kahden suunnan sentteri
Jäsen
Kyllä viitataan.Viitataanko tässä nyt taas siihen tasavertaiseen kohteeluun eli perustuslain toisen luvun kuudenteen pykälään?
Samaa pykälää on jouduttu arvioimaan myös tämän lakimuutoksen kohdalla. Tässä esimerkiksi ote julkisoikeuden professori Tomi Voutilaisen lausunnosta perustuslakivaliokunnalle.Hallitus muuten päätti että ansiosidonnainen työttömyysturva alenee alle 58-vuotiailta. Tämä ei liene mahdollista, koska perustuslaki.
Perustuslakivaliokunta on aiemmissa kannanotoissa pitänyt mahdollisena, ettei kaikkien henkilöiden työttömyyden aikaista toimeentuloa turvata samalla tavoin. Erottelujen tulee kuitenkin olla hyväksyttäviä perusoikeusjärjestelmän kannalta (PeVL 27/2009 vp, PeVL 46/2002 vp, PeVL 42/2004 vp). Hallituksen esityksessä on esitetty muutokselle perusteeksi se, että työmarkkinajärjestöjen sopimuksessa vuoden 2017 eläkeuudistuksesta sovittiin muutoksesta ikääntyneiden työttömien päivärahan perusteena olevan palkan määrittelystä.
Valiokunta on pitänyt aiemmin ikään liittyvien poikkeuksien säätämistä lakiin mahdollisena erilaisten sosiaalietuusjärjestelmien yhteensovittamiseksi. Tätä on pidetty perustuslaissa tarkoitettuna hyväksyttävänä syynä iän mukaan määrittyvälle erityiskohtelulle. Lisäedellytyksenä tälle on se, ettei erottelu ole mielivaltaista. Hallituksen esityksen puutteena voidaankin pitää sitä, että siinä ei ole pyritty perustelemaan, miksi rajaksi on valittu juuri 58 vuoden ikä ja onko sillä perustuslaissa säädetty hyväksyttävä syy. Perusteluna on pidetty ainoastaan eläkeuudistuksen yhteydessä työmarkkinajärjestöjen tekemää sopimusta.
Perustuslakivaliokunta on aiemmassa kannanotossaan edellyttänyt (PeVL 27/2009 vp), että hallituksen on tämäntyyppisen sääntelyn yhteydessä tuotava selvästi esille kaikki ne perusteet, joiden vuoksi se katsoo erityiskohtelun olevan perustuslain 6 §:n valossa perusteltua ja hyväksyttävää. Koska hallituksen esityksessä ei ole esitetty muita syitä säännösmuutokselle kuin työmarkkinajärjestöjen eläkeuudistusta koskeva sopimus, jonka vuoksi lakiin esitetään 58 vuoden ikään perustuva erityiskohtelu, ei nähdäkseni ehdotuksen hyväksyttävyyttä perustuslain kannalta katsottuna voida arvioida hallituksen esityksen perusteluiden puutteellisen sisällön vuoksi.
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/JulkaisuMetatieto/Documents/EDK-2015-AK-6748.pdf
Valiokunta on pitänyt aiemmin ikään liittyvien poikkeuksien säätämistä lakiin mahdollisena erilaisten sosiaalietuusjärjestelmien yhteensovittamiseksi. Tätä on pidetty perustuslaissa tarkoitettuna hyväksyttävänä syynä iän mukaan määrittyvälle erityiskohtelulle. Lisäedellytyksenä tälle on se, ettei erottelu ole mielivaltaista. Hallituksen esityksen puutteena voidaankin pitää sitä, että siinä ei ole pyritty perustelemaan, miksi rajaksi on valittu juuri 58 vuoden ikä ja onko sillä perustuslaissa säädetty hyväksyttävä syy. Perusteluna on pidetty ainoastaan eläkeuudistuksen yhteydessä työmarkkinajärjestöjen tekemää sopimusta.
Perustuslakivaliokunta on aiemmassa kannanotossaan edellyttänyt (PeVL 27/2009 vp), että hallituksen on tämäntyyppisen sääntelyn yhteydessä tuotava selvästi esille kaikki ne perusteet, joiden vuoksi se katsoo erityiskohtelun olevan perustuslain 6 §:n valossa perusteltua ja hyväksyttävää. Koska hallituksen esityksessä ei ole esitetty muita syitä säännösmuutokselle kuin työmarkkinajärjestöjen eläkeuudistusta koskeva sopimus, jonka vuoksi lakiin esitetään 58 vuoden ikään perustuva erityiskohtelu, ei nähdäkseni ehdotuksen hyväksyttävyyttä perustuslain kannalta katsottuna voida arvioida hallituksen esityksen perusteluiden puutteellisen sisällön vuoksi.
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/JulkaisuMetatieto/Documents/EDK-2015-AK-6748.pdf