Suomi on EU:n selvityksen mukaan Euroopan neljänneksi vähiten rasistinen maa.
Kansalaisten mielikuva Suomen rasistisuudesta perustuu siihen, että suomalainen media sitkeästi pitää yllä kuvaa Suomesta rasistisena maana ja samaan aikaan peittelee rasistista liikehdintää, joka on meneillään muualla Euroopassa. Jos tuntuu, että Suomi on rasistinen, kannattaa pohtia, mihin mielikuva perustuu. Onko sen taustalla todellisia selvityksiä ja tutkimuksia vain ainoastaan suomalainen suomalaisuutta häpeävä media, joka pyrkii itsepintaisesti esittämään Suomen mahdollisimman huonossa valossa.
Kuinka monta uutista olette nähneet esimerkiksi Saksan yltyneestä rasismista? Eipä niitä juuri valtamedioissa olen. Minä seuraan Saksan tilannetta Facebook-kirjoittelijan kautta, joka välittää Facebookissa Saksan oman median uutisia. Saksa on sen verran suuri maa, että siellä on vielä mediakin, jolla ei ole yhteistä päämäärää eli tosiasoiden peittelyä.
Minun mielikuvani perustuu kokemukseeni työelämässä. Olen duunissa yrityksessä jossa on noin viitisensataa henkilöä; nolla mustaa miestä. Asiakkaiden, pääosin suomalaisia firmoja, kautta joukon voi laajentaa jo useampaan tuhanteen ja hyvin pitkälti sama tilanne. Tietenkin tähän joukkoon mahtuu kaiken värisiä ja maalaisia, mutta voi edelleen sanoa että mustaihoinen on harvinaisuus. Ulkomaalaisia toki on molempien joukossa, mutta he taas ovat pääsääntöisesti akselilta Keski/Itä-Eurooppa, eli kovin homogeenisen valkoista sakkia. En minä tästä sitä johtopäätöstä vedä, että jummi meillä ja muuallakin on rasistista porukkaa rekryämässä, vaan sen ettei tänne edes hae duuniin muita. Syy/seuraus: Suomi koetaan niin (piilo) rasistiseksi ettei tänne edes haeta töihin? Helvetin suoraviivainen yksinkertaistus, toki, syitähän on lukemattomia alkaen tästä pakkasesta eikä ihonvärillä ole välttämättä asian kanssa yhtään mitään tekemistä ja minä tyhmästi yleistän oman kokemukseni koskemaan koko maata, mutta näkeehän sen kun vaan silmänsä avaa että Suomessa on varsin valkoista.
Kysymys yllä on sikäli hypoteettinen, että eihän siihen voi vastata kuin ulkopuolinen. EU:n selvitys antaa osviittaa, mutta mitä siinä tutkittiin? Rasismiin yhdistettyjä väkivaltarikoksia, työllistymistilastoja, jotain muuta mitä? Menee tosin sen verran ohi tämän ketjun aiheen että ei tarttee vastata jossei halluu (tosin linkki ois kiva vaikka YV:llä).