Kuntaliiton 1/2016 julkaisussa käsitellään maan tavan vastaisesti eli avoimesti ongelmia, joihin kunnissa on törmätty:
Myönteisen päätöksen saaneiden turvapaikanhakijoiden itsenäinen muutto ja omaehtoinen muutto ovat aiheuttaneet kunnissa ongelmia: asunnottomuus on lisääntynyt erityisesti pääkaupunkiseudulla, kuntaan muuttavista ei välttämättä ole ollut tietoa kenelläkään, kotoutumisen käynnistyminen on hidastunut ja kunnissa on ajauduttu vaikeisiin tilanteisiin palvelujen ja asuntojen järjestämisessä. Myös perheenyhdistämiset ovat tulleet kunnille usein yllätyksenä. Oleskeluluvan saaneiden turvapaikanhakijoiden hallitsematonta muuttoa kuntiin on vähennettävä.
Valtio maksaa kunnille laskennallisia korvauksia kiintiöpakolaisten ja oleskeluluvan saaneiden turvapaikanhakijoiden vastaanottamisesta. Tällä hetkellä valtion maksamat laskennalliset korvaukset kunnille ovat 6845 euroa vuodessa alle 7-vuotiaasta ja 2300 euroa vuodessa 7 vuotta täyttäneestä henkilöstä. Korvauksia maksetaan kunnille kiintiöpakolaisista neljän vuoden ajan ja muiden henkilöiden osalta kolmen vuoden ajan. Kuntien mukaan korvaukset eivät ole riittäviä.
Laskennallisten korvausten taso määriteltiin vuonna 1993. Sen jälkeen laskennallisia korvauksia on korotettu kaksi kertaa. Vuonna 2010 korvauksia korotettiin kymmenellä prosentilla ja vuonna 2011 korotettiin yli 7-vuotiaista maksettavaa korvausta kymmenellä prosentilla. Tilastokeskuksen julkisten menojen hintaindeksin mukaan kuntien sosiaalitoimen kustannukset ovat vuosina 1993 - 2014 nousseet 75,9 %. Jotta korvaustaso vastaisi vuoden 1993 jälkeen tapahtunutta kustannusten nousua sosiaalitoimessa, tulisi laskennallisten korvausten alle 7-vuotiaiden osalta olla 10 946 euroa vuodessa ja 7 vuotta täyttäneiden osalta 3342 euroa vuodessa.
Esimerkiksi päivähoitopaikan nettokustannukset kunnalle yhtä hoidettavaa alle 3-vuotiasta lasta kohden kokopäivähoidossa ovat vuodessa noin 15 400 euroa ja yli 3-vuotiasta lasta kohden noin 9400 euroa vuodessa.
http://www.kunnat.net/fi/asiantuntijapalvelut/eu-kv/maahanmuutto/Documents/Pakolaisten vastaanotto kunnissa 07012016.pdf
Todennäköisesti yllä olevista syistä kunnat ovat suostuneet ottamaan vasta murto-osan arviolta 10 000 pakolaisesta vuodelta 2015. Niinpä pakolaisiksi hyväksyttyjä on edelleen vokeissa, ilman kotouttamisohjelmaa. Kunnat vaativat lähes tuplahintaa valtiolta ja huomauttavat, että sekään ei kata edes päivähoitopaikan nettokustannuksia niissä tapauksissa, joissa sellainen tarvitaan.
Kuntaliiton luvuista selviää - jälleen kerran - myös se, että lisäbudjetteja tarvitaan jatkossakin siksi, että hallitus ei suostu laskemaan koituvia yksikkökustannuksia oikein. Alkuun ilmoitettiin, että yksikköhinta on 33 euroa päivässä. Huhtikuussa hallitus antoi uusia lukuja, joiden mukaan yksikköhinta olisi noin 50 euroa päivässä. Sen jälkeen Luona sai laskelmat, joissa puhuttiin 55 eurosta päivässä. Ja niistä taitaa puuttua keskihintaan vaikuttavat erityistapaukset, joiden hinta voi olla vajaat 500 euroa vuorokaudessa tai alaikäisten osalta lähes 250 euroa vuorokaudessa.
Turvapaikanhakijan vuorokausi voi maksaa jopa 443 euroa - Migri: "emme valehtele"
Kuntaliiton laskelmat taas osoittavat, että valtion kunnille tarjoamat korvaukset kaikkien kustannusten maksusta ovat edelleen selvästi alakanttiin ja siten uudetkin yksikköluvut vääriä. Tämä taas johtaa siihen, että suunnitelmallinen kotouttaminen ei käynnisty ja se taas johtaa siihen, että työllistymismahdollisuudet putoavat myös tulevina vuosina osalla heikoista lähes olemattomiksi.
Pakolaiskriisin kustannukset paisuvat Suomessa, turvapaikanhakuun varataan 400 miljoonaa lisää | Hallitus | HS
Ottaakohan sisäministeri
Petteri Orpo jatkuvista virheellisistä luvuista ja kotouttamisongelmista mitään vastuuta - vai meneekö kaikki aika Kokoomuksen puheenjohtajakamppailussa ympäripyöreitä jutellen ja sen jälkeen kivasti kahvitellen, kuten täysverisellä politiikolla ilman muuta kokemusta on kaiketi tapana?