Yleinen maahanmuutto- ja pakolaispolitiikkakeskustelu sekä lieveilmiöt

  • 3 381 345
  • 29 173

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko tämä sarkasmia? Jos ei ole, niin voisitko laittaa muutaman esimerkin tämän tyylisistä viesteistä?

Se on totta, että turvapaikkabisnes aiheuttaa myös taloudellista liikehdintää ja vähentää osaltaan valtion kuluja verojen ja työpaikkojen muodossa. Tästä huolimatta kokonaistulos on rankasti negatiivinen eli kulu valtiolle. Väittäisin, että hyvin harva, jos kukaan, on täällä sanonut, että tämä on hyvä juttu.
Tossa alkuviikostahan täällä oli viimeksi asiasta vääntöä. Vellihousu siitä mesosi.

Minusta on yhdentekevää millä rahalla ihmiset työllistyvät kunhan työllistyvät mikäli toisena vaihtoehtona on työttömyys ja kaikki siitä mahdollisesti seurauksena tulevat ongelmat.

Että silleen.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tossa alkuviikostahan täällä oli viimeksi asiasta vääntöä. Vellihousu siitä mesosi.

Minusta on yhdentekevää millä rahalla ihmiset työllistyvät kunhan työllistyvät mikäli toisena vaihtoehtona on työttömyys ja kaikki siitä mahdollisesti seurauksena tulevat ongelmat.

Että silleen.

Periaatteessahan tämä on totta, työllistyminen on aina järkevämpää kuin kotona makaaminen. Lainattu viestinosa on kuitenkin liian yleistävä, julkisen rahan käyttö ei ole koskaan yhdentekevää. Eli yksi kirjoittaja löytyi?
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Valtiohan myi Konnunsuon 1.8 miljoonalla eurolla vuonna 2010. Yksityinen ostaja Royal House ilmoitti jo silloin hakevansa valtion kanssa vok-sopimusta. Ja sai aikanaan sen, 600 000 eurolla per vuosi. Sopimus tehtiin vuodesta 2012 alkaen vuoden 2017 loppuun ja on siten kokonaissummaltaa 3.0 miljoonaa euroa. Siinä sivussa yksityinen ostaja myi Konnunsuon maa-alueita 2.2 miljoonalla eurolla, joten jälleen kerran voi kysyä, paljonko näin tappiollisesta kaupasta siirtyi virkamiesten taskuun rahaa koska ei valtion kiinteistöjä hallitseva Senaattikaan ole ihan näin laskutaidoton ja kädetön arvioimaan omistuskohteensa markkinahintaa. Tunnen Senaatin käyttämät maa-alojen ja kiinteistöjen laskenta- ja arviointiohjelmat kohtuullisessa määrin johtuen siitä, että Senaatti oli vuosia asiakkaamme ja teimme heille mm. eri softien toiminta-arviota ja ohjelmointia. Niinpä valtion omaisuutta myytiin lähes pilkkahintaan tässäkin tapauksessa ilman että kukaan perään kyselee puhumattakaan mistään vastuista.

Valtio myi siis ensin Konnunsuon tilan ja kiinteistöt 1.8 miljoonalla eurolla, vuokrasi niistä osan takaisin 0.6 miljoonan vuosivuokralla ja uusi omistaja myi osan maa-alueista 2.2 miljoonalla eurolla. Näin me taas tienattiin!

Saattaapi olla, että Royal Housen taustalta löytyy syitä sille miksi tällainen ostajan kannalta äärimmäisen edullinen kauppa on onnistuttu tekemään.

Royal Housen taustalla taitaa edelleenkin olla kiinteistömoguli Tapani Rautiainen (At Rautiainen Oy): Royal House | Yrityshaku | Taloussanomat

Ja tämän Tapani Rautiaisen menneisyydestä löytyy seuraava kiintoisa linkki (aikaa on toki kulunut jo parikymmentä vuotta mutta "virkamiehen muisti on pitkä"):

"Rautiainen työskenteli ennen yrittäjäksi siirtymistään vuoteen 1996 saakka Rakennushallituksen palveluksessa Jyväskylässä. Rakennushallituksen tehtävänä oli huolehtia valtion kiinteistöomaisuudesta. Nykyisin samaa tehtävää hoitaa Senaatti-kiinteistöt...". Kävelykadun kiinteistökuninkaat - Talous - Keskisuomalainen

Ehkäpä kyseessä on tämän maailman vähiten korruptoituneemman maan ikävä "maan tapa" ja näin kiinteistöomaisuutta on siirtynyt halvalla "oikeiden ihmisten haltuun". Kuten kävi Konnunsuolla, jossa todellakin hyvin pian kaupan jälkeen maa-alaa myytiin 2-3 paikalliselle maanviljelijälle tehden ihan kivaa bisnestä. Kuten tekee nyt VOK:illakin.

vlad
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ehkäpä kyseessä on tämän maailman vähiten korruptoituneemman maan ikävä "maan tapa" ja näin kiinteistöomaisuutta on siirtynyt halvalla "oikeiden ihmisten haltuun".

Näinhän se täällä maailman vähiten korruptoituneessa yhteiskunnassa usein menee,

Josta päästäänkin kätevästi seuraavaan asiaan. Olenkohan koskaan lainannut Halla-ahoa? En ainakaan muista, saattaa toki olla. No, olen lainannut usein Haavistoa joten miksei Halla-ahokin... Halla-aho on joka tapauksessa nostanut esille mielenkiintoisen asian. Hän väittää, että Sisäministeriössä valehdellaan hyväksyttävien turvapaikanhakijoiden määrästä. Halla-ahon mukaan luku tulee olemaan ehkä 70 prosenttia kun Sisäministeriö ilmoittaa luvun olevan 30-40 prosenttia. Halla-aho käyttää perusteena aiempien vuosien lukuja.

Lisäksi Halla-aho kritisoi sisäministeriötä myös löysästä linjasta perheiden yhdistämisessä. Hänen mukaansa sisäministeriössä ei ole halukkuutta vähentää Suomen houkuttelevuutta turvapaikanhakijoille:

"Sisäministeriö on itse arvioissaan todennut, että tietyt kiristykset, joita muissa maissa on toteutettu, todennäköisesti vähentäisivät tänne tulevien turvapaikanhakijoiden määrää. Toisin sanoen siellä myönnetään, että meillä on houkuttimia, jotka tekevät Suomesta houkuttelevan kohteen, mutta siellä ei ole kuitenkaan halukkuutta niihin puuttua."

Valitettavasti viime vuonna tapahtuneet tiedon pimitykset ovat vieneet ainakin omaa luottamustani viranomaislukuihin mitä turvapaikanhakijoihin kokonaisuutena tulee. Lisäksi on hyvä muistaa, että mitä suurempi on turvapaikanhakijoiden + hyväksyttyjen määrä, sitä enemmän valtio sekä jakaa th-rahaa yksityisille että käyttää sitä lähinnä velkapohjaisesti julkisella sektorilla. Karkeasti voisi siis sanoa, että julkisen sektorin työllisyys on osin riippuvainen siitä, paljonko Suomeen tulee turvapaikanhakijoita ja sen takia julkinen sektori pyrkii niillä keinoin joita sillä on käytössä maksimoimaan julkisen sektorin työllisyyden eli lisäämään veronmaksajien kuormitusta.

Halla-aho: Sisäministeriö levittää harhaanjohtavaa tietoa | Yle Uutiset | yle.fi

 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Valtiohan myi Konnunsuon 1.8 miljoonalla eurolla vuonna 2010. Yksityinen ostaja Royal House ilmoitti jo silloin hakevansa valtion kanssa vok-sopimusta. Ja sai aikanaan sen, 600 000 eurolla per vuosi. Sopimus tehtiin vuodesta 2012 alkaen vuoden 2017 loppuun ja on siten kokonaissummaltaa 3.0 miljoonaa euroa.
Kun kerran tiedät paljon asiasta, niin tiedät varmaan, että kyseisen alueen ylläpitokustannukset ovat merkittävät ja tarvittaviin korjausinvestointeihin olisi mennyt valtion rahaa isoja summia. Nyt nämä maksaa alueen uusi omistaja.

Toki minulla ei ole mitään käsitystä kuka kaupasta on hyötynyt, mutta vedät kyllä mutkia suoriksi noilla "laskelmillasi".
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Näinhän se täällä maailman vähiten korruptoituneessa yhteiskunnassa usein menee,

Josta päästäänkin kätevästi seuraavaan asiaan. Olenkohan koskaan lainannut Halla-ahoa? En ainakaan muista, saattaa toki olla. Halla-aho on joka tapauksessa nostanut esille mielenkiintoisen asian. Hän väittää, että Sisäministeriössä valehdellaan hyväksyttävien turvapaikanhakijoiden määrästä. Halla-ahon mukaan luku tulee olemaan ehkä 70 prosenttia kun Sisäministeriö ilmoittaa luvun olevan 30-40 prosenttia. Halla-aho käyttää perusteena aiempien vuosien lukuja...

Uutisen mukaan Halla-aho käyttää perusteena vuoden 2015 lukuja:

Halla-ahon laskelmat perustuvat eri turvapaikanhakijaryhmien vuonna 2015 saamiin myönteisiin päätöksiin. Esimerkiksi irakilaisista vuonna 2015 myönteisen päätöksen sai 85 prosenttia hakijoista.

Kyse on vähän miten näitä lasketaan eli Suomesta on hakenut 3721 irakilaista turvapaikkaa ja myönteisen päätöksen sai 626 hakijaa. Halla-aho erottaa varmaan omissa laskelmissaan rauenneet (2556) hakemukset pois kokonaisuudesta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Näin @TosiFani Halla-aho mahdollisesti tekee. Viime vuoden osalta ehkä noin vuoden sisällä pitäisi saada luvut joista selviää, kuinka moni hakijoista sai jäädä Suomeen. Käsittelyn pitäisi olla nopeutettua, joten eiköhän 12 kk riitä.

Halla-ahon kanssa muuten samaa mieltä ja itse asiassa ihmettelen, että Halla-aho ei nosta esille ns. Norjan mallia. Siellähän ei enää kotoutusta tehdä eikä kansalaisuutta myönnetä. Hakija saa jäädä Norjaan kunnes olot hänen omassa maassaan rauhoittuvat ja siinä vaiheessa takaisin.

Ja @Tadu jäi tuosta vahingossa linkki pois eli laskelmat eivät ole omiani vaan KHT-tilintarkastaja Pauli Vahteran:

Saatanan tunarit | Pauli Vahtera | Blogit | Iltalehti.fi
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko

Tkachuk7

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ, WPG, BUF, EDM, STL
Marras-joulukuussahan irakilaisten ja somalien turvapaikkahakemuksethan johtivat lähes 90 prosenttisesti myönteiseen päätökseen. Kiristysten jälkeen tämä... Ja nämä olivat siis turvapaikkoja, ei valitusoikeutta kellään päätöksistä, täysimääräiset edut loppuelämän, perheenyhdistämiset ja niin edespäin. Vakuuttavaa.

Suoraan sanoen vituttaa sisäministeriön ja Migrin vajavainen tai harhaanjohtava tiedotus sekä tilastojen vaikeaselkoisuus ja epäselvyys. Ihan kuin tarkoitus olisi pimittää tietoa, ei jakaa sitä kansalaisille. Suomen kansalaisillahan nämä virkahenkilöt ovat töissä. Harmi vaan että virkahenkilöt itse eivät ole samaa mieltä asiasta, vaan selvästi katsovat olevansa kansalaisten yläpuolella, eli hallitsevassa asemassa. Ja niinhän he käytännössä ovatkin, valtion virassa saa mellastaa aika rauhassa, ennen kuin kenkää tulee tai joutuu minkäänlaiseen vastuuseen perseilystä.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Päivän uutisissa kerrottiin, että työministeri Lindströmin mukaan oleskeluluvan saavien kotouttamisessa hyödynnetään ehkä työkokeilua ja palkkatuettuja töitä.

Olisi kiva tietää, mistä esim. nämä palkkatukirahat revitään, kun jo viime vuonna ennen mamuvyöryn alkamista ELY-keskuksien määrärahat loppuivat useimmilta alueilta jo ennen kesää. ?

Ne revitään siitä, mistä kaikki muutkin mamutuksen kulut on tähän mennessä revitty. Eli kantisten selkänahasta ja hyvinvointiyhteiskunnan palveluja alasajamalla. Suomesta ei löydy rahoja teiden kunnolliseen teiden hoitoon tai lestensairaalaan tai kunnolliseen vanhustenhoitoon. Leikkauksia tehdään kaikesta, mistä vaan voidaan, kuten lasten päivähoito-oikeudesta ja terveyspalveluista. Suomalaisille asunnottomille ei löydy asuntoja ja vuokrajonot pääkaupunkiseudulla ovat tolkuttoman pitkät. Suomessa on työttömiä, joille ei ole töitä vaikka työhaluja olisi.

Mutta annas olla kun kyseessä onkin matu. Sille löytyy rahaa heti, ei mitään ongelmaa. Tarvittaessa nostetaan veroja tai kehitetään joku uusi koko EU:ta kattava polttoainevero, kuten joku jo ehdotti. Terveyspalvelut rullaa, ruokaa tulee pöytään ja katto pään päälle. Asuntoja/asuntoloita tuosta vain. Jos ei muuten, niin jonon ohi vuokralle, kuten Helsingissä on nyt käymässä. Työtäkin löytyy, jos ei muuten niin luodaan kahdet työmarkkinat ja niille toisille markkinoille ei kantiksilla ole mitään asiaa ja niiden toisten työmarkkinoiden takia entistä useampi nyt töissä oleva kantis jää työttömäksi. Koulutusvaatimuksista joustetaan matujen hyväksi rankasti, mutta ei kantisten, ei missään nimessä.

Kun rahaa tarvitaan Suomen hyvinvointiyhteiskunnan toimintojen ylläpitämiseen tai heikko-osaisten kantisten olojen parantamiseen, vastaus on aina ehdottomasti ei. Meillä ei ole varaa sellaiseen. Kun rahaa tarvitaan matujen hyysäämiseen ja matubisnekseen, niin samat ihmiset sanovat että ilman muuta ja kysyvät vain että kuinka paljon tarvitaan ja riittääkö varmasti vai pannaanko enemmän?
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Osaltani asian lopuksi alla aiheesta tehty eduskuntakysely (Reijo Tossavainen, PS) ja valtiovarainministeri Jutta Urpilaisen, SDP, vastaus:

KK 536/2012: Konnunsuon vankilakiinteistön myynnistä aiheutuneet vahingot | KAMU

Heh, asiaan en ole aiemmin perehtynyt, mutta onhan tuo nyt ihan käsittämätöntä toimintaa, että tässä on myyty satoja hehtaareja maata ja pauttiarallaa sata rakennusta pilkkahintaan. Aivan sama, vaatiiko korjauksia ja remonttia, mutta eihän tuo maalaisjärjellä ajateltuna ole mitenkään selitettävissä.

Onko kyseinen kauppatapa yleisestikin käytössä, vai oliko tämä poikkeus? Meinaan siis sitä, että tälläkö tavalla maamme poliittinen johto huolehtii loppuviimeksi veronmaksajille kuuluvasta omaisuudesta ja sen kartuttamisesta?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Suoraan sanoen vituttaa sisäministeriön ja Migrin vajavainen tai harhaanjohtava tiedotus sekä tilastojen vaikeaselkoisuus ja epäselvyys. Ihan kuin tarkoitus olisi pimittää tietoa, ei jakaa sitä kansalaisille. Suomen kansalaisillahan nämä virkahenkilöt ovat töissä. Harmi vaan että virkahenkilöt itse eivät ole samaa mieltä asiasta, vaan selvästi katsovat olevansa kansalaisten yläpuolella, eli hallitsevassa asemassa. Ja niinhän he käytännössä ovatkin, valtion virassa saa mellastaa aika rauhassa, ennen kuin kenkää tulee tai joutuu minkäänlaiseen vastuuseen perseilystä.

Miten Migrin tilastot ovat vaikeaselkoisia ja epäselviä? Minusta Migrin sivuilla olevat tilastot kertovat varsin selkeästi miten paljon turvapaikanhakijoita on tullut, kuinka paljon on rauenneita hakemuksia, myönteisen ja kielteisen päätöksen saaneita. Nämä tilastot löytyvät sekä kuukausittain, vuosittain että lähtömaan mukaan.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
On hyvin mahdollista, kiinteistöjen arvohan tulee romahtamaan ja näiden saattaminen uuteen käyttöön VOK jälkeen vaatii huomattavia peruskorjauksia. Uskoisin VOK olevan monen vanhan rakennuksen eläkevirka ja tämän jälkeen ne tullaan purkamaan.

Sitä voidaan pitää aivan varmana, että yksikään vokiksi muutettu vanha hotelli, kylpylä, koulu,vankila tai muu rakennus ei tule enää koskaan olemaan uudestaan hotelli, kylpylä, koulu, vankila tai mikään muukaan ihmisasumiseen käytettävä rakennus. Vokkina käytetään loppuun asti, niin kauan kuin asukkeja riittää tai tönö pysyy pystyssä.

Vai luuleeko joku, että noihin vokkeihin tehdään yhtään mitään perusparannuksia tai korjauksia sinä aikana, kun vokkeina toimivat, siis sellaisia joita nyt ei ole ihan pakko tehdä jotta toiminta voi jatkua? Niitä ei tarvitse pitää mitenkään kovin kummoisessa kunnossa tai houkuttelevina ulkoasultaan tai sisustukseltaan, riittää kunhan ovat ihmisasuttavassa kunnossa ja se ei vaadi paljoa. Muuten saavat ihan rauhassa rapistua pystyyn jo asumisaikana. Vokkien pyörittäjät ottavat näin rahat pois valtiolta ja nauravat matkalla pankkiin. Eikä siinä mitään, tyhmiähän eivät ole ne jotka tällä bisneksellä rikastuvat.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Marras-joulukuussahan irakilaisten ja somalien turvapaikkahakemuksethan johtivat lähes 90 prosenttisesti myönteiseen päätökseen. Kiristysten jälkeen tämä... Ja nämä olivat siis turvapaikkoja, ei valitusoikeutta kellään päätöksistä, täysimääräiset edut loppuelämän, perheenyhdistämiset ja niin edespäin. Vakuuttavaa.
Tein aikani kuluksi selkokielisen listan turvapaikkapäätöksistä viime vuodelta.

Turvapaikkahakemuksia yhteensä: 32 476
Käsiteltyjä, rauenneita yms hakemuksia yht: 7 466
Käsittelemättä: 25 010

Jää maahan varmasti yht: 1879
-turvapaikka 1112
-toissijainen suojelu 397
-humanitäärinen suojelu 119
-muut oleskeluluvat 251


Ulos maasta varmasti yht: 4224
-rauennut 3186
-dublin 1005
-saanut suoj. EU maasta 33


Epävarmat yht: 1363
-kielteiset 549
-ilmeisen perusteeton 758
-ei tutkittu

muilla perusteilla 56

Laitoin epävarmoihin kaikki kielteiset ja ilmeisen perusteettomat, vaikka tuohon porukkaan kuuluu mm reilut 350 Albaania, jotka on jo kauan sitten potkittu pois. Tuosta porukasta siis suurin osa saadaan maasta pihalle, mutta ei nyt mennä siihen enempää.

Halla-ahon mukaan maahan jää siis sellaiset 22 000 turvapaikanhakijaa. Ottaen huomioon rauenneet hakemukset, sekä tuo 1000 Dublin tapausta 7 500:sta, käsitellystä hakemuksesta, niin rohkenen epäillä Halla-ahon arviota. Jotta Halla-ahon laskut pitäisivät paikkansa, tuosta jäljellä olevasta 25 000 hakemuksesta ei saisi löytyä enää kuin sellaiset parisen tuhatta peruttua hakemusta tai Dublin tapausta. Kun vielä tammikuun lopussa migristä kerrottiin, että peruttuja hakemuksia on jo yli 4000, niin aika heikolta näyttää Halla-ahon laskutaidot.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Hyvät laskelmat, @Anssi #5 ja palaan niihin osaltani huomenna tarkemmin. Nyt muita juttuja. Yksi asia mitä itse lasken ehkä eri tavalla, on perheiden yhdistäminen. Toisin sanoen, jos 10 hakijasta nyt saa 3 oleskeluluvan + passitukseen kuntaan X (tai vapaaehtoisesti kuntaan Y), josta hakija saa asunnon jne, perheen yhdistämisen nojalla voi käydä niin, että lisäksi tulee 3-6 henkeä. Näin ollen alkuperäinen 10 hakijasta 3 sisään muuttuukin käytännössä 6-9 sisään. Tämä on yksi syy miksi mielelläni odotan virallisia lukuja vaikka sitten 12 kk viipeellä.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
...teksti...

Sulla on tuossa nyt sellainen virhe, että Dublin-tapaukset eivät ole käsiteltyjä hakemuksia, sillä niitä ei käsitellä juuri sen Dublinin takia. Samoin rauenneet hakemukset eivät ole käsiteltyjä, koska ne raukeavat ennen käsittelyä. Perutut hakemukset eivät myöskään ole käsiteltyjä, koska ne on peruttu ennen käsittelyä, kun tyyppi on lähtenyt itse takaisin kotiin. Samoin jos huomataan, että hakijalla on jo myönteinen turvapaikka jossain muualla, niin hänen hakemustaan ei käsitellä. Sinä ja ilmeisesti sisäministeriö käytätte lukuja tarkoituksella omaksi edukseen, siis tahallaan ja terminologisesti väärin. Halla-aho taas käyttää tietenkin omaksi edukseen mutta terminologisesti oikein.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Minusta loogista on ajatella, että tänne tulee x-määrä ihmisiä, joista y-määrä saa turvapaikan. Eikö tämä ole kaikkein informatiivisin tarkastelutapa etenkin kun hakemuksista raukeaa erittäin huomattava osa ja kun ihmiset ovat huolissaan turvapaikan saaneiden määristä? Olisi harhaanjohtavaa puhua jostakin 85%:sta jos samalla kuitenkin puhutaan kokonaistulijamääristä. Jos haluamme saada tiedon kuinka suuri osuus tulijoista saa turvapaikan niin tämä on tietenkin laskettava kokonaistulijamäärästä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tuohon nopeasti @Kisapuisto sellainen näkemys, että minusta myös kestävää on tarkastella sitä a) montako turvapaikanhakijaa yhteensä maahan saapuu valittuna ajanjaksona ja b) moniko heistä saa oleskeluluvan Suomeen. Esimerkiksi Työ- ja elinkeinoministeriön arvion mukaan Suomessa tarvitaan oleskeluluvan saaville turvapaikanhakijoille vähintään 10 000 uutta kuntapaikkaa vuonna 2016. Viime vuonna Suomeen tuli 32 500 turvapaikanhakijaa ja myös Sisäministeriön arvion mukaan heistä noin 10 000 saanee oleskeluluvan. Tällöin voidaan puhua noin 30 prosentista + perheiden yhdistämiset jatkossa päälle.

Kotouttaminen vaikeaa - Lindström: Yli puolet oleskeluluvan saaneista työttöminä
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
@mjr ja @Cobol , kyllä, olette oikeassa. Tarkoitin vain huomauttaa lainaamaani kirjoittajaa, että sekä Halla-aho että Sisäministeriö ovat molemmat oikeassa tilastoissaan, he vain käyttävät niitä eri tavoin omien tarkoitusperiensä mukaan ja niitä pönkittääkseen. Lainaamani kirjoittaja taas käytti niitä samoja tilastoja omien tarkoitusperiensä pönkittämiseen. Minun mielestäni pitäisi tehdä selkeästi kaksi eri tilastoa ja näkökantaa asiaan: kuinka moni kaikista tänne tulijoista saa turvapaikan/oleskeluluvan ja kuinka moni niistä, joiden hakemus ihan oikeasti käsitellään? Ne on kaksi täysin eri asiaa, joilla molemmilla on mielestäni iso painoarvo.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Nato harkitsee operaatiota ihmissalakuljettajia vastaan | Yle Uutiset | yle.fi

Voisi todeta että parempi myöhään kuin milloinkaan. Minusta tähän salakuljetukseen olisi pitänyt alkaa puuttumaan jo syksyllä. On täysin selvää että nämä jotka matkoja markkinoivat antavat lähtijöille täysin valheellisen kuvan Euroopasta ja yksittäisistä maista.

Heh, eikö tästä pitäisi olla vastuussa Euroopan Unionin kriisinhallintajoukot?

Ainiin, tämä taitaa johtua siitä, että vaikka Suomessa eivät tätä kaikki halua tiedostaa, on NATO ollut vanhan mantereen turvallisuuspoliittinen loppuratkaisu useimmille maille jo pidemmän aikaa. NATOn ei kuitenkaan tulisi jäädä Egeianmerelle, vaan rantautua P-Afrikkaan voimalla. Oletan, että jenkit ovat tähän nyt haluttomia lähtemään, toivoisin siksi ranskalaisten ainakin ottavan vastuuta.

Hehän siellä olivat tätä libyalaista "unelmaa" rakentamassa, niin voisivat korjata jälkensä.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Minusta loogista on ajatella, että tänne tulee x-määrä ihmisiä, joista y-määrä saa turvapaikan. Eikö tämä ole kaikkein informatiivisin tarkastelutapa etenkin kun hakemuksista raukeaa erittäin huomattava osa ja kun ihmiset ovat huolissaan turvapaikan saaneiden määristä? Olisi harhaanjohtavaa puhua jostakin 85%:sta jos samalla kuitenkin puhutaan kokonaistulijamääristä. Jos haluamme saada tiedon kuinka suuri osuus tulijoista saa turvapaikan niin tämä on tietenkin laskettava kokonaistulijamäärästä.

Tarkastelussa on myös syytä muistaa se, että kielteinen päätös ei automaattisesti merkitse sitä, että henkilö saadaan pois maasta, eli oikeastaan relevanttia on tarkastella vasta sitä lukua, josta nähdään ne maasta todella poistuneet alkuperämaihinsa.

Jos kielteisen päätöksen saa n+ turvapaikanhakijaa, mutta näistä suurinta osaa ei voida palauttaa mihinkään, niin tuolloin ne - ymmärrykseni mukaan - jäävät Suomen kontolle (tai mahdollisesti EU:n taakanjaon kautta). Suomella taitavat palautussopimusneuvottelut olla edelleen kesken sellaisten merkittävien maiden kanssa kuin Irak, Somalia ja Afganistan.

Tähän mennessä on nähty, että osa EU:n alueelle saapuneiden turvapaikanhakijoiden kotimaista suhtautuu hyvin nuivasti tai jopa kielteisesti palautettaviin. Saksaa ja Ruotsia on ainakin kiristetty useamman maan taholta, on vaadittu suoraan taloudellisia korvauksia siitä, että suostuvat ottamaan kansalaisensa takaisin. Eli on syytä varautua siihen, että eteen voi tulla hyvinkin yllättäviä ongelmia eivätkä palautukset suju ongelmitta. Onko sitten yksinkertaisesti maksettava kielteisen päätöksen saaneille, että he keinolla millä hyvänsä poistuvat Suomesta?

Syytä on myös varmistua siitä ettei Suomelle käy kuten Saksalle, Ruotsille ja useammalle muulle maalle eli osa turvapaikanhakijoista yksinkertaisesti katoaa. (Tosin en usko, että Suomen kohdalla määrät nousisivat merkittäviksi).

Toistaiseksi Suomesta on poistunut - vapaaehtoisesti - kiitettävä määrä turvapaikanhakijoita, mutta ongelmia voi tulla siinä vaiheessa kun aletaan jakaa niitä kielteisiä päätöksiä ja on ryhdyttävä palauttamaan hakijoita ja tässä kuviossa on varauduttava erinäisiin ongelmiin, yllä vain jokunen lueteltuna. Ehkäpä on syytä pohtia myös sitä kuinka suhtautua mahin jotka ryhtyvät kiristämään taloudellista hyötyä siitä, että ottavat kansalaisiaan takaisin - kenties olisi syytä EU:n tasolla laatia yhtenevä toimintalinja.

Toistaiseksi suhtaudun hyvin skeptisesti esitettyihin lukuihin, todellinen tilanne nähdään vasta sitten kun palautukset konkretisoituvat.

vlad
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Lakihanke: 1000 €/kk rajana – Suomalaisen elätettävä ulkomaalainen puoliso | Uusi Suomi

Uutisesta:

"Sisäministeriön Koponen myöntää, että säädökset ovat lakiluonnoksen mukaan osin tiukemmat suomalaisille kuin pakolaisille. Myönteisen turvapaikkapäätöksen saaneelta henkilöltä taikka kiintiöpakolaiselta ei turvattua toimeentuloa edellytetä, jos perheenjäsenet hakevat oleskelulupaa kolmen kuukauden sisällä pakolaisaseman myöntämisestä."

Eli Suomen kansalaiset eivät saa perhettään tänne ilman tiettyä tulotasoa, mutta turvapaikan saavat voivat rauhassa nostella toimeentulotukea ja hakea koko sukunsa tänne myös nostelemaan tukia. Tämä siis lakiehdotuksen mukaan. Melko uskomatonta settiä jälleen kerran. Voi siis syntyä tilanne, jossa suomalainen muuttaa ulkomaille duuniin, menee siellä naimisiin, mutta kun duuni siellä loppuu niin perhe ei voi muuttaa Suomeen ellei suomalainen saa töitä täältä. Pakolaiset kyllä saa sukunsa ilman ongelmia ja tuloja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös