Yleinen maahanmuutto- ja pakolaispolitiikkakeskustelu sekä lieveilmiöt

  • 3 252 713
  • 28 700

Mälkiä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmoitetaan lähiviikkoina
Poliisin mukaan on. Avoimemmalla pakolaispolitiikalla meillä jokaisella olisi helpompi tuomita asia sellaiseksi ja välttyä ylilyönneiltä.

Varot kyllä tarkkaan tuomitsemasta näitä itse mutupohjalta huutelijoita, joilla minusta tällaisessa tilanteessa on eturivin poliitikkoina paljonkin vastuuta. Viranomaiset ovat toki olleet liiankin niukkasanaisia turvapaikanhakijoiden suhteen, mutta ainakaan tässä tilanteessa ei kai ole missään vaiheessa annettu ymmärtää, että Kabulin koneeseen olisi ajettu lapsia ja raskaana olevia.

Punavihreän, tunnekuohuisen ajattelun läpi ei tietysti näe oman, kivan agendan vastaisia faktoja. Omat virheet eivät myöskään tämän filtterin läpi näy, vaan pahoittelun voi todellakin ulkoistaa koskemaan "väärää tietoa".
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Minua häiritsee tuossa vihreiden ja vasemmistolaisten poliitikkojen reaktiossa eniten se, että se on todella jyrkkä epäluottamuslause niitä ihmisiä kohtaan, jotka tekevät päätöksiä turvapaikan myöntämisestä tai eväämisestä. Eikö noilla ihmisillä ole sen vertaa ammattitaitoa, että he osaisivat tehdä päätöksiä paremmin kuin poliitikot? En tietenkään tunne asiaa kovin syvällisesti koska itse työskentelen jollain ihan muulla sektorilla, mutta petu sanoo, että kyllä ne päätöksiä tekevät osaavat hommansa paremmin. Joten, jos esimerkiksi Ville Niinistö tai Li Andersson tietää, mikä päätöksentekoprosessissa on vinossa ja tietää, miten se korjataan, niin eikö kannattaisi mennä ja korjata ne epäkohdat sen sijaan, että mesoavat somessa ja järjestelevät mielenosoituksia?
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Poliisit saattavat valehdella?

Tuskinpa, mutta mielestäni tämän asian kertominen ei edes kuulu poliisille. Tai ehkä kuuluu, mutta haluaisin kuulla asiasta suoraan sisäasianministeriöistä.

Varot kyllä tarkkaan tuomitsemasta näitä itse mutupohjalta huutelijoita, joilla minusta tällaisessa tilanteessa on eturivin poliitikkoina paljonkin vastuuta.

On vastuuta. Siksi en pidäkään siitä, että poliisi puhuu, mutta sisäasianministeriö ei. Ei asia voi olla niin, että se tiedottaa, joka noudattaa toisen tahon asettamia käskyjä.

Samassa kylässähän saattaa olla esimerkiksi sunneja ja shiioja, joista toisille kylä on henkilökohtaisesti turvallinen ja toisille henkilökohtaisesti ei ole turvallinen.

Totta. Lauseessasi kuitenkin esiintyy sana "saattaa", josta pitäisi päästä eroon paremmalla ja läpinäkyvämmällä tiedottamisella. Henkilötietoihin menemättä, tietenkin.

Ei paljon työt paina päälle, joten miksikäs ei.

Hienoa että aina löytyy näitä, jotka arvostelevat ihmisiä näiden työttömyydestä tai töiden luonteesta. Juuri tällaista asennetta tämä yhteiskunta tarvitsee.
 
Viimeksi muokattu:

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Kerro vaan rohkeati kiemurtelematta että et luota poliisin tiedottamiseen.

En kerro, koska minä luotan. Minä en vain luota siihen, että poliisin noudattamat määräykset ovat oikein. Ei ole poliisin vika, jos se joutuu noudattamaan määräyksiä, jotka eivät ole minun arvojeni mukaisia. Toisaalta siihenkään en voi luottaa, ovatko määräykset arvojeni mukaisia, koska sisäasianministeriön turvapaikkapäätökset eivät ole riittävän läpinäkyviä. Viimeisenä en luota siihen, että uskot minun ajattelevan näin, koska olen ennenkin nähnyt kirjoituksissasi vahvaa asenteellisuutta toisella tapaa ajattelevia kohtaan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En kerro, koska minä luotan. Minä en vain luota siihen, että poliisin noudattamat määräykset ovat oikein. Ei ole poliisin vika, jos se joutuu noudattamaan määräyksiä, jotka eivät ole minun arvojeni mukaisia. Toisaalta siihenkään en voi luottaa, ovatko määräykset arvojeni mukaisia, koska sisäasianministeriön turvapaikkapäätökset eivät ole riittävän läpinäkyviä. Viimeisenä en luota siihen, että uskot minun ajattelevan näin, koska olen ennenkin nähnyt kirjoituksissasi vahvaa asenteellisuutta toisella tapaa ajattelevia kohtaan.
Turvapaikkapäätöksistä voi ja valitetaankin aina korkeimpaan hallinto-oikeuteen asti. Eivät ne turvapaikkapäätökset ole mitään kyykytystä vaan viranomaisen hallintopäätöksiä, joista voi valittaa. Mielestäni tämä on ihan tarpeeksi läpinäkyvää.
 

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
En kerro, koska minä luotan. Minä en vain luota siihen, että poliisin noudattamat määräykset ovat oikein. Ei ole poliisin vika, jos se joutuu noudattamaan määräyksiä, jotka eivät ole minun arvojeni mukaisia. Toisaalta siihenkään en voi luottaa, ovatko määräykset arvojeni mukaisia, koska sisäasianministeriön turvapaikkapäätökset eivät ole riittävän läpinäkyviä. Viimeisenä en luota siihen, että uskot minun ajattelevan näin, koska olen ennenkin nähnyt kirjoituksissasi vahvaa asenteellisuutta toisella tapaa ajattelevia kohtaan.

Eihän niitä päätöksiä tehdä sinun arvojesi pohjalta vaan lakia noudattaen. Kaikki valitusasteet kun on käyty läpi on kotiin lähdön aika. Poliisilla on varmasti syynsä miksi tiedotusta pidetään mahdollisimman vähäisenä. Onhan se nähty että populistien ja agitaattorien kiihottamat maltilliset vaikuttavat erittäin herkästi turvautuvan väkivaltaan.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Eihän niitä päätöksiä tehdä sinun arvojesi pohjalta vaan lakia noudattaen. Kaikki valitusasteet kun on käyty läpi on kotiin lähdön aika. Poliisilla on varmasti syynsä miksi tiedotusta pidetään mahdollisimman vähäisenä. Onhan se nähty että populistien ja agitaattorien kiihottamat maltilliset vaikuttavat erittäin herkästi turvautuvan väkivaltaan.

Tietenkin tehdään, ja siksi olisi tärkeää, että päätökset olisivat avoimempia, jotta jokainen voisi itse arvioida, sopivatko ne omaan oikeustajuun vai eivät. Lait ja määräykset kuitenkin tehdään arvojen perusteella kunhan ne eivät vain riko kansainvälisiä sopimuksia, jotka pohjautuvat nekin ihmisten arvoihin. Minä saatan olla sisäasianministeriön päätösten kanssa täysin samaa mieltä, mutta tällä hetkellä en ole luottavainen.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Poliisi oli perjantaina hakenut lapsen koulusta ja isän kaupasta, minkä jälkeen perhe oli viety Joutsenon säilöönottokeskukseen odottamaan siirtoa Helsinki-Vantaalle. Viikonlopun aikana poliisi kuitenkin keskeytti maastapoistamisen, ja nyt perhe on palannut toiseen vastaanottokeskukseen odottamaan valituksensa käsittelyä.

Yllä olevan viestin HS-linkistä.

Olisi poliisi voinut mainita asiasta, vaikka virhe oli huomattu jo viikonloppuna eikä perhe siten ollut maanantain lennolla tai edes matkalla Hki-Vantaalle.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kaikkea sitä pitää lukea, kun herää unilta ennen aikaisesti. Afgaaneja laitettu koneella palaamaan kotimaahansa. Ilmeisesti kuitenkin kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneita. Aikamoinan paskamyrsky somessa ja Facebookissa.

Niinistön Qlle jo tuomitsi palautukset ja samalla huuteli, että "Parasta olisi, että Suomi myöntäisi tilapäisen oleskeluluvan kaikille niille, joiden käännyttäminen aiheuttaisi heille vaaraa. Erityisesti Irakista ja Afganistanista tulleille, joille paluu kotimaahan olisi vaarallista. Silloin he voisivat elää normaalia elämää tässä maassa, lapset voisivat jatkaa koulunkäyntiä, vanhemmat kouluttautua ja tehdä työtä, heillä olisi katto pään päällä ja perheitä ei hajotettaisi. Se olisi myös Suomen etu, kun ihmisiä ei jätetä pulaan vaille tukea tai toteuteta ihmisarvoa alentavaa pakkokäännytysten politiikkaa. Pakkokäännytyksistä uhkaa tulla Suomelle häpeä, jota historian valossa saamme katua myöhemmin." Lisäksi vielä "Pakkokäännytykset Afganistaniin on nyt keskeytettävä ja asiat on selvitettävä kunnolla."

Tästä ei voi oikein muuta kuvaa saada kuin sen, että Villen ajatusten mukaan kaikki Suomeen asti selvinneiden afganistanilaisten ja irakilaisten pitäisi saada ainakin väliaikanen oleskelulupa. Ei kuulosta kovinkaan houkuttelevalta ajatukselta, mikäli samaan aikaan ei päädytä kiintiöjärjestelmiin, vaikka sitä nyt Vihreiltä on turha odottaa. Samansuuntaisia tekstejä oli myös ainakin joillakin SDP:n edustajilla.

Tulevaisuudessa muutamaa viimeistä vuotta Suomen historiassa tullaan katsomaan häpeillen. Vertaus 30-lukuun on yliampuva, mutta jotain siihen suuntaan. Virkamiehet voivat tehdä yksittäisiä virheitä, mutta he kuitenkin toteuttavat virkavastuulla poliitikkojen päätöksiä. Se, että Suomi määrittelee Irakin, Afganistanin ja Somalian turvallisiksi maiksi yhden hallituspuolueen kannatuksen nostamiseksi ja samalla hallituksen koossa pitämiseksi, tulee näyttämään tulevaisuudessa rumalta.
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tulevaisuudessa muutamaa viimeistä vuotta Suomen historiassa tullaan katsomaan häpeillen.

Onko ne samat ihmiset häpeämässä, jotka pelkäävät Suomen maineen puolesta tiukan tp-hakijapolitiikan takia? Ei kuuluta enää läntiseen arvoyhteisöön, kun viedään pakolaisilta kultasormuksetkin sormista... Vai oliko se sittenkin Tanska?

Elintasopakolaiset, jotka ovat siis nyt joutuneet palautuksen kohteeksi tulee poistaa maasta mahdollisimman pian. Ainakin ennen hallituksen vaihtumista ja vihervasureiden nousemista valtaan. Veikkaanpa, että silloin politiikka muuttuu.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Julkisessa keskustelussa unohtuu, että EU koordinoi ja antaa suuntaviivat turvapaikkapolitiikalle. Toki Suomi voisi vaikkapa Unkarin tavoin siitä viisveisata, mutta kaikkihan tiedämme että mallioppilas tekee niin kuin pyydetään. Eli nythän komissio vaatii jäsenmaita tehostamaan laittomasti jäsenvaltioiden alueella olevien poistamista. Varmuudella näin tullaan toimimaan. Jos komission totteleminen ottaa koville, niin voi vaikkapa äänestää EU-kriittistä Halla-ahoa. Toki tuo voi olla suvakeille vaikea pala, mutta aivan turhaa on Suomessa mieltä osoittaa. Oikea osoite olisi Bryssel.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ville Niinistö @VilleNiinisto
Tuli tieto, että pakkopalatuskone on lähtenyt. Ilman että kaikki perheet edes saivat tavata asiamiestään. Näinkö @SuomenPoliisi toimii?
23:41 - 3. Aprkuuta 2017

Ville Niinistö @VilleNiinisto
Häpeällinen yö suomalaiselle oikeusvaltiolle. Perheitä pakkokäännytetään hätäisin ja kovin menettelyin vaaralliseen Afganistaniin. Hävetkää.
23:44 - 3. Aprkuuta 2017

Tuosta lienee selviää ydinasia: Niinistö (ja moni muu, kuten Li andersson) levitti vaihtoehtoisia faktojaan.

Poliisin osalta ei myöskään puhtaita papereita. Olisi pitänyt kertoa virheestä viimeistään siinä vaiheessa kun asiaa kommentoitiin julkisuudessa siitäkin huolimatta, että yksikään perhe ei ollut edes menossa kohti Hki-Vantaata.
 

Kampeaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Minä en ymmärrä, että mikä siinä perheidenkään palauttamisessa olisi niin ihmeellistä, mikäli turvapaikkahakemus on käsitelty ja hylätty.
 

Aleksandros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Minä en ymmärrä, että mikä siinä perheidenkään palauttamisessa olisi niin ihmeellistä, mikäli turvapaikkahakemus on käsitelty ja hylätty.

Tässähän kritiikin kärki kohdistui nimenomaan siihen, että ihmisiä palautettiin maahan, johon ainakaan Saksa ei tällä hetkellä palauta ihmisiä heikentyneen turvallisuustilanteen takia. Eli olisi syytä odottaa, että palautusmaan tilanne muuttuu sellaiseksi, että sinne voitaisiin hyvin mielin ihminen palauttaa.

Ei minustakaan sinänsä pitäisi olla väliä palautettavien iällä tai sukupuolella. Toki terveydentilansa vuoksi lentokieltoon määrättyä ihmistä ei pidä palauttaa ennen tilanteen paranemista. Mutta koska tänään on keskusteltu lähinnä Niinistön twiiteistä ja poliisin keksimästä ministeriöön "tunkeutumisesta", on itse asia jälleen unohtunut kokonaan. Toki voi kritisoida myös Niinistön twiittejä, jossa turhaan asetettiin naiset ja lapset johonkin erityisasemaan verrattuna miehiin.
 

archieG

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Slavia Praha
Tässähän kritiikin kärki kohdistui nimenomaan siihen, että ihmisiä palautettiin maahan, johon ainakaan Saksa ei tällä hetkellä palauta ihmisiä heikentyneen turvallisuustilanteen takia. Eli olisi syytä odottaa, että palautusmaan tilanne muuttuu sellaiseksi, että sinne voitaisiin hyvin mielin ihminen palauttaa.
Mistä ihmeestä olet saanut päähäsi että Saksa ei palauta tällä hetkellä Afghanistaniin?
 

Aleksandros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tapaus kuvaa suomalaisen poliisin ammattitaitoa tai asenteita pakolaisia kohtaan. Tai sekä että. Ensin tehdään virhe tahallaan tai tahattomasti ja sen jälkeen yritetään salailla asiaa.

Ainakin oma luottamukseni Suomen poliisiin on viime aikoina kokenut aikamoisenkin kolauksen. Aarnio-keissi, muutamien poliisijohtajien erikoisia lausuntoja, salailua, huonoa viestimistä. Ja tässä maahanmuuttokysymyksessä olen monessa yhteydessä aistinut persumaista ajattelua ja retoriikkaa. Ei sinänsä ole yllätys, koska poliisissa on yliedustus persuja hommissa.

Ei pidä ymmärtää väärin. Onhan Suomessa maailman mittakaavassa poikkeuksellisen luotettava poliisi, mutta kyllä tuohon luottamukseen on nähdäkseni yleisemminkin säröjä syntynyt. Maineen suhteen kannattaa olla tarkkana, se on aika tärkeä myös kenttätyön sujuvuuden kannalta.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Iltasanomien uutisen mukaan Alavieska-Raahen käräjäoikeus ei tuominnut polttopulloja kristillisen opiston seinään heittäneitä rasisteja, koska nämä olivat niin tumpeloita, etteivät olleet saaneet taloa palamaan. Opistossa oli alaikäisiä pakolaisia.
 

Aleksandros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Mistä ihmeestä olet saanut päähäsi että Saksa ei palauta tällä hetkellä Afghanistaniin?

No valaisepas minua, mistä siinä sosiaalisessa mediassa olleessa Saksa-Afganistan-uutisoinnissa oli kysymys. Josta vaikkapa Juhana Vartiainenkin twiittasi. Itse jäin tähän ymmärrykseen, mutta voin toki olla väärässäkin.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Tässähän kritiikin kärki kohdistui nimenomaan siihen, että ihmisiä palautettiin maahan, johon ainakaan Saksa ei tällä hetkellä palauta ihmisiä heikentyneen turvallisuustilanteen takia.
Miksi valehtelet?

Saksa aloitti palautukset Afganistaniin joulukuussa – palautetut yksin maahan tulleita miehiä - Ulkomaat - Helsingin Sanomat

"Saksan hallituksen mukaan Afganistanissa on alueita, joilla turvallisuustilanne on kohtuullisen vakaa. Näiksi alueiksi Saksan maahanmuuttovirasto katsoo esimerkiksi Kabulin, Heratin ja Mazar-i-Sharifin ympäristön sekä Takharin alueen. Kolmannella palautuslennolla noin puolet palautetuista oli alun perin kotoisin Uruzganin, Qunduzin tai Paktian provinsseista."
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös