Kaukalon laidalla kirjoitti:
Listaan tässä oman näkemykseni tarvittavista palaisista hallia täytettäessä, eri mieltä saa ja pitää olla.
1. Voittava joukkue, mielummin 8-6 kuin 2-0.
2. Liiga auki, kilpailullinen järjestelmä kiinnostaa
3. Suuria persoonia joukkueeseen, yksi Forsell ei riitä. Mielellään 1 ulkomaalaisvahvistus.
4. Lipun hinta kohtuullisella tasolla, 12e ihan maksimi
5. TPS:n syöksylasku.
6. Lehkoselle 5 vuoden jatkosopimus.
Muuten samaa mieltä, mutta ton Ikan sopimuksen kanssa täytyy olla tarkkana. Anatolin lähes ikuinen pesti opetti ehkä jotain.
Päivän aikana on näkyjään keskustelu polveillut sen verran värikkäästi, että täytyy koittaa ottaa kantaa muutamiin juttuihin.
Monet ovat kertoneet eilen matsissa kuulemistaan kommenteista, joten tässä omat kokemukseni. Takanani istui 4 keski-ikäisen miehen seurue, josta ilmeisesti yksi oli TuTon matsien vakiokävijä, ja muut olivat aiemmin vierailleet lähinnä tepsin matseissa. Nämä ensikertalaiset tuntuivat nauttivan pelistä aika paljonkin, ja pitivät sitä värikkäänä ja ihan viihdyttävänä lätkänä. Samanlaisia kommentteja kuului autolle kävellessäkin. Eli tappiosta huolimatta ihan hyvä matsi.
Kannustamisesta. Turussa jäähalleissa vaan on se tilanne, että jo pelkkä yskäiseminenkin aiheuttaa muissa vihaisia tuijotuksia. Huutaminen koetaan jo suorastaan pelitapahtuman häiritsemiseksi. Vanhalla Kupittaalla oli joskus ajoittain hetkiä, jolloin olutkatsomosta alkoi miehekäs "TuuTo! TuuTo! -kannustus. Yleensä se vaati sen, että TuTo pelasi hemmetin hyvin ja yritteliäästi. Silloin kun peli on huonompaa, on kannustustakin vähemmän. Mielenkiintoinen juttu. Nykyäänhän kannustaminen on lähinnä yv:n tai muuten vaan pyörityksen rytmitystä taputuksin. Sekin lähtee yleensä aina samojen ihmisten toimesta käyntiin. Matseissa käy muutamia 2-3 hengen ryhmiä, jotka "uskaltaa" aloittaa taputukset, muut kyllä seuraavat perässä. Kilpailevan leirin puheet siitä, että yv:llä kuultiin melkein taputus voidaan jättää omaan arvoonsa.
Vaikka kotikaupungissa TuTo on kakkosen asemassa, niin muissa kaupungeissa sillä on hyvä ja jollain lailla jopa kulttijoukkueen maine. Ainakin itse olen jopa saanut Tampereella ilmaiset oluet "poikkeuksellisen fiksuna turkulaisena", kun on käynyt ilmi, että olen Turusta, mutta kannatankin TuToa, enkä palloseuraa.
Monet sukulaiseni ja tuttavani kävivät TPS:n matseissa silloin, kun se vielä ole menestyvä seura. Useimmilla se matseissakäynti oli sitä perinteistä 1 kerta kaudessa, koska siellä kuuluu käydä. Omaa TuTo-faniuttani kummasteltiin, sillä "Eihän se edes pärjää.". Nykyään tuttavapiiristäni hyvin harvat käyvät enää matseissa edes sitä yhtä kertaa kaudessa, mutta ne, jotka käyvät, käyvät sitten TuTon matseissa.
TuTon matseissa on tosiaan paljon sellaista hiukan vanhempaa väkeä, ja ylipäätään miehiä on suhteessa naisiin paljon(?) enemmän kuin palloseuran peleissä. Mielestäni nuoremman väen määrä lisääntyy koko ajan, eli siinä mielessä ollaan menossa hyvään suuntaan.
Tässä on reilun viikon verran nyt kirjoiteltu, miten ottelutapahtumaa voisi parantaa. Itse koin hyvänä ideana sen avajaisottelussa olleen junnukujan TuTon tullessa jäälle. Siinähän on paljon enemmän potkua, kuin jossain viuhkatytöissä, ja lisäksi se on näille junnuillekin ikimuistoinen kokemus. Normaalisti TuTon tullessa jäälle ei kuulla mitenkään raivoisia suosionosoituksia, joten se junnujen mailojen hakkaaminen jäähän toisi myös ääntä halliin.
Ne Hatza Toukoniityn toimittamat TuTon otteluraportit ovat tosiaan aika mielenkiintoista kuunneltavaa. Ylipäätään se koko homma kuulostaa hiukan pakkopullalta. Alkusyksystä ja viime kaudellakin lähetys yhdistettiin studiosta monta kertaa Kupittaalle, vaikka pelattiinkin Turkuhallissa. Okei, tämä ei ole iso asia, ja tällaisia virheitä sattuu kenelle tahansa, mutta hiukan sellainen puuhastelumainen kuva siitä tulee. Toukoniitty kuvailee matsin tapahtumat usein vähän eri lailla, miten itse olen ne nähnyt, mutta ne hänen tekemänsä pelaajahaastattelut ovat ihan hyviä. Niitähän ajetaan ulos Aalloilta kotipelipäivinä aamuisin ja iltapäivällä, ja ne on kyllä ihan hyvää PR:ää TuTolle.
Mitä mieltä olette TuTon radiomainoksista? Ilmeisesti ne pyörii vain NRJ:llä. Tavoitteena on varmaan herättää nuorison kiinnostus, mutta niillä mainoksilla sitä ei herätetä. En tiedä, kuka niissä on lukijana, mutta aika väsynyt meininki kaiken kaikkiaan. Mielestäni niissä pitäisi olla paljon persoonallisempi ote ja vaikka Lehkonen keulakuvana tyyliin: "Ika tässä terve. Tuu kattoo, kenelle tulee tänään noutaja!" ja sitten vastustaja ja kellonaika jne. Ja loppuun jokin slogan ála Parempaa lätkää tai Tehtaan takuu tai jotain.
Tämä oli vaan oma ehdotukseni, mutta jotain parannusta niihin mainoksiin pitäisi saada. Ne ovat olleet jo monta vuotta yhtä aneemisia.
Se on vielä sanottava, että mun mielestä on tänä syksynä ollut hemmetin positiivista, että nyt täällä TuTo-osastollakin käydään kunnon keskustelua. Parannusta aiempiin vuosiin on tapahtunut selvästi, ja tasaisesti tänne ilmaantuu koko ajan uusia hyviä TuTo-kirjoittajia. Toivon mukaan tämä kiinnostuksen kasvu alkaa jossain vaiheessa vaikuttamaan positiivisesti myös ns. oikeassa elämässä, eli Kupittaan katsomossa. Joka tapauksessa hieno homma!