Yleinen maahanmuutto- ja pakolaispolitiikkakeskustelu sekä lieveilmiöt

  • 3 285 693
  • 28 700

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En tiedä, onko tällä palstalla ketään joka ei antaisi lapsille turvapaikkaa Suomesta. Moni "rasistikin" on sitä mieltä että lapset saavat kyllä jäädä Suomeen. Sen sijaan lasten varjolla äidin jääminen Suomeen on ihan mustaa huumoria, ja itsekin sitä tuolla aiemmin vastustit.

En ota kantaa tähän yksittäiseen tapaukseen, koska en tiedä taustoja tarkemmin. Yleisellä tasolla pidän lapsen ja vanhempien erottamista mustana huumorina. Lapsella on lähtökohtaisesti oikeus vanhempiinsa, mikäli nämä hoitavat vanhemmuutensa kunnolla.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
En ota kantaa tähän yksittäiseen tapaukseen, koska en tiedä taustoja tarkemmin. Yleisellä tasolla pidän lapsen ja vanhempien erottamista mustana huumorina. Lapsella on lähtökohtaisesti oikeus vanhempiinsa, mikäli nämä hoitavat vanhemmuutensa kunnolla.

Edelleenkään kukaan ulkopuolinen ei ole erottamassa tässä ko. tapauksessa lapsia vanhemmistaan. Ei kukaan ulkopuolinen. Mitenköhän se pitäisi sanoa, että sinäkin sen ymmärtäisit?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Niin, "tarkempaa rajavalvontaa" ei ole ollut kuukausiin, mikäli Tornion lajittelukeskusta tarkoitit. En myöskään koe tuota rajavalvonnaksi, henkilöt otetaan maahan samoin perustein kun ennenkin. Toki tuo keskus helpotti muita viranomaisia.

Eli Suomi on poistanut Schengen alueen väliset rajamuodollisuudet? Minun mielestäni Suomi jatkoi rajamuodollisuuksien käyttöä kesän yli, mutta voin olla väärässäkin.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Eli Suomi on poistanut Schengen alueen väliset rajamuodollisuudet? Minun mielestäni Suomi jatkoi rajamuodollisuuksien käyttöä kesän yli, mutta voin olla väärässäkin.

Jos rajalle saapuu henkilö ja kertoo tarvitsevansa turvapaikkaa, hän pääsee maahan ilman passia ja viisumia.

Mikä tuossa on tiukentunut sinun mielestä viime syksystä?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Edelleenkään kukaan ulkopuolinen ei ole erottamassa tässä ko. tapauksessa lapsia vanhemmistaan. Ei kukaan ulkopuolinen. Mitenköhän se pitäisi sanoa, että sinäkin sen ymmärtäisit?

No sinä ainakin olet. Sinusta hiekkaneekerin (copyright Kisapuisto) perheen tulee lähteä Suomesta, mikäli haluavat pysyä yhdessä. Käsittääkseni sinä et tunne sen tarkemmin kummankaan vanhemman taustoja, olet täysin median varassa. Et tiedä, minkälaiseen vaaraa isä joutuisi kotimaassaan. Sinun lähtökohtasi on se, että Suomi ei ole vastuussa vanhempien eli AIKUISTEN ihmisten tekemisistä, joidenka seurauksena on syntynyt lapsia. Minusta myöskään lapsi ei vastuussa AIKUISTEN tekemisistä ja tästä syystä tässä tilanteessa pitää tehdä päätös lapsen etua ajatellen.
 
Ja tällöin lapsi erotetaan äidistään?
No fyrkkaa pöytään joka päästä olemassaolevien sääntöjen mukaisesti niin ei ongelmaa. Jos ei ole fyrkkaa, se on heidän oma ongelmansa. Tokihan minä heidän kärsimyksensä ymmärrän mutta säännöt on sääntöjä ja maailma on karu paikka jossa aina välillä joku kärsii, cry me a river.

Minä olen pakolaiskriisin yhteydessä toitottanut luotttavani viranomaisten harkintakykyyn ja luotan nytkin vaikka joku suvakkien käsikirja viime päivien julkisen keskustelun perusteella jotain muuta sanoisikin.

PS. Niin ja tietysti olen ollut ja olen sitä mieltä että nuo fyrkkarajat on aivan liian korkeat mutta se on toinen juttu.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jos rajalle saapuu henkilö ja kertoo tarvitsevansa turvapaikkaa, hän pääsee maahan ilman passia ja viisumia.

Mikä tuossa on tiukentunut sinun mielestä viime syksystä?

Minusta turvapaikanhakijat identifioidaan tarkemmin, otetaan sormenjäljet yms. Ihmetyttää vaan tässä keskustelussa se, että rajamuodollisuuksien kiristämisellä ei olekaan nyt merkitystä. Miksi Suomi sitten tuhlaa rahojaan, jätetään rajat auki, jos kerran sillä ei ole mitään merkitystä.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Minusta turvapaikanhakijat identifioidaan tarkemmin, otetaan sormenjäljet yms. Ihmetyttää vaan tässä keskustelussa se, että rajamuodollisuuksien kiristämisellä ei olekaan nyt merkitystä. Miksi Suomi sitten tuhlaa rahojaan, jätetään rajat auki, jos kerran sillä ei ole mitään merkitystä.

Ne rajat on auki, rajavalvonnan kannalta on aivan sama vaikka rajalla piirrettäisiin taulu saapuneesta. Valokuvaaminen ja sormenjäljet täytyisi olla täysin normaali tilanne maahan saapuville turvapaikanhakijoille.

Olen mielelläni väärässä tämän vuoden saapumismäärien suhteen mutta vahvasti epäilen jonkun rajan tai "sopimuksen" kaatuvan kesän aikana.
 

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
Ja tällöin lapsi erotetaan äidistään?

Eihän kukaan erota perhettä jos noudattavat lakia ja isukki huolehtii tarvittavat eurot pöytään. Voihan sitä ajaa vaikka kahdessa vuorossa pitsoja jos ei muuten tili riitä elätykseen. Kysehän on rahasta ja kyllä tossa tilanteessa niitä lailisia hankinta keinoja löytyy jos on vaan halua niin tehdä.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Niin, kaikki siis lähtee aikuisten tekemisestä. Turha tästä on enempää vääntää, minusta lapsen etu ajaa edelle tällaisissa tapauksissa.

Tottakai kaikki lähtee vanhempien tekemisistä, mistä muusta?

Ei kai tässä ole kukaan mitään vääntäny, suhteelisen järkevää keskustelua tämä on ollu.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Brysselissä suunnitellaan, että yhdistettävään "perheeseen" kuuluisivat jatkossa myös täysi-ikäiset sisarukset lapsineen sekä henkilöt, joiden kanssa on syntynyt veli- tai sisarmainen ystävyyssuhde yhteisellä turvapaikanhakumatkalla!!!

Mun mielestä on hyvin jännää, että miten tuollaisiin johtopäätöksiin tullaan? Kuka maksaa ja kenelle ja miten paljon? Vai onko käsitys reaalitodellisuudesta todella mennyttä, kun on päättäjänä koko ikänsä ollut muiden syöttöporsaana? Eikö noilla ole pienintäkään käsityst todellisuudesta tai siitä, mitä mikäin maksaa? Toki kun ei itse joudu maksamaan koskaan yhtään mistään, niin ehkä se on sitten tuollaista.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tottakai kaikki lähtee vanhempien tekemisistä, mistä muusta?

Ei kai tässä ole kukaan mitään vääntäny, suhteelisen järkevää keskustelua tämä on ollu.

Sen verran vielä, että pitäisikö tämä ajatus kohdistaa myös suomalaisiin perheisiin? Kunnat säästäisivät valtavat määrät rahaa, jos vastuu lapsista siirrettäisiin vain vanhemmille. Ajavat sitten vaan pitsaa vaikka parissa vuorossa ja ostavat rahalla ruokaa ja vaatteita lapsilleen.

Minulle lapsi on lapsi, olkoon hänen kansalaisuutensa mikä tahansa.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
No sinä ainakin olet. Sinusta hiekkaneekerin (copyright Kisapuisto) perheen tulee lähteä Suomesta, mikäli haluavat pysyä yhdessä. Käsittääkseni sinä et tunne sen tarkemmin kummankaan vanhemman taustoja, olet täysin median varassa. Et tiedä, minkälaiseen vaaraa isä joutuisi kotimaassaan. Sinun lähtökohtasi on se, että Suomi ei ole vastuussa vanhempien eli AIKUISTEN ihmisten tekemisistä, joidenka seurauksena on syntynyt lapsia. Minusta myöskään lapsi ei vastuussa AIKUISTEN tekemisistä ja tästä syystä tässä tilanteessa pitää tehdä päätös lapsen etua ajatellen.

Edelleen ja kuten itsekin tuossa sanoit vaikka et sitä ilmeisesti ymmärräkään, minä eikä kukaan muukaan ole erottamassa lapsia vanhemmistaan. He tekevät sen ihan itse, jos ovat tehdäkseen. Toisekseen minä edelleenkin olen sitä mieltä, että lapset saavat jäädä Suomeen. En ole koskaan mitään muuta mieltä ollutkaan.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Sen verran vielä, että pitäisikö tämä ajatus kohdistaa myös suomalaisiin perheisiin? Kunnat säästäisivät valtavat määrät rahaa, jos vastuu lapsista siirrettäisiin vain vanhemmille. Ajavat sitten vaan pitsaa vaikka parissa vuorossa ja ostavat rahalla ruokaa ja vaatteita lapsilleen.

Minulle lapsi on lapsi, olkoon hänen kansalaisuutensa mikä tahansa.

Oletko oikeasti sitä mieltä, että jos vallitsevan lainsäädännön mukaista suojelutarvetta ei ole, pitäisi tämä lainsäädäntö unohtaa koska lapsi?

Noin henkilökohtaisella tasolla pidän sosiaaliturvaa tietyiltä osin huonona mutta se ei ole tämän ketjun asiaa.

P.s. Tässä ollaan tehty useampi vuosi kahta tai kolmea vuoroa, että saa lainat maksettua ja perheelle ruokaa. Toki ymmärrän, ettei samaa vaatimusta voi soveltaa traumatisoituneisiin ulkomaalaisiin.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Sen verran vielä, että pitäisikö tämä ajatus kohdistaa myös suomalaisiin perheisiin? Kunnat säästäisivät valtavat määrät rahaa, jos vastuu lapsista siirrettäisiin vain vanhemmille. Ajavat sitten vaan pitsaa vaikka parissa vuorossa ja ostavat rahalla ruokaa ja vaatteita lapsilleen.

1. Mihin sä käännyttäisit Suomessa syntyneen ihmisen?

2. Onko Suomi vastuussa kaikista maailman ihmisistä?

3. Onko Suomi vastuussa kaikkien maailman ihmisten omakohtaisista valinnoista?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ei, mutta Suomeen se tyyppi silti pääsee heti kun sanoo asylum. Ei siinä mitään sormenjälkiä oteta heti.

Kyllä otetaan, ainakin migrin mukaan:

Turvapaikkahakemuksesi vastaanottava viranomainen kirjaa perustietosi ja ottaa sormenjälkesi sekä tekee tarvittavat rekisteritarkistukset.

http://www.migri.fi/download/16436_tietoa_tphakijalle_fi.pdf

Käsittääkseni rajamuodollisuuksien tiukentaminen tarkoitti, että maahan saapuvat turvapaikanhakijat kirjataan heti rajoilla, eikä heitä enää päästetä maahan hakeutumaan esim. poliisilaitoksien oville.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kyllä otetaan, ainakin migrin mukaan:

Turvapaikkahakemuksesi vastaanottava viranomainen kirjaa perustietosi ja ottaa sormenjälkesi sekä tekee tarvittavat rekisteritarkistukset.

http://www.migri.fi/download/16436_tietoa_tphakijalle_fi.pdf

Käsittääkseni rajamuodollisuuksien tiukentaminen tarkoitti, että maahan saapuvat turvapaikanhakijat kirjataan heti rajoilla, eikä heitä enää päästetä maahan hakeutumaan esim. poliisilaitoksien oville.

No, ei oteta kaikilta. Ei siihen ole aikaa eikä mahdollisuuksia. Siis rajalla eikä siellä mitään turvapaikkahakemuksia tai -tutkimuksia tehdä. Asylum ja sillä siisti.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No, ei oteta kaikilta. Ei siihen ole aikaa eikä mahdollisuuksia. Siis rajalla eikä siellä mitään turvapaikkahakemuksia tai -tutkimuksia tehdä. Asylum ja sillä siisti.

Sinulla on monesta asiasta voimakkaita mielipiteitä, joista pidät kiinni, vaikka eteesi lyödään faktaa. Puhutaan kognitiivisesta dissonaatiosta, mielikuva on tietoa vahvempi. Tornion järjestelykeskus perustettiin tätä tehtävää varten, jotta maahan tulijat saadaan rekisteröityä heti rajalla. Rajamuodollisuuksien käyttöönotto edellytti tätä ja käsittääkseni nämä rajamuodollisuudet ovat edelleen voimassa. Rajalla tehdään Migrin tiedotteen mukaan turvapaikkahakemus, johon kirjataan perustiedot ja otetaan sormenjäljet. sekä tarkistetaan rekisteritiedot.

Jos sinulla on esittää jotain faktaa väiteesi perusteeksi, olen valmis muuttamaan käsitykseni.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös