiekko on maailman huippusarjoista eniten profiloitunut maalinestämispelaamiseksi ja se vie viihdearvosta ison osan pois. Tästä eroon pääsemiseksi tulisi kaikkien Liigaseurojen sitoutua muutokseen sääntötulkintojen kalibrointiin. Peli nopeutuisi, huipputaito -jota liigassa edelleen on- pääsisi luonnollisella tavalla esille ja nostaisi yksilöitä ja yksilösuorituksia enemmän esille. Yleisölle tarjottaisiin entistä enemmän huippusuorituksia nykyisen roikkumisen ja estämisen sijaan. Pelin tärkein yksittäinen myyntiartikkeli -viihdearvo- kasvaisi ja Liigatuotteen arvo nousisi. Pelin viihdearvo korreloi suorassa suhteessa houkuttelevuuteen seurata peliä katsomosta. Kun peli on -kärjistettynä- jatkuvaa puskemista keskialueen verkkojen läpi on kontrasti seurata peliä kotisohvalta verrattuna katsomoon aivan liian pieni ja tästä syystä uskoakseni Suomessa pelien kattava televisiointi verottaa yleisömääriä enemmän kuin vaikka Ruotsissa tai Sveitsissä.

Haasteita on tulevaisuudessakin. Sinänsä hyvin hoidettu ja kuluttajille edullinen Nelosen lätkätarjonta totuttaa kuluttajat laiskoiksi kiekkoviihteen kuluttajiksi. Kynnys lähteä lätkämatsiin kasvaa kokoajan ja seuroilla on entistä haastavampaa ja kalliimpaa houkutella yleisöä lehtereille. Kun Sanomakonserni -joka Liigan televisiointioikeudet omistaa- teki jättitappiot televisiointioikeuksistaan on syytä olettaa, että seuraava sopimus tulee olemaan edellistä pienempi. Lisäksi kakun jakajia on entistä enemmän eli seurojen kassaan jää entistä vähemmän rahaa. Liigaseuroilla ei ehkä Lukkoa lukuunottamatta ole taustalla toimijaa, joka kykenee kuittaamaan tappiot käden tärisemättä. Monen Liigaseuran talous ei kestä sen enempää televisiotulojen kuin yleisömäärien laskua, joka saattaa johtaa siihen, että seurojen kilpailukykyjen kuilu laajenee tulevaisuudessa yhä kiihtyvämmällä tahdilla. Epätasainen ja kilpailukyvyiltään eriarvoinen sarja ei palvelisi sen enempää Liigan profiiliseuroja kuin taloutensa kanssa kamppailevia seuroja.

Siksi mielestäni olisi varteenotettava vaihtoehto kehittää Liigakiekkoa sääntötulkintojen kautta. Niiden kopionti vaikkapa NHL:stä olisi sekä halpaa että vaivatonta. Ongelma onkin siinä kuinka saada kaikki Liigaseurat yhteiseen rintamaan.
 

Masculine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Siltä se nyt vaan näyttää, että Ruutu vie. Lätkä kiinnostaa väkeä edelleen, mutta hallille ei jakseta lähteä.

Kun Sanomakonserni -joka Liigan televisiointioikeudet omistaa- teki jättitappiot televisiointioikeuksistaan on syytä olettaa, että seuraava sopimus tulee olemaan edellistä pienempi. Lisäksi kakun jakajia on entistä enemmän eli seurojen kassaan jää entistä vähemmän rahaa.

Tässä on mielestäni pointti, joka on jäänyt yllättävän pienelle huomiolle. Juuri tällä hetkellähän joukkueille ei ole periaatteessa väliä, että katsojia käy vähemmän, koska TV-sopimus kuittaa siitä tulevat tappiot ja vähän vielä päällekkin. Ongelma siintääkin kaudella 2018-19 (? Vai muistanko nyt ihan väärin tuon kauden), joka on ensimmäinen kausi nykyisen sopimuksen loppumisen jälkeen, sillä on hyvin todennäköistä ettei siitä saada enää yhtä paljoa rahaa per joukkue. Mitä tuolloin tapahtuu ja miten siihen aiotaan seurojen osalta valmistautua, se on mielestäni erittäin iso ja mielenkiintoinen kysymys. Voisi olla jopa koko sarjan kannalta parasta, että joku semmoinen taho ostaa oikeudet, joka sitoutuu näyttämään 1-3 peliä ilmaiskanavilla viikossa, vaikka se tarkoittaisikin merkittäviä tiputuksia sisään tulevissa rahavirroissa. Kyllähän tuo ettei pelejä näe enää, kuin maksukanavilta etäännyttää niitä ihmisiä Liigasta, jotka eivät tätä elä ja hengitä ihan jatkuvalla syötöllä.

Pitää kuitenkin muistaa että aika usein jos joku tuommoinen on että joku yritys jakaa lippuja niin niistä on kuitenkin joku sponsorointimaksu maksettu, se voi olla joku naurettavakin luku, mutta seura kuitenkin saa siitä edes jotain rahaa ja ihmisiä halliin.

En vaan voi tajuta sitä yhtälöä, että jos myydään kannattajille halpoja lippupaketteja se ei kannata, mutta yrityksille ollaan valmiita myymään valtavia määriä lippuja ihan pilkkahintaan ilmaiseksi jaettaviksi. Olisikohan tässä esimerkiksi paikka missä toimintaa kehittää? Otetaan noista yrityskiintiöistä kasa lippuja pois ja pistetään ne halvalla paketteina myyntiin. Henkilökohtaisesti halvan paketin osto ja niillä lipuilla kavereiden kanssa hallille meno sitouttaa minua paljon enemmän, kuin kaupan/palvelun/tms. kyljessä saatu ilmainen lippu. Otetaan nyt esimerkiksi vaikka juuri tämmöinen paketti, että 4 ihmistä saa liput 40 eurolla johonkin yläkatsomoon, niin siitä tulee kuitenkin 10 euroa, joka ei ole (hallista riippuen) edes mikään ihan valtava tiputus normaalista hinnasta. Sitten joku Prisma, City Market, Dennis, Subway tms. ostaa sen 500-1000 lippua, niin niistä ei makseta millään noin paljoa per lippu. Eikö tuosta kiintiöstä voisi lohkaista omaan markkinointiinsa siis pienen palan? Onko tätä edes kokeiltu?
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
En vaan voi tajuta sitä yhtälöä, että jos myydään kannattajille halpoja lippupaketteja se ei kannata, mutta yrityksille ollaan valmiita myymään valtavia määriä lippuja ihan pilkkahintaan ilmaiseksi jaettaviksi. Olisikohan tässä esimerkiksi paikka missä toimintaa kehittää?

Pitäisi varmaan tietää kunkin dealin detaljit, ennen kuin voi varmuudella huudella. Jos firma X lyö 50 000 € sponssirahaa pöytään, niin voihan se olla, että mainostilan lisäksi se haluaa noita lippuja osaksi omaa markkinointiaankin. Välttämättä lipuista ei makseta mitään, mutta ne kuuluvat tuohon 50 000 €:n kokonaispakettiin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
En vaan voi tajuta sitä yhtälöä, että jos myydään kannattajille halpoja lippupaketteja se ei kannata, mutta yrityksille ollaan valmiita myymään valtavia määriä lippuja ihan pilkkahintaan ilmaiseksi jaettaviksi. Olisikohan tässä esimerkiksi paikka missä toimintaa kehittää? Otetaan noista yrityskiintiöistä kasa lippuja pois ja pistetään ne halvalla paketteina myyntiin. Henkilökohtaisesti halvan paketin osto ja niillä lipuilla kavereiden kanssa hallille meno sitouttaa minua paljon enemmän, kuin kaupan/palvelun/tms. kyljessä saatu ilmainen lippu. Otetaan nyt esimerkiksi vaikka juuri tämmöinen paketti, että 4 ihmistä saa liput 40 eurolla johonkin yläkatsomoon, niin siitä tulee kuitenkin 10 euroa, joka ei ole (hallista riippuen) edes mikään ihan valtava tiputus normaalista hinnasta. Sitten joku Prisma, City Market, Dennis, Subway tms. ostaa sen 500-1000 lippua, niin niistä ei makseta millään noin paljoa per lippu. Eikö tuosta kiintiöstä voisi lohkaista omaan markkinointiinsa siis pienen palan? Onko tätä edes kokeiltu?

Eräs helsinkiläinen ex-liigaseura jonka nimi jääköön tässä nyt mainitsematta toimi muinoin sillä tavalla, että

a) isoihin sponsorisopimuksiin kuului tietty, joskus huomattava määrä kausareita ja irtolippuja (näitä osaan matseista).
b) keskisuuriin ja osaan pienemmistäkin sponsorisopimuksista kuului muutama kausari ja/tai irtolippuja (näitä osaan matseista).

Saadut kirjanpidolliset tulot kirjattiin myös myytyjen lippujen puolelle siitäkin huolimatta, että jaetuissa pääsylipuissa saattoi lukea 0 euroa.

Mun näkemys on yksinkertainen: ihan sama miten ja minkä tilikartassa olevan kohdan mukaan ihmiset jäähalleihin tulevat kunhan tulevat. En koskaan kokenut ongelmana sitä, että olin varmaan 20 vuotta katsomassa nimeltä mainitsemattoman seuran liigapelejä jonkin yrityksen laskuun. Olihan nämä yritykset lippunsa todellakin maksanneet ja sitä kautta kyse ei ollut ilmaislipuista missään suhteessa. Ainoastaan minun ja yritysten välillä ei liikkunut tässä mielessä rahaa, mutta yritysten ja Jokerien välillä liikkui rahaa ja/tai erilaisia palveluita.

Pointti: yritykset maksavat palveluina ja rahana lipuistaan usein merkittävästi enemmän kuin keskimääräisen irtolipun hinnan. Karkeasti laskien yritys joka eniten itseäni sponsoroi maksoi vähintään 50-70 euroa per ottelu per lippu kun kaikki raha- ja palveluliikenne yritykseltä nimeltä mainitsemattomalle liigaseuralle lasketaan mukaan. Paikat tosin olivat hyvät, aina. Club tai aitio.

Johtopäätös: en asettaisi yritysten lippuja vastakkain kuluttajille tarjottavien halpispakettien kanssa. Kyse on ihan eri asiasta.

Ideoita: Kuluttajille pitäisi kyllä tarjota halvempia lippuja ja kannattaisi myös kokeilla ns. lentoyhtiöhinnoittelua jossa varhainen lintu napsaisee lipun edullisesti hintojen noustessa lähempänä matsipäivää. Olisi hyvä tuoda esimerkiksi minikausari (5, 10, 15 ottelua). Olisi hyvä tutkia onko mahdollisuus kehittää Liigan lippupaketti jolla voisi katsoa 5,10.15 ottelua haluamissaan halleissa.

Seuraava ei kukkahatuille:

Kun seuroihin on hankittu useampia hanskaajia ja hanskaustaitoisia, pistäisin hanskaajat töihin. Ei kai niitä rusettiluisteluun ole värvätty? Ei mitään sovittuja matseja, mutta vapaat kädet ja kun paikka tulee, NHL-tapaan mentiin. Hallit täyttyisivät huomattavasti helpommin. Mikä tässä on taas niin vaikeaa liigapomoille? Takavuosina Cairns rakensi monta hyvää matsia pystyyn ja taisin itsekin muutamaan vaikuttaa. Jos ei liigapomoista ole mihinkään, kuka ottaisi Cairnsin paikan ja rakentelisi tilanteen kaikkien huviksi, eduksi ja hyödyksi?
 
Viimeksi muokattu:

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En vaan voi tajuta sitä yhtälöä, että jos myydään kannattajille halpoja lippupaketteja se ei kannata, mutta yrityksille ollaan valmiita myymään valtavia määriä lippuja ihan pilkkahintaan ilmaiseksi jaettaviksi. Olisikohan tässä esimerkiksi paikka missä toimintaa kehittää? Otetaan noista yrityskiintiöistä kasa lippuja pois ja pistetään ne halvalla paketteina myyntiin. Henkilökohtaisesti halvan paketin osto ja niillä lipuilla kavereiden kanssa hallille meno sitouttaa minua paljon enemmän, kuin kaupan/palvelun/tms. kyljessä saatu ilmainen lippu. Otetaan nyt esimerkiksi vaikka juuri tämmöinen paketti, että 4 ihmistä saa liput 40 eurolla johonkin yläkatsomoon, niin siitä tulee kuitenkin 10 euroa, joka ei ole (hallista riippuen) edes mikään ihan valtava tiputus normaalista hinnasta. Sitten joku Prisma, City Market, Dennis, Subway tms. ostaa sen 500-1000 lippua, niin niistä ei makseta millään noin paljoa per lippu. Eikö tuosta kiintiöstä voisi lohkaista omaan markkinointiinsa siis pienen palan? Onko tätä edes kokeiltu?

No se riippuu ihan tapauksessa, jos pistää halpoja lippuja myyntiin niin usein se kohderyhmä on joukkueen nykyiset fanit joista osa kävisi jokatapauksessa katsomaan pelejä ja pahimmassa tapauksessa jääävät vain kyttäämään uusia tarjouksia ja ei tule jatkossa normaaleilla hinnoilla. Näissä tapauksissa missä lippuja annetaan firmoille tai jaetaan kaupassa kohderyhmä on usein semmoinen joka ei ole ehkä käynyt peleissä koskaan. Toimivat paremmin houkutuksena kun tarjoukset usein saavuttaa vaan ne seuran nykyiset fanit, uusiakin pitäisi yrittää välillä saada.

Jyväskylässä juuri jaettiin torstaina HPK peliin 100 lippua 2 eri K-raudassa samaan aikaan, palokassa ja tourulassa. Todennäköisesti kun aikaisempinakin vuosina tätä tehty niin kuuluu osana sponsorisopimusta, mutta kuitenkin. Niistä on maksettu ja seura saa täytettä näihin peleihin jota kansaa ei kiinosta. Lippuja oli jakamassa pelaajia eli seura samalla markkinoi vielä joukkuetaan ja antoi faneille mahdollisuuden tavata pelaajia, vaikkakin itse tilaisuus olisikin voinut olla järkevämmin toteutettu. Toki tämä tapa on siitä huonompi että nyt paikalla oli paljon faneja jotka käy peleissä muutenkin eli oli pois myös seuran kassasta, nuo kaupan kassoilla toteutettavat kampaniat toimii paremmin jos kukaan ei tiedä tuosta ja näin paikalla on mahdollisimman vähän niitä jotka käy muutenkin peleissä.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Siksi mielestäni olisi varteenotettava vaihtoehto kehittää Liigakiekkoa sääntötulkintojen kautta. Niiden kopionti vaikkapa NHL:stä olisi sekä halpaa että vaivatonta. Ongelma onkin siinä kuinka saada kaikki Liigaseurat yhteiseen rintamaan.
Tuo olisi kyllä paras ratkaisu. Otetaan nyt esimerkiksi Lukko, peli on tylsää riskien minimoimista ja johtoasemassa peruuttelua, lisäksi RD osaa laittaa joukkueen pelamaan aina niin lähellä sääntöjen rajoja kuin mahdollista. Tulosta tulee, mutta peli on niin saakelin tylsää. Hallilla käynnit loppuivat kun asuinpaikkakunta vaihtui, nyt on sitten loppunut jo osittain pelien seuraaminen televisiosta. Ei vain jaksa katsoa tylsää kiekkoa. Kyllähän viihdearvo kasvaisi huomattavasti kun koukkaamiset ja vastaavat vihellettäisiin pois ja välillä olisi spontaaneja tappeluita. Hinta lipusta ei sinänsä ole ongelma, mutta viihdearvo jota sillä saa on liian pieni, lisäksi hallin kalliit palvelut ei houkuttele. Lähdenkö merelle/teenkö kotona jotain ja kuuntelen riparadiota, otan jano-oluen vai lähdenkö katsomaan tylsää kiekkoa sekä maksamaan riistohintoja väljähtyneestä kaljasta tai höyrytetystä makkarasta. Ei ole pariin vuoteen ollut enää kauhean vaikea päätös.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Näissä tapauksissa missä lippuja annetaan firmoille tai jaetaan kaupassa kohderyhmä on usein semmoinen joka ei ole ehkä käynyt peleissä koskaan.
- - -
Toki tämä tapa on siitä huonompi että nyt paikalla oli paljon faneja jotka käy peleissä muutenkin eli oli pois myös seuran kassasta, nuo kaupan kassoilla toteutettavat kampaniat toimii paremmin jos kukaan ei tiedä tuosta ja näin paikalla on mahdollisimman vähän niitä jotka käy muutenkin peleissä.
Toisaalta... jos matsilipun saa vaikkapa kaupan kassalta sellainen henkilö, joka ei muutenkaan matseissa käy, niin mikä on todennäköisyys, että hän itse käyttää kyseisen lipun? Tai erityisesti se, että hän tulee jatkossa sitten itse ostamaan lippuja seuraaviin otteluihin?

Tuli vain mieleeni, kun esim. sukulaiseni saavat näitä "ilmaislippuja". Vanhempani ovat Turun Sanomien kestotilaajia, joten heille tulee pari-kolme kertaa kaudessa näitä matsilippuja jne. Kyllä nämä liput päätyvät käytännössä aina mulle - "kun sä nyt muutenkin käyt siellä peleissä". Lippujen määrästä riippuen mä nappaan aina sopivan määrän kavereita mukaan matsiin - nämä ovat kuitenkin sellaisia kavereita, joiden kanssa ollaan enemmän tai vähemmän käyty matseissa jo 25 vuoden ajan. Todella harvoin ainakin omassa lähipiirissäni käy niin, että "ilmaislipuilla" paikan päälle lähtee joku täysin uusi henkilö.

Viimeksi näin kävi tosin syyskuun alussa. Siskoni oli saanut Turun Messuilta kolme lippua TPS:n CHL-otteluun (Düsseldorfer EG). Alun perin tarkoitus oli, että mä olisin mennyt matsiin kummipoikani ja siskoni miehen kanssa. Mun piti kuitenkin lähteä yllättävälle työkeikalle, joten en päässytkään matsiin. Isäni käytti sitten sen kolmannen lipun. Jälkeenpäin juteltiin asiasta, niin hän sanoi tuskin olleensa kertaakaan Turkuhallissa (1990-) matsia katsomassa - käyntikerrat kyseisessä rakennuksessa taitavat muutenkin rajoittua muutamiin Itsenäisyyspäivän tansseihin. Edellisen kerran hän sanoi olleensa katsomassa lätkää (TuTo) paikan päällä wanhalla Kupittaalla eli joskus 80-luvun puolivälissä ja TPS:n matsissa joskus 60-70 -lukujen taitteessa Kupittaan avokatsomoissa.

Niin tai näin, enpä usko, että nuokaan "ilmaisliput" ihan löysivät sitä kaikkein kannattavinta kohderyhmäänsä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Toisaalta... jos matsilipun saa vaikkapa kaupan kassalta sellainen henkilö, joka ei muutenkaan matseissa käy, niin mikä on todennäköisyys, että hän itse käyttää kyseisen lipun? Tai erityisesti se, että hän tulee jatkossa sitten itse ostamaan lippuja seuraaviin otteluihin?

No toki näinkin, mutta todennäköisempää näin että uusiakin ihmisiä halliin saadaan kuin se että myytäisiin vaikka pilkkahintaan lippuja hallilla ja näin kustaan ensin kausikorttilaisten silmiin ja sitten kustaan omaan silmiin sillä että myydään halvalla jotain lippua josta osa olisi ollut kuitenkin valmis maksamaan täydenkin hinnan. Ainakin osa noissa jolle liput päätyy on semmoisia jotka ei normaalisti käy tai käy harvemmin.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Noissa jaettavissa ilmaislipuissa kannattaa aina muistaa nuo keskinäiset sopimukset / kytkykaupat myös. Jos esimerkiksi Ruoholahden Citymarketissa jaetaan 100 lätkälippua ostosten kylkiäisiksi, niin eihän sitä paikkaa nyt arvalla ole valittu. Ruoholahden CM on IFK:n sponsoreita, ja tuo on vain yksi detalie IFK:n ja kyseisen yrityksen yhteistyöstä. Ja tällaisia lippuhommia kannattaa harrastaa varsinkin CHL:n kohdalla, kun se Liiga hakee vähän paikkaansa vieläkin, vaikka kävijämäärät ovatkin isommassa kuvassa kasvaneet Euroopassa sen 10% viimevuodesta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös