"eiku tsori ei tapettukkaan"Kyllähän se yksi pakkopalautettu tapettiin Irakissa.
Edit: Ei kun se olikin huijaus. Sori muistin väärin.
"eiku tsori ei tapettukkaan"Kyllähän se yksi pakkopalautettu tapettiin Irakissa.
Edit: Ei kun se olikin huijaus. Sori muistin väärin.
Valitettavasti Helsingin Sanomat kehtasi julkaista turvapaikanhakijan kertomuksen, jossa turvapaikanhakija kertoi ettei pääministeri vastannut.
Olisi Helsingin Sanomien varmaan ollut syytä jättää kertomuksesta pois, koska antaa ihan väärän kuvan Marinista.
Nyt närästää sinua. Korjaa jos olen väärässä.
Kyllä vain, tämä on totta. Käsittelin kuitenkin Irakista 2015 ja sen jälkeen tulleiden tilannetta, jotka eivät täytä turvapaikkaedellytyksiä. Heidän osalta Sipilän hallitus pyrki ratkaisuun, jos työpaikka oli olemassa. Mykkäsen mukaan tällaisia ihmisiä oli satoja. Tavoite oli järjestää mahdollisimman monen passiasiat kuntoon ja saada heille työperustuinen oleskelupa.
Tämä ei Marinin hallitusta kiinnosta. Korjaa, jos olen väärässä.
Hallituspuolueet ovat myös vetäytyneet tärkeimmistä toimenpiteistä, joita he esittivät oppositiona. Korjaa, jos ole väärässä.
Ei närästä. Olet väärässä tällä kertaa. Harvinaista varmaan Sinulle, miltä tuntuu?
En nyt ihan ymmärrä, että mitä Sipilän hallitus teki ja jätti tekemättä...ja mitä Marinin hallitus nyt jättää mielestäsi tekemättä. Mielestäni kokoomus ja Mykkänen oli tuolloin persujen pihdeissä ja ajoivat tuota humanitääristen lakkauttamista. En muista, että heillä olisi ollut jotain erityistä kampanjaa työllistämisestä.
Vuonna 2015 oli Sipilän hallituksen aika, ja tänne tuli paljon väkeä Irakista ja Sipilän hallituksen päätöksen myötä syntyi tilannne, jossa kielteisen saaneista tuli isompi ongelma. En muista, mitä opposition demarit ja vihreät tuolloin vaativat, kerro siitä tarkemmin. Nykyinen hallitus yrittää ratkoa ongelmaa hyväksymällä työperäiset luvat. Onko tässä joku ero Mykkäsen ja kokoomuksen linjaan?
Käytettävävissä olevat tiedot, eli heidän omat mutuilut ja tarinat. Vai tosissasiko uskot, että turvapaikan hakijoiden kotimaasta saadaan faktaa, että joku tullaan tappamaan. Ok.
Tuo parhaansa kykynsä mukaan on hyvä huomio! Saithan sä sen rasisti kortin esille. Nyt on hyvä mieli. On rasistia ajatella keskustelupalstalla erillailla. Tai kenties tarkoitat kriittisesti humanitääriiseen maahaanmuuttoon ajattelevia rasisteiksi.. On sulla rankkaa.Sellainen se oikeusvaltio on, ei ota palstamutuilua huomioon, vaan selvittää asiakirjojen, asiantuntijoiden, haastattelujen ja vastaavien avulla parhaimman kykynsä mukaan. Irakin ja alueen muiden valtioiden levottomuudet ovat yksi kattavimmin dokumentoituja tapahtumia lähihistoriassa. Miljooniin ja kymmeniin miljooniin karmealla tavalla vaikuttaneita tapahtumia. Ei sieltä videokuvaa tule jokaisesta myllystä, on vääriä papereita, on hyväksikäyttäjiä ja rikollista bisnestä, ja aina on vapaamatkustajia seassa, mutta rasistisella hölinällä siinä ei ole onneksi mitään painoarvoa. Paitsi toki kun samat toukohousuhöpinät tunkevat eduskuntaan.
Ja samaan hengenvetoon on hyvä, että nyt käytävä keskustelu arvioi nimenomaan sitä, että työllistyneet ja opiskelevat pääsisivät silloinkin jatkamaan oleskeluaan, kun tp-päätös on kielteinen.
Puuttumatta turvapaikanhakija asiaan niin jos puhutaan hyödystä Suomelle niin Aasia on pitkälti nolla ainakin osittain. Vuokrasin asunnon kun nopeesti piti katto löytää pään päälle ennen koulun alkua ja vuokrafirma ei maininnu ja en itsekkään tienny mikä porukka täällä asuu.Irakilaisista vuonna 2015 saapuneista ei ole tainnut olla viidessä vuodessa Suomelle juuri mitään hyötyä. Ei ainakaan mitään uusia Nokioita ole heidän toimestaan syntynyt.![]()
HS-analyysi | Kelan selvitys osoitti ongelman: Valtaosa humanitaarisista syistä Suomeen muuttaneista elää sosiaalitukien varassa
Kelan tuore selvitys osoittaa, että nimenomaan pakolaisina ja turvapaikanhakijoina Suomeen tulleilla maahanmuuttajilla on suuria vaikeuksia työllistyä. Puolueiden näkemykset eroavat siinä, kuinka suurena ongelmana ne pitävät heikkoa työllistymistä.www.hs.fi
Paljon porua, vähän villoja. Ei ole kertakaikkiaan minkäänlaisia todisteita siitä, että enemmistöä esimerkiksi irakilaisista omatoimimatkaajista uhkaisi mikään "välitön kuolema" paluuhetkellä.Erikoinen kysymys. Ennen tällaista pohdintaa meillä pitäisi olla kattava selvitys syistä, millä perusteella turvapaikkaa haetaan, ja kuinka moni ylipäänsä pelkää tulevansa tapetuksi. Turvapaikkaperusteena on vainotuksi tuleminen.
Pohdinnat tulee tehdä käytettävissä olevien tietojen perusteella, eikä ennakkoluuloilla ja mutuilulla. Nämä eivät ole mitään uskonasioita. Ammattilaiset selvittävät niitä, emme me.
Viime vuonna jätettiin 4 550 turvapaikkahakemusta ja niistä 2083 oli uusintahakemuksia, osa 2015 peruja. Uusia tuli eniten Venäjältä ja Turkista.
Pitäisikö tuo irakilainen ottaa takaisin Suomeen, kun hän haluaa tulla tänne? Itse vastaan ei. Hän sai mahdollisuutensa eikä käyttänyt sitä hyödykseen.Vuosina 2015—16 poliisi palautti Irakiin 1 942 ihmistä. Sen jälkeen maahan on lähetetty 333 henkilöä.
Vuodesta 2018 lähtien Irak on ottanut vastaan vain rikoksesta tuomittuja ja vapaaehtoisesti palaavia, vaikka EU:n kanssa tehdyn sopimuksen takia sillä on velvollisuus ottaa kansalaisensa.
Yksi heistä on 26-vuotias Mustafa Oleiwi, joka sai Suomessa tuomion raiskauksesta ja vapaudenriistosta. Hänet käännytettiin Irakiin vankeusrangaistuksen jälkeen.
Oleiwin mukaan häneltä jäivät Suomeen rahat, tavarat, auto ja kaksi lemmikkilintua, joille hän ei ehtinyt tehdä mitään, kun poliisi tuli hakemaan. Nyt hän asuu hotellissa Bagdadissa.
”Poliisi antoi mulle 200 dollaria. Jäljellä on 40. En tiedä, mitä teen, kun ne loppuvat. Mulla ei ole täällä ketään. Haluan vain takaisin Suomeen, mutta suurlähetystöstä kukaan ei vastaa”, Oleiwi sanoo.
Ja samaan hengenvetoon on hyvä, että nyt käytävä keskustelu arvioi nimenomaan sitä, että työllistyneet ja opiskelevat pääsisivät silloinkin jatkamaan oleskeluaan, kun tp-päätös on kielteinen.
Itse näkisin muutamankin epäkohdan. Suomi yhteiskuntana ei tarjoa kielikursseja tarpeeksi ja näille on mahdotonta päästä. Ja vaikka tarjoaakin ne on huonosti organisoituja ja hyödyttömiä. Halua kuulemma olisi näille kuitenkin päästä. Toisekseen Suomi on huonosti informoinut hygieniasta ja elämästä länsimaisessa kulttuurissamme. Tuet joita saadaan on ihan yhdentekeviä, koska kaikilla on halu päästä työelämään ja tienaamaan oma elanto ja maksamaan veroja. Vika ei voi olla naapureidesi. Syytän tästä meidän epäkunnossa olevaa järjestelmää.Puuttumatta turvapaikanhakija asiaan niin jos puhutaan hyödystä Suomelle niin Aasia on pitkälti nolla ainakin osittain. Vuokrasin asunnon kun nopeesti piti katto löytää pään päälle ennen koulun alkua ja vuokrafirma ei maininnu ja en itsekkään tienny mikä porukka täällä asuu.
No nopeasti, kukaan ei osaa suomea, kukaan ei aio osata suomea, kaikki on suomessa koska saa paremmin rahaa kun muualla, tutkinto kun on käsissä niin lähtö tulee. Ei täällä varmaa Irakilaisia ole tai mistä minä tiedän. Sen sanon edelleen, että tossa on Venäjä vieressä ja kummasti sinne ei mennä.
Muutenhan tuo ei itteä kiinnosta mut on nuo aika apinoita jos miettii hygieniaa. Desinfiointi pullo aina saa olla jos istunnolle menee ja saippua on ilmeisesti tuntematon käsite.
Näissä tuntuu aina unohtuvan se perusasia, että niin kauan kun joku ei vaikuta omaan elämään ollaan pro muutto. Sit toisekseen miksi minun täältä pitäs muuttaa yhtää mihinkää. Eikös nykyää koulustaki kiusaajan pitäs lähtee pois eikä kiusatun?
Sinänsä hauskaa että ennen tänne muuttoa oli ihan neutraalit kuvat näistä Nepal,Bangladesh, Intia jne. tyypeistä mutta loppuelämän aikana en kyllä ihan helposti tule olemaan tekemisissä ellei liity töihin. Jokaista alkaa jossai vaiheessa vituttaa kun siisteys on mitä on.
Sarkasmi, ymmärrän :D. Homma lähtee siitä kun täällä ei tarvi osata Suomea. Voin omakohtasesta kokemuksesta sanoa että ainakaan näitä Aasian opiskelijoita ei kiinnosta pätkääkää mitä täällä tapahtuu. Ehkä kiinnostaa mitä maailmalla mut ei ainakaa Suomessa.Itse näkisin muutamankin epäkohdan. Suomi yhteiskuntana ei tarjoa kielikursseja tarpeeksi ja näille on mahdotonta päästä. Ja vaikka tarjoaakin ne on huonosti organisoituja ja hyödyttömiä. Halua kuulemma olisi näille kuitenkin päästä. Toisekseen Suomi on huonosti informoinut hygieniasta ja elämästä länsimaisessa kulttuurissamme. Tuet joita saadaan on ihan yhdentekeviä, koska kaikilla on halu päästä työelämään ja tienaamaan oma elanto ja maksamaan veroja. Vika ei voi olla naapureidesi. Syytän tästä meidän epäkunnossa olevaa järjestelmää.
Päätösprosessit kestävät vuosia*. Vuoden 2015 noin 32 500 tulijasta lopullista päätöstä odottaa vuoden 2020 lokakuussa noin 3 400 henkiöä. Heistä ensimmäistä päätöstä odottaa noin 1 350 henkilöä. Viiden vuoden jälkeen siis pitkälti toistatuhatta odottaa ensimmäistä päätöstä ja lopullista ratkaisua yli 10 prosenttia.
Arviolta lähes puolet eli noin 15 000 vuoden 2015 tulijoista on yhä Suomessa. Irakilais-, afganistanilais-, somalialais- ja syyrialaistaustainen väestö on samalla noussut vuoden 2015 lopun 27 534:stä viime vuoden lopun 45 192 henkilöön. Työ- ja elinkeinoministeriön erityisasiantuntija Antti Kaihovaara arvioi, että oleskeluluvan saaneiden vuonna 2015 tulleiden työllisyysaste on 25 prosentin luokkaa. Hänen mukaansa nopea työllistyminen ei välttämättä ole ensisijainen tavoite, vaan tärkeämpää on luoda pitkiä työuria koulutuksen avulla.
Sisäministeri Ohisalon huoli varjoyhteiskunnasta on mielestäni aiheellinen. Valitettavasti hän on hallituksessa varsin yksin asian kanssa, kun puhutaan konkreettisista toimista. Tässä tilanteessa - viiden vuoden jälkeen - olisi järkevää pohtia, tulisiko esimerkiksi edelleen ensimmäistä päätöstä odottaneille myöntää väliaikainen viiden vuoden oleskelulupa, jos heillä on työpaikka, opiskelupaikka, syntynyt siteitä Suomeen ja he ovat valmiita sitoutumaan kotoutusprosessiin valvonnan alla.
Samoin kaikille kielteisen päätöksen saaneille, jotka ovat turvapaikanhakijoita tai ovat olleet aiemmin laillisesti Suomessa ja ovat lakimuutoksen jälkeen laittomasti Suomessa, ja joilla on työpaikka tai opiskelupaikka, tulisi antaa väliaikainen viiden vuoden oleskelulupa.
Tässä kyse on puhtaasti Suomen omasta edusta. Ihmiset, jotka tekevät verokirjalla työtä maahanmuuttajina, kannattaa todellakin pitää Suomessa. Samoin opiskelijat. He ovat lainkuuliaisina helposti karkoitettavia, mikä taas olisi lähes järjetön toimenpide. Heidänlaisiaan tarvitaan Suomessa.
Varjoyhteiskunnan ehkäisemiseen ei tällä hetkellä laiteta riittävästi resursseja. On keksitty sen riittävän, että segregaatiota ei ilmene, kun ulkomaalaistaustaisilla alueilla on omistusasuntoja kerrostaloina. Todellisuudessa näihin omistusasuntoihin muuttaa samoja vuokralaisia kuin viereisiin vuokrakerrostaloihin. Yhdessä koulunkäynnin osalta Suomella olisi paljon oppimista siitä, miten asioita ei tehdä.
* luvut Helsingin Sanomat 5.12. 2020
Paljon porua, vähän villoja. Ei ole kertakaikkiaan minkäänlaisia todisteita siitä, että enemmistöä esimerkiksi irakilaisista omatoimimatkaajista uhkaisi mikään "välitön kuolema" paluuhetkellä.
Joo, tuo pitkä vaikutus näkyy tp-hakemusten määrässäkin, jotain yli puolet uusintahakemuksia. Ensimmäisten hakemusten määrä 2019 muistaakseni alle 2000. Se on jo varsin vähän, ja kärjistettynä aika mitätön ongelma mölyyn nähden. Koko ajan on kuitenkin tärkeää valmistautua tuleviin uusiin levottomuuksiin ja enemmissä määrin myös ilmastonmuutoksen aiheuttamiin pakolaisiin.
Kerro toki nämä faktat mitkä tiedät, että välitön kuolema odottaa, äläkä muiden puheita käännä öyhötykseksi.Joo, tuo pitkä vaikutus näkyy tp-hakemusten määrässäkin, jotain yli puolet uusintahakemuksia. Ensimmäisten hakemusten määrä 2019 muistaakseni alle 2000. Se on jo varsin vähän, ja kärjistettynä aika mitätön ongelma mölyyn nähden. Koko ajan on kuitenkin tärkeää valmistautua tuleviin uusiin levottomuuksiin ja enemmissä määrin myös ilmastonmuutoksen aiheuttamiin pakolaisiin.
Joku ei nyt ymmärtänyt lainaamaansa tekstiä, kun oli kiire öyhöttää. Eikä toisekseen sinunkaan lääkärikäyntiäsi ole netissä luettavana. No, se siitä.
Öyh. Kerro vielä se, mitä en ymmärtänyt? Siis sen lisäksi, että en ymmärrä mitä (suoranaista) tekemistä vaikkapa sinun lääkärikäynneilläsi on ketjun aiheen kanssa.Joku ei nyt ymmärtänyt lainaamaansa tekstiä, kun oli kiire öyhöttää. Eikä toisekseen sinunkaan lääkärikäyntiäsi ole netissä luettavana. No, se siitä.
Kerro toki nämä faktat mitkä tiedät, että välitön kuolema odottaa, äläkä muiden puheita käännä öyhötykseksi.
2000 on iso luku, eikä todellakaan mitätön ja ymmärrän öyhötyksen varsin hyvin. Haitat moninkertaisemmat hyötyyn nähden.
Voit kysellä omaisten vanhemmilta, miltä tuntuu kulttuurin rikastuttaminen, kun tuosta kasasta osa on syyllistynyt jo valtaviin rikoksiin. Prosentteina valtava luku, mutta lisää vaan kaikkia eivät ole samanlaisia ja riskejä ei saa miettiä, koska rasismi ja muukalaispelko.
Niin. Onneksi näistä nyt saatu kohtuullisesti tilastollistakin tietoa eikä kaikista vaieta. Toisaalta tilastoilla ei ole mitään merkitystä humanitäärisen maahanmuuttoon, koska on pakko ottaa sisään. Yksittäiset tapaukset menee olankohautuksella.Sivusta sen verran, että seksuaalirikoksissa esim vuodelta 2017 ero on jopa 40-kertainen vrt suomalaisiin, kun mukana on suomalaiset, irakilaiset ja afganistanilaiset. Tulleilla ikärakenne on poikkeava suomalaisista, ja ikärakenneperusteisesti ollaan oltu jossain 14 kertaa suuremmissa luvuissa. Koulutuksesta ei enää saa samalla tavalla tarkkaa, yksilöityä tilastoa kuin ennen. Arvaan kuitenkin aiempien tietojen perusteella sen olevan yksi vaikutin. Mitä alhaisempi koulutustaso, sitä viehttäneempi käyttämään väkivaltaa suomalaisen tutkimuksen mukaan (koskien vain suomalaisi). Muita syitä on sodasta palaaminen ja kunniakäsitteet sekä irtoaminen omasta sosiaalisesta ympäristöstä.
Toisin sanoen, jos jokaista jatkossa Suomeen sotilaspalvelusta karannutta tai muuten sodan jalkoihin joutunutta nuorta miestä Afganistanista ja Irakista ei saada erityskotoutumisen piiriin, nopeaa muutosta seksuaalirikosten vähenemiseen uusien tulijoiden kohdalla tuskin näkee.
Se ei ole netissä luettavana, mutta mahdollista kaivaa esiin, jos haluaa.Öyh. Kerro vielä se, mitä en ymmärtänyt? Siis sen lisäksi, että en ymmärrä mitä (suoranaista) tekemistä vaikkapa sinun lääkärikäynneilläsi on ketjun aiheen kanssa.
Niin. Onneksi näistä nyt saatu kohtuullisesti tilastollistakin tietoa eikä kaikista vaieta. Toisaalta tilastoilla ei ole mitään merkitystä humanitäärisen maahanmuuttoon, koska on pakko ottaa sisään. Yksittäiset tapaukset menee olankohautuksella.
Onhan täälläkin jo kerrottu, että kotouttaminen (kielikurssit) pitäisi olla ensimmäinen ja pakollinen. Näitä lähinnä nykyään tarjotaan vapaaehtoisena läsnäolona, mikä on todella merkillistä.
Sen verran, että vaikka erityisopetukseen on tullut muutoksia ja luokkia yhdistelty ovat nämä avustajat siirtyneet samalla yleisopetuksen puolelle, missä sen hetkinen tarve määrää resurssien käytön (yleensä juuri oppilaisiin, jotka olisivat ennen olleet erityisopetuksessa) . Esim kaupungilla on paljon vakituisessa työsuhteessa olevia koulunkäyntiavustajia, joita ohjataan sinne tänne tilanteen mukaan. Sitä en tiedä onko esim avustajien resursseista tingitty tulevaisuuteen.. Toivottavasti ei, siihen on enemmän kuin tarve.Samaa olen ihmetellyt jo pitempään. Kun tiedetään aika hyvin käyttäytymisen taustoja ja syitä, miksi ei laadita spesiaalikotoutukset pakollisena tälle porukalle. Erityisluokat nuoremmille ovat jo pitkälti historiaa, koska on haluttu saada kaikki samaan opetukseen. Tällöin erityisopetusta on korvattu koulunkäyntiavustajilla. Omat tuttuni opettajina/rehtoreina ovat kertoneet, että ei toimi. Luokissa mennään heikoimpien tahdissa, ja sekään ei riitä heille. Jos pudokkaita tulee yhä enemmän, ruotsalaistyyppinen varhaisnuorten epäkiinteä jengiytyminen lisääntyy. Ja se ei ole tavoite.
Tietysti voidaan syyttää Perussuomalaisia siitä, että on vaikeaa keskustella asiallisesti maahanmuutosta. Mutta se ei pidä paikkaansa, kokonaisuutena. Suurin ongelma ei ole asiallinen keskustelu, vaan riittävien toimien puuttuminen, jotka esimerkiksi kouluissa nähdään. Jos meillä olisi kunnon esitykset koko maahanmuuttostrategiasta, keskustelu olisi helpomaa. Mutta koska olisi pakko pohtia ansiotuloverotusta, tarveharkintaa ja lisäresursseja erityistapauksiin, se ei onnistu kovin hyvin ilman hallituksen esityksiä.
Sen verran, että vaikka erityisopetukseen on tullut muutoksia ja luokkia yhdistelty ovat nämä avustajat siirtyneet samalla yleisopetuksen puolelle, missä sen hetkinen tarve määrää resurssien käytön (yleensä juuri oppilaisiin, jotka olisivat ennen olleet erityisopetuksessa) . Esim kaupungilla on paljon vakituisessa työsuhteessa olevia koulunkäyntiavustajia, joita ohjataan sinne tänne tilanteen mukaan. Sitä en tiedä onko esim avustajien resursseista tingitty tulevaisuuteen.. Toivottavasti ei, siihen on enemmän kuin tarve.
Älä nyt hyvä vaan vertaa 1800-lukua ja 2000 lukua keskenään mitä kenellekin luvataan ja puhutaan.Eiköhän monet lähde siirtolaisiksi, pakolaisiksi tai muuta maasta pois oman hyvinvointinsa ja elintasonsa parantamiseksi. Myös lähtömaista voidaan antaa väärää kuvaa, että jossakin maassa on parempaa elämää tarjolla. Esimerkiksi monet eurooppalaiset lähtivät 1800- ja 1900-luvuilla siirtolaisiksi Amerikkaan paremman elämän ja elintason toivossa. Lisäksi mielikuvat Amerikasta mahdollisuuksien maana, joita luotiin ja korostettiin lehdissä ja mainosjulisteissa (tämän vuoden jossain Tieteen kuvalehti historia-lehden numerossa oli artikkeli tästä Amerikan siirtolaisuudesta). Todellisuus ei sitten kaikille siirtolaisiksi lähteneille ollutkaan sitä, mitä mielikuvilla luvattiin heille.
Samaa taktiikkaa on käytetty nyt ainakin Kanarian saarille saapuneille afrikkalaisille siirtolaisille: Niille on uskoteltu. että Euroopassa on kuollut koronaan niin paljon ihmisiä, että täällä olisi töitä tarjolla. Ongelma pitäisi ratkaista siellä lähtömaassa ja kielellä, mitä he itse puhuvat.
Älä nyt hyvä vaan vertaa 1800-lukua ja 2000 lukua keskenään mitä kenellekin luvataan ja puhutaan.
Eiköhän kaikki hyvä ole toteutuneet näille pakolaisille ja muille mamuille Suomessa 2000 luvulla. Tästä tuskin olet eri mieltä. Hyvää itsenäisyys päivää sinulle!