Ei sen sopeuttamiskoneiston tehossa ole mitään katsomista. Suomessa ei seuraavan 12kk aikana keksitä miten tämä hoituu, kun ei ole keksitty ennenkään. Ei meillä, eikä missään muuallakaan. Yrittäjiä on ollut vuosikymmeniä, joka puolella Eurooppaa, mutta kun "sopeutettavalla" keskimäärin ei ole halua eikä kykyä sopeutua, homma on silkkaa resurssien tuhlausta.
Ongelma lienee vuorovaikutteinen sikäli, että sopeutettavilla voi hyvinkin olla halua sopeutua, mutta osalla tai merkittävällä osalla suomalaisista ei ole halua sopeuttaa. Tosin sitä ei voi kyl päällisin puolin tietää, koska sitä on erittäin vaikea tutkia neutraalisti, koska omatkin asenteet vaikuttaa asiaan merkittävästi. Yhtä kaikki tutkimustieto lienee kovin yksimielinen siitä, että sopeuttaminen ei ole onnistunut kovin hyvin koskaan tiettyjen etnisten ryhmien kohdalla ja se on sanomattakin selvää, että vaikeaa se on myös jatkossa.
Henkilön, joka ei aktiivisesti ole ollut mukana sopeuttamisprosesseissa / sopeuttamisjärjestelmässä on hyvin vaikea ulkopuolelta tehdä objektiivisia havaintoja sopeutumisesta. Täten ainakaan itse en lähte kommentoimaan asiaa suuntaan enkä toiseen, koska itse en ole ollut tällaisessa toiminnassa mukana, joten on vaikea tietää tarkasti, kuinka hyvä ja onnistunut nykyinen järjestelmä on ja onko siitä edes mahdollista tehdä hyvää / parempaa.
Joka tapauksessa kyse on vuorovaikutteisesta prosessista ja sen ulkopuolelta on vaikea tehdä olettamia, vaikka tutkimustieto on objektiivisellakin tasolla yksimielinen siitä, että nykyiset ratkaisut eivät ole hyviä saati toteuttamiskelpoisia. Järjestelmän kokonaisvaltainen kehittäminen on siis paikallaan ja voi hyvin olla, että ainoa ratkaisu on todellakin luoda ns. suosiva järjestelmä, jossa yksinkertaisesti tietyn etnisen ryhmän edustajille ei anneta minkäänlaisia sosiaalitukia, toki se nyt ei sinänsä ongelmaa ratkaise, mutta lopettaa varmasti virran Suomeen. Se vaan taitaa olla omien lakiemme vastainen ja utopistinen ajatus, joten ratkaisun täytyy syntyä jollain toisella tavalla.