En vaan voi tajuta sitä yhtälöä, että jos myydään kannattajille halpoja lippupaketteja se ei kannata, mutta yrityksille ollaan valmiita myymään valtavia määriä lippuja ihan pilkkahintaan ilmaiseksi jaettaviksi. Olisikohan tässä esimerkiksi paikka missä toimintaa kehittää? Otetaan noista yrityskiintiöistä kasa lippuja pois ja pistetään ne halvalla paketteina myyntiin. Henkilökohtaisesti halvan paketin osto ja niillä lipuilla kavereiden kanssa hallille meno sitouttaa minua paljon enemmän, kuin kaupan/palvelun/tms. kyljessä saatu ilmainen lippu. Otetaan nyt esimerkiksi vaikka juuri tämmöinen paketti, että 4 ihmistä saa liput 40 eurolla johonkin yläkatsomoon, niin siitä tulee kuitenkin 10 euroa, joka ei ole (hallista riippuen) edes mikään ihan valtava tiputus normaalista hinnasta. Sitten joku Prisma, City Market, Dennis, Subway tms. ostaa sen 500-1000 lippua, niin niistä ei makseta millään noin paljoa per lippu. Eikö tuosta kiintiöstä voisi lohkaista omaan markkinointiinsa siis pienen palan? Onko tätä edes kokeiltu?
Eräs helsinkiläinen ex-liigaseura jonka nimi jääköön tässä nyt mainitsematta toimi muinoin sillä tavalla, että
a) isoihin sponsorisopimuksiin kuului tietty, joskus huomattava määrä kausareita ja irtolippuja (näitä osaan matseista).
b) keskisuuriin ja osaan pienemmistäkin sponsorisopimuksista kuului muutama kausari ja/tai irtolippuja (näitä osaan matseista).
Saadut kirjanpidolliset tulot kirjattiin myös myytyjen lippujen puolelle siitäkin huolimatta, että jaetuissa pääsylipuissa saattoi lukea 0 euroa.
Mun näkemys on yksinkertainen: ihan sama miten ja minkä tilikartassa olevan kohdan mukaan ihmiset jäähalleihin tulevat kunhan tulevat. En koskaan kokenut ongelmana sitä, että olin varmaan 20 vuotta katsomassa nimeltä mainitsemattoman seuran liigapelejä jonkin yrityksen laskuun. Olihan nämä yritykset lippunsa todellakin maksanneet ja sitä kautta kyse ei ollut ilmaislipuista missään suhteessa. Ainoastaan minun ja yritysten välillä ei liikkunut tässä mielessä rahaa, mutta yritysten ja Jokerien välillä liikkui rahaa ja/tai erilaisia palveluita.
Pointti: yritykset maksavat palveluina ja rahana lipuistaan usein merkittävästi enemmän kuin keskimääräisen irtolipun hinnan. Karkeasti laskien yritys joka eniten itseäni sponsoroi maksoi vähintään 50-70 euroa per ottelu per lippu kun kaikki raha- ja palveluliikenne yritykseltä nimeltä mainitsemattomalle liigaseuralle lasketaan mukaan. Paikat tosin olivat hyvät, aina. Club tai aitio.
Johtopäätös: en asettaisi yritysten lippuja vastakkain kuluttajille tarjottavien halpispakettien kanssa. Kyse on ihan eri asiasta.
Ideoita: Kuluttajille pitäisi kyllä tarjota halvempia lippuja ja kannattaisi myös kokeilla ns. lentoyhtiöhinnoittelua jossa varhainen lintu napsaisee lipun edullisesti hintojen noustessa lähempänä matsipäivää. Olisi hyvä tuoda esimerkiksi
minikausari (5, 10, 15 ottelua). Olisi hyvä tutkia onko mahdollisuus kehittää
Liigan lippupaketti jolla voisi katsoa 5,10.15 ottelua haluamissaan halleissa.
Seuraava ei kukkahatuille:
Kun seuroihin on hankittu useampia hanskaajia ja hanskaustaitoisia, pistäisin
hanskaajat töihin. Ei kai niitä rusettiluisteluun ole värvätty? Ei mitään sovittuja matseja, mutta vapaat kädet ja kun paikka tulee, NHL-tapaan mentiin.
Hallit täyttyisivät huomattavasti helpommin. Mikä tässä on taas niin vaikeaa liigapomoille? Takavuosina Cairns rakensi monta hyvää matsia pystyyn ja taisin itsekin muutamaan vaikuttaa. Jos ei liigapomoista ole mihinkään, kuka ottaisi Cairnsin paikan ja rakentelisi tilanteen kaikkien huviksi, eduksi ja hyödyksi?