Oma näkemykseni maahanmuuttokeskusteluun.
1. Lähtökohtaisesti maahanmuuttajat eivät vie suomalaisten työpaikkoja tai tukia, vaan väestön lisääntyessä myös työpaikat ja BKT kasvavat kunhan Suomen talous vetää entiseen malliin.
2. Mielestäni ongelmallisin asia on maahanmuuttajien kotiuttaminen eli heidät tulisi saada osaksi yhteiskuntaa.
I Pyrkisin sijoittamaan maahanmuuttajat tasaisesti eri puolille maata muun väestön tavoin ja kannustaisin heitä pysymään sijoittumispaikkakunnilla. Lisäksi kaupungeissa tulisi huolehtia siitä, että lähiöt eivät kasva liian maahanmuuttajapainotteisiksi.
II Koulutukseen ja työntekoon tulisi panostaa. Yrittäjille voisi ajatella kannustimia maahanmuuttajien palkkaamiseen. Olen itse saanut todistaa tilannetta, että käytännössä kaikille suomalaisille tarjottiin jatkotyöpaikkaa, mutta ahkerille ja hyvin käyttäytyneille irakilaisille ei.
III Toivottomuus ja näköalattomuus johtavat epätoivoisiin tekoihinkin joidenkin kohdalla. Uskon, että jos tilanne saataisiin normalisoitua, myöskään rikostilastot eivät näyttäisi niin pahoilta. Nykyisessä tilanteessa kannattaa myös huomioida pakolaisten sosiaalinen tilanne koko väestöön verrattuna. Kun tämä otetaan huomioon, kohonnut rikollisuus lienee merkittävää vain raiskausten osalta.
IV Suomalainen tasa-arvomalli pitäisi sisällyttää ulkomaalaisten ajatusmaailmaan kaikin mahdollisin tavoin. Rangaistuksia tulisi seksuaalirikosten osalta koventaa.
V Maahanmuuttajien arvomaailmaan tulisi suhtautua suvaitsevaisesti, mutta kuitenkin siten, että ne eivät saa olla ristiriidassa suomalaisten oikeusperiaatteiden kanssa (ja tästä pitäisi pitää kiinni).
3. Terroriuhasta puhutaan paljon, mutta itse pidän sitä yhä pienenä ongelmana esimerkiksi liikenneonnettomuuksiin verrattuna. Suomessa ei tarvitse pelätä!
4. Kehitysapua tulisi mieluummin kasvattaa kuin vähentää, tällä vähennetään pitkässä juoksussa myös maahanmuuttajien määrää.
5. Maahanmuuttajia ei kannattaisi ajatella pelkästään ongelmakeskeisesti, vaan heissä olisi myös paljon ainutlaatuista potentiaalia Suomelle hyödynnettäväksi.