kahden suunnan sentteri
Jäsen
Pakolaisten vastaanottaminen ei ratkaise mitään? Tässä nyt #ennenolinpakolainen facebook kamppis sivulta viimeisin postaus:Mielestäni vain on idioottimaista syytää satoja miljoonia/miljardeja toimintaan, joka ei ratkaise mitään, mutta rapauttaa isovanhempiemme ja vanhempiemme aikaansaannokset sekä hankaloittaa ja kurjistaa monella tapaa omaa arkeamme täällä.
Kuvat/videot kohteesta Ennenolinpakolainen - Sam Soroush Mehrabkhani | Facebook
Iranista Suomeen 11-vuotiaana Turkin YK-leirin kautta, koska perheellä uskonto (Bahai) jonka harjoittajien ei Iranissa ainakaan tuolloin suotu opiskelevan tai työskentelevän. BTW, aika vitun karmaisevan läheistä sukua tälle sinun eiliselle älyvapaalle sivistysvaltioissa normatiivista uskonnonvapautta halveksuvalle teesillesi: "Mun puolesta jokainen ihminen, riippumatta ihon värisävystä, saa tulla tänne kunhan vain elää ja olemassaolee (ei varmaan oikea sana) samoilla ehdoilla kuin mekin. Ehdot ovat siis jonkunasteinen kristillisyys tai oikea ateismi."
Anyway, kärvisteltyään kymmenen vuotta suomalaisten rasismin aiheuttaman ahdistuksen ja masennuksen kanssa, onnistui kanavoimaan voimavaransa opiskeluun "näytän niille" -tyyliin, kirjoitti pari ällää, ja nyt on viittä vaille valmis lääkäri.
Kuinka ihmeessä joku voisi olla sitä mieltä, että hänen vastaanottamisensa ei ole ratkaissut mitään.
Tai toinen esimerkki. "Šeida Sohrabi saapui maahan perheensä kanssa vuonna 1996. Heille turvapaikan tärkeyttä kuvasti vain yksi kysymys: "Kuinka meidän olisi käynyt, mikäli emme olisi saaneet turvapaikkaa?""
Ja näitähän riittää. Jokainen pakolainen on uniikki yksilö, samanlainen ihminen kuin sinä ja minä, mutta joka on joutunut kohtaamaan kuolemaa, usein sukulaisten ja perheenjäsenten, ja päättänyt jättää kaiken omaisuutensa taakseen ja matkata ihan mihin tahansa voidakseen vain elää turvassa pelkäämättä, rakentaa tulevaisuutta, uraa ja perhettä, kuten kaikki muutkin ihmiset.
”Ennen olin pakolainen, nyt olen...” Entiset pakolaiset jakavat tarinansa some-kampanjassa - Kotimaa - Ilta-Sanomat