Mainos

Yleinen maahanmuutto- ja pakolaispolitiikkakeskustelu sekä lieveilmiöt

  • 3 386 758
  • 29 177
Koska en uutisista ole bongannut, niin varmistan vielä:

1) onko pakolaisvyöry jo alkanut, mikä kelien lämmettyä oli alkava? Ilmeisesti kymmenistä tuhansista oli puhe, satakin tuhatta.
Tänä aamuna tv-uutisissa kerrottiin miten Välimereltä on tämän viikon aikana autettu 14 000 siirtolaista Eurooppaan. Ja varmaan alkavalla viikolla joku on tulossa myös. Eiköhän Suomeenkin jyvitetä osa, vaikka rajoilla on ollut rauhallista. Ja vastahan nyt on toukokuu.
 
Miksi ihmeessä meidän pitää auttaa vain niitä, jotka pääsevät tänne asti vaarallisen Välimeren yli? Aika karsee meininki esim. Etiopian pakolaisleireillä. Nyt taas 700-900 pakolaista on kuollut Välimeren ylityksissä pelkästään tämän viikon aikana. Mielestäni olisi parasta, jos kaikille halukkaille pakolaisille (oli ne sitten leireillä tai "henkisiä" pakolaisia eli ihmisiä, jotka vain jostain syystä haluavat Eurooppaan) pitäisi järjestää matka Eurooppaan siihen maahan, mihin he haluavat. Tulee sitten 100-200 miljoonaa ihmistä se on ihan sama. Saadaan ainakin Afrikan ja Lähi-idän tilannetta rauhoittettua muutamaksi vuodeksi, kunnes väestönkasvun myötä saavutetaan taas nykyinen väkiluku.
 

pakki3000

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Hyi helvetti..taas aletaan ratsastamaan kuolleiden lapsien kuvilla julkisuudessa. Onhan se ihan järkyttävää ja tulee paha mieli lapsen kohtalosta, mutta onhan nyt joku helvetin vastuu niillä lähtijöillä ja etenkin meidän mahtavilta hallituksilta, jotka kannustavat tähän touhuun ottamalla kaikki merelle lähteneet vastaan. Vituttaa tällainen touhu oikeasti.
 

archieG

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Slavia Praha
Verkkouutisten mukaan Ruotsin YLE kertoo vuonna 2015 saapuneista 162 000 turvapaikanhakijasta alle 500 päässeen töihin. Tosin kun Suomessa Ruotsissa turvapaikanhakija saa tehdä töitä periaatteessa heti kun hakemus on jätetty ja tietyt ehdot täytetty.

Siinä vähän näkökulmaa Suomen päättäjille, jotka joillain pikkukikkailuilla meinaavat saada Suomen omat uudet koneinsinöörit ja sydänkirurgit tuosta vaan duuniin hieman kotouttamalla. Ihan kuin edellisetkään tulijat olisi saatu sankoin joukoin työn ääreen.

edit. lisätty sana
 
Viimeksi muokattu:

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Kyllä se mun mielestä kotoutuminenkin lähtee usein vasta siitä käyntiin kun se kirurgi oikeasti menee sinne Meilahteen puukottelemaan potilaita. Ja vielä paremmat lähtökohdat on jos kyseinen yksilö on sitä varten tänne saapunutkin. Nykyiset "kirurgit" ei vaan taida olla ensisijaisesti tänne sitä varten tulleet.
 

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
Verkkouutisten mukaan Ruotsin YLE kertoo vuonna 2015 saapuneista 162 000 turvapaikanhakijasta alle 500 päässeen töihin. Tosin kun Suomessa Ruotsissa turvapaikanhakija saa tehdä töitä periaatteessa heti kun hakemus on jätetty ja tietyt ehdot täytetty.

Siinä vähän näkökulmaa Suomen päättäjille, jotka joillain pikkukikkailuilla meinaavat saada Suomen omat uudet koneinsinöörit ja sydänkirurgit tuosta vaan duuniin hieman kotouttamalla. Ihan kuin edellisetkään tulijat olisi saatu sankoin joukoin työn ääreen.

edit. lisätty sana


Onhan tuo vähän huonolla mallilla sillä Ruotsissa kuitenkin löytyy jo sen verran iso maahanmuuttaja yhteisö ja sekään ei onnistu työllistämään 2015 saapuneita moniosaajia.
Hyvä kuitenkin että ruotsalaisilla riittää vielä töitä niin saavat taattua uusille tulokkaille täyden ylläpidon.

Voi kyllä olla niinkin että kaikki koneinsinöörit, lääkärit ja koodarit tulivat Suomeen ja Ruotsille jäi se heikompi aines.



Kyllä se mun mielestä kotoutuminenkin lähtee usein vasta siitä käyntiin kun se kirurgi oikeasti menee sinne Meilahteen puukottelemaan potilaita. Ja vielä paremmat lähtökohdat on jos kyseinen yksilö on sitä varten tänne saapunutkin. Nykyiset "kirurgit" ei vaan taida olla ensisijaisesti tänne sitä varten tulleet.


Ainakin pään irrottaminen onnistuu varsin tehokkaasti.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Verkkouutisten mukaan Ruotsin YLE kertoo vuonna 2015 saapuneista 162 000 turvapaikanhakijasta alle 500 päässeen töihin. Tosin kun Suomessa Ruotsissa turvapaikanhakija saa tehdä töitä periaatteessa heti kun hakemus on jätetty ja tietyt ehdot täytetty.

Siinä vähän näkökulmaa Suomen päättäjille, jotka joillain pikkukikkailuilla meinaavat saada Suomen omat uudet koneinsinöörit ja sydänkirurgit tuosta vaan duuniin hieman kotouttamalla. Ihan kuin edellisetkään tulijat olisi saatu sankoin joukoin työn ääreen.

Kuntaliiton 1/2016 julkaisussa käsitellään maan tavan vastaisesti eli avoimesti ongelmia, joihin kunnissa on törmätty:

Myönteisen päätöksen saaneiden turvapaikanhakijoiden itsenäinen muutto ja omaehtoinen muutto ovat aiheuttaneet kunnissa ongelmia: asunnottomuus on lisääntynyt erityisesti pääkaupunkiseudulla, kuntaan muuttavista ei välttämättä ole ollut tietoa kenelläkään, kotoutumisen käynnistyminen on hidastunut ja kunnissa on ajauduttu vaikeisiin tilanteisiin palvelujen ja asuntojen järjestämisessä. Myös perheenyhdistämiset ovat tulleet kunnille usein yllätyksenä. Oleskeluluvan saaneiden turvapaikanhakijoiden hallitsematonta muuttoa kuntiin on vähennettävä.

Valtio maksaa kunnille laskennallisia korvauksia kiintiöpakolaisten ja oleskeluluvan saaneiden turvapaikanhakijoiden vastaanottamisesta. Tällä hetkellä valtion maksamat laskennalliset korvaukset kunnille ovat 6845 euroa vuodessa alle 7-vuotiaasta ja 2300 euroa vuodessa 7 vuotta täyttäneestä henkilöstä. Korvauksia maksetaan kunnille kiintiöpakolaisista neljän vuoden ajan ja muiden henkilöiden osalta kolmen vuoden ajan. Kuntien mukaan korvaukset eivät ole riittäviä.

Laskennallisten korvausten taso määriteltiin vuonna 1993. Sen jälkeen laskennallisia korvauksia on korotettu kaksi kertaa. Vuonna 2010 korvauksia korotettiin kymmenellä prosentilla ja vuonna 2011 korotettiin yli 7-vuotiaista maksettavaa korvausta kymmenellä prosentilla. Tilastokeskuksen julkisten menojen hintaindeksin mukaan kuntien sosiaalitoimen kustannukset ovat vuosina 1993 - 2014 nousseet 75,9 %. Jotta korvaustaso vastaisi vuoden 1993 jälkeen tapahtunutta kustannusten nousua sosiaalitoimessa, tulisi laskennallisten korvausten alle 7-vuotiaiden osalta olla 10 946 euroa vuodessa ja 7 vuotta täyttäneiden osalta 3342 euroa vuodessa.

Esimerkiksi päivähoitopaikan nettokustannukset kunnalle yhtä hoidettavaa alle 3-vuotiasta lasta kohden kokopäivähoidossa ovat vuodessa noin 15 400 euroa ja yli 3-vuotiasta lasta kohden noin 9400 euroa vuodessa.

http://www.kunnat.net/fi/asiantuntijapalvelut/eu-kv/maahanmuutto/Documents/Pakolaisten vastaanotto kunnissa 07012016.pdf

Todennäköisesti yllä olevista syistä kunnat ovat suostuneet ottamaan vasta murto-osan arviolta 10 000 pakolaisesta vuodelta 2015. Niinpä pakolaisiksi hyväksyttyjä on edelleen vokeissa, ilman kotouttamisohjelmaa. Kunnat vaativat lähes tuplahintaa valtiolta ja huomauttavat, että sekään ei kata edes päivähoitopaikan nettokustannuksia niissä tapauksissa, joissa sellainen tarvitaan.

Kuntaliiton luvuista selviää - jälleen kerran - myös se, että lisäbudjetteja tarvitaan jatkossakin siksi, että hallitus ei suostu laskemaan koituvia yksikkökustannuksia oikein. Alkuun ilmoitettiin, että yksikköhinta on 33 euroa päivässä. Huhtikuussa hallitus antoi uusia lukuja, joiden mukaan yksikköhinta olisi noin 50 euroa päivässä. Sen jälkeen Luona sai laskelmat, joissa puhuttiin 55 eurosta päivässä. Ja niistä taitaa puuttua keskihintaan vaikuttavat erityistapaukset, joiden hinta voi olla vajaat 500 euroa vuorokaudessa tai alaikäisten osalta lähes 250 euroa vuorokaudessa.

Turvapaikanhakijan vuorokausi voi maksaa jopa 443 euroa - Migri: "emme valehtele"

Kuntaliiton laskelmat taas osoittavat, että valtion kunnille tarjoamat korvaukset kaikkien kustannusten maksusta ovat edelleen selvästi alakanttiin ja siten uudetkin pakolaisia koskevat yksikköluvut vääriä. Tämä taas johtaa siihen, että suunnitelmallinen kotouttaminen ei käynnisty ja se taas johtaa siihen, että työllistymismahdollisuudet putoavat myös tulevina vuosina osalla heikoista lähes olemattomiksi.

Pakolaiskriisin kustannukset paisuvat Suomessa, turvapaikanhakuun varataan 400 miljoonaa lisää | Hallitus | HS

Ottaakohan sisäministeri Petteri Orpo jatkuvista virheellisistä luvuista ja kotouttamisongelmista mitään vastuuta - vai meneekö kaikki aika Kokoomuksen puheenjohtajakamppailussa ympäripyöreitä jutellen ja sen jälkeen kivasti kahvitellen, kuten täysverisellä politiikolla ilman muuta kokemusta on kaiketi tapana?
 
Viimeksi muokattu:

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
Kuntaliiton 1/2016 julkaisussa käsitellään maan tavan vastaisesti eli avoimesti ongelmia, joihin kunnissa on törmätty:

Myönteisen päätöksen saaneiden turvapaikanhakijoiden itsenäinen muutto ja omaehtoinen muutto ovat aiheuttaneet kunnissa ongelmia: asunnottomuus on lisääntynyt erityisesti pääkaupunkiseudulla, kuntaan muuttavista ei välttämättä ole ollut tietoa kenelläkään, kotoutumisen käynnistyminen on hidastunut ja kunnissa on ajauduttu vaikeisiin tilanteisiin palvelujen ja asuntojen järjestämisessä. Myös perheenyhdistämiset ovat tulleet kunnille usein yllätyksenä. Oleskeluluvan saaneiden turvapaikanhakijoiden hallitsematonta muuttoa kuntiin on vähennettävä.

Valtio maksaa kunnille laskennallisia korvauksia kiintiöpakolaisten ja oleskeluluvan saaneiden turvapaikanhakijoiden vastaanottamisesta. Tällä hetkellä valtion maksamat laskennalliset korvaukset kunnille ovat 6845 euroa vuodessa alle 7-vuotiaasta ja 2300 euroa vuodessa 7 vuotta täyttäneestä henkilöstä. Korvauksia maksetaan kunnille kiintiöpakolaisista neljän vuoden ajan ja muiden henkilöiden osalta kolmen vuoden ajan. Kuntien mukaan korvaukset eivät ole riittäviä.

Laskennallisten korvausten taso määriteltiin vuonna 1993. Sen jälkeen laskennallisia korvauksia on korotettu kaksi kertaa. Vuonna 2010 korvauksia korotettiin kymmenellä prosentilla ja vuonna 2011 korotettiin yli 7-vuotiaista maksettavaa korvausta kymmenellä prosentilla. Tilastokeskuksen julkisten menojen hintaindeksin mukaan kuntien sosiaalitoimen kustannukset ovat vuosina 1993 - 2014 nousseet 75,9 %. Jotta korvaustaso vastaisi vuoden 1993 jälkeen tapahtunutta kustannusten nousua sosiaalitoimessa, tulisi laskennallisten korvausten alle 7-vuotiaiden osalta olla 10 946 euroa vuodessa ja 7 vuotta täyttäneiden osalta 3342 euroa vuodessa.

Esimerkiksi päivähoitopaikan nettokustannukset kunnalle yhtä hoidettavaa alle 3-vuotiasta lasta kohden kokopäivähoidossa ovat vuodessa noin 15 400 euroa ja yli 3-vuotiasta lasta kohden noin 9400 euroa vuodessa.

http://www.kunnat.net/fi/asiantuntijapalvelut/eu-kv/maahanmuutto/Documents/Pakolaisten vastaanotto kunnissa 07012016.pdf

Todennäköisesti yllä olevista syistä kunnat ovat suostuneet ottamaan vasta murto-osan arviolta 10 000 pakolaisesta vuodelta 2015. Niinpä pakolaisiksi hyväksyttyjä on edelleen vokeissa, ilman kotouttamisohjelmaa. Kunnat vaativat lähes tuplahintaa valtiolta ja huomauttavat, että sekään ei kata edes päivähoitopaikan nettokustannuksia niissä tapauksissa, joissa sellainen tarvitaan.

Kuntaliiton luvuista selviää - jälleen kerran - myös se, että lisäbudjetteja tarvitaan jatkossakin siksi, että hallitus ei suostu laskemaan koituvia yksikkökustannuksia oikein. Alkuun ilmoitettiin, että yksikköhinta on 33 euroa päivässä. Huhtikuussa hallitus antoi uusia lukuja, joiden mukaan yksikköhinta olisi noin 50 euroa päivässä. Sen jälkeen Luona sai laskelmat, joissa puhuttiin 55 eurosta päivässä. Ja niistä taitaa puuttua keskihintaan vaikuttavat erityistapaukset, joiden hinta voi olla vajaat 500 euroa vuorokaudessa tai alaikäisten osalta lähes 250 euroa vuorokaudessa.

Turvapaikanhakijan vuorokausi voi maksaa jopa 443 euroa - Migri: "emme valehtele"

Kuntaliiton laskelmat taas osoittavat, että valtion kunnille tarjoamat korvaukset kaikkien kustannusten maksusta ovat edelleen selvästi alakanttiin ja siten uudetkin yksikköluvut vääriä. Tämä taas johtaa siihen, että suunnitelmallinen kotouttaminen ei käynnisty ja se taas johtaa siihen, että työllistymismahdollisuudet putoavat myös tulevina vuosina osalla heikoista lähes olemattomiksi.

Pakolaiskriisin kustannukset paisuvat Suomessa, turvapaikanhakuun varataan 400 miljoonaa lisää | Hallitus | HS

Ottaakohan sisäministeri Petteri Orpo jatkuvista virheellisistä luvuista ja kotouttamisongelmista mitään vastuuta - vai meneekö kaikki aika Kokoomuksen puheenjohtajakamppailussa ympäripyöreitä jutellen ja sen jälkeen kivasti kahvitellen, kuten täysverisellä politiikolla ilman muuta kokemusta on kaiketi tapana?

Täällä oli toukokuussa kaupungin äänestys pakolaisten ottamisesta, valitettavasti 2015 saapuneet yksinäiset miehet eivät saaneet yhtään kuntapaikkaa. Vaikka vihreät, vassarit ja muutama kristillinen hihhuli olisivat halunneet avata ovet kaikille tulijoille. Kaupunki kantaa kyllä kortensa maailmaa koettelevaan kriisiin ja ottaa vastaa 20 - 30 syyrialaista kiintiöpakolaista, eli 4 - 6 perhettä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Täällä oli toukokuussa kaupungin äänestys pakolaisten ottamisesta, valitettavasti 2015 saapuneet yksinäiset miehet eivät saaneet yhtään kuntapaikkaa. Vaikka vihreät, vassarit ja muutama kristillinen hihhuli olisivat halunneet avata ovet kaikille tulijoille. Kaupunki kantaa kyllä kortensa maailmaa koettelevaan kriisiin ja ottaa vastaa 20 - 30 syyrialaista kiintiöpakolaista, eli 4 - 6 perhettä.

Kaupunki toimii minusta aivan oikein. Ikävää yksin saapuneille miehille, vihervassareille ja hihhuleille.

Täällä mökkipaikkakunnalla väännetään samasta asiasta ja paikallinen Joutsan Seutu kysyi lukijoiden mielipidettä kun myös tänne on otettu jo aiemmin pakolaisia. Sen mukaan 56 % on sitä mieltä, että pakolaisten ottaminen ei ole järkevää ja 44 prosenttia sitä mieltä, että voidaan hyvin ottaa, joko nykyinen määrä tai enemmän tai vähemmän.

Joutsan Seutu | Gallup-arkisto
 

BaronFIN

Jäsen
Terveisiä terveyskeskuksesta.

Normaalisti Suomen 7. suurimpaan kaupunkiin tulee 20 kiintiöpakolaista vuodessa ja heidän ilmainen hammashoito 3 vuoden ajan on pystytty tekemään jotenkin ilman, että sillä olisi suurempaan kokonaiskuvaan sen suurempia vaikutuksia. Nyt vuoden 2016 aikana pelkästään on tullut 90 kiintiöpakolaista joten loppuvuoteen mennessä puhumme noin 200 kiintiöpakolaisesta.

Voisiko joku tulla selittämään minulle millä vitun resursseilla me pystymme hoitamaan tämän kun tavallinen suomalainen tallaaja on ollut hoitojonossa jo vuoden ajan ei-kiireellisen peruslohkeaman korjaamiseksi? 200 kiintiöpakolaista tarkoittaa keskimäärin noin 2000 paikan tekoa/hampaan poistoa ja siinä sivussa tarvitaan tulkit, rtg-kuvat ja hoitoneuvottelut (kun pakolaisilla on aika hyvät tiedot oikeuksistaan ja eivät taas ole kovinkaan hoitomyöntyväisiä verrattuna esim. tavalliseen suomalaiseen sukankuluttajaan. Esim. viisaudenhampaan poistot eivät todellakaan ole läpihuutojuttu vaikka tilanne olisi henkeä uhkaava). Kuluja tulee aivain käsittämättömästi.

En ole rasisti, sellaiseen kuplaan on aivan turha tulla minua tunkemaan, mutta näen tässä aivan saatananmoisen ristiriidan ja epäoikeudenmukaisuuden, koska organisaatiota velvoitetaan hoitamaan asiat kuntoon max. 6kk:n kuluessa saapumisesta ja valtio maksaa kulut kolmeen vuoteen saakka.
 

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
Terveisiä terveyskeskuksesta.

Normaalisti Suomen 7. suurimpaan kaupunkiin tulee 20 kiintiöpakolaista vuodessa ja heidän ilmainen hammashoito 3 vuoden ajan on pystytty tekemään jotenkin ilman, että sillä olisi suurempaan kokonaiskuvaan sen suurempia vaikutuksia. Nyt vuoden 2016 aikana pelkästään on tullut 90 kiintiöpakolaista joten loppuvuoteen mennessä puhumme noin 200 kiintiöpakolaisesta.

Voisiko joku tulla selittämään minulle millä vitun resursseilla me pystymme hoitamaan tämän kun tavallinen suomalainen tallaaja on ollut hoitojonossa jo vuoden ajan ei-kiireellisen peruslohkeaman korjaamiseksi? 200 kiintiöpakolaista tarkoittaa keskimäärin noin 2000 paikan tekoa/hampaan poistoa ja siinä sivussa tarvitaan tulkit, rtg-kuvat ja hoitoneuvottelut (kun pakolaisilla on aika hyvät tiedot oikeuksistaan ja eivät taas ole kovinkaan hoitomyöntyväisiä verrattuna esim. tavalliseen suomalaiseen sukankuluttajaan. Esim. viisaudenhampaan poistot eivät todellakaan ole läpihuutojuttu vaikka tilanne olisi henkeä uhkaava). Kuluja tulee aivain käsittämättömästi.

En ole rasisti, sellaiseen kuplaan on aivan turha tulla minua tunkemakan, mutta näen tässä aivan saatananmoisen ristiriidan ja epäoikeudenmukaisuuden, koska organisaatiota velvoitetaan hoitamaan asiat kuntoon max. 6kk:n kuluessa saapumisesta ja valtio maksaa kulut kolmeen vuoteen saakka.


Jos joku on odottanut jo vuoden niin kyllä se odottaa toisenkin. Lähi-idän ja Afrikan hammasongelmat on saatava ensin kuntoon, se on meidän velvollisuus.


Tässäkin on se karu totuus että meillä menee helvetin huonosti joka asiassa niin aina kun jollekin jotain annetaan se otetaan joltakin toiselta pois. Raha ei tule taikaseinästä. Tässä kaupungissa kaikki on rempallaan ja rahaa ei löydy yhtään mihinkään. Työttömyys prosentti huitelee 30% kun temput otetaan pois. Silti valtuustoon koitettiin vedota että on törkeää puhua rahasta kun kyseessä on auttaminen. Miten autat rahallisesti jos raha on loppu?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Tässäkin on se karu totuus että meillä menee helvetin huonosti joka asiassa niin aina kun jollekin jotain annetaan se otetaan joltakin toiselta pois. Raha ei tule taikaseinästä. Tässä kaupungissa kaikki on rempallaan ja rahaa ei löydy yhtään mihinkään. Työttömyys prosentti huitelee 30% kun temput otetaan pois. Silti valtuustoon koitettiin vedota että on törkeää puhua rahasta kun kyseessä on auttaminen. Miten autat rahallisesti jos raha on loppu?

Ei meillä helvetin huonosti mene, Suomi on edelleen yksi maailman rikkaimmista valtioista. Kyse on poliittisista valinnoista, julkinen sektori tuhlaa rahaa sellaisiin toimintoihin, jotka eivät ole tarpeellisia. Jos kunta haluaa, se löytää budjetista rahat muutaman kymmenen tai sadan maahanmuuttajan hampaiden hoitoon, ilman että kukaan huomaa mitään.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Normaalisti Suomen 7. suurimpaan kaupunkiin
Wikipedian mukaan Jyväskylä, asukasluku 137 504 tammikuun lopussa.

Voisiko joku tulla selittämään minulle millä vitun resursseilla me pystymme hoitamaan tämän kun tavallinen suomalainen tallaaja on ollut hoitojonossa jo vuoden ajan ei-kiireellisen peruslohkeaman korjaamiseksi?
Jyten, eli Jyväskylän yhteistoiminta-alueen terveyskeskuksen sivut: Jyväskylän yhteistoiminta-alueen terveyskeskus: Suun ja hampaiden hoito

Kiireettömään hoitoon pääsyn odotusaika keskimäärin 1.4.2016:
Jyväskylässä hammaslääkärille keskimäärin 18 viikkoa ja suuhygienistille 9 viikkoa.
Hankasalmella hammaslääkärille 5 viikkoa ja suuhygienistille 2 viikkoa.
Muuramessa hammaslääkärille 7 viikkoa ja suuhygienistille 2 viikkoa.
Uuraisilla hammaslääkärille 8 viikkoa ja suuhygienistille 2 viikkoa.
Tavallisella suomalaisella tallaajalla on kovasti huonoa tuuria tai jotain, jos 18 viikon keskimääräisellä jonotuksella on joutunut odottamaan 52 viikkoa. Terveydenhuoltolaissakin säädetään, että kiireettömään hammashoitoon pitää päästä puolen vuoden sisään, joten lakiakin kaiketi on rikottu. Lue tarkemmin sosiaali- ja terveysministeriön sivuilta: Hoitoon pääsy (hoitotakuu) - Sosiaali- ja terveysministeriö

Mitä tuohon resursseihin tulee, niin en usko parinsadan potilaan lisäyksen vielä kaatavan järjestelmää tuon kokoisessa kaupungissa. Edellisellä kierroksella tästä asiasta täällä päivitiltiin sitä, että nämä turvikset ja pakolaiset hoidetaan yksityisellä, jotta eivät rasita julkisen puolen jonoja. Mutta tuossahan on tietysti kuntakohtaisia eroja.
 

BaronFIN

Jäsen
Miksi kunta ei ole halunnut löytää varoja suomalaisten hampaiden hoitoon? Terveyskeskuksemme toimii jo nyt kuuden hammaslääkärin vajeella (25% viroista täyttämättä). Ymmärrän toki sen, että koulutettua työvoimaa ei ole tarjolla, mutta aikaisempaan poiketen yhden työparin, yhden päivän viikottainen työpanos on nyt muuttumassa yhden työparin kokonaisvaltaiseksi työajaksi.

Käytännössä se tarkoittaa kokonaisen hammaslääkäri-hoitaja työparin sitomista tarveaineineen päivineen pelkästään kiintiöpakolaisten hoitoon. Vuodessa voisin heittää tämän maksavan kaikkiaan noin 250-300k euroa mikä on 5-7,5% kustannuslisä entisen päälle. Tavoitteena tosin oli leikata menoja 5%, joten muista menoista saammekin sitten kiristää sen 10%. Se on jostain muualta pois samalla kun suomalaisten terveyskeskusmaksut nousivat vuoden vaihteessa 23%. Ei ole muuten ihan pieni summa kurottavaksi, mutta käytännössä se tarkoittaa että turha odottaa tarraa lapselle hammashoitolasta kun kaikesta ylimääräisestä säästetään.

Edit: ou nou mikä virhe, 8. suurin kaupunki kyseessä. En ottanut huomioon, että Jyväskylä onkin nykyään kaikki maalaispitäjät samassa läjässä.

Edit2: meillä on laki hyvinkin tuttu ja pilkunviilaamisella meillä on täysin laillinen systeemi vaikka lohkeama onkin vuoden hoitamatta. Terveiset saa lähettää isokenkäisemmille jos haluaa alkaa kinaamaan.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
... Tavoitteena tosin oli leikata menoja 5%, joten muista menoista saammekin sitten kiristää sen 10%. Se on jostain muualta pois samalla kun suomalaisten terveyskeskusmaksut nousivat vuoden vaihteessa 23%. Ei ole muuten ihan pieni summa kurottavaksi, mutta käytännössä se tarkoittaa että turha odottaa tarraa lapselle hammashoitolasta kun kaikesta ylimääräisestä säästetään...

Tämä on poliittinen päätös, arvokeskustelun paikka. Juustohöylä on helppo keino poliitikoille, ei tarvitse tehdä arvovalintoja. Väittäisin, että teidänkin kaupungin budjetista löytyy sellaisia momentteja, jotka voitaisiin vaikka poistaa kokonaan, ilman että kaupunkilaisten elämä pahemmin häiriintyisi.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miksi kunta ei ole halunnut löytää varoja suomalaisten hampaiden hoitoon?
Lahdesta ilmeisesti kyse. Voisi sen suoraankin sanoa, niin ei tarvitsisi turhaan googletella. Jos kirjoittamasi on totta, niin teillä on ilmeisesti paskat päättäjät. Äänestäkää seuraavalla kerralla paremmat. Valtiohan nuo pakolaiskulut maksaa, joten sen taakse kunta ei voi mennä.
 

BaronFIN

Jäsen
Tottahan tuokin: toriparkki, matkakeskus ja hiihdon MM-kisat: pyöreästi arvioiden 100 miljoonaa pistetty haisemaan lainarahalla, joten korkokulut noista ovat samaa luokkaa kuin hammashoidon kokonaiskustannukset vuodessa.

Nämä ovat valintoja ja todennäköisesti jokainen kuntalainen haluaisi mielummin toimivan hammashoidon kuin yhdenkään ylläolevaista. Mutta se brändi ja hienot kuvat nettisivuilla.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Terveisiä terveyskeskuksesta.

Normaalisti Suomen 7. suurimpaan kaupunkiin tulee 20 kiintiöpakolaista vuodessa ja heidän ilmainen hammashoito 3 vuoden ajan on pystytty tekemään jotenkin ilman, että sillä olisi suurempaan kokonaiskuvaan sen suurempia vaikutuksia. Nyt vuoden 2016 aikana pelkästään on tullut 90 kiintiöpakolaista joten loppuvuoteen mennessä puhumme noin 200 kiintiöpakolaisesta.

Kiintiöpakolaisten osalta valtio ilmoittaa maksavansa kaikki kulut neljän vuoden ajalta. Todellisuudessa valtio maksaa ehkä vain 50 prosenttia kaikista (ei siis yksin hammashoidon) kuluista, mikä selviää kuntaliiton laskelmista. Niinpä loput rahat on kaivettava jostain ja kunnat tekevät sen lisäämällä velkaa ja vähentämällä kunnan kustannuksia eli huonontamalla mm. palveluita.

Tämä koskee kaikkia Suomen kuntia, jotka pakolaisia ottavat. Kuntaliiton laskelmat tulivat viitisen kuukautta sitten julki, mutta vieläkään hallitus ei ole tehnyt mitään. Orpo tai Sipilä ei edes sitä, että myöntäisi suoraan valehtelevansa valtion vastuusta kuntiin päin.
 
Viimeksi muokattu:

BaronFIN

Jäsen
Valtiohan nuo pakolaiskulut maksaa, joten sen taakse kunta ei voi mennä.
Ja tällä asenteella kun tullaan terveyskeskukseen: valtio maksaa, niin mitäpä luulette millä asenteella pakolaiset tulevat hoidettavaksi? Aikamoisia ostoslistoja esitetään ja suoranaisesti vaaditaan aikuisten oikomishoidoista alkaen kaikki mahdollinen ja mahdotonkin. Meillä on vain tietyt resurssit joiden puitteissa toimitaan ja aivan normaalisti pakolaiset menevät muun massan mukana ja laskukin menee pakolaiselle itselleen, joka sitten toimittaa laskun kotouttamisajan puitteissa eteenpäin. Ja hoito on ihan samaa kuin suomalaisille tarjotaan, vaikka mutrunaamaa siitä usein näytetäänkin takaisin (vaikka ilmaiseksi saadaankin).

Minulla kävi aamupäivällä kolme pakolaista: yksi jätti tulematta (tehokasta työaikaa jes) ja kahdelta muulta löytyi 25 reikää/kariesta sekä 6 poistettavaa hammasta. Miten luulette jatkohoitoaikojen riittävän? Se on helppo sanoa että 'valtio maksaa, hoitakaa pois', mutta käytännössä yhtäkään lisäresurssia ei saada hoitamiseen. Jatkohoidot ovat pois muualta ja samalla muiden hoitojonot pitenevät. Tämä on fakta ja tämän tulee moni kokemaan epäoikeudenmukaisuutena ja siihen haluaisin selkeän ratkaisun joka on oikeudenmukainen kaikille.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nämä ovat valintoja ja todennäköisesti jokainen kuntalainen haluaisi mielummin toimivan hammashoidon kuin yhdenkään ylläolevaista. Mutta se brändi ja hienot kuvat nettisivuilla.
Jos yhtään lohduttaa, niin Lahden arviointikertomuksessa ongelma on sentään tiedostettu ja hoitojonokikkailukin tuomitaan:

Lahden kaupungin hammaslääkäriaikaa joutuu nykyisin jonottamaan vuoden päivät. Toistaiseksi kaupungin hammashoidossa on tulkittu lakia niin, että riittää kun hoito on aloitettu hoitotakuun mukaisesti esim. suuhygienistin vastaanotolla. Näin ollen hoitotakuu toteutui suun terveydenhuollon antaman selvityksen ja tulkinnan mukaan koko vuoden osalta. Ajan suuhygienistin suorittamaan hoidon tarpeen arviointiin ja hoidon aloitukseen sai 4-6 viikon päähän. Hammaslääkärijonossa oli vuoden lopussa 2830 kaupunkilaista. Jono oli pisin toukokuussa kun jonossa oli liki 3200 henkilöä. Hoitojono on kasvanut valitettavan pitkäksi. Hammaslääkärijonoa yritetään nyt purkaa klinikkamallilla. Siinä toimitaan kolmessa hoitohuoneessa yhden vastuuhammaslääkärin ja kolmen suuhygienistin työpanoksella. Tavoitteena on lyhentää jonot 3-6 kk:n tasolle.

Suositukset

1. Pääterveysaseman henkilöstömäärä on mitoitettava siten, että paljon terveyspalveluja tarvitsevat kaupunkilaiset pääsevät hoitoon kohtuullisessa ajassa. Kontrollikäyntiajat tulee järjestää nykyistä nopeammin.
2. Suun terveydenhuollossa pitää tarvittava hammaslääkäriaika järjestyä nykyistä paljon nopeammin. Hoitotakuun toteuttamiseksi ei riitä se, että hoito aloitetaan suuhygienistin toimesta lakimääräisessä ajassa.
Lähde: https://www.lahti.fi/PaatoksentekoSite/LautakunnatSite/Documents/Lahti arviointikertomus 2015b.pdf
 

BaronFIN

Jäsen
Nyt mennään niin pahasti sivulinjalle, mutta viimeinen sana:

2. Suun terveydenhuollossa pitää tarvittava hammaslääkäriaika järjestyä nykyistä paljon nopeammin. Hoitotakuun toteuttamiseksi ei riitä se, että hoito aloitetaan suuhygienistin toimesta lakimääräisessä ajassa.

Tuliko tuolla lauseella yhtään uutta hammaslääkäriä? Tyhjästä on paha nyhjäistä ja tuo on tarkastuslautakunnalta pelkää puhetta. Lisämääräraha olisi varmasti lämmittänyt paljon enemmän (joskaan ei rahavuorikaan hammaslääkäriksi muutu kun hammaslääkäreitä ei vain yksinkertaisesti jonoksi asti ole tänne tulossa). Parasta täällä kuitenkin yritetään.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Vaikka en luota viranomaisten lukuihin, koska ne eivät tähän mennessä ole varsinkaan kustannusten osalta pitäneet paikkaansa, Orpo on onnistunut sanomaan ääneen yhden luvun, joka saattaa olla ikävä kyllä oikea.

Orpo on huolestunut turvapaikanhakijoista, jotka saavat kielteisen päätöksen mutta eivät halua lähteä Suomesta. Orvon mukaan heidän määränsä voi kasvaa tuhansiin
.

Turvapaikka- ja pakolaisasioissa on viranomaisilla tullut tavaksi se, että oikeita määriä tai talouteemme vaikuttavia kustannuksia pantataan viimeiseen asti ja ne hoidetaan kustannusten osalta sitten mm. lisäbudjetissa. Sen perusteella tekisi mieli sanoa, että Orpo on tälläkin kertaa väärässä, ja tämä ongelma on jo kasvanut tuhansiin kun iso osa irakilaisista kileteisen päätöksen saaneista ei suostu poistumaan maasta.

Orpo Savon Sanomissa: Valtaosa kadonneista turvapaikanhakijoista luultavasti lähtenyt maasta

Suomi on lennättänyt noin 10 lennolla noin 1 000 vapaaehtoista palaajaa Irakiin. Muita Irak ei otakaan vastaan. Jäljellä on edelleen tuhansia ja tuhansia, joten Orpo nostaa asian syystä julkiseen keskusteluun. Jatkoajassahan oli jo ennakkotieto siitä, että ketään ei jää, kaikki saadaan lähtemään, joten tässäkin mielessä Orpo otti ison askeleen kun myönsi ogelman.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Nyt mennään niin pahasti sivulinjalle, mutta viimeinen sana:

2. Suun terveydenhuollossa pitää tarvittava hammaslääkäriaika järjestyä nykyistä paljon nopeammin. Hoitotakuun toteuttamiseksi ei riitä se, että hoito aloitetaan suuhygienistin toimesta lakimääräisessä ajassa.

Tuliko tuolla lauseella yhtään uutta hammaslääkäriä? Tyhjästä on paha nyhjäistä ja tuo on tarkastuslautakunnalta pelkää puhetta. Lisämääräraha olisi varmasti lämmittänyt paljon enemmän. Parasta täällä yritetään.

Tämä on tuttu tilanne suuressa osassa suomalaisia kuntia tänä päivänä. Kyse on edelleen päättäjien valinnoista, ei niinkään rahasta. Karsitaan turhat toiminnot pois ja tarvittaessa vaikka siirretään investointeja.
 

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
Ei meillä helvetin huonosti mene, Suomi on edelleen yksi maailman rikkaimmista valtioista. Kyse on poliittisista valinnoista, julkinen sektori tuhlaa rahaa sellaisiin toimintoihin, jotka eivät ole tarpeellisia. Jos kunta haluaa, se löytää budjetista rahat muutaman kymmenen tai sadan maahanmuuttajan hampaiden hoitoon, ilman että kukaan huomaa mitään.

Tämä on suvaitsevaisten laukomaa paskapuhetta. Suomi on yksi maailman rikkaimmista valtioista.. ehkä oli sitä joskus nyt meillä ei ole enää kuin velkaa. Nyt raha on loppu.. se olisi kyllä ollut loppu ilman pakolaisiakin joten niissä ei ole syytä. Edelleen kuitenkin on se että kun jostain otetaan niin joltain jää pois.
Tämä toki lisää vastakkainasettelua ja näin kun jatketaan niin hyvä tulee.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös