Charlie Horse kirjoitti:
Eikös TuTo juuri täksi kaudeksi nostanut lipun hintoja parilla eurolla...? Se näyttäisi pudottaneen yleisömääriä 100-200 henkeä peliä kohti. Ts. 1 euro = -100 katsojaa...
Joo, mutta mahtaako toimia toiseen suuntaan? Eli -1 euro = +100 katsojaa. Jokainen voi itse pyöritellä näitä lukuja ja laskea optimaalista hinnan ja katsojamäärän suhdetta. Ihan vaan karkeana esimerkkinä, jos
viime kaudella: á hinta 10 e / katsojia 1100 = 11 000 euroa
tällä kaudella: á hinta 12 e / katsojia 900 = 10 800 euroa
Tuo esimerkki ei luonnollisestikaan huomioi kausikortteja, eikä erikoislippuja. Kausikortin hinta nousi täksi kaudeksi 15 euroa. Miten on mahtanut käydä kausikorttilaisten määrän kanssa? Mitä jos matseissa käy satunnaisia matkailijoita yhtä paljon kuin ennenkin, mutta kausikorttilaisten määrä on vähentynyt?
Onhan 12 euroa eli 72 markkaa kova hinta jääkiekko-ottelusta, tai ainakaan tällä hetkellä kentällä esiintyvä tuote ei vastaa tuota hintaa. Tosin, kuinka moni edes tietää sitä, että TuTon otteluun saa S-Etukorttia näyttämällä aikuisten lipun 10 eurolla? Ja kun huomioidaan vielä se, että paikoitus on rehellisesti ilmaista, ja katsomossa saa valita paikan ihan vapaasti, niin kyllä se minun mielestäni ihan kilpailukykyinen paketti on esim. SM-liigan otteluun verrattuna.
Charlie Horse kirjoitti:
Niin... Sitä voi sitten miettiä, että millä keinoilla lähdetään tuota "kiinnostavuutta" hakemaan. Itselleni riittää urheilullinen panos ja kova rehti yritys, mutta joillekin ei sitten varmaan... Surullinen tosiasia on kuitenkin se, että toimintaympäristö (=Mestis) ei nykyisellään anna paljoa mahdollisuuksia. Tarkan markan (tai siis euron) budjetilla mennään ja kovin suuria riskejä ei parane ottaa, sillä muuten menee koko kuppila nurin.
Näissä keskusteluissa on aika selkeästi tullut esiin kaksi päätekijää, jotka siihen kiinnostavuuteen hallin vakiokävijöiden mielestä vaikuttavat. Joko parempaa ja menestyvämpää lätkää, tai kiinnostavampia persoonia kentälle. Paras vaihtoehto olisi tietenkin edellisten yhdistelmä. Itsellekin riittää periaatteessa se urheilullinen panos ja kova rehti yritys, siis periaatteessa. Käytännössä odotan jääkiekko-ottelulta kuitenkin jotain muutakin kuin sitä, että kaksi joukkuetta menee pari tuntia rehdisti kaukalon päästä päähän.
Ainakaan minulla olisi mitään sitä vastaan, jos TuTossa olisi 1-2 pelaajaa, josta ei koskaan etukäteen tiedä, että tekeekö se tänään hattutempun vai lentääkö se suihkuun jo eka erässä. Onhan nykyjoukkue aivan liian väritön ja tasapaksu. Eikä sellaisen pelaajan tarvitse olla mikään maajoukkueratsu tai ex-NHL-tähti, vaan voi sellainen ihan hyvin nousta omista junnuistakin. Tuollaiset ex-NHL-pelaajat on luonnollisesti tosi kalliita, eikä se edes ole pelkästään rahakysymys. Suomessa ei yksinkertaisesti ole enää niin kiinnostavia pelaajapersoonia, jotka täyttäisivät katsomot. Naapuriseuran NHL-paluumuuttajat ovat siitä hyvä esimerkki. Hurmeen paluuottelussa Turkuhallissa ei katsomo ollut edes puolillaan. Eli vaikka jostain saataisiin jossain vaiheessa joku suuren yleisön tuntema pelaaja, ei yleisömäärän kasvun aiheuttama tulojen lisäys varmaan olisi riittävä edes kattamaan kyseisen pelaajan palkkaa.
Hyvää tämän kauden markkinoinnissa on ollut ainakin se, että TuTo on taas yli 10 vuoden tauon jälkeen jalkautunut ihmisten keskelle. Aiemmin syksyllähän Ika, Laakso ja Salo olivat Euromarketin urheiluosastolla ja asiakasillassa, ja muutama viikko sitten tutolaisia oli Laakson johdolla Länsikeskuksen Telepörssin TuTo-päivässä. Tällaisia juttuja on minun muistaakseni ollut viimeksi liiga-aikoina. Ainakin Numminen ja Seppo olivat silloin jossain kännykkäliikkeessä rupattelemassa asiakkaiden kanssa. Tällä tavalla TuToa ja pelaajia tehdään tutuksi, ja sillä on varmasti myös ainakin pieni positiivinen vaikutus yleisömääriin.