Yleinen maahanmuutto- ja pakolaispolitiikkakeskustelu sekä lieveilmiöt

  • 3 256 744
  • 28 700

Sp#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK aina välillä, EPS jalkapallo
Erikoinen kysymys. Ennen tällaista pohdintaa meillä pitäisi olla kattava selvitys syistä, millä perusteella turvapaikkaa haetaan, ja kuinka moni ylipäänsä pelkää tulevansa tapetuksi. Turvapaikkaperusteena on vainotuksi tuleminen.

Pohdinnat tulee tehdä käytettävissä olevien tietojen perusteella, eikä ennakkoluuloilla ja mutuilulla. Nämä eivät ole mitään uskonasioita. Ammattilaiset selvittävät niitä, emme me.

Viime vuonna jätettiin 4 550 turvapaikkahakemusta ja niistä 2083 oli uusintahakemuksia, osa 2015 peruja. Uusia tuli eniten Venäjältä ja Turkista.
Käytettävävissä olevat tiedot, eli heidän omat mutuilut ja tarinat. Vai tosissasiko uskot, että turvapaikan hakijoiden kotimaasta saadaan faktaa, että joku tullaan tappamaan. Ok.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Valitettavasti Helsingin Sanomat kehtasi julkaista turvapaikanhakijan kertomuksen, jossa turvapaikanhakija kertoi ettei pääministeri vastannut.
Olisi Helsingin Sanomien varmaan ollut syytä jättää kertomuksesta pois, koska antaa ihan väärän kuvan Marinista.

Nyt närästää sinua. Korjaa jos olen väärässä.

Enpä kyseistä juttua hesarin kuukausiliitteestä vielä edes lukenut. Ei vain ole mielestäni mitenkään tavatonta, että pääministeri ei ota kantaa yksityäisen ihmisen asioihin, eikä hoida yksittäisen ihmisen asioita. Ja mielestäni ihan hyvä niin. Ei liity mitenkään siihen, mitä mieltä olen Marinista. Olisi pikemminkin aika hankalaa, jos pääministeri julkisuussyistä alkaisi päsmäröimään yksittäisen ihmisen asiaa.

Ei närästä. Olet väärässä tällä kertaa. Harvinaista varmaan Sinulle, miltä tuntuu?

Kyllä vain, tämä on totta. Käsittelin kuitenkin Irakista 2015 ja sen jälkeen tulleiden tilannetta, jotka eivät täytä turvapaikkaedellytyksiä. Heidän osalta Sipilän hallitus pyrki ratkaisuun, jos työpaikka oli olemassa. Mykkäsen mukaan tällaisia ihmisiä oli satoja. Tavoite oli järjestää mahdollisimman monen passiasiat kuntoon ja saada heille työperustuinen oleskelupa.

Tämä ei Marinin hallitusta kiinnosta. Korjaa, jos olen väärässä.
Hallituspuolueet ovat myös vetäytyneet tärkeimmistä toimenpiteistä, joita he esittivät oppositiona. Korjaa, jos ole väärässä.

En nyt ihan ymmärrä, että mitä Sipilän hallitus teki ja jätti tekemättä...ja mitä Marinin hallitus nyt jättää mielestäsi tekemättä. Mielestäni kokoomus ja Mykkänen oli tuolloin persujen pihdeissä ja ajoivat tuota humanitääristen lakkauttamista. En muista, että heillä olisi ollut jotain erityistä kampanjaa työllistämisestä. Vuonna 2015 oli Sipilän hallituksen aika, ja tänne tuli paljon väkeä Irakista ja Sipilän hallituksen päätöksen myötä syntyi tilannne, jossa kielteisen saaneista tuli isompi ongelma. En muista, mitä opposition demarit ja vihreät tuolloin vaativat, kerro siitä tarkemmin. Nykyinen hallitus yrittää ratkoa ongelmaa hyväksymällä työperäiset luvat. Onko tässä joku ero Mykkäsen ja kokoomuksen linjaan?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ei närästä. Olet väärässä tällä kertaa. Harvinaista varmaan Sinulle, miltä tuntuu?

Ihan normaalilta.

En nyt ihan ymmärrä, että mitä Sipilän hallitus teki ja jätti tekemättä...ja mitä Marinin hallitus nyt jättää mielestäsi tekemättä. Mielestäni kokoomus ja Mykkänen oli tuolloin persujen pihdeissä ja ajoivat tuota humanitääristen lakkauttamista. En muista, että heillä olisi ollut jotain erityistä kampanjaa työllistämisestä.

En puhunut kampanjasta, vaan konkreettisista toimista:


Vuonna 2015 oli Sipilän hallituksen aika, ja tänne tuli paljon väkeä Irakista ja Sipilän hallituksen päätöksen myötä syntyi tilannne, jossa kielteisen saaneista tuli isompi ongelma. En muista, mitä opposition demarit ja vihreät tuolloin vaativat, kerro siitä tarkemmin. Nykyinen hallitus yrittää ratkoa ongelmaa hyväksymällä työperäiset luvat. Onko tässä joku ero Mykkäsen ja kokoomuksen linjaan?

Vuoden 2015 aikana jokainen puolue vaati lisää turvapaikanhakijoita Suomeen, koska Suomen on kannettava vastuunsa. Oppositio innokkaimmin. Ovet ja rajat auki.

Vähitellen tajuttiin, että ihmiset eivät tule Syyrian sodan jaloista, vaan he ovat usein nuoria miehiä Irakista, paossa sotilaspalvelusta, ja siten vailla oikeutta turvapaikkaan.

Muutamassa vuodessa syntyi tilanne, jossa tuhansia irakilaisia sai kielteisen päätöksen, toisen ja kolmannenkin.

SDP, Vas, Vihr ja RKP halusi heille kaikille määräaikaisen oleskeluluvan. Hallitus halusi kielteisen päätöksen saaneet Irakiin niidenkin osalta, jotka eivät sinne halunneet.

Hallitukseen päästyään oppositio ei enää halunnut määräaikaisia oleskelulupia kaikille. Hallitus ei ole myöskään kyennyt 1.5 vuoden aikana ratkaisemaan Suomessa laittomasti olevien, mutta samaan aikaan työtä tekevien tilannetta.

**

Keskustelu Irakiin liittyen lähti linkittämästäni Ohisalon kolumnista ja Kokoomuksen kansanedustajan vastauksesta siihen, jonka myös linkitin. Itse olen haukkunut mielestäni syystä Kokoomuksen, Keskustan ja Perussuomalaiset, joten nyt on vuorossa Rinne/Marinin hallitus samoista syistä. Erojakin tosin on, ja Sipilän hallitus heikensi siihen asti laillisesti maassa olevien tilannetta kun taas Rinne/Marinin hallitus viis veisasi omasta vetoomuksestaan, joka vaikutti osaltaan vaalitulokseen.

Konkreettisia tekoja kaivataan. Ei vain julistuksia, vetoomuksia, lupauksia ja tavoitteita.
 
Viimeksi muokattu:

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Käytettävävissä olevat tiedot, eli heidän omat mutuilut ja tarinat. Vai tosissasiko uskot, että turvapaikan hakijoiden kotimaasta saadaan faktaa, että joku tullaan tappamaan. Ok.

Sellainen se oikeusvaltio on, ei ota palstamutuilua huomioon, vaan selvittää asiakirjojen, asiantuntijoiden, haastattelujen ja vastaavien avulla parhaimman kykynsä mukaan. Irakin ja alueen muiden valtioiden levottomuudet ovat yksi kattavimmin dokumentoituja tapahtumia lähihistoriassa. Miljooniin ja kymmeniin miljooniin karmealla tavalla vaikuttaneita tapahtumia. Ei sieltä videokuvaa tule jokaisesta myllystä, on vääriä papereita, on hyväksikäyttäjiä ja rikollista bisnestä, ja aina on vapaamatkustajia seassa, mutta rasistisella hölinällä siinä ei ole onneksi mitään painoarvoa. Paitsi toki kun samat toukohousuhöpinät tunkevat eduskuntaan.

Ja samaan hengenvetoon on hyvä, että nyt käytävä keskustelu arvioi nimenomaan sitä, että työllistyneet ja opiskelevat pääsisivät silloinkin jatkamaan oleskeluaan, kun tp-päätös on kielteinen.
 

Sp#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK aina välillä, EPS jalkapallo
Sellainen se oikeusvaltio on, ei ota palstamutuilua huomioon, vaan selvittää asiakirjojen, asiantuntijoiden, haastattelujen ja vastaavien avulla parhaimman kykynsä mukaan. Irakin ja alueen muiden valtioiden levottomuudet ovat yksi kattavimmin dokumentoituja tapahtumia lähihistoriassa. Miljooniin ja kymmeniin miljooniin karmealla tavalla vaikuttaneita tapahtumia. Ei sieltä videokuvaa tule jokaisesta myllystä, on vääriä papereita, on hyväksikäyttäjiä ja rikollista bisnestä, ja aina on vapaamatkustajia seassa, mutta rasistisella hölinällä siinä ei ole onneksi mitään painoarvoa. Paitsi toki kun samat toukohousuhöpinät tunkevat eduskuntaan.

Ja samaan hengenvetoon on hyvä, että nyt käytävä keskustelu arvioi nimenomaan sitä, että työllistyneet ja opiskelevat pääsisivät silloinkin jatkamaan oleskeluaan, kun tp-päätös on kielteinen.
Tuo parhaansa kykynsä mukaan on hyvä huomio! Saithan sä sen rasisti kortin esille. Nyt on hyvä mieli. On rasistia ajatella keskustelupalstalla erillailla. Tai kenties tarkoitat kriittisesti humanitääriiseen maahaanmuuttoon ajattelevia rasisteiksi.. On sulla rankkaa.
Onneksi nämä toukohousut laittavat edes jollain muotoa kapuloita rattaisiin, tähän mahdottomuuteen.
Onneksi on varaa ajatella että kaikki eivät ole rikollisia, tai mahdollisia hyväksikäyttäjiä. Kaikki sisään ja lopputulos ratkaisee.
 
Viimeksi muokattu:

Logan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Filip Kadera & Jan Lukas
Irakilaisista vuonna 2015 saapuneista ei ole tainnut olla viidessä vuodessa Suomelle juuri mitään hyötyä. Ei ainakaan mitään uusia Nokioita ole heidän toimestaan syntynyt.
Puuttumatta turvapaikanhakija asiaan niin jos puhutaan hyödystä Suomelle niin Aasia on pitkälti nolla ainakin osittain. Vuokrasin asunnon kun nopeesti piti katto löytää pään päälle ennen koulun alkua ja vuokrafirma ei maininnu ja en itsekkään tienny mikä porukka täällä asuu.

No nopeasti, kukaan ei osaa suomea, kukaan ei aio osata suomea, kaikki on suomessa koska saa paremmin rahaa kun muualla, tutkinto kun on käsissä niin lähtö tulee. Ei täällä varmaa Irakilaisia ole tai mistä minä tiedän. Sen sanon edelleen, että tossa on Venäjä vieressä ja kummasti sinne ei mennä.

Muutenhan tuo ei itteä kiinnosta mut on nuo aika apinoita jos miettii hygieniaa. Desinfiointi pullo aina saa olla jos istunnolle menee ja saippua on ilmeisesti tuntematon käsite.

Näissä tuntuu aina unohtuvan se perusasia, että niin kauan kun joku ei vaikuta omaan elämään ollaan pro muutto. Sit toisekseen miksi minun täältä pitäs muuttaa yhtää mihinkää. Eikös nykyää koulustaki kiusaajan pitäs lähtee pois eikä kiusatun?

Sinänsä hauskaa että ennen tänne muuttoa oli ihan neutraalit kuvat näistä Nepal,Bangladesh, Intia jne. tyypeistä mutta loppuelämän aikana en kyllä ihan helposti tule olemaan tekemisissä ellei liity töihin. Jokaista alkaa jossai vaiheessa vituttaa kun siisteys on mitä on.
 

Kampeaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Erikoinen kysymys. Ennen tällaista pohdintaa meillä pitäisi olla kattava selvitys syistä, millä perusteella turvapaikkaa haetaan, ja kuinka moni ylipäänsä pelkää tulevansa tapetuksi. Turvapaikkaperusteena on vainotuksi tuleminen.

Pohdinnat tulee tehdä käytettävissä olevien tietojen perusteella, eikä ennakkoluuloilla ja mutuilulla. Nämä eivät ole mitään uskonasioita. Ammattilaiset selvittävät niitä, emme me.

Viime vuonna jätettiin 4 550 turvapaikkahakemusta ja niistä 2083 oli uusintahakemuksia, osa 2015 peruja. Uusia tuli eniten Venäjältä ja Turkista.
Paljon porua, vähän villoja. Ei ole kertakaikkiaan minkäänlaisia todisteita siitä, että enemmistöä esimerkiksi irakilaisista omatoimimatkaajista uhkaisi mikään "välitön kuolema" paluuhetkellä.
 

Jannacci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hesarin kuukausiliitteessä oli tällainen juttu:

Vuosina 2015—16 poliisi palautti Irakiin 1 942 ihmistä. Sen jälkeen maahan on lähetetty 333 henkilöä.

Vuodesta 2018 lähtien Irak on ottanut vastaan vain rikoksesta tuomittuja ja vapaaehtoisesti palaavia, vaikka EU:n kanssa tehdyn sopimuksen takia sillä on velvollisuus ottaa kansalaisensa.

Yksi heistä on 26-vuotias Mustafa Oleiwi, joka sai Suomessa tuomion raiskauksesta ja vapaudenriistosta. Hänet käännytettiin Irakiin vankeusrangaistuksen jälkeen.

Oleiwin mukaan häneltä jäivät Suomeen rahat, tavarat, auto ja kaksi lemmikkilintua, joille hän ei ehtinyt tehdä mitään, kun poliisi tuli hakemaan. Nyt hän asuu hotellissa Bagdadissa.

”Poliisi antoi mulle 200 dollaria. Jäljellä on 40. En tiedä, mitä teen, kun ne loppuvat. Mulla ei ole täällä ketään. Haluan vain takaisin Suomeen, mutta suurlähetystöstä kukaan ei vastaa”, Oleiwi sanoo.
Pitäisikö tuo irakilainen ottaa takaisin Suomeen, kun hän haluaa tulla tänne? Itse vastaan ei. Hän sai mahdollisuutensa eikä käyttänyt sitä hyödykseen.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ja samaan hengenvetoon on hyvä, että nyt käytävä keskustelu arvioi nimenomaan sitä, että työllistyneet ja opiskelevat pääsisivät silloinkin jatkamaan oleskeluaan, kun tp-päätös on kielteinen.

Päätösprosessit kestävät vuosia*. Vuoden 2015 noin 32 500 tulijasta lopullista päätöstä odottaa vuoden 2020 lokakuussa noin 3 400 henkiöä. Heistä ensimmäistä päätöstä odottaa noin 1 350 henkilöä. Viiden vuoden jälkeen siis pitkälti toistatuhatta odottaa ensimmäistä päätöstä ja lopullista ratkaisua yli 10 prosenttia.

Arviolta lähes puolet eli noin 15 000 vuoden 2015 tulijoista on yhä Suomessa. Irakilais-, afganistanilais-, somalialais- ja syyrialaistaustainen väestö on samalla noussut vuoden 2015 lopun 27 534:stä viime vuoden lopun 45 192 henkilöön. Työ- ja elinkeinoministeriön erityisasiantuntija Antti Kaihovaara arvioi, että oleskeluluvan saaneiden vuonna 2015 tulleiden työllisyysaste on 25 prosentin luokkaa. Hänen mukaansa nopea työllistyminen ei välttämättä ole ensisijainen tavoite, vaan tärkeämpää on luoda pitkiä työuria koulutuksen avulla.

Sisäministeri Ohisalon huoli varjoyhteiskunnasta on mielestäni aiheellinen. Valitettavasti hän on hallituksessa varsin yksin asian kanssa, kun puhutaan konkreettisista toimista. Tässä tilanteessa - viiden vuoden jälkeen - olisi järkevää pohtia, tulisiko esimerkiksi edelleen ensimmäistä päätöstä odottaneille myöntää väliaikainen viiden vuoden oleskelulupa, jos heillä on työpaikka, opiskelupaikka, syntynyt siteitä Suomeen ja he ovat valmiita sitoutumaan kotoutusprosessiin valvonnan alla.

Samoin kaikille kielteisen päätöksen saaneille, jotka ovat turvapaikanhakijoita tai ovat olleet aiemmin laillisesti Suomessa ja ovat lakimuutoksen jälkeen laittomasti Suomessa, ja joilla on työpaikka tai opiskelupaikka, tulisi antaa väliaikainen viiden vuoden oleskelulupa.

Tässä kyse on puhtaasti Suomen omasta edusta. Ihmiset, jotka tekevät verokirjalla työtä maahanmuuttajina, kannattaa todellakin pitää Suomessa. Samoin opiskelijat. He ovat lainkuuliaisina helposti karkoitettavia, mikä taas olisi lähes järjetön toimenpide. Heidänlaisiaan tarvitaan Suomessa.

Varjoyhteiskunnan ehkäisemiseen ei tällä hetkellä laiteta riittävästi resursseja. On keksitty sen riittävän, että segregaatiota ei ilmene, kun ulkomaalaistaustaisilla alueilla on omistusasuntoja kerrostaloina. Todellisuudessa näihin omistusasuntoihin muuttaa samoja vuokralaisia kuin viereisiin vuokrakerrostaloihin. Yhdessä koulunkäynnin osalta Suomella olisi paljon oppimista siitä, miten asioita ei tehdä.

* kaikki luvut Helsingin Sanomat 5.12. 2020

e: lisätään maahanmuuttopolitiikan osalta työperäisen maahanmuuton ydinasiat:

a) saatavuusharkinnasta luopuminen, yritykset päättävät, ketä palkkaavat
b) kaikkien ansiotuloverojen alentaminen, jotta asiantuntijoiden saamista Suomeen helpotetaan,
c) kaikkien lupaprosessien helpottaminen ja
d) paikallisen sopimisen toteuttaminen.

Tietenkin näistä on hyötyä kaikille suomalaisille ja Suomelle.
 
Viimeksi muokattu:

Sp#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK aina välillä, EPS jalkapallo
Puuttumatta turvapaikanhakija asiaan niin jos puhutaan hyödystä Suomelle niin Aasia on pitkälti nolla ainakin osittain. Vuokrasin asunnon kun nopeesti piti katto löytää pään päälle ennen koulun alkua ja vuokrafirma ei maininnu ja en itsekkään tienny mikä porukka täällä asuu.

No nopeasti, kukaan ei osaa suomea, kukaan ei aio osata suomea, kaikki on suomessa koska saa paremmin rahaa kun muualla, tutkinto kun on käsissä niin lähtö tulee. Ei täällä varmaa Irakilaisia ole tai mistä minä tiedän. Sen sanon edelleen, että tossa on Venäjä vieressä ja kummasti sinne ei mennä.

Muutenhan tuo ei itteä kiinnosta mut on nuo aika apinoita jos miettii hygieniaa. Desinfiointi pullo aina saa olla jos istunnolle menee ja saippua on ilmeisesti tuntematon käsite.

Näissä tuntuu aina unohtuvan se perusasia, että niin kauan kun joku ei vaikuta omaan elämään ollaan pro muutto. Sit toisekseen miksi minun täältä pitäs muuttaa yhtää mihinkää. Eikös nykyää koulustaki kiusaajan pitäs lähtee pois eikä kiusatun?

Sinänsä hauskaa että ennen tänne muuttoa oli ihan neutraalit kuvat näistä Nepal,Bangladesh, Intia jne. tyypeistä mutta loppuelämän aikana en kyllä ihan helposti tule olemaan tekemisissä ellei liity töihin. Jokaista alkaa jossai vaiheessa vituttaa kun siisteys on mitä on.
Itse näkisin muutamankin epäkohdan. Suomi yhteiskuntana ei tarjoa kielikursseja tarpeeksi ja näille on mahdotonta päästä. Ja vaikka tarjoaakin ne on huonosti organisoituja ja hyödyttömiä. Halua kuulemma olisi näille kuitenkin päästä. Toisekseen Suomi on huonosti informoinut hygieniasta ja elämästä länsimaisessa kulttuurissamme. Tuet joita saadaan on ihan yhdentekeviä, koska kaikilla on halu päästä työelämään ja tienaamaan oma elanto ja maksamaan veroja. Vika ei voi olla naapureidesi. Syytän tästä meidän epäkunnossa olevaa järjestelmää.
 

Logan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Filip Kadera & Jan Lukas
Itse näkisin muutamankin epäkohdan. Suomi yhteiskuntana ei tarjoa kielikursseja tarpeeksi ja näille on mahdotonta päästä. Ja vaikka tarjoaakin ne on huonosti organisoituja ja hyödyttömiä. Halua kuulemma olisi näille kuitenkin päästä. Toisekseen Suomi on huonosti informoinut hygieniasta ja elämästä länsimaisessa kulttuurissamme. Tuet joita saadaan on ihan yhdentekeviä, koska kaikilla on halu päästä työelämään ja tienaamaan oma elanto ja maksamaan veroja. Vika ei voi olla naapureidesi. Syytän tästä meidän epäkunnossa olevaa järjestelmää.
Sarkasmi, ymmärrän :D. Homma lähtee siitä kun täällä ei tarvi osata Suomea. Voin omakohtasesta kokemuksesta sanoa että ainakaan näitä Aasian opiskelijoita ei kiinnosta pätkääkää mitä täällä tapahtuu. Ehkä kiinnostaa mitä maailmalla mut ei ainakaa Suomessa.

Mitä tohon raha-asiaan tulee niin kommentit on heiltä. En minä tiedä paljo saavat tai mistä, mutta kuulemma täällä enemmän kun muualla. Kysyin ihan varmistaakseni etten jauha paskaa ja kämppis oli Saksassa aikasemmin mut nyt Suomeen kun parempi.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Päätösprosessit kestävät vuosia*. Vuoden 2015 noin 32 500 tulijasta lopullista päätöstä odottaa vuoden 2020 lokakuussa noin 3 400 henkiöä. Heistä ensimmäistä päätöstä odottaa noin 1 350 henkilöä. Viiden vuoden jälkeen siis pitkälti toistatuhatta odottaa ensimmäistä päätöstä ja lopullista ratkaisua yli 10 prosenttia.

Arviolta lähes puolet eli noin 15 000 vuoden 2015 tulijoista on yhä Suomessa. Irakilais-, afganistanilais-, somalialais- ja syyrialaistaustainen väestö on samalla noussut vuoden 2015 lopun 27 534:stä viime vuoden lopun 45 192 henkilöön. Työ- ja elinkeinoministeriön erityisasiantuntija Antti Kaihovaara arvioi, että oleskeluluvan saaneiden vuonna 2015 tulleiden työllisyysaste on 25 prosentin luokkaa. Hänen mukaansa nopea työllistyminen ei välttämättä ole ensisijainen tavoite, vaan tärkeämpää on luoda pitkiä työuria koulutuksen avulla.

Sisäministeri Ohisalon huoli varjoyhteiskunnasta on mielestäni aiheellinen. Valitettavasti hän on hallituksessa varsin yksin asian kanssa, kun puhutaan konkreettisista toimista. Tässä tilanteessa - viiden vuoden jälkeen - olisi järkevää pohtia, tulisiko esimerkiksi edelleen ensimmäistä päätöstä odottaneille myöntää väliaikainen viiden vuoden oleskelulupa, jos heillä on työpaikka, opiskelupaikka, syntynyt siteitä Suomeen ja he ovat valmiita sitoutumaan kotoutusprosessiin valvonnan alla.

Samoin kaikille kielteisen päätöksen saaneille, jotka ovat turvapaikanhakijoita tai ovat olleet aiemmin laillisesti Suomessa ja ovat lakimuutoksen jälkeen laittomasti Suomessa, ja joilla on työpaikka tai opiskelupaikka, tulisi antaa väliaikainen viiden vuoden oleskelulupa.

Tässä kyse on puhtaasti Suomen omasta edusta. Ihmiset, jotka tekevät verokirjalla työtä maahanmuuttajina, kannattaa todellakin pitää Suomessa. Samoin opiskelijat. He ovat lainkuuliaisina helposti karkoitettavia, mikä taas olisi lähes järjetön toimenpide. Heidänlaisiaan tarvitaan Suomessa.

Varjoyhteiskunnan ehkäisemiseen ei tällä hetkellä laiteta riittävästi resursseja. On keksitty sen riittävän, että segregaatiota ei ilmene, kun ulkomaalaistaustaisilla alueilla on omistusasuntoja kerrostaloina. Todellisuudessa näihin omistusasuntoihin muuttaa samoja vuokralaisia kuin viereisiin vuokrakerrostaloihin. Yhdessä koulunkäynnin osalta Suomella olisi paljon oppimista siitä, miten asioita ei tehdä.

* luvut Helsingin Sanomat 5.12. 2020

Joo, tuo pitkä vaikutus näkyy tp-hakemusten määrässäkin, jotain yli puolet uusintahakemuksia. Ensimmäisten hakemusten määrä 2019 muistaakseni alle 2000. Se on jo varsin vähän, ja kärjistettynä aika mitätön ongelma mölyyn nähden. Koko ajan on kuitenkin tärkeää valmistautua tuleviin uusiin levottomuuksiin ja enemmissä määrin myös ilmastonmuutoksen aiheuttamiin pakolaisiin.

Paljon porua, vähän villoja. Ei ole kertakaikkiaan minkäänlaisia todisteita siitä, että enemmistöä esimerkiksi irakilaisista omatoimimatkaajista uhkaisi mikään "välitön kuolema" paluuhetkellä.

Joku ei nyt ymmärtänyt lainaamaansa tekstiä, kun oli kiire öyhöttää. Eikä toisekseen sinunkaan lääkärikäyntiäsi ole netissä luettavana. No, se siitä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Joo, tuo pitkä vaikutus näkyy tp-hakemusten määrässäkin, jotain yli puolet uusintahakemuksia. Ensimmäisten hakemusten määrä 2019 muistaakseni alle 2000. Se on jo varsin vähän, ja kärjistettynä aika mitätön ongelma mölyyn nähden. Koko ajan on kuitenkin tärkeää valmistautua tuleviin uusiin levottomuuksiin ja enemmissä määrin myös ilmastonmuutoksen aiheuttamiin pakolaisiin.

Totta. Ja vaikka uusien hakemusten määrä 2019 olikin muistaakseni noin 2 500 + ilmeisesti edelleen kiintiöiden kautta tulleet, Perussuomalaisille ja persumaisille tärkeää on pitää maahanmuuttoa ongelmallisena esillä mahdollisimman paljon. Tähän liittyy mm. Jatkoajassa raiskausuutisointien linkittäminen kun epäilty tekijä on ulkomaalainen. Näissä tilanteissa väite perussyynä raiskaukselle on erityisesti mm. kulttuuri, vaikka tutkimusperusteisesti voidaan osoittaa mm. heikon koulutustaustan ja väkivaltakäyttäytymisen yhteyden kantasuomalaisillakin.

Nyt olisi oleellista ehkäistä Ruotsin tapaiseen jengiväkivaltaan päätyminen. Tämä koskee alle 15-vuotiaiden ja vähän vanhempien käyttäytymistä. Näissä ikäluokissa rikostilastot ovat nousseet merkittävästi vuoden 2015 jälkeen. Ja tässä ehkäisevässä varhaisnuoriso- ja nuorisotyössä tulisi painopiste toimilla myös olla.

Eurooppaan ja Suomeen saattaa tulla paljon lisää pakolaisia jo vuoden 2021 aikana, jos kriisit ja nälänhädät kehittyvät YK:n ja EU:n pahimipia pelkoja seuraten. Ilmastonmuutos on kuitenkin suurena vaikuttajana tulossa lähivuosikymmeninä. Vaikka kehitysyhteistyö ei monien arvioiden mukaan nappiin aina osukaan, se on kuitenkin yksi tekijä mahdollistamassa paikallistason uudistuksia Afrikassa.

Persumainen asenne, jossa vaaditaan ihmisiä jäämään Afrikkaan, mutta samalla viedään siltä taloudellisia edellytyksiä katkaisemalla avustuksia, on vaikutuksiltaan turvapaikanhakua ylläpitävä, ja siirtää Suomeenkin väkeä, joka voisi jäädä Afrikkaan taloudellisen avun turvin.
 

Sp#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK aina välillä, EPS jalkapallo
Joo, tuo pitkä vaikutus näkyy tp-hakemusten määrässäkin, jotain yli puolet uusintahakemuksia. Ensimmäisten hakemusten määrä 2019 muistaakseni alle 2000. Se on jo varsin vähän, ja kärjistettynä aika mitätön ongelma mölyyn nähden. Koko ajan on kuitenkin tärkeää valmistautua tuleviin uusiin levottomuuksiin ja enemmissä määrin myös ilmastonmuutoksen aiheuttamiin pakolaisiin.



Joku ei nyt ymmärtänyt lainaamaansa tekstiä, kun oli kiire öyhöttää. Eikä toisekseen sinunkaan lääkärikäyntiäsi ole netissä luettavana. No, se siitä.
Kerro toki nämä faktat mitkä tiedät, että välitön kuolema odottaa, äläkä muiden puheita käännä öyhötykseksi.
2000 on iso luku, eikä todellakaan mitätön ja ymmärrän öyhötyksen varsin hyvin. Haitat moninkertaisemmat hyötyyn nähden.
Voit kysellä omaisten vanhemmilta, miltä tuntuu kulttuurin rikastuttaminen, kun tuosta kasasta osa on syyllistynyt jo valtaviin rikoksiin. Prosentteina valtava luku, mutta lisää vaan kaikkia eivät ole samanlaisia ja riskejä ei saa miettiä, koska rasismi ja muukalaispelko.
 
Viimeksi muokattu:

Kampeaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Joku ei nyt ymmärtänyt lainaamaansa tekstiä, kun oli kiire öyhöttää. Eikä toisekseen sinunkaan lääkärikäyntiäsi ole netissä luettavana. No, se siitä.
Öyh. Kerro vielä se, mitä en ymmärtänyt? Siis sen lisäksi, että en ymmärrä mitä (suoranaista) tekemistä vaikkapa sinun lääkärikäynneilläsi on ketjun aiheen kanssa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kerro toki nämä faktat mitkä tiedät, että välitön kuolema odottaa, äläkä muiden puheita käännä öyhötykseksi.
2000 on iso luku, eikä todellakaan mitätön ja ymmärrän öyhötyksen varsin hyvin. Haitat moninkertaisemmat hyötyyn nähden.
Voit kysellä omaisten vanhemmilta, miltä tuntuu kulttuurin rikastuttaminen, kun tuosta kasasta osa on syyllistynyt jo valtaviin rikoksiin. Prosentteina valtava luku, mutta lisää vaan kaikkia eivät ole samanlaisia ja riskejä ei saa miettiä, koska rasismi ja muukalaispelko.

Sivusta sen verran, että seksuaalirikoksissa esim vuodelta 2017 ero on jopa 40-kertainen vrt suomalaisiin, kun mukana on suomalaiset, irakilaiset ja afganistanilaiset. Tulleilla ikärakenne on poikkeava suomalaisista, ja ikärakenneperusteisesti ollaan oltu jossain 14 kertaa suuremmissa luvuissa. Koulutuksesta ei enää saa samalla tavalla tarkkaa, yksilöityä tilastoa kuin ennen. Arvaan kuitenkin aiempien tietojen perusteella sen olevan yksi vaikutin. Mitä alhaisempi koulutustaso, sitä viehttäneempi käyttämään väkivaltaa suomalaisen tutkimuksen mukaan (koskien vain suomalaisi). Muita syitä on sodasta palaaminen ja kunniakäsitteet sekä irtoaminen omasta sosiaalisesta ympäristöstä.

Toisin sanoen, jos jokaista jatkossa Suomeen sotilaspalvelusta karannutta tai muuten sodan jalkoihin joutunutta nuorta miestä Afganistanista ja Irakista ei saada erityskotoutumisen piiriin, nopeaa muutosta seksuaalirikosten vähenemiseen uusien tulijoiden kohdalla tuskin näkee.
 

Sp#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK aina välillä, EPS jalkapallo
Sivusta sen verran, että seksuaalirikoksissa esim vuodelta 2017 ero on jopa 40-kertainen vrt suomalaisiin, kun mukana on suomalaiset, irakilaiset ja afganistanilaiset. Tulleilla ikärakenne on poikkeava suomalaisista, ja ikärakenneperusteisesti ollaan oltu jossain 14 kertaa suuremmissa luvuissa. Koulutuksesta ei enää saa samalla tavalla tarkkaa, yksilöityä tilastoa kuin ennen. Arvaan kuitenkin aiempien tietojen perusteella sen olevan yksi vaikutin. Mitä alhaisempi koulutustaso, sitä viehttäneempi käyttämään väkivaltaa suomalaisen tutkimuksen mukaan (koskien vain suomalaisi). Muita syitä on sodasta palaaminen ja kunniakäsitteet sekä irtoaminen omasta sosiaalisesta ympäristöstä.

Toisin sanoen, jos jokaista jatkossa Suomeen sotilaspalvelusta karannutta tai muuten sodan jalkoihin joutunutta nuorta miestä Afganistanista ja Irakista ei saada erityskotoutumisen piiriin, nopeaa muutosta seksuaalirikosten vähenemiseen uusien tulijoiden kohdalla tuskin näkee.
Niin. Onneksi näistä nyt saatu kohtuullisesti tilastollistakin tietoa eikä kaikista vaieta. Toisaalta tilastoilla ei ole mitään merkitystä humanitäärisen maahanmuuttoon, koska on pakko ottaa sisään. Yksittäiset tapaukset menee olankohautuksella.
Onhan täälläkin jo kerrottu, että kotouttaminen (kielikurssit) pitäisi olla ensimmäinen ja pakollinen. Näitä lähinnä nykyään tarjotaan vapaaehtoisena läsnäolona, mikä on todella merkillistä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Niin. Onneksi näistä nyt saatu kohtuullisesti tilastollistakin tietoa eikä kaikista vaieta. Toisaalta tilastoilla ei ole mitään merkitystä humanitäärisen maahanmuuttoon, koska on pakko ottaa sisään. Yksittäiset tapaukset menee olankohautuksella.
Onhan täälläkin jo kerrottu, että kotouttaminen (kielikurssit) pitäisi olla ensimmäinen ja pakollinen. Näitä lähinnä nykyään tarjotaan vapaaehtoisena läsnäolona, mikä on todella merkillistä.

Samaa olen ihmetellyt jo pitempään. Kun tiedetään aika hyvin käyttäytymisen taustoja ja syitä, miksi ei laadita spesiaalikotoutukset pakollisena tälle porukalle. Erityisluokat nuoremmille ovat jo pitkälti historiaa, koska on haluttu saada kaikki samaan opetukseen. Tällöin erityisopetusta on korvattu koulunkäyntiavustajilla. Omat tuttuni opettajina/rehtoreina ovat kertoneet, että ei toimi. Luokissa mennään heikoimpien tahdissa, ja sekään ei riitä heille. Jos pudokkaita tulee yhä enemmän, ruotsalaistyyppinen varhaisnuorten epäkiinteä jengiytyminen lisääntyy. Ja se ei ole tavoite.

Tietysti voidaan syyttää Perussuomalaisia siitä, että on vaikeaa keskustella asiallisesti maahanmuutosta. Mutta se ei pidä paikkaansa, kokonaisuutena. Suurin ongelma ei ole asiallinen keskustelu, vaan riittävien toimien puuttuminen, jotka esimerkiksi kouluissa nähdään. Jos meillä olisi kunnon esitykset koko maahanmuuttostrategiasta, keskustelu olisi helpomaa. Mutta koska olisi pakko pohtia ansiotuloverotusta, tarveharkintaa ja lisäresursseja erityistapauksiin, se ei onnistu kovin hyvin ilman hallituksen esityksiä.
 

Sp#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK aina välillä, EPS jalkapallo
Samaa olen ihmetellyt jo pitempään. Kun tiedetään aika hyvin käyttäytymisen taustoja ja syitä, miksi ei laadita spesiaalikotoutukset pakollisena tälle porukalle. Erityisluokat nuoremmille ovat jo pitkälti historiaa, koska on haluttu saada kaikki samaan opetukseen. Tällöin erityisopetusta on korvattu koulunkäyntiavustajilla. Omat tuttuni opettajina/rehtoreina ovat kertoneet, että ei toimi. Luokissa mennään heikoimpien tahdissa, ja sekään ei riitä heille. Jos pudokkaita tulee yhä enemmän, ruotsalaistyyppinen varhaisnuorten epäkiinteä jengiytyminen lisääntyy. Ja se ei ole tavoite.

Tietysti voidaan syyttää Perussuomalaisia siitä, että on vaikeaa keskustella asiallisesti maahanmuutosta. Mutta se ei pidä paikkaansa, kokonaisuutena. Suurin ongelma ei ole asiallinen keskustelu, vaan riittävien toimien puuttuminen, jotka esimerkiksi kouluissa nähdään. Jos meillä olisi kunnon esitykset koko maahanmuuttostrategiasta, keskustelu olisi helpomaa. Mutta koska olisi pakko pohtia ansiotuloverotusta, tarveharkintaa ja lisäresursseja erityistapauksiin, se ei onnistu kovin hyvin ilman hallituksen esityksiä.
Sen verran, että vaikka erityisopetukseen on tullut muutoksia ja luokkia yhdistelty ovat nämä avustajat siirtyneet samalla yleisopetuksen puolelle, missä sen hetkinen tarve määrää resurssien käytön (yleensä juuri oppilaisiin, jotka olisivat ennen olleet erityisopetuksessa) . Esim kaupungilla on paljon vakituisessa työsuhteessa olevia koulunkäyntiavustajia, joita ohjataan sinne tänne tilanteen mukaan. Sitä en tiedä onko esim avustajien resursseista tingitty tulevaisuuteen.. Toivottavasti ei, siihen on enemmän kuin tarve.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Sen verran, että vaikka erityisopetukseen on tullut muutoksia ja luokkia yhdistelty ovat nämä avustajat siirtyneet samalla yleisopetuksen puolelle, missä sen hetkinen tarve määrää resurssien käytön (yleensä juuri oppilaisiin, jotka olisivat ennen olleet erityisopetuksessa) . Esim kaupungilla on paljon vakituisessa työsuhteessa olevia koulunkäyntiavustajia, joita ohjataan sinne tänne tilanteen mukaan. Sitä en tiedä onko esim avustajien resursseista tingitty tulevaisuuteen.. Toivottavasti ei, siihen on enemmän kuin tarve.

Avustajista riippumatta ongelmia on. Maahanmuuttotaustaiset oppilaat menestyivät peruskoulussa valtaväestöä heikommin kaikilla PISA-2012 tutkimuksessa 25 mitatuilla alueilla; matematiikassa, luonnontieteissä, lukutaidossa ja ongelmanratkaisussa. Esimerkiksi matematiikan osaamisessa maahanmuuttotaustaiset oppilaat olivat jopa kaksi kouluvuotta valtaväestöä jäljessä (Anu Hietarinta 2020). OAJ on ottanut saman asian esille aiemmin.

Alakoulussa yksittäisen opettajan merkitys saattaa olla valtava. Samoin koulurakenteiden, joiden tulisi tukea maahanmuuttotaustaisen nuoren opiskelua silloinkin kun kotoa ei saa tukea läksyjen tekemiseen. Tästä hyötyvät myös kantasuomalaiset, joilla on samoja ongelmia. Tärkeää olisi varmaan saada maahanmuuttajataustaiset kotoutumaan päiväkoti-esikoulu-alakoulu-yläkoulu periaatteella, jolloin valmiudet alakoulussa olisivat ehkä Pisassakin paremmat. Sikäli kun sitä tässä mittarina voi käyttää.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Eiköhän monet lähde siirtolaisiksi, pakolaisiksi tai muuta maasta pois oman hyvinvointinsa ja elintasonsa parantamiseksi. Myös lähtömaista voidaan antaa väärää kuvaa, että jossakin maassa on parempaa elämää tarjolla. Esimerkiksi monet eurooppalaiset lähtivät 1800- ja 1900-luvuilla siirtolaisiksi Amerikkaan paremman elämän ja elintason toivossa. Lisäksi mielikuvat Amerikasta mahdollisuuksien maana, joita luotiin ja korostettiin lehdissä ja mainosjulisteissa (tämän vuoden jossain Tieteen kuvalehti historia-lehden numerossa oli artikkeli tästä Amerikan siirtolaisuudesta). Todellisuus ei sitten kaikille siirtolaisiksi lähteneille ollutkaan sitä, mitä mielikuvilla luvattiin heille.

Samaa taktiikkaa on käytetty nyt ainakin Kanarian saarille saapuneille afrikkalaisille siirtolaisille: Niille on uskoteltu. että Euroopassa on kuollut koronaan niin paljon ihmisiä, että täällä olisi töitä tarjolla. Ongelma pitäisi ratkaista siellä lähtömaassa ja kielellä, mitä he itse puhuvat.
 

Sp#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK aina välillä, EPS jalkapallo
Eiköhän monet lähde siirtolaisiksi, pakolaisiksi tai muuta maasta pois oman hyvinvointinsa ja elintasonsa parantamiseksi. Myös lähtömaista voidaan antaa väärää kuvaa, että jossakin maassa on parempaa elämää tarjolla. Esimerkiksi monet eurooppalaiset lähtivät 1800- ja 1900-luvuilla siirtolaisiksi Amerikkaan paremman elämän ja elintason toivossa. Lisäksi mielikuvat Amerikasta mahdollisuuksien maana, joita luotiin ja korostettiin lehdissä ja mainosjulisteissa (tämän vuoden jossain Tieteen kuvalehti historia-lehden numerossa oli artikkeli tästä Amerikan siirtolaisuudesta). Todellisuus ei sitten kaikille siirtolaisiksi lähteneille ollutkaan sitä, mitä mielikuvilla luvattiin heille.

Samaa taktiikkaa on käytetty nyt ainakin Kanarian saarille saapuneille afrikkalaisille siirtolaisille: Niille on uskoteltu. että Euroopassa on kuollut koronaan niin paljon ihmisiä, että täällä olisi töitä tarjolla. Ongelma pitäisi ratkaista siellä lähtömaassa ja kielellä, mitä he itse puhuvat.
Älä nyt hyvä vaan vertaa 1800-lukua ja 2000 lukua keskenään mitä kenellekin luvataan ja puhutaan.
Eiköhän kaikki hyvä ole toteutuneet näille pakolaisille ja muille mamuille Suomessa 2000 luvulla. Tästä tuskin olet eri mieltä. Hyvää itsenäisyys päivää sinulle!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös