Yleinen maahanmuutto- ja pakolaispolitiikkakeskustelu sekä lieveilmiöt

  • 3 269 677
  • 28 700

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Suomeenhan on tullut todella vähän oikeita pakolaisia, heidän osuus on varmaan alle 10% koko tästä ryhmästä. Nyt jokaisen pitäisi ymmärtää, että mikäli annamme kaikille mahdollisuuden tulla leveämmän elintason piiriin ja jonka me aivan suoraan joudumme rahoittamaan verovaroin, niin se korkeampi elintaso on pian mennyttä niin Suomelta, kuin suurimmalta osalta Eurooppaa. Jokaisen pitäisi myös ymmärtää, mitä se tuo tullessaan, pieni joukko hyvin rikkaita, sitten huonosti toimeentuleva työtätekeviä ja yhtä suuri ryhmä muiden elätettäviä. Mehän alamme olla kohta siinä tilanteessa ja seuraava vaihe on erilaiset mielenilmaisut ja seuraavana vuorossa kaaos. Oikeiden pakolaisten kannalta paras olisi, jos Eurooppa sulkisi rajansa ja ottaisi tänne vain oikeita pakolaisia sellaisen määrän, jonka se pystyy hallitusti sulauttamaan tänne.

Tästä anarkistista eli tytöstä, jota haastateltiin jossain ohjelmassa, niin kaikesta näki, että hissi ei vain nouse kovin korkealle, koska hänen ajattelumaailmansa tuhoaisi koko saavutetun sivistyksen Euroopassa nopeasti. Näitä ihmiskunnan heikoimpia lenkkejä on vaan turhan paljon ja saavat käsittämättömän paljon näkyvyyttä medioissa, joissa näkyy vielä tämä suvaitsevaisuuden ihannointi ilman, että ymmärtäisivät mihin se johtaa.
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Niin ja haluaisin vielä tietää, mikä tässä on niin väärin? Ihmisellä on pyrkimys elämässään kohti parempaa, riippumatta siitä, mistä ihminen on kotoisin. Ihmiset tuppaavat olemaan perustarpeiltaan samanlaisia kaikkialla maailmassa ja kaikki tavallaan viime kädessä haluavat sitä parempaa elämää ja elintasoa. Tämä on kaksipiippuinen juttu, sillä ns. "länsimaiset lapsoset" kuten minä olemme syntyneet tähän yltäkylläisyyteen, jota jostain syystä pidämme ns. "perintönä", johon meillä on oikeus.
[--]
Ihmisten liikkuminen on normaalia ja yksilöillä on täysi oikeus tavoitella sellaista elämää kuin haluavat. Ei sitä voi kukaan suomalainen heiltä kieltää. Minä olen osallistunut aika marginaalisesti tämän maan rakentamiseen toistaiseksi, jotta voisin aidosti sanoa, että olen sellaisessa asemassa, että omastani ei riittäisi jaettavaa muille.

Tämähän on kyllä hyvä kysymys, mutta ei ollenkaan yksiselitteinen.

Lähdetään ekana faktasta: ihminen syntyy sattumalta mihin ikinä sattuukaan syntymään.
Siihen sitten loppuvatkin faktat ja yksimielisyys. Havainnollistetaan problematiikkaa Aku Ankka -esimerkillä.

Aku ja Iines ovat pariskunta, samoin kuin Hessu ja Heluna. He ovat naapuruksia. Aku ja Iines rakentavat takapihalleen hienon liukumäen, jossa heidän lapsensa Tupu, Hupu ja Lupu voivat leikkiä. Hessu ja Heluna sen sijaan ovat antaneet takapihansa rehevöityä (syystä tai toisesta). Hessun ja Helunan lapsi Pluto haluaisi kovin leikkiä naapurin hienossa liukumäessä.

Kysymys kuuluu: voiko Pluto mennä Akun ja Iineksen luo, ja vaatia pääsyä liukumäkeen vetoamalla siihen, että on huonolla tuurilla syntynyt Hessulle ja Helunalle. Entä kun Aku ja Iines kuolevat, voivatko Tupu, Hupu ja Lupu estää muiden pääsyn kyseiseen liukumäkeen?

Toinen, vaikeampi kysymys: Hessu ja Helunakin haluaisivat päästä laskemaan hienoon liukumäkeen. He kertovat, että eivät ole pystyneet rakentamaan pihalleen samanlaista, koska maaperä on niin kovin huonoa, ettei se kestä liukumäen raskaita rakenteita. Aku ja Iines vastaavat tähän, että ei heidänkään pihansa ole täydellinen, koska sinne sataa lunta, jonka joutuu aina kovalla työllä työntämään pois liukumäestä. Lisäksi heidän toisena rajanaapurinaan on vihainen Hannu Hanhi, jonka kanssa on ollut varsin vaikeita hetkiä. Tulisiko myös Hessun ja Helunan päästä laskemaan liukumäkeen?
 
annamme kaikille mahdollisuuden tulla leveämmän elintason piiriin ja jonka me aivan suoraan joudumme rahoittamaan verovaroin, niin se korkeampi elintaso on pian mennyttä niin Suomelta, kuin suurimmalta osalta Eurooppaa.
Eikös silloin käy niin, että ne paremman elämän perässä kulkijat jatkavat matkaansa muualle ja jälleen tilanne Suomessa palautuu? Sitten taas kaivetaan hiilet taskusta ja höngitään niihin kovasti. Ja taas on hommat raiteillaan.
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toimin kuten tuossa teoreettisessa viestissäni mainitsin ja pysyn siellä, missä minun on hyvä olla. Olen erittäin tyytyväinen täällä Suomessa ja Euroopassa, mutta jos en joskus enää ole, lupaan, että varmasti lähden etsimään onneani muualta. Se on myös minun oikeuteni, ihan kuten sinunkin. Ja oikeastaan jokaisen ihmisen. :)
Eli et ole itse valmis laittamaan tikkua ristiin oman maasi eteen. Niin kauan kun on hyvä niin jees, mutta jos ei niin sitten vaan muualle. Sanomattakin selvää että kaikki halukkaat vaan tänne, kyllä tänne mahtuu. Ikävä kyllä samalla tavalla ajattelevia lapsellisia hörhöjä on paljon, ja jossain vaiheessa heitä todennäköisesti on vaan liikaa. Seurauksena täältä joudutaankin sitten lähtemään muualle. Nämä urpotkin eivät todennäköisesti vielä silloinkaan ymmärrä että kaikki meni vituiksi heidän omien tekojensa seurauksena.

Vihreät olivat muuten hauskoja kun heitä oli neljä ja nekin lähinnä kahlitsivat itsensä milloin mihinkin. Heistä sai hyvät naurut. Tässäkin tapauksessa voi sanoa "liika on liikaa".
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Eikös silloin käy niin, että ne paremman elämän perässä kulkijat jatkavat matkaansa muualle ja jälleen tilanne Suomessa palautuu? Sitten taas kaivetaan hiilet taskusta ja höngitään niihin kovasti. Ja taas on hommat raiteillaan.

Kyllä, mutta samalla unelma yhtenäisestä tasa-arvoisesta Suomesta on tuhoutunut. Käytännössä aika nopeasti aletaan puhua amerikkalaistyylisestä segregaatioyhteiskunnasta missä kykenevät eristäytyvät omiin lokeroihinsa asuinalueista koulutusjärjestelmää myöten. Jos ei Suomen talous ota pysyvää äkkikäännettä, tulokset tulevat olemaan karmivia kun oikeasti herätään siihen ettei sitä tulopohjaa ole millä hyvinvointiverkosto rahoitetaan. Tässä on yksi olennainen ero Ruotsiin jos miettii miksi siellä vasta nyt aletaan herätä asiaan kovemmin äänenpainoin, toistaiseksi sitä ylijäämää on ollut riittävästi jaettavaksi ja perus-Pettersonin elämään maahanmuutto on näkynyt lähinnä välillisesti (etenkin kun se asuinpaikkapohjainen segregaatio on ollut käynnissä jo pitkään).

Eli ei ole toisaalta myöskään todennäköistä että Suomeen jo asettautunut väestö välttämättä ihan heti lähtisi poiskaan maasta elleivät tukiverkot muutu täysin sietämättömiksi, toisaalta on hyvät mahdollisuudet että ihmisiä eriarvoistavalla lainsäädännöllä tämä on mahdollista aikaansaada ilman että koko väestön tukiverkko rampautetaan.
 

Memotuss

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Messin joukkue.
Tulijoiden laadusta en ole ihan yhtä perillä kuin sinä ja luotan aika vahvasti siihen, että Suomen valtio kyllä osaa erotella ns. käyttökelvottoman materiaalin pois jengistä
Poliisi löytää jostain MV-lehdestä kuvan ku kaveil pää käsissä. Sitä ennen sama kaveri kiertäny ylel jne, et tiedä sit tästä pätevyydestä.
 

Kampeaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
@Pallister oma viestini oli kohtalaisen teoreettinen, sinun viestisi on käytännöllinen. Se, mihin päin maapalloa satut syntymään on täysin puhdasta tuuria, me koemme, että meillä on oikeus korkeampaan länsimaiseen elämäntyyliin ja meillä on oikeus evätä se oikeus joltain muulta. Minä olen ateisti, joten minulle on aivan sama, mitä uskontoon tulee. Eiköhän se ole ihan sama, minkä uskonnon edustaja on, jos kuuluu ääriliikkeeseen. Tulijoiden laadusta en ole ihan yhtä perillä kuin sinä ja luotan aika vahvasti siihen, että Suomen valtio kyllä osaa erotella ns. käyttökelvottoman materiaalin pois jengistä.
Voisitko vähän valaista, että millä tavoin Suomen valtio suorittaa tätä "materiaalin erottelua"? Minulla itselläni ei ole tietoa mistään muusta kuin (hyvin löysästi ja lapsekkaan naiivisti toteutetusta) suojeluntarpeen arvioinnista.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
No jaa, ei minusta ole kovin impivaaralaista nähdä, että kansallisvaltio on ollut sangen toimiva paikallinen yksikkö demokratian ja liberalismin toteuttamiseksi. Ihan hyvin liberaalidemokraattisesti kansallisvaltiot ovat pystyneet avoimuuteen ja kansainväliseen yhteistoimintaan, kosmopoliittisuuteen. Sitten tuo huomiosi varallisuuden jakamisen mahdottomuudesta on tietysti hyvä: emme voi tehdä mitään radikaalia, koska se hajottaisi varallisuutta tuottavat rakenteet. Silti voimme nykyisiä puitteita särkemättä tehdä paljon enemmän kuin mitä teemme (eikä tämä tarkoitta välttämättä mitään nykyisen "kehitysavun" tapaista toimintaa vaan esimerkiksi tasa-arvoisempaa pääsyä globaaleille markkinoille).

No, väittäisin kyllä että vielä pre-jytkytys tuollainen kansallisvaltion korostaminen oltaisiin nähty lähes fasismina, kyllähän Suomessa on ollut pitkään voimassa tietynlainen vaihtoehtokulttuuri että kansallisuutta tulee vähätellä minkä voi. Se on sitten tietenkin eri asia että homogeeniset kansallisvaltiot ovat historiallisessa kontekstissa erittäin hyvin menestyneitä.

Analogoita on maailmansivu, mutta jotenkin vain fiilis alkaa olla entistä enemmän se että talossamme on paha putkivuoto mutta sen sijaan että vieläkään vedentuloa katkaistaan, mietitään valtiovallan toimesta keinoja ostaa lisää rättejä vuotokohtien kuivaamiseksi. On tosiaan jotenkin uskomatonta miten kyvytöntä valtion toiminta on, jotenkin tietynlaista ratkaisukeskeisyyttä kammoksutaan ja tahdotaan tavallaan toivoa että joku toinen tekisi ne vaikeat ratkaisut. Erityisen ihmeissään on oltava tosiaan PS:n suuntaan joka ei oikein selvästikään (pl. nyt Niinistön ulostulot) tunnu voivan millään tasolla edustaa sitä kansalaismandaattia mikä heillä on. Eikä kyse nyt taaskaan voi olla siitä ettei niitä rajoja voitaisi laittaa kiinni (kulunut argumentti pre-2016) kun muut maat jo tekevät sitä, vaan siitä ettei sitä poliittista tahtotilaa näytä olevan puheista huolimatta.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Voisitko vähän valaista, että millä tavoin Suomen valtio suorittaa tätä "materiaalin erottelua"? Minulla itselläni ei ole tietoa mistään muusta kuin (hyvin löysästi ja lapsekkaan naiivisti toteutetusta) suojeluntarpeen arvioinnista.

Pitäisikö minulla olla tästä tietoa? Uskon, että Suomen valtiolla on se riittävä kyky ja osaaminen asian hoitamiseen ja se osaaminen ja kyky on parempi kuin minun kykyni.

Eli et ole itse valmis laittamaan tikkua ristiin oman maasi eteen. Niin kauan kun on hyvä niin jees, mutta jos ei niin sitten vaan muualle. Sanomattakin selvää että kaikki halukkaat vaan tänne, kyllä tänne mahtuu. Ikävä kyllä samalla tavalla ajattelevia lapsellisia hörhöjä on paljon, ja jossain vaiheessa heitä todennäköisesti on vaan liikaa. Seurauksena täältä joudutaankin sitten lähtemään muualle. Nämä urpotkin eivät todennäköisesti vielä silloinkaan ymmärrä että kaikki meni vituiksi heidän omien tekojensa seurauksena.

Niin. En sitten tiedä, miten muuten voisin auttaa Suomen valtiota kuin maksaa tänne veroni ja tehdä täällä töitä. Armeijankin olen täällä käynyt. Voisitko hieman konkretisoida, että miten minun pitäisi laittaa "tikkua ristiin" Suomen eteen? Vastustamalla maahanmuuttoa, vai mitä tarkalleen tarkoitat? Koska olen kielitaitoinen ja pystyn tarvittaessa myös elämään Suomen rajojen ulkopuolella niin kyllä, sanon, että olen valmis esim. työn tai muun elämän perässä siirtymään toiseen EU-maahan tai peräti Kanadaan tai Yhdysvaltoihin. Kuten sanoin, täältä on aina lähdetty sankoin joukoin paremman elävän toivossa muualle koko historian ajan, ei tämä aika tee tähän muutosta.

Ihmiset liikkuvat ja yleensä yksilöillä on erilaisia motivaatioita liikkua. Länsimaiselle ihmiselle motivaatio liikkua voisi olla esimerkiksi työ.
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
On hyvä erottaa toisistaan työperäinen maahanmuutto ja asylum-pohjalta tapahtuva siihen ei-oikeutettujen ihmisten elintasosurffailu. Itsekin, koulutettuna ja kielitaitoisena, pääsisit todennäköisesti esim. USA:han tai Kanadaan, mutta sinulla todennäköisesti olisi siellä valmiina työpaikka. En usko että ottaisit koneen ja huutelisit lentokentällä "asylum". Ja sen jälkeen valittelisit kuinka eteen lyödään tacoa ja burgeria, mutta itse haluaisit karjalanpaistia. Tuetkin on liian pienet.

Tänne tulisi laittaa solidaarisuusveron päälle vapaaehtoinen auttamisvero. Halukkaat vaan rastia ruutuun, kirkollisveron tapaan, ja kaikkihan olisi sillä selvä. Sillä kustannettaisiin surffareitten auttaminen. Prosentti määräytyisi kustannusten mukaan. Veikkailisin että iso osa vihervasemmistostakin vastustaisi tuota kovasti eikä rasteja paljon näkyisi. Portugalissa asuvien suomalaisten eläkeläistenhän tuo pitää maksaa.
 

Kampeaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Pitäisikö minulla olla tästä tietoa? Uskon, että Suomen valtiolla on se riittävä kyky ja osaaminen asian hoitamiseen ja se osaaminen ja kyky on parempi kuin minun kykyni.
Mihin tuo luottamuksesi oikein pohjaa jos sinulla ei ole tietoa? Itse näin empiiriseltä pohjalta viimeisimmän vuoden aikaisia tapahtumia seuranneena en oikein näe syitä optimismiin. Kenties viranomaisten ja poliitikkojen toiminta tulee muuttumaan paremmaksi, mutta en näe siitä merkkejä ainakaan vielä.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mihin tuo luottamuksesi oikein pohjaa jos sinulla ei ole tietoa? Itse näin empiiriseltä pohjalta viimeisimmän vuoden aikaisia tapahtumia seuranneena en oikein näe syitä optimismiin. Kenties viranomaisten ja poliitikkojen toiminta tulee muuttumaan paremmaksi, mutta en näe siitä merkkejä ainakaan vielä.

Sanotaan nyt vaikka niin, että luotan Suomen rajavartioston toimintaan ja viranomaistoimintaan enemmän kuin omiin mielipiteisiini. Luottamus pohjaa siihen, että heillä on kuitenkin se "suurin tieto" ja asiantuntemus käytössään, minulla ei oikeastaan ole. Siksi olen jättänyt asian pohdinnan politiikkaan ja viranomaisille, koska he kuitenkin tietävät asioiden taustat ja todelliset tilanteet parhaiten. Voin toki sanoa mitä sylki suuhun tuo ja olla mitä mieltä hyvänsä, mutta isossa kuvassa sillä ei ole Suomen valtion kanssa mitään tekemistä.

Itse karsastan niin jääkiekossa kuin oikeassakin elämässä sellaisia päätelmiä, jotka ovat ulkopuolisten tekemiä. Kaikki paras tieto on aina siellä tekevällä osastolla, ei täällä ulkokehällä. On helppoa arvostella päätöksiä ja toimintamalleja ns. ulkokehältä, kun sitä oikeaa tietoa ja kaikkia vaikutuksia ei ole tiedossa. Koskee siis molempia ääripäitä niin "suvakkeja" kuin "maahanmuuttokriittisiä." Sen takia tyydyn sanomaan, että uskon ja luotan, että meidän valtiomme omistaa sellaista tietoa ja osaamista, jota minulla ei ole tarjota.

Jos nyt ajatellaan omaa kantaa niin itse pidän tätä ns. massamaahanmuuttoa oireena itse ongelmasta. Ongelma on Lähi-Idässä, jossa olot ovat sellaiset, että ihmiset sieltä pyrkivät pois kovaa tahtia. Toiset tulevat paremman elintason perässä, toiset tulevat pakoon sotaa ja kärsimystä ja kolmannet sitten jostain muusta syystä. Monen mielestä ainoa hyväksyttävä syy hakea Euroopasta asuinsijaa on nimenomaan tuo sodan pakeneminen. Faktuaalisesti voidaan myös osoittaa, että virran mukana tulee paljon sellaisia, jotka eivät välttämättä ensisijaisesti pakene hätää ja kärsimystä vaan haluavat parantaa omaa tulevaisuuttaan.

Ongelma näyttäytyy meille täysin samanlaisena ja on meidän kannaltamme yhdentekevää, mistä syystä tämä massamaahanmuutto on alkanut, koska yksilö nyt voi listata minkä tahansa syyn ja meillä on hyvin vähän keinoja todistaa se, että syy on oikea. Lähtökohtaisesti tilanne ei purkaudu ellei Lähi-Idän välittömään konfliktiin löydy ratkaisua. Ymmärrän myös näkökulman, että Euroopassa voidaan laittaa rajat kiinni ja siihen se sitten päättyy, mutta helpompaa ja pitkäjänteisempää on, että yritetään selvittää tuo Lähi-Idän konflikti (onko mahdotonta? ehkäpä on?), jolloin ihmisten ei ylipäätään tarvisi minkään syyn perusteella yrittää lähteä alueelta.

Rajojen sulkeminen ja ihmisten vapauden rajoittaminen eivät ole lääkkeitä itse ongelmaan, toki hallitsemaan seurauksia nekin soveltuvat. Kontrolloimalla tietyn ongelman seurausta syntyy yleensä ainoastaan uusia ongelmia kunnes alkuperäinen ongelma on selvitetty. Alkuperäinen ongelma on tuo Lähi-Idän tilanne ja mikään kepulikonsti ei auta sen selvittämisessä.
 

BaronFIN

Jäsen
Olen etuoikeutettu kun saan tehdä töitä niiden ihmisten kanssa jotka ovat saaneet myönteisen pakolaispäätöksen ja nauttivat yhteiskuntamme suomia mahdollisuuksia terveyden ja hyvinvointinsa parantamiseen. Vietän viikossa kahdeksan tuntia (eli yhden työpäivän) näiden ihmisten parissa ja tulkin kautta minulla on hieman näkemystä siitä, että minkälaisia ihmisiä on pakolaisina ja minkälaisia ihmisiä on vastaanottokeskuksissa.

Pakolaisena (eli jo maassa olevina) on mm. Iranista paenneita afgaani naisia. Eli naisia, jotka ovat lähteneet Afganistanista Iraniin karkuun Talebania. Iranissa heillä ei ole mitään ihmisarvoa. He ovat jotain joka kuuluu kengänpohjan ja koiranpaskan väliin. He ovat kaikessa yksinkertaisuudessaan täysin oikeutettuja pakolaisia ja hyvän kotouttamisen, kieliopintojen ja ammatillisen kehittymisen myötä on aivan mahdollista että heistä tulee seuraavan kymmenen vuoden aikana hunnottomia, täysivaltaisia ja tuottavia Suomen kansalaisia. Tämänkaltaisen pakolaisuuden tukemisesta ei kenelläkään voi olla erimielisyyttä.

Eurooppalaisuus Lähi-idässä omaa todella korkean statusarvon. Tulkkini (Iranin kurdi, joka oli Irakissa pakolaisena islamilaista vallankumousta ja Irak/Iranin sodan aikana Hussein ei aivan täysin digannut kavereista) oli joskus pienenä poikana Lähi-idässä saanut ruotsalaista shampoota ja se oli todella siistiä naapuruston mielestä. Tarkemmin: vaikka kilo paskaa on hienoa, kunhan se on EUROOPASTA. Nykyisissä turvapaikanhakijoissa on paljon niitä joiden mielestä jopa pahvilaatikossa asuminen Euroopassa on jotenkin hienompaa kuin keskiluokkainen työläisen elämä Lähi-idässä. Juuri tämän takia iso osa näistä turvapaikanhakijoista ovat jotain aivan muuta kuin hädänalaisia suojeltavia ihmisiä. Sen takia iPhonet. Sen takia Canadian Goose -takit. Joku sanoi heinäsirkka. Tieto Suomen ylitsepursuavasta asumisperusteisesta sosiaaliturvasta on kovaa kamaa Lähi-idässä.

Nykyiset pakolaiset ovat huolissaan siitä mitä tämä tulee tarkoittamaan tulevaisuudessa. En voi kuin arvailla, mutta nykyisenkaltaiseen hoivaan ja huolenpitoon meillä ei ole varaa tulevaisuudessa. Hammas- ja terveydenhoito on pakko ajaa alas. Omavastuuosuuksia on kasvatettava. Tukia on pakko leikata ja niukkuutta on jaettava entistä useammalle. En näe mitään muuta vaihtoehtoa, sillä näin hyvään meillä ei ole varaa tulevaisuudessa ellei tulijoiden määrälle saada stoppia.
 
Ongelma näyttäytyy meille täysin samanlaisena ja on meidän kannaltamme yhdentekevää, mistä syystä tämä massamaahanmuutto on alkanut, koska yksilö nyt voi listata minkä tahansa syyn ja meillä on hyvin vähän keinoja todistaa se, että syy on oikea. Lähtökohtaisesti tilanne ei purkaudu ellei Lähi-Idän välittömään konfliktiin löydy ratkaisua. Ymmärrän myös näkökulman, että Euroopassa voidaan laittaa rajat kiinni ja siihen se sitten päättyy, mutta helpompaa ja pitkäjänteisempää on, että yritetään selvittää tuo Lähi-Idän konflikti (onko mahdotonta? ehkäpä on?), jolloin ihmisten ei ylipäätään tarvisi minkään syyn perusteella yrittää lähteä alueelta.

Rajojen sulkeminen ja ihmisten vapauden rajoittaminen eivät ole lääkkeitä itse ongelmaan, toki hallitsemaan seurauksia nekin soveltuvat. Kontrolloimalla tietyn ongelman seurausta syntyy yleensä ainoastaan uusia ongelmia kunnes alkuperäinen ongelma on selvitetty. Alkuperäinen ongelma on tuo Lähi-Idän tilanne ja mikään kepulikonsti ei auta sen selvittämisessä.
Ongelma on Lähi-Idän sotaisuus, mutta eikö myös länsimainen turvapaikkapolitiikka ole muuttunut ongelmaksi? Nämä kaksi yhdessä ovat sitten isompi ongelma. Ei sitä turvapaikkasysteemiä varmaan ole tarkoitettu sen varalle, että miljoonia ihmisiä virtaa Eurooppaan.

Helpoin ratkaisu olisi todella tukkia raja siellä Kreikan ja Turkin rannikoilla, ja tiedottaa että pakolaisia otetaan vain leireiltä tästä lähtien. Se on hieman helpompi tie kuin Syyrian sisällissodan ratkaiseminen ja ISISin tuhoaminen.
Edelleenkin Suomeen tulee ihmisiä kymmenen rauhallisen maan läpi. Paremmin pakolaismäärän voisi ymmärtää, jos he olisivat naapureita, kuten virolaisia tai ruotsalaisia.

Näin jälkikäteen vähän ihmetyttää, miksi ukrainalaiset eivät lähteneet anomaan turvapaikkaa EU-maista kun Venäjä hyökkäsi Krimille. Tai miksi virolaiset ja venäläiset eivät lähteneet vyörymään Suomeen kun Neuvostoliitto romahti ja olisi ollut tilaisuus. Eihän silloin varsinaisesti aseellista konfliktia ollut, mutta Suomen rajavartiosto oli varautunut satojen tuhansien ihmisten pakenemiseen Venäjältä.
Eivätkö nytkin Venäjällä asuvat, 250 euroa kuussa tienaavat voisi tulla Suomeen turvapaikanhakijoina ja oleskella hakuprosessin ajan Suomessa? Kainuun metsien kautta pääsisi helposti, ja maahanmuuttoviraston haastattelussa sanoisi nimekseen Mohammed Syyriasta, mutta muuten olisi vaitonainen.
Käviväthän albaanitkin turvapaikkaturistireissulla viime syksynä.
 

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
Suomen tunnetuin 17 vuotias sodan kauhuja pakeneva. Juhadin oma kultapoika Fahad Firas heittäny näköjään eilen Amirkhanille facessa haastetta. Toivottavasti toteutuu :)
 
Suomen tunnetuin 17 vuotias sodan kauhuja pakeneva. Juhadin oma kultapoika Fahad Firas heittäny näköjään eilen Amirkhanille facessa haastetta. Toivottavasti toteutuu :)

On kyllä melkoinen tapaus. Olisi ihan kiva tietää, kuinka suuri osa tänne tulleista miehistä on samaa sakkia kuin tuo heebo, jolla ei päässä taida olla muuta kuin keltaista nestettä. Vähän vituttaa, että tänne päästetään selvästi viranomaisille kusettaneita sekopäitä sisään ja vielä annetaan jäädä, kun on jäänyt kiinni ja uhkaillut vähän ketä sattuu. No kai tämä on osa unelmaa, jonka todellinen luonne avautunee äärisuvaitsevaisille maailmanparantajillekin jonain päivänä.. tai sitten ei :)
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
On kyllä melkoinen tapaus. Olisi ihan kiva tietää, kuinka suuri osa tänne tulleista miehistä on samaa sakkia kuin tuo heebo, jolla ei päässä taida olla muuta kuin keltaista nestettä. Vähän vituttaa, että tänne päästetään selvästi viranomaisille kusettaneita sekopäitä sisään ja vielä annetaan jäädä, kun on jäänyt kiinni ja uhkaillut vähän ketä sattuu. No kai tämä on osa unelmaa, jonka todellinen luonne avautunee äärisuvaitsevaisille maailmanparantajillekin jonain päivänä.. tai sitten ei :)

Oliko tämä heebo siis jo saanut myönteisen päätöksen?
 
Oliko tämä heebo siis jo saanut myönteisen päätöksen?
Selviää varmaan joskus ensi vuonna, mutta siihen mennessä ollaan jo kulutettu aivan liikaa rahaa hänenlaisensa huijarin/uhkailijan elättämiseen. Siihen sitten vielä päälle valitusprosessi, niin eiköhän hänet voi nähdä Seiskan kannessa vielä usemmankin vuoden päästä. Parhaassa tapauksessa 17-vuotias nuorukainen on tullut alueelta, jonne ei voida lähettää takaisin. Mistä näistä ikinä tietää.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Selviää varmaan joskus ensi vuonna, mutta siihen mennessä ollaan jo kulutettu aivan liikaa rahaa hänenlaisensa huijarin/uhkailijan elättämiseen. Siihen sitten vielä päälle valitusprosessi, niin eiköhän hänet voi nähdä Seiskan kannessa vielä usemmankin vuoden päästä. Parhaassa tapauksessa 17-vuotias nuorukainen on tullut alueelta, jonne ei voida lähettää takaisin. Mistä näistä ikinä tietää.

Eli hänen ei ole "annettu jäädä" Suomeen. Jos hänestä ei olisi MV lehden ja muiden vastaavien tahojen puolesta tehty julkkista, niin ei hänestä varmasti kirjoiteltaiskaan missään. Tässä on mamukriitikot nyt tehnyt yhden turhan julkkiksen Suomeen ihan itte. Se ei sitten taas ole miehen oma syy.

Joo, jos on valehtelusta jäänyt kiinni niin ei muuta kuin takasin sinne mistä on tullut. Näin uskonkin käyvän kunhan tapaus saadaan käsitellyksi.
 

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
On kyllä melkoinen tapaus. Olisi ihan kiva tietää, kuinka suuri osa tänne tulleista miehistä on samaa sakkia kuin tuo heebo, jolla ei päässä taida olla muuta kuin keltaista nestettä. Vähän vituttaa, että tänne päästetään selvästi viranomaisille kusettaneita sekopäitä sisään ja vielä annetaan jäädä, kun on jäänyt kiinni ja uhkaillut vähän ketä sattuu. No kai tämä on osa unelmaa, jonka todellinen luonne avautunee äärisuvaitsevaisille maailmanparantajillekin jonain päivänä.. tai sitten ei :)


Tuskin ymmärtävät onhan tämä rasmuslandiassa sääliä käyny poimimassa. Eiköhän suvakit leimaa Amirkhanin rasistiksi.. Fahad jo kerkes vetää rasisti kortin :)

Kunnon pelle ja sit kummastellaan miksi ihmiset vittuuntuu tähän touhuun.
 

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
Eli hänen ei ole "annettu jäädä" Suomeen. Jos hänestä ei olisi MV lehden ja muiden vastaavien tahojen puolesta tehty julkkista, niin ei hänestä varmasti kirjoiteltaiskaan missään. Tässä on mamukriitikot nyt tehnyt yhden turhan julkkiksen Suomeen ihan itte. Se ei sitten taas ole miehen oma syy.

Joo, jos on valehtelusta jäänyt kiinni niin ei muuta kuin takasin sinne mistä on tullut. Näin uskonkin käyvän kunhan tapaus saadaan käsitellyksi.

Meinaatko että MV-lehti kierti Juhadin kanssa vokkia ja teki uutisiin jutun?
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Meinaatko että MV-lehti kierti Juhadin kanssa vokkia ja teki uutisiin jutun?

Väärä ketju, mutta MV-lehti ja uutiset samassa lauseessa? Oikeasti?

Tästä Fahadista kuitenkin ovat MVssäkin muutamaan kertaan tarinaa vääntäneet, ja näitä tarinoita sitten on into piukassa jaettu ympäri nettiä. Nyt kaveri kerää sen verta klikkejä nimellään että muutkin lehdet hänestä uutisoivat. Ketkäs niitä MV lehden juttuja yleensä levittävät?
 

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
Väärä ketju, mutta MV-lehti ja uutiset samassa lauseessa? Oikeasti?

Tästä Fahadista kuitenkin ovat MVssäkin muutamaan kertaan tarinaa vääntäneet, ja näitä tarinoita sitten on into piukassa jaettu ympäri nettiä. Nyt kaveri kerää sen verta klikkejä nimellään että muutkin lehdet hänestä uutisoivat. Ketkäs niitä MV lehden juttuja yleensä levittävät?

Jotkut näkee avaruusnatseja kaikkialla..

Ihan hyvä että joku näiden taustoja selvittelee. Muutenhan yksi päänkatkoja olisi vieläkin kylillä.. Ylehän esitteli kaverin hätää kärsivänä.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Jotkut näkee avaruusnatseja kaikkialla..
No näkeehän jotkut #unelmaakin kaikkialla..

Ihan hyvä että joku näiden taustoja selvittelee. Muutenhan yksi päänkatkoja olisi vieläkin kylillä.. Ylehän esitteli kaverin moniosaajana.
Joo, mutta ihan seiskajulkkiksia tekee. Ajaa vähän tarkoitustaan vastaan mielestäni, mutta kukin tyylillään..
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös