Minä en halua laittaa sanoja muiden suuhun mutta tuolta sivulta voi lukea Esikoto-hankkeen loppuraportin:
Oulun Diakonissalaitoksen säätiö hankejulkaisut
Suora linkki raporttiin
https://www.odl.fi/tiedostot/ESIKOTO-loppujulkaisu_sahkoinen_valmis.pdf
Raportti puhuu kohdassa 5.1.1 Koulutyöpajoista ja hyödyiksi listataan seuraavat asiat:
"Toiminnasta saadut hyödyt: Oppilaat voivat keskustella ja tutustua turvapaikanhakijoihin ja erilaisiin kulttuureihin. Koulutyöpajat madaltavat kynnystä vuorovaikutukseen ja kohtaamiseen, luovat yhteenkuuluvuudentunnetta sekä edistävät yhteisöön kiinnittymistä. Koulutyöpajatoiminta kehittää turvapaikanhakijan oman kulttuurin ylläpitämistä, mikä vahvistaa heidän identiteettiään sekä helpottaa kasvua kahden kulttuurin jäseneksi. Kouluvierailuissa turvapaikanhakija saa oman äänensä kuuluviin ja kouluvierailut kehittävät turvapaikanhakijan esiintymiskokemusta ja kielitaitoa."
Oulun raiskausten myötä pikkuisen särähtää korvaan tuo "madaltavat kynnystä vuorovaikutukseen ja kohtaamiseen". Jos raiskattu ja raiskaaja olisivat tavanneet kouluvierailulla niin jossain muussa maassa kouluviranomaiset istuisivat linnassa ja maksaisivat ihan helvetilliset korvaukset. Onneksi Suomessa kouluviranomaisilla ei ole moista vastuuta ja jos jotain sattuu niin siitä ei ole seurauksia. No, ehkä jotain seurauksia raiskatuille ja heidän perheilleen, mutta tikulla simään joka vanhoja muistelee.
Samassa raportissa korvaani särähti missä 25-vuotias irakilainen kertoo että oli saanut kielteisen päätöksen ja oli kovin turhautunut, mutta kouluvierailut piristivät mieltä. No, kävihän 23-vuotias kielteisen päätöksen saanut Abderrahman Bouananekin normaalia yläastetta Turussa osana Valmo-hanketta. Tuossa Turun Sanomien jutussa Turun sivistystoimialan johtaja Timo Jalonen kertoo myös mitä hyötyjä tuolla Valmolla haetaan.
Terrori-iskun tekijä kävi vuoden Puropellon yläkoulua
Toki minun on vaikea ymmärtää miksi 23-vuotias on päivittäin tekemisissä 12-15 vuotiaiden kanssa, mutta minulla ei olekkaan pedagogisia opintoja vyölläni.