Nyt ei muuta ehdi, mutta palaan.
Tässä puuttuva osuus.
Toinen ikävä asia lienee ainakin jossain määrin sama, johon Rönkkö on törmännyt mm. YLE:lle Saksan juttuja tehdessään ja joutuessaan hakauksiin Rasmuksen kanssa. Suomalainen media on kiinnostunut levittämään valheellistakin uutisointia siitä, miten Migri ei anna turvapaikkaa irakilaisnaiselle ja vaatii äiitä jättämään muutaman kuukauden ikäisen lapsensa ja poistumaan Suomesta. Tätä asiaa olen käsitellyt erikseen, kohta kohdalta
tässä.
Mutta mediaa tai juuri ketään muutakaan ei kiinnosta se, millainen tilanne on vastaanottokeskuksissa ja mitä turvapaikanhakijat joutuvat sardiinipurkissa ollessaan kokemaan. Eikä tilanne korjaannu tuhansien osalta edes sillä, että saavat pakolaisoikeudet. Vokki ei siitä vaihdu, kotouttaminen ei käynnisty. Itse asiassa juuri mitään ei tapahdu kuukausiin. Ja kenties jatkossa jopa vuoteen, pariin.
Arvaan, että harva rasmuslainen on koskaan edes käynyt vastaanottokeskuksessa. Pääministeri Sipilän erityisavustaja Antti Pentikäisen näkemys töistä heti aikuisille ja koulusta lapsille, ei todellakaan toteudu. Samoin orastavat siteet paikallisiin asukkaisiin mm. ruoka-asioiden merkeissä on katkottu alkuunsa mm. Pohjanmaalla. Juttu menee yksinkertaisesti täysin reisille osassa vokkeja. Joko turvapaikkabisneksen tarjoaja haluaa tehdä pelkästään isot voitot, jolloin mihinkään ei riitä rahaa. Tai SPR vetää niin asiakkaiden ja paikallisten näkemyksen mukaan väärää linjaa, että vokin johtaja saa tarpeekseen ja eroaa.
Yksikään media ei kuitenkaan puutu tähän. Kesällä kun olin erään paikallisen kanssa useammassa vokissa, syyksi tarjottiin sitä, että media ei uskalla kirjoittaa siitä miten asiat ovat, koska pelätään leimaamista rasistiksi.
Sanoisin kuulemani ja osin lukemani perusteella, että aika vahvasti pelätään rasmuslaisia ja heidän hengenheimolaisiaan, ja tyydytään kirjoittamaan kaikesta muusta kuin turvapaikkabisneksen ikävästä tilanteesta mm. kotouttamisen osalta.
Asia, josta olisi todella syytä kirjoittaa/tehdä juttua. Niin ikävältä se näyttää ainakin Pohjanmaalla ja en usko, että on ainoa alue. Ja tässä asiassa paikalliset ihmiset ovat menettäneet tai menettämässä luottamuksensa viranomaisiin.