Maalaat kuvaa surkeasta tulevaisuudesta ja syyllisiä ovat maahanmuuttajat. Tätä minä en osta, pidän Suomea hieman vahvempana yhteiskuntana, ei meitä muutaman kymmenentuhatta ulkomaalaista kaada. Tilanne vaatii uudenlaista ajattelua, valtion budjetin sisällä pitää numeroita järjestää uudelleen.
Älä laita sanoja suuhuni, syyllisiä eivät ole maahanmuuttajat, vaan päättäjät jotka eivät tunnu ymmärtävän resurssiemme rajallisuutta. Tarkoitatko muuten muutamalla kymmenellä tuhannella maahanmuuttajalla saldoa esimerkiksi viiden vuoden ajalta vai vuosittaista määrää? Jos vuosittain otetaan sisään vaikka 30000 humanitaarista maahanmuuttajaa, niin se tekee viidessä vuodessa 150000 kotoutettavaa, mahdollisesti pahoin traumatisoitunutta ja kouluja käymätöntä henkilöä. Ehkä mä olen vain liian pessimistinen, mutta en kyllä millään näe Suomen kantokyvyn kestävän tuollaista määrää. Saan yhä sellaisen käsityksen, ettet oikein ymmärrä millä tahdilla turvapaikanhakijoita lappaa sisään. Ja varsinkin kun kyseessä ei ole mikään nopeasti ohi menevä ilmiö, esimerkiksi luonnonkatastrofi. Talveksi tulijoiden määrä varmasti vähenee, mutta sama ralli alkaa jälleen keväällä uudestaan, jos ja kun mitään ei tehdä.
Edellisen viestini skenaario on tosiaan muodostettu sillä oletuksella, että maahanmuuttopolitiikkamme ei tehdä muutoksia. Sinulla tuntuu uskoa riittävän, itse olen hieman pessimistisempi. EU:n varaan ei ainakaan kannata laskea mitään, käytännössä tilanne on se että jokainen valtio "huolehtikoon itsestään". Tätä nykyistä poliitikkopolvea seuratessa usko pragmaattisten (
@mjr ) päätösten tekoon on aika heikolla tasolla. Minä en esimerkiksi Sipilän puheista ole saanut irti minkäänlaista konkreettista merkkiä siitä, että pakolaisten määriä pyrittäisiin rajoittaamaan. Toinen hyvä esimerkki ovat palautussopimukset Irakin ja Somalian kanssa. Helvetti jos Ruotsi, ehkä maailman suvaitsevaisin valtio on sellaiset saanut aikaan, niin kyllä sen meiltä pohjolan rasisteiltakin pitäisi onnistua. Jotenkin vaan tuntuu että tähänkään asiaan ei ole oikein poliitikoilla ja virkamiehillä ollut kiinnostusta. Aivan varmasti keinot millä saadaan nimet sopimuspapereihin ovat olemassa, mikäli vain todellista halua löytyy. Samalla tavalla Suomeen tulijoiden määrää pystyttäisiin varmasti rajoittamaan kestävämmälle tasolle (itse arvioisin noin 10000 henkilöä/vuosi) pienillä turvapaikanhakijoiden etuuksia koskevilla muutoksilla, sekä alueiden turvallisuustilannestatusten päivittämisellä, mikäli päättäjillä tähän oikeasti halua olisi. Puhetta on kyllä ollut, mutta valitettavasti en usko ennen kuin näen...
Haluaisin vielä kommentin tuohon "valtion budjetin sisällä pitää numeroita järjestää uudelleen"-kohtaan. Siis käytännössä on tehtävä leikkauksia, koska verot ovat aika pitkälti tapissa. Ymmärrätkö, että leikkaukset tulevat hyvin suurella todennäköisyydellä kohdistumaan siihen kansanosaan joka saa eniten tulonsiirtoja, eli niihin yhteiskunnan heikoimpiin?
Muuhun osaan viestistä en puutu, koska tarkastelin asiaa pelkästään taloudellisesta näkökulmasta.